2Trees is gespecialiseerd in internetreclame voor KMO’s, zelfstandige ondernemers en vrije beroepen. Met professionele, efficiënte toepassingen helpen wij u om uw aanwezigheid, promotie en verkoop via het internet te verbeteren. 2Trees richt zich naar de kleinere budgetten met oplossingen die praktisch, eenvoudig maar vooral doeltreffend zijn.
02-06-2010
Fundraising voor goede doelen via sociale netwerksites.
Vorige week hadden we het over de
mogelijkheden van sociale netwerksites voor commerciële bedrijven of
organisaties. Maar ook de non-profitsector kan heel doelmatig gebruik
maken van Facebook, Netlog, Twitter en andere MySpaces om fondsen te
werven. In dit artikel maakt u kennis met een aantal eenvoudige middelen
om geld in te zamelen via Facebook of Twitter.
Waarom zijn sociale netwerksites interessant
voor fundraising? Sociale netwerksites hebben drie unieke
voordelen. U kunt er heel veel mensen
mee bereiken, deelnemers kijken tot meerdere
keren per dag naar hun pagina en ze werken wereldwijd. Door de structuur van zo'n
sociaal netwerk wordt uw boodschap via de vrienden naar hun vrienden
verder uitgedragen. Ook dat is een heel sterk platform.
Het is
dus niet te verwonderen dat de praktijk ondertussen bewezen heeft dat
dit uiterst succesvol kan zijn om geld te verzamelen voor goede doelen
of projecten. Vandaag kijken we even naar de gekende platforms. We nemen
Facebook en Twitter als voorbeeld. Vanzelfsprekend kan hetzelfde
gebeuren op andere sociale sites zoals Netlog, Hyves, MySpace e.a.
1. Via gesponsorde posts op Facebook. Hier
staat het voorbeeld van BeatCancer van een paar maand geleden model.
Deze organisatie slaagde er in om in 24 uur tijd vernoemd te worden in
209.771 posts op Facebook. Dat leverde de organisatie niet alleen een
vermelding op in het Guiness Book of Records. Ze ontvingen hierdoor ruim
80.000 euro aan sponsorgelden. Meer info: http://beatcancereverywhere.com/
2. Via gratis publiciteit voor producten op
Facebook. Een klassiek voorbeeld voor zo'n actie is de
goeddoelorganisatie die T-shirts, buttons, caps e.a. verkoopt om geld te
verzamelen. Via berichten op Facebook kan men hiervoor publiciteit
maken zodat de vrienden massaal deze artikels aankopen. Dat kan b.v. via
de eigen website of webshop. En indien men aan de vrienden vraagt om uw
bericht verder te verspreiden in hun eigen netwerk van vrienden, dan
gaat een sneeuwbal aan het rollen. Op deze manier kan men snel een grote
omzet boeken. Meer info: http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/2Trees-websites-e-promotie-webshops/224830977456?ref=sgm
3. Via oproepen op Facebook. Het
eenvoudigste middel is evenwel een bericht sturen aan de vrienden op
Facebook met de simpele vraag om een donatie te doen voor een bepaald
goed doel. Eventueel kan men een speciale steungroep oprichten om dit
effect en de betrokkenheid van de mensen met uw project te verhogen.
Maar gewoon vragen om geld helpt zeker al een heel eind (als het project
goed is natuurlijk). Daar terug kan u deze vrienden vragen om uw
bericht door te linken naar de vrienden die tot hun eigen netwerk
behoren. Meer info: http://www.facebook.com/belleetbeau. 4. Via het Twestival op Twitter. Sedert
2009 reeds organiseert Twitter jaarlijks het Testival. Dit is een
goeddoelproject waarbij vrijwilligers van over de gehele wereld op een
bepaalde dag een event organiseren. Deze events kunnen als doel hebben
om geld in te zamelen, maar ook om mensen te sensibiliseren, projecten
onder de aandacht te brengen, medewerkers of steunende leden te werven,
enz. Via Twitter worden zoveel mogelijk mensen opgeroepen om tickets te
kopen, deel te nemen of om een bijdrage te storten. Het gaat volledig
over lokale evenementen die volledig gratis door vrijwilligers worden
georganiseerd. Bovendien gaat de opbrengst voor 100 % rechtstreeks en
volledig naar de projecten zelf. Meer info: http://twestival.com/.
5. Fundraising via Twitter. Thanksgiving
is een belangrijke feestdag in de U.S.A. en Canada. Deze vindt
jaarlijks plaats op de vierde donderdag van november. Het is de dag
waarop men zijn dankbaarheid uit voor de oogst en voor allerhande
andere goede dingen. Nu organiseert Tweetsgiving.org elk jaar rond deze
periode een fundraising event via Twitter. Via deze microblogsite worden
mensen aangemaand om zelf een tweet te sturen met dingen waarvoor ze
dankbaar zijn. Men vraagt om op deze tweet hun tag en de link naar hun
website te vermelden. Ter zelfde tijd nodigt men de mensen uit om een
gift te doen op het rekeningnummer van Tweetsgiving.org. Sympathisanten
van dit initiatief kunnen de organisatie blijven volgen via facebook,
twitter of RSS feed. Meer info: http://tweetsgiving.epicchange.org/
Besluit. Bovenstaande
praktijkvoorbeelden bewijzen dat sociale netwerksites niet alleen voor
persoonlijke of voor commerciële doelstellingen bruikbaar zijn. Ook
allerhande goeddoelacties of fundraising voor sociale en
maatschappelijke projecten kunnen veel voordeel halen met zo'n type
acties. Maar de kracht van dit medium en de resultaten van zo'n soort
acties bewijzen overduidelijk dat de sociale media in elk businessplan
een goede rol kan spelen.
Volgende week deel 3: SMS en smartphone
promotie voor non-profitacties.
Meer opbrengst genereren met sociale netwerksites.
Sociale netwerksites en microblogsites
zijn nu een integraal deel van de maatschappij geworden. Het is daardoor
heel interessant om meer opbrengst te genereren met deze sociale
netwerksites. Er bestaan momenteel al een aantal modellen. In de
toekomst zullen ze zeker nog toenemen. De komende vier bijdragen leest u
hier over een aantal praktisch bruikbare middelen om meer opbrengst te
genereren door het gebruik van sociale netwerksites.
Sociale
netwerksites zoals Facebook, Netlog, Hyves, ... zijn zo interessant
omdat er fenomenaal veel mensen dagelijks op te vinden zijn. De
microblogsite Twitter biedt het voordeel dat berichten supersnel
rondgaan. Dit zijn prima voedingsbodems om meer opbrengst te genereren
met een sociale netwerksite.
Er zijn twee grote richtingen: commerciële fondsenwerving en non-profit
fondsenwerving. De eerste wordt gebruikt door bedrijven, zaken of
middenstanders om meer verkoop en winst te bekomen. De tweede soort is
een middel om meer fondsen te werven voor goede doelen,
non-profitorganisaties of hulporganisaties.
Gebruik de sterkte van een "community". Een
community is een verband dat voor een heel
sterke band tussen de leden zorgt. Denk maar aan het
groepsgevoel. Dat is precies het sterke punt van de sociale
netwerksites. Als commerciële onderneming kunt u hier uw voordeel bij
doen. Creëer zelf een eigen community
rond uw zaak, een bepaald merk of dienst. Zorg vervolgens dat uw
klanten er deel van uitmaken. Probeer ook de vrienden en kennissen van
uw klanten bij uw community te betrekken. Van zodra u voldoende leden
hebt, kunt u aan de slag:
Lanceer
oproepen aan uw leden. Nodig de mensen uit om kennis te maken
met een nieuw product of dienst. Stimuleer hen om in beweging te komen.
Vraag desnoods om uw boodschap verder uit te dragen.
Communiceer via uw community. Vraag
reacties aan uw leden. Ook beoordelingen, suggesties, ervaringen, enz.
scoren heel goed. Bovendien is het leuk om lezen voor de overige leden
van uw community.
Organiseer
events en nodig uw leden hierop uit. Spontaan denken we hier
natuurlijk aan opendeuracties of verkoopsacties. Maar het kan ook een
speciale lanceringsweek worden of een mooi-weerweek. Wees inventief en
je scoort er mee. Bovendien kan het best alleen maar online gebeuren,
zodat de organisatiekosten beperkt blijven. Maar ook een jaarlijks
klantenfeest (b.v. barbecue in de zomer of glühweinavond in de winter)
is een prima idee.
Werk met
uw community. Deel bijvoorbeeld uw leden in groepen in en laat
de verschillende leden dan uw producten uittesten. Zorg dat ze zo extra
betrokken worden bij wat u doet. Op deze manier maken ze gauw deel uit
van uw organisatie. Daardoor gaan ze spontaan voor u reclame maken in
hun kennissenkring.
Vraag hen
om betrokkenheid. Stel dat er een goeddoelactie gebeurt in uw
stad of gemeente. Schaar gerust uw community achter dit initiatief en
vraag uw leden om hun bijdrage over te maken of om dit initiatief te
steunen.
De bovenstaande mogelijkheden werden hier uitgewerkt
van het oogpunt van een commerciële zaak. Maar dit gaat net evengoed
voor een non-profitdoel of een
lokaal goed-doel project. Het enige verschil is dat de opbrengst
integraal naar het steunen van een maatschappelijk project gaat. Let
echter wel goed op verborgen kosten. Dit komt o.a. ook aan bod in de
bijdrage over SMS campagnes.
Besluit. Het
gebruik van sociale netwerksites om geld te verdienen is bijzonder
interessant door het groot potentieel
dat ze bieden. Facebook bijvoorbeeld heeft op dit moment 400 miljoen
(400.000.000!) actieve gebruikers wereldwijd. In België is Netlog heel
sterk in het jongerensegment en in Nederland staat Hyves heel sterk. Dat
biedt heel veel mogelijkheden om uw bedrijf, merk of zaak een goede
push te geven. Sociale netwerksites zorgen voor extra kansen op succes.
Contacteer gerust een gespecialiseerde partner als u het professioneel
wilt aanpakken.
Volgende week deel 2: doeltreffende
non-profitacties via sociale netwerksites.
Het internet is bijna alom
tegenwoordig. Daardoor steeg het gebruik van dit medium de laatste jaren
exponentieel. Ook het internet voor privé gebruik volgde deze trend.
Maar wat geeft dit nu voor gevolg voor de bedrijven? Een enquête ven
InSites geeft deze week een beeld.
Het internet even noodzakelijk als
elektriciteit en water? Veel mensen zijn tegenwoordig
permanent verbonden met het internet. Dit gebeurt nu via heel diverse
apparaten. Natuurlijk de PC, maar ook de smartphone, pda of straks de
tablet-computer houden de mensen constant online. Als gevolg van deze
evolutie gebruiken de mensen het internet zelf steeds meer voor privé
stuff. Een eigen blog of website. Een profiel op Facebook of Netlog.
Twitteren en surfen via het mobieltje, zo gaat de modale Belg
tegenwoordig door het leven.
Doordat de mensen constant verbonden
blijven en het internet omnipresent is, vervaagt de lijn tussen professioneel en privé gebruik van
het internet. Men is toch online. Dus kijkt men snel even Facebook na
of men reageert prompt op een post of bericht. Dat dit ook vaak op het
werk gebeurt, is eigenlijk een publiek geheim. Men vermoedde wel dat dit
gebeurde, maar er was nooit echt onderzoek naar gedaan. Tot nu.
Hoe vaak surft de Belg privé op het werk? Uit
een recente enquête van het Belgisch onderzoeksbureau InSites blijkt
dat 40 procent van de werknemers
op het werk regelmatig voor privé zaken het internet gebruiken. Dat is
vrij veel, maar niet alle privé surfs duren even lang. Waarvoor surft
men zo gemiddeld privé op het werk?
49 % van de mensen gebruikt het internet voor hun persoonlijke administratie bij te
werken. Om persoonlijke mails te versturen of te beantwoorden
bijvoorbeeld;
25 % van
de werknemers regelt zijn eigen
bankzaken online op het werk. Bijvoorbeeld betalingen uitvoeren,
saldi checken, e.d.m.;
21 %
van de collega's bezoekt regelmatig de sociale
netwerksites zoals Facebook of Netlog terwijl men verondersteld
wordt om naarstig te werken.
Deze cijfers bewijzen dat het
privé surfen op het werk tot een serieus probleem kan leiden. Het is
zonder twijfel een grote kostenpost aan het worden voor veel bedrijven
of zaken. Daarom worden ook steeds
vaker regels opgelegd voor het internetgebruik op het werk. Ook
de interne controle gebeurt steeds regelmatiger en grondiger. Dit kan
gaan van het blokkeren van bepaalde sites op het eigen bedrijfssysteem,
tot vermelding en sanctioneringen via het bedrijfsreglement.
De positieve gevolgen van permanent
internet. Niet alles is echter kommer en kwel. Deze trend
heeft ook een positieve keerzijde. Surfen bijna 4 van de 10 werknemers
van tijd tot tijd voor privé zaken op het internet, dan zegt 45 procent van de ondervraagden in hun
privé tijd het internet voor hun werk te gebruiken. Professionele mails
beantwoorden b.v., maar ook afspraken regelen en agenda's up-to-date
houden, vergen maar een muisklik.
Nog een gevolg van de
permanente toegang tot het internet is dat het thuiswerken hierdoor veel gemakkelijker is geworden. Vaak betalen bedrijven (een
deel) van de kosten en bieden hun werknemers de luxe om een paar dagen
per week de files te vermijden of nutteloze reistijd te beperken.
Doordat iedereen toch permanent geconnecteerd blijft, is de plaats waar
men werkt immers minder van belang.
Een tweede gevolg is dat de rapportering tussen bedrijven en
mobiele mensen nu veel sneller
gebeurt. Vaak worden mails en berichten gewoon ter plekke beantwoord via
GSM of smartphone. En voor de mobiele brigade (vertegenwoordigers,
servicemensen, depannagedienste, ...) is er op elke hoek of
wegrestaurant wel een hotspot of andere draadloze verbinding met het
internet voorhanden. Daar kunnen iets uitgebreidere rapporten worden
bijgewerkt en verstuurd onder het nuttigen van een verdiende kop koffie.
Besluit. Het privé surfen neemt
steeds vaker een deel van de bedrijfstijd in op de werkvloer. Daar
tegenover staat dat mensen ook thuis steeds meer professionele zaken
regelen via het internet. Doordat de plaats van werken van minder belang
is, versnelt de informatieoverdracht en rapportering. De mobiele mens
is duidelijk beter geïnformeerd en sneller op de hoogte.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Tags:surfen op het werk, privé surfen, professioneel internet thuis, thuiswerken, surfgedrag werknemers, sufgedrag belgen, surfgedrag vlamingen
13-05-2010
Tot 30 % meer respons met een goed e-bericht.
Er wordt tegenwoordig steeds meer
elektronisch of via het internet gecommuniceerd. Berichten die men op
computer ontvangt, worden op een andere manier gelezen dan gedrukte
tekst. Daarom is het nuttig om rekening te houden met een aantal goede
tips voor internet- en mailberichten.
De digitale revolutie in volle ontwikkeling. Decennia
lang communiceerden de mensen vooral met telefoon en brieven. Steeds
vaker stellen we nu vast dat deze traditionele media vervangen worden
door nieuwe media. De mensen
mailen, reageren via websites en blogs. Velen hebben een Facebook of
Netlog profiel en praten zo met elkaar.
Dat is natuurlijk ook de
moderne ondernemer niet ontgaan. Een belangrijk deel van zijn
commerciële berichten verloopt nu via
internet en e-mailprogramma's. En de meest vooruitstrevende zaken
gebruiken Facebook of een andere sociaal netwerk bij hun
bedrijfsvoering. (zie hiervoor ook het artikels over "Facebook voor
bedrijven").
Dan is het natuurlijk belangrijk om weten hoe de
mensen berichten op hun computer, tablet, pda of smartphone lezen. Zo
verbetert het leescomfort en
maakt u dat men u beter begrijpt. Uiteindelijk leidt dit tot een betere
band met uw klanten en tot meer omzet.
Een goed internet- of mailbericht maakt u op de volgende manier. Het
grootste probleem is de benadering van zo'n bericht. Een e-mailing is persoonlijker dan een gedrukte
rondzendbrief. Een e-nieuwsbrief spreekt de mensen meer aan dan een
opgestuurde folder. De grootste fout gebeurt als u een elektronisch
bericht "formeel, neutraal of ambtelijk" opstelt. Om dit te vermijden
volgt u best volgend stramien.
De titel of het onderwerp is het eerste dat wordt opgemerkt.
Een goede titel geeft direct de boodschap en de winst weer voor de
ontvanger. Hiermee wekt u nieuwsgierigheid op voor uw tekst.
Een
e-bericht zelf bestaat uit een vaste
structuur: onderwerp (titel) - inleiding - 1e alinea - rest van
de tekst. De inleiding in een korte samenvatting van het belangrijkste
punten. De eerste alinea geeft ook de belangrijkste voordelen voor uw
klant weer. Over de 80 % van de mensen lezen niet verder. Maak dus dat
deze ook uw bericht verstaan hebben.
Uw bericht zelf moet u duidelijk structureren. Gebruik korte
zinnen en een directe taal. Schrap alle overbodige woorden (meer dan 30
%) of vervang ze door duidelijke, korte synoniemen.
Langere
teksten of berichten met meerdere items trekt u uit elkaar. Gebruik korte alinea's met evt. een duidelijke kop er boven. Durf ook
voldoende witruimte tussen de blokken zetten. Dit geeft meer
duidelijkheid. En in een artikel zet u de keywords (trefwoorden) in het
vet. Wie enkel deze leest, krijgt zo een goede samenvatting te zien.
Zorg
ten slotte dat uw voorstel duidelijk en step-by-step gepresenteerd wordt. Maak duidelijk wat men
moet doen. Vraag ook om actie in uw tekst. En heel belangrijk: vergeet
zeker deadlines niet te
vermelden.
Besluit. Met
een e-mailbericht of een computerbericht spreekt u persoonlijk met uw
klant of prospect. Zorg er dus steeds voor om sympathiek, aangenaam en dynamisch te schrijven.
Maar wel steeds to-the-point blijven. Met wat oefening lukt dit perfect
voor commerciële teksten. Gebruik dus gerust a.u.b. als u een vraag
stelt. En bedank uw klant in uw
mail of nieuwsbrief voor zijn aandacht of zijn reactie. Met een goed
uitgekiend, professioneel bericht kan uw respons met ongeveer met 30 procent stijgen.
De e-voucher is iets minder bekend als
promotiemiddel. Nochtans zijn de resultaten hoger dan zonder die
techniek. Waarom zijn de resultaten hoger met een e-voucher? Hoe pakt u
dat aan en waar moet u op letten?
De e-voucher is een minder gebruikte
reclametechniek. Een voucher is eigenlijk "een promesse". Dat
is een belofte die u als
handelaar doet zodat de klant een bepaald
voordeel, product of dienst zal krijgen tegen de vermelde voorwaarden. De begunstigde
van de e-voucher moet enkel aan de gestelde voorwaarden voldoen.
Vergelijkende
tests wezen uit dat acties die gebruik maakten van een e-voucher
gemiddeld 4 tot 7 procent beter
scoorden dan met een traditionele benadering. In de praktijk kan dit een
verdubbeling van het resultaat betekenen. Een e-voucher kan worden
gebruikt om een kortingsactie te promoten, om een productsample te
verdelen, om een tijdelijke actie te stimuleren, enz. De toepassingen
zijn legio.
Waarom verhoogt het
resultaat met een e-voucher? Dat houdt voor een deel verband
met de natuur van de mensen. Een e-voucher is dus een belofte die u
maakt aan uw consument om iets te geven onder bepaalde voorwaarden. Dat
trekt aan. Nagenoeg iedereen is geneigd om zo'n "bon" te gebruiken. En
liefst zo snel mogelijk. Want iedereen krijgt graag een voordeel. De
clou zit hem dus in de belofte.
Ook speelt het mee dat een
e-voucher verspreiden, een actie
uitvoeren betekent. En elke (extra) actie levert natuurlijk
ergens resultaat op. Wie twee mailings verstuurt per kwartaal zal
-normaal gezien- meer resultaat behalen dan wie dat maar eenmaal doet.
Behalve als u niets aan te kondigen heeft natuurlijk, of als de actie
krakkemikkig en onprofessioneel wordt uitgevoerd.
Welke voordelen heeft het gebruik van een
e-voucher?
Een e-voucher trekt van nature de mensen
aan om in actie te komen. Het is immers een belofte die u maakt om iets
te geven. En dat is een heel sterke
motivator. Het grootste voordeel is louter psychologisch. Men
beweert dat de roots terug gaan naar de jeugd waar de ouders kinderen
belonen door iets te beloven als ze iets goed doen. En dat voelt goed
aan voor wie het voordeel dan krijgt.
De klant moet eerst zelf
een actie ondernemen vooraleer ze het beloofde krijgen. M.a.w. u haalt
gelijk hoe eerst commercieel resultaat
vooraleer u iets weggeeft.
Een e-voucher is tastbaar en echt. De klant kan deze
uitprinten en tonen. Hij kan er naar kijken en al beginnen dromen wat
hij met het beloofde zal doen. Bovendien twijfelen minder mensen aan de
echtheid van een voucher. Het staat zwart op wit.
Een e-voucher
wordt heel gemakkelijk doorgegeven
aan vrienden, kennissen of familie indien de begunstigde er geen
gebruik wil van maken. Dat is nl. nog zo'n eigenschap. Een voordeel laat
niemand graag verloren gaan. Wie er niet zelf kan/wil profiteren, geeft
het met de glimlach door aan iemand anders. Dat betekent wel een extra
(nieuwe) klant voor u.
Een e-voucher kan over een langere periode worden ingezet van
b.v. een kortingactie. Daar de consument een hogere waarde toedicht aan
een voucher, wordt deze beter bewaard dan b.v. een kortingsbon. Loopt
een e-voucher over een langere periode, vermeld dan wel duidelijk op de
voucher wanneer de actie stopt.
Besluit. Een e-voucher is een minder toegepast
promotiemiddel in het internettijdperk. Nochtans stijgen de resultaten
met een aantal procent. De e-voucheractie kan gerust over een langere
periode gebruikt worden waardoor in bepaalde gevallen het
succespercentage verdubbelt ten opzichte van een traditionele actie.
Een
e-voucher is een speciale techniek die wel de nodige kennis vergt om ze
succesvol uit te voeren. Ze moet er nl. authentiek en waarachtig
uitzien, anders beoordelen de mensen ze als platte reclame en werkt ze
niet echt. Voor een goed resultaat laat u ze best uitvoeren door een professionele partner.