
Bron: Website BAM
BRUSSEL
De toespraak van Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) in het Oosterweeldebat van vorige week sprak boekdelen, alle elementen van het akkoord waarnaar gestreefd wordt, zaten erin vervat (zie fragment). Helaas hadden op dat moment alleen insiders genoeg inzicht om die boekdelen ook helemaal te begrijpen. In plaats van een Oosterweel-light wordt er gewerkt aan een 'Masterplan Plus'.
Multi
'De oplossing zal multimodaal zijn', zei Peeters. Het Antwerpse Masterplan was nochtans al multimodaal, met een mix van de sluiting van de Ring, tal van openbaarvervoerprojecten, fietspaden en aanpassingen voor vrachtschepen aan het Albertkanaal. Peeters zegt dus eigenlijk dat de oplossing multimodaler zal zijn. Bij verschillende spelers is het besef gegroeid dat er een 'Masterplan Plus' nodig is, wil men de Ring niet meteen opnieuw zien dichtslibben. Om een modal shift te creëren en meer mensen op het openbaar vervoer te krijgen wordt aan een fors pakket maatregelen gewerkt. Onder meer randparkings met aansluiting op openbaar vervoer, verkeerslussen in de binnenstad en mobiliteitsplannen voor bedrijven.
De tramverbindingen met Linkeroever zijn het grote voorbeeld. De helft van de verplaatsingen van op Linkeroever naar de stad gebeuren dan ook met het openbaar vervoer. Bij de andere ingangen naar de stad liggen die cijfers veel lager, rond de 20 procent. De Antwerpse tramlijn 3 is met voorsprong de populairste van Vlaanderen, sinds er in 2002 verlengingen en park & ridezones kwamen. Met gelijkaardige maatregelen wil men ook van andere lijnen succesverhalen maken.
Iedereen weet dat de aansluiting van de E34/E313 op de Ring een enorm knelpunt is, waar ook extra maatregelen voor nodig zijn. Daarover is nog niets uitgelekt.
Leefbaar
Peeters wil een 'antwoord bieden aan de leefbaarheidsproblemen'. Wie Antwerpen zelfs maar een beetje kent, weet dat de zone rond het Sportpaleis en de Schijnpoort in Merksem in die categorie bovenaan staat. 'Dat krijgt de stad nooit alleen opgelost', zegt een bron dicht bij het dossier. Er circuleren plannen waarop de aansluiting aan het Sportpaleis totaal hertekend is. De tunnel die al het doorgaande verkeer (DS 27 februari) van het nieuwe complex aan het Sportpaleis moet weghouden, komt onder de Noordersingel. Wat overblijft is een stedelijke ringweg, ingebed in parkeergebouwen en groene taluds. Het ontwerp doet volgens sommigen denken aan de Parijse Périphérique. De zwaarbeladen Bisschoppenhoflaan zou vrachtwagenvrij worden. Deze ingrijpende aanpassingen zouden 500 miljoen euro extra kosten.
Overleg
Minister-president Peeters beloofde overleg met de stad. Dat is nodig gezien de negatieve volksraadpleging over de Lange Wapperbrug. Een hoop begeleidende maatregelen kunnen dat overleg smeren. Antwerpen heeft bijvoorbeeld een dossier ingediend om tegen 2012 of 2013 aanspraak te maken op de titel European Green Capital. Begeleidende maatregelen kunnen helpen. Zo won de stad een prijs voor haar imponerende project rond de aanleg van een Groene Singel (inclusief ringlijn voor de tram). Dit project kan niet worden gerealiseerd zonder een stedelijke ringweg waarbij het doorgaand verkeer wordt gescheiden van het stadsverkeer.
De stad wil aan Petroleum-Zuid een nieuw voetbalstadion bouwen. Dat moet via de stedelijke ringweg en het openbaar vervoer ontsloten worden, maar zat niet in het oorspronkelijke Masterplan. Ook de heraanleg van de Scheldekaaien en de De Keyserlei zouden voortaan deel uitmaken van het Masterplan Plus. De heraanleg van het Operaplein en het noordelijke deel van de Leien wordt herbevestigd. Al die werken komen de aantrekkelijkheid van de stad ten goede.
Scheldekruising
In het Vlaams regeerakkoord wordt verwezen naar de regeringsbeslissing van maart 2009 over de Oosterweelverbinding. Daarin staat uitdrukkelijk dat er een derde Scheldekruising moet komen, en met welke randvoorwaarden. Peeters hamert daar nu nog eens op. Omdat het Meccano-voorstel van Forum 2020 niet voldoet aan die randvoorwaarden, kon het dus strikt genomen meteen van tafel geveegd worden. Toch werden van alle voorstellen de voor- en nadelen nog eens grondig afgewogen. De Lange Wapper had telkens het grootste 'probleemoplossend vermogen'.
© 2010 Corelio
|