Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    chihuahualiefhebber
    www.bloggen.be/chihuah
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    happykrantje
    www.bloggen.be/happykr
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    tilloenk
    www.bloggen.be/tilloen
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    wilfried1
    www.bloggen.be/wilfrie
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    carinegoris
    www.bloggen.be/carineg
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    yves92
    www.bloggen.be/yves92
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    21-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zone 30 in Ekeren

    Zone 30 in Ekeren

    EKEREN | Het stadsbestuur wil de verkeersveiligheid en –leefbaarheid verbeteren. Eén van de maatregelen die daartoe bijdragen is het invoeren en uitbreiden van zone 30-gebieden in de stad. Ook in Ekeren wordt het gebied waarin niet sneller gereden mag worden dan 30 kilometer per uur uitgebreid.

    De huidige zone 30 ‘Bund en omgeving’ en een aantal bestaande zones 30 aan scholen worden gebundeld en uitgebreid tot een nieuwe zone 30 begrensd door Akker, Schoonbroek, Bilderdijkstraat, Kloosterstraat, Boerendijk, stukje Driehoekstraat, Bund, Statiestraat, Veltwijcklaan, Zuster Nathaliestraat, Pastoor de Vosstraat, Villapark, stukje De Beukelaerbaan, Steenstraat en Ferdinand Verbieststraat.

    Waarom zone 30?

    Een zone 30 heeft heel wat voordelen op het vlak van verkeersveiligheid en leefbaarheid:

    Minder ongevallen 
    Het risico op een ongeval is gevoelig kleiner in een zone 30. Waarom? Bij een lagere snelheid hebben automobilisten een breder overzicht over de straat en kunnen ze beter anticiperen op gevaar. Ze kunnen hun auto bovendien sneller tot stilstand brengen: de remafstand van een auto is bij 50 kilometer per uur ca. 33 meter, bij 30 kilometer per uur is dat ca. 15 meter. 

    Minder fatale verwondingen
    Een voetganger die geraakt wordt door een personenwagen die 50 kilometer per uur rijdt, sterft in 45% van de gevallen, bij een snelheid van 30 kilometer per uur is dat nog maar om en bij 5%. Of anders gezegd: die voetganger heeft dan 95% kans dat hij/zij de aanrijding overleeft.

    Vlottere verkeersdoorstroming 
    Hoe kalmer er gereden wordt, hoe minder jachtig het verkeer is. Dat maakt onder meer het invoegen in de verkeersstroom aan kruispunten gemakkelijker. Daarnaast zijn er in een zone 30 minder ongevallen, en dus ook minder verkeersopstoppingen. 

    Minder verkeerslawaai 
    Auto’s die 30 kilometer per uur rijden maken minder lawaai dan auto’s die sneller rijden: door de snelheid te verminderen van 50 kilometer per uur naar 30 kilometer per uur daalt het lawaai met 3 tot 4 decibel. Dit komt erop neer dat de gewaarwording van de intensiteit van het verkeerslawaai met de helft vermindert. 

    Hogere leefbaarheid 
    Een straat is niet alleen een verkeersgebied, maar ook een verblijfsgebied. Een gebied waar iedereen, dus ook langzame en kwetsbare verkeersdeelnemers, zich veilig moeten kunnen bewegen en waar het prettig wandelen en fietsen is. 

    De praktijk leert dat niet alle automobilisten de maximumsnelheid zomaar zullen respecteren. Daarom komen er ook meer infrastructuuraanpassingen, zoals wegversmallingen, om de snelheidsbeperking af te dwingen. 

    Niet sneller dan 30 kilometer per uur rijden in de binnenstad is een kleine moeite. En alle Ekerenaars worden er beter van: kinderen, ouderen, buurtbewoners, voetgangers, fietsers en automobilisten!

     
    Tekst en foto: Hans De Bakker

    21-01-2013 om 14:49 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    17-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dieren in de kou
    Bron : ATV

    Dieren in de kou

    Het Meldpunt Dierenverwaarlozing Inspectiedienst krijgt met deze koude zo-n zestig procent meer oproepen binnen van mensen die medelijden hebben met dieren die buiten staan. De klachten blijken in de helft van de gevallen terecht. Wij gingen vandaag mee op controle in Ekeren.    

    17 januari 2013

    Volg de link

    Bijlagen:
    http://www.atv.be/item/dieren-de-kou   

    17-01-2013 om 23:52 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweede generatie stroomgebiedbeheerplannen voor Schelde en Maas

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 17/01/2013

    De Vlaamse Regering zal tegen 22 december 2015 de tweede generatie stroomgebiedbeheerplannen voor Schelde en Maas vaststellen.

    Deze plannen bevatten een compilatie van maatregelen en acties die bijdragen tot het bereiken van een goede watertoestand en tot de bescherming tegen overstromingen .

    Om de mogelijke effecten van het bovenstaande plan op mens en milieu in kaart te kunnen brengen, wordt een procedure voor een plan-milieueffectrapoprtage opgestart.

    Kennisgeving inkijken

    De periode van terinzagelegging loopt van 19 december 2012 tot en met 18 februari 2013.

    Het dossier ligt ter inzage:

    • in alle districtshuizen van de stad Antwerpen, van 9 tot 15 uur en op donderdagavond van 17 tot 19 uur;
    • bij stadsontwikkeling, dienst ruimtelijk beleid, Francis Wellesplein 1, 2018 Antwerpen, van 9 tot 12 uur;
    • op de website van de dienst MER (www.mervlaanderen.be);
    • bij de initiatiefnemer Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (www.integraalwaterbeleid.be).

    Suggesties en/of opmerkingen indienen

    Als u bezwaren of opmerkingen heeft over het dossier moet u deze uiterlijk de laatste dag van de terinzagelegging schriftelijk bezorgen aan:

    • het college van burgemeester en schepenen, stadsontwikkeling, Grote Markt 1, 2000 Antwerpen of per e-mail ruimtelijkeplanning@stad.antwerpen.be;
    • departement LNE, dienst MER, Plan-MER 'Milieubeoordeling van de tweede generatie stroomgebiedbeheerplannen voor Schelde en Maas, Koning Albert II-laan 20, bus 8, 1000 Brussel of per e-mail, mer@vlaanderen.be (met de vermelding 'publieke inspraak plan-MER 'Milieubeoordeling van de tweede generatie stroomgebiedbeheerplannen voor Schelde en Maas' in de titel).

    17-01-2013 om 13:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.‘Blijven vasthouden aan BAM-tracé is tijdverlies'

    Elisabeth Van de Poel verzamelde 10.000 handtekeningen tegen BAM-tracé

     

    • donderdag 17 januari 2013, 03u00
    • bron: Nieuwsblad
    • Auteur: Jochen Vandenbergh

      EKEREN - Elisabeth Van de Poel bezorgt straks haar petitie ‘Zeg een tweede keer Nee aan het BAM-tracé' aan mobiliteitschepen Koen Kennis (N-VA). De bezorgde burger uit Ekeren wist 10.200 handtekeningen te verzamelen.

      ‘Het is simpel. Wie wil 19 rijvakken? Wie wil nog meer verkeer, nog meer overlast, nog meer fijn stof? Het BAM-traject is volledig onbespreekbaar. Wij willen het Meccano-plan op tafel. Kijk naar Madrid, met bijna een volledige overkapping. Zo kan het ook in Antwerpen. Zeg gewoon een tweede keer nee aan het BAM-tracé. Doen mensen. Tekenen en delen.' Die tekst zette Elisabeth Van de Poel uit Ekeren begin november op haar Facebookpagina. Twee maanden later hebben 10.200 mensen de petitie getekend. ‘Het is allemaal een beetje raar gegaan', zegt Van de Poel. ‘Ik had op Facebook een gesprek met een vriendin over mobiliteit. Plots zei die vriendin: ‘gaan we blijven praten of gaan we ook effectief iets doen?' Als reactie heb ik onmiddellijk de petitie gemaakt en gepost. Het verspreidde zich als een lopend vuurtje. Na twee dagen kende ik de namen al niet meer van de mensen die tekenden. Nadat ik contact had met Ademloos was het hek helemaal van de dam. De handtekeningen stroomden binnen. Duizenden mails heb ik gekregen.

      Gelooft u dat deze petitie het BAM-tracé kan tegenhouden?

      Van de Poel: ‘Het is niet alleen mijn actie. De naam zegt het zelf ‘Zeg een tweede keer neen.' Mijn petitie stelt weinig voor vergeleken met wat Ademloos en StRaten-Generaal de jongste jaren hebben verwezenlijkt inzake het mobiliteitsdebat. Maar uiteraard geloof ik dat mijn petitie iets bijbrengt. Anders begin je er niet aan. Ik verwacht dat deze actie de politici nog eens duidelijk maakt dat hun plan niet gewenst is en dat ze moeten kijken naar alternatieven.'

      Ziet u het nieuwe stadsbestuur als een struikelblok of als een opportuniteit?

      Van de Poel: ‘Bart De Wever (N-VA) lijkt mij alvast voor het BAM-tracé te kiezen. Hij wou Groen niet aan de onderhandelingstafel omwille van hun standpunt rond het BAM-tracé. Dat betekent dat hij nog gelooft in het BAM-tracé. Al denk ik ook dat De Wever er niet echt van wakker ligt. Althans niet als Antwerps dossier. Als hij met het BAM-tracé kan scoren op hogere beleidsniveau's, dan zal hij er wel mee uitpakken. '

      Bent u eigenlijk hoopvol over het dossier?

      Van de Poel: ‘Ja, al weet ik ook dat er belangen mee zijn gemoeid die ons petje te boven gaan. Er verschijnt studie na studie over het feit dat druk verkeer nefast is voor de leefbaarheid van een stad. Bovendien scoort het BAM-tracé ook slecht in de verkeersprognoses en loopt het kostenplaatje jaar na jaar op zonder dat iemand weet waar het geld van moet komen. En toch houden vooraanstaande politici als Kris Peeters (CD&V) er krampachtig aan vast. Daar moet toch een verborgen agenda achter zitten? Maar ik vertrouw erop dat het gezonde verstand vroeg of laat zegeviert. Bovendien is er ook nog Europa, dat normen oplegt inzake fijn stof en geluidsoverlast. Met het BAM-tracé halen wie die normen nooit. Daarom dat politici beter zo snel mogelijk naar de alternatieven kijken. Want vasthouden aan BAM is tijdverlies.'

    17-01-2013 om 12:57 geschreven door Chil  


    Tags:bam,ekeren,van de poel,tracé
    » Reageer (0)
    15-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. DRONKEN CHAUFFEUR BOTST IN EKEREN TEGEN GEPARKEERDE MINIBUS – EÉN ZWAARGEWONDE
    11 JAN   -  DRONKEN CHAUFFEUR BOTST IN EKEREN TEGEN GEPARKEERDE MINIBUS – EÉN ZWAARGEWONDE  -   12:41  

    Ingezonden door: Louis van Looy

    In de nacht van donderdag op vrijdag omstreeks 3.20 uur reed de bestuurder van een Alfa Romeo tegen een geparkeerde minibus Mercedes in de Bist. De passagier van de Alfa Romeo, een 24-jarige jongeman uit Wommelgem, werd met zware verwondingen naar het Jan Palfijnziekenhuis overgebracht. Niemand anders raakte gewond. In die minibus zat niemand op het ogenblik van de aanrijding. De 31-jarige bestuurder van de Alfa Romeo legde bij de politie een positieve ademtest af.

    Hij kon ook geen geldige verzekeringsdocumenten of keuringsbewijs voorleggen. Voor al deze overtredingen stelde de politie een bijkomend proces-verbaal op. De Alfa was ook niet meer rijvaardig en moest getakeld worden. De brandweer werd erbij gehaald om de rijbaan schoon te maken. Dit meldt de Antwerpse lokale politie.


    15-01-2013 om 20:09 geschreven door Chil  


    Tags:Bist,ekeren,botsing,zwaargewonde,dronken
    » Reageer (0)
    08-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meest vrouwelijk districtsbestuur geïnstalleerd
    Bron : De Polder

    geschreven door De Polder | jan 08, 2013 | 


    De nieuwe Ekerse districtsraad is officieel geïnstalleerd. De districtsraad bestaat uit elf vrouwen (gemiddelde leeftijd 43,7 jaar) en acht mannen (gemiddelde leeftijd 51 jaar) en is het meest vrouwvriendelijk Antwerps districtsbestuur. Het vrouwelijk overwicht wordt echter niet doorgetrokken naar het districtscollege. Sabine Coene (N-VA) is er de enige vrouw. Het bestuurscollege is gemiddeld 51 jaar oud.  De gemiddelde leeftijd van de districtsraad is 46,8 jaar. De meerderheid van N-VA, CD&V en Open Vld bezet 11 zetels op een totaal van 19. De oppositie is samengesteld uit S.pa (3), Groen (2) en Vlaams Belang (3). Districtsburgemeester Koen Palinckx, schepen Sabine Coene en schepen Ludo Van Reusel zijn de N-VA-ers. Pol Bruynickx (Open Vld) en Marc Elseviers (CD&V) vervolledigen het districtscollege. In zijn openingstoespraak dankte de nieuwe districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA) zijn voorganger Ronny Kruyniers (Sp.a) en alle leden van de districtsraad voor de vlotte samenwerking van de afgelopen zes jaar. Als blik naar de toekomst gaf hij de raadsleden mee ,,Ekeren is de stad niet, maar blijft een dorp in de stad. Blijf Ekerenaar in hart en nieren’’.

    08-01-2013 om 13:14 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe districtsraad geïnstalleerd
    Bron : Nieuwsblad

    • MAANDAG 07 JANUARI 2013, 21U22
    • IN POLITIEK
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN
    • EKEREN - De nieuwe districtsraad van Ekeren is geïnstalleerd. Maandagavond legden de negentien leden de eed af. Er zijn negen nieuwelingen.
    • De installatievergadering werd ingeleid door uittredend districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A). Zelfde legde Kruyniers de eed af in handen van het oudste raadslid, Freddy Geens (VB). Die zetelt vermits Filip Dewinter aan zijn mandaat heeft verzaakt.

      Ook Monica De Coninck (SP.A) heeft aan haar districtsmandaat verzaakt, dit ten voordele van Karl Simons.

      De negen nieuwelingen zijn: Lieve Van der Veken (N-VA), Kristel Somers (N-VA), Nathalie Weeremans (N-VA), Ludo Van Reusel (N-VA), Katharina (Kathy) Kimpe (N-VA), Ann Koekhoven (N-VA), Annemie Plompen (N-VA), Anny Joossens (Groen) en Karl Simons (SP.A).

      Van de negentien leden zijn er elf van het vrouwelijk geslacht.

      Voor districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA) was het een emotioneel moment. Hij treedt nu in de voetsporen van zijn beide grootvaders, die beiden burgemeester geweest zijn van het zelfstandige Ekeren, burgemeester Frans Palinckx en burgemeester Frans Tiest.

    08-01-2013 om 13:12 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    07-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrouw zwaar gewond na aanrijding
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bron : Nieuwsblad
    • ZATERDAG 05 JANUARI 2013, 12U02
    • IN POLITIE
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN
    • EKEREN - Een 49-jarige vrouw is vrijdagnamiddag aangereden toen zij de Veltwijcklaan overstak. Ze werd zwaargewond afgevoerd naar het Jan Palfijnziekenhuis in Merksem.

      Rond 17.40 uur reed een twintigjarige vrouw met haar Renault Twingo op de Veltwijcklaan richting de Kapelsesteenweg. Voor haar reed een bus van De Lijn, die aan de halte ter hoogte van de Antwerp International School stopte om passagiers te laten uitstappen.

      De Renault Twingo stak de bus langs links voorbij. Ter hoogte van de oversteekplaats stak een 49-jarige vrouw de straat over. Ze werd aangereden en tegen het wegdek geslingerd.

      Ze raakte zwaar gewond, maar verkeert niet in levensgevaar. De bestuurster van de Renault Twingo raakte niet gewond.

       Foto: Bron GVA

    07-01-2013 om 13:43 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    02-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inbrakengolf in de wijk Leugenberg

      EKEREN - Voor inwoners van de Bredestraat, de Weide en de Leugenberg is het nieuwe jaar in mineur begonnen. In negen woningen werd er tijdens oudejaarsavond ingebroken.

      'Toen wij om 23.30 uur thuiskwamen, merkten we dat er ingebroken was. Via het plat dak hebben de dieven een raam ingestampt', vertelt Pol Smets, een van de gedupeerden.

      'De inbrekers hebben alles overhoop gehaald. Alle kleerkasten werden uitgeladen. Ze waren echt op zoek naar geld en juwelen. De laptops en het fototoestel hebben ze laten liggen', vertelt hij nog. De buit bij de familie Smets was al bij al klein, maar een schoenkast waar de dieven op hebben gestaan, is in twee gebroken.

      De familie Smets verwittigde onmiddellijk de politie. 'Toen de agenten terug weg waren, besloot ik poolshoogte te nemen bij de buren, die niet thuis waren. Ook daar was een raam geforceerd. De politie stond hier dus snel terug', vertelt Pol Smets nog.

      Uiteindelijk werd er voor negen inbraken een PV opgesteld.

      In één woning bleef het bij een inbraakpoging. De politie is met een onderzoek gestart. De daders blijven momenteel op te zoeken.

    • DINSDAG 01 JANUARI 2013, 12U14
    • IN POLITIE
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN Bron : nieuwsblad

    02-01-2013 om 22:42 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    27-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kloosterstraat Module 10
    college van burgemeester en schepenen Zitting van 20 januari 2012
    Besluit KENNIS GENOMEN
    B-punten stadsontwikkeling
    Samenstelling
    De heer Patrick Janssens, burgemeester
    De heer Robert Voorhamme, schepen; de heer Philip Heylen, schepen; de heer Ludo Van Campenhout, schepen; de heer
    Marc Van Peel, schepen; de heer Luc Bungeneers, schepen; de heer Guy Lauwers, schepen; mevrouw Güler Turan, schepen;
    mevrouw Leen Verbist, schepen
    De heer Roel Verhaert, stadssecretaris
    Iedereen aanwezig, behalve:
    De heer Patrick Janssens, burgemeester
    De heer Ludo Van Campenhout, schepen
    230 2012_CBS_00575 Module 10 schoolomgeving - Startnota Kloosterstraat en omgeving - Kennisneming
    Motivering
    Aanleiding en context
    Op 20 september 2010 (jaarnummer 1091) keurde de gemeenteraad het wijkcirculatieplan voor Ekeren
    centrum goed.
    De startnota 'module 10 Kloostertsraat en omgeving' werd goedgekeurd op de Gemeentelijke
    Begeleidingscommissie van 27 september 2011 en conform verklaard op de Provinciale Audit
    Commissie van 20 oktober 2011.
    Op 6 december 2011 (jaarnummer 5096) werd de startnota ter kennisgeving voorgelegd aan het
    districtscollege van Ekeren. Het district gaf geen verdere opmerkingen mee.
    De startnota kadert in twee modules 10 “herinrichting van een schoolbuurt aan of in de nabijheid van
    een gewestweg”. Het doel van een module 10 is:
    het verbeteren van de verkeersveiligheid voor de scholieren;
    hun verplaatsingen te voet, met de fiets, tram, trein of carpool te bevorderen;
    een evenwicht nastreven tussen de verschillende categorieën verkeersdeelnemers.
    In het kader van het Mobiliteitsconvenant worden voor deze modules 10 een start- en een projectnota opgemaakt.
    Juridische grond
    Binnengemeentelijke decentralisatie.
    Met het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2000 (jaarnummer 619), aangepast bij het
    gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307), kregen de districten de bevoegdheid
    over het decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken.
    Het decreet betreffende de mobiliteitsconvenanten van 20 april 2001 stelt onder meer dat er bij de
    moederconvenant door steden en gemeenten modules (een vorm van overeenkomsten) kunnen worden
    afgesloten die specifieke afspraken bevat rond de realisatie van de projecten van het lokaal
    mobiliteitsbeleid.
    De procedure voorafgaand aan het afsluiten van een module 10.
    De lokale overheid stelt een startnota op over het project. Over deze startnota moet binnen de
    gemeentelijke begeleidingscommissie (GBC) naar een consensus gestreefd worden. Vervolgens moet ze
    door de provinciale auditcommissie (PAC) conform verklaard worden met het gemeentelijk
    mobiliteitsplan en het Vlaams mobiliteits- en verkeersveiligheidsbeleid.
    Daarna wordt een projectnota opgesteld. Over die projectnota moet binnen de GBC naar een consensus
    gestreefd worden. Pas als die projectnota door de PAC conform verklaard is, kan de module
    ondertekend worden en kan de lokale overheid de aanbesteding aankondigen.
    Argumentatie
    Het ontwerpgebied bestaat uit één grote as en een aantal zijstraten, opgesplitst in twee modules 10:
    1ste module (scholen ‘De Driehoek’ en ‘Campus Lourdes’) omvat:
    Kloosterstraat vanaf het kruispunt met de Driehoekstraat tot aan het kruispunt met
    Boerendijk-Bilderdijk;
    Blarenstraat van aan de Kloosterstraat tot net voorbij de schoolpoort.
    2de module (school Onze-Lieve-Vrouw van Lourdesinstituut) omvat:
    kruispunt Dorpstraat-Kristus Koningplein-Groot Hagelkruis;
    zuidelijk gedeelte van Kristus Koningplein van aan het kruispunt met de Dorpstraat tot aan de
    Alfons Jeurissenstraat;
    Alfons Jeurissenstraat van Kristus Koningplein tot net voorbij de schoolpoort;
    noordelijk gedeelte van Kristus Koningplein van aan Kloosterstraat tot aan de Jozef De Weerdtstraat;
    Jozef De Weerdtstraat van aan Kristus Koningplein tot net voorbij de schoolpoort.
    Er worden twee afzonderlijke modules afgesloten vanwege een verschil in timing voor uitvoering.
    Voor het Onze-Lieve-Vrouw van Lourdesinstituut, gelegen in de Alfons Jeurissenstraat en Jozef De
    Weerdtstraat, wordt een afzonderlijke module 10 afgesloten omdat deze heraanleg gelijktijdig wordt
    uitgevoerd met de heraanleg van het Kristus Koningplein welke eerder zal gebeuren dan de ingrepen in
    de Kloosterstraat en Blarenstraat.
    De startnota werd opgemaakt door het studiebureau cvba Vectris en vertrekt van een aantal
    randvoorwaarden uit het goedgekeurde wijkcirculatieplan. Een belangrijke maatregel in het
    wijkcirculatieplan is het enkelrichting maken van de Kloosterstraat waarbij de toegelaten rijrichting
    loopt van noord naar zuid. Gezien het smalle profiel van de Kloosterstraat, kan op die manier binnen de
    module 10 ruimte gewonnen worden voor voetgangers en fietsers.
    Het enkelrichting maken van de Kloosterstraat heeft ook belangrijke gevolgen voor de route van het
    openbaar vervoer, met name het busverkeer. In de startnota zijn 3 voorstellen opgenomen voor een
    alternatieve route voor het busverkeer:
    via Groot Hagelkruis en Schoonbroek;
    via Ferdinand Verbieststraat en Schoonbroek;
    via Driehoekstraat en Boerendijk.
    De keuze van de alternatieve route zal in nauw overleg tussen de stad en De Lijn verder besproken en
    gemaakt worden bij opmaak van de projectnota.
    Ontwerpend onderzoek voor de Kloosterstraat toont aan dat er onvoldoende ruimte is om aan beide
    zijden volwaardige fietspaden aan te leggen. Bovendien kan uit het vademecum fietsvoorzieningen
    afgeleid worden dat een variant met gemengd profiel wenselijk is in deze omgeving (lage intensiteiten
    en zone 30). Daarom is voor de Kloosterstraat de variant met gemengd verkeer als voorkeursscenario
    naar voor geschoven.
    In de startnota worden een aantal algemene inrichtingsprincipes toegepast. De kruispunten worden
    compacter gemaakt met voetpaduitstulpingen zodat de zichtbaarheid verbetert en de oversteeklengtes
    beperkt worden. Overal worden brede voetpaden voorzien van bij voorkeur minstens 2 meter. De
    bushaltes bevinden zich op de rijbaan wat enerzijds zorgt voor snelheidsremming naar het overige
    autoverkeer en wat anderzijds een positief effect heeft op de doorstroming van het openbaar vervoer. De
    bushaltes worden comfortabel uitgerust met een abri en fietsbeugels. Er worden voetpadverbredingen
    ter hoogte van de schooltoegangen voorzien om de aanwezigheid van de scholen in het straatbeeld te
    benadrukken. Er worden bomen voorzien in de parkeerstroken die enerzijds zorgen voor een groenere
    straat en anderzijds ook een belangrijke rol spelen voor snelheidsremming als verticaal element.
    De zone 30 in de Kloosterstraat moet zo goed mogelijk afgedwongen worden door snelheidsremmers.
    In de startnota wordt een voorstel gedaan voor verkeersplateaus maar hierover is nog geen uitsluitsel.
    Welke snelheidsremmer het meest aangewezen is, wordt in overleg met de partners verder besproken in
    de projectnota.
    In de Alfons Jeurissenstraat wordt de aanleg van het Kristus Koningplein doorgetrokken. De grens van
    het openbaar domein wordt achteruit geschoven waardoor er meer ruimte ontstaat voor de schoolpoort.
    Daardoor kunnen er fietsenstallingen en banken voorzien worden. De school wordt duidelijk zichtbaar
    gemaakt in het straatbeeld door de groenstructuur.
    In de Jozef De Weerdtstraat moet de schooltoegang vooral duidelijker zichtbaar gemaakt worden. Dit
    gebeurt aan de hand van een voetpaduitstulping ter hoogte van de school, gecombineerd met een
    snelheidsremmer. Ook ontstaat er een visuele versmalling door bomen ter hoogte van de schooltoegang.
    In de Blarenstraat wordt voorgesteld om het stuk tussen de Kloosterstraat en de schooltoegang aan te
    leggen als woonerf. Door het erg smalle profiel is dit de enige manier om meer ruimte te geven aan de
    zwakke weggebruikers.
    Op basis van deze uitgangspunten in de startnota zal een projectnota worden opgemaakt.
    Financiële gevolgen
    Nee
    Besluit

    Artikel 1
    Het college neemt kennis van de uitgangspunten in de startnota van oktober 2011 voor infrastructurele
    ingrepen ter hoogte van de schoolomgevingen in de Kloosterstraat en omgeving, opgemaakt door cvba
    Vectris.
    Artikel 2
    Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.

    27-12-2012 om 20:54 geschreven door Chil  


    » Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.District Ekeren. Kloosterstraat, Alfons Jeurissenstraat en Jozef De Weerdtstraat. Bestratingswerken - Dossier SWOU007260. Koepelmodule 11002/1/A10 en 11002/1/C/10 met module 10. Herinrichting schoolomgeving. Subsidie - Goedkeuring
    college van burgemeester en schepenen Zitting van 24 augustus 2012
    Besluit GOEDGEKEURD
    A-punten stadsontwikkeling
    Samenstelling
    De heer Patrick Janssens, burgemeester
    De heer Robert Voorhamme, schepen; de heer Philip Heylen, schepen; de heer Ludo Van Campenhout, schepen; de heer
    Marc Van Peel, schepen; de heer Luc Bungeneers, schepen; de heer Guy Lauwers, schepen; mevrouw Güler Turan, schepen;
    mevrouw Leen Verbist, schepen
    De heer Roel Verhaert, stadssecretaris
    Iedereen aanwezig
    335 2012_CBS_08831 District Ekeren. Kloosterstraat, Alfons Jeurissenstraat en Jozef De Weerdtstraat.
    Bestratingswerken - Dossier SWOU007260. Koepelmodule 11002/1/A10 en 11002/1/C/10 met
    module 10. Herinrichting schoolomgeving. Subsidie - Goedkeuring
    Motivering
    Gekoppelde besluiten
    2012_GR_00206 - Mobiliteitsconvenant - Addendum - Goedkeuring
    2012_CBS_07112 - District Ekeren. Kloosterstraat en omgeving. Module 10 schoolomgeving -
    Nieuwe aanleg. SWOU007260. Projectnota en voorontwerp - Goedkeuring

    De gemeenteraad keurde op 5 maart 2012 (jaarnummer 206) het addendum bij de mobiliteitsconvenant
    goed, waardoor de oorspronkelijke moederconvenant wordt aangepast aan de recente wetgeving (o.a.
    STOP-principe intussen ook verankerd in het decreet betreffende het mobiliteitsbeleid, participatie van
    de burgers, wijze van bespreking en beoordeling door de gemeentelijke begeleidingscommissie - GBC
    en de provinciale auditcommissie -PAC). Dit gebeurde op uitdrukkelijke vraag van de inspecteur van
    financiën van het Vlaamse gewest.
    Regelgeving: bevoegdheid
    De gemeenteraad besliste op 9 september 1996 (jaarnummer 1500) om een mobiliteitsconvenant af te
    sluiten met het Vlaamse gewest en de Vlaamse Vervoersmaatschappij De Lijn. Op grond van artikel 4,
    § 1, 3 en 4 van de mobiliteitsconvenant moeten de daaruit voortvloeiende koepelmodules worden
    goedgekeurd door de gemeenteraad.
    Argumentatie
    De aanleiding voor het opstarten van de module 10 is de voltooiing van het wijkcirculatieplan en de
    heraanleg van het Kristus Koningplein als centrumplein.
    Indien de ingang van een school aan een gewestweg ligt of op minder dan 200 meter ervan, kan voor de
    herinrichting van de schoolomgeving subsidie gevraagd worden op basis van module 10 bij de
    mobiliteitsconvenant.
    Volgende schoolomgevingen komen hiervoor in aanmerking:
    Moretus Campus Lourdes van het Moretus Katholiek Onderwijscentrum Ekeren (toegang
    Kloosterstraat);
    basisschool De Driehoek (toegang Kloosterstraat en Blarenstraat);
    basisschool Onze Lieve Vrouw van Lourdes (vestiging Kloosterstraat met toegang Kloosterstraat en
    vestiging Kristus Koningplein met toegangen Jozef De Weerdtstraat en Alfons Jeurissenstraat).
    De PAC verklaarde de projectnota conform op 24 mei 2012.
    Het Vlaamse gewest bezorgde de koepelmodules 11002/1/B/10 en 11002/1/C/10, met als bijlage
    module 10 en wijst erop dat aan deze teksten niets mag gewijzigd worden.
    Met de module 10 "herinrichting van een schoolbuurt aan of in de nabijheid van een
    gewestweg" verbinden het Vlaamse gewest, de lokale overheid (stad) en de scholen zich om:

    de verkeersveiligheid voor de scholieren te verbeteren;
    verplaatsingen te voet, met de fiets, bus, tram trein of carpooling te bevorderen;
    een evenwicht na te streven tussen de verschillende categorieën verkeersdeelnemers.

    De lokale overheid zorgt voor het ontwerp en de aanleg. Het gewest betaalt 100% van de reële kostprijs
    op het domein van het gewest (Kloosterstraat) en, in geval van een herinrichting van een schoolbuurt in
    de nabijheid van een gewestweg, 50% van de reële kostprijs op het domein van de lokale overheid
    (Blarenstraat, Jozef De Weerdtstraat, Alfons Jeurissenstraat en Kristus Koningplein).
    De lokale overheid dient de aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning in en treedt op als
    aanbestedende overheid.
    Het Vlaamse gewest betaalt uit in twee schijven:
    een eerste schijf ten belope van de studiekosten en de helft van de kosten van de werken (volgens
    inschrijvingsprijs van de aannemer), inclusief btw, bij de betekening van de opdracht aan de
    aannemer van de werken;
    een tweede schijf ten belope van het saldo van de kosten van de werken, de toezichtskosten,
    prijsherzieningen, eventuele verrekeningen, bijakten of bijwerken en btw, op basis van de
    goedgekeurde eindafrekening na de voorlopige oplevering van de werken.
    Financiële gevolgen
    Nee
    Strategisch kader
    Dit besluit past in de realisatie van:
    Doelstellingen: SD - FDSW01 - Samen bouwen aan een aantrekkelijke stad
    Besluit
    Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:
    Artikel 1
    De gemeenteraad keurt de volgende koepelmodules, met module 10, goed voor de herinrichting van
    schoolomgevingen in het district Ekeren:
    koepelmodule 11002/1/A10 (Campus Lourdes en basisonderwijs De Driehoek);
    koepelmodule 11002/1/C10 (Onze Lieve Vrouw van Lourdesinstituut).
    Artikel 2
    Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.

    27-12-2012 om 20:50 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerpen wil meer samenwerken met Zeebrugge
    Bron : Nieuwsblad
    • donderdag 27 december 2012, 14u04
    • Bron: Belga
    • De Antwerpse haven wil in de toekomst nauwer gaan samenwerken met Zeebrugge. Het is de bedoeling om zogenoemde ‘businesscases' uit te werken. Dat hebben havenschepen Marc Van Peel (CD&V) en ceo Eddy Bruyninckx op een persconferentie aangekondigd.

      Vanmorgen maakte het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) haar verwachte resultaten bekend voor het jaar 2012. Antwerpen zal in 2012 1,8 procent minder goederen behandeld, zo bleek.

      Samenwerking

      Haventopman Eddy Bruyninckx opperde het voorstel om businesscases uit te werken met de haven van Zeebrugge. Opmerkelijk omdat de havens in het verleden vaak op hun autonomie stonden, ondanks actie van de Vlaamse regering om tot meer samenwerking te komen.

      Bruyninckx stelt dat Vlaamse havens in vergelijking met havens als Rotterdam of Hamburg nog potentieel hebben in Azië, waarbij er ‘gezamenlijke voorstellen aan de markt aangeboden kunnen worden'. Veel concreter wou de gedelegeerd bestuurder dat echter niet maken.

      Spoor

      Verder vroeg men onder meer aandacht voor het goederenvervoer per spoor. Daarbij stelt Bruyninckx dat men geen vragende partij is om de geplande tweedespoorontsluiting meteen uit te voeren. ‘Wel vinden we het gevaarlijk dat er een aantal relatief kleine investeringen met een zestal jaar zijn uitgesteld, die op korte termijn de capaciteit van het goederenspoorvervoer flink kunnen verhogen', aldus Bruyninckx.

      Daarbij verwijst hij naar betere signalisatie die voor personeelsbesparing kan zorgen, alsook het aanpassen van sporen in Ekeren en aan de Krijgsbaan bij Deurne.

      Ten slotte wil de haven ook het succes van de busrondleidingen voortzetten. In 2012 kwamen minstens 3.500 geïntereseerden op de ritten af in plaats van de verwachte 1.000.Auteur:1.000.

    27-12-2012 om 20:43 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BAKKERIJ OVERVALLEN AAN GROOT HAGELKRUIS - 17:18

    Bron : 112 Antwerpen

    ZO 23 DEC   -  BAKKERIJ OVERVALLEN AAN GROOT HAGELKRUIS  -   17:18  

    Ingezonden door: Yoni Proost

    Bakkerij overvallen aan Groot Hagelkruis

    Zaterdagochtend rond 9u kreeg bakkerij Ceuppens aan het Groot Hagelkruis in Ekeren 2 ongewenste bezoekers over de vloer. 2 mannen met bivakmuts en gewapend met een pistool stormden de zaak binnen. Eén van de mannen sprong over de toonbank en drukte zijn pistool tegen het hoofd van de 42-jarige winkelbediende die op dat moment alleen in de zaak stond.

    Onder bedreiging van het pistool moest ze de inhoud van de kassa aan de overvallers overhandigen. Wanneer dit gebeurd was verdwenen de daders even snel als ze gekomen waren. De politie kwam ter plaatse. De winkelbediende raakte nie gewond, maar was wel erg onder de indruk van het gebeuren. Het labo kwam ter plaatse voor een sporenonderzoek, maar van de daders ontbreekt voorlopig elk spoor.

    Afbeelding: Googlemaps

    YP/112A

    27-12-2012 om 20:36 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1,5 miljoen euro voor fietssnelweg in Mechelen
    Bron : GVA

    20/12 MECHELEN (2800) Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits maakt bijna 1,9 miljoen vrij voor de verdere aanleg van twee fietssnelwegen in de provincie Antwerpen.

    Van de fietssnelweg tussen Antwerpen en Mechelen, met een lengte van 24 kilometer, is het stuk tussen Berchem en Kontich volledig afgewerkt. Minister Crevits maakt nu 1,5 miljoen euro vrij voor de aanleg van een stuk fietsweg in Mechelen (van de Caputsteenstraat tot aan het station Nekkerspoel). De nieuwe fietsweg zal tot 4,5 m breed zijn. Ter hoogte van de Jan Bolstraat (foto) komt er een fietsersbrug. De nieuwe fietsweg zorgt voor een goede aansluiting tussen fiets en openbaar vervoer.

    Daarnaast maakt Crevits ruim 350.000 euro vrij voor het wegwerken van twee missing links op de fietssnelweg tussen Antwerpen en Essen (26 kilometer). Het gaat om delen van de fietssnelweg tussen Ekeren en Kapellen en in Kalmthout.

    Minister Crevits hoopt dat de fietssnelwegen er mee voor zorgen dat meer weggebruikers de overstap naar de fiets maken voor hun woon-werkverkeer.

    27-12-2012 om 20:30 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    21-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe bestemming voor bibliotheekgebouw Mariaburg
    Bron : Nieuwsblad

  • dinsdag 18 december 2012, 08u32
  • in Gemeente
  • Auteur: Nicole Verstrepen

    EKEREN - Het leegstaande bibliotheekgebouw op het Van Den Weyngaertplein krijgt vanaf 1 januari een nieuwe bestemming. De Wijkwerking van Mariaburg zal het gebouw beheren en verhuren aan verenigingen, die er activiteiten in willen organiseren.

    'Tussen VESPA en de wijkwerking werd een huurcontract opgemaakt. Zelf zal de wijkwerking in het gebouw hun archief kunnen onderbrengen. Daarnaast moet de benedenverdieping uitgroeien tot een buurt- en ontmoetingshuis met ruime openingsuren. Er komt ook een bibpunt, een minibibliotheek met een beperkt aanbod aan kranten, tijdschriften en boeken', stelt uittredend districtsschepen van cultuur en toekomstig districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA). Ook het heemkundig documentatiecentrum van Mariaburg en het Documentatiecentrum Antwerpse Noorderpolders zullen in de loop van 2013 naar het bibliotheekgebouw verhuizen. Op de eerste verdieping van de voormalige bib zal het erfgoedhuis komen.

  • 21-12-2012 om 13:33 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Witte rook boven kasteel Veltwijck
    Bron : De Polder

    Alle mysteries omtrent de samenstelling van het bestuurscollege zijn opgehelderd want de vijf mandaten zijn verdeeld.  Districtsburgemeester Koen Palinckx, Sabine Coene en Ludo Van Reusel zijn de N-VA-ers, de namen van Pol Bruynickx (Open VLD) en Marc Elseviers (CD&V) waren al bekend.
    Palinckx zal instaan voor cultuur en erfgoed, feesten en plechtigheden, decentralisatie, burgerlijke stand, veiligheid en verzusteringen.  Coene wordt bevoegd voor sport, communicatie en participatie, lokale economie, toerisme en markten en foren terwijl Van Reusel financiën, groen en openbaar domein in zijn takenpakket aantreft.  Bruyninckx erft senioren, sociale zaken, patrimonium en ruimtelijke ordening en Elseviers heeft zijn handen vol met jeugd, verkeer, gezin en onderwijs.
    Het bestuurscollege is gemiddeld 51 jaar oud en kan dus op redelijk wat levenservaring terugvallen.  Wel opvallend is dat slechts één vrouw in het college zit samen met vier mannen (waaronder de enige twee mannelijke verkozenen van N-VA) terwijl de volledige districtsraad uit elf vrouwen (gemiddelde leeftijd 43.7 jaar) en acht mannen (gemiddelde leeftijd 51 jaar) zal bestaan zodat de hele raad een gemiddelde leeftijd van 46.8 jaar heeft.
    Voor alle duidelijkheid : de meerderheid N-VA, Open VLD en CD&V heeft 11 zetels, de oppositie sp.a (3), Groen (2) en Vlaams Belang (3) heeft er 8 zodat normaliter een stemming meerderheid vs oppositie niet tot verrassingen zal kunnen leiden.  Maar, in de aftredende raad zijn in de loop van de legislatuur wel enkele leden uit hun fractie gestapt en als onafhankelijke blijven zetelen.  Mocht dat in de toekomst nog gebeuren, zou dat tot vervelende situaties kunnen leiden voor de meerderheid. (jdh)

    21-12-2012 om 13:29 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nutswerken in Ekeren
     

    Een aannemer

    • !!!VERLENGING!!!
      zal in opdracht van verschillende nutsbedrijven werken uitvoeren in de Wielseweg; van maandag 15 oktober tot ca. 15 februari zal deze straat afgesloten zijn voor doorgaand verkeer.

    21-12-2012 om 13:23 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe stroomkabels voor Laar
    Bron : District Ekeren

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 19/12/2012

    In het najaar werden door Antwerpse Waterwerken, Telenet, Belgacom en Eandis enkele nutsleidingen vernieuwd in het Laar tussen Kluislaan en E. Waghemansbrug. De nieuwe stroomkabels worden zo snel mogelijk in gebruik genomen.

    De nutswerken werden beëindigd op 14 december 2012, op enkele huisaansluitingen na. Eandis zal de nieuwe stroomkabels met hoge prioriteit in dienst nemen. De bestaande kabels bleken immers in slechte staat, met meerdere stroompannes tijdens de werken als gevolg.

    Heeft u vragen of meldingen over deze werken? Ondervond u schade door de stroompannes? Neem dan contact op met Eandis op het telefoonnummer 078 35 35 00.

    21-12-2012 om 13:21 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    12-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kloosterstraat wordt aangename winkelstraat!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ...Wel zonder fietspad...

    Bron : DNA

    EKEREN | Onlangs werd een voorontwerp voor de heraanleg van de Kloosterstraat goedgekeurd. Voor de kinderen die in de Kloosterstraat en de Jozef De Weerdtstraat naar school gaan, moet de omgeving veiliger worden.

    Goedkeuring voorontwerp

    Nu het voorontwerp van de Kloosterstraat werd goedgekeurd, kan de stad beginnen aan de uitwerking van een definitief plan. Volgens het eerste ontwerp wordt de Kloosterstraat een aangename winkelstraat met brede voetpaden, voldoende snelheidsremmers en meer groen. Voor het comfort en de veiligheid van de zwakke weggebruikers, komt tussen het kruispunt met de Moretuslei en de Driehoekstraat eenrichtingsverkeer in de richting van de Dorpstraat. Fietsers mogen wel in beide richtingen rijden.

    Brede voetpaden, snelheidsremmers en meer groen voor de Kloosterstraat.

    In het deel met dubbele rijrichting komen afgebakende parkeerstroken. Aan het kruispunt met de Moretuslei komt een verkeersplateau. Net voorbij de school Driehoek komt een asverschuiving en een parkeerstrook voor laden en lossen. De kruispunten met de Molenstraat en de Driehoekstraat krijgen een verkeersplateau om de voorrang van rechts te benadrukken. Aan de schooluitgangen worden de voetpaden aangepast en komt er meer groen, zodat alles meer opvalt en ouders er gemakkelijk hun kindjes kunnen opwachten.

    Het voorontwerp van de Kloosterstraat wordt doorgetrokken naar de Dorpstraat. Daar geldt opnieuw tweerichtingsverkeer. De bussen van De Lijn richting Stabroek rijden door de Driehoekstraat en Boerendijk.

    Als alles volgens plan verloopt, starten de werken in de Kloosterstraat in 2014. Het gedeelte van de Alfons Jeurissenstraat start mogelijk al in het midden van 2013. 

    Let op, een voorontwerp is nog geen definitief plan. Hier en daar kunnen er nog aanpassingen doorgevoerd worden.

    Districtshuis Ekeren

    • tel. 03 338 29 11

     

    Tekst en foto: Hans De Bakker

    12-12-2012 om 14:23 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    09-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ex-partijraadslid haalt scherp uit naar N-VA in open brief
    Bron : Nieuwsblad

    • ZATERDAG 08 DECEMBER 2012, 03U00
    • AUTEUR:VDAA

    • ANTWERPEN - Ekeraar Philippe Deleu, gewezen partijraadslid van de N-VA en bedenker van het zogenaamde Consensustracé voor de Oosterweelverbinding, haalt in een open brief scherp uit naar zijn voormalige partij.

      Volgens Deleu heeft Vlaamse regering, door toedoen van de N-VA vier jaar tijd verloren, in het zogenaamde Oosterweeldossier. Deleu betreurt het zijn voormalige partijgenoten vasthouden aan het BAM-tracé, en niet geïnteresseerd zijn in zij Consensustracé. Dat consensustracé verzoent het Meccotracé van Straten-generaal met het BAM-tracé van de Vlaamse regering. In het consensusmodel maakt men een verbinding tussen de Liefkenshoektunnel en de E17, en legt men de zogenaamde ‘bretellen of ‘tangenten'.

      ‘Haven liep al schade op'

      Volgens Deleu is zijn plan veel goedkoper dan het BAM-tracé, en kan het ook sneller worden gerealiseerd. ‘En dat is enorm belangrijk, want onze haven heeft nu al schade opgelopen.'

      In zijn Open Brief pakt hij Bart De Wever op zijn belofte om ‘de files op te lossen', maar vraagt zich wel af waarom de N-VA in de Vlaamse regering weigert om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken, zodat een groot deel van het fileprobleem opgelost kan worden.

      Inhoudelijke commentaar

      Deleu is bij momenten bikkelhard voor zijn voormalige partij. ‘Toch mag mijn Open Brief niet gezien worden als een afrekening. Ik speel niet op de man, ik geef inhoudelijke commentaar. Ik wil met name Bart De Wever aansporen om eindelijk een doorbraak te forceren in het mobiliteitsdossier, want we verliezen kostbare tijd. Door het fileprobleem zullen er duizenden jobs verloren gaan, vergelijkbaar met de sluiting van Ford Genk. Ik de N-VA aansporen om hun verantwoordelijkheid te nemen.'

      N-VA-woordvoerder Bart Van Camp wil niet teveel woorden vuilmaken aan de open brief. ‘Met alle respect voor mijnheer Deleu, maar er zijn nu eenmaal procedures die we moeten volgen. Zijn voorstellen worden onderzocht in het zogenaamde Plan MER. Mijnheer Deleu is inderdaad een voormalige lid van onze partij, maar ik ga voorts geen commentaar geven want ik wil niet onvriendelijk worden.'

    09-12-2012 om 20:31 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    zorgloosbouwen
    www.bloggen.be/zorgloo
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs