Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    abele_leven_als_god_in_frankrijk
    www.bloggen.be/abele_l
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    syrunslife
    www.bloggen.be/syrunsl
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    bart_66
    www.bloggen.be/bart_66
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    syrunslife
    www.bloggen.be/syrunsl
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    het_zotgeraasde_vlaanderen
    www.bloggen.be/het_zot
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    abele_leven_als_god_in_frankrijk
    www.bloggen.be/abele_l
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    09-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motie voor de onmiddellijke invoering van noodmaatregelen als kortetermijnoplossing voor de fileproblemen op de Antwerpse ring, ingediend door de heer Diederik Vandendriessche (Groen). Goedkeuring.
    Bron : Provincieraad Antwerpen verslagen 28/02/2013

    PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN 
    Vergadering van 28 februari 2013 
    Motie 
    Agenda nr. 13/1 Motie voor de onmiddellijke invoering van noodmaatregelen als kortetermijnoplossing voor de fileproblemen op de Antwerpse ring, ingediend door de heer Diederik Vandendriessche (Groen). Goedkeuring.

    Geachte voorzitter, geachte collega’s 

    De Antwerpse ring is de drukste verkeersader in Vlaanderen. De Kennedytunnel trekt het meeste verkeer. De Liefkenshoektunnel is het enige volwaardige alternatief. Maar daar geldt een tolheffing die een ontradend effect heeft. De Liefkenshoektunnel wordt dan ook zwaar onderbenut: er passeren slechts 19.000 voertuigen per dag, tegenover 27.000 wagens per dag in de Waaslandtunnel en maar liefst 123.000 voertuigen per dag in de Kennedytunnel. Over de Oosterweelverbinding bestaat intussen nog veel discussie. De milieueffecten van het oorspronkelijke tracé en van de verschillende alternatieve tracés die opgenomen werden in de zogenaamde Trechternota, zijn in onderzoek. Dit MER zou in de loop van dit jaar rond moeten zijn. Maar of met de MER-studie alle problemen opgelost zullen zijn, is nog maar zeer de vraag. De kans is veel groter  dat bij alle tracés vragen en problemen zullen opduiken of forse milderende maatregelen zullen worden voorgesteld. Bovendien zal opnieuw de vraag opduiken - naar verbanden met andere grote dossiers uit het Masterplan 2020, zoals de A102 Ekeren-Wommelgem of de R11 bis Wommelgem-Wilrijk. En vermits deze dossiers  zich nog in een veel priller stadium bevinden, er nog geen definitieve keuzes  gemaakt zijn en al zeker geen milieu effectrapportering gebeurd is, is de kans op  verdere vertraging zeer groot. Ondertussen gaat het kostenplaatje voor de  Oosterweelverbinding enerzijds en voor het hele Masterplan anderzijds serieus de  hoogte in. Volgens het Rekenhof gaat het inmiddels om een totale kost van meer 
    dan 7 miljard € – de vraag is of het uitgeven van zoveel geld gewenst is, maar ook  of dit nog mogelijk is. Los van de technische vragen en voorbereiding, is er ook het  politieke debat. Velen verwachten geen echte doorbraak voor de verkiezingen van  2014, zoals ook de verkiezingen van 2012 voor uitstel hebben gezorgd. 
    Hoe dan ook resten er ons dus nog ettelijke maanden, misschien zelfs jaren, voor  aan de bouw van de Oosterweelverbinding effectief begonnen wordt.  En dat is een probleem, want het mobiliteitsprobleem op de ring neemt niet af,  maar eerder toe. Terecht vragen veel Antwerpenaars én mensen die voorbij  Antwerpen moeten, dat er op korte termijn iets zou ondernomen worden om het  congestieleed aan te pakken. Vandaar ons voorstel om een reeks noodmaatregelen  te nemen die onmiddellijk kunnen ingevoerd worden. Zodat op heel korte tijd  soelaas kan geboden worden. Tegelijk kan dan het effect van deze  noodmaatregelen bestudeerd worden en meegenomen worden in de verdere  uitwerking van definitieve maatregelen. Eén van de vragen die steeds meer gesteld wordt, is of de Liefkenshoektunnel niet  tolvrij kan worden gemaakt, zeker nu de tunnel afbetaald is. Velen zien dit als een  definitieve oplossing. In de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken van het  Vlaams Parlement vond al in 2010 een gedachtewisseling plaats waar de Leuvense  transporteconoom Stef Proost de maatschappelijke kosten-batenanalyse toelichtte  die hij maakte over de aanleg van de Oosterweelverbinding in Antwerpen (Parl. St.  Vl. Parl. 2009-10, nr. 54/8). Volgens hem zou een nulscenario zonder aanleg van  een Oosterweelverbinding, maar met een optimale aanwending van de Kennedy- en  de Liefkenshoektunnel en met inzet van een slimme verkeerssturing beter scoren.  Ook als men dit niet gelooft, lijkt het toch wijs om het schrappen van de tol op het  terrein uit te testen. Vandaar het voorstel op 15 maart 2011 van Vlaams  parlementslid van Groen, Dirk Peeters, om ten minste gedurende een proefperiode  de tol aan de Liefkenshoektunnel op te schorten. De meerderheid in het Vlaams  Parlement wou echter niet ingaan op ons voorstel in die richting. Onze resolutie ter  zake werd weggestemd. 
    Een van de argumenten om de opheffing van de tol te verwerpen, was toen dat uit  studies van het Vlaams Verkeerscentrum (VVC) zou blijken dat een tolvrije  Liefkenshoek weinig effect heeft op het fileleed op de Ring. Dat is althans wat  Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits lange tijd beweerd heeft. Maar intussen  is de studie (uit maart 2010) echt boven water gekomen en nu blijkt dat ze net het  tegendeel aantoont. “Het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel ontlast de Kennedytunnel”, is de eerste zin van de samenvatting van het rapport. In daluren leidt dit tot minder incidenten op de zuidelijke Ring en in de ochtendspits verminderen ook de zogenaamde “voertuigverliesuren” (files dus). Verderop in de tekst lezen we ook nog: “De verkeersbaten concentreren zich niet uitsluitend op de file in de Kennedytunnel.” Het VVC berekende bovendien dat de verkeersbaten tot vier maal groter zijn dan de inkomsten uit de tolheffing. 
    Alle excuses om een experiment met een tolvrije Liefkenshoektunnel af te wijzen, zijn nu dus van tafel geveegd. Vandaar dat we ons voorstel opnieuw willen voorleggen, ditmaal in de Antwerpse provincieraad. 

    Collega’s, kan het debat niet best beslecht worden, door de tolvrijstelling effectief uit te testen? In een eerste fase kan worden onderzocht wat de mobiliteitseffecten zijn van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel. In een tweede fase kan worden onderzocht wat daarbovenop het effect is van de invoering van een snelheidsbeperking op de ring. En ten slotte kan ook onderzocht worden wat het effect is van een slimme kilometerheffing op de ring, waarbij verkeersstromen zodanig worden gestuurd dat het verkeer wordt gespreid. Antwerpen kan zich kandidaat stellen voor het proefproject met een kilometerheffing voor personenwagens dat de Vlaamse regering sowieso plant. Temeer daar bij de invoering van een kilometerheffing (voor vrachtwagens en/of personenwagens) bestaande of geplande tolheffingen sowieso moeten worden herdacht. 
    De evaluatie van deze experimenten kan dan worden meegenomen in de definitieve besluitvorming over de nog aan te leggen nieuwe infrastructuur. Als tegelijk de plannen voor een degelijk en uitgebreid openbaar vervoer, voor extra fietswegen én voor extra investeringen voor goederenvervoer over spoor en over water worden uitgevoerd, zou het best kunnen dat de nog aan te leggen weginfrastructuur veel beperkter kan zijn dan wat nu voorligt. Dat zijn belangrijke keuzes, aangezien een euro maar eenmaal kan worden uitgegeven. 

    Collega’s, het is duidelijk dat de congestieproblemen op de Antwerpse ring alleen nog maar zullen toenemen in de huidige omstandigheden. Ondertussen zal de uitvoering van (delen van) het Masterplan 2020 nog enige tijd op zich laten wachten. Daartegenover staat dat het wenselijk is de effecten van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel op het terrein te onderzoeken, omdat dit aanzienlijke  efficiëntiewinsten zou kunnen opleveren. De Vlaamse regering zou voor de gederfde  inkomsten met de NV Tunnel Liefkenshoek een billijke compensatieregeling kunnen 
    overeenkomen, in het verlengde van wat ook vroeger al gesuggereerd werd  (schaduwtol) of vergelijkbaar met de regeling die geldt voor de tijdelijke  vrijstellingen van tol in geval van calamiteiten. 
    Daarom denkt onze fractie dat het zinvol is om als Antwerpse provincieraad hier  een duidelijk standpunt over in te nemen en aan de Vlaamse regering voor te  stellen om 
    • bij wijze van experiment de tolheffing aan de Liefkenshoektunnel tijdelijk op te schorten; 
    • de effecten van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel nauwkeurig te meten en te evalueren; 
    • te onderzoeken of ook andere ingrepen kunnen uitgetest worden (zoals een  snelheidsbeperking of een kilometerheffing op bepaalde trajecten); 
    • over de resultaten van deze experimenten in volle openheid te berichten en 
    deze mee te nemen in de uitwerking van definitieve oplossingen; 
    • in elk geval versneld werk te maken van duurzame modi, zoals het openbaar  vervoer, fietswegen en goederenvervoer over spoor en over water. 

    Diederik Vandendriessche, 
    Provincieraadslid (Groen).


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    het_zotgeraasde_vlaanderen
    www.bloggen.be/het_zot
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs