Bron: HLN
Groen! wil "dringend" een parlementaire hoorzitting met de Leuvense economen Stef Proost en Saskia Van der Loo (KUL). Die noemden de Oosterweelverbinding dit weekend onrendabel en economisch niet interessant. Als parlementsvoorzitter Jan Peumans niet op de vraag ingaat, zal de partij de economen zelf uitnodigen voor een publieke presentatie.
Volgens Vlaams fractievoorzitter Filip Watteeuw moet zo'n hoorzitting er komen voordat de Vlaamse regering "zichzelf vastzet" met een definitief besluit. Want "het zijn juist de randvoorwaarden die de Vlaamse regering oplegde - bv. het vrachtwagenverbod in de Kennedytunnel - die economisch geen steek houden", besluit Watteeuw uit de bedenkingen van Proost en Van der Loo.
Slimme tolheffing Beide onderzoekers zien nog voldoende bestaande capaciteit in Antwerpen. Zo berekenden ze dat een slimme tolheffing in de Antwerpse tunnels bijvoorbeeld een positieve impact zou hebben op de economie, terwijl de bouw van de Oosterweel voor negatieve effecten zou zorgen.
Bij een eventuele hoorzitting wil Groen! ook Antwerps econoom Bruno De Borger uitnodigen. Ook hij stelde zich volgens de partij eerder al vragen bij de economische gevolgen van de Oosterweel. (belga/sps) 15/03/10 18u48
De geplande Oosterweelverbinding, inclusief de Lange Wapper, is een economisch onverantwoord en onrendabel project. Dat zeggen de Leuvense transporteconomen Stef Proost en Saskia Van der Loo vandaag in De Tijd.
- 285 miljoen In een nieuwe uitgave van 'Leuvense Economische Standpunten' schrijven ze dat alle tracés met een Oosterweelverbinding negatief zijn voor de economie. Voor het scenario van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) klokt de rekensom af op een negatief saldo van 285 miljoen euro, en dat is dan nog erg voorzichtig berekend. Het optimaal gebruik van de bestaande wegcapaciteit scoort veel beter.
Nonsens De KULeuven-experts vinden het stuitend dat nooit een echte, uitvoerige kostenbatenanalyse is gemaakt van verschillende opties, inclusief het niet-bouwen van de Oosterweelverbinding. De Antwerpse econoom Kristiaan Kerstens treedt hen bij. "Geen enkele overheid zou deze geplande Oosterweelverbinding mogen bouwen. Het is economische nonsens. De politici trekken beter de stekker eruit". (belga/ep) 13/03/10 09u10
|