‘Het is simpel. Wie wil 19 rijvakken? Wie wil nog meer verkeer, nog meer overlast, nog meer fijn stof? Het BAM-traject is volledig onbespreekbaar. Wij willen het Meccano-plan op tafel. Kijk naar Madrid, met bijna een volledige overkapping. Zo kan het ook in Antwerpen. Zeg gewoon een tweede keer nee aan het BAM-tracé. Doen mensen. Tekenen en delen.' Die tekst zette Elisabeth Van de Poel uit Ekeren begin november op haar Facebookpagina. Twee maanden later hebben 10.200 mensen de petitie getekend. ‘Het is allemaal een beetje raar gegaan', zegt Van de Poel. ‘Ik had op Facebook een gesprek met een vriendin over mobiliteit. Plots zei die vriendin: ‘gaan we blijven praten of gaan we ook effectief iets doen?' Als reactie heb ik onmiddellijk de petitie gemaakt en gepost. Het verspreidde zich als een lopend vuurtje. Na twee dagen kende ik de namen al niet meer van de mensen die tekenden. Nadat ik contact had met Ademloos was het hek helemaal van de dam. De handtekeningen stroomden binnen. Duizenden mails heb ik gekregen.

Gelooft u dat deze petitie het BAM-tracé kan tegenhouden?

Van de Poel: ‘Het is niet alleen mijn actie. De naam zegt het zelf ‘Zeg een tweede keer neen.' Mijn petitie stelt weinig voor vergeleken met wat Ademloos en StRaten-Generaal de jongste jaren hebben verwezenlijkt inzake het mobiliteitsdebat. Maar uiteraard geloof ik dat mijn petitie iets bijbrengt. Anders begin je er niet aan. Ik verwacht dat deze actie de politici nog eens duidelijk maakt dat hun plan niet gewenst is en dat ze moeten kijken naar alternatieven.'

Ziet u het nieuwe stadsbestuur als een struikelblok of als een opportuniteit?

Van de Poel: ‘Bart De Wever (N-VA) lijkt mij alvast voor het BAM-tracé te kiezen. Hij wou Groen niet aan de onderhandelingstafel omwille van hun standpunt rond het BAM-tracé. Dat betekent dat hij nog gelooft in het BAM-tracé. Al denk ik ook dat De Wever er niet echt van wakker ligt. Althans niet als Antwerps dossier. Als hij met het BAM-tracé kan scoren op hogere beleidsniveau's, dan zal hij er wel mee uitpakken. '

Bent u eigenlijk hoopvol over het dossier?

Van de Poel: ‘Ja, al weet ik ook dat er belangen mee zijn gemoeid die ons petje te boven gaan. Er verschijnt studie na studie over het feit dat druk verkeer nefast is voor de leefbaarheid van een stad. Bovendien scoort het BAM-tracé ook slecht in de verkeersprognoses en loopt het kostenplaatje jaar na jaar op zonder dat iemand weet waar het geld van moet komen. En toch houden vooraanstaande politici als Kris Peeters (CD&V) er krampachtig aan vast. Daar moet toch een verborgen agenda achter zitten? Maar ik vertrouw erop dat het gezonde verstand vroeg of laat zegeviert. Bovendien is er ook nog Europa, dat normen oplegt inzake fijn stof en geluidsoverlast. Met het BAM-tracé halen wie die normen nooit. Daarom dat politici beter zo snel mogelijk naar de alternatieven kijken. Want vasthouden aan BAM is tijdverlies.'