In april 2012 werd er in het kader van de 2de spoorontsluiting voor de haven van Antwerpen een NPC (Nota voor Publieke Consultatie) opgesteld. Iedereen had toen de mogelijkheid (overheden en burgers) om bijkomende vragen te stellen bij het project zodat deze mee opgenomen werden in het plan MER.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Het district Ekeren heeft op 23 april 2012 de volgende vragen laten meenemen.
Artikel 1
De Ekerse districtsraad maakt in het kader van de inspraakprocedure van het plan MER tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen met dit besluit haar opmerkingen over aan de Vlaamse Overheid.
Artikel 2
De districtsraad benadrukt dat de aanleg van een bovengrondse spoorvertakking Oude Landen geen beslist beleid is. Het college van de Stad Antwerpen heeft beroep aangetekend tegen de bouwvergunning. Alternatieven zoals een ondergrondse T-kruising dienen onderzocht te worden. De effecten hiervan moeten tevens worden opgenomen in het plan MER.
Artikel 3
De districtsraad dringt er op aan om de tweede spoorontsluiting ondergronds aan te leggen en zo het effect op de leefkwaliteit van het omliggende woongebied te beperken.
Artikel 4
De aanleg van een tweede spoorontsluiting heeft een effect op de leefkwaliteit van de wijk Ekeren Donk. Het plan MER dient bijgevolg volgende effecten zorgvuldig na te gaan:
Geluid
Trillingen
Luchtkwaliteit (fijn stof)
Verhoogd risico op overstromingen
Indien uit metingen blijkt dat de overlast de norm overschrijdt dan moeten er maatregelingen
worden genomen om de huidige levenskwaliteit te garanderen vb. geluidsbermen.
(District Ekeren districtsraadsbesluit: 498 van maandag 23 april 2012)
Groen Ekeren heeft op 24/04/2012 haar 152 vragen overgemaakt waaronder de volgende vragen betreffende de veiligheid.
VRAAG 82 :
Wij vragen dat in het MER in overleg met de Dienst Veiligheidsrapportering het aspect van
veiligheid onderzocht wordt (kwalitatief en/of kwantitatief). Hierbij dient speciale aandacht besteed te worden aan eventuele risicos ter hoogte van wissels en bochten en in ondergrondse constructies
VRAAG 98 :
Wij vragen om in het MER aan te geven welke maatregelen zullen worden getroffen om calamiteiten met gevaarlijke stoffen naar grondwater te vermijden en/of de gevolgen ervan te beperken.
VRAAG 100 :
Wij vragen om in het MER aan te geven welke maatregelen zullen worden getroffen om calamiteiten met gevaarlijke stoffen naar bodem te vermijden en/of de gevolgen ervan te beperken.
VRAAG 114 :
Een van de grootste risicos bij het spoorvervoer van verschillende gevaarlijke stoffen is het ontstaan van een gasexplosie, een zogenaamde BLEVE (boiling liquid expanding vapour explosion).
Wij vragen om een overzicht te geven van de samenstelling van de treinen van het huidige goederenverkeer alsook na te gaan of wagons met brandbare gassen gescheiden zijn van wagons met brandbare vloeistoffen.
VRAAG 115 :
Wij vragen om de verschillende doortochtsnelheden op het tracé op te geven alsook of er op de betreffende trajecten de snelheid van de goederentreinen worden teruggebracht naar 40 km/uur daar zij gevaarlijke stoffen vervoeren.
VRAAG 116 :
Bijna dagelijks rijden er treinen door rood. Het huidige systeem van automatische treinbeïnvloeding brengt alleen treinen tot stilstand die met een snelheid hoger dan 40 km/uur een rood sein passeren. Wij vragen dan ook om de stand van zake op te geven betreffende de invoering van het European Train Control System (ETCS) bij goederenverkeer en vooral ivm gevaarlijke stoffen.
VRAAG 117 :
Wij vragen om voor gans het project een Ruimtelijk Veiligheidsrapport (RVR) op te stellen.
VRAAG 136 :
Wij vragen om een systeem, procedure of overeenkomst uit te werken samen met (Seveso)bedrijven, brandweer, ... zodanig dat in geval van een ongeval
- geen tijd verloren gaat
- de juiste procedure kan gestart worden
- de bevoegde diensten weet hebben van alle mogelijke actoren die informatie en/of materiaal ter beschikking hebben betreffende de vervoerde producten op de betrokken treinstellen en zo de nodige en juiste interventies kunnen uitvoeren
VRAAG 137 :
Een rapportering van de bestaande controles en de resultaten van de controles van de voorbije 5 jaar betreffende de:
- staat van het materieel voor goederenvervoer
- staat van de infrastructuur
- veiligheidsplannen
Gezien de recente gebeurtenissen in Wetteren, blijven deze vragen zeer actueel.
Groen Ekeren hoopt dan ook snel een antwoord te krijgen op de door haar gestelde vragen en dit niet enkel in het kader van het MER.
|