Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    ponyenpaard
    www.bloggen.be/ponyenp
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    trainermarnix
    www.bloggen.be/trainer
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    cat4u_culi
    www.bloggen.be/cat4u_c
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    trainermarnix
    www.bloggen.be/trainer
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    09-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motie voor de onmiddellijke invoering van noodmaatregelen als kortetermijnoplossing voor de fileproblemen op de Antwerpse ring, ingediend door de heer Diederik Vandendriessche (Groen). Goedkeuring.
    Bron : Provincieraad Antwerpen verslagen 28/02/2013

    PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN 
    Vergadering van 28 februari 2013 
    Motie 
    Agenda nr. 13/1 Motie voor de onmiddellijke invoering van noodmaatregelen als kortetermijnoplossing voor de fileproblemen op de Antwerpse ring, ingediend door de heer Diederik Vandendriessche (Groen). Goedkeuring.

    Geachte voorzitter, geachte collega’s 

    De Antwerpse ring is de drukste verkeersader in Vlaanderen. De Kennedytunnel trekt het meeste verkeer. De Liefkenshoektunnel is het enige volwaardige alternatief. Maar daar geldt een tolheffing die een ontradend effect heeft. De Liefkenshoektunnel wordt dan ook zwaar onderbenut: er passeren slechts 19.000 voertuigen per dag, tegenover 27.000 wagens per dag in de Waaslandtunnel en maar liefst 123.000 voertuigen per dag in de Kennedytunnel. Over de Oosterweelverbinding bestaat intussen nog veel discussie. De milieueffecten van het oorspronkelijke tracé en van de verschillende alternatieve tracés die opgenomen werden in de zogenaamde Trechternota, zijn in onderzoek. Dit MER zou in de loop van dit jaar rond moeten zijn. Maar of met de MER-studie alle problemen opgelost zullen zijn, is nog maar zeer de vraag. De kans is veel groter  dat bij alle tracés vragen en problemen zullen opduiken of forse milderende maatregelen zullen worden voorgesteld. Bovendien zal opnieuw de vraag opduiken - naar verbanden met andere grote dossiers uit het Masterplan 2020, zoals de A102 Ekeren-Wommelgem of de R11 bis Wommelgem-Wilrijk. En vermits deze dossiers  zich nog in een veel priller stadium bevinden, er nog geen definitieve keuzes  gemaakt zijn en al zeker geen milieu effectrapportering gebeurd is, is de kans op  verdere vertraging zeer groot. Ondertussen gaat het kostenplaatje voor de  Oosterweelverbinding enerzijds en voor het hele Masterplan anderzijds serieus de  hoogte in. Volgens het Rekenhof gaat het inmiddels om een totale kost van meer 
    dan 7 miljard € – de vraag is of het uitgeven van zoveel geld gewenst is, maar ook  of dit nog mogelijk is. Los van de technische vragen en voorbereiding, is er ook het  politieke debat. Velen verwachten geen echte doorbraak voor de verkiezingen van  2014, zoals ook de verkiezingen van 2012 voor uitstel hebben gezorgd. 
    Hoe dan ook resten er ons dus nog ettelijke maanden, misschien zelfs jaren, voor  aan de bouw van de Oosterweelverbinding effectief begonnen wordt.  En dat is een probleem, want het mobiliteitsprobleem op de ring neemt niet af,  maar eerder toe. Terecht vragen veel Antwerpenaars én mensen die voorbij  Antwerpen moeten, dat er op korte termijn iets zou ondernomen worden om het  congestieleed aan te pakken. Vandaar ons voorstel om een reeks noodmaatregelen  te nemen die onmiddellijk kunnen ingevoerd worden. Zodat op heel korte tijd  soelaas kan geboden worden. Tegelijk kan dan het effect van deze  noodmaatregelen bestudeerd worden en meegenomen worden in de verdere  uitwerking van definitieve maatregelen. Eén van de vragen die steeds meer gesteld wordt, is of de Liefkenshoektunnel niet  tolvrij kan worden gemaakt, zeker nu de tunnel afbetaald is. Velen zien dit als een  definitieve oplossing. In de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken van het  Vlaams Parlement vond al in 2010 een gedachtewisseling plaats waar de Leuvense  transporteconoom Stef Proost de maatschappelijke kosten-batenanalyse toelichtte  die hij maakte over de aanleg van de Oosterweelverbinding in Antwerpen (Parl. St.  Vl. Parl. 2009-10, nr. 54/8). Volgens hem zou een nulscenario zonder aanleg van  een Oosterweelverbinding, maar met een optimale aanwending van de Kennedy- en  de Liefkenshoektunnel en met inzet van een slimme verkeerssturing beter scoren.  Ook als men dit niet gelooft, lijkt het toch wijs om het schrappen van de tol op het  terrein uit te testen. Vandaar het voorstel op 15 maart 2011 van Vlaams  parlementslid van Groen, Dirk Peeters, om ten minste gedurende een proefperiode  de tol aan de Liefkenshoektunnel op te schorten. De meerderheid in het Vlaams  Parlement wou echter niet ingaan op ons voorstel in die richting. Onze resolutie ter  zake werd weggestemd. 
    Een van de argumenten om de opheffing van de tol te verwerpen, was toen dat uit  studies van het Vlaams Verkeerscentrum (VVC) zou blijken dat een tolvrije  Liefkenshoek weinig effect heeft op het fileleed op de Ring. Dat is althans wat  Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits lange tijd beweerd heeft. Maar intussen  is de studie (uit maart 2010) echt boven water gekomen en nu blijkt dat ze net het  tegendeel aantoont. “Het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel ontlast de Kennedytunnel”, is de eerste zin van de samenvatting van het rapport. In daluren leidt dit tot minder incidenten op de zuidelijke Ring en in de ochtendspits verminderen ook de zogenaamde “voertuigverliesuren” (files dus). Verderop in de tekst lezen we ook nog: “De verkeersbaten concentreren zich niet uitsluitend op de file in de Kennedytunnel.” Het VVC berekende bovendien dat de verkeersbaten tot vier maal groter zijn dan de inkomsten uit de tolheffing. 
    Alle excuses om een experiment met een tolvrije Liefkenshoektunnel af te wijzen, zijn nu dus van tafel geveegd. Vandaar dat we ons voorstel opnieuw willen voorleggen, ditmaal in de Antwerpse provincieraad. 

    Collega’s, kan het debat niet best beslecht worden, door de tolvrijstelling effectief uit te testen? In een eerste fase kan worden onderzocht wat de mobiliteitseffecten zijn van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel. In een tweede fase kan worden onderzocht wat daarbovenop het effect is van de invoering van een snelheidsbeperking op de ring. En ten slotte kan ook onderzocht worden wat het effect is van een slimme kilometerheffing op de ring, waarbij verkeersstromen zodanig worden gestuurd dat het verkeer wordt gespreid. Antwerpen kan zich kandidaat stellen voor het proefproject met een kilometerheffing voor personenwagens dat de Vlaamse regering sowieso plant. Temeer daar bij de invoering van een kilometerheffing (voor vrachtwagens en/of personenwagens) bestaande of geplande tolheffingen sowieso moeten worden herdacht. 
    De evaluatie van deze experimenten kan dan worden meegenomen in de definitieve besluitvorming over de nog aan te leggen nieuwe infrastructuur. Als tegelijk de plannen voor een degelijk en uitgebreid openbaar vervoer, voor extra fietswegen én voor extra investeringen voor goederenvervoer over spoor en over water worden uitgevoerd, zou het best kunnen dat de nog aan te leggen weginfrastructuur veel beperkter kan zijn dan wat nu voorligt. Dat zijn belangrijke keuzes, aangezien een euro maar eenmaal kan worden uitgegeven. 

    Collega’s, het is duidelijk dat de congestieproblemen op de Antwerpse ring alleen nog maar zullen toenemen in de huidige omstandigheden. Ondertussen zal de uitvoering van (delen van) het Masterplan 2020 nog enige tijd op zich laten wachten. Daartegenover staat dat het wenselijk is de effecten van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel op het terrein te onderzoeken, omdat dit aanzienlijke  efficiëntiewinsten zou kunnen opleveren. De Vlaamse regering zou voor de gederfde  inkomsten met de NV Tunnel Liefkenshoek een billijke compensatieregeling kunnen 
    overeenkomen, in het verlengde van wat ook vroeger al gesuggereerd werd  (schaduwtol) of vergelijkbaar met de regeling die geldt voor de tijdelijke  vrijstellingen van tol in geval van calamiteiten. 
    Daarom denkt onze fractie dat het zinvol is om als Antwerpse provincieraad hier  een duidelijk standpunt over in te nemen en aan de Vlaamse regering voor te  stellen om 
    • bij wijze van experiment de tolheffing aan de Liefkenshoektunnel tijdelijk op te schorten; 
    • de effecten van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel nauwkeurig te meten en te evalueren; 
    • te onderzoeken of ook andere ingrepen kunnen uitgetest worden (zoals een  snelheidsbeperking of een kilometerheffing op bepaalde trajecten); 
    • over de resultaten van deze experimenten in volle openheid te berichten en 
    deze mee te nemen in de uitwerking van definitieve oplossingen; 
    • in elk geval versneld werk te maken van duurzame modi, zoals het openbaar  vervoer, fietswegen en goederenvervoer over spoor en over water. 

    Diederik Vandendriessche, 
    Provincieraadslid (Groen).

    09-05-2013 om 11:30 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    08-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heraanleg Onze-Lieve-Vrouwstraat
    Bron : Ekeren website district

    Hoorzitting heraanleg

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 19/04/2013

    Het districtsbestuur organiseerde op 17 april een hoorzitting in het kader van de plannen voor de heraanleg van de Onze-Lieve-Vrouwstraat.

    Er waren een dertigtal bewoners aanwezig. U kan hier de presentatie van de avond vinden.

    U vindt ook een link naar deze presentatie onderaan deze pagina.


    08-05-2013 om 13:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berx pleit voor onafhankelijke ongevallenraad
    Bron : ATV

    De provincie Antwerpen heeft een apart noodplan voor spoorongevallen, om rampen met chemische producten zoals in Wetteren aan te pakken. De brandweer heeft hier  adviseurs die speciaal opgeleid zijn om de hulpdiensten bij te staan. Ook in onze provincie gebeuren veel gevaarlijke transporten per spoor. Het blijft intussen  nog  onduidelijk of ook het Antwerpse Scheldewater vervuild is  door de treinramp in Wetteren.

    7 mei 2013

    Bijlagen:
    http://www.atv.be/item/berx-pleit-voor-onafhankelijke-ongevallenraad   

    08-05-2013 om 12:57 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Risico gevaarlijk treinverkeer moet berekend worden
    Bron : ATV

    Het risico van gevaarlijk treinverkeer dat langs woonzones rijdt, moet berekend worden. Dat vindt Koen Palinckx, districtsvoorzitter van Ekeren. Al het goederentransport van en voor de Antwerpen haven passeert in Ekeren. En op sommige plaatsen zelfs letterlijk in de achtertuin van buurtbewoners.  

    Bijlagen:
    http://www.atv.be/item/risico-gevaarlijk-treinverkeer-moet-berekend-worden   

    08-05-2013 om 12:55 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAN 9 MEI TOT 17 MEI 2013 ZAL DE AFRIT LILLO (AFRIT 12) OP DE R2 IN DE RICHTING VAN NEDERLAND GEDEELTELIJK AFGESLOTEN ZIJN VOOR HET VERKEER
    Bron : 112Antwerpen
    DI 7 MEI   -  VAN 9 MEI TOT 17 MEI 2013 ZAL DE AFRIT LILLO (AFRIT 12) OP DE R2 IN DE RICHTING VAN NEDERLAND GEDEELTELIJK AFGESLOTEN ZIJN VOOR HET VERKEER.  -   15:48  

    Ingezonden door: Louis van Looy

    Van 9 mei tot 17 mei 2013 zal de afrit Lillo (afrit 12) op de R2 in de richting van Nederland gedeeltelijk afgesloten zijn voor het verkeer.

    Fluxys, de beheerder van de aardgasvervoersinfrastructuur, voert daar dan nutswerken uit. Tijdens die werken kan de afrit 12 nog gebruikt worden, maar aan het eind van de afrit wordt het verkeer naar de Scheldelaan van zijn normale baan weggeleid en omgeleid naast en over de Frans Tijsmanstunnel. Het wordt zo aan de andere zijde van de R2 op de Scheldelaan gebracht. Het gaat om een zeer korte omleiding van slechts enkele honderden meter. Om het verkeer zo weinig mogelijk te hinderen, worden de werken onderbroken tijdens de ochtend- en de avondspits. De afrit is op die momenten volledig open voor het verkeer.

    Archiefbeeld

    08-05-2013 om 12:51 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    07-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spoor Ekeren : veiligheid

    In april 2012 werd er in het kader van de 2de spoorontsluiting voor de haven van Antwerpen een NPC (Nota voor Publieke Consultatie) opgesteld.  Iedereen had toen de mogelijkheid (overheden en burgers) om bijkomende vragen te stellen bij het project zodat deze mee opgenomen werden in het plan MER.

    Het district Ekeren heeft op 23 april 2012 de volgende vragen laten meenemen.

     

    Artikel 1

    De Ekerse districtsraad maakt in het kader van de inspraakprocedure van het plan MER tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen met dit besluit haar opmerkingen over aan de Vlaamse Overheid.

    Artikel 2

    De districtsraad benadrukt dat de aanleg van een bovengrondse spoorvertakking ‘Oude Landen’ geen beslist beleid is. Het college van de Stad Antwerpen heeft beroep aangetekend tegen de bouwvergunning. Alternatieven zoals een ondergrondse T-kruising dienen onderzocht te worden. De effecten hiervan moeten tevens worden opgenomen in het plan MER.

    Artikel 3

    De districtsraad dringt er op aan om de tweede spoorontsluiting ondergronds aan te leggen en zo het effect op de leefkwaliteit van het omliggende woongebied te beperken.

    Artikel 4

    De aanleg van een tweede spoorontsluiting heeft een effect op de leefkwaliteit van de wijk Ekeren Donk. Het plan MER dient bijgevolg volgende effecten zorgvuldig na te gaan:

    Geluid

    Trillingen

    Luchtkwaliteit (fijn stof)

    Verhoogd risico op overstromingen

    Indien uit metingen blijkt dat de overlast de norm overschrijdt dan moeten er maatregelingen

    worden genomen om de huidige levenskwaliteit te garanderen vb. geluidsbermen.

     

    (District Ekeren districtsraadsbesluit: 498 van maandag 23 april 2012)

     

    Groen Ekeren heeft op 24/04/2012 haar 152 vragen overgemaakt waaronder de volgende vragen betreffende de veiligheid.

     

     

    VRAAG 82 :

     

    Wij vragen dat in het MER in overleg met de Dienst Veiligheidsrapportering het aspect van

    veiligheid onderzocht wordt (kwalitatief en/of kwantitatief). Hierbij dient speciale aandacht besteed te worden aan eventuele risico’s ter hoogte van wissels en bochten en in ondergrondse constructies

     

    VRAAG 98 :

     

    Wij vragen om in het MER aan te geven welke maatregelen zullen worden getroffen om calamiteiten met gevaarlijke stoffen naar grondwater te vermijden en/of de gevolgen ervan te beperken.

     

     

    VRAAG 100 :

     

    Wij vragen om in het MER aan te geven welke maatregelen zullen worden getroffen om calamiteiten met gevaarlijke stoffen naar bodem te vermijden en/of de gevolgen ervan te beperken.

     

    VRAAG 114 :

     

    Een van de grootste risico’s bij het spoorvervoer van verschillende gevaarlijke stoffen is het ontstaan van een gasexplosie, een zogenaamde BLEVE (boiling liquid expanding vapour explosion).

    Wij vragen om een overzicht te geven van de samenstelling van de treinen van het huidige goederenverkeer alsook na te gaan of wagons met brandbare gassen gescheiden zijn van wagons met brandbare vloeistoffen.

     

    VRAAG 115 :

     

    Wij vragen om de verschillende doortochtsnelheden op het tracé op te geven alsook of er op de betreffende trajecten de snelheid van de goederentreinen worden teruggebracht naar 40 km/uur daar zij gevaarlijke stoffen vervoeren.

     

    VRAAG 116 :

     

    Bijna dagelijks rijden er treinen door rood. Het huidige systeem van automatische treinbeïnvloeding brengt alleen treinen tot stilstand die met een snelheid hoger dan 40 km/uur een rood sein passeren. Wij vragen dan ook om de stand van zake op te geven betreffende de invoering van het European Train Control System (ETCS) bij goederenverkeer en vooral ivm gevaarlijke stoffen.

     

    VRAAG 117 :

     

    Wij vragen om voor gans het project een Ruimtelijk Veiligheidsrapport (RVR) op te stellen.

     

    VRAAG 136 :

     

    Wij vragen om een systeem, procedure of overeenkomst uit te werken samen met (Seveso)bedrijven, brandweer, ... zodanig dat in geval van een ongeval

    - geen tijd verloren gaat

    - de juiste procedure kan gestart worden

    - de bevoegde diensten weet hebben van alle mogelijke actoren die informatie en/of materiaal ter beschikking hebben betreffende de vervoerde producten op de betrokken treinstellen en zo de nodige en juiste interventies kunnen uitvoeren

     

    VRAAG 137 :

     

    Een rapportering van de bestaande controles en de resultaten van de controles van de voorbije 5 jaar betreffende de:

    - staat van het materieel voor goederenvervoer

    - staat van de infrastructuur

    - veiligheidsplannen

     

     

    Gezien de recente gebeurtenissen in Wetteren, blijven deze vragen zeer actueel.

    Groen Ekeren hoopt dan ook snel een antwoord te krijgen op de door haar gestelde vragen en dit niet enkel in het kader van het MER.

    07-05-2013 om 17:16 geschreven door Chil  


    Tags:ekeren, spoor, veiligheid
    » Reageer (0)
    06-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Post op de restauratietoer
    Bron : De Polder

    de-post

















    De Post, of sinds kort ‘bpost’, renoveert niet alleen kantoren zoals in de Blarenstraat, maar gaat nu ook aan erfgoedbewaking doen.  Sinds enkele dagen hangt aan de robuste (bijna) antieke postbus op de Markt een mededeling dat de bus zal gerestaureerd worden.
    Wat wij ons daarbij moeten voorstellen is niet geheel duidelijk : gaat het om een totale make-over of zal een nieuwe knalrode verflaag volstaan ?  Bovendien maakt de mededeling ook duidelijk dat de bus na de restauratie opnieuw zal opduiken in de Frans Harrewijnlaan achter de kerk.   Waarom zo’n verplaatsing noodzakelijk is,  is evenmin duidelijk.  Volgens “uw postman” zal de verplaatsing de dienst aan de klant verbeteren maar dan is nog maar de vraag hoe die verbetering merkbaar zal zijn.  Meer buslichtingen ?  Vroegere en/of latere lichtingen ?  Geen postzegels te kleven ?  Supersnelle bedeling ?  En waar moeten de Ekerenaars hun brieven kwijt tijdens de restauratie ?  Opnieuw naar de postbus aan het postkantoor in de Blarenstraat, de enige andere postbus in het centrum ?  Over dienstverbetering gesproken …. (jdh)

    06-05-2013 om 08:50 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    03-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN FUIFZAAL IN EKEREN IS MOGELIJK!

    In de aanloop van de districtsraadsverkiezingen in 2012 pakten de jongeren van Groen Ekeren uit met een duidelijke boodschap: Wij willen een fuifzaal in Ekeren. Nu, niet volgend jaar, niet binnen vijf jaar. Maar meteen, vandaag nog als het kan!

    Sinds 2002 is de vraag naar een geschikte fuifruimte niet meer van de bestuursagenda geweest.
    In alle beleidsplannen van de Jeugdraad en de Jeugddienst wordt hier naar gevraagd. In elk bestuursakkoord werd de belofte opgenomen. En toch is er nog steeds geen antwoord. Logisch want op geen enkele belofte volgde een concreet en ook uitvoerbaar plan dat een reëel uitzicht gaf op een fuifzaal in de daarop volgende tien tot vijftien jaar.
    In het Ekers bestuursakkoord 2013-2018 is dat niet anders: We erkennen de nood van de Ekerse jeugd om te kunnen fuiven in Ekeren. We bieden oplossingen aan om fuiven te faciliteren en werken aan een accommodatie waar jongeren kunnen fuiven. De belofte en de erkenning mogen er schijnbaar dan al zijn, maar de acties die van de belofte een realisatie moeten maken, zijn beperkt tot 'het maken van een masterplan', 'het onderzoeken van de mogelijkheid tot inplanting' en 'het aandringen op de integratie van een accommodatie'.
    "Alvast één generatie jongeren kon geen fuif organiseren in Ekeren."

    Met Groen Ekeren hebben we een concreet 'projectvoorstel' fuifzaal Ekeren uitgewerkt. Alle mogelijke en onmogelijke locaties die ooit naar voor werden geschoven zijn erin besproken en worden erin geanalyseerd. Het voorstel laat zien welke beloftes niet realiseerbaar zijn en toont aan waarom.
    Het 'Projectvoorstel fuifzaal Ekeren' is een uitnodiging voor een open discussie met alle betrokken actoren van jong tot oud, organisatoren van fuiven en feestvierders maar ook buren, de jeugdraad, de districtsraad en het districtsbestuur. Aan het einde van de rit willen we geen beloftes en geen excuses meer maar een ondubbelzinnig engagement.
    Hierbij vindt U de link naar het projectvoorstel: https://docs.google.com/file/d/0B-d76Cn3SxXFTmpUMHN4M2xMTUU/edit?usp=sha...

    Op de districtsraad van 27 mei leggen we met Groen alvast een interpellatie rond een fuifzaal in Ekeren voor, mét een voorstel van motie.
    Als bijlage vindt U onze interpellatie.
    We houden jullie alvast verder op de hoogte!
    Een fuifzaal in Ekeren is mogelijk!

    Vriendelijke groeten
    Groen Ekeren

    Je kan de facebook pagina vinden op http://www.facebook.com/eenfuifzaavoorekeren?ref=hl

    03-05-2013 om 13:39 geschreven door Chil  


    Tags:ekeren,fuifzaal
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie verkeersongevallen
    Bron : nieuwsblad
    • DINSDAG 30 APRIL 2013, 11U59
    • IN VERKEER
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN

    • EKEREN - In Ekeren zijn maandag drie verkeersongevallen gebeurd.

      Een vijftigjarige Ekerenaar veroorzaakte rond 15.50 uur een ongeval op de Bist met heel wat blikschade tot gevolg. Hij verloor de controle over het stuur van zijn Citroën en botste tegen een Open en een Peugeot die daar geparkeerd stonden. De Peugeot schoof tegen een geparkeerde Volvo. De automobilist van het aanrijdend voertuig raakte gewond en werd overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis.

      Een klein uurtje later deed zich op het kruispunt van de Schriek en de Puihoek een ongeval voor waarbij een personenwagen en een fietser betrokken waren. De 58-jarige fietser uit Stabroek raakte lichtgewond. De 29-jarige bestuurster van de Kia uit Kapellen bleef ongedeerd. 

      Een zestienjarige bromfietsster uit Schoten liep rond kwart na zes een zwaar knieletsel toen ze op de Kapelsesteenweg werd aangereden door een automobilist die de Beekstraat wilde inrijden. Het slachtoffer werd naar het Klinaziekenhuis gevoerd.

      De veertigjarige bestuurder van de Peugeot 406 uit Ekeren kwam er met de schrik vanaf.

    03-05-2013 om 13:33 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    29-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOTORRIJDER OMGEKOMEN BIJ ONGEVAL OP DE NOORDERLAAN

    Ingezonden door: Yoni Proost
    Bron : 112 Antwerpen
    Motorrijder omgekomen bij ongeval op de Noorderlaan + Foto's








    Zaterdag in de late namiddag is op de Noorderlaan een motorrijder overleden bij een ongeval. 3 motards reden richting haven. Net voorbij de Ekersesteenweg is één van hen om onduidelijke reden tegen een geparkeerde trailer van een vrachtwagen gereden. De klap was zeer hevig waardoor de motorrijder waarschijnlijk op slag dood was. Een getuige van het ongeval ondernam nog een poging om het slachtoffer te reanimeren, maar helaas zonder succes. De motor belandde door de klap enkele meters lager in de gracht.

    Door het ongeval was de Noorderlaan richting haven een hele tijd deels afgesloten. De verkeershinder bleef beperkt.

    Foto's © Willy Piasecki

    Verslag © Yoni Proost / 112Antwerpen.be

    29-04-2013 om 20:15 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    27-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerps stadsbestuur wil Hoekakker laten volbouwen

    bebouwing-Hoekakker
















    Het Antwerpse stadsbestuur schrijft een studieopdracht uit voor de opmaak van een masterplan voor het gebied Hoekakker in Ekeren. De zone van ongeveer 20 hectaren, momenteel met weilanden en akkers, is volgens de stad ideaal gelegen om als huisvestingsproject te ontwikkelen.
    De plannen kwamen aan het licht uit een schriftelijk antwoord van schepen van Ruimtelijke Ordening Rob Van De Velde (N-VA) aan gemeenteraadslid Wim Van Osselaer (Vlaams Belang). Het open en groene gebied, tussen de Prinshoeveweg en de Gerardus Stijnenlaan bleef tot op heden gevrijwaard van bebouwing. ,,Volgens de studieopdracht is het gebied optimaal gelegen om als huisvestingsproject te ontwikkelen’’ zegt Wim Van Osselaer. ,,In het ontwerp van projectdefinitie staan al vrij gedetailleerde randvoorwaarden. De meeste bouwpercelen moeten een kleine of middelgrote oppervlakte hebben en bestemd zijn voor woningen met een klein of middelgroot volume’’.

    Nog niets beslist
    In het verleden voerden verschillende Ekerse politieke partijen al actie tegen een bebouwing. ,,Nauwelijks enkele maanden nadat de nieuwe Ekerse meerderheid (N-VA, CD&V en Open VLD) afspraken maken dat de Hoekakker groen gebied moet blijven, bevestigt het stadsbestuur dat de procedure om de Hoekakker vol te bouwen in gang is gezet en is de mening van de Ekerenaar van geen tel’’ klinkt het bij de oppositie die zich gaat beraden over acties. Voor districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA) is er nog niets beslist. ,,Het dossier is vanuit de ambtenarij opgestart maar moet nadien nog politiek vertaald worden. Het is hun goed recht dat sociale bouwmaatschappijen proberen te bouwen maar ook ons recht om dat proberen te verhinderen’’. Met enkele honderden nieuwe woningen in hun achtertuin vrezen buurtbewoners voor overlast. Nicole De Laet en Conny Van der Sande zijn er niet gerust in. ,,Het ruimtelijk uitzicht vanuit onze tuin zal verdwijnen, en met dat uitzicht ook onze rust. Nieuwe gezinnen allemaal een auto en moeten zich verplaatsen. Hoe zal dat gebeuren binnen de nieuwe woonwijk en daarbuiten?’’ .

    27-04-2013 om 23:42 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    25-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Behoud papieren versie van DNA ( De Nieuwe Antwerpenaar )

    2013_RES_00013 - Voorstel tot resolutie van raadslid Anny Joossens: Behoud papieren versie van DNA ( De Nieuwe Antwerpenaar )

    Voorstel tot resolutie

    Indiener(s):

    Anny Joossens

    Gericht aan:

    Koen Palinckx

    Tijdstip van indienen:

    16 april 2013 22:44

    Toelichting:

    De stad heeft besloten om de papieren versie van DNA ( De Nieuwe Antwerpenaar ) te vervangen door een digitale versie.

    1. We sluiten ons aan bij bij de achterliggende idee en doelstelling om
    À. Te besparen
    B. De papierberg te verminderen.

    2. Maar we vinden het geen goede zaak dat de papieren versie op korte termijn volledig verdwijnt (met uitzondering voor bepaalde doelgroepen :

    a. DNA wordt veel gelezen ( 60% van de Antwerpenaren ) en is een goed en laagdrempelig communicatiemiddel om mensen te informeren, te betrekken en om de band met de grote stad en zijn 9 districten te behouden. Ook de sociale impact is niet te onderschatten omdat DNA bewust focust op positieve verhalen en initiatieven en ze stereotiepe beeldvorming over onze kleurrijke stad wil omvormen.

    b. Het medium papier ( geeft een uitnodiging, prikkelt om een kijkje te nemen in het aanbod van de stad) en het medium internet ( hiervoor moet je speciaal gaan zoeken, enkel geïnteresseerden gaan op zoek) is fundamenteel verschillend. dus de volledige vervanging door een digitale versie is geen goede zaak. een papieren versie kan juist de noodzakelijke prikkel en interesse geven om ook online verder te zoeken.

    c. De digitale kloof in onze samenleving blijft. 1 op 5 gezinnen heeft geen computer. Meer nog, het is omdat je computer hebt dat je volledig vertrouwd bent met de digitale wegen.

    3. specifiek voor ons district Ekeren :

    a. DNA is een belangrijk communicatiemiddel om bewoners te informeren over eigen district, alsook om de band te behouden met het grote geheel, meer bepaald de hele stad en haar bevolking.

    b. Door het verdwijnen van DNA zal het district extra kosten moeten maken om haar beleid te kunnen communiceren met haar bewoners.

    4. Het stadsbestuur lijkt bij zijn beslissing te blijven (Chr gemeenteraad maart 2013). Maar het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen, geeft ons de mogelijkheid om als districtsraad op eigen initiatief advies uit te brengen aan het stadsbestuur. zie hfst 6 Wederzijdse raadpleging, punt 6.2 Advisering, artikel 76, punt d ( alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district ).

    Vandaar volgend VOORSTEL TOT RESOLUTIE : Behoud papieren versie van DNA

    1. Advies van districtsraad Ekeren aan stadscollege :

    a. Om de beslissing ( verdwijnen papieren versie DNA) voorlopig op te schorten en in gesprek te gaan met de districtsraden en/of verantwoordelijke communicatie-schepenen om te zoeken naar een compromis.

    b. Om alternatieven te onderzoeken en te overwegen, zoals bijvoorbeeld :

    - een maandelijkse editie i.p.v. een twee-wekelijkse
    - een halvering van het aantal bladzijden.
    - een andere manier van verspreiding ( bijvoorbeeld zoals Zone03 )
    - papieren versie met veel links naar digitale DNA

    2. Advies aan districtscollege :

    A. om de mogelijkheid te onderzoeken ( indien het stadsbestuur niet ingaat op vraag tot opschorting ) van een eigen, eveneens slanke papieren Ekerse DNA, bijvoorbeeld een DNE :

    - een maandelijkse i.p.v. Tweewekelijkse editie
    - een minimale aantal bladzijden
    - huis-aan-huis of andere manier verspreiding
    - met info uit Ekeren en andere districten om de band met hele stad niet te verliezen.

    B. Om dit thema op de raadscommissie te plaatsen

    C. Om te onderzoeken hoe het stadsbestuur de districten gaat ondersteunen ( financieel en materieel ) in hun communicatie naar bewoners.

    25-04-2013 om 13:14 geschreven door Chil  


    Tags:Anny Joossens, DNA, De Nieuwe Antwerpenaar, Ekeren
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorstel tot resolutie van raadslid Ilse De Schutter: Moerenhoutlaan. Zone 30. Schoolomgeving
    2013_RES_00012 - Voorstel tot resolutie van raadslid Ilse De Schutter: Moerenhoutlaan. Zone 30. Schoolomgeving
    Voorstel tot resolutie
    Indiener(s):
    Ilse De Schutter
    Gericht aan:
    Koen Palinckx
    Tijdstip van indienen:
    14 april 2013 22:11
    Toelichting:
    In zitting van 9 april 2013 werd door het districtscollege het uitvoeringsplan en deelopdracht SW/OD/10/06392/P1/EK01 goedgekeurd. Uiteraard staan we achter dit uitvoeringsplan voor een zone 30 - schoolomgeving in de Moerenhoutlaan, district Ekeren. Toch hebben we hierbij de volgende vraag:
    In het verslag van de commissie openbaar domein staat dat de commissie het betreurt dat het kruispunt van de Jos Craeybeckxslaan niet mee heraanlegd wordt, zeker omdat er asfalteringswerken gepland zijn. Hiertoe deed de commissie een aanbeveling aan het districtscollege om te overwegen om het kruispunt met de Jos Craeybeckxslaan mee in te richten.
    Een verkeersveilige schoolomgeving is uitgegroeid vanuit de projectdefinitie tot een totaalplan voor de Moerenhoutlaan. Het zou een goede zaak zijn als ook het kruispunt van de Jos Craeybeckslaan mee ingericht zou worden. Daarom leggen we met de Groen-fractie het volgende voorstel tot resolutie voor:
    De districtsraad doet aan het districtscollege de aanbeveling om te onderzoeken of het kruispunt met de Jos Craeybeckxslaan mee ingericht kan worden.
    Link besluit(en):
    2013_DCEK_00158 - Moerenhoutlaan. Zone 30. Schoolomgeving - Uitvoeringsplan en
    deelopdracht SW/OD/10/06392/P1/EK01. Districtsontwikkelingsfonds - Goedkeuring

    25-04-2013 om 13:06 geschreven door Chil  


    Tags:Voorstel tot resolutie, Ilse De Schutter, Moerenhoutlaan
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interpellatie van raadslid Ilse De Schutter: solidaire winkelpunt

    2013_IP_00111 - Interpellatie van raadslid Ilse De Schutter: solidaire winkelpunt

    Interpellatie

    Indiener(s):

    Ilse De Schutter

    Gericht aan:

    Leopold Bruyninckx

    Tijdstip van indienen:

    16 april 2013 12:36

    Toelichting:

    Op 12 maart 2013 werd door Eva VZW aan het districtsbestuur een dossier bezorgd rond het nieuwe project solidariteit.eva.

    Op 12 april, een maand later, had Eva nog geen enkele officiele reactie ontvangen van het districtsbestuur. Wel werd er blijkbaar met de Ekerse middenstandsvereniging overleg gepleegd. Dit konden we vaststellen uit de persberichten. De lokale middenstand blijkt niet blij te zijn met de komst van het solidaire winkelpunt. Wellicht komt dat omdat de lokale middenstand niet op de hoogte is van wat er nu juist bedoeld wordt met het nieuwe project.

    Graag verwijzen we ook naar onze tussenkomst op de vorige districtsraad , waarbij de districtsschepen welzijn als een belangrijk thema erkende. Het dossier rond het nieuwe project solidariteit.eva beoogt nu net het welzijn van vele mensen. Vandaar dat we het onbegrijpelijk vinden dat er nog niet gereageerd werd op het dossier.

    Daarom leggen we de volgende vraag voor aan de bevoegde districtsschepenen:

    Bent U bereid om met Eva VZW in overleg te gaan rond dit nieuwe project?

    Wil U zo snel mogelijk een overlegmoment inplannen waarbij tegelijkertijd een afvaardiging van de lokale middenstand en Eva aanwezig is, zodat Eva de kans krijgt om het project toe te lichten.

    Wenst het districtscollege in de gaan op de vraag van Eva om het solidaire winkelpunt structureel te ondersteunen?

    Link besluit(en):

    2013_IP_00056 - Interpellatie van raadslid Ilse De Schutter: Oprichting Welzijns-en gezinsraad in

    Ekeren

    25-04-2013 om 13:04 geschreven door Chil  


    Tags:solidair, winkelpunt, Ilse De Schutter
    » Reageer (0)
    24-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vellen 4 beuken - Villapark 3/1 - goedgekeurd
    Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure - 2013824 - district Ekeren -
    Villapark 3/1 - Goedkeuring

    Besluit
    Artikel 1
    Het college sluit zich integraal aan bij:
    het verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar en maakt dit tot zijn eigen
    motivatie.

    Artikel 2
    Het college beslist de stedenbouwkundige vergunning goed te keuren en af te leveren aan de
    aanvrager, die ertoe gehouden is als compensatie voor de gekapte bomen in het eerstvolgende
    plantseizoen vier grootkruinige bomen (plantmaat 20/25 cm) te herplanten in de achtertuin.
    Artikel 3
    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.



    Verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar
    Voorgeschiedenis
    In toepassing van artikel 4.7.18 §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient het
    college de beslissing te nemen binnen 75 dagen na de ontvankelijkheids- en
    volledigheidsverklaring. Voor de aanvragen waarvoor een openbaar onderzoek vereist is
    neemt het college een beslissing binnen 105 dagen.
    Feiten en context
    Aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure.
    Aanvrager: Novilpa bvba tav Noyez Luc, Villapark 3/1, 2180 Ekeren-Antwerpen.
    Ligging van het perceel: Villapark 3/1, Ekeren-Antwerpen.
    Kadastrale gegevens: (afd. 35) sectie F nr. 375 V5.
    De aanvraag omvat: vellen van 4 bomen.
    Ontvangst aanvraag: 12 februari 2013.
    Dossiernummer: 2013824.
    Fasering
    Procedurestap Datum
    Ontvangst aanvraag 12 februari 2013
    Ontvankelijkheids- en volledigheidsbewijs 19 februari 2013
    Opening openbaar onderzoek geen
    Afsluiten openbaar onderzoek geen
    Verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar.
    Deel 1:
    Juridische grond
    De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
    Het ministerieel besluit van 19 juni 2008 waarbij werd vastgesteld dat de stad Antwerpen
    voldoet aan de vijf voorwaarden van artikel 193, §1 van het decreet van 18 mei 1999. Dit
    besluit werd op 8 juli 2008 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
    Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke
    uitvoeringsplannen en verkavelingen
    Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk uitvoeringsplan afbakening
    grootstedelijk gebied Antwerpen.
    Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van
    3 oktober 1979 en latere wijzigingen).
    Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied.

    De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht
    en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening
    niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten,
    voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische
    voorzieningen, voor agrarische bedrijven.
    Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor
    zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
    (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en
    toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
    De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het
    gewestplan.
    Gemeentelijke verordeningen
    De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief
    vastgesteld door de gemeenteraad van 25 oktober 2010 en bekendgemaakt in het Belgisch
    Staatsblad van 25 maart 2011.
    Watertoets
    Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen
    waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) dient het ontwerp onderworpen te
    worden aan de zogenaamde watertoets.
    Gewestelijke verordeningen
    Het besluit van de Vlaamse regering van 1 oktober 2004 houdende vaststelling van een
    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,
    infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en
    hemelwater.
    Toegankelijkheid van gebouwen
    Het besluit van de Vlaamse regering van 1 maart 2010 houdende vaststelling van de
    gewestelijke verordening toegankelijkheid.
    Andere voorschriften
    Geen.
    Advies
    Op 12 februari 2013 werd advies gevraagd aan stads- en buurtonderhoud/groen
    en begraafplaatsen (SB/GB).
    Zij brachten advies uit op 12 februari 2013 met referentie SB/GB/JY/28/13.
    Het advies is voorwaardelijk gunstig.
    Op 19 februari 2013 werd advies gevraagd aan stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/
    monumentenzorg (SW/OE/M).
    Zij brachten advies uit op 21 maart 2013 met referentie SW/MON/20137884.
    Het advies is voorwaardelijk gunstig.

    Deel 2:
    Argumentatie
    Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften
    De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het
    gewestplan, zoals hoger omschreven.
    De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.
    Het voorliggende project ligt in een overstromingsgevoelig gebied, maar de dakoppervlakte
    en verharde oppervlakte wijzigt niet zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat
    geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
    De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
    De regelgeving betreffende de toegankelijkheid van gebouwen voor personen met een
    verminderde beweeglijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
    Beoordeling
    De aanvraag betreft het vellen van 4 beuken in de tuin bij een woning waarbij zij zich
    bevinden op meer dan 15 meter van de woning. Op het aangrenzend perceel hebben
    rooiwerken plaats gehad voor het bouwen van een nieuwe sporthal. Door het zware verkeer en
    de verhoging van de weg op het aangrenzend perceel is de lucht- en waterhuishouding van de
    ondergrond ernstig verstoord.
    De beuk met een stamomtrek van 235 cm heeft zonnebrand ten gevolge van de rooiwerken op
    het aangrenzend perceel. In de kruin bevindt zich veel dood hout, onderaan de stam is een
    inrotting van 40 cm diep. De kop van de boom is reeds uitgebroken.
    De beuk met een stamomtrek van 319 cm heeft last van zonnebrand ten gevolge van
    rooiwerken op het aangrenzend perceel. In de kruin bevindt zich veel dood hout, de kop van
    de boom is reeds uitgebroken. Op de stam van de boom zijn zeer veel vruchtlichamen van de
    tonderzwam aanwezig over een oppervlakte van 1,5 m². Tonderzwam is een zwakteparasiet
    en veroorzaakt witrot (hout wordt verpulverd). Er bestaat een zeer reële kans dat de boom zal
    afbreken ter hoogte van de aantasting.
    Van de beuk met een stamomtrek van 193 cm blijft enkel de stam over. De rest van de boom
    is reeds eerder afgebroken. De stam vertoont op verschillende plaatsen inrottingen en er zijn
    zeer veel spechtgaten aanwezig.
    De beuk met een stamomtrek van 331 cm heeft last van zonnebrand ten gevolge van de
    rooiwerken op het aangrenzend perceel. In de kruin bevindt zich veel dood hout, de kop van
    de boom is reeds uitgebroken.
    Aangezien de bomen zich bevinden in de buurt van een schoolgebouw dienen ze te worden
    geveld uit veiligheidsoverwegingen.
    In 2011 en 2012 werd het patrimonium op het volledige grondgebied van Ekeren
    geherinventariseerd. Het is een aanzet tot actualisatie van de inventaris van het bouwkundig
    erfgoed en een aanvulling op regionaal niveau. Er werd een relatief waardeoordeel
    gehanteerd. Het desbetreffende pand komt voor op de lijst. De ouderdom van de bomen ligt
    tussen de 45 en 77 jaar. Deze bomen zijn gelegen in Villapark een L-vormige straat tussen de
    De Beukelaerlaan en de Veltwijcklaan. Ze is vermoedelijk gelijktijdig met de De
    Beukelaerlaan aangelegd op de plaats van het voormalige landgoed "Cuylen", dat in 1920
    verkaveld werd door de beheerders van de koekjesfabriek De Beukelaer. Het zuidelijke
    straatgedeelte tussen de De Beukelaerlaan en de Pastoor Vosstraat, heeft het karakter van een
    bebost park, oorspronkelijk ingenomen door drie monumentale villa's, in 1920 opgetrokken
    door de families De Bie en Donnez. "Villa Zonneweelde" en "Villa Bloemenhof" zijn
    bewaard, "Villa Rozenhof" werd tijdens de Tweede Wereldoorlog vernield. De aangevraagde
    werken zijn aanvaardbaar vanuit oogpunt monumentenzorg op voorwaarde dat er vier nieuwe
    grootkruinige bomen met voldoende grote plantmaat worden herplant.
    Als compensatie voor de gekapte bomen dient de verplichting te worden opgelegd om in het
    eerstvolgende plantseizoen vier grootkruinige bomen (plantmaat 20/25 cm) te herplanten in de
    achtertuin.
    Gelet op het voorgaande is de aanvraag vatbaar voor vergunning, gesteld dat wordt voldaan
    aan de gestelde voorwaarden.
    Conclusie
    De stedenbouwkundige vergunning kan worden verleend aan de aanvrager, die ertoe verplicht
    is als compensatie voor de gekapte bomen in het eerstvolgende plantseizoen vier
    grootkruinige bomen (plantmaat 20/25 cm) te herplanten in de achtertuin.

    24-04-2013 om 22:21 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.District Ekeren. Prinshoeveweg 21 - Verkoop
    college van burgemeester en schepenen Zitting van 19 april 2013
    Besluit GOEDGEKEURD
    A-punten AG VESPA
    Samenstelling
    De heer Bart De Wever, burgemeester
    De heer Koen Kennis, schepen; de heer Philip Heylen, schepen; de heer Ludo Van Campenhout, schepen; de heer
    Claude Marinower, schepen; de heer Marc Van Peel, schepen; de heer Rob Van de Velde, schepen; mevrouw Nabilla
    Ait Daoud, schepen; mevrouw Liesbeth Homans, schepen
    De heer Roel Verhaert, stadssecretaris
    Iedereen aanwezig
    120 2013_CBS_03745 District Ekeren. Prinshoeveweg 21 - Verkoop -
    Goedkeuring

    Motivering
    Aanleiding en context
    Het college keurde op 17 december 2010 (jaarnummer 15831) de verkoop goed van het gebouw
    gelegen te Ekeren, Prinshoeveweg 21 en gaf hierbij AG VESPA de opdracht de procedure tot
    verkoop op te starten.
    Voorstellen om het gebouw ten behoeve van de jeugdbeweging te renoveren of om het Vredegerecht
    van het 11de kanton (Ekeren) te huisvesten in het gebouw, na grondige renovatie, bleven zonder
    resultaat. Alsook werd het eigendom aangeboden aan Zorgbedrijf Antwerpen, dat na analyse besloot
    geen interesse te hebben in het pand.
    AG VESPA onderzocht ook de mogelijkheid tot verkaveling van het perceel. Dit blijkt niet haalbaar
    te zijn daar een elektriciteitscabine dient te worden verplaatst en de verkaveling op zich indruist
    tegen het advies van de Ekerse districtsraad. Zij adviseert om het perceel waarop de pastorie staat als
    1 geheel te behouden en dat zij negatief advies zullen geven voor het afleveren van een
    sloopvergunning.
    De verkoop betreft een gebouw, op en met grond en aanhorigheden, gelegen te 2180 Ekeren,
    Prinshoeveweg 21, gekend ten kadaster onder Antwerpen, 34ste afdeling, Ekeren, 3de afdeling,
    sectie E nummers 0002 C en 0002 W3, met een oppervlakte volgens titel van 6.751m² en een
    kadastrale oppervlakte van 6.822m².
    Het pand staat leeg en wordt niet gebruikt. Een renovatie dringt zich op.
    In de schattingsnota opgemaakt op 5 september 2011 door de afdeling vastgoedontwikkeling van
    AG VESPA, wordt de verkoopwaarde, rekening houdende met de mogelijkheid tot uitbreiding van
    het bestaande volume, bepaald op 548.000,00 euro.
    Juridische grond
    Volgens artikel 43 §2, 12° van het Gemeentedecreet is de gemeenteraad bevoegd voor het stellen
    van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen.

    De samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG VESPA en de volmacht verleend
    door de stad Antwerpen aan AG VESPA voor het stellen van rechtshandelingen in verband met de
    onroerende goederen van de stad Antwerpen, verleden voor notaris Marnix Van Herzeele van 19
    augustus 2003.
    Argumentatie
    De verkoop kan georganiseerd worden onder de vorm van biedingen onder gesloten omslag. De
    minimale biedingsprijs wordt vastgelegd op 548.000,00 euro. Indien er bij de verkoop via biedingen
    geen koper wordt gevonden, kan het eigendom verder aan vaste prijs te koop aangeboden worden.
    De verkoop zal gebeuren volgens de verkoopsvoorwaarden vastgelegd in de modelteksten,
    goedgekeurd door de raad van bestuur van AG VESPA in zitting van 13 februari 2009.
    In afwijking en/of in aanvulling op deze algemene verkoopvoorwaarden zijn de volgende bijzondere
    verkoopvoorwaarden van toepassing:
    De koper verbindt er zich toe het eigendom als een geheel te behouden. Het is hem bijgevolg
    verboden het eigendom te splitsen.
    De koper verbindt er zich toe om de waardevolle bomen, welke zijn aangeduid op een plan
    door de bomenbank van de groendienst niet te rooien.
    De koper verklaart te weten dat het eigendom opgenomen is in de inventaris van bouwkundig
    erfgoed zoals vastgesteld door de administrateur-generaal op 8 november 2012 (Belgisch
    Staatsblad 8 november 2012).
    De renovatie- en restauratieverplichting zoals vermeld in artikel 3.2 van de algemene
    verkoopvoorwaarden is op het eigendom van toepassing. In aanvulling op dit artikel gelden de
    volgende bijzondere verplichtingen:
    de onder paragraaf 2) van artikel 3.2 vermelde verplichting tot het opfrissen van de
    voor- en achtergevel van het gebouw, geldt ook voor de zijgevels;
    de koper verbindt er zich toe het buitenschrijnwerk van het eigendom te herstellen en/of
    te vernieuwen;
    de koper verbindt er zich toe het dak te vernieuwen.
    Aan deze renovatie- en restauratieverplichting dient uiterlijk binnen 36 maanden na het
    verlijden van de authentieke akte voldaan te zijn. Het komt uitsluitend de verkoper of
    zijn lasthebber toe om te oordelen of aan deze verplichting voldaan werd.

    De verkoper verklaart dat het eigendom belast is met volgende erfdienstbaarheden:
    1. de erfdienstbaarheid van nooduitgang ten behoeve van de jongenschiro van Ekeren
    Donk zoals omschreven in de overeenkomst van 26 juni 1989;
    2. de erfdienstbaarheid van doorgang en kabels en leidingen zoals omschreven in het
    schrijven van 18 juli 1983.
    De koper verklaart volledig op de hoogte te zijn van deze erfdienstbaarheden en verklaart
    een kopie van beide documenten ontvangen te hebben. Partijen gelasten de notaris
    deze erfdienstbaarheden nader te omschrijven in de authentieke akte van verkoop.
    Financiële gevolgen
    Ja
    Algemene financiële opmerkingen
    De verkoopopbrengst wordt verrekend met het contractueel overeengekomen jaarlijks te betalen
    bedrag van AG VESPA aan de stad Antwerpen.
    Besluit
    Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:
    Artikel 1
    De gemeenteraad keurt de verkoop goed van een gebouw met omliggende grond, op en met grond
    en alle aanhorigheden, gelegen te 2180 Ekeren, Prinshoeveweg 21, gekend ten kadaster onder
    Antwerpen, 34ste afdeling, Ekeren, 3de afdeling, sectie E nummers 0002 C en 0002 W3, met
    een oppervlakte volgens titel van 6.751m² en een kadastrale oppervlakte van 6.822m².
    Artikel 2
    De gemeenteraad keurt goed dat de verkoop georganiseerd wordt onder de vorm van biedingen
    onder gesloten omslag. De minimale biedingsprijs wordt vastgelegd op 548.000,00 euro. Indien er
    bij de verkoop via biedingen geen koper wordt gevonden, kan het eigendom verder aan vaste prijs te
    koop aangeboden worden.
    Artikel 3
    De gemeenteraad keurt goed dat de verkoop zal gebeuren volgens de verkoopsvoorwaarden
    vastgelegd in de modelteksten, goedgekeurd door de raad van bestuur van AG VESPA in zitting van
    13 februari 2009.
    In afwijking en/of in aanvulling op deze algemene verkoopvoorwaarden zijn de volgende bijzondere
    verkoopvoorwaarden van toepassing:
    • De koper verbindt er zich toe het eigendom als een geheel te behouden. Het is hem bijgevolg verboden het eigendom te splitsen.
    • De koper verbindt er zich toe om de waardevolle bomen, welke zijn aangeduid op een plan door de bomenbank van de groendienst niet te rooien.
    • De koper verklaart te weten dat het eigendom opgenomen is in de inventaris van bouwkundig erfgoed zoals vastgesteld door de administrateur-generaal op 8 november 2012 (B.S. 8 november 2012).
    • De renovatie- en restauratieverplichting zoals vermeld in artikel 3.2 van de algemene verkoopvoorwaarden is op het eigendom van toepassing. In aanvulling op dit artikel gelden de volgende bijzondere verplichtingen:
      • de onder paragraaf 2) van artikel 3.2 vermelde verplichting tot het opfrissen van de voor- en achtergevel van het gebouw, geldt ook voor de zijgevels;
      • de koper verbindt er zich toe het buitenschrijnwerk van het eigendom te herstellen en/of te vernieuwen;
      • de koper verbindt er zich toe het dak te vernieuwen.
      • Aan deze renovatie- en restauratieverplichting dient uiterlijk binnen 36 maanden na hetverlijden van de authentieke akte voldaan te zijn. Het komt uitsluitend de verkoper of zijn lasthebber toe om te oordelen of aan deze verplichting voldaan werd.
    • De verkoper verklaart dat het eigendom belast is met volgende erfdienstbaarheden:
      • 1. de erfdienstbaarheid van nooduitgang ten behoeve van de jongenschiro van Ekeren Donk zoals omschreven in de overeenkomst van 26 juni 1989;
      • 2. de erfdienstbaarheid van doorgang en kabels en leidingen zoals omschreven in het schrijven van 18 juli 1983. 
      • De koper verklaart volledig op de hoogte te zijn van deze erfdienstbaarheden en verklaart een kopie van beide documenten ontvangen te hebben. Partijen gelasten de notaris deze erfdienstbaarheden nader te omschrijven in de authentieke akte van verkoop.
    Artikel 4
    De gemeenteraad ontslaat de hypotheekbewaarder van het nemen van een ambtshalve inschrijving
    naar aanleiding van de overschrijving van de authentieke akte en machtigt de vertegenwoordigers
    van de stad Antwerpen hiertoe de nodige verklaringen af te leggen in de akte.

    24-04-2013 om 22:10 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkavelen. District Ekeren. Gerardus Stijnenlaan.
    college van burgemeester en schepenen Zitting van 19 april 2013
    Besluit GOEDGEKEURD
    A-punten stadsontwikkeling / vergunningen

    Verkavelen. District Ekeren. Gerardus Stijnenlaan. 20015 - Verkavelen grond in 28 loten. Woningbouw. 
    Afsluiten openbaar onderzoek -
    Weigering

    Motivering
    Aanleiding en context
    Eigenaars/aanvragers:
    - mevrouw Denise Dierckxsens-Blontrock, p/a bvba Palmers-Stokmans, Starrenhoflaan 44/19,
    2950 Kapellen
    - de heer en mevrouw Verhaegen-Brouwens, p/a bvba Palmers-Stokmans, Starrenhoflaan
    44/19, 2950 Kapellen
    Ligging van het perceel: Gerardus Stijnenlaan zn, district Ekeren.
    Kadastrale gegevens: (afd. 34) sectie E nr. 165 F, (afd. 34) sectie E nr. 166 B, (afd. 34) sectie E nr. 164 E deel.
    De aanvraag omvat: 28 loten voor vrijstaande en gekoppelde bebouwing.
    Ontvangst aanvraag: 13 augustus 2002.
    Dossiernummer: 20015 - EK/2001/V/0001.

    Juridische grond
    Decreten en uitvoeringsbesluiten
    Het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, het decreet van
    18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en de uitvoeringsbesluiten.
    Het college kan de verkavelingsvergunning enkel verlenen op eensluidend advies van de
    gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar van de Vlaamse regering (artikel 55 § 1 en 43 § 1 van
    het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996).
    De gemeenteraad moet vooraf, in toepassing van artikel 133 van het decreet houdende de organisatie
    van de ruimtelijke ordening, een besluit nemen over de wegen indien het college meent dat de
    vergunning kan worden verleend.
    De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en de uitvoeringsbesluiten.
    Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en
    verkavelingen
    Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijke uitvoeringsplan
    'Afbakening Grootstedelijk Gebied Antwerpen', vastgesteld bij besluit van de Vlaamse regering van
    19 juni 2009.
    De aanvraag is gelegen binnen de afbakeningslijn die aangeeft waar de stedelijke ontwikkeling van
    het Antwerpse in de toekomst kan gebeuren. Binnen de afbakening gelden volgende
    stedenbouwkundige voorschriften:
    Artikel 0: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen
    De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het grootstedelijk gebied Antwerpen. Met
    uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de
    op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften
    onverminderd van toepassing. De bestaande voorschriften kunnen daar door voorschriften in
    nieuwe gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen of bijzondere
    plannen van aanleg worden vervangen.
    Bij de vaststelling van die plannen en bij overheidsprojecten binnen de grenslijn gelden de relevante
    bepalingen van de ruimtelijke structuurplannen, conform de decretale bepalingen in verband met de
    verbindende waarde van die ruimtelijke structuurplannen.
    De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een deelplan.
    Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en
    latere wijzigingen).
    Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied.
    De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en
    kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in
    een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor
    sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen,
    voor agrarische bedrijven.
    Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze
    verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
    (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing
    van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
    De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het gewestplan.
    Gemeentelijke verordeningen
    De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief
    vastgesteld door de gemeenteraad van 25 oktober 2010 en bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad
    van 25 maart 2011.
    Gewestelijke verordeningen
    Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende vaststelling van een algemene
    bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    Richtlijnen en omzendbrieven
    De ministeriële omzendbrief van 8 juli 1997 betreffende de inrichting en de toepassing van de
    ontwerpgewestplannen en gewestplannen is van toepassing.
    De ministeriële omzendbrief RO/98/2, betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen en
    voetgangersverkeer is van toepassing.
    Watertoets
    Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid
    (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) dient het ontwerp onderworpen te worden aan de
    zogenaamde watertoets.
    Andere voorschriften
    Geen.
    Regelgeving: bevoegdheid
    Artikel 52 §1 van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober
    1996, stelt dat het college bevoegd is om de beslisisng te nemen over een aanvraag tot
    verkavelingsvergunning.

    Fasering
    Procedurestap Datum
    Ontvangst aanvraag 13 augustus 2002
    Opening openbaar onderzoek 19 augustus 2002
    Afsluiten openbaar onderzoek 18 september 2002
    Openbaar onderzoek
    Wettelijke bepalingen afhankelijk van de aanvraag
    Artikel 3, § 4 van het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering betreffende de openbare
    onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsaanvragen, bepaalt
    dat bij ontstentenis van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan of een bijzonder plan van aanleg
    verkavelingsaanvragen en aanvragen tot wijziging van een verkaveling onderworpen dienen te
    worden aan een openbaar onderzoek.
    De aanvraag tot verkaveling werd openbaar gemaakt van 19 augustus 2002 tot 18 september 2002
    overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake openbaarmakingen.
    Inventaris van de bezwaarschriften
    Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden 21 individuele bezwaarschriften ingediend
    handelend over volgende punten:
    1. bij hevige stortbuien heeft de wijk Ekeren Laar last van wateroverlast en worden de braakliggende
    lager gelegen gronden gebruikt om overtollig water tijdelijk over te pompen;
    2. de verkavelingsaanvraag bevat onvoldoende gegevens inzake ophoging van de lager gelegen
    terreinen.
    Bespreking van de bezwaarschriften
    Met betrekking tot het eerste bezwaar kan opgemerkt worden dat uit de terreinanalyse blijkt dat de
    helft van het terrein tussen 35 en 40 centimeter lager ligt dan de voorliggende wegenis. De percelen
    liggen volgens de overstromingskaarten in recent overstroomd gebied en volgens de watertoetskaart
    volledig in effectief overstromingsgevoelig gebied. Vermits de percelen waarop gebouwd zal
    worden in effectief overstromingsgevoelig gebied gelegen zijn en er geen voldoende buffering voor
    bijkomende verharde oppervlakte voorzien werd, kunnen de bezwaren inzake wateroverlast
    bijgetreden worden en voldoet de verkaveling niet aan het decreet Intergraal Waterbeleid van 18 juli
    2003 (Belgisch Staatsblad van 14 november 2003).
    De bezwaren inzake wateroverlast kunnen ontvankelijk en gegrond verklaard worden.

    Met betrekking tot het tweede bezwaar kan opgemerkt worden dat er geen lengte- of dwarsprofielen
    bij het verkavelingsdossier gevoegd zijn. Hieruit kan afgeleid worden dat er geen bijkomende
    ophogingswerken zullen worden uitgevoerd ten einde een deel van het perceel minstens gelijk of
    hoger te leggen dan de voorliggende wegenis. Gelet op het overstromingsgevoelig karakter van het
    gebied is het terrein bijgevolg niet geschikt om erop te bouwen en worden de potentiële kopers in
    het ongewisse gelaten omtrent noodzakelijke werkzaamheden om het terrein bouwrijp te maken.
    Ook de aanpalenden worden in het ongewisse gelaten waardoor zij niet weten welk effect eventuele
    ophogingswerken ten opzichte van hun terreinen zullen hebben.
    De bezwaren inzake ontbrekende gegevens kunnen bijgevolg ontvankelijk en gegrond verklaard
    worden.
    Argumentatie
    Voorafgaand neemt het college kennis van volgende adviezen.
    Op 17 oktober 2012 werd advies gevraagd aan het Vlaams gewest, Agentschap Onroerend Erfgoed
    Antwerpen.
    Het advies werd niet uitgebracht binnen de gestelde termijn van dertig dagen, zodat aan de
    adviesvereiste kan worden voorbijgegaan.
    Op 17 oktober 2008 werd advies gevraagd aan de Provincie - Dienst Waterbeleid.
    Zij brachten advies uit op 20 november 2012 met referentie DWAD-2012-0757.
    Het advies is ongunstig.
    Op 17 oktober 2012 werd advies gevraagd aan stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie.
    Zij brachten advies uit op 11 april 2013 met referentie SW/OE/A.
    Het advies is voorwaardelijk gunstig.
    Op 17 oktober 2012 werd advies gevraagd aan Vlaamse Milieumaatschappij.
    Zij brachten advies uit op 13 november 2012 met referentie WT 2012 OA 0083.
    Het advies is voorwaardelijk gunstig.
    Op 17 oktober 2012 werd advies gevraagd aan stadsontwikkeling/ ontwerp & uitvoering/ ontwerp en
    waterbeheer.
    Zij brachten advies uit op 9 november 2012 met referentie SW_OD__2012_A_100.
    Het advies is ongunstig.
    Op 17 oktober 2012 werd advies gevraagd aan stadsontwikkeling/ ruimte & mobiliteit/ ruimtelijke
    beleid.
    Zij brachten advies uit op 13 november 2012 met referentie SW/RM/RB.
    Het advies is ongunstig.
    Analyse van het project
    De verkavelingsaanvraag heeft betrekking op het verkavelen van drie percelen bouwland, met
    kadastrale secties E, nummers 164 E, 165 F en 166 B in 28 loten voor vrijstaande en gekoppelde
    bebouwing met wisselende breedte en afmetingen volgens plan. De percelen zijn momenteel
    onbebouwd. De totale oppervlakte van alle te verkavelen percelen bedraagt 14 248,40 vierkante
    meter. Lot 1 heeft een oppervlakte van 546,52 vierkante meter, lot 2 heeft een oppervlakte van
    592,49 vierkante meter, lot 3 heeft een oppervlakte van 327,12 vierkante meter, lot 4 heeft een
    oppervlakte van 335,82 vierkante meter, lot 5 heeft een oppervlakte van 341,63 vierkante meter, lot
    6 heeft een oppervlakte van 344,56 vierkante meter, lot 7 heeft een oppervlakte van 344,63 vierkante
    meter, lot 8 heeft een oppervlakte van 341,84 vierkante meter, lot 9 heeft een oppervlakte van
    336,16 vierkante meter, lot 10 heeft een oppervlakte van 327,60 vierkante meter, lot 11 heeft een
    oppervlakte van 316,13 vierkante meter, lot 12 heeft een oppervlakte van 301,73 vierkante meter,
    loten 13 en 14 hebben elk een oppervlakte van 367,50 vierkante meter, lot 15 heeft een oppervlakte
    van 350 vierkante meter, lot 16 heeft een oppervlakte van 403,70 vierkante meter, lot 17 heeft een
    oppervlakte van 487,83 vierkante meter, lot 18 heeft een oppervlakte van 471,58 vierkante meter, lot
    19 heeft een oppervlakte van 429,26 vierkante meter, lot 20 heeft een oppervlakte van 429,73
    vierkante meter, lot 21 heeft een oppervlakte van 412,98 vierkante meter, lot 22 heeft een
    oppervlakte van 399 vierkante meter, lot 23 heeft een oppervlakte van 387,77 vierkante meter, lot 24
    heeft een oppervlakte van 379,29 vierkante meter, lot 25 heeft een oppervlakte van 373,57 vierkante
    meter, lot 26 heeft een oppervlakte van 370,62 vierkante meter, lot 27 heeft een oppervlakte van
    572,39 vierkante meter en lot 28 heeft een oppervlakte van 551,45 vierkante meter.
    Volgens de gegevens op het plan zijn zowel de kavelbreedte als kaveldiepte sterk afwisselend
    volgens de ligging van het perceel binnen het verkavelingsplan.
    Bij alle loten worden voortuinstroken in acht genomen die variëren tussen 5 en 6 meter. Bij alle
    loten worden zijtuinstroken in acht genomen die een breedte hebben van 3 meter. Bij de loten 4 tot
    en met 11, bij loten 14 en 15 alsook bij loten 18 tot en met 25 kunnen in deze zijtuinstroken
    constructies opgericht worden met als bestemming garage. Achter de normale bouwstroken met een
    bouwdiepte van 13 meter bij loten 11 en 12, 15 meter bij loten 27 en 28 en 17 meter bij alle overige
    loten wordt een open tuinstrook gelaten die een minimale diepte heeft van 10 meter. Volgens de
    gegevens van de verkavelaar is het terrein vrij van constructies.
    Aangezien de verkaveling slechts gerealiseerd kan worden mits de realisatie van een stuk wegenis
    met een oppervlakte van 2 680 vierkante meter en een voorbehouden strook van 358 vierkante meter
    die volgens de gegevens op de legende als bestemming bufferzone heeft, dient er 3 038 vierkante
    meter overgedragen te worden om in te lijven bij het openbaar domein.
    De verkaveling wordt begrensd door aanpalende straten als het Laar waarbij de feestzaal Hof ter
    Delft met aangrenzende parking een beeldbepalend element is, de Kluislaan waarbij een hele reeks
    vrijstaande bebouwingen in uitvoering van verkaveling EK/1976/V/156 met vergunning van 26 april
    1976 een schil vormen ten westen van de verkaveling en de Gerardus Stijnenlaan met verspreide
    lintbebouwing. Ten oosten wordt de verkaveling begrensd door een gebied voor
    gemeenschapsuitrusting met de oude Sint-Lucaskliniek. De straat waarbinnen de
    verkavelingsaanvraag gelegen is wordt gekenmerkt door een versnipperd straatbeeld. Zowel het
    bouwblok als de ruimere omgeving hebben zich vooral na de tweede wereldoorlog ontwikkeld als
    typische suburbane stadsdelen. Door suburbanisatie van het wonen werden aan de steden en
    woonkernen een uitgebreid en versnipperd net van linten, perifere gebieden en verspreide
    bebouwing toegevoegd. De buurt in de onmiddellijke omgeving heeft dan ook een uitgesproken
    residentieel karakter die zich vanaf eind van de jaren ’60 verder ontwikkeld heeft met een
    bebouwing bestaande uit verschillende typologieën.
    Gewenste ruimtelijke structuur
    De hoofdstructuur van het gebied werd grotendeels bepaald door de afbakening van het woongebied
    volgens de bepalingen van het gewestplan Antwerpen.
    De stad Antwerpen heeft in het verleden geen initiatief genomen, onder de vorm van de opmaak van
    een bijzonder plan van aanleg om de bestemming van het plangebied te wijzigen. De gewenste
    ruimtelijke structuur richt zich naar de hoofdstructuur.
    Op microvlak wordt de verkavelingsaanvraag getoetst aan de hand van een afwegingskader of ze
    ingeschreven kan worden binnen deze gewenste ruimtelijk structuur. Er wordt geoordeeld dat de
    voorgestelde hoofdstructuur best vervolledigd wordt met een volwaardig perifeer lint, maar dat het
    aansnijden van het binnengebied slechts kan onder bepaalde voorwaarden.
    Het perceel is gelegen binnen het stedelijk gebied en de structuur van het gebied is reeds grotendeels
    bepaald door de aanwezige bebouwing, infrastructuur en landschappelijke elementen.
    Draagkracht
    Het perceel dat afgesplitst wordt en bebouwd kan worden beperkt zich na aftrek in te lijven delen tot
    een oppervlakte van 11 210,40 vierkante meter.
    De bebouwingscoëfficiënt (totale bebouwde oppervlakte / totale oppervlakte projectzone) bedraagt
    0,33.
    De vloerindex V/T (totale vloeroppervlakte / totale oppervlakte projectzone) bedraagt eveneens
    0,62.
    De woningdichtheid bedraagt 19 woningen per hectare.

    Het project is gelegen aan de Gerardus Stijnenlaan die het statuut heeft van een gemeenteweg. De
    percelen bouwland zijn bestemd voor het oprichten van vrijstaande en halfopen bebouwing. De
    bebouwing aan de Gerardus Stijnenlaan zelf wordt opgericht in het verlengde van de
    voorgevelbouwlijn van de woningen. In het binnengebied wordt een lintbebouwing voorgesteld met
    halfopen bebouwing. Op het perceel wordt in de zone voor hoofdgebouwen bij beide typologieën
    een bebouwing voorgesteld van 17 meter met uitzondering van loten 11 en 12 waar de gelijkvloerse
    bebouwing beperkt wordt tot 13 meter. De maximale bouwdiepte op de verdieping bedraagt 17
    meter bij de vrijstaande bebouwing maar wordt beperkt tot een diepte van 13 meter bij de overige
    loten, uitgezonderd loten 11 en 12 waar de bebouwing beperkt wordt tot een diepte van 9 meter. De
    volumes worden afgewerkt met een schuin dak over de volledige diepte bij de vrijstaande
    bebouwing en wordt beperkt tot een diepte van 9 meter bij de overige loten.
    De voorliggende straat is van lokaal belang. Volgens de gegevens van het verkavelingsontwerp
    grenst het project over een lengte van 79 meter aan de Gerardus Stijnenlaan die voorzien is van alle
    nutsleidingen en buiten een geasfalteerde rijbaan ook een voetpad heeft. Als dusdanig kan deze
    wegenis volgens artikel 100, paragraaf 1, van het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie
    van de ruimtelijke ordening als een voldoende uitgeruste wegenis aanzien worden. (Artikel 100,
    paragraaf 1 van het decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening van 18 mei 1999
    en latere wijzigingen, bepaalt dat op een stuk grond, gelegen aan een weg die, gelet op de
    plaatselijke toestand, onvoldoende is uitgerust, geen stedenbouwkundige vergunning kan worden
    verleend voor het bouwen van een commercieel, ambachtelijk of industrieel gebouw of voor het
    bouwen van een woning, met uitzondering van een land- of tuinbouwbedrijf en van een
    exploitatiewoning van een land- en tuinbouwbedrijf. Ongeacht de plaatselijke toestand, wordt als
    minimale uitrusting beschouwd een met duurzame materialen verharde weg, voorzien van een
    elektriciteitsnet.)

    De voorliggende verkavelingsaanvraag dient geweigerd te worden om volgende redenen:
    1. het gebied wordt in het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen uitgesloten voor
    bebouwing en maakt deel uit van de strategische ruimte. Er moet ingezet worden op het
    behoud van de natuurlijke waarde van het gebied en de creatie van een verbindende
    parkstructuur. De verschillende waterlopen en het karakter van het effectief
    overstromingsgevoelig gebied dienen als uitgangspunt te worden genomen om de structuur
    van de open ruimte te bepalen. De ontwikkeling van het gebied moet eveneens kaderen in een
    toekomstvisie op de omringende gronden, gelegen Hoekakker;
    2. de nieuw aan te leggen wegenis voldoet niet aan de uitgangsprincipes van de stad om een
    kwalitatief openbaar domein te ontwerpen. Er is geen akkoord om de voorliggende wegenis
    op deze wijze in te lijven bij het openbaar domein;
    3. de verkaveling sluit niet aan op de bestaande kleinschalige landschappelijke elementen zoals
    een bestaande hofgracht, een grachtenstructuur en een bestaande dreef. Bijgevolg is ze ook
    niet inpasbaar in de bestaande ruimtelijke structuur;
    4. de op te richten bebouwing in het binnengebied strookt niet met de typologie van de
    bebouwing die in uitvoering van de aangrenzende verkaveling EK/1976/V/156 met
    vergunning van 26 april 1976 werd uitgevoerd. Deze verkaveling had betrekking op het
    oprichten van vrijstaande bebouwing, daar waar het voorliggende verkavelingsontwerp in
    hoofdzaak halfopen bebouwing voorstelt;
    5. het verkavelingsvoorstel geeft onvoldoende informatie inzake noodzakelijke
    ophopingswerken om de terreinen te laten aansluiten op de aanpalende gronden zonder enige
    overlast te creëren;
    6. het verkavelingsplan doorstaat de watertoets niet. Er werd geen buffering als compensatie
    voor het inpalmen van het effectief overstromingsgevoelig gebied voorzien, noch een
    buffering voor bijkomende te verharden oppervlakte;
    7. door de inplanting van de bomen op het voetpad is niet overal de verplichte obstakelvrije
    doorgang van 1,50 meter aanwezig. Op sommige plaatsen wordt de vrije doorgang beperkt tot
    1,30 meter (inbegrepen een gedeelte van de boomkader).

    Samenvatting
    De verkavelingswijziging is principieel in overeenstemming met de planologische bestemmingen
    van het gebied maar kan vanuit oogpunt ruimtelijke ordening niet aanvaard worden. Ze kadert niet
    in een ruimere visie om de omringende gronden te ontwikkelen, er is geen akkoord omtrent de
    voorliggende wegenis en de verkaveling doorstaat de watertoets niet.
    Wegenaanleg
    De verkavelingsaanvraag omvat de aanleg van een nieuwe weg.
    Het college is van oordeel dat op basis van de ongunstige stedenbouwkundige beoordeling de
    vergunning niet kan worden verleend. Zodoende dient de gemeenteraad geen voorafgaandelijk
    besluit meer te nemen over het tracé van de nieuwe weg.
    Conclusie
    De verkavelingsaanvraag dient te worden geweigerd.
    Financiële gevolgen
    Nee
    Besluit
    Artikel 1
    Het college beslist het openbaar onderzoek af te sluiten.
    Artikel 2
    Het college beslist de ingediende bezwaren als ontvankelijk en gegrond te aanvaarden.
    Artikel 3
    Het college beslist het om het tracé van de nieuwe weg niet voorafgaandelijk aan de gemeenteraad
    voor te leggen.
    Artikel 4
    Het college beslist de verkavelingsvergunning te weigeren.
    Artikel 5
    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.

    24-04-2013 om 22:01 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een gemiste kans : De Oude Pastorij Donk

    De Polder

    Stad verkoopt oude pastorie

    Het Antwerpse college heeft een verkoop van de oude pastorie, aan de Prinshoeveweg 21, in Ekeren Donk goedgekeurd en geeft VESPA opdracht de procedure tot verkoop op te starten. Voorstellen van de Ekerse districtsraad om het gebouw, na renovatie, te laten gebruiken door een jeugdbeweging of om er het Vredegerecht te huisvesten zijn niet weerhouden. Het eigendom is ook aangeboden aan Zorgbedrijf Antwerpen maar die hadden geen interesse. VESPA onderzocht ook de mogelijkheid tot verkaveling van het perceel maar hiervoor moet een elektriciteitscabine verplaatst worden en een verkaveling is tegen het advies van de Ekerse districtsraad die vroeg om het perceel als 1 geheel te behouden en dat zij negatief advies zullen geven voor het afleveren van een sloopvergunning. De site van de oude pastorij heeft een oppervlakte van 6.800 vierkante meter. Het pand staat leeg en moet dringend gerenoveerd worden. Rekening houdende met de mogelijkheid tot uitbreiding wordt de minimumverkoopprijs vastgelegd op 548.000 euro. De verkoop wordt georganiseerd onder de vorm van biedingen onder gesloten omslag. Indien er via biedingen geen koper is gevonden, wordt het eigendom verder aan vaste prijs aangeboden

    Het Nieuwsblad : 

    Voor minimaal 548.000 euro is de Oude Pastorij van u


    • WOENSDAG 24 APRIL 2013, 20U16
    • IN GEMEENTE
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN

    • EKEREN - Het Antwerpse college van burgemeester en schepenen zet de Oude Pastorij in de Prinshoeveweg te koop. De minimale biedingsprijs werd vastgelegd op 548.000 euro. De koper dient wel een aantal voorwaarden in acht te nemen.

      Zo dient het eigendom, dat opgenomen werd in de inventaris van bouwkundig erfgoed, als een geheel behouden te blijven. Het mag met andere woorden niet gesplitst worden.

      De waardevolle bomen in de tuin mogen niet gerooid worden.

      De koper dient het gebouw te renoveren. Hij dient alle gevels 'op te frissen', het buitenschrijnwerk te herstellen of te vernieuwen en een nieuw dak te leggen.

      'Een openbare functie zal de Oude Pastorij niet krijgen, maar we zijn toch tevreden dat de grond niet verkaveld wordt en het gebouw op zich behouden blijft', reageert districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA).

       

    24-04-2013 om 21:46 geschreven door Chil  


    Tags:oude pastorij, ekeren, donk
    » Reageer (0)
    23-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe dienstregeling voor bussen ten noorden van Antwerpen

    'Vanaf maandag 15 april rijden de bussen ten noorden van Antwerpen volgens een nieuwe dienstregeling. De bedoeling is de stiptheid te verbeteren en aldus het comfort voor de reizigers te verhogen.

    De chauffeurs krijgen meer tijd om hun bustraject af te leggen. Zo vangen we de vertragingen die de bus onderweg oploopt beter op en worden ze in de dienstregelingen geïntegreerd. Hierdoor kunnen onze bussen stipter gaan rijden. Zo krijgt de reiziger ook een getrouwer beeld van het reële vertrekuur van de bus aan zijn halte.

    Dankzij de nieuwe rijtijden en dienstregelingen wordt de dienstverlening opnieuw een stuk betrouwbaarder en worden overvolle bussen zoveel mogelijk vermeden. Als de bussen stipter rijden worden de reizigers immers gelijker verdeeld over de opeenvolgende ritten.'

    Het gaat over 25 buslijnen.

    'De nieuwe lijn 781 is een variant op lijn 780. Tussen Hoevenen en Brasschaat kerk neemt bus 781 een aantal ritten over van bus 780. Het aanbod blijft hier in wezen ongewijzigd. Alleen rijden de ritten met lijnnummer 781 nog verder tot Brasschaat De Golf.

    In Merksem zullen vanaf 15 april de terugritten van schoollijnen 648, 658 en 670 vertrekken aan de halte Stella Maris in de Stella Marisstraat. Van daaruit rijden ze naar halte ‘Burgemeester Nolf’, waarna ze verder gewoon hun huidige traject volgen over de Bredabaan. Sommige vertrekuren worden ook gewijzigd. Stella Maris is en blijft ook de vertrekhalte voor enkele schoolritten op lijnen 610, 620, 778 en 779.

    Meer informatie over de nieuwe dienstregelingen vinden de reizigers op http://reisinfo.delijn.be/dienstregelingen/ (niet vergeten de juiste datum in te vullen) en aan de haltes.'

    23-04-2013 om 23:25 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abonneer u op de digitale werfbrief

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 28/02/2013

    De volgende jaren beweegt er heel wat in het centrum van Ekeren. U ziet op dit moment een nieuw gebouw aan de rand van het Kristus-Koningplein verschijnen, waarin de lokale politie ook een nieuw kantoor krijgt. De metamorfose van het Kristus-Koningplein zelf komt ook steeds dichterbij en het voorontwerp voor de nieuwe Kloosterstraat rolt binnenkort ook van de ontwerptafel.

    Wil u op de hoogte blijven van de geplande werken in Ekeren? Wil u snel informatie ontvangen over toegankelijkheid en bereikbaarheid van straten? Stuur dan een e-mail naar hans.debakker@stad.antwerpen.be, met vermelding van uw naam, contactgegevens en de wijk(en) (Mariaburg, Centrum, Donk of Leugenberg) waarover u werfinformatie wenst te ontvangen. 


    Bron : website district Ekeren

    23-04-2013 om 23:23 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs