Even terug in de tijd. Op 18 oktober 2009 stemde Antwerpen het BAM-tracé weg in een referendum. De Vlaamse regering bleef toch voorstander van het tracé, maar dan zonder Lange Wapper en met tunnels. Maar er doken ook alternatieven op om de mobiliteitsproblematiek aan te pakken. Het Meccanotracé is het bekendste, maar ook drie andere mogelijkheden worden momenteel onderzocht binnen de MER-procedure. Zo'n procedure polst naar de effecten van het tracé op de leefomgeving.
Op 19 december 2012 verscheen alvast een vertrouwelijk tussentijds rapport dat Het Nieuwsblad kon inzien. In dit ontwerprapport worden de exploitatievoorwaarden onder de loep gehouden. Hiermee doelt men op de specifieke vereisten die aan elk model zijn gekoppeld zoals bijvoorbeeld rekeningrijden in het Meccanotracé en een tolvrije Kennedytunnel in het BAM-tracé. En over die laatste voorwaarde valt er iets interessants te lezen. In het rapport staat dat het heffen van tol op één tunnel ervoor zorgt dat het verkeer de andere, tolvrije tunnel zal gebruiken. Het heffen van tol in één tunnel is daarom geen realistisch scenario.'
Vertrouwelijk document
Dit is een veeg uit de pan voor het BAM-tracé. De Vlaamse regering houdt namelijk al jaren vast aan de voorwaarde van een tolvrije Kennedytunnel met vrachtverbod plus toltunnels op de plaats waar aanvankelijk de Lange Wapper stond. Ik heb het document zelf niet gezien', aldus Wouter Van Besien van Groen. Maar je moet niet gestudeerd te hebben om te weten dat het verkeer kiest voor de tolvrije tunnel als ze de keuze hebben. Hopelijk is de Vlaamse regering nu ook intellectueel eerlijk genoeg om toe te geven dat deze voorwaarde niet deugt.'
De oplossing: of overal tol of nergens tol. Die laatste optie lijkt echter geen uitweg, want de Vlaamse regering wil het hele project financieren met de tolheffing uit de nieuwe tunnels en uit de bestaande Liefkenshoektunnel. Bovendien mag deze ontwerpnota niet gelezen worden als een voorafname op de eigenlijke conclusies van het MER-rapport. Dit rapport is door één iemand gemaakt en moet nog op z'n meritus worden getoetst', klinkt het bij de cel MER die wat verveeld zit met de vraag. Dit is trouwens een vertrouwelijk document. Hopelijk beseft diegene die dit lekt, dat dit het onderzoek kan schaden.'
De personen achter de vijf tracés die momenteel in de MER-procedure zitten, kregen allemaal de vertrouwelijke nota. Ik kan dit rapport alvast niet serieus nemen', zegt Philippe Delue, bedenker van het alternatieve Consensusmodel. Mijn model wordt genegeerd in dit rapport. Niet een keer wordt het vermeld. Waar is iedereen mee bezig? Ondertussen hebben die studies al 18 jaar geduurd en bijna 1 miljard euro gekost. Ook dit rapport is een warboel en weggegooid geld. Al ben ik het wel eens met de conclusies inzake tol. Het is ofwel overal tol ofwel nergens.'
De actiegroep Straten Generaal, bedenkers van het Meccanotracé, wenste niet te reageren. Antea (Het studiebureau dat het MER coördineert, nvdr) doet de moeite om regelmatig terug te koppelen met de betrokken partijen', reageert Manu Claeys. Dat is nieuw, want daarvoor was er nooit contact en werd Meccano genegeerd. We willen de samenwerking en de procedure niet in het gedrang brengen door te reageren op zaken die vertrouwelijk zijn.'
Antea was gisteravond niet bereikbaar voor commentaar.