Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    evertsuitlaatklep
    www.bloggen.be/evertsu
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    nieuwsmedia
    www.bloggen.be/nieuwsm
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    killingthebeast
    www.bloggen.be/killing
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    aantwaarrepe
    www.bloggen.be/aantwaa
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    chihuahualiefhebber
    www.bloggen.be/chihuah
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    paardjesuitpelt
    www.bloggen.be/paardje
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    24-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peuters worden verzorgd in de koude
    • Bron : NIEUWSBLAD VRIJDAG 24 MEI 2013, 03U00
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN

    • EKEREN - De consultatiedienst van Kind en Gezin moet kindjes in de koude ontvangen. Volgens Kind en Gezin, dat het pand moet verlaten, heeft de nieuwe eigenaar, basischool Driehoek, de verwarming afgesloten. ‘We krijgen de sleutel niet om de ketel te herstellen’, weerlegt Rudi Mennens, directeur van de school, de aantijgingen.

      Marleen van Gompel van de consultatiedienst van Kind en Gezin is niet te spreken over de communicatie van AG Vespa, het vastgoedbedrijf van de stad. ‘Eind vorig jaar hoorden we voor het eerst geruchten dat ons gebouw in de Blarenstraat door Vespa zou verkocht worden’, zegt Van Gompel. ‘Eind januari vernamen we dan dat de school het oude badhuis gekocht heeft en eind juni staan we op straat. We hebben onvoldoende tijd gehad om een alternatief te zoeken.’

      Ondertussen zou ook de verwarming afgesloten zijn. ‘De baby’s en peuters werden deze week onderzocht bij een temperatuur van dertien graden. We hebben elektrische bijverwarming, maar dat is niet voldoende om de ruimte te verwarmen en als een mama een papfles wil opwarmen in de microgolfoven, moeten de toestelletjes uit of de zekering laat het afweten.’

      Volgens Van Gompel zat er een verhuis in naar het nieuwe jeugdcentrum aan de Veltwijcklaan, maar is de mogelijke samenwerking daar ondertussen afgesprongen. Het consultatiebureau kreeg gisterenavond steun van CD&V Ekeren, dat met één schepen deel uitmaakt van het nieuwe districtscollege. ‘Ook het districtsbestuur wist van niks. We zoeken mee naar een alternatief, maar dat is niet gemakkelijk in Ekeren’, zegt partijvoorzitter Erik Bernard. Volgens districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA) wist het districtsbestuur al langer dat een verkoop hangende was, maar kan het districtsbestuur niet meer doen dan mee naar alternatieven zoeken.

      Driehoek-directeur Rudi Mennens kan de gang van zaken niet geloven. ‘Kind en Gezin weet al meer dan een jaar dat het gebouw zou verkocht worden. Er is zelfs nog onderzoek gedaan naar een samenwerking en Vespa en ik hebben zeker vijf alternatieven aangebracht, maar men wilde niet eens gaan kijken.’

      ‘Het verhaal van de verwarming vind ik echt beneden alle peil. Onlangs was de verwarming stuk en werd ze dezelfde dag nog hersteld. We krijgen geen medewerking van het bureau, laat staan een sleutel om de verwarming te gaan controleren.’

      Tegen 1 september moeten er drie nieuwe klassen in het gebouw ingericht worden. ‘Als Kind en Gezin niet tijdig weg is, staan er bij ons tegen het nieuwe schooljaar honderd leerlingen in de kou’, zegt de directeur.

    24-05-2013 om 13:13 geschreven door Chil  


    Tags:blarenstraat, kind en gezin
    » Reageer (0)
    10-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geen Wetterse ramp in onze achtertuin’
    Bron : Nieuwsblad

    POLITICI WILLEN OVERLEG OVER CHEMISCHE TRANSPORTEN

    ‘Geen Wetterse ramp in onze achtertuin’

    • VRIJDAG 10 MEI 2013, 03U00
    • AUTEUR:MARC GORREMANS

    • EKEREN/KAPELLEN - Enkele politici in Antwerpen-Noord trekken stevig aan de alarmbel. Ze willen dat de Vlaamse overheid werk maakt van alternatieve routes voor chemische transporten per spoor. De ramp in Wetteren maakt iedereen wakker.

      De burgemeesters van Kapellen, Kalmthout en Essen krijgen van de Ekerse districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA) een uitnodiging voor overleg over goederentransporten per spoor via hun grondgebied. ‘Zijn’ district haalde in 1990 het wereldnieuws toen op 21 september een treintankwagen, gevuld met 29 ton van het uiterst gevaarlijke dimetylether, lekte en op de brug in Sint-Mariaburg tot stilstand kwam. Duizenden inwoners verlieten meteen hun woning. Uiteindelijk loste de bedrijfsbrandweer van BASF het probleem op. In 2004 was de grens van Ekeren en de haven opnieuw het toneel van een chemisch incident. Op de Luithagen ging een vrachtwagen, gevuld met vijf ton broom, uit de bocht. De lading lekte op de grond en meer dan honderd omwonenden ademden de dampen in en werden gehospitaliseerd. Duizenden burgers werden geëvacueerd.

      ‘Maar ondertussen durft blijkbaar niemand gevaarlijke transporten in vraag stellen’, zegt Palinckx. ‘Wij doen dat wel en zullen samen met andere politici uit de regio bij de Antwerpse gouverneur aandringen op overleg op hoger niveau.’

      Burgemeester Dirk Van Mechelen (Open VLD) van Kapellen treedt zijn Ekerse collega bij. ‘Momenteel moeten alle chemische spoortransporten door drukke woonkernen over lijn 12 tussen Antwerpen en Roosendaal rijden. Concreet betekent dat dat transporten van de haven van Rotterdam naar Antwerpen altijd door de dorpskernen lopen, met Ekeren als knooppunt.’ Hij betreurt dat de Vlaamse regering de aanleg van goederenspoorlijn 11 begin dit jaar schrapte, want dat had een oplossing kunnen zijn.

    10-05-2013 om 16:38 geschreven door Chil  


    Tags:spoor,ekeren,ongeval, ramp,tweede spoortoegang
    » Reageer (0)
    09-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jongeren starten brede infocampagne over GRUP met professioneel animatiefilmpje
    Bron : De Polder

    Jongeren van de Doelse actiegroep de Derde Generatie zijn een ruime info-campagne gestart over het GRUP Afbakening Haven van Antwerpen. Daarvoor hebben ze een animatiefilmpje gemaakt waarin wordt uitgelegd wat er eigenlijk staat te gebeuren in Doel en de omliggende polder(dorpen) als de plannen van de Vlaamse Regering doorgaan. Het filmpje duurt slechts drie minuten maar maakt bijzonder duidelijk wat er eigenlijk op het spel staat in Doel en de wijde omgeving. Het oogt bovendien bijzonder professioneel.

    Het filmpje werd op Youtube geplaatst en werd sedertdien al meer dan 3.800 keer bekeken! In tegenstelling met wat de excellenties in de Vlaamse Regering denken is wat in Doel en de wijde omgeving gebeurt wel degelijk nog altijd een thema voor veel Vlamingen.

    Het filmpje kan u hier bekijken: http://youtu.be/DxlewYNl2nc – ofwel via www.doel2020.org

    09-05-2013 om 11:41 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Treinramp Wetteren: Dirk Van Mechelen pleit voor doortrekking goederenlijn 11
    Bron : Nieuwsblad

    • WOENSDAG 08 MEI 2013, 20U15
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN

    • EKEREN - Enkele weken geleden bracht ondervoorzitter van het Vlaams Parlement en burgemeester van Kapellen Dirk Van Mechelen (Open VLD) bij Vlaams minister van mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) de doortrekking van goederenlijn 11 opnieuw ter sprake. De treinramp in Wetteren maakt het debat over dit dossier nu brandend actueel. Met een uitgebouwde goederenlijn 11 hoeven er geen chemische transporten meer door Ekeren, Kapellen, Heide, Kalmthout en Essen meer te rijden.

       'In het investeringsprogramma 2001-2010 dat vandaag nog van kracht is, werd de doortrekking van goederenlijn 11 als een van de topprioriteiten ingeschreven. Het is onbegrijpelijk dat deze investering door de Vlaamse regering niet meer als prioritair wordt bestempeld. Nu we zien wat de treinramp in Wetteren heeft veroorzaakt, hoop ik dat het dossier terug op de agenda komt', stelt Dirk Van Mechelen.


      Nu stopt goederenlijn 11 aan de Noordlandbrug. 'De doortrekking van de goederenlijn is gekoppeld aan het hogesnelheidsverdrag dat we met Nederland hebben. Nederland is met andere woorden gehouden mee te investeren. Daardoor is de investering voor het Vlaams Gewest relatief gering. De doortrekking van lijn 11 heeft bovendien tot gevolg dat er meer capaciteit op lijn 12 vrijkomt voor het vervoer van personen', legt Dirk Van Mechelen verder uit.


      Samen met Fientje Moerman en Sas van Rouveroij diende Dirk Van Mechelen een actualiteitsmotie in bij het Vlaams Parlement. Die werd niet goedgekeurd (meerderheid tegen oppositie). 'Er is tegen de volledige motie gestemd, maar ik denk dat de boodschap wel is aangekomen bij de Vlaamse regering', aldus nog Dirk Van Mechelen.


      De ondervoorzitter van het parlement zou graag zien dat lijn 12 wordt uitgebouwd tot een aantrekkelijke verbinding met de stad met tot drie treinen per uur.


      In 1990 liep het mis met een chemisch transport in Mariaburg. Ook toen dienden omwonenden dringend geëvacueerd te worden.

      Ekers districtsvoorzitter Koen Palinckx (N-VA) pleitte eerder voor het beter in kaart brengen van de risico's en voor een betere risicospreiding.

    09-05-2013 om 11:40 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Motie voor de onmiddellijke invoering van noodmaatregelen als kortetermijnoplossing voor de fileproblemen op de Antwerpse ring, ingediend door de heer Diederik Vandendriessche (Groen). Goedkeuring.
    Bron : Provincieraad Antwerpen verslagen 28/02/2013

    PROVINCIERAAD VAN ANTWERPEN 
    Vergadering van 28 februari 2013 
    Motie 
    Agenda nr. 13/1 Motie voor de onmiddellijke invoering van noodmaatregelen als kortetermijnoplossing voor de fileproblemen op de Antwerpse ring, ingediend door de heer Diederik Vandendriessche (Groen). Goedkeuring.

    Geachte voorzitter, geachte collega’s 

    De Antwerpse ring is de drukste verkeersader in Vlaanderen. De Kennedytunnel trekt het meeste verkeer. De Liefkenshoektunnel is het enige volwaardige alternatief. Maar daar geldt een tolheffing die een ontradend effect heeft. De Liefkenshoektunnel wordt dan ook zwaar onderbenut: er passeren slechts 19.000 voertuigen per dag, tegenover 27.000 wagens per dag in de Waaslandtunnel en maar liefst 123.000 voertuigen per dag in de Kennedytunnel. Over de Oosterweelverbinding bestaat intussen nog veel discussie. De milieueffecten van het oorspronkelijke tracé en van de verschillende alternatieve tracés die opgenomen werden in de zogenaamde Trechternota, zijn in onderzoek. Dit MER zou in de loop van dit jaar rond moeten zijn. Maar of met de MER-studie alle problemen opgelost zullen zijn, is nog maar zeer de vraag. De kans is veel groter  dat bij alle tracés vragen en problemen zullen opduiken of forse milderende maatregelen zullen worden voorgesteld. Bovendien zal opnieuw de vraag opduiken - naar verbanden met andere grote dossiers uit het Masterplan 2020, zoals de A102 Ekeren-Wommelgem of de R11 bis Wommelgem-Wilrijk. En vermits deze dossiers  zich nog in een veel priller stadium bevinden, er nog geen definitieve keuzes  gemaakt zijn en al zeker geen milieu effectrapportering gebeurd is, is de kans op  verdere vertraging zeer groot. Ondertussen gaat het kostenplaatje voor de  Oosterweelverbinding enerzijds en voor het hele Masterplan anderzijds serieus de  hoogte in. Volgens het Rekenhof gaat het inmiddels om een totale kost van meer 
    dan 7 miljard € – de vraag is of het uitgeven van zoveel geld gewenst is, maar ook  of dit nog mogelijk is. Los van de technische vragen en voorbereiding, is er ook het  politieke debat. Velen verwachten geen echte doorbraak voor de verkiezingen van  2014, zoals ook de verkiezingen van 2012 voor uitstel hebben gezorgd. 
    Hoe dan ook resten er ons dus nog ettelijke maanden, misschien zelfs jaren, voor  aan de bouw van de Oosterweelverbinding effectief begonnen wordt.  En dat is een probleem, want het mobiliteitsprobleem op de ring neemt niet af,  maar eerder toe. Terecht vragen veel Antwerpenaars én mensen die voorbij  Antwerpen moeten, dat er op korte termijn iets zou ondernomen worden om het  congestieleed aan te pakken. Vandaar ons voorstel om een reeks noodmaatregelen  te nemen die onmiddellijk kunnen ingevoerd worden. Zodat op heel korte tijd  soelaas kan geboden worden. Tegelijk kan dan het effect van deze  noodmaatregelen bestudeerd worden en meegenomen worden in de verdere  uitwerking van definitieve maatregelen. Eén van de vragen die steeds meer gesteld wordt, is of de Liefkenshoektunnel niet  tolvrij kan worden gemaakt, zeker nu de tunnel afbetaald is. Velen zien dit als een  definitieve oplossing. In de Commissie voor Mobiliteit en Openbare Werken van het  Vlaams Parlement vond al in 2010 een gedachtewisseling plaats waar de Leuvense  transporteconoom Stef Proost de maatschappelijke kosten-batenanalyse toelichtte  die hij maakte over de aanleg van de Oosterweelverbinding in Antwerpen (Parl. St.  Vl. Parl. 2009-10, nr. 54/8). Volgens hem zou een nulscenario zonder aanleg van  een Oosterweelverbinding, maar met een optimale aanwending van de Kennedy- en  de Liefkenshoektunnel en met inzet van een slimme verkeerssturing beter scoren.  Ook als men dit niet gelooft, lijkt het toch wijs om het schrappen van de tol op het  terrein uit te testen. Vandaar het voorstel op 15 maart 2011 van Vlaams  parlementslid van Groen, Dirk Peeters, om ten minste gedurende een proefperiode  de tol aan de Liefkenshoektunnel op te schorten. De meerderheid in het Vlaams  Parlement wou echter niet ingaan op ons voorstel in die richting. Onze resolutie ter  zake werd weggestemd. 
    Een van de argumenten om de opheffing van de tol te verwerpen, was toen dat uit  studies van het Vlaams Verkeerscentrum (VVC) zou blijken dat een tolvrije  Liefkenshoek weinig effect heeft op het fileleed op de Ring. Dat is althans wat  Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits lange tijd beweerd heeft. Maar intussen  is de studie (uit maart 2010) echt boven water gekomen en nu blijkt dat ze net het  tegendeel aantoont. “Het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel ontlast de Kennedytunnel”, is de eerste zin van de samenvatting van het rapport. In daluren leidt dit tot minder incidenten op de zuidelijke Ring en in de ochtendspits verminderen ook de zogenaamde “voertuigverliesuren” (files dus). Verderop in de tekst lezen we ook nog: “De verkeersbaten concentreren zich niet uitsluitend op de file in de Kennedytunnel.” Het VVC berekende bovendien dat de verkeersbaten tot vier maal groter zijn dan de inkomsten uit de tolheffing. 
    Alle excuses om een experiment met een tolvrije Liefkenshoektunnel af te wijzen, zijn nu dus van tafel geveegd. Vandaar dat we ons voorstel opnieuw willen voorleggen, ditmaal in de Antwerpse provincieraad. 

    Collega’s, kan het debat niet best beslecht worden, door de tolvrijstelling effectief uit te testen? In een eerste fase kan worden onderzocht wat de mobiliteitseffecten zijn van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel. In een tweede fase kan worden onderzocht wat daarbovenop het effect is van de invoering van een snelheidsbeperking op de ring. En ten slotte kan ook onderzocht worden wat het effect is van een slimme kilometerheffing op de ring, waarbij verkeersstromen zodanig worden gestuurd dat het verkeer wordt gespreid. Antwerpen kan zich kandidaat stellen voor het proefproject met een kilometerheffing voor personenwagens dat de Vlaamse regering sowieso plant. Temeer daar bij de invoering van een kilometerheffing (voor vrachtwagens en/of personenwagens) bestaande of geplande tolheffingen sowieso moeten worden herdacht. 
    De evaluatie van deze experimenten kan dan worden meegenomen in de definitieve besluitvorming over de nog aan te leggen nieuwe infrastructuur. Als tegelijk de plannen voor een degelijk en uitgebreid openbaar vervoer, voor extra fietswegen én voor extra investeringen voor goederenvervoer over spoor en over water worden uitgevoerd, zou het best kunnen dat de nog aan te leggen weginfrastructuur veel beperkter kan zijn dan wat nu voorligt. Dat zijn belangrijke keuzes, aangezien een euro maar eenmaal kan worden uitgegeven. 

    Collega’s, het is duidelijk dat de congestieproblemen op de Antwerpse ring alleen nog maar zullen toenemen in de huidige omstandigheden. Ondertussen zal de uitvoering van (delen van) het Masterplan 2020 nog enige tijd op zich laten wachten. Daartegenover staat dat het wenselijk is de effecten van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel op het terrein te onderzoeken, omdat dit aanzienlijke  efficiëntiewinsten zou kunnen opleveren. De Vlaamse regering zou voor de gederfde  inkomsten met de NV Tunnel Liefkenshoek een billijke compensatieregeling kunnen 
    overeenkomen, in het verlengde van wat ook vroeger al gesuggereerd werd  (schaduwtol) of vergelijkbaar met de regeling die geldt voor de tijdelijke  vrijstellingen van tol in geval van calamiteiten. 
    Daarom denkt onze fractie dat het zinvol is om als Antwerpse provincieraad hier  een duidelijk standpunt over in te nemen en aan de Vlaamse regering voor te  stellen om 
    • bij wijze van experiment de tolheffing aan de Liefkenshoektunnel tijdelijk op te schorten; 
    • de effecten van het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel nauwkeurig te meten en te evalueren; 
    • te onderzoeken of ook andere ingrepen kunnen uitgetest worden (zoals een  snelheidsbeperking of een kilometerheffing op bepaalde trajecten); 
    • over de resultaten van deze experimenten in volle openheid te berichten en 
    deze mee te nemen in de uitwerking van definitieve oplossingen; 
    • in elk geval versneld werk te maken van duurzame modi, zoals het openbaar  vervoer, fietswegen en goederenvervoer over spoor en over water. 

    Diederik Vandendriessche, 
    Provincieraadslid (Groen).

    09-05-2013 om 11:30 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    08-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Heraanleg Onze-Lieve-Vrouwstraat
    Bron : Ekeren website district

    Hoorzitting heraanleg

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 19/04/2013

    Het districtsbestuur organiseerde op 17 april een hoorzitting in het kader van de plannen voor de heraanleg van de Onze-Lieve-Vrouwstraat.

    Er waren een dertigtal bewoners aanwezig. U kan hier de presentatie van de avond vinden.

    U vindt ook een link naar deze presentatie onderaan deze pagina.


    08-05-2013 om 13:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Berx pleit voor onafhankelijke ongevallenraad
    Bron : ATV

    De provincie Antwerpen heeft een apart noodplan voor spoorongevallen, om rampen met chemische producten zoals in Wetteren aan te pakken. De brandweer heeft hier  adviseurs die speciaal opgeleid zijn om de hulpdiensten bij te staan. Ook in onze provincie gebeuren veel gevaarlijke transporten per spoor. Het blijft intussen  nog  onduidelijk of ook het Antwerpse Scheldewater vervuild is  door de treinramp in Wetteren.

    7 mei 2013

    Bijlagen:
    http://www.atv.be/item/berx-pleit-voor-onafhankelijke-ongevallenraad   

    08-05-2013 om 12:57 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Risico gevaarlijk treinverkeer moet berekend worden
    Bron : ATV

    Het risico van gevaarlijk treinverkeer dat langs woonzones rijdt, moet berekend worden. Dat vindt Koen Palinckx, districtsvoorzitter van Ekeren. Al het goederentransport van en voor de Antwerpen haven passeert in Ekeren. En op sommige plaatsen zelfs letterlijk in de achtertuin van buurtbewoners.  

    Bijlagen:
    http://www.atv.be/item/risico-gevaarlijk-treinverkeer-moet-berekend-worden   

    08-05-2013 om 12:55 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VAN 9 MEI TOT 17 MEI 2013 ZAL DE AFRIT LILLO (AFRIT 12) OP DE R2 IN DE RICHTING VAN NEDERLAND GEDEELTELIJK AFGESLOTEN ZIJN VOOR HET VERKEER
    Bron : 112Antwerpen
    DI 7 MEI   -  VAN 9 MEI TOT 17 MEI 2013 ZAL DE AFRIT LILLO (AFRIT 12) OP DE R2 IN DE RICHTING VAN NEDERLAND GEDEELTELIJK AFGESLOTEN ZIJN VOOR HET VERKEER.  -   15:48  

    Ingezonden door: Louis van Looy

    Van 9 mei tot 17 mei 2013 zal de afrit Lillo (afrit 12) op de R2 in de richting van Nederland gedeeltelijk afgesloten zijn voor het verkeer.

    Fluxys, de beheerder van de aardgasvervoersinfrastructuur, voert daar dan nutswerken uit. Tijdens die werken kan de afrit 12 nog gebruikt worden, maar aan het eind van de afrit wordt het verkeer naar de Scheldelaan van zijn normale baan weggeleid en omgeleid naast en over de Frans Tijsmanstunnel. Het wordt zo aan de andere zijde van de R2 op de Scheldelaan gebracht. Het gaat om een zeer korte omleiding van slechts enkele honderden meter. Om het verkeer zo weinig mogelijk te hinderen, worden de werken onderbroken tijdens de ochtend- en de avondspits. De afrit is op die momenten volledig open voor het verkeer.

    Archiefbeeld

    08-05-2013 om 12:51 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    07-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spoor Ekeren : veiligheid

    In april 2012 werd er in het kader van de 2de spoorontsluiting voor de haven van Antwerpen een NPC (Nota voor Publieke Consultatie) opgesteld.  Iedereen had toen de mogelijkheid (overheden en burgers) om bijkomende vragen te stellen bij het project zodat deze mee opgenomen werden in het plan MER.

    Het district Ekeren heeft op 23 april 2012 de volgende vragen laten meenemen.

     

    Artikel 1

    De Ekerse districtsraad maakt in het kader van de inspraakprocedure van het plan MER tweede spoorontsluiting Haven van Antwerpen met dit besluit haar opmerkingen over aan de Vlaamse Overheid.

    Artikel 2

    De districtsraad benadrukt dat de aanleg van een bovengrondse spoorvertakking ‘Oude Landen’ geen beslist beleid is. Het college van de Stad Antwerpen heeft beroep aangetekend tegen de bouwvergunning. Alternatieven zoals een ondergrondse T-kruising dienen onderzocht te worden. De effecten hiervan moeten tevens worden opgenomen in het plan MER.

    Artikel 3

    De districtsraad dringt er op aan om de tweede spoorontsluiting ondergronds aan te leggen en zo het effect op de leefkwaliteit van het omliggende woongebied te beperken.

    Artikel 4

    De aanleg van een tweede spoorontsluiting heeft een effect op de leefkwaliteit van de wijk Ekeren Donk. Het plan MER dient bijgevolg volgende effecten zorgvuldig na te gaan:

    Geluid

    Trillingen

    Luchtkwaliteit (fijn stof)

    Verhoogd risico op overstromingen

    Indien uit metingen blijkt dat de overlast de norm overschrijdt dan moeten er maatregelingen

    worden genomen om de huidige levenskwaliteit te garanderen vb. geluidsbermen.

     

    (District Ekeren districtsraadsbesluit: 498 van maandag 23 april 2012)

     

    Groen Ekeren heeft op 24/04/2012 haar 152 vragen overgemaakt waaronder de volgende vragen betreffende de veiligheid.

     

     

    VRAAG 82 :

     

    Wij vragen dat in het MER in overleg met de Dienst Veiligheidsrapportering het aspect van

    veiligheid onderzocht wordt (kwalitatief en/of kwantitatief). Hierbij dient speciale aandacht besteed te worden aan eventuele risico’s ter hoogte van wissels en bochten en in ondergrondse constructies

     

    VRAAG 98 :

     

    Wij vragen om in het MER aan te geven welke maatregelen zullen worden getroffen om calamiteiten met gevaarlijke stoffen naar grondwater te vermijden en/of de gevolgen ervan te beperken.

     

     

    VRAAG 100 :

     

    Wij vragen om in het MER aan te geven welke maatregelen zullen worden getroffen om calamiteiten met gevaarlijke stoffen naar bodem te vermijden en/of de gevolgen ervan te beperken.

     

    VRAAG 114 :

     

    Een van de grootste risico’s bij het spoorvervoer van verschillende gevaarlijke stoffen is het ontstaan van een gasexplosie, een zogenaamde BLEVE (boiling liquid expanding vapour explosion).

    Wij vragen om een overzicht te geven van de samenstelling van de treinen van het huidige goederenverkeer alsook na te gaan of wagons met brandbare gassen gescheiden zijn van wagons met brandbare vloeistoffen.

     

    VRAAG 115 :

     

    Wij vragen om de verschillende doortochtsnelheden op het tracé op te geven alsook of er op de betreffende trajecten de snelheid van de goederentreinen worden teruggebracht naar 40 km/uur daar zij gevaarlijke stoffen vervoeren.

     

    VRAAG 116 :

     

    Bijna dagelijks rijden er treinen door rood. Het huidige systeem van automatische treinbeïnvloeding brengt alleen treinen tot stilstand die met een snelheid hoger dan 40 km/uur een rood sein passeren. Wij vragen dan ook om de stand van zake op te geven betreffende de invoering van het European Train Control System (ETCS) bij goederenverkeer en vooral ivm gevaarlijke stoffen.

     

    VRAAG 117 :

     

    Wij vragen om voor gans het project een Ruimtelijk Veiligheidsrapport (RVR) op te stellen.

     

    VRAAG 136 :

     

    Wij vragen om een systeem, procedure of overeenkomst uit te werken samen met (Seveso)bedrijven, brandweer, ... zodanig dat in geval van een ongeval

    - geen tijd verloren gaat

    - de juiste procedure kan gestart worden

    - de bevoegde diensten weet hebben van alle mogelijke actoren die informatie en/of materiaal ter beschikking hebben betreffende de vervoerde producten op de betrokken treinstellen en zo de nodige en juiste interventies kunnen uitvoeren

     

    VRAAG 137 :

     

    Een rapportering van de bestaande controles en de resultaten van de controles van de voorbije 5 jaar betreffende de:

    - staat van het materieel voor goederenvervoer

    - staat van de infrastructuur

    - veiligheidsplannen

     

     

    Gezien de recente gebeurtenissen in Wetteren, blijven deze vragen zeer actueel.

    Groen Ekeren hoopt dan ook snel een antwoord te krijgen op de door haar gestelde vragen en dit niet enkel in het kader van het MER.

    07-05-2013 om 17:16 geschreven door Chil  


    Tags:ekeren, spoor, veiligheid
    » Reageer (0)
    06-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Post op de restauratietoer
    Bron : De Polder

    de-post

















    De Post, of sinds kort ‘bpost’, renoveert niet alleen kantoren zoals in de Blarenstraat, maar gaat nu ook aan erfgoedbewaking doen.  Sinds enkele dagen hangt aan de robuste (bijna) antieke postbus op de Markt een mededeling dat de bus zal gerestaureerd worden.
    Wat wij ons daarbij moeten voorstellen is niet geheel duidelijk : gaat het om een totale make-over of zal een nieuwe knalrode verflaag volstaan ?  Bovendien maakt de mededeling ook duidelijk dat de bus na de restauratie opnieuw zal opduiken in de Frans Harrewijnlaan achter de kerk.   Waarom zo’n verplaatsing noodzakelijk is,  is evenmin duidelijk.  Volgens “uw postman” zal de verplaatsing de dienst aan de klant verbeteren maar dan is nog maar de vraag hoe die verbetering merkbaar zal zijn.  Meer buslichtingen ?  Vroegere en/of latere lichtingen ?  Geen postzegels te kleven ?  Supersnelle bedeling ?  En waar moeten de Ekerenaars hun brieven kwijt tijdens de restauratie ?  Opnieuw naar de postbus aan het postkantoor in de Blarenstraat, de enige andere postbus in het centrum ?  Over dienstverbetering gesproken …. (jdh)

    06-05-2013 om 08:50 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    03-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EEN FUIFZAAL IN EKEREN IS MOGELIJK!

    In de aanloop van de districtsraadsverkiezingen in 2012 pakten de jongeren van Groen Ekeren uit met een duidelijke boodschap: Wij willen een fuifzaal in Ekeren. Nu, niet volgend jaar, niet binnen vijf jaar. Maar meteen, vandaag nog als het kan!

    Sinds 2002 is de vraag naar een geschikte fuifruimte niet meer van de bestuursagenda geweest.
    In alle beleidsplannen van de Jeugdraad en de Jeugddienst wordt hier naar gevraagd. In elk bestuursakkoord werd de belofte opgenomen. En toch is er nog steeds geen antwoord. Logisch want op geen enkele belofte volgde een concreet en ook uitvoerbaar plan dat een reëel uitzicht gaf op een fuifzaal in de daarop volgende tien tot vijftien jaar.
    In het Ekers bestuursakkoord 2013-2018 is dat niet anders: We erkennen de nood van de Ekerse jeugd om te kunnen fuiven in Ekeren. We bieden oplossingen aan om fuiven te faciliteren en werken aan een accommodatie waar jongeren kunnen fuiven. De belofte en de erkenning mogen er schijnbaar dan al zijn, maar de acties die van de belofte een realisatie moeten maken, zijn beperkt tot 'het maken van een masterplan', 'het onderzoeken van de mogelijkheid tot inplanting' en 'het aandringen op de integratie van een accommodatie'.
    "Alvast één generatie jongeren kon geen fuif organiseren in Ekeren."

    Met Groen Ekeren hebben we een concreet 'projectvoorstel' fuifzaal Ekeren uitgewerkt. Alle mogelijke en onmogelijke locaties die ooit naar voor werden geschoven zijn erin besproken en worden erin geanalyseerd. Het voorstel laat zien welke beloftes niet realiseerbaar zijn en toont aan waarom.
    Het 'Projectvoorstel fuifzaal Ekeren' is een uitnodiging voor een open discussie met alle betrokken actoren van jong tot oud, organisatoren van fuiven en feestvierders maar ook buren, de jeugdraad, de districtsraad en het districtsbestuur. Aan het einde van de rit willen we geen beloftes en geen excuses meer maar een ondubbelzinnig engagement.
    Hierbij vindt U de link naar het projectvoorstel: https://docs.google.com/file/d/0B-d76Cn3SxXFTmpUMHN4M2xMTUU/edit?usp=sha...

    Op de districtsraad van 27 mei leggen we met Groen alvast een interpellatie rond een fuifzaal in Ekeren voor, mét een voorstel van motie.
    Als bijlage vindt U onze interpellatie.
    We houden jullie alvast verder op de hoogte!
    Een fuifzaal in Ekeren is mogelijk!

    Vriendelijke groeten
    Groen Ekeren

    Je kan de facebook pagina vinden op http://www.facebook.com/eenfuifzaavoorekeren?ref=hl

    03-05-2013 om 13:39 geschreven door Chil  


    Tags:ekeren,fuifzaal
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drie verkeersongevallen
    Bron : nieuwsblad
    • DINSDAG 30 APRIL 2013, 11U59
    • IN VERKEER
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN

    • EKEREN - In Ekeren zijn maandag drie verkeersongevallen gebeurd.

      Een vijftigjarige Ekerenaar veroorzaakte rond 15.50 uur een ongeval op de Bist met heel wat blikschade tot gevolg. Hij verloor de controle over het stuur van zijn Citroën en botste tegen een Open en een Peugeot die daar geparkeerd stonden. De Peugeot schoof tegen een geparkeerde Volvo. De automobilist van het aanrijdend voertuig raakte gewond en werd overgebracht naar het Jan Palfijnziekenhuis.

      Een klein uurtje later deed zich op het kruispunt van de Schriek en de Puihoek een ongeval voor waarbij een personenwagen en een fietser betrokken waren. De 58-jarige fietser uit Stabroek raakte lichtgewond. De 29-jarige bestuurster van de Kia uit Kapellen bleef ongedeerd. 

      Een zestienjarige bromfietsster uit Schoten liep rond kwart na zes een zwaar knieletsel toen ze op de Kapelsesteenweg werd aangereden door een automobilist die de Beekstraat wilde inrijden. Het slachtoffer werd naar het Klinaziekenhuis gevoerd.

      De veertigjarige bestuurder van de Peugeot 406 uit Ekeren kwam er met de schrik vanaf.

    03-05-2013 om 13:33 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    29-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MOTORRIJDER OMGEKOMEN BIJ ONGEVAL OP DE NOORDERLAAN

    Ingezonden door: Yoni Proost
    Bron : 112 Antwerpen
    Motorrijder omgekomen bij ongeval op de Noorderlaan + Foto's








    Zaterdag in de late namiddag is op de Noorderlaan een motorrijder overleden bij een ongeval. 3 motards reden richting haven. Net voorbij de Ekersesteenweg is één van hen om onduidelijke reden tegen een geparkeerde trailer van een vrachtwagen gereden. De klap was zeer hevig waardoor de motorrijder waarschijnlijk op slag dood was. Een getuige van het ongeval ondernam nog een poging om het slachtoffer te reanimeren, maar helaas zonder succes. De motor belandde door de klap enkele meters lager in de gracht.

    Door het ongeval was de Noorderlaan richting haven een hele tijd deels afgesloten. De verkeershinder bleef beperkt.

    Foto's © Willy Piasecki

    Verslag © Yoni Proost / 112Antwerpen.be

    29-04-2013 om 20:15 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    27-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerps stadsbestuur wil Hoekakker laten volbouwen

    bebouwing-Hoekakker
















    Het Antwerpse stadsbestuur schrijft een studieopdracht uit voor de opmaak van een masterplan voor het gebied Hoekakker in Ekeren. De zone van ongeveer 20 hectaren, momenteel met weilanden en akkers, is volgens de stad ideaal gelegen om als huisvestingsproject te ontwikkelen.
    De plannen kwamen aan het licht uit een schriftelijk antwoord van schepen van Ruimtelijke Ordening Rob Van De Velde (N-VA) aan gemeenteraadslid Wim Van Osselaer (Vlaams Belang). Het open en groene gebied, tussen de Prinshoeveweg en de Gerardus Stijnenlaan bleef tot op heden gevrijwaard van bebouwing. ,,Volgens de studieopdracht is het gebied optimaal gelegen om als huisvestingsproject te ontwikkelen’’ zegt Wim Van Osselaer. ,,In het ontwerp van projectdefinitie staan al vrij gedetailleerde randvoorwaarden. De meeste bouwpercelen moeten een kleine of middelgrote oppervlakte hebben en bestemd zijn voor woningen met een klein of middelgroot volume’’.

    Nog niets beslist
    In het verleden voerden verschillende Ekerse politieke partijen al actie tegen een bebouwing. ,,Nauwelijks enkele maanden nadat de nieuwe Ekerse meerderheid (N-VA, CD&V en Open VLD) afspraken maken dat de Hoekakker groen gebied moet blijven, bevestigt het stadsbestuur dat de procedure om de Hoekakker vol te bouwen in gang is gezet en is de mening van de Ekerenaar van geen tel’’ klinkt het bij de oppositie die zich gaat beraden over acties. Voor districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA) is er nog niets beslist. ,,Het dossier is vanuit de ambtenarij opgestart maar moet nadien nog politiek vertaald worden. Het is hun goed recht dat sociale bouwmaatschappijen proberen te bouwen maar ook ons recht om dat proberen te verhinderen’’. Met enkele honderden nieuwe woningen in hun achtertuin vrezen buurtbewoners voor overlast. Nicole De Laet en Conny Van der Sande zijn er niet gerust in. ,,Het ruimtelijk uitzicht vanuit onze tuin zal verdwijnen, en met dat uitzicht ook onze rust. Nieuwe gezinnen allemaal een auto en moeten zich verplaatsen. Hoe zal dat gebeuren binnen de nieuwe woonwijk en daarbuiten?’’ .

    27-04-2013 om 23:42 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    25-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Behoud papieren versie van DNA ( De Nieuwe Antwerpenaar )

    2013_RES_00013 - Voorstel tot resolutie van raadslid Anny Joossens: Behoud papieren versie van DNA ( De Nieuwe Antwerpenaar )

    Voorstel tot resolutie

    Indiener(s):

    Anny Joossens

    Gericht aan:

    Koen Palinckx

    Tijdstip van indienen:

    16 april 2013 22:44

    Toelichting:

    De stad heeft besloten om de papieren versie van DNA ( De Nieuwe Antwerpenaar ) te vervangen door een digitale versie.

    1. We sluiten ons aan bij bij de achterliggende idee en doelstelling om
    À. Te besparen
    B. De papierberg te verminderen.

    2. Maar we vinden het geen goede zaak dat de papieren versie op korte termijn volledig verdwijnt (met uitzondering voor bepaalde doelgroepen :

    a. DNA wordt veel gelezen ( 60% van de Antwerpenaren ) en is een goed en laagdrempelig communicatiemiddel om mensen te informeren, te betrekken en om de band met de grote stad en zijn 9 districten te behouden. Ook de sociale impact is niet te onderschatten omdat DNA bewust focust op positieve verhalen en initiatieven en ze stereotiepe beeldvorming over onze kleurrijke stad wil omvormen.

    b. Het medium papier ( geeft een uitnodiging, prikkelt om een kijkje te nemen in het aanbod van de stad) en het medium internet ( hiervoor moet je speciaal gaan zoeken, enkel geïnteresseerden gaan op zoek) is fundamenteel verschillend. dus de volledige vervanging door een digitale versie is geen goede zaak. een papieren versie kan juist de noodzakelijke prikkel en interesse geven om ook online verder te zoeken.

    c. De digitale kloof in onze samenleving blijft. 1 op 5 gezinnen heeft geen computer. Meer nog, het is omdat je computer hebt dat je volledig vertrouwd bent met de digitale wegen.

    3. specifiek voor ons district Ekeren :

    a. DNA is een belangrijk communicatiemiddel om bewoners te informeren over eigen district, alsook om de band te behouden met het grote geheel, meer bepaald de hele stad en haar bevolking.

    b. Door het verdwijnen van DNA zal het district extra kosten moeten maken om haar beleid te kunnen communiceren met haar bewoners.

    4. Het stadsbestuur lijkt bij zijn beslissing te blijven (Chr gemeenteraad maart 2013). Maar het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen, geeft ons de mogelijkheid om als districtsraad op eigen initiatief advies uit te brengen aan het stadsbestuur. zie hfst 6 Wederzijdse raadpleging, punt 6.2 Advisering, artikel 76, punt d ( alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district ).

    Vandaar volgend VOORSTEL TOT RESOLUTIE : Behoud papieren versie van DNA

    1. Advies van districtsraad Ekeren aan stadscollege :

    a. Om de beslissing ( verdwijnen papieren versie DNA) voorlopig op te schorten en in gesprek te gaan met de districtsraden en/of verantwoordelijke communicatie-schepenen om te zoeken naar een compromis.

    b. Om alternatieven te onderzoeken en te overwegen, zoals bijvoorbeeld :

    - een maandelijkse editie i.p.v. een twee-wekelijkse
    - een halvering van het aantal bladzijden.
    - een andere manier van verspreiding ( bijvoorbeeld zoals Zone03 )
    - papieren versie met veel links naar digitale DNA

    2. Advies aan districtscollege :

    A. om de mogelijkheid te onderzoeken ( indien het stadsbestuur niet ingaat op vraag tot opschorting ) van een eigen, eveneens slanke papieren Ekerse DNA, bijvoorbeeld een DNE :

    - een maandelijkse i.p.v. Tweewekelijkse editie
    - een minimale aantal bladzijden
    - huis-aan-huis of andere manier verspreiding
    - met info uit Ekeren en andere districten om de band met hele stad niet te verliezen.

    B. Om dit thema op de raadscommissie te plaatsen

    C. Om te onderzoeken hoe het stadsbestuur de districten gaat ondersteunen ( financieel en materieel ) in hun communicatie naar bewoners.

    25-04-2013 om 13:14 geschreven door Chil  


    Tags:Anny Joossens, DNA, De Nieuwe Antwerpenaar, Ekeren
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorstel tot resolutie van raadslid Ilse De Schutter: Moerenhoutlaan. Zone 30. Schoolomgeving
    2013_RES_00012 - Voorstel tot resolutie van raadslid Ilse De Schutter: Moerenhoutlaan. Zone 30. Schoolomgeving
    Voorstel tot resolutie
    Indiener(s):
    Ilse De Schutter
    Gericht aan:
    Koen Palinckx
    Tijdstip van indienen:
    14 april 2013 22:11
    Toelichting:
    In zitting van 9 april 2013 werd door het districtscollege het uitvoeringsplan en deelopdracht SW/OD/10/06392/P1/EK01 goedgekeurd. Uiteraard staan we achter dit uitvoeringsplan voor een zone 30 - schoolomgeving in de Moerenhoutlaan, district Ekeren. Toch hebben we hierbij de volgende vraag:
    In het verslag van de commissie openbaar domein staat dat de commissie het betreurt dat het kruispunt van de Jos Craeybeckxslaan niet mee heraanlegd wordt, zeker omdat er asfalteringswerken gepland zijn. Hiertoe deed de commissie een aanbeveling aan het districtscollege om te overwegen om het kruispunt met de Jos Craeybeckxslaan mee in te richten.
    Een verkeersveilige schoolomgeving is uitgegroeid vanuit de projectdefinitie tot een totaalplan voor de Moerenhoutlaan. Het zou een goede zaak zijn als ook het kruispunt van de Jos Craeybeckslaan mee ingericht zou worden. Daarom leggen we met de Groen-fractie het volgende voorstel tot resolutie voor:
    De districtsraad doet aan het districtscollege de aanbeveling om te onderzoeken of het kruispunt met de Jos Craeybeckxslaan mee ingericht kan worden.
    Link besluit(en):
    2013_DCEK_00158 - Moerenhoutlaan. Zone 30. Schoolomgeving - Uitvoeringsplan en
    deelopdracht SW/OD/10/06392/P1/EK01. Districtsontwikkelingsfonds - Goedkeuring

    25-04-2013 om 13:06 geschreven door Chil  


    Tags:Voorstel tot resolutie, Ilse De Schutter, Moerenhoutlaan
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Interpellatie van raadslid Ilse De Schutter: solidaire winkelpunt

    2013_IP_00111 - Interpellatie van raadslid Ilse De Schutter: solidaire winkelpunt

    Interpellatie

    Indiener(s):

    Ilse De Schutter

    Gericht aan:

    Leopold Bruyninckx

    Tijdstip van indienen:

    16 april 2013 12:36

    Toelichting:

    Op 12 maart 2013 werd door Eva VZW aan het districtsbestuur een dossier bezorgd rond het nieuwe project solidariteit.eva.

    Op 12 april, een maand later, had Eva nog geen enkele officiele reactie ontvangen van het districtsbestuur. Wel werd er blijkbaar met de Ekerse middenstandsvereniging overleg gepleegd. Dit konden we vaststellen uit de persberichten. De lokale middenstand blijkt niet blij te zijn met de komst van het solidaire winkelpunt. Wellicht komt dat omdat de lokale middenstand niet op de hoogte is van wat er nu juist bedoeld wordt met het nieuwe project.

    Graag verwijzen we ook naar onze tussenkomst op de vorige districtsraad , waarbij de districtsschepen welzijn als een belangrijk thema erkende. Het dossier rond het nieuwe project solidariteit.eva beoogt nu net het welzijn van vele mensen. Vandaar dat we het onbegrijpelijk vinden dat er nog niet gereageerd werd op het dossier.

    Daarom leggen we de volgende vraag voor aan de bevoegde districtsschepenen:

    Bent U bereid om met Eva VZW in overleg te gaan rond dit nieuwe project?

    Wil U zo snel mogelijk een overlegmoment inplannen waarbij tegelijkertijd een afvaardiging van de lokale middenstand en Eva aanwezig is, zodat Eva de kans krijgt om het project toe te lichten.

    Wenst het districtscollege in de gaan op de vraag van Eva om het solidaire winkelpunt structureel te ondersteunen?

    Link besluit(en):

    2013_IP_00056 - Interpellatie van raadslid Ilse De Schutter: Oprichting Welzijns-en gezinsraad in

    Ekeren

    25-04-2013 om 13:04 geschreven door Chil  


    Tags:solidair, winkelpunt, Ilse De Schutter
    » Reageer (0)
    24-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vellen 4 beuken - Villapark 3/1 - goedgekeurd
    Aanvraag stedenbouwkundige vergunning. Reguliere procedure - 2013824 - district Ekeren -
    Villapark 3/1 - Goedkeuring

    Besluit
    Artikel 1
    Het college sluit zich integraal aan bij:
    het verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar en maakt dit tot zijn eigen
    motivatie.

    Artikel 2
    Het college beslist de stedenbouwkundige vergunning goed te keuren en af te leveren aan de
    aanvrager, die ertoe gehouden is als compensatie voor de gekapte bomen in het eerstvolgende
    plantseizoen vier grootkruinige bomen (plantmaat 20/25 cm) te herplanten in de achtertuin.
    Artikel 3
    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.



    Verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar
    Voorgeschiedenis
    In toepassing van artikel 4.7.18 §1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dient het
    college de beslissing te nemen binnen 75 dagen na de ontvankelijkheids- en
    volledigheidsverklaring. Voor de aanvragen waarvoor een openbaar onderzoek vereist is
    neemt het college een beslissing binnen 105 dagen.
    Feiten en context
    Aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning reguliere procedure.
    Aanvrager: Novilpa bvba tav Noyez Luc, Villapark 3/1, 2180 Ekeren-Antwerpen.
    Ligging van het perceel: Villapark 3/1, Ekeren-Antwerpen.
    Kadastrale gegevens: (afd. 35) sectie F nr. 375 V5.
    De aanvraag omvat: vellen van 4 bomen.
    Ontvangst aanvraag: 12 februari 2013.
    Dossiernummer: 2013824.
    Fasering
    Procedurestap Datum
    Ontvangst aanvraag 12 februari 2013
    Ontvankelijkheids- en volledigheidsbewijs 19 februari 2013
    Opening openbaar onderzoek geen
    Afsluiten openbaar onderzoek geen
    Verslag van de gemeentelijk stedenbouwkundig ambtenaar.
    Deel 1:
    Juridische grond
    De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
    Het ministerieel besluit van 19 juni 2008 waarbij werd vastgesteld dat de stad Antwerpen
    voldoet aan de vijf voorwaarden van artikel 193, §1 van het decreet van 18 mei 1999. Dit
    besluit werd op 8 juli 2008 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.
    Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke
    uitvoeringsplannen en verkavelingen
    Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk uitvoeringsplan afbakening
    grootstedelijk gebied Antwerpen.
    Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van
    3 oktober 1979 en latere wijzigingen).
    Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied.

    De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht
    en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening
    niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten,
    voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische
    voorzieningen, voor agrarische bedrijven.
    Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor
    zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
    (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en
    toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
    De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het
    gewestplan.
    Gemeentelijke verordeningen
    De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief
    vastgesteld door de gemeenteraad van 25 oktober 2010 en bekendgemaakt in het Belgisch
    Staatsblad van 25 maart 2011.
    Watertoets
    Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen
    waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) dient het ontwerp onderworpen te
    worden aan de zogenaamde watertoets.
    Gewestelijke verordeningen
    Het besluit van de Vlaamse regering van 1 oktober 2004 houdende vaststelling van een
    gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten,
    infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en
    hemelwater.
    Toegankelijkheid van gebouwen
    Het besluit van de Vlaamse regering van 1 maart 2010 houdende vaststelling van de
    gewestelijke verordening toegankelijkheid.
    Andere voorschriften
    Geen.
    Advies
    Op 12 februari 2013 werd advies gevraagd aan stads- en buurtonderhoud/groen
    en begraafplaatsen (SB/GB).
    Zij brachten advies uit op 12 februari 2013 met referentie SB/GB/JY/28/13.
    Het advies is voorwaardelijk gunstig.
    Op 19 februari 2013 werd advies gevraagd aan stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/
    monumentenzorg (SW/OE/M).
    Zij brachten advies uit op 21 maart 2013 met referentie SW/MON/20137884.
    Het advies is voorwaardelijk gunstig.

    Deel 2:
    Argumentatie
    Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften
    De aanvraag is in overeenstemming met de bestemming en de voorschriften van het
    gewestplan, zoals hoger omschreven.
    De aanvraag werd getoetst aan de bepalingen van de bouwcode. Het ontwerp voldoet hieraan.
    Het voorliggende project ligt in een overstromingsgevoelig gebied, maar de dakoppervlakte
    en verharde oppervlakte wijzigt niet zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld te worden dat
    geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
    De gewestelijke hemelwaterverordening is niet van toepassing op de aanvraag.
    De regelgeving betreffende de toegankelijkheid van gebouwen voor personen met een
    verminderde beweeglijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
    Beoordeling
    De aanvraag betreft het vellen van 4 beuken in de tuin bij een woning waarbij zij zich
    bevinden op meer dan 15 meter van de woning. Op het aangrenzend perceel hebben
    rooiwerken plaats gehad voor het bouwen van een nieuwe sporthal. Door het zware verkeer en
    de verhoging van de weg op het aangrenzend perceel is de lucht- en waterhuishouding van de
    ondergrond ernstig verstoord.
    De beuk met een stamomtrek van 235 cm heeft zonnebrand ten gevolge van de rooiwerken op
    het aangrenzend perceel. In de kruin bevindt zich veel dood hout, onderaan de stam is een
    inrotting van 40 cm diep. De kop van de boom is reeds uitgebroken.
    De beuk met een stamomtrek van 319 cm heeft last van zonnebrand ten gevolge van
    rooiwerken op het aangrenzend perceel. In de kruin bevindt zich veel dood hout, de kop van
    de boom is reeds uitgebroken. Op de stam van de boom zijn zeer veel vruchtlichamen van de
    tonderzwam aanwezig over een oppervlakte van 1,5 m². Tonderzwam is een zwakteparasiet
    en veroorzaakt witrot (hout wordt verpulverd). Er bestaat een zeer reële kans dat de boom zal
    afbreken ter hoogte van de aantasting.
    Van de beuk met een stamomtrek van 193 cm blijft enkel de stam over. De rest van de boom
    is reeds eerder afgebroken. De stam vertoont op verschillende plaatsen inrottingen en er zijn
    zeer veel spechtgaten aanwezig.
    De beuk met een stamomtrek van 331 cm heeft last van zonnebrand ten gevolge van de
    rooiwerken op het aangrenzend perceel. In de kruin bevindt zich veel dood hout, de kop van
    de boom is reeds uitgebroken.
    Aangezien de bomen zich bevinden in de buurt van een schoolgebouw dienen ze te worden
    geveld uit veiligheidsoverwegingen.
    In 2011 en 2012 werd het patrimonium op het volledige grondgebied van Ekeren
    geherinventariseerd. Het is een aanzet tot actualisatie van de inventaris van het bouwkundig
    erfgoed en een aanvulling op regionaal niveau. Er werd een relatief waardeoordeel
    gehanteerd. Het desbetreffende pand komt voor op de lijst. De ouderdom van de bomen ligt
    tussen de 45 en 77 jaar. Deze bomen zijn gelegen in Villapark een L-vormige straat tussen de
    De Beukelaerlaan en de Veltwijcklaan. Ze is vermoedelijk gelijktijdig met de De
    Beukelaerlaan aangelegd op de plaats van het voormalige landgoed "Cuylen", dat in 1920
    verkaveld werd door de beheerders van de koekjesfabriek De Beukelaer. Het zuidelijke
    straatgedeelte tussen de De Beukelaerlaan en de Pastoor Vosstraat, heeft het karakter van een
    bebost park, oorspronkelijk ingenomen door drie monumentale villa's, in 1920 opgetrokken
    door de families De Bie en Donnez. "Villa Zonneweelde" en "Villa Bloemenhof" zijn
    bewaard, "Villa Rozenhof" werd tijdens de Tweede Wereldoorlog vernield. De aangevraagde
    werken zijn aanvaardbaar vanuit oogpunt monumentenzorg op voorwaarde dat er vier nieuwe
    grootkruinige bomen met voldoende grote plantmaat worden herplant.
    Als compensatie voor de gekapte bomen dient de verplichting te worden opgelegd om in het
    eerstvolgende plantseizoen vier grootkruinige bomen (plantmaat 20/25 cm) te herplanten in de
    achtertuin.
    Gelet op het voorgaande is de aanvraag vatbaar voor vergunning, gesteld dat wordt voldaan
    aan de gestelde voorwaarden.
    Conclusie
    De stedenbouwkundige vergunning kan worden verleend aan de aanvrager, die ertoe verplicht
    is als compensatie voor de gekapte bomen in het eerstvolgende plantseizoen vier
    grootkruinige bomen (plantmaat 20/25 cm) te herplanten in de achtertuin.

    24-04-2013 om 22:21 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.District Ekeren. Prinshoeveweg 21 - Verkoop
    college van burgemeester en schepenen Zitting van 19 april 2013
    Besluit GOEDGEKEURD
    A-punten AG VESPA
    Samenstelling
    De heer Bart De Wever, burgemeester
    De heer Koen Kennis, schepen; de heer Philip Heylen, schepen; de heer Ludo Van Campenhout, schepen; de heer
    Claude Marinower, schepen; de heer Marc Van Peel, schepen; de heer Rob Van de Velde, schepen; mevrouw Nabilla
    Ait Daoud, schepen; mevrouw Liesbeth Homans, schepen
    De heer Roel Verhaert, stadssecretaris
    Iedereen aanwezig
    120 2013_CBS_03745 District Ekeren. Prinshoeveweg 21 - Verkoop -
    Goedkeuring

    Motivering
    Aanleiding en context
    Het college keurde op 17 december 2010 (jaarnummer 15831) de verkoop goed van het gebouw
    gelegen te Ekeren, Prinshoeveweg 21 en gaf hierbij AG VESPA de opdracht de procedure tot
    verkoop op te starten.
    Voorstellen om het gebouw ten behoeve van de jeugdbeweging te renoveren of om het Vredegerecht
    van het 11de kanton (Ekeren) te huisvesten in het gebouw, na grondige renovatie, bleven zonder
    resultaat. Alsook werd het eigendom aangeboden aan Zorgbedrijf Antwerpen, dat na analyse besloot
    geen interesse te hebben in het pand.
    AG VESPA onderzocht ook de mogelijkheid tot verkaveling van het perceel. Dit blijkt niet haalbaar
    te zijn daar een elektriciteitscabine dient te worden verplaatst en de verkaveling op zich indruist
    tegen het advies van de Ekerse districtsraad. Zij adviseert om het perceel waarop de pastorie staat als
    1 geheel te behouden en dat zij negatief advies zullen geven voor het afleveren van een
    sloopvergunning.
    De verkoop betreft een gebouw, op en met grond en aanhorigheden, gelegen te 2180 Ekeren,
    Prinshoeveweg 21, gekend ten kadaster onder Antwerpen, 34ste afdeling, Ekeren, 3de afdeling,
    sectie E nummers 0002 C en 0002 W3, met een oppervlakte volgens titel van 6.751m² en een
    kadastrale oppervlakte van 6.822m².
    Het pand staat leeg en wordt niet gebruikt. Een renovatie dringt zich op.
    In de schattingsnota opgemaakt op 5 september 2011 door de afdeling vastgoedontwikkeling van
    AG VESPA, wordt de verkoopwaarde, rekening houdende met de mogelijkheid tot uitbreiding van
    het bestaande volume, bepaald op 548.000,00 euro.
    Juridische grond
    Volgens artikel 43 §2, 12° van het Gemeentedecreet is de gemeenteraad bevoegd voor het stellen
    van daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen.

    De samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Antwerpen en AG VESPA en de volmacht verleend
    door de stad Antwerpen aan AG VESPA voor het stellen van rechtshandelingen in verband met de
    onroerende goederen van de stad Antwerpen, verleden voor notaris Marnix Van Herzeele van 19
    augustus 2003.
    Argumentatie
    De verkoop kan georganiseerd worden onder de vorm van biedingen onder gesloten omslag. De
    minimale biedingsprijs wordt vastgelegd op 548.000,00 euro. Indien er bij de verkoop via biedingen
    geen koper wordt gevonden, kan het eigendom verder aan vaste prijs te koop aangeboden worden.
    De verkoop zal gebeuren volgens de verkoopsvoorwaarden vastgelegd in de modelteksten,
    goedgekeurd door de raad van bestuur van AG VESPA in zitting van 13 februari 2009.
    In afwijking en/of in aanvulling op deze algemene verkoopvoorwaarden zijn de volgende bijzondere
    verkoopvoorwaarden van toepassing:
    De koper verbindt er zich toe het eigendom als een geheel te behouden. Het is hem bijgevolg
    verboden het eigendom te splitsen.
    De koper verbindt er zich toe om de waardevolle bomen, welke zijn aangeduid op een plan
    door de bomenbank van de groendienst niet te rooien.
    De koper verklaart te weten dat het eigendom opgenomen is in de inventaris van bouwkundig
    erfgoed zoals vastgesteld door de administrateur-generaal op 8 november 2012 (Belgisch
    Staatsblad 8 november 2012).
    De renovatie- en restauratieverplichting zoals vermeld in artikel 3.2 van de algemene
    verkoopvoorwaarden is op het eigendom van toepassing. In aanvulling op dit artikel gelden de
    volgende bijzondere verplichtingen:
    de onder paragraaf 2) van artikel 3.2 vermelde verplichting tot het opfrissen van de
    voor- en achtergevel van het gebouw, geldt ook voor de zijgevels;
    de koper verbindt er zich toe het buitenschrijnwerk van het eigendom te herstellen en/of
    te vernieuwen;
    de koper verbindt er zich toe het dak te vernieuwen.
    Aan deze renovatie- en restauratieverplichting dient uiterlijk binnen 36 maanden na het
    verlijden van de authentieke akte voldaan te zijn. Het komt uitsluitend de verkoper of
    zijn lasthebber toe om te oordelen of aan deze verplichting voldaan werd.

    De verkoper verklaart dat het eigendom belast is met volgende erfdienstbaarheden:
    1. de erfdienstbaarheid van nooduitgang ten behoeve van de jongenschiro van Ekeren
    Donk zoals omschreven in de overeenkomst van 26 juni 1989;
    2. de erfdienstbaarheid van doorgang en kabels en leidingen zoals omschreven in het
    schrijven van 18 juli 1983.
    De koper verklaart volledig op de hoogte te zijn van deze erfdienstbaarheden en verklaart
    een kopie van beide documenten ontvangen te hebben. Partijen gelasten de notaris
    deze erfdienstbaarheden nader te omschrijven in de authentieke akte van verkoop.
    Financiële gevolgen
    Ja
    Algemene financiële opmerkingen
    De verkoopopbrengst wordt verrekend met het contractueel overeengekomen jaarlijks te betalen
    bedrag van AG VESPA aan de stad Antwerpen.
    Besluit
    Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:
    Artikel 1
    De gemeenteraad keurt de verkoop goed van een gebouw met omliggende grond, op en met grond
    en alle aanhorigheden, gelegen te 2180 Ekeren, Prinshoeveweg 21, gekend ten kadaster onder
    Antwerpen, 34ste afdeling, Ekeren, 3de afdeling, sectie E nummers 0002 C en 0002 W3, met
    een oppervlakte volgens titel van 6.751m² en een kadastrale oppervlakte van 6.822m².
    Artikel 2
    De gemeenteraad keurt goed dat de verkoop georganiseerd wordt onder de vorm van biedingen
    onder gesloten omslag. De minimale biedingsprijs wordt vastgelegd op 548.000,00 euro. Indien er
    bij de verkoop via biedingen geen koper wordt gevonden, kan het eigendom verder aan vaste prijs te
    koop aangeboden worden.
    Artikel 3
    De gemeenteraad keurt goed dat de verkoop zal gebeuren volgens de verkoopsvoorwaarden
    vastgelegd in de modelteksten, goedgekeurd door de raad van bestuur van AG VESPA in zitting van
    13 februari 2009.
    In afwijking en/of in aanvulling op deze algemene verkoopvoorwaarden zijn de volgende bijzondere
    verkoopvoorwaarden van toepassing:
    • De koper verbindt er zich toe het eigendom als een geheel te behouden. Het is hem bijgevolg verboden het eigendom te splitsen.
    • De koper verbindt er zich toe om de waardevolle bomen, welke zijn aangeduid op een plan door de bomenbank van de groendienst niet te rooien.
    • De koper verklaart te weten dat het eigendom opgenomen is in de inventaris van bouwkundig erfgoed zoals vastgesteld door de administrateur-generaal op 8 november 2012 (B.S. 8 november 2012).
    • De renovatie- en restauratieverplichting zoals vermeld in artikel 3.2 van de algemene verkoopvoorwaarden is op het eigendom van toepassing. In aanvulling op dit artikel gelden de volgende bijzondere verplichtingen:
      • de onder paragraaf 2) van artikel 3.2 vermelde verplichting tot het opfrissen van de voor- en achtergevel van het gebouw, geldt ook voor de zijgevels;
      • de koper verbindt er zich toe het buitenschrijnwerk van het eigendom te herstellen en/of te vernieuwen;
      • de koper verbindt er zich toe het dak te vernieuwen.
      • Aan deze renovatie- en restauratieverplichting dient uiterlijk binnen 36 maanden na hetverlijden van de authentieke akte voldaan te zijn. Het komt uitsluitend de verkoper of zijn lasthebber toe om te oordelen of aan deze verplichting voldaan werd.
    • De verkoper verklaart dat het eigendom belast is met volgende erfdienstbaarheden:
      • 1. de erfdienstbaarheid van nooduitgang ten behoeve van de jongenschiro van Ekeren Donk zoals omschreven in de overeenkomst van 26 juni 1989;
      • 2. de erfdienstbaarheid van doorgang en kabels en leidingen zoals omschreven in het schrijven van 18 juli 1983. 
      • De koper verklaart volledig op de hoogte te zijn van deze erfdienstbaarheden en verklaart een kopie van beide documenten ontvangen te hebben. Partijen gelasten de notaris deze erfdienstbaarheden nader te omschrijven in de authentieke akte van verkoop.
    Artikel 4
    De gemeenteraad ontslaat de hypotheekbewaarder van het nemen van een ambtshalve inschrijving
    naar aanleiding van de overschrijving van de authentieke akte en machtigt de vertegenwoordigers
    van de stad Antwerpen hiertoe de nodige verklaringen af te leggen in de akte.

    24-04-2013 om 22:10 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    domeinen
    www.bloggen.be/domeine
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs