Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
25-05-2013
Vastgoed. Fiets-o-strade Antwerpen-Essen. Aanleg van Schriek (Ekeren) tot Klein Heiken (Kapellen). Grondaankopen. Goedkeuring.
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN
Vergadering van 23 mei 2013
Verslag van de deputatie
Bevoegd deputatielid: Ludwig Caluwé Telefoon: 03 240 52 48
Agenda nr. 4/47 Vastgoed. Fiets-o-strade Antwerpen-Essen. Aanleg van Schriek (Ekeren) tot Klein Heiken (Kapellen).
Grondaankopen. Goedkeuring.
Op 26 april 2012 keurde uw raad het onteigeningsplan goed voor de aanleg van een fietspad van Schriek in Ekeren tot Klein Heiken in Kapellen op de fiets-o-strade langs spoorlijn 12 (Antwerpen-Essen).
Op 27 september 2012 keurde uw raad onder meer de verkoopbelofte goed met betrekking tot de verwerving van innemingen 22 en 23, en 25 t/m 30, jegens de nv Delta Lloyd Belgium, voor een bedrag van 143.114,000 EUR en 771,50 EUR (pachtverbrekingsvergoeding).
De betrokken gronden werden door Delta Lloyd evenwel ondergebracht in een andere firma, met name de nv Immo-Puyhoek. De verwerving werd dus goedgekeurd jegens de verkeerde eigenaar.
Bovendien bleek uit de notariële opzoekingen dat Delta Lloyd één van de betrokken percelen, met name perceel 577a (inneming 22) - in dezelfde maand als waarin uw raad besliste over de verwerving van de innemingen jegens Delta Lloyd - had verkocht aan de bvba Luc Van de Wiel.
De dienst Infrastructuur en Vastgoed heeft voor voornoemde inneming 22 onderhandeld met de nieuwe eigenaar, en hiervoor een verkoopbelofte bekomen ten bedrage van 47.080,00 EUR.
Het bedrag dat aan de bvba Luc Van de Wiel betaald wordt, is iets lager dan wat voor dezelfde inneming aan Delta Lloyd werd geboden (47.767,00 EUR). Dit komt doordat de bvba Luc Van de Wiel een immobiliënkantoor is, waardoor een lagere wederbeleggingsvergoeding verschuldigd is.
Door de verkoper werd nog volgende bijkomende koopvoorwaarde - te vermelden in de aankoopakte - bedongen:
Wegenis voor gebruiker-pachter blijft.
De nv Immo-Puyhoek heeft met brief van 27 februari 2013 het vorige bod van 92,75 EUR/m² (alle vergoedingen inbegrepen) bevestigd, maar ditmaal voor de verkoop van een totale oppervlakte van 1.028 m² grond (dus zonder inneming 22
op naam van de bvba Luc Van de Wiel), in plaats van 1.543 m², en dit voor een
totaal bedrag van 95.347,00 EUR.
Daar komt nog 771,50 EUR pachtverbrekingsvergoeding bovenop voor alle voornoemde innemingen, en dit ten voordele van de heer Herman Matthijssen, wat het totaal van de innemingen op 143.198,50 EUR brengt. In de overeenkomst over de pachtverbrekingsvergoeding liet de heer Matthijssen volgende in de akte op te nemen voorwaarde opnemen: Het provinciebestuur van Antwerpen zorgt voor de verplaatsing van de bestaande afsluiting in treinbills en aanpassing van de prikkeldraad en behoud wegenis.
De bodemattesten zijn blanco.
Er wordt in deze provincieraad krediet voorzien via een kredietverschuiving van DROM naar DLOG.
Aan uw raad wordt voorgesteld machtiging tot de aankoop van bovenvermelde innemingen te geven.
Dit verslag werd goedgekeurd door de deputatie in zitting van 2 mei 2013. Het dossier ligt ter inzage bij de griffie. De Provincieraad van Antwerpen,
Gelet op het onteigeningsplan voor de aanleg van een fietspad van Schriek in Ekeren tot Klein Heiken in Kapellen op de fiets-o-strade langs spoorlijn 12 (Antwerpen-Essen) waaraan uw raad op 26 april 2012 voorlopige goedkeuring hechtte;
Gelet op de verkoopbeloften die werden bekomen voor innemingen 22 en 23, en 25 t/m 30, binnen de schattingsprijs verhoogd met wederbeleggingsvergoeding en wachtintrest;
Gelet op de bodemattesten;
Gelet op de bepalingen van het provinciedecreet;
Op voorstel van de deputatie;
BESLUIT:
Artikel 1:
De machtiging van 27 september 2012 tot aankoop jegens de nv Delta Lloyd
Belgium van de innemingen 22 en 23, en 25 t/m 30 van het onteigeningsplan voor
de aanleg van een fietspad van Schriek in Ekeren tot Klein Heiken in Kapellen op de
fiets-o-strade langs spoorlijn 12 (Antwerpen-Essen) wordt ingetrokken.
Artikel 2:
Onder verklaring dat de verwerving geschiedt voor openbaar nut, met name voor
de aanleg van een fietspad van Schriek in Ekeren tot Klein Heiken in Kapellen op de
fiets-o-strade langs spoorlijn 12 (Antwerpen-Essen), wordt machtiging gegeven tot
de aankoop van de hiernavolgende innemingen van het onteigeningsplan:
- inneming 22: 515 m² grond van de bvba Luc Van de Wiel, voor de prijs van
47.080,00 EUR, alle vergoedingen inbegrepen. Aan de heer Matthijssen wordt
een bedrag van 257,50 EUR betaalbaar gesteld en gemandateerd als
pachtverbrekingsvergoeding;
- innemingen 23 en 25 t/m 30: 1.028 m² grond van de nv Immo-Puyhoek, voor de
prijs van 95.347,00 EUR, alle vergoedingen inbegrepen. Aan de heer Matthijssen
wordt een bedrag van 514,00 EUR betaalbaar gesteld en gemandateerd als
pachtverbrekingsvergoeding.
Artikel 3: Voor de verwerving van inneming 22 wordt volgende bijkomende koopvoorwaarde
goedgekeurd: Wegenis voor gebruiker-pachter blijft.
Artikel 4:
Voor alle innemingen waarop de heer Matthijssen pachtrecht heeft, wordt volgende
bijkomende koopvoorwaarde goedgekeurd jegens de heer Matthijssen:
Het provinciebestuur van Antwerpen zorgt voor de verplaatsing van de bestaande
afsluiting in treinbills en aanpassing van de prikkeldraad en behoud wegenis.
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN Vergadering van 23 mei 2013 Verslag van de deputatie
De deputatie stelt voor om op het budget 2013 van het beleidsdomein Cultuur, bevoegdheid gedeputeerde Luk Lemmens, een totaal 759.910 EUR te besparen, hetzij 3% van de in het oorspronkelijk budget 2013 voorziene uitgaven gewone dienst en roerende investeringen.
Van deze besparing wordt 131.780 EUR verwezenlijkt op personeelskosten. Hierover wordt aan uw raad in een apart verslag gerapporteerd.
De overige 628.130 EUR besparingen vormen het voorwerp van het huidig verslag.
Dit totaal van 628.130 EUR is het verschil tussen kredietverminderingen voor een hoger bedrag en een aantal kredietverhogingen voor nieuw beleid of voor toegenomen behoeften bestaand beleid.
MUSEA
De tijdelijke sluiting van het Diamantmuseum heeft voor gevolg dat er aanzienlijk bespaard kan worden op onder meer huur en werkingskosten. De dotatie van het Modemuseum wordt wel verhoogd. Wegens plaatsgebrek is men genoodzaakt vanaf het najaar 2012 extern depotruimte te huren. De dotatie van het Fotomuseum wordt verhoogd om het unieke en historisch belangrijke fotoarchief van Willy Kessels te kunnen aankopen. Alles samen wordt toch 152.800 EUR netto bespaard op de musea.
ERFGOED
De dienst erfgoed voert een quasi lineaire besparing van 3% door op een aantal van haar subsidiekredieten. Een besparing van in totaal 37.350 EUR.
DIGITAAL DEPOT
De provincie Antwerpen heeft op gebied van digitaal depot van kunst en erfgoed nog een grote achterstand. Hier is een inhaalbeweging nodig. Hiervoor wordt een bijkomend budget van 30.000 EUR uitgetrokken op de werkingskosten van het departement (binnendiensten).
WERKINGSKOSTEN DEPARTEMENT
Op de werkingskosten van het departement (binnendiensten), exclusief het hierboven vermeld nieuw project, wordt 3% bespaard.
EREDIENSTEN EN VRIJZINNIGENCENTRA
Op de subsidiekredieten laïciteit kan ruim 11.000 EUR bespaard worden wegens te hoge raming in het oorspronkelijk budget.
HERITAGE
De planning van de investeringen voor het groot onderhoud aan de kathedralen en bisschoppelijke paleizen werd door de Dienst Infrastructuur meer gespreid in de tijd zodat in 2013 ongeveer 17% kan bespaard worden t.o.v. het aanvankelijk voorziene budget.
CULTUURSPREIDING EN KUNSTEN
Door de interne staatshervorming zal het takenpakket van de provincies op gebied van cultuur aanzienlijk wijzigen. 2013 wordt een overgangsjaar waarin convenanten, structurele en nominatim subsidies waar mogelijk stilaan opgezegd worden en, voor zover nog binnen ons takenpakket, geheroriënteerd worden naar het nieuwe subsidiebeleid. Hierbij wordt reeds rekening gehouden met de budgettaire realiteit. Op subsidies die nog niet ingepast kunnen worden in het nieuwe beleid wordt een globale besparing van 3% doorgevoerd. In totaal 150.460 EUR aan besparingen.
PROVINCIAAL BIBLIOTHEEKCENTRUM
De subsidiekredieten van het Bibliotheekcentrum worden meegenomen in de globale besparingsoefening voor een totaal van 31.510 EUR. Wel wordt het budget voor de ICT-investeringskosten voor het provinciaal bibliotheeksysteem (PBS) opgetrokken met 85.000 EUR. Dit wordt gecompenseerd door 177.000 EUR te besparen op de werkingskredieten van het PBC, voornamelijk op het communicatiebudget.
Aan uw raad wordt voorgesteld dat de wijzigingen aan de kredieten in het bijgevoegd overzicht (Budgetwijzigingen lange type) worden uitgevoerd. Dit verslag werd door de deputatie goedgekeurd op 25 april 2013.
Binnen het Departement Welzijn, Economie en Plattelandsbeleid werd ook 466.114 Euro bespaard, vooral in Gehandicaptenzorg, Sociale projecten en subsidies mbt gezins-en jeugdhulp.(http://www.provant.be/binaries/4_20_tcm7-174639.pdf)
Machtigingskrediet 482/226. Waterlopen en waterbekkens.
(blz. 85). Vermeerdering van krediet.
In het kader van de besparingsoefening werd door de deputatie beslist dat 490.000,00 EUR aan bijkomende investeringssubsidies kan worden ingeschreven en 622.500,00 EUR op de investeringskredieten van DIN bespaard zou worden (materie onder de bevoegdheid van gedeputeerde Ludwig Caluwé).
Bijkomend werd door de deputatie beslist om de vastlegging (2012) betreffende de erelonen voor het project Qvit te verlagen met een bedrag van 990.000,00 EUR en de vastlegging ten behoeve van de parking aan Artesis voor een bedrag van 430.000,00 EUR te schrappen.
Voor dienst Infrastructuur en Vastgoed betekent dit samen een nominale besparing voor een bedrag van 2.532.500,00 EUR.
De belangrijkste wijzigingen aan het investeringsprogramma 2013 voor DIN zijn:
Project QVIT wordt niet uitgevoerd : besparing 2.000.000,00 EUR;
Campus wetenschap en techniek nieuwbouwproject : bijkomend budget voor een bedrag van 3.750.000,00 EUR wordt voorzien volgens de aanpassing van het ramingsbedrag van het investeringsbudget;
Zilvermuseum verhuisoperatie: bijkomende middelen voor een bedrag van 675.00,00 EUR;
Campus Vesta - projecten tweede oefenplaat en gaspakkengebouw voor campus Vesta worden doorgeschoven naar budgetjaar 2014.
Voor deze projecten bedragen zowel de inkomsten als de uitgaven 5.400.000,00 EUR (budgetneutraal).
Voor dienst Mobiliteit besliste de deputatie om een bedrag van 455.000,00 EUR te besparen op het budget voor de aanleg van de fiets-o-strades.
Voor dienst Integraal Waterbeheer besliste de deputatie om het investeringsbudget ten behoeve van diverse herstellings- en verbeteringswerken aan de waterlopen en waterbekkens te verhogen met een bedrag van 1.000.000,00 EUR.
Globaal wordt er over alle investeringsbudgetten heen een besparing van 1.987.500,00 EUR gerealiseerd.
Aan uw raad wordt voorgesteld dat de wijzigingen aan de kredieten in het bijgevoegd overzicht (Budgetwijzigingen lange type) worden uitgevoerd.
Dit verslag werd door de deputatie goedgekeurd op 18 april 2013.
EKEREN - De consultatiedienst van Kind en Gezin moet kindjes in de koude ontvangen. Volgens Kind en Gezin, dat het pand moet verlaten, heeft de nieuwe eigenaar, basischool Driehoek, de verwarming afgesloten. We krijgen de sleutel niet om de ketel te herstellen, weerlegt Rudi Mennens, directeur van de school, de aantijgingen.
Marleen van Gompel van de consultatiedienst van Kind en Gezin is niet te spreken over de communicatie van AG Vespa, het vastgoedbedrijf van de stad. Eind vorig jaar hoorden we voor het eerst geruchten dat ons gebouw in de Blarenstraat door Vespa zou verkocht worden, zegt Van Gompel. Eind januari vernamen we dan dat de school het oude badhuis gekocht heeft en eind juni staan we op straat. We hebben onvoldoende tijd gehad om een alternatief te zoeken.
Ondertussen zou ook de verwarming afgesloten zijn. De babys en peuters werden deze week onderzocht bij een temperatuur van dertien graden. We hebben elektrische bijverwarming, maar dat is niet voldoende om de ruimte te verwarmen en als een mama een papfles wil opwarmen in de microgolfoven, moeten de toestelletjes uit of de zekering laat het afweten.
Volgens Van Gompel zat er een verhuis in naar het nieuwe jeugdcentrum aan de Veltwijcklaan, maar is de mogelijke samenwerking daar ondertussen afgesprongen. Het consultatiebureau kreeg gisterenavond steun van CD&V Ekeren, dat met één schepen deel uitmaakt van het nieuwe districtscollege. Ook het districtsbestuur wist van niks. We zoeken mee naar een alternatief, maar dat is niet gemakkelijk in Ekeren, zegt partijvoorzitter Erik Bernard. Volgens districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA) wist het districtsbestuur al langer dat een verkoop hangende was, maar kan het districtsbestuur niet meer doen dan mee naar alternatieven zoeken.
Driehoek-directeur Rudi Mennens kan de gang van zaken niet geloven. Kind en Gezin weet al meer dan een jaar dat het gebouw zou verkocht worden. Er is zelfs nog onderzoek gedaan naar een samenwerking en Vespa en ik hebben zeker vijf alternatieven aangebracht, maar men wilde niet eens gaan kijken.
Het verhaal van de verwarming vind ik echt beneden alle peil. Onlangs was de verwarming stuk en werd ze dezelfde dag nog hersteld. We krijgen geen medewerking van het bureau, laat staan een sleutel om de verwarming te gaan controleren.
Tegen 1 september moeten er drie nieuwe klassen in het gebouw ingericht worden. Als Kind en Gezin niet tijdig weg is, staan er bij ons tegen het nieuwe schooljaar honderd leerlingen in de kou, zegt de directeur.
POLITICI WILLEN OVERLEG OVER CHEMISCHE TRANSPORTEN
Geen Wetterse ramp in onze achtertuin
VRIJDAG 10 MEI 2013, 03U00
AUTEUR:MARC GORREMANS
EKEREN/KAPELLEN - Enkele politici in Antwerpen-Noord trekken stevig aan de alarmbel. Ze willen dat de Vlaamse overheid werk maakt van alternatieve routes voor chemische transporten per spoor. De ramp in Wetteren maakt iedereen wakker.
De burgemeesters van Kapellen, Kalmthout en Essen krijgen van de Ekerse districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA) een uitnodiging voor overleg over goederentransporten per spoor via hun grondgebied. Zijn district haalde in 1990 het wereldnieuws toen op 21 september een treintankwagen, gevuld met 29 ton van het uiterst gevaarlijke dimetylether, lekte en op de brug in Sint-Mariaburg tot stilstand kwam. Duizenden inwoners verlieten meteen hun woning. Uiteindelijk loste de bedrijfsbrandweer van BASF het probleem op. In 2004 was de grens van Ekeren en de haven opnieuw het toneel van een chemisch incident. Op de Luithagen ging een vrachtwagen, gevuld met vijf ton broom, uit de bocht. De lading lekte op de grond en meer dan honderd omwonenden ademden de dampen in en werden gehospitaliseerd. Duizenden burgers werden geëvacueerd.
Maar ondertussen durft blijkbaar niemand gevaarlijke transporten in vraag stellen, zegt Palinckx. Wij doen dat wel en zullen samen met andere politici uit de regio bij de Antwerpse gouverneur aandringen op overleg op hoger niveau.
Burgemeester Dirk Van Mechelen (Open VLD) van Kapellen treedt zijn Ekerse collega bij. Momenteel moeten alle chemische spoortransporten door drukke woonkernen over lijn 12 tussen Antwerpen en Roosendaal rijden. Concreet betekent dat dat transporten van de haven van Rotterdam naar Antwerpen altijd door de dorpskernen lopen, met Ekeren als knooppunt. Hij betreurt dat de Vlaamse regering de aanleg van goederenspoorlijn 11 begin dit jaar schrapte, want dat had een oplossing kunnen zijn.
Jongeren van de Doelse actiegroep de Derde Generatie zijn een ruime info-campagne gestart over het GRUP Afbakening Haven van Antwerpen. Daarvoor hebben ze een animatiefilmpje gemaakt waarin wordt uitgelegd wat er eigenlijk staat te gebeuren in Doel en de omliggende polder(dorpen) als de plannen van de Vlaamse Regering doorgaan. Het filmpje duurt slechts drie minuten maar maakt bijzonder duidelijk wat er eigenlijk op het spel staat in Doel en de wijde omgeving. Het oogt bovendien bijzonder professioneel.
Het filmpje werd op Youtube geplaatst en werd sedertdien al meer dan 3.800 keer bekeken! In tegenstelling met wat de excellenties in de Vlaamse Regering denken is wat in Doel en de wijde omgeving gebeurt wel degelijk nog altijd een thema voor veel Vlamingen.
Het filmpje kan u hier bekijken: http://youtu.be/DxlewYNl2nc ofwel via www.doel2020.org
Treinramp Wetteren: Dirk Van Mechelen pleit voor doortrekking goederenlijn 11
Bron : Nieuwsblad
WOENSDAG 08 MEI 2013, 20U15
AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN
EKEREN - Enkele weken geleden bracht ondervoorzitter van het Vlaams Parlement en burgemeester van Kapellen Dirk Van Mechelen (Open VLD) bij Vlaams minister van mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) de doortrekking van goederenlijn 11 opnieuw ter sprake. De treinramp in Wetteren maakt het debat over dit dossier nu brandend actueel. Met een uitgebouwde goederenlijn 11 hoeven er geen chemische transporten meer door Ekeren, Kapellen, Heide, Kalmthout en Essen meer te rijden.
'In het investeringsprogramma 2001-2010 dat vandaag nog van kracht is, werd de doortrekking van goederenlijn 11 als een van de topprioriteiten ingeschreven. Het is onbegrijpelijk dat deze investering door de Vlaamse regering niet meer als prioritair wordt bestempeld. Nu we zien wat de treinramp in Wetteren heeft veroorzaakt, hoop ik dat het dossier terug op de agenda komt', stelt Dirk Van Mechelen.
Nu stopt goederenlijn 11 aan de Noordlandbrug. 'De doortrekking van de goederenlijn is gekoppeld aan het hogesnelheidsverdrag dat we met Nederland hebben. Nederland is met andere woorden gehouden mee te investeren. Daardoor is de investering voor het Vlaams Gewest relatief gering. De doortrekking van lijn 11 heeft bovendien tot gevolg dat er meer capaciteit op lijn 12 vrijkomt voor het vervoer van personen', legt Dirk Van Mechelen verder uit.
Samen met Fientje Moerman en Sas van Rouveroij diende Dirk Van Mechelen een actualiteitsmotie in bij het Vlaams Parlement. Die werd niet goedgekeurd (meerderheid tegen oppositie). 'Er is tegen de volledige motie gestemd, maar ik denk dat de boodschap wel is aangekomen bij de Vlaamse regering', aldus nog Dirk Van Mechelen.
De ondervoorzitter van het parlement zou graag zien dat lijn 12 wordt uitgebouwd tot een aantrekkelijke verbinding met de stad met tot drie treinen per uur.
In 1990 liep het mis met een chemisch transport in Mariaburg. Ook toen dienden omwonenden dringend geëvacueerd te worden.
Ekers districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA) pleitte eerder voor het beter in kaart brengen van de risico's en voor een betere risicospreiding.
Motie voor de onmiddellijke invoering van noodmaatregelen als kortetermijnoplossing voor de fileproblemen op de Antwerpse ring, ingediend door de heer Diederik Vandendriessche (Groen). Goedkeuring.
Bron : Provincieraad Antwerpen verslagen 28/02/2013
PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN
Vergadering van 28 februari 2013
Motie
Agenda nr. 13/1 Motie voor de onmiddellijke invoering van noodmaatregelen als kortetermijnoplossing voor de fileproblemen op de Antwerpse ring, ingediend door de heer Diederik Vandendriessche (Groen). Goedkeuring.
Geachte voorzitter, geachte collegas
De Antwerpse ring is de drukste verkeersader in Vlaanderen. De Kennedytunnel trekt het meeste verkeer. De Liefkenshoektunnel is het enige volwaardige alternatief. Maar daar geldt een tolheffing die een ontradend effect heeft. De Liefkenshoektunnel wordt dan ook zwaar onderbenut: er passeren slechts 19.000 voertuigen per dag, tegenover 27.000 wagens per dag in de Waaslandtunnel en maar liefst 123.000 voertuigen per dag in de Kennedytunnel. Over de Oosterweelverbinding bestaat intussen nog veel discussie. De milieueffecten van het oorspronkelijke tracé en van de verschillende alternatieve tracés die opgenomen werden in de zogenaamde Trechternota, zijn in onderzoek. Dit MER zou in de loop van dit jaar rond moeten zijn. Maar of met de MER-studie alle problemen opgelost zullen zijn, is nog maar zeer de vraag. De kans is veel groter dat bij alle tracés vragen en problemen zullen opduiken of forse milderende maatregelen zullen worden voorgesteld. Bovendien zal opnieuw de vraag opduiken - naar verbanden met andere grote dossiers uit het Masterplan 2020, zoals de A102 Ekeren-Wommelgem of de R11 bis Wommelgem-Wilrijk. En vermits deze dossiers zich nog in een veel priller stadium bevinden, er nog geen definitieve keuzes gemaakt zijn en al zeker geen milieu effectrapportering gebeurd is, is de kans op verdere vertraging zeer groot. Ondertussen gaat het kostenplaatje voor de Oosterweelverbinding enerzijds en voor het hele Masterplan anderzijds serieus de hoogte in. Volgens het Rekenhof gaat het inmiddels om een totale kost van meer
dan 7 miljard de vraag is of het uitgeven van zoveel geld gewenst is, maar ook of dit nog mogelijk is. Los van de technische vragen en voorbereiding, is er ook het politieke debat. Velen verwachten geen echte doorbraak voor de verkiezingen van 2014, zoals ook de verkiezingen van 2012 voor uitstel hebben gezorgd.
Hoe dan ook resten er ons dus nog ettelijke maanden, misschien zelfs jaren, voor aan de bouw van de Oosterweelverbinding effectief begonnen wordt. En dat is een probleem, want het mobiliteitsprobleem op de ring neemt niet af, maar eerder toe. Terecht vragen veel Antwerpenaars én mensen die voorbij Antwerpen moeten, dat er op korte termijn iets zou ondernomen worden om het congestieleed aan te pakken. Vandaar ons voorstel om een reeks noodmaatregelen te nemen die onmiddellijk kunnen ingevoerd worden. Zodat op heel korte tijd soelaas kan geboden worden. Tegelijk kan dan het effect van deze noodmaatregelen bestudeerd worden en meegenomen worden in de verdere uitwerking van definitieve maatregelen. Eén van de vragen die steeds meer gesteld wordt, is of de Liefkenshoektunnel niet tolvrij kan worden gemaakt, zeker nu de tunnel afbetaald is. Velen zien dit als een definitieve oplossing. In de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken van het Vlaams Parlement vond al in 2010 een gedachtewisseling plaats waar de Leuvense transporteconoom Stef Proost de maatschappelijke kosten-batenanalyse toelichtte die hij maakte over de aanleg van de Oosterweelverbinding in Antwerpen (Parl. St. Vl. Parl. 2009-10, nr. 54/8). Volgens hem zou een nulscenario zonder aanleg van een Oosterweelverbinding, maar met een optimale aanwending van de Kennedy- en de Liefkenshoektunnel en met inzet van een slimme verkeerssturing beter scoren. Ook als men dit niet gelooft, lijkt het toch wijs om het schrappen van de tol op het terrein uit te testen. Vandaar het voorstel op 15 maart 2011 van Vlaams parlementslid van Groen, Dirk Peeters, om ten minste gedurende een proefperiode de tol aan de Liefkenshoektunnel op te schorten. De meerderheid in het Vlaams Parlement wou echter niet ingaan op ons voorstel in die richting. Onze resolutie ter zake werd weggestemd.
Een van de argumenten om de opheffing van de tol te verwerpen, was toen dat uit studies van het Vlaams Verkeerscentrum (VVC) zou blijken dat een tolvrije Liefkenshoek weinig effect heeft op het fileleed op de Ring. Dat is althans wat Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits lange tijd beweerd heeft. Maar intussen is de studie (uit maart 2010) echt boven water gekomen en nu blijkt dat ze net het tegendeel aantoont. Het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel ontlast de Kennedytunnel, is de eerste zin van de samenvatting van het rapport. In daluren leidt dit tot minder incidenten op de zuidelijke Ring en in de ochtendspits verminderen ook de zogenaamde voertuigverliesuren (files dus). Verderop in de tekst lezen we ook nog: De verkeersbaten concentreren zich niet uitsluitend op de file in de Kennedytunnel. Het VVC berekende bovendien dat de verkeersbaten tot vier maal groter zijn dan de inkomsten uit de tolheffing.
Alle excuses om een experiment met een tolvrije Liefkenshoektunnel af te wijzen, zijn nu dus van tafel geveegd. Vandaar dat we ons voorstel opnieuw willen voorleggen, ditmaal in de Antwerpse provincieraad.
Collegas, kan het debat niet best beslecht worden, door de tolvrijstelling effectief uit te testen? In een eerste fase kan worden onderzocht wat de mobiliteitseffecten zijn van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel. In een tweede fase kan worden onderzocht wat daarbovenop het effect is van de invoering van een snelheidsbeperking op de ring. En ten slotte kan ook onderzocht worden wat het effect is van een slimme kilometerheffing op de ring, waarbij verkeersstromen zodanig worden gestuurd dat het verkeer wordt gespreid. Antwerpen kan zich kandidaat stellen voor het proefproject met een kilometerheffing voor personenwagens dat de Vlaamse regering sowieso plant. Temeer daar bij de invoering van een kilometerheffing (voor vrachtwagens en/of personenwagens) bestaande of geplande tolheffingen sowieso moeten worden herdacht.
De evaluatie van deze experimenten kan dan worden meegenomen in de definitieve besluitvorming over de nog aan te leggen nieuwe infrastructuur. Als tegelijk de plannen voor een degelijk en uitgebreid openbaar vervoer, voor extra fietswegen én voor extra investeringen voor goederenvervoer over spoor en over water worden uitgevoerd, zou het best kunnen dat de nog aan te leggen weginfrastructuur veel beperkter kan zijn dan wat nu voorligt. Dat zijn belangrijke keuzes, aangezien een euro maar eenmaal kan worden uitgegeven.
Collegas, het is duidelijk dat de congestieproblemen op de Antwerpse ring alleen nog maar zullen toenemen in de huidige omstandigheden. Ondertussen zal de uitvoering van (delen van) het Masterplan 2020 nog enige tijd op zich laten wachten. Daartegenover staat dat het wenselijk is de effecten van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel op het terrein te onderzoeken, omdat dit aanzienlijke efficiëntiewinsten zou kunnen opleveren. De Vlaamse regering zou voor de gederfde inkomsten met de NV Tunnel Liefkenshoek een billijke compensatieregeling kunnen
overeenkomen, in het verlengde van wat ook vroeger al gesuggereerd werd (schaduwtol) of vergelijkbaar met de regeling die geldt voor de tijdelijke vrijstellingen van tol in geval van calamiteiten.
Daarom denkt onze fractie dat het zinvol is om als Antwerpse provincieraad hier een duidelijk standpunt over in te nemen en aan de Vlaamse regering voor te stellen om
bij wijze van experiment de tolheffing aan de Liefkenshoektunnel tijdelijk op te schorten;
de effecten van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel nauwkeurig te meten en te evalueren;
te onderzoeken of ook andere ingrepen kunnen uitgetest worden (zoals een snelheidsbeperking of een kilometerheffing op bepaalde trajecten);
over de resultaten van deze experimenten in volle openheid te berichten en
deze mee te nemen in de uitwerking van definitieve oplossingen;
in elk geval versneld werk te maken van duurzame modi, zoals het openbaar vervoer, fietswegen en goederenvervoer over spoor en over water.
De provincie Antwerpen heeft een apart noodplan voor spoorongevallen, om rampen met chemische producten zoals in Wetteren aan te pakken. De brandweer heeft hier adviseurs die speciaal opgeleid zijn om de hulpdiensten bij te staan. Ook in onze provincie gebeuren veel gevaarlijke transporten per spoor. Het blijft intussen nog onduidelijk of ook het Antwerpse Scheldewater vervuild is door de treinramp in Wetteren.
Risico gevaarlijk treinverkeer moet berekend worden
Bron : ATV
Het risico van gevaarlijk treinverkeer dat langs woonzones rijdt, moet berekend worden. Dat vindt Koen Palinckx, districtsvoorzitter van Ekeren. Al het goederentransport van en voor de Antwerpen haven passeert in Ekeren. En op sommige plaatsen zelfs letterlijk in de achtertuin van buurtbewoners.
VAN 9 MEI TOT 17 MEI 2013 ZAL DE AFRIT LILLO (AFRIT 12) OP DE R2 IN DE RICHTING VAN NEDERLAND GEDEELTELIJK AFGESLOTEN ZIJN VOOR HET VERKEER
Bron : 112Antwerpen
DI 7 MEI - VAN 9 MEI TOT 17 MEI 2013 ZAL DE AFRIT LILLO (AFRIT 12) OP DE R2 IN DE RICHTING VAN NEDERLAND GEDEELTELIJK AFGESLOTEN ZIJN VOOR HET VERKEER. - 15:48
Ingezonden door: Louis van Looy
Fluxys, de beheerder van de aardgasvervoersinfrastructuur, voert daar dan nutswerken uit. Tijdens die werken kan de afrit 12 nog gebruikt worden, maar aan het eind van de afrit wordt het verkeer naar de Scheldelaan van zijn normale baan weggeleid en omgeleid naast en over de Frans Tijsmanstunnel. Het wordt zo aan de andere zijde van de R2 op de Scheldelaan gebracht. Het gaat om een zeer korte omleiding van slechts enkele honderden meter. Om het verkeer zo weinig mogelijk te hinderen, worden de werken onderbroken tijdens de ochtend- en de avondspits. De afrit is op die momenten volledig open voor het verkeer.
In april 2012 werd er in het kader van de 2de spoorontsluiting voor de haven van Antwerpen een NPC (Nota voor Publieke Consultatie) opgesteld.Iedereen had toen de mogelijkheid (overheden en burgers) om bijkomende vragen te stellen bij het project zodat deze mee opgenomen werden in het plan MER.
Het district Ekeren heeft op 23 april 2012 de volgende vragen laten meenemen.
Artikel 1
De Ekerse districtsraad maakt in het kader van de inspraakprocedure van het plan MER tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen met dit besluit haar opmerkingen over aan de Vlaamse Overheid.
Artikel 2
De districtsraad benadrukt dat de aanleg van een bovengrondse spoorvertakking Oude Landen geen beslist beleid is. Het college van de Stad Antwerpen heeft beroep aangetekend tegen de bouwvergunning. Alternatieven zoals een ondergrondse T-kruising dienen onderzocht te worden. De effecten hiervan moeten tevens worden opgenomen in het plan MER.
Artikel 3
De districtsraad dringt er op aan om de tweede spoorontsluiting ondergronds aan te leggen en zo het effect op de leefkwaliteit van het omliggende woongebied te beperken.
Artikel 4
De aanleg van een tweede spoorontsluiting heeft een effect op de leefkwaliteit van de wijk Ekeren Donk. Het plan MER dient bijgevolg volgende effecten zorgvuldig na te gaan:
Geluid
Trillingen
Luchtkwaliteit (fijn stof)
Verhoogd risico op overstromingen
Indien uit metingen blijkt dat de overlast de norm overschrijdt dan moeten er maatregelingen
worden genomen om de huidige levenskwaliteit te garanderen vb. geluidsbermen.
(District Ekeren districtsraadsbesluit: 498 van maandag 23 april 2012)
Groen Ekeren heeft op 24/04/2012 haar 152 vragen overgemaakt waaronder de volgende vragen betreffende de veiligheid.
VRAAG 82 :
Wij vragen dat in het MER in overleg met de Dienst Veiligheidsrapportering het aspect van
veiligheid onderzocht wordt (kwalitatief en/of kwantitatief). Hierbij dient speciale aandacht besteed te worden aan eventuele risicos ter hoogte van wissels en bochten en in ondergrondse constructies
VRAAG 98 :
Wij vragen om in het MER aan te geven welke maatregelen zullen worden getroffen om calamiteiten met gevaarlijke stoffen naar grondwater te vermijden en/of de gevolgen ervan te beperken.
VRAAG 100 :
Wij vragen om in het MER aan te geven welke maatregelen zullen worden getroffen om calamiteiten met gevaarlijke stoffen naar bodem te vermijden en/of de gevolgen ervan te beperken.
VRAAG 114 :
Een van de grootste risicos bij het spoorvervoer vanverschillende gevaarlijke stoffen is het ontstaan vaneen gasexplosie, een zogenaamde BLEVE (boiling liquid expanding vapour explosion).
Wij vragen om een overzicht te geven van de samenstelling van de treinen van het huidige goederenverkeer alsook na te gaan of wagons met brandbare gassen gescheiden zijn van wagons met brandbare vloeistoffen.
VRAAG 115 :
Wij vragen om de verschillende doortochtsnelheden op het tracé op te geven alsook of er op de betreffende trajecten de snelheid van de goederentreinen worden teruggebracht naar 40 km/uur daar zij gevaarlijke stoffen vervoeren.
VRAAG 116 :
Bijna dagelijks rijden er treinen door rood. Het huidige systeem van automatische treinbeïnvloeding brengt alleen treinen tot stilstand die met een snelheid hoger dan 40 km/uur een rood sein passeren. Wij vragen dan ook om de stand van zake op te geven betreffende de invoering van het European Train Control System (ETCS) bij goederenverkeer en vooral ivm gevaarlijke stoffen.
VRAAG 117 :
Wij vragen om voor gans het project een Ruimtelijk Veiligheidsrapport (RVR) op te stellen.
VRAAG 136 :
Wij vragen om een systeem, procedure of overeenkomst uit te werken samen met (Seveso)bedrijven, brandweer, ... zodanig dat in geval van een ongeval
- geen tijd verloren gaat
- de juiste procedure kan gestart worden
- de bevoegde diensten weet hebben van alle mogelijke actoren die informatie en/of materiaal ter beschikking hebben betreffende de vervoerde producten op de betrokken treinstellen en zo de nodige en juiste interventies kunnen uitvoeren
VRAAG 137 :
Een rapportering van de bestaande controles en de resultaten van de controles van de voorbije 5 jaar betreffende de:
- staat van het materieel voor goederenvervoer
- staat van de infrastructuur
- veiligheidsplannen
Gezien de recente gebeurtenissen in Wetteren, blijven deze vragen zeer actueel.
Groen Ekeren hoopt dan ook snel een antwoord te krijgen op de door haar gestelde vragen en dit niet enkel in het kader van het MER.
De Post, of sinds kort bpost, renoveert niet alleen kantoren zoals in de Blarenstraat, maar gaat nu ook aan erfgoedbewaking doen. Sinds enkele dagen hangt aan de robuste (bijna) antieke postbus op de Markt een mededeling dat de bus zal gerestaureerd worden. Wat wij ons daarbij moeten voorstellen is niet geheel duidelijk : gaat het om een totale make-over of zal een nieuwe knalrode verflaag volstaan ? Bovendien maakt de mededeling ook duidelijk dat de bus na de restauratie opnieuw zal opduiken in de Frans Harrewijnlaan achter de kerk. Waarom zon verplaatsing noodzakelijk is, is evenmin duidelijk. Volgens uw postman zal de verplaatsing de dienst aan de klant verbeteren maar dan is nog maar de vraag hoe die verbetering merkbaar zal zijn. Meer buslichtingen ? Vroegere en/of latere lichtingen ? Geen postzegels te kleven ? Supersnelle bedeling ? En waar moeten de Ekerenaars hun brieven kwijt tijdens de restauratie ? Opnieuw naar de postbus aan het postkantoor in de Blarenstraat, de enige andere postbus in het centrum ? Over dienstverbetering gesproken . (jdh)
In de aanloop van de districtsraadsverkiezingen in 2012 pakten de jongeren van Groen Ekeren uit met een duidelijke boodschap: Wij willen een fuifzaal in Ekeren. Nu, niet volgend jaar, niet binnen vijf jaar. Maar meteen, vandaag nog als het kan!
Sinds 2002 is de vraag naar een geschikte fuifruimte niet meer van de bestuursagenda geweest. In alle beleidsplannen van de Jeugdraad en de Jeugddienst wordt hier naar gevraagd. In elk bestuursakkoord werd de belofte opgenomen. En toch is er nog steeds geen antwoord. Logisch want op geen enkele belofte volgde een concreet en ook uitvoerbaar plan dat een reëel uitzicht gaf op een fuifzaal in de daarop volgende tien tot vijftien jaar. In het Ekers bestuursakkoord 2013-2018 is dat niet anders: We erkennen de nood van de Ekerse jeugd om te kunnen fuiven in Ekeren. We bieden oplossingen aan om fuiven te faciliteren en werken aan een accommodatie waar jongeren kunnen fuiven. De belofte en de erkenning mogen er schijnbaar dan al zijn, maar de acties die van de belofte een realisatie moeten maken, zijn beperkt tot 'het maken van een masterplan', 'het onderzoeken van de mogelijkheid tot inplanting' en 'het aandringen op de integratie van een accommodatie'. "Alvast één generatie jongeren kon geen fuif organiseren in Ekeren."
Met Groen Ekeren hebben we een concreet 'projectvoorstel' fuifzaal Ekeren uitgewerkt. Alle mogelijke en onmogelijke locaties die ooit naar voor werden geschoven zijn erin besproken en worden erin geanalyseerd. Het voorstel laat zien welke beloftes niet realiseerbaar zijn en toont aan waarom. Het 'Projectvoorstel fuifzaal Ekeren' is een uitnodiging voor een open discussie met alle betrokken actoren van jong tot oud, organisatoren van fuiven en feestvierders maar ook buren, de jeugdraad, de districtsraad en het districtsbestuur. Aan het einde van de rit willen we geen beloftes en geen excuses meer maar een ondubbelzinnig engagement. Hierbij vindt U de link naar het projectvoorstel: https://docs.google.com/file/d/0B-d76Cn3SxXFTmpUMHN4M2xMTUU/edit?usp=sha...
Op de districtsraad van 27 mei leggen we met Groen alvast een interpellatie rond een fuifzaal in Ekeren voor, mét een voorstel van motie. Als bijlage vindt U onze interpellatie. We houden jullie alvast verder op de hoogte! Een fuifzaal in Ekeren is mogelijk!
EKEREN - In Ekeren zijn maandag drie verkeersongevallen gebeurd.
Een vijftigjarige Ekerenaar veroorzaakte rond 15.50 uur een ongeval op de Bist met heel wat blikschade tot gevolg. Hij verloor de controle over het stuur van zijn Citroën en botste tegen een Open en een Peugeot die daar geparkeerd stonden. De Peugeot schoof tegen een geparkeerde Volvo. De automobilist van het aanrijdend voertuig raakte gewond en werd overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis.
Een klein uurtje later deed zich op het kruispunt van de Schriek en de Puihoek een ongeval voor waarbij een personenwagen en een fietser betrokken waren. De 58-jarige fietser uit Stabroek raakte lichtgewond. De 29-jarige bestuurster van de Kia uit Kapellen bleef ongedeerd.
Een zestienjarige bromfietsster uit Schoten liep rond kwart na zes een zwaar knieletsel toen ze op de Kapelsesteenweg werd aangereden door een automobilist die de Beekstraat wilde inrijden. Het slachtoffer werd naar het Klinaziekenhuis gevoerd.
De veertigjarige bestuurder van de Peugeot 406 uit Ekeren kwam er met de schrik vanaf.
MOTORRIJDER OMGEKOMEN BIJ ONGEVAL OP DE NOORDERLAAN
Ingezonden door: Yoni Proost
Bron : 112 Antwerpen
Zaterdag in de late namiddag is op de Noorderlaan een motorrijder overleden bij een ongeval. 3 motards reden richting haven. Net voorbij de Ekersesteenweg is één van hen om onduidelijke reden tegen een geparkeerde trailer van een vrachtwagen gereden. De klap was zeer hevig waardoor de motorrijder waarschijnlijk op slag dood was. Een getuige van het ongeval ondernam nog een poging om het slachtoffer te reanimeren, maar helaas zonder succes. De motor belandde door de klap enkele meters lager in de gracht.
Door het ongeval was de Noorderlaan richting haven een hele tijd deels afgesloten. De verkeershinder bleef beperkt.
Het Antwerpse stadsbestuur schrijft een studieopdracht uit voor de opmaak van een masterplan voor het gebied Hoekakker in Ekeren. De zone van ongeveer 20 hectaren, momenteel met weilanden en akkers, is volgens de stad ideaal gelegen om als huisvestingsproject te ontwikkelen. De plannen kwamen aan het licht uit een schriftelijk antwoord van schepen van Ruimtelijke Ordening Rob Van De Velde (N-VA) aan gemeenteraadslid Wim Van Osselaer (Vlaams Belang). Het open en groene gebied, tussen de Prinshoeveweg en de Gerardus Stijnenlaan bleef tot op heden gevrijwaard van bebouwing. ,,Volgens de studieopdracht is het gebied optimaal gelegen om als huisvestingsproject te ontwikkelen zegt Wim Van Osselaer. ,,In het ontwerp van projectdefinitie staan al vrij gedetailleerde randvoorwaarden. De meeste bouwpercelen moeten een kleine of middelgrote oppervlakte hebben en bestemd zijn voor woningen met een klein of middelgroot volume.
Nog niets beslist In het verleden voerden verschillende Ekerse politieke partijen al actie tegen een bebouwing. ,,Nauwelijks enkele maanden nadat de nieuwe Ekerse meerderheid (N-VA, CD&V en Open VLD) afspraken maken dat de Hoekakker groen gebied moet blijven, bevestigt het stadsbestuur dat de procedure om de Hoekakker vol te bouwen in gang is gezet en is de mening van de Ekerenaar van geen tel klinkt het bij de oppositie die zich gaat beraden over acties. Voor districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA) is er nog niets beslist. ,,Het dossier is vanuit de ambtenarij opgestart maar moet nadien nog politiek vertaald worden. Het is hun goed recht dat sociale bouwmaatschappijen proberen te bouwen maar ook ons recht om dat proberen te verhinderen. Met enkele honderden nieuwe woningen in hun achtertuin vrezen buurtbewoners voor overlast. Nicole De Laet en Conny Van der Sande zijn er niet gerust in. ,,Het ruimtelijk uitzicht vanuit onze tuin zal verdwijnen, en met dat uitzicht ook onze rust. Nieuwe gezinnen allemaal een auto en moeten zich verplaatsen. Hoe zal dat gebeuren binnen de nieuwe woonwijk en daarbuiten? .
Behoud papieren versie van DNA ( De Nieuwe Antwerpenaar )
2013_RES_00013 - Voorstel tot resolutie van raadslid Anny Joossens: Behoud papieren versie van DNA ( De Nieuwe Antwerpenaar )
Voorstel tot resolutie
Indiener(s):
Anny Joossens
Gericht aan:
Koen Palinckx
Tijdstip van indienen:
16 april 2013 22:44
Toelichting:
De stad heeft besloten om de papieren versie van DNA ( De Nieuwe Antwerpenaar ) te vervangen door een digitale versie.
1. We sluiten ons aan bij bij de achterliggende idee en doelstelling om À. Te besparen B. De papierberg te verminderen.
2. Maar we vinden het geen goede zaak dat de papieren versie op korte termijn volledig verdwijnt (met uitzondering voor bepaalde doelgroepen :
a. DNA wordt veel gelezen ( 60% van de Antwerpenaren ) en is een goed en laagdrempelig communicatiemiddel om mensen te informeren, te betrekken en om de band met de grote stad en
zijn 9 districten te behouden. Ook de sociale impact is niet te onderschatten omdat DNA bewust focust op positieve verhalen en initiatieven en ze stereotiepe beeldvorming over onze kleurrijke stad wil omvormen.
b. Het medium papier ( geeft een uitnodiging, prikkelt om een kijkje te nemen in het aanbod van de stad) en het medium internet ( hiervoor moet je speciaal gaan zoeken, enkel geïnteresseerden gaan op zoek) is fundamenteel verschillend. dus de volledige vervanging door een digitale versie is geen goede zaak. een papieren versie kan juist de noodzakelijke prikkel en interesse geven om ook online verder te zoeken.
c. De digitale kloof in onze samenleving blijft. 1 op 5 gezinnen heeft geen computer. Meer nog, het is omdat je computer hebt dat je volledig vertrouwd bent met de digitale wegen.
3. specifiek voor ons district Ekeren :
a. DNA is een belangrijk communicatiemiddel om bewoners te informeren over eigen district, alsook om de band te behouden met het grote geheel, meer bepaald de hele stad en haar bevolking.
b. Door het verdwijnen van DNA zal het district extra kosten moeten maken om haar beleid te kunnen communiceren met haar bewoners.
4. Het stadsbestuur lijkt bij zijn beslissing te blijven (Chr gemeenteraad maart 2013). Maar het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen, geeft ons de mogelijkheid om als districtsraad op eigen initiatief advies uit te brengen aan het stadsbestuur. zie hfst 6 Wederzijdse raadpleging, punt 6.2 Advisering, artikel 76, punt d ( alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district ).
Vandaar volgend VOORSTEL TOT RESOLUTIE : Behoud papieren versie van DNA
1. Advies van districtsraad Ekeren aan stadscollege :
a. Om de beslissing ( verdwijnen papieren versie DNA) voorlopig op te schorten en in gesprek te gaan met de districtsraden en/of verantwoordelijke communicatie-schepenen om te zoeken naar een compromis.
b. Om alternatieven te onderzoeken en te overwegen, zoals bijvoorbeeld :
- een maandelijkse editie i.p.v. een twee-wekelijkse - een halvering van het aantal bladzijden. - een andere manier van verspreiding ( bijvoorbeeld zoals Zone03 ) - papieren versie met veel links naar digitale DNA
2. Advies aan districtscollege :
A. om de mogelijkheid te onderzoeken ( indien het stadsbestuur niet ingaat op vraag tot opschorting ) van een eigen, eveneens slanke papieren Ekerse DNA, bijvoorbeeld een DNE :
- een maandelijkse i.p.v. Tweewekelijkse editie - een minimale aantal bladzijden - huis-aan-huis of andere manier verspreiding
- met info uit Ekeren en andere districten om de band met hele stad niet te verliezen.
B. Om dit thema op de raadscommissie te plaatsen
C. Om te onderzoeken hoe het stadsbestuur de districten gaat ondersteunen ( financieel en materieel ) in hun communicatie naar bewoners.
Voorstel tot resolutie van raadslid Ilse De Schutter: Moerenhoutlaan. Zone 30. Schoolomgeving
2013_RES_00012 - Voorstel tot resolutie van raadslid Ilse De Schutter: Moerenhoutlaan. Zone 30. Schoolomgeving
Voorstel tot resolutie
Indiener(s):
Ilse De Schutter
Gericht aan:
Koen Palinckx
Tijdstip van indienen:
14 april 2013 22:11
Toelichting:
In zitting van 9 april 2013 werd door het districtscollege het uitvoeringsplan en deelopdracht SW/OD/10/06392/P1/EK01 goedgekeurd. Uiteraard staan we achter dit uitvoeringsplan voor een zone 30 - schoolomgeving in de Moerenhoutlaan, district Ekeren. Toch hebben we hierbij de volgende vraag:
In het verslag van de commissie openbaar domein staat dat de commissie het betreurt dat het kruispunt van de Jos Craeybeckxslaan niet mee heraanlegd wordt, zeker omdat er asfalteringswerken gepland zijn. Hiertoe deed de commissie een aanbeveling aan het districtscollege om te overwegen om het kruispunt met de Jos Craeybeckxslaan mee in te richten.
Een verkeersveilige schoolomgeving is uitgegroeid vanuit de projectdefinitie tot een totaalplan voor de Moerenhoutlaan. Het zou een goede zaak zijn als ook het kruispunt van de Jos Craeybeckslaan mee ingericht zou worden. Daarom leggen we met de Groen-fractie het volgende voorstel tot resolutie voor:
De districtsraad doet aan het districtscollege de aanbeveling om te onderzoeken of het kruispunt met de Jos Craeybeckxslaan mee ingericht kan worden.
Link besluit(en):
2013_DCEK_00158 - Moerenhoutlaan. Zone 30. Schoolomgeving - Uitvoeringsplan en