Bron : GVA - standpunt 23/03/2010
Over acht dagen verstrijkt de deadline die minister-president Kris Peeters zichzelf heeft opgelegd om een oplossing te vinden voor het probleem van de Antwerpse mobiliteit. Aan het politieke front blijft het voorlopig oorverdovend stil. Alle activiteit lijkt zich momenteel af te spelen in de schimmige 'achtste werkgroep' die exclusief voor Peeters werkt. Maar het paasei van Columbus is blijkbaar nog niet gelegd. Dat zou eind deze week moeten gebeuren.
De actiegroepen laten ondertussen wél van zich horen. De twee boegbeelden van stRaten- generaal trekken bijna dagelijks volle zalen met hun uiteenzetting over het fameuze 'bretellenplan'. Het Actiecomité Zwijndrecht roept de regering op tot uitstel om dat plan van Forum 2020 nader te bestuderen. En gisteren deed ook Wim van Hees van Ademloos nog een duit in het zakje. Hij presenteerde een aantal zorgwekkende cijfers over de schadelijke effecten van de mobiliteit op de gezondheid van de Antwerpenaars.
Volgens de artsen van Ademloos ondervinden liefst 41.000 Antwerpenaars ernstige hinder door het verkeerslawaai. Op bepaalde zwarte punten in Deurne en Borgerhout worden de mensen geplaagd door geluidsvolumes tot 80 decibel, die blijvende gehoorschade toebrengen. Ook enkele geplande nieuwe stadsdelen (Cadixwijk, Regatta, Nieuw Zurenborg) zouden op de geluidskaart behoorlijk rood kleuren. De boodschap van Ademloos is duidelijk: niet nog meer verkeer door de Lange Wapper, maar juist veel minder. Ademloos doet zelfs een beroep op minister van Welzijn Jo Vandeurzen om Antwerpen te adopteren. De kans is klein dat hij dat doet, want zijn CD&V staat nog steeds pal achter de Lange Wapper.
Overigens komen de actiegroepen niet helemaal ongeschonden uit de strijd. Dirk Weyler, al vele jaren het boegbeeld van Red de Voorkempen, legt het bijltje erbij neer. Hij kan zich niet verzoenen met de steun die zijn beweging verleent aan de verbinding Ekeren- Wommelgem via de tunnel T102. Die vormt de oostelijke bretel in het plan van Forum 2020.
Het wordt hoog tijd dat er knopen worden doorgehakt, maar de komende dagen zullen bijzonder lastig zijn. CD&V en N-VA blijven een derde Scheldekruising eisen, terwijl sp.a geen Lange Wapper wil, omdat die de verdere ontwikkeling van de stad in het noorden te zwaar zou hypothekeren. Hoe lost Kris Peeters dat op?
Door Lex Moolenaar
|