Maandag 14 mei 2018. Het is half negen in de
morgen. Gisteren waren we nog opgetogen over de voorspelde weerberichten. Er
werden middagtemperaturen verwacht van maximum 25° Celsius. Maar daar gaat
vandaag niets van in huis komen. Het is mistig en er waait een strakke wind van
minstens drie beaufort. Daarbij duid de temperatuur slechts 12°C aan. Een trui
en een fleece jasje zijn geen overbodige luxe. En ik had gedacht dat we in een
T-shirt zouden kunnen vertrekken. Niet dus. Onze fietszakken zitten vol met de
nodige kleding voor vijf dagen. De duur van onze fietstocht. We zijn er klaar
voor en na een foto, die één van de buren van ons samen neemt vertrekken we van
Ekeren naar Blankenberge aan zee. Gust, een andere buurman, komt nog buiten
staan om ons uit te waaien en wenst ons nog een behouden aankomst. We fietsen
eerst via de kortste weg naar de Oude Landen. We rijden door een uniek
stedelijk natuurgebied waar ook, sinds kort, BPost deels eigenaar van is. We
vinden in dit domein nog een verrassend stukje wilde bosnatuur met oude wilgen
en vanaf het voorjaar zingende en kwetterende vogels.
Eens uit het natuurgebied volgen we knooppunt 54.
We rijden door de wijk Luchtbal verder. In deze buurt werd de tv-serie de
Familie Backeljau opgenomen. Een Vlaams komische televisieserie dat tussen 1994
en 1997 werd uitgezonden. We fietsen onder de A12 door. Links van ons is de
spoorweg met het station Antwerpen Noorderdokken. Wat verder rijden we onder
de 'Burgemeester Jozef Masurebrug' door. Genoemd naar Jozef Masure die tussen
1977 en 1982 burgemeester van Merksem was. Vanaf hier moeten we een omleiding
volgen. De Argentiniëlaan ligt volledig opengebroken. Er wordt een nieuw
fietspad aangelegd zodat de straat groener en veiliger wordt. De omleiding is
duidelijk aangebracht en enkele minuten later bereiken we de Noorderlaan. Als
we de N180 kruisen zien we rechts het complex van de vroegere Metropolis. Het
opende de deuren in 1993, maar werd in 2011 veranderd in Kinepolis. Er zijn
momenteel 24 zalen. We nemen een ondersteuning meer en fietsen de
Straatsburgbrug op (N101) die over het Straatsburgdok ligt. Deze brug werd in
1996 gebouwd en heeft een lengte van 264 meter. Het Straatsburgdok verbindt het
Albertkanaal met de Antwerpse haven. Het dok werd gebouwd in 1930. We laten
restaurant Het Pomphuis rechts liggen. Hetbouwen van het Pomphuis begon in 1918 en duurde tot 1920. De pompen
pompten het naastgelegen droogdok leeg zodat een schip onderhouden kon worden.
We fietsen over de Siberiabrugen
aan het eind van de Letlandstraat is knooppunt 54.
Vanaf knooppunt 54 rijden we via de Kattendijkbrug
over het sasdok. Links zien we het Red Star Line Museum. De Belgische rederij
die een geregelde dienst onderhield tussen Antwerpen en New York of
Philadelphia. Ze werd gesticht in 1872 maar ging failliet in 1929. De Rijnkaai
brengt ons tot aan hangar 27 met de ATV studios en knooppunt 56.
We fietsen nog meer zuidwaarts langs de
verschillende kaaien. Het is even na 10:00u als we aan het Kiel in de
DHerbouvillekaai bij knooppunt 41 zijn. Rechtsaf om langs de Fietserstunnel
onder de Schelde naar Linkeroever te rijden. We zijn blij dat de liften naar
behoren werken en verdwijnen diep onder de grond, verlost van de wind, van de
kou en de mist. We fietsen niet alleen door de tunnel. Veel mensen maken er
gebruik van om van en naar hun werk te rijden. Zelfs een eenzame jogger loopt
rustig naar de rechter oever. 700 meter verder is knooppunt 44.
Bij knooppunt 20 rijden we voorbij de
psychiatrische gevangenis voor zowel mannen als vrouwen. Een spandoek werd aan
de hoge afsluiting geplaatst en vermeld: Van gevang naar zorg. Een campagne
van Te Gek? in samenwerking met de Vlaamse gevangenissen, de justitiehuizen
en nog veel meer organisaties. Tijdens deze campagne werden heel wat projecten opgezet.
We rijden rechtdoor via de Beatrijslaan. Links van onze rijrichting vloeit de
Schelde waarvan we slechts nu en dan een glimp opvangen. Rechts zien we de
Burchtse Weel dat gevormd werd door een dijkdoorbraak tijdens de Middeleeuwen.
Ze werd vergroot en uitgediept tot recreatievijver. Rond 1965 werd een
aanpalend dok gegraven waar prefab elementen voor de Kennedytunnel gebouwd
werden. Burchtse Weel en dok werden in 2011 heraangelegd tot een slikken- en
schorrengebied. Slikken zijn de delen die bij elke vloed overspoeld worden. De
schorren liggen hoger en komen enkel met springtij helemaal onder water te
staan.
We arriveren in Burcht, een deelgemeente van
Zwijndrecht. In de Dorpstraat verlaten we even ons knooppuntnetwerk en fietsen
regelrecht naar het kerkplein met de Sint-Martinuskerk. Volgens de legende zou
de kerk gesticht zijn in 910. De huidige kerk dateert echter van 1899-1904. Ze
werd meermaals gerestaureerd. Het is marktdag vandaag. Er staan slechts drie of
vier kramen nabij de kerk en druk is het zeker ook niet. Naast de kerk werd in
augustus 1967 de eerste stalen openluchtbeiaard van Vlaanderen gebouwd, naar
aanleiding van het 20-jarig burgemeesterschap van Paul Van Goethem. Er hangen
maar liefst 37 bronzen klokken. In 1968 werd de 15 meter hoge beiaard
ingehuldigd. De beiaard werd in het jaar 2000 vernieuwd. Het prachtig
gerestaureerde hoge gebouw naast de kerk is de voormalige broederschool,
Sint-Joseph, dat in 1908 werd opgetrokken. Boven de bakstenen toegangspoort
werd het bouwjaar aangebracht in Romeinse cijfers (MCMVIII). Enkele jaren
geleden werd het gebouw opnieuw gerenoveerd tot volwaardige appartementen. De
pastorie op het nummer 29 werd gebouwd in 1659. Uiteraard werden de nodige
restauratiewerken uitgevoerd. Op de hoek, over de kerk, nemen we een eerste
sanitaire stop bij 'De Klok'. We drinken een kop koffie of thee en rusten even
uit. Het is 10:41u.
We vervolgen achteraf onze weg door de Kerkstraat.
Net buiten het centrum van Burcht heeft een circus zijn tenten opgeslagen. Langs
het recente fietspad, langs de Schelde, zien we drie levensechte dromedarissen
en een longhoorn grazen. Ze lopen vrij rond op en naast het pad. We slalommen
tussen de uitwerpselen van de grote dieren. Gelukkig zijn ze niet agressief.
Via de Pastoor Coplaan fietsen we over de E17, nemen de eerste straat links en
fietsen op een voorbehouden fietspad, evenwijdig met de snelweg.
We rijden op het grondgebied van Zwijndrecht. We
komen niet echt door het centrum. Aan de Y-splitsing maken we een scherpe bocht
naar links en vervolgen onze weg langs de Nieuwlandstraat. Net buiten het
centrum rijden we over een voorbehouden fietspad. De weilanden zien geel van de
hoge boterbloemen. Ik gok op de 'Scherpe boterbloem', maar het kan ook één van
de 600 andere soorten boterbloemen zijn. Enkele paarden grazen in de wei maar
door de onaangename smaak laten de dieren de bloemen vanzelf staan. Het weer
wil maar niet beteren, maar we klagen niet want de regen blijft uit. We rijden
tot over de N419 of de Krijgsbaan. We rijden langs de achterzijde rond het fort
van Zwijndrecht. Het fort werd in 1870 gebouwd en in 1912 gerenoveerd. Alle
historische gebouwen bestaan nog, al werden er wel nieuwe loodsen bijgebouwd.
Het fort is eigendom van de Belgische overheid en wordt nog steeds gebruikt
door het leger. Het is dus niet toegankelijk.
Aan de eerste spoorwegovergang, voor knooppunt 50
houden we halt bij een pijlerkapel Maria ten Doorn. Een statieommegang uit
het derde kwartaal van de negentiende eeuw. We volgen een tijdje het spoor
links van ons. Hier is het rustig en een bank nodigt uit om hier te picknicken.
Net buiten het centrum van Melsele spotten we in de verte de romp van een oude
molen. Dit is de molen Van Hove of de Nieuwe Molen met vijf zolders. Gebouwd
op het einde van de achttiende eeuw en in 1822 volledig gerestaureerd tot
een ronde stellingmolen. Reeds in 1924 werden de wieken verwijderd. Tijdens
WOII was er een Duitse uitkijkpost gevestigd. Na de oorlog maalde de molen
verder met een elektromotor tot 1975. De romp doet nog slechts dienst als
bergingsruimte. We fietsen richting Beveren.
Vlakbij het kasteel Cortewalle staat het kunstwerk
'Paard verdedigt veulen tegen stier', omgeven door kleurrijke lentebloemen.
Kasteel Cortewalle is een Vlaamse waterburcht en dateert van de vijftiende eeuw. Met trots mag het zelfs het oudste kasteel van het Waasland genoemd
worden. Het werd tot 1960 bewoond, waarna in 1966 de gemeente Beveren het
domein aankocht. Het kasteel maakt momenteel deel uit van het Cultuurcentrum
'Ter Vesten'. Over het kasteel bevindt zich het 18de eeuwse koetshuis met
oranjerie dat nu een taverne restaurant is. We fietsen door het uitgestrekte
park tot aan de N70.
We steken de grote drukke baan over tot bij de
parochiekerk Sint-Martinus. Ze werd gebouwd in de elfde en twaalfd eeuw met Doornikse kalksteen. De toren werd in de dertiende eeuw verhoogd.
In de vijftiende eeuw werd de kerk gesloopt en vervangen door een gotisch
gebouw rond de behouden toren. De schandpaal dateert van april 1777. De
kapiteel met vaas werd in 1984 aangebracht. De arduinen gemeentepomp op de
Grote Markt heeft een diamantkop en een kroonlijst. Het monument voor de
gesneuvelden van beide Wereldoorlogen trekt onze aandacht. Bij heel warm weer
wordt de fontein gebruikt voor afkoeling door de plaatselijke jeugd. Waterpret
verzekerd. Aan de linkerzijde van de grote baan werd het gemeentehuis
opgetrokken. Het oude gedeelte werd in 1863 gebouwd. Het verving het Landhuis
dat dateerde van 1652. Het nieuwe gedeelte, achteraan, kwam in twee fases tot
stand: in 1981 en 1992. In de gevel werden de wapenschilden aangebracht van de
acht deelgemeenten. In het driehoekige fronton staat de Heilige Martius
afgebeeld. Het gemeentehuis heeft nog steeds zijn administratieve functie.
Verder langs de winkels in de Vrasenestraat.
In Vrasene houden we kort halt bij de Heilige
Kruiskerk. Reeds voor het jaar 1183 was hier al een Romaanse driebeukige kerk,
maar dan zonder toren. Deze werd door volkstoename vervangen in de vijftiende eeuw met vierkante westtoren. Dichtbij staat het oorlogsmonument dat de inwoners
gedenkt die zijn omgekomen of vermist tijdens de beide Wereldoorlogen. Ook werd
in de buurt van de kerk de oude schandpaal van 1765 geplaatst.
Bij knooppunt 2 houden we halt naast de kapel op de
hoek van de Kortbroekstraat en de Smisstraat. De kapel van de Heilige Barbara
werd in 1814 gebouwd ter vervanging van een tijdens de Franse revolutie
gesloopt heiligdom. Het interieur wordt prachtig onderhouden. In de
Puchelstraat werd de kapel van de Heilige Rita gebouwd in het tweede kwartaal
van de twintigste eeuw. Boven de dubbele deur werd het opschrift aangebracht:
Helpster in onmogelijke en hopeloze zaken. Ook dit interieur mag gezien
worden. Het beeld van de Heilige Rita staat temidden van gevleugelde engelen.
De windturbines zijn niet meer uit het landschap
weg te denken. Bij knooppunt 72 draaien er maar liefst vier naast elkaar. Een
bord legt uit: In november 2012 werd het windpark Duikeldam in bedrijf
genomen. Het park omvat vier windturbines, waarvan één in Sint-Gillis-Waas en
drie op het grondgebied van Vrasene. Samen produceren deze voldoende stroom
voor ca. 6.000 gezinnen. We fietsen langs hectaren fruitboompjes. Reeds van
ver zien we de rode appels schitteren. De akkers rondom kleuren groen. Vooral
de maïs domineert de omgeving. De plantjes zijn echter nog pril. Ze staan nog
maar enkele centimeters boven de grond. We kunnen nog volop genieten van weidse
uitzichten. Bij de akkers met hoge ruggen vraag ik me af of er aardappelen of
asperges groeien? Het lijkt of elk stukje landbouwgrond is bezaaid of beplant
met groenten. Als nu het weer nog wat mee wil kan de groei beginnen. De mist
houdt echter nu nog hardnekkig stand. Ook de wind wil niet luwen.
We fietsen over het Klingspoor tussen twee
waardevolle natuurgebieden op een oude spoorwegbedding langs het Stropersbos.
Het Stropersbos strekt zich uit langs de Belgische kant van de grens en is
ongeveer 300 hectare groot. Daardoor is het één van de grootste bos- en
natuurgebieden van Oost-Vlaanderen. Tussen 2001 en 2010 werd hier een groots
natuurinrichtingsproject gerealiseerd om de natuur meer kansen te geven. De
Clingse bossen bevinden zich aan de Nederlandse kant. We naderen het Belgische
dorp Klinge. Bij het voormalige treinstation van Klinge houden we een sanitaire
stop aan de 'Oude Statie'. Meteen komt de zon tevoorschijn. De wolken breken
open en we zetten ons aan het enige vrije tafeltje op het terras. Proost.
Het is 15:45u als we over de grens van Nederland
rijden, op het grondgebied van Zeeland. We moeten nog ongeveer 5 kilometer
fietsen. We rijden door het historische drukke centrum van Hulst. In het oude
vestingstadje is het feest. Op de markt, bij de kerk, draait de kermis op volle
toeren. Kinderen kraaien van de pret. Hekwerken staan langs de stoeprand te
wachten op de wielrenners. We fietsen langs de Dubbele poort naar de Tivoliweg
tot bij het B&B huisje: 'Carpe Diem'. Onze gastheer leidt ons rond in ons moderne
stulpje. Onze fietsen mogen in de garage om de batterijen op te laden. We
hebben vandaag 52 kilometer gefietst. Het is zonnig geworden en een paar graden
warmer. Wat later stappen we terug naar het centrum van Hulst voor een
welverdiend avondmaal. Fotos: Rina Meurs.
Vertrek: Vlakbij het voormalige station in de
Stationsstraat van As.
Zondag 6 mei 2018. Het is rond acht uur in de
vroege morgen als we met de auto richting Luik vertrekken. Het is redelijk
rustig op de ring rond Antwerpen. Het scheelt een pak als er geen vrachtwagens
rijden. Een half uur later bevinden we ons al in de provincie Limburg. We zijn
net het bord voorbij gereden waarop de vriendelijke Limburgers ons welkom
heetten. Aardig toch? Aan afritnummer 24 verlaten we de E314 en rijden richting
Tessenderlo. Ons Rina heeft van de kinderen en vrienden een Bongobon cadeau gekregen
voor haar zestigste verjaardag. Een uitstekende reden om eerst eens uitvoerig
te gaan ontbijten voor we onze educatieve fietstocht aanvatten. We houden halt
op de parking aan de Zavelberg nabij taverne 'Ter Scoete' in Tessenderlo, aan
de rand van het drieduizend hectare groot natuurgebied 'Gerhagen'. Het domein
Gerhagen is de groene long van Tessenderlo. Het domein heeft een oppervlakte
van 945 ha en is samen met de Merodebossen één van het grootste aaneengesloten
bossencomplex van Vlaanderen. Naast het gezellige eetcafé bevindt zich het
Bosmuseum. Een bezoekerscentrum dat informatie over de natuur aanbiedt.
In het weekend kan je hier bij taverne 'Ter Scoete'
ontbijten. Voor de hongerige wandelaar en fietser staat er een uitgebreid
ontbijtbuffet klaar met diverse koude en warme gerechten. Al of niet
voorafgegaan met een glas bubbels. Binnen in de taverne zijn alle tafels en
stoelen bezet of gereserveerd en we krijgen een tafeltje op het terras
aangeboden. De temperatuur wijst momenteel 15 à 16° Celsius aan. Het wordt
beslist warmer vandaag maar nu houden we nog onze truitjes aan. We zijn
trouwens niet de enigen die op het terras ontbijten. Er worden zelfs nog meer
tafeltjes gedekt op het enorme terras. Na afloop van ons heerlijk ontbijt
vertrekken we naar de Limburgse gemeente As.
Een paar minuten voor 11:00u draaien we de parking
op naast het voormalige station van As. Het 'Station Asch' is het ideale
vertrekpunt voor een fietstocht rond en door het Nationaal Park Hoge Kempen.
Het is hetoudste station van Limburg.
In de jaren '20, van vorige eeuw werd dit het beginstation van de kolentreinen.
Vanaf dan speelde het station jarenlang een centrale rol in de
steenkoolontginning in deze streek. Van hieruit vertrokken de vele mijnwerkers
en kolenwagens naar de nabij gelegen mijnen in Eisden, Waterschei en
Winterslag. Het mijnverleden is hier nooit ver weg. Nu staat er een
gerestaureerde trein met het smalste bezoekersonthaal van het Nationaal Park.
Het vroegere stationnetje is nu een gezellig eetcafé waar je de sfeer van
weleer nog steeds kan opsnuiven. Het perron doet dienst als terras waar
momenteel al enkele dorstige of hongerige aan picknicktafeltjes op een
consumptie zitten te wachten in het vroege lentezonnetje. Aan de overzijde van
het perron staan verschillende kraampjes opgesteld. Muziek klinkt uit de
luidsprekers. Vandaag is het de tweede dag van 'Smaak'. Een foodtruckfestival
die het 'Station As' omtovert tot één groot sfeervol openluchtrestaurant. Van
Aziatisch tot Zuid-Amerikaans, er is voor iedereen wat wils. Er is, voor straks
muziek en dans, een openluchtfilm en volop animatie voorzien. Genieten tussen
de treinen dus. We laten de fietsen nog even op het fietsrek en wandelen langs
de geurige kraampjes naar de oude historische treinstellen die werden
opgesteld. Een buffetwagen en een slaapwagon zijn aan elkaar gekoppeld. Op deze
manier wandelen we tot bij de uitkijktoren.
De 31 meter hoge uitkijktoren is een replica van de
boortoren waarmee de Leuvense professor André Dumont in 1901 op 541 meter
diepte de eerste steenkool in Limburg ontdekte. Het is 'slechts' 130 trappen
klimmen tot het hoogste punt. Het loont te moeite. Hier boven hebben we een
weids uitzicht over de stations site en het Nationaal Park. In de verte zien we
de twee hoge terrils van de voormalige steenkolenmijn, ook van de Mechelse
Heide en Maasmechelen vangen we een glimp op. Na nogmaals 130 trappen naar
beneden, wandelen we terug langs het gesloten bezoekerscentrum en het oude
station naar de auto.
Voor we aan onze route beginnen fietsen we eerst
langs de Stationstraat, we laten het stationnetje links liggen, en slaan dan de
eerste straat rechtsaf in. Dit is de Schuttenbergstraat die we volgen tot
achter de sporthal. Hier ligt, net buiten het centrum van As, de Geologische Wand,
een overblijfsel van de voormalige grindhoeve Hermans. De wand van deze
Grindgroeve toont de geologische afzettingen van de laatste 300.000 jaar. Via
de trappentoren van 8,5 meter, kunnen we de wand op diverse niveaus bekijken.
Eens boven, na 50 trappen, staan we in een gemengd bos van loof- en
dennenbomen. De stilte wordt slechts onderbroken door het gezang van
verschillende vogels. Een lust voor het oor. De loopbrug vormt de verbinding
tussen de bodem van de groeve en het oorspronkelijk niveau. Eens terug beneden
fietsen we weer naar de grote baan die we oversteken en knooppunt 41 volgen. We
duiken meteen het bos in. Linksaf over een asfalt pad richting station van As.
We houden een fotohalte bij het monument voor de op 21 juni 1944 neergestorte
RAF Lancaster III LM580 DX-L. Een bommenwerper die hier vlakbij neerstortte met
als opdracht om een olie-installatie in het Wesseling Ruhrgebied (D) te
bombarderen. Het toestel steeg op in Groot Brittannië op 21 juni 1944 om
23:07u. Boven Eindhoven (NL) werd het vliegtuig beschoten door Duits
afweergeschut. Op bevel van de jonge piloot Ginger Guy (22) zijn zes
bemanningsleden uit het vliegtuig gesprongen. De piloot trachtte het toestel
vliegend te houden maar is in valvlucht met de volledige bommenlading neergestort,
hier aan het station, ongeveer op de plek van dit monument. De piloot kwam
daarbij om het leven. Hij is begraven op het kerkhof van As. Het monument werd
ingehuldigd op 21 juni 2014.
Via het smalspoor van het minitreintje fietsen we
opnieuw langs de hoge uitkijktoren. Voorbij de spoorweg moeten we rechtsaf
langs de parking. Het is een stevige klimming op de nieuwe fiets- en
voetgangersbrug over de N75 of de Europalaan. De brug is gebouwd in 2013-2014
en heeft een lengte van 90 meter. Na knooppunt 41 duiken we het bos in van het
Nationaal Park Hoge Kempen 'Mechelse Heide'. De Mechelse Heide is hét
wandelgebied bij uitstek in het Nationaal Park. De wandelingen ten zuiden van
deze weg brengen de wandelaar naar de hoogste punten van de Hoge Kempen met
vergezichten tot in Duitsland. Op 23 maart 2006 werd het Nationaal Park Hoge
Kempen officieel geopend. In dit natuurreservaat worden meer dan 5000 hectaren
bos en heide beheerd door het Agentschap voor Natuur en Bos van de Vlaamse
Overheid. De regio heeft iets bijzonders met zijn uitgestrekte natuur. Op de
fiets en zelfs bij een wandeling proef je van al dat moois dat de streek te
bieden heeft. Op een foldertje van Kolenspoor staat te lezen: 'De Hoge Kempen
is het grootste bos- en natuurgebied van heel Vlaanderen. Grote waterplassen
bleven achter daar waar zand en grind werd gewonnen. De hoogste 'toppen', 100 m
hoog, bieden schitterende vergezichten. Het is een thuis voor tal van zeldzame
en bijzondere dieren. Een ontmoeting met een ree is geen uitzondering en
vlinders zoals de koninginnenpage kleuren de zomer. Bijzondere bewoners zijn de
gladde slang, de mierenleeuw en de bijenwolf. Grote stenen en kleine keien
getuigen van de laatste ijstijden en geven een magisch gevoel'. Als we de E314
voorbij zijn komen we automatisch bij Camping Kikmolen aan de Kikmolenstraat.
Van de Kikmolen, naast de Kikbeek, rest slechts het molenhuis zonder molenrad.
De korenmolen werd gebouwd in 1480 maar werd herhaaldelijk gerestaureerd en
gerenoveerd.
Na knooppunt 61 rijden we op het grondgebied van
Maasmechelen door de gemeente Opgrimbie. We geven onze ogen de kost want we
fietsen langs recent gebouwde villa's met prachtige siertuinen. We staan soms
stil om van de azalea's, rododendron struiken en seringen te genieten. We
proberen hun geur op te snuiven. Sommige tuinen kleuren geel van de brem
dievolop staat de bloeien. Een streling
voor het oog. We fietsen momenteel op een hoogte van 42 meter. We fietsen
daarna langs de rand van het natuurpark.
Voorbij knooppunt 63 fietsen we over de 'Ziepbeek'.
Het water van de beek is erg zuiver en voedselarm. Verderop rijden we terug
door een uitgestrekt dennenbos dat wordt afgewisseld met heide. Het is nog te
vroeg om te genieten van paars bloeiende heide.
Bij knooppunt 62 moeten we rechtdoor fietsen maar
houden eerst een verfrissende stop bij het IJsparadijs. Er is niet veel plek
meer in de schaduw. Het is bijna een wedloop naar een schaduwrijk tafeltje met
twee stoelen. Terwijl ons Rina geniet van een Yoghurtijs met stracciatelli,
offer ik mij op bij een koele verfrissende en lekkere Duvel. Het is niet alleen
een komen en gaan van fietsers enwandelaars want ook talrijke auto's houden halt op de grote parking
naast het ijssalon. Naderhandfietsen we
voldaan weer verder, pal naast een grote weide met boter- en paardenbloemen die
in het zaad staan. Een rukwind blaast de pluisjes de hoogte in. Het lijkt net
heel fijne sneeuw. Best niet inademen. We hebben momenteel 20 kilometer
gefietst. De lucht is nog steeds lenteblauw. Geen wolkje aan het firmament te
bespeuren. Volgens mij meet de temperatuur meer dan 25° C aan. Goed dat we niet
constant in de zon moeten fietsen. Het bladerdek in het park en de bossen
beschutten ons tegen de felle zonnestralen. We rijden door Stalken, een gehucht
van Zutendaal. Bij de grote veldkapel, die gewijd is aan O.L. Vrouw van Rust,
houden we even halt. Het interieur oogt mooi door de vele plaasteren beelden op
het altaar. De muren zijn wit geschilderd en met fotokaders behangen. Enkele
stoelen nodigen uit om te mediteren. Naast en over de kapel staan twee villa's
te koop. Ons Rina heeft snel haar keuze gemaakt en wil al morgen verhuizen.
Maar ik denk dat mijn pensioen niet toereikend is. We blijven in ieder geval
hopen op een mirakel.
Even verder werd een monument opgericht van Jeroen
Brouwers in 2007. De zin van het leven. Is dit mogelijk de zin van het leven:
'Sporen achter laten?'. Verderop rijden we via een brug over de
'Bezoensbeek'. De beek ontspringt ter hoogte van Kalken en kabbelt rustig door
het landschap.
Bij het volgen van knooppunt 29 fietsen we door het
industrieterrein van Zutendaal. Het is rustig rijden momenteel omdat het zondag
is. Morgen moet je hier uiterst voorzichtig zijn en waarschijnlijk slalommend tussen
de trucks fietsen en heb je ogen te kort om je veiligheid te garanderen. Net
voor het centrum van Genk slaan we rechtsaf. Het is heuvel op en af. Het is
hier hoorbaar stil. Niets dan groen rondom ons. Goed dat er nog vogels zijn.
Een lust voor het oor. We zijn de enige levende zielen. Momenteel staan we stil
op een open plek met enkele hoogspanningsmasten. De hoge pylonen misstaan hier
tussen het vele groen. We proberen ze weg te denken maar verderop staat er weer
één. Vlakbij werd een infobord geplaatst: 'De 380 kv-hoogspanningslijn vertrekt
in Zutendaal en komt na 40 kilometer toe in Maaseik'. Rechts van ons in de
vallei bevindt zich recreatievijver 'Papendaalheide'. Een surfplas van
Zutendaal waar ook wordt geroeid, gekajakt en gezwommen. Een afrijs eindigt net
boven het water. Op het strand liggen de zonnekloppers.
We komen bij de muur van 'kattevennen'. Een van de
poorten tot het Nationaal Park Hoge Kempen.Hier ligt het accent op de kosmos. In de cosmodrome verken je het heelal
in de 360° dome. Naast sterrenkijken kan men hier minigolven, wandelen, fietsen
en paardrijden. Paardrijden is tegenwoordig een heerlijke bezigheid geworden.
In draf door de bossen of galopperen langs de uitgestrekte heidevelden. In
augustus wandel je door zeeën van paarse heide. Het is een heerlijke brok
ongerepte natuur van 5.700 hectare met dennenbossen, paarse heidevlaktes,
glinsterende vijverlandschappen en hoge rotstoppen met eindeloze vergezichten.
Het Europlanetarium is één van de vijf actieve volkssterrenwachten van
Vlaanderen.
Het is 30° Celsius als we terug bij de auto zijn.
We hebben in totaal 45,8 kilometer gefietst. Het is druk nu aan het
stationnetje van As. Bij de kraampjes zitten mensen te eten en te drinken. De
sfeer zit er goed in. Wij rijden naar huis. Tot schrijfs. Foto's: Rina Meurs.