Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
17-03-2010
Gevaarlijke slagboom Hagelkruispark
Bron GVA
Op de hoek van het Groothagelkruis en de Oorderseweg, bij de ingang van het parkje, werd een zware houten slagboom geplaatst. De versperring werd aangebracht om te vermijden dat automobilisten verkeerdelijk in het speeltuintje zouden rijden.
De barrière reikt net ter hoogte van de voorruit van een gemiddelde auto… maar elke signalisatie of verlichting aan deze slagboom ontbreekt, zodat een chauffeur die in de buurt onbekend is, in het donker gemakkelijk tegen de bareel kan aanbotsen.
Op 15 maart kregen de kleuters van het O.-L.-V Lourdesinstituut bezoek van de plaatselijke politie. De kinderen kregen een rondleiding door enkele straten van de gemeente. De politieagenten legden hen de verkeerslichten uit en leerden hoe de kleuters veilig de straat moeten oversteken. Tot slot mochten ze meerijden met de combi, waarbij heel eventjes de sirenes werden aangezet.
Een leuke en leerzame belevenis voor het kleine grut.
EKEREN - Bij een ongeval op de A12 in Ekeren raakten gistermiddag twee twintigers zwaargewond. Hun auto begon rond 14.30uur rond te tollen toen ze op de rechterrijstrook reden in de richting van Nederland, net voor de afrit Ekeren.
De wagen slingerde helemaal tot op de middenberm en knalde met de achterkant tegen een verlichtingspaal. Een 21-jarige jongeman en een vrouw van 21 werden met ernstige verwondingen overgebracht naar het ZNA Jan Palfijn.
Waarom de bestuurder de controle over het voertuig verloor, is nog niet duidelijk, maar mogelijk werd hij gehinderd door een andere wagen. Het verkeer ondervond geen hinder van het ongeval.
* dinsdag 16 maart 2010, 03u54 * bron : Nieuwsblad * Auteur: (jaa)
EKEREN - De toekomst van het Kristus Koningplein blijft de gemoederen beroeren. De handelaars willen net als Filip De Winter een referendum over de plannen.
De Ekerse handelaars, gisteravond in groten getale bijeen in een algemene ledenvergadering, willen meer inspraak bij de herinrichting van het Kristus Koningplein en mandateren het bestuur van hun vereniging om hiervan concreet werk te maken. Meer nog dan de met verdwijning bedreigde frituur, zitten de winkeliers in hun maag met de geplande en drastische vermindering van parkeerplaatsen. ‘Dat zou slinken van 105 naar 25. Dat verlies van tachtig plaatsen zou een ramp betekenen voor onze zaken', vertaalt voorzitter Rik Bossuyt het ongenoegen dat leeft bij de vereniging Ekers Winkelcentrum.
In één tijd kunnen mogelijk ook de plannen herbekeken worden om de frituur te verbannen naar een andere locatie. Uitbater Rodney Vischer is hier fel tegen gekant, maar de handelaarsvereniging nam zelf nog geen definitief standpunt in. ‘Het algemeen belang primeert. We gaan alles onderzoeken en aandringen op overleg bij het districtsbestuur.' Hiermee lijkt vooral districtsschepen van Openbare Werken Christophe Thomas (Open VLD) in een lastig parket te zitten.
Hertimmering Masterplan voor Antwerpen zou 500 miljoen extra kosten
ANTWERPEN - Geen Lange Wapper-light, maar een Masterplan-plus wordt dezer dagen in alle discretie op de tekentafels uitgewerkt. De inzet is groot: het mobiliteitsplan rond Antwerpen is nog altijd de grootste struikelsteen op het pad van de Vlaamse regering.
Minister-president Kris Peeters (CD&V) beloofde tegen 31 maart een oplossing voor het dossier van de Lange Wapper, dat zijn regering diep verdeelt. Aan de ene kant staat Antwerps burgemeester Patrick Janssens (SP.A), die van een Lange Wapper of een light-versie ervan niet wil weten. Aan de andere kant staan CD&V en N-VA, die een aangepaste versie van de Lange Wapper als enige mogelijkheid zien om relatief snel aan de werken te kunnen beginnen. Intussen wordt achter de schermen discreet gewerkt aan wat een compromis zou moeten worden.
Randparkings
Bij verschillende dominante spelers in het BAM-verhaal is het besef gegroeid dat er een 'Masterplan Plus' nodig is, wil men de Ring niet binnen de kortste keren opnieuw zien dichtslibben. Een brug of een tunnel volstaan dus niet, er moet ook voor gezorgd worden dat minder auto's de stad inrijden. Om meer mensen op het openbaar vervoer te krijgen wordt aan een fors pakket extra maatregelen gewerkt, met onder meer randparkings met aansluiting op openbaar vervoer, verkeerslussen in de binnenstad en mobiliteitsplannen voor bedrijven.
De tramverbindingen met Linkeroever zijn het grote voorbeeld. De helft van de verplaatsingen vanop Linkeroever naar de stad gebeuren met het openbaar vervoer. Bij de andere ingangen naar de stad liggen die cijfers veel lager, rond de 20 procent. De Antwerpse tramlijn 3 is met voorsprong de populairste van Vlaanderen, sinds er in 2002 verlengingen en park & ridezones kwamen. Met gelijkaardige maatregelen wil men van andere lijnen eenzelfde succesverhaal maken.
Périphérique
Maar een nieuw plan moet meer doen: er moet ook een antwoord komen op de vraag naar de leefbaarheid, een vraag die tijdens het referendum over de Lange Wapper zeker rond het Sportpaleis en in Merksem doorslaggevend was. De aansluiting van de Lange Wapper op de Ring dreigde daar een brug van 18 rijstroken en meer dan 100 meter breed te creëren.
'Dat krijgt de stad nooit alleen opgelost', zegt een bron dicht bij het dossier. Er circuleren plannen waarop de aansluiting aan het Sportpaleis totaal hertekend is. De tunnel die al het doorgaande verkeer (Het Nieuwsblad 27 februari) van het nieuwe complex aan het Sportpaleis moet weghouden, komt onder de Noordersingel. Wat overblijft is de Stedelijke Ringweg, die zou worden ingebed in parkeergebouwen en groene taluds. Het ontwerp doet volgens sommigen denken aan de Parijse Périphérique. Goedkoop is het niet: er zou een extra prijskaartje van 500 miljoen euro aanhangen.
Volksraadpleging
Peeters zal hoe dan ook met Antwerpen moeten overleggen, gezien de negatieve volksraadpleging over de Lange Wapperbrug. Een hoop begeleidende maatregelen kunnen dat overleg smeren. Antwerpen heeft bijvoorbeeld een dossier ingediend om tegen 2012 of 2013 aanspraak te maken op de titel European Green Capital. Een aantal begeleidende maatregelen kunnen helpen.
Dat geldt ook voor het nieuwe voetbalstadion dat de stad aan Petroleum-Zuid wil bouwen. Dat moet via de stedelijke ringweg en het openbaar vervoer worden ontsloten. Dit was niet opgenomen in het oorspronkelijke Masterplan. Ook de heraanleg van de Scheldekaaien en de Keyserlei zouden voortaan deel uitmaken van het Masterplan Plus. De heraanleg van het Operaplein en het noordelijke deel van de Leien worden herbevestigd. Al deze werken komen de uitstraling en de aantrekkelijkheid van de stad ten goede.
BRUSSEL - Een ongeval komt altijd ongelegen, maar dat van Kris Peeters zeker. Zijn regering staat op ‘buigen of barsten' in het Oosterweel-dossier.
Van onze redactrice
‘Voor eind maart zal deze regering een heldere beslissing nemen', zei minister-president Kris Peeters (CD&V). Maar Peeters kon bij die uitspraak nog niet vermoeden dat hij ‘van zijn paard zou worden gebliksemd'. Dat hij een week in het ziekenhuis moet blijven, zal de zaak er niet bepaald makkelijker op maken.
Niet dat Kris Peeters niet meer bij de pinken is. Gisteren belde hij persoonlijk verschillende politieke kopstukken op om ze in te lichten over zijn ongeval. ‘Hij was alles al aan het regelen', aldus een minister.
‘We zijn nog meer dan twee weken verwijderd van die deadline over Oosterweel', zegt Peeters' woordvoerder. ‘Het sportongeval van de minister-president zal aan die timing niets veranderen. En als er moet worden overlegd, is er nog altijd de telefoon.'
Technici werken achter de schermen inderdaad koortsachtig aan een ‘Masterplan Plus' voor Antwerpen (DS 13 maart), waar zowel CD&V, SP.A als N-VA zich zouden moeten in kunnen vinden. Dat ‘masterplan' bevat bijvoorbeeld een batterij maatregelen om meer mensen op het openbaar vervoer te krijgen (randparkings, verkeerslussen in de binnenstad, mobiliteitsplannen voor bedrijven). Het nieuwe plan komt ook met een oplossing voor de zone rond het Sportpaleis, met een tunnel. Een derde Scheldekruising - de Lange Wapper - zit nog altijd in het plan.
Voor de technische uitwerking hebben de ingenieurs en cabinetards heus Kris Peeters niet nodig. Bovendien beheerst Peeters' kabinetschef Raf Suys het dossier naar verluidt ‘tot in zijn vingertoppen'. Maar nu het dossier de eindfase nadert, moet er politiek worden beslist. De hamvraag blijft of Kris Peeters er zal in slagen om de SP.A en burgemeester Patrick Janssens mee te krijgen in deze nieuwe oplossing. In het andere geval wenkt een regeringscrisis.
In zulke gesprekken is Peeters als persoon wél onvervangbaar. Dan wordt het ongeval van Peeters ineens wel een politieke factor. Caroline Gennez, Ingrid Lieten of Patrick Janssens zullen over Oosterweel geen deal smeden met CD&V-voorzitster Marianne Thyssen of Jo Vandeurzen, de tweede CD&V'er in de Vlaamse regering. Oosterweel hangt als een strop om de hals van de Vlaamse regering. Die strop lossen, kan enkel met de grote baas.
Oosterweel is overigens niet het enige wat de Vlaamse regeringsleider de komende weken moet oplossen. Ook de begrotingscontrole belooft een robbertje vechten te worden. Vlaams minister van Begroting Philippe Muyters (N-VA) waarschuwt ervoor dat er geen geld is voor alle beloftes van Pascal Smet (Onderwijs) en Hilde Crevits (Openbare werken).
‘Ach, volgende week maandag begint de minister-president weer te werken', sust de woordvoerder. ‘Zo dramatisch kan het dan toch niet zijn.'
Val bemoeilijkt onderhandelingen over Oosterweelverbinding
Bron: Nieuwsblad
Een ongeval komt altijd ongelegen, maar de val van Kris Peeters komt wel op een bijzonder lastig moment. Zijn regering staat op buigen of barsten in het Antwerpse Oosterweeldossier.
'Voor eind maart zal deze regering een beslissing nemen', zei minister-president Kris Peeters (CD&V) begin deze maand. Dat hij een week in het ziekenhuis moet blijven, zal de zaak er niet makkelijker op maken. 'We zijn nog meer dan twee weken verwijderd van die deadline over Oosterweel', sust Peeters' woordvoerder. 'Het ongeval van de minister-president zal aan die timing niets veranderen. En als er moet worden overlegd, is er nog altijd de telefoon.'
Technici werken achter de schermen koortsachtig aan een 'Masterplan Plus' voor Antwerpen, waar zowel CD&V, SP.A als N-VA zich in zouden moeten kunnen vinden. Voor de technische uitwerking hebben de ingenieurs en cabinetards Kris Peeters niet nodig. Maar de hamvraag blijft of Peeters erin zal slagen om de SP.A en burgemeester Patrick Janssens mee te krijgen in deze nieuwe oplossing. In het andere geval wenkt een regeringscrisis. In zulke gesprekken is Peeters wél onvervangbaar. 'Ach, volgende week maandag begint de minister-president weer te werken', sust de woordvoerder.
Eerste vrouw
Tot die tijd vervangt Ingrid Lieten (SP.A) Peeters als minister-president. Zij is de tweede minister in rang in de Vlaamse regering en vervangt automatisch de minister-president als die 'verhinderd' is. Zo krijgt Vlaanderen onverwacht voor het eerst een vrouwelijke minister-president, al is het maar voor even.
Stap voor stap lijkt er een compromis te worden gesmeed in de discussie over de Antwerpse mobiliteit. Het verhaal van de Lange Wapper Light lijkt alweer ten einde, sinds dit weekend circuleert het begrip 'Masterplan Plus'. Dat staat voor een uitbreiding van het bestaande Masterplan Mobiliteit. Bovenop de bekende projecten (zoals de derde oeververbinding, de tweede fase van de Leien, de Groene Singel, de tramverlengingen, de verbetering van bruggen en sluizen) zouden er meer randparkings komen zoals die op Linkeroever, mobiliteitsplannen voor bedrijven en verkeerslussen in de binnenstad, al is niet duidelijk wat daarmee precies wordt bedoeld.
Ook voor de aansluiting van de Ring met de E313/E34, de grootste flessenhals van allemaal, wordt een oplossing gezocht. De splitsing van de Ring bij Merksem in een ring voor doorgaand verkeer enerzijds en een stedelijke ringweg anderzijds staat nog steeds overeind. Nieuw is wel dat de tunnel voor het doorgaand verkeer niet onder de Ring zelf, maar onder de Noordersingel zou komen.
De hamvraag in dat hele verhaal blijft dezelfde: komt de Lange Wapper er nu of niet? We hebben de indruk dat het inmiddels beruchte viaduct stilaan naar de rand van de onderhandelingstafel verschuift. Het zou ons niet verbazen dat het er vandaag of morgen vanaf valt.
Veel heeft te maken met de hete politieke lente die aan het kiemen is. Zowel op het federale als op het Vlaamse niveau moeten er de komende weken heel wat knopen worden doorgehakt. B-H-V, de benoeming van de burgemeesters in de Brusselse Rand, de Vlaamse begrotingscontrole, Oosterweel... In het complexe land België is het gebruikelijk dat al die dossiers op de een of andere manier aan elkaar worden gekoppeld.
Wie daarover nadenkt, vraagt zich af of in dat Belgisch kluwen nog wel plaats is voor de N-VA. De voorbije dagen eisten de ministers Pascal Smet (sp.a) en Hilde Crevits (CD&V) luidkeels geld om de problemen in het onderwijs op te lossen en de putten in de wegen te herstellen. Ze deden dat zonder hun collega van Begroting Philippe Muyters te consulteren. Zo werkt dat niet in een collegiale regering. Ook in de onderhandelingen over Oosterweel lijkt de N-VA buitenspel te staan.
Uiterlijk over twee weken heeft ministerpresident Kris Peeters een oplossing beloofd. De sp.a beweegt geen millimeter in haar verzet tegen de Lange Wapper. Het moet al heel raar lopen als die er toch nog komt.
Guy Van Aken, mobiliteitsambtenaar van Mortsel, mengt zich in het Oosterweeldebat. Hij ziet geen heil in welke Oosterweelverbinding dan ook.
"Vergeet dat en vergeet ook de N102-verbindingsweg tussen Ekeren en Wommelgem. Die laatste zal alleen maar verkeer aanzuigen naar de rotonde van Wommelgem, de E313, en de Krijgsbaan tussen Deurne en Mortsel."
De oplossing moet volgens Van Aken gezocht worden in het Westen. "Zorg voor een goede verbinding tussen de E17 en de E34 en optimaliseer het gebruik van de Liefkenshoektunnel."
Van Aken wil 80 procent van de vrachtwagens, het transitverkeer, door de Liefkenshoektunnel sturen. Elk rijvak van de Antwerpse ring wil hij in twee delen: de twee middenste rijstroken voor doorgaand autoverkeer, de twee buitenste voor lokaal vracht- en autoverkeer.
Slimme telematica moet het hele project schragen. JVB
Hoe zou het toch zijn met de Oosterweel? Sinds minister-president Kris Peeters vorige week met rustige vastheid een oplossing beloofde tegen eind maart, is er een doodse mediastilte ingetreden in het dossier. In allerlei achterkamertjes wordt naarstig gezocht naar uitwegen die voor geen van de regeringspartijen gezichtsverlies opleveren. Dat lijkt geen simpele oefening te zijn.
Ondertussen stromen op onze redactie de inzendingen binnen van lezers die zelf oplossingen hebben uitgedokterd voor het probleem van de Antwerpse mobiliteit. We hopen dat ze het ons niet kwalijk nemen dat we die niet massaal publiceren, want daar zouden hele boekwerken voor nodig zijn.
Terwijl de politieke discussie ondergronds voortwoekert, draait de geruchtenmolen op volle toeren. Daarbij zijn van dag tot dag ook meer scenario's te horen die uitgaan van de mogelijkheid dat er eind maart géén compromis wordt bereikt. In dat geval komt een crisis in de Vlaamse regering in zicht. En dan moet misschien een van de regeringspartijen worden vervangen.
Valt sp.a straks uit de boot en stapt Open Vld in de coalitie? Dat zou een akkoord over de Lange Wapper Light uiteraard een stuk eenvoudiger maken, al zal Patrick Janssens ongetwijfeld alle beschikbare bestuurlijke en juridische wapens uit de kast halen om te vermijden dat hem als burgemeester iets wordt opgedrongen dat is afgewezen in het referendum.
Of zou er iets waar zijn van het gerucht dat Jean-Luc Dehaene bij zijn supergeheime onderhandelingen over B-H-V aanstuurt op symmetrische regeringen, met dezelfde partijen op federaal en Vlaams niveau? In dat geval zou de sp.a ook in de federale regering van Yves Leterme stappen en moet op Vlaams niveau de N-VA worden vervangen door Open Vld. Daarmee is natuurlijk het probleem van Oosterweel nog niet opgelost. Maar geen nood, Jean-Luc is misschien ook nog bereid tot wat loodgieterij aan de brug.
Overigens: wat wil Open Vld momenteel eigenlijk met die Oosterweel? Ludo Van Campenhout is radicaal tegen de Lange Wapper, maar in het Vlaams Parlement dringt de blauwe fractie alleen maar aan op een snelle beslissing. Welke beslissing moet dat dan zijn? We informeerden gisteren bij voorzitter Alexander De Croo naar het partijstandpunt, maar we hebben geen antwoord gekregen.
Als één conclusie zich opdringt, dan is het deze: we krijgen een hete lente dit jaar.
De geplande Oosterweelverbinding, inclusief de Lange Wapper, is economisch onverantwoord en een onrendabel project. Dat beweren de Leuvense transporteconomen Stef Proost en Saskia Van der Loo alvast.
Proost en Van der Loo schrijven in een nieuwe uitgave van 'Leuvense Economische Standpunten' dat alle tracés met een Oosterweelverbinding negatief zijn voor de economie. Het scenario van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) zou op een negatief saldo van 285 miljoen euro afklokken. Het optimaal gebruik van de bestaande wegcapaciteit zou veel beter scoren.
De experts kunnen niet begrijpen dat er nooit een echte, uitvoerige kostenbatenanalyse is gemaakt van verschillende opties, inclusief het niet-bouwen van de Oosterweelverbinding. De Antwerpse econoom Kristiaan Kerstens deelt die mening. "Geen enkele overheid zou deze geplande Oosterweelverbinding mogen bouwen. Het is economische nonsens. De politici trekken beter de stekker uit", klinkt het in De Tijd.
* maandag 15 maart 2010 * bron Nieuwsblad * Auteur: (env)
EKEREN - Vlaams Belang-kopman en Ekerenaar Filip De Winter wil dat de districtsraad een referendum organiseert over het Kristus Koningplein. De middenstand vreest dat er te weinig parkeerplaatsen zullen overblijven na de heraanleg van het plein.
‘Wij zijn niet tegen de heraanleg van het plein, maar we vinden dat er een herwaardering voor het hele centrum moet zijn en de Ekerenaar moet inspraak krijgen', aldus De Winter. ‘We houden nog overleg maar de kans is bijzonder groot dat we de raad om een referendum verzoeken. '
Vrijdag, rond 15.30 uur, hoorde de 47-jarige uitbaatster van een krantenwinkel in Ekeren, op de hoek Leopoldlei-Schriek, dat de deurbel ging. Toen ze in de winkel kwam zag ze twee gemaskerde jonge mannen aan de toonbank staan. Eén van die twee hield een mes in haar richting en eiste geld. Als reactie begon de vrouw te gillen en ze liep naar achter in de zaak. Haar man kwam daarop in de winkel. Hij kon de overvallers dan op de vlucht jagen. Die namen echter nog wat pakjes sigaretten en geld uit de kassa mee. Ze vluchtten weg in de richting Willy Staeslei. Nazicht in de omgeving leverde niets op
BRUSSEL - Het Verkeerscentrum Vlaanderen schrijft het Meccano-plan van Forum 2020 naar de prullenmand. Het zou te weinig verkeer afleiden van de ring en bovendien de Liefkenshoektunnel kannibaliseren.
Van onze redacteur
Het voelt wat wrang aan. Terwijl de vertegenwoordigers van Forum 2020 gisteren hun Meccano-plannen kwamen toelichten in het Vlaams Parlement, is het plan op regeringsniveau al uitvoerig bestudeerd én verticaal geklasseerd.
Forum 2020 wil het doorgaand verkeer ver weg houden van de stad, door het via twee ‘bretellen' om te leiden (zie grafiek). Onmiddellijk nadat de plannen vorige week bekendgemaakt werden, ging het Verkeerscentrum Vlaanderen ermee aan de slag. Afgelopen maandag werden de analyses van het Verkeerscentrum al voorgesteld in de werkgroepen van het interministerieel comité DAM (Duurzame Antwerpse Mobiliteit). De regering kreeg toen een gedetailleerde analyse van de verkeersstromen die het Meccano-plan en de bretellen teweeg zouden brengen.
De computermodellen laten aan duidelijkheid weinig te wensen over. De oostelijke ‘bretel' die Forum 2020 voorstelt, tussen Wommelgem en Ekeren, zou in elke rijrichting maar duizend auto's per uur aantrekken. Dat is de helft van wat een gemiddelde autosnelweg te slikken krijgt. In plaats van de twee maal twee rijstroken die in het voorstel staan, zou er dus amper één rijstrook in elke richting nodig zijn.
Een van de belangrijkste redenen daarvoor is dat het Meccano-traject van Forum 2020 het verkeer met een grote boog om de stad heen leidt en dus erg lang is. Automobilisten en vrachtwagens zullen dus vooral de Kennedytunnel blijven gebruiken, omdat dat tracé veel korter is. De Kennedytunnel is nu al veel te zwaar belast en daar zou dus weinig verandering in komen als de Meccano gebouwd werd.
‘Om vrachtwagens en automobilisten toch aan te sporen van het Meccano-tracé gebruik te maken, moeten op de zuidelijke ring hoge congestieheffingen of een hoge tol geheven worden', is te horen bij het Verkeerscentrum. ‘Daardoor zullen in de eerste plaats de vele automobilisten die naar de stad rijden, moeten betalen om het doorgaande verkeer weg te houden van de stad
Ook over de Scheldekruising die Forum 2020 voorstelt, is het Verkeerscentrum allesbehalve enthousiast. Die verbinding ligt een eind noordelijker dan het BAM-tracé met de Lange Wapper of de tunnel van Arup/Sum. Door die grotere afstand zou ook dit onderdeel van de Meccano weinig verkeer aantrekken, zo'n tweeduizend auto's per uur, in elke rijrichting. Bovendien zou de helft van die wagens afkomstig zijn van de Liefkenshoektunnel.
Dat staat haaks op de aanbevelingen die Arup/Sum vorig jaar deed in zijn alternatievenstudie en die door de Vlaamse regering werden overgenomen, namelijk dat de Liefkenshoektunnel zwaar onderbenut is, en dat meer verkeer door die tunnel geleid moet worden. In de spits rijden er zo'n 1.800 auto's per uur door de Liefkenshoektunnel, die daarmee aan de helft van zijn capaciteit zit. Als daar nog eens duizend auto's van verdwijnen, valt de Liefkenshoektunnel terug op een kwart van zijn capaciteit.
‘Forum 2020 onderschat de problemen op de zuidelijke ring. Hun voorstellen hebben een te klein oplossend vermogen en zouden eigenlijk een erg zware investering betekenen voor verkeer dat de stad alleen maar passeert', luidt het besluit van het Verkeerscentrum. ‘Twintig jaar geleden zou dit voorstel een kans gemaakt hebben.'
In de commissie-Mobiliteit werd gisteren een knap stukje politiek toneel gespeeld. Terwijl de regering het scenario van Forum 2020 al naar de prullenmand verwezen heeft, vroeg Bart Martens (SP.A) minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) nadrukkelijk of de regering de plannen van Forum 2020 al gezien had. De SP.A zit in de meerderheid en via haar ministers zou Martens dus al lang op de hoogte moeten zijn. Crevits kon alleen ontwijkend antwoorden: ‘Ik heb ze gekregen. Maar eigenlijk zijn dat uw zaken niet.'
Ondertussen tikt de klok voort. Voor 31 maart wil minister-president Kris Peeters (CD&V) een beslissing over de Oosterweelverbinding.
Jean-Charles Verwaest is auteur van het boek "Bang voor de Brug. Verder kijken dan de Wapper lang is". Hij legt uit waarom de Lange Wapper in België, in tegenstelling tot Nederland, wél een brug te ver is. Terwijl in Nijmegen de besluitvorming rond een brug over de Rijn in ongeveer tien maanden is afgerond, blijft het mobiliteitsprobleem in Antwerpen aanslepen. Verwaest vindt het hoog tijd dat de politici knopen doorhakken - in het voordeel van de brug.
Helaas voor Patrick Janssens blijft het BAM-traject met de Lange Wapperbrug en een Oosterweelknooppunt het enige realistische scenario
Laurent Ney en Chris Poulissen, de twee Belgische architecten van het architecten- en urbanistenteam van Noriant die de Lange Wapper hebben ontworpen, mogen nog dit jaar bij onze noorderburen in Nijmegen de lokale ring sluiten met een "babyversie" van de brug. Op tien maanden tijd doorliep het Nijmeegse stadsbestuur het hele besluitvormingstraject, inclusief digitale burgerparticipatie zodat de bevolking van bij de start zijn mening kon geven over de nieuwe stadsbrug.
In België daarentegen, de bakermat van het surrealisme, sleept de Oosterweelsaga al meer dan vijftien jaar aan. Om nog maar te zwijgen over de mythe van de "Grote Antwerpse ring", met plannen voor een zuidelijke doorsteek die al van voor 1957 dateren.
Het Meccanoplan voor de sluiting van de Antwerpse ring, dat werd voorgesteld door het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020, is inmiddels de 38ste proefballon en officieel het 11de parcours waar "grondiger" onderzoek naar wordt gedaan. Oude wijn in nieuwe zakken. Het is zoals burgemeester Patrick Janssens bij Phara zelf toegaf: "al die onderdelen zijn op een of andere manier ooit al wel eens bekeken." Verdienstelijk is wel dat nog eens duidelijk blijkt dat de aansluiting van de E34/E313 met de ring een belangrijk zwart punt is. De Kempen en Limburg staan hier dagelijks in de file.
In een ideale wereld kan je inderdaad kiezen voor een "oostelijke bretel" van Wommelgem naar Ekeren en een "westelijke bretel" van Zwijndrecht naar Melsele, met daarbovenop een Scheldekruising via een tunnel genre BAM of van Arup-Sumsignatuur, maar tussen droom en daad staan budgetten in de weg.
Aan het Meccano-plan met zes tunnels hangt volgens Forum 2020 een prijskaartje van 3,3 miljard euro, wat schromelijk onderschat is als je weet dat Arup-Sum zijn duurdere tunnel destijds op 2,3 miljard euro becijferde en je nu vijf tunnels meer laat graven plus nog eens twee extra verkeersknopen. Het tunnel is ook veel duurder om te onderhouden dan een brug. De burgemeesters in de rand en het actiecomité Red de Voorkempen houden hun hart vast en volgen de ontwikkelingen op de voet. Te voorspellen valt dat hier geen politiek draagvlak wordt gevonden.
Burgemeester Janssens wil om electorale redenen de ring niet sluiten op zijn grondgebied, maar helaas voor hem blijft het BAM-traject met de Lange Wapperbrug en een Oosterweelknooppunt (nodig voor het gevaarlijke haventransport) het enige realistische scenario. Janssens zou met dit traject zelfs zijn voordeel kunnen doen, want Merksem en Deurne hebben aan het Sportpaleis een dringende "extreme make-over" nodig. Aan het Sportpaleis ligt nu al een meer dan twee kilometer lang troosteloos viaduct. De arena moet dagelijks pompen anders lopen de kelders onder water omdat de Schijn er ondergronds passeert.
Voorts zit de buurt opgezadeld met een vervuild Lobroekdok, grote parkeerproblemen en een knooppunt van wegen waar je als voetganger of fietser vogelvrij bent. Profiteer van de aanleg van de Lange Wapperbrug om deze huidige schrijnende toestand aan te pakken!
Opvallend in de nieuwe discussie is dat terug de vreemdste bedragen opduiken om het BAM-traject in diskrediet te brengen. Noriant heeft de contractuele verplichting om de Oosterweelverbinding te bouwen in 51 maanden, voor het vastgelegde bedrag van 2,2 miljard euro. Andere cijfers zijn stemmingmakerij. De voorstanders voeren daarbij trouwens een eenzame strijd, want het politiek verstrengelde BAM en contractpartner Noriant houden zich op de vlakte om geen olie op het vuur te gooien. Het lijkt alsof er alleen tegenstanders zijn. Het is ook vreemd dat burgemeester Janssens niet goed beseft dat in absolute cijfers slechts 20 procent van de Antwerpenaren zijn/haar stem heeft uitgebracht tegen het Lange Wapper-traject. Belgische compromissen Dat plots wordt gedaan alsof het principe van het scheiden van doorgaand en lokaal verkeer een nieuw element is in de Antwerpse mobiliteitsdiscussie, klopt ook niet. Dit staat ingeschreven in het Masterplan Mobiliteit Antwerpen. Wat velen niet beseffen, is dat het principe van een stedelijke ringweg en de aanleg van een "groene singel" pas écht ingrijpend zullen zijn.
Hiervoor moet immers de Antwerpse ring worden "heraangelegd" en worden de taluds uitgegraven. Voor welk protest zal dat wel niet zorgen? In de discussie rond de Oosterweelverbinding wordt inmiddels niet meer gezocht naar een oplossing voor het mobiliteitsprobleem, maar naar een oplossing voor het zelf gecreëerde politieke probleem. Zo misbruikt de actiegroep stRaten-generaal het fileleed voor hun eis onze huidige representatieve democratie te vervangen door participatieve democratie (lees: meer macht voor het roepende middenveld).
Willen we democratie of demagogie? Waar is trouwens het "fijn stof" naar toe? Blijkbaar gaan liggen? Het is nu zoeken naar een oplossing zodat niemand "gezichtsverlies" lijdt. En zo blijft België een land van compromissen, duurbetaald door u en ik. Een compromis in het Oosterweeldossier kan eerbaar zijn, zolang veiligheid en mobiliteit centraal staan, want dat zijn de twee kernpunten waarom de Antwerpse ring snel moet worden gesloten. Een aantal politici is dat onderweg blijkbaar vergeten.
Een slecht verbindingsstuk tussen een houtkachel en de schoorsteen veroorzaakte woensdagavond 3 maart een brand in een woning aan de Beekstraat. De brandweer was er snel bij en kon de schade beperken tot wat rookschade.
EKEREN - Onder een frisse lentezon trok afgelopen zaterdag de 37ste carnavalsstoet door de straten van Ekeren. In de stoet liep ook een delegatie mee van de Duitse zusterstad Andernach. Vanop hun praalwagen op de hoek van de Dorpsstraat en de Driehoekstraat zagen prins Ludo en prinses Veerle dat het goed was. env
Meccano lost problemen niet op (De Standaard - 05/03/'10)
Bron : Website BAMHet Verkeerscentrum Vlaanderen schrijft het Meccano-plan van Forum 2020 naar de prullenmand. Het zou te weinig verkeer afleiden van de ring en bovendien de Liefkenshoektunnel kannibaliseren.
Het voelt wat wrang aan. Terwijl de vertegenwoordigers van Forum 2020 gisteren hun Meccano-plannen kwamen toelichten in het Vlaams Parlement, is het plan op regeringsniveau al uitvoerig bestudeerd én verticaal geklasseerd.
Forum 2020 wil het doorgaand verkeer ver weg houden van de stad, door het via twee 'bretellen' om te leiden (zie grafiek). Onmiddellijk nadat de plannen vorige week bekendgemaakt werden, ging het Verkeerscentrum Vlaanderen ermee aan de slag. Afgelopen maandag werden de analyses van het Verkeerscentrum al voorgesteld in de werkgroepen van het interministerieel comité DAM (Duurzame Antwerpse Mobiliteit). De regering kreeg toen een gedetailleerde analyse van de verkeersstromen die het Meccano-plan en de bretellen teweeg zouden brengen.
De computermodellen laten aan duidelijkheid weinig te wensen over. De oostelijke 'bretel' die Forum 2020 voorstelt, tussen Wommelgem en Ekeren, zou in elke rijrichting maar duizend auto's per uur aantrekken. Dat is de helft van wat een gemiddelde autosnelweg te slikken krijgt. In plaats van de twee maal twee rijstroken die in het voorstel staan, zou er dus amper één rijstrook in elke richting nodig zijn.
Een van de belangrijkste redenen daarvoor is dat het Meccano-traject van Forum 2020 het verkeer met een grote boog om de stad heen leidt en dus erg lang is. Automobilisten en vrachtwagens zullen dus vooral de Kennedytunnel blijven gebruiken, omdat dat tracé veel korter is. De Kennedytunnel is nu al veel te zwaar belast en daar zou dus weinig verandering in komen als de Meccano gebouwd werd.
'Om vrachtwagens en automobilisten toch aan te sporen van het Meccano-tracé gebruik te maken, moeten op de zuidelijke ring hoge congestieheffingen of een hoge tol geheven worden', is te horen bij het Verkeerscentrum. 'Daardoor zullen in de eerste plaats de vele automobilisten die naar de stad rijden, moeten betalen om het doorgaande verkeer weg te houden van de stad.
Ook over de Scheldekruising die Forum 2020 voorstelt, is het Verkeerscentrum allesbehalve enthousiast. Die verbinding ligt een eind noordelijker dan het BAM-tracé met de Lange Wapper of de tunnel van Arup/Sum. Door die grotere afstand zou ook dit onderdeel van de Meccano weinig verkeer aantrekken, zo'n tweeduizend auto's per uur, in elke rijrichting. Bovendien zou de helft van die wagens afkomstig zijn van de Liefkenshoektunnel.
Dat staat haaks op de aanbevelingen die Arup/Sum vorig jaar deed in zijn alternatievenstudie en die door de Vlaamse regering werden overgenomen, namelijk dat de Liefkenshoektunnel zwaar onderbenut is, en dat meer verkeer door die tunnel geleid moet worden. In de spits rijden er zo'n 1.800 auto's per uur door de Liefkenshoektunnel, die daarmee aan de helft van zijn capaciteit zit. Als daar nog eens duizend auto's van verdwijnen, valt de Liefkenshoektunnel terug op een kwart van zijn capaciteit.
'Forum 2020 onderschat de problemen op de zuidelijke ring. Hun voorstellen hebben een te klein oplossend vermogen en zouden eigenlijk een erg zware investering betekenen voor verkeer dat de stad alleen maar passeert', luidt het besluit van het Verkeerscentrum. 'Twintig jaar geleden zou dit voorstel een kans gemaakt hebben.'
In de commissie-Mobiliteit werd gisteren een knap stukje politiek toneel gespeeld. Terwijl de regering het scenario van Forum 2020 al naar de prullenmand verwezen heeft, vroeg Bart Martens (SP.A) minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) nadrukkelijk of de regering de plannen van Forum 2020 al gezien had. De SP.A zit in de meerderheid en via haar ministers zou Martens dus al lang op de hoogte moeten zijn. Crevits kon alleen ontwijkend antwoorden: 'Ik heb ze gekregen. Maar eigenlijk zijn dat uw zaken niet.'
Ondertussen tikt de klok voort. Voor 31 maart wil minister-president Kris Peeters (CD&V) een beslissing over de Oosterweelverbinding.
Een verhoging van de lidgelden in de bibliotheken van Antwerpen zou erg dom zijn.
De aanleiding van ons ongenoegen: De directeur van de bibliotheken Antwerpen, Marleen De Donder, vroeg op woensdag 16 december 2009 de Raad van Bestuur, Lokaal Cultuurbeleid stad Antwerpen in volgende items advies: Uit het verslag van deze raad blijkt dat het beleid een algemene verhoging wordt van lidgelden, met nieuwe verlengtarieven wil. Men verpakt dit als een vereenvoudigde tariefstructuur en schuift ter compensatie het wegvallen van leengeld voor het CD en DVD aanbod naar voor.
Concreet komt hierop neer: een jaarabonnement zal 10 euro kosten; een trimesterabonnement zal 4 euro kosten. Om de pil te verzachten worden wel een aantal gunsttarieven voorzien (jeugd, senioren, omniostatuut, personeel). Maar een gunsttarief voor de Antwerpenaar zal er niet meer bij zijn. Ook zullen scholen of verenigingen in de toekomst 20 euro lidgeld moeten betalen per jaar, waar dit tot nog toe gratis was. Zo wil men langgebruik betalend maken en hoopt men zo de circulatiegraad van de ontleenbare materialen te verhogen. Enkel de eerste drie weken ontlening zouden nog gratis zijn. Ook langgebruik van de pc's, is voor het bestuur is dit al meer dan 1u (???), zou betalend worden. Het bibliotheekbeleid maakt zich zo sterk minstens evenveel inkomsten te kunnen genereren als voorheen. Men wil een gemakkelijkere werkorganisatie, een vereenvoudigde communicatie naar de klanten, zonder verlies van laagdrempeligheid realiseren... Volgens ons een 'mission impossible' ;-)
Lidgeld vragen is helemaal niet meer van deze tijd: Een klein onderzoek leert ons dat alle gemeenten van de rand hun lidgeld voor de inwoners sinds enkele jaren juist sterk verminderd of geheel afgeschaft hebben: Kapellen heeft voor de eigen inwoners geen lidgeld en niet-Kapellenaren betalen slechts 5 euro. Schoten, Schilde, Zoersel en Mortsel zijn gratis. In Brasschaat is het 5 euro, Aartselaar 4 euro, Hemiksem-Schelle heeft slechts als lidgeld 1,25 euro, Wommelgem 2,50 euro, Edegem 4,00 EUR per jaar, enz. Zo zal in de stad en rand een bezoek aan de bib niet meer goedkoper voor de Antwerpenaar zelf zijn. Zo zal deze 10 euro toch het hoogste van alle lidgelden worden, de 8 euro in het verleden was al er boven het gemiddelde dat de randgemeenten aanrekenen. De meeste randgemeenten hebben juist de laatste jaren geïnvesteerd in nieuwe moderne bib's die met een laag lidgeld veel meer volk aantrekken. Scholen laten betalen is ook niet echt wijs. Daarbij is het ook zeer stil geworden rond de beloofde 'A-kaart'. Een kaart die lidgelden combineert en het juist interessanter zou kunnen maken om bijvoorbeeld met de tram naar de bib te gaan. Zelfs voor basisscholen komt er zo'n 20 euro tarief. Maar deze zitten juist gebonden aan de naleving van het maximumfactuur: 20 euro per klaskaart is voor hen wel wat veel! Bib-bezoeken met de klas zullen wegvallen, eigen bibliotheken op school zullen terug ontstaan?
Waarom niet goedkoper voor de Antwerpenaren? Wij betalen toch belasting aan de stad! Waar zit ons voordeel om in de groene rand van Antwerpen te wonen tegenover die randgemeenten? Ook vergeet men zoals steeds de wijken in die stadsrand hun aanbod te vernieuwen. Zij beschikken over veel minder tot geen cultuuraanbod, hun bib is zeer dikwijls het enige dat er van stadsaanbod is. Het is verkeerd om enkel grootschalige bibliotheken te ondersteunen. De prijs voor pc-gebruik komt zo wel aan de hogere kant voor mensen die het al niet breed hebben om zelf thuis deze technologie aan te schaffen. Terwijl juist die laagdrempeligheid tot deze technologie een belangrijk doel was voor het lokaal en Vlaams beleid. De bib is ten slotte nog altijd een openbare instelling?
Verkapte sluitingsplannen! Het netwerk van de Openbare Bibliotheken Antwerpen is onderverdeeld in één hoofdbibliotheek, 9 districtsbibliotheken, 7 wijkbibliotheken en 9 buurtbibliotheken. Oorspronkelijk was er sprake om de negen buurtbibliotheken te sluiten. Dit aantal is in deze eerste besparingsfase gereduceerd tot vier filialen: Isabella en Zurenborg in district Antwerpen, Morckhoven en Zwarte Arend in district Deurne. De enige opmerking op deze vier sluitingen van de adviesraad is een 'geste' te doen? Een gratis jaarabonnement te schenken? Weten die mensen wel over welke afstanden het gaat tot de volgende bib?
Het zijn juist die wijk- en buurtbibliotheken die de gewone Antwerpenaar de toegang tot cultuur geven. Men zou deze juist moeten opwaarderen en uitbouwen tot volwaardige culturele ankerplaatsen waar mensen mekaar ontmoeten en in aanraking komen met kunst, cultuur en andere toepassing zoals internet. Een verhoging van het lidgeld zal de kleine bibliotheken doen leeglopen. Hun wijkaanbod kan zo de concurentie met de grote bibliotheken (ook die uit de randgemeenten) zeker niet meer aan. Wat wil men eigenlijk bekomen? Jonge gezinnen de stad uitjagen?
Ook dit weekend was de Antwerpse mobiliteit hét onderwerp van gesprek in de politieke talkshows. In De zevende dag maanden de oppositiepartijen de regering aan om het probleem nu eindelijk op te lossen. In Wakker op zondag op ATV bleek uit een debat tussen de politieke commentatoren dat ook de publieke opinie zeer verdeeld is over de vraag op welke manier dat best kan gebeuren.
Bron: GVA
Deze week starten de onderhandelingen tussen de regeringspartijen. De posities zijn duidelijk. CD&V en N-VA gaan voor de zogenaamde BAM-light: een tunnel onder de Schelde, de Lange Wapper en een verbeterd tracé in Merksem, waarbij de Ring bovengronds alleen nog zou dienen voor lokaal verkeer en er een nieuwe tunnel zou komen voor het doorgaand verkeer.
De twee partijen weten dat dit niet voldoende is om de sp.a van Patrick Janssens mee te krijgen. Daarom willen ze enkele ’snoepjes’ toevoegen: geld voor de tweede fase van de heraanleg van de Leien en voor een facelift van de De Keyserlei. Maar voor Janssens is de essentie dat er wordt onderhandeld over voorstellen die verkeer weghouden van de Ring en die het noorden van de stad niet stedenbouwkundig verminken..
Wat vinden wij? Allereerst: er moet snel een akkoord komen over een pakket van maatregelen die een goede oplossing bieden voor stad én rand. Daarbij mogen de zestien projecten van het Masterplan Mobiliteit - de Leien, de tramverlengingen, de Groene Singel... - niet op de helling komen te staan.
Twee: om de Ring zo goed mogelijk te sluiten, moet de E17 worden verbonden met de Liefkenshoektunnel. Het idee van Forum 2020 om aan de geplande spoorverbinding tussen Ekeren en Wommelgem een autotunnel toe te voegen, is een waardevolle piste die zeker nader moet worden bestudeerd.
En drie: een extra Scheldekruising moet het sluitstuk zijn van deze totaaloplossing. Als het technisch mogelijk is om de honderd meter brede boulevard van BAM aan het Sportpaleis om te vormen tot een bovengrondse stedelijke ringweg en een tunnel voor doorgaand verkeer, dan lijkt ons dat een eerbaar voorstel, waar zowel de gebruikers van de Ring als de inwoners van Merksem en Deurne beter van worden.
Ofwel schrijven Kris Peeters, Patrick Janssens en Bart De Wever samen geschiedenis, ofwel storten ze Antwerpen in de verkeerschaos en Vlaanderen in een politieke crisis. Hier is duidelijk maar één optie wenselijk.