|
Fietsknooppunten: 41 565 551 60 61 63
62 532 64 567 29 30 535 565 41.
Geplande afstand: 41,9 km.
Vertrek: Vlakbij het voormalige station in de
Stationsstraat van As.
Zondag 6 mei 2018. Het is rond acht uur in de
vroege morgen als we met de auto richting Luik vertrekken. Het is redelijk
rustig op de ring rond Antwerpen. Het scheelt een pak als er geen vrachtwagens
rijden. Een half uur later bevinden we ons al in de provincie Limburg. We zijn
net het bord voorbij gereden waarop de vriendelijke Limburgers ons welkom
heetten. Aardig toch? Aan afritnummer 24 verlaten we de E314 en rijden richting
Tessenderlo. Ons Rina heeft van de kinderen en vrienden een Bongobon cadeau gekregen
voor haar zestigste verjaardag. Een uitstekende reden om eerst eens uitvoerig
te gaan ontbijten voor we onze educatieve fietstocht aanvatten. We houden halt
op de parking aan de Zavelberg nabij taverne 'Ter Scoete' in Tessenderlo, aan
de rand van het drieduizend hectare groot natuurgebied 'Gerhagen'. Het domein
Gerhagen is de groene long van Tessenderlo. Het domein heeft een oppervlakte
van 945 ha en is samen met de Merodebossen één van het grootste aaneengesloten
bossencomplex van Vlaanderen. Naast het gezellige eetcafé bevindt zich het
Bosmuseum. Een bezoekerscentrum dat informatie over de natuur aanbiedt.
In het weekend kan je hier bij taverne 'Ter Scoete'
ontbijten. Voor de hongerige wandelaar en fietser staat er een uitgebreid
ontbijtbuffet klaar met diverse koude en warme gerechten. Al of niet
voorafgegaan met een glas bubbels. Binnen in de taverne zijn alle tafels en
stoelen bezet of gereserveerd en we krijgen een tafeltje op het terras
aangeboden. De temperatuur wijst momenteel 15 à 16° Celsius aan. Het wordt
beslist warmer vandaag maar nu houden we nog onze truitjes aan. We zijn
trouwens niet de enigen die op het terras ontbijten. Er worden zelfs nog meer
tafeltjes gedekt op het enorme terras. Na afloop van ons heerlijk ontbijt
vertrekken we naar de Limburgse gemeente As.
Een paar minuten voor 11:00u draaien we de parking
op naast het voormalige station van As. Het 'Station Asch' is het ideale
vertrekpunt voor een fietstocht rond en door het Nationaal Park Hoge Kempen.
Het is het oudste station van Limburg.
In de jaren '20, van vorige eeuw werd dit het beginstation van de kolentreinen.
Vanaf dan speelde het station jarenlang een centrale rol in de
steenkoolontginning in deze streek. Van hieruit vertrokken de vele mijnwerkers
en kolenwagens naar de nabij gelegen mijnen in Eisden, Waterschei en
Winterslag. Het mijnverleden is hier nooit ver weg. Nu staat er een
gerestaureerde trein met het smalste bezoekersonthaal van het Nationaal Park.
Het vroegere stationnetje is nu een gezellig eetcafé waar je de sfeer van
weleer nog steeds kan opsnuiven. Het perron doet dienst als terras waar
momenteel al enkele dorstige of hongerige aan picknicktafeltjes op een
consumptie zitten te wachten in het vroege lentezonnetje. Aan de overzijde van
het perron staan verschillende kraampjes opgesteld. Muziek klinkt uit de
luidsprekers. Vandaag is het de tweede dag van 'Smaak'. Een foodtruckfestival
die het 'Station As' omtovert tot één groot sfeervol openluchtrestaurant. Van
Aziatisch tot Zuid-Amerikaans, er is voor iedereen wat wils. Er is, voor straks
muziek en dans, een openluchtfilm en volop animatie voorzien. Genieten tussen
de treinen dus. We laten de fietsen nog even op het fietsrek en wandelen langs
de geurige kraampjes naar de oude historische treinstellen die werden
opgesteld. Een buffetwagen en een slaapwagon zijn aan elkaar gekoppeld. Op deze
manier wandelen we tot bij de uitkijktoren.
De 31 meter hoge uitkijktoren is een replica van de
boortoren waarmee de Leuvense professor André Dumont in 1901 op 541 meter
diepte de eerste steenkool in Limburg ontdekte. Het is 'slechts' 130 trappen
klimmen tot het hoogste punt. Het loont te moeite. Hier boven hebben we een
weids uitzicht over de stations site en het Nationaal Park. In de verte zien we
de twee hoge terrils van de voormalige steenkolenmijn, ook van de Mechelse
Heide en Maasmechelen vangen we een glimp op. Na nogmaals 130 trappen naar
beneden, wandelen we terug langs het gesloten bezoekerscentrum en het oude
station naar de auto.
Voor we aan onze route beginnen fietsen we eerst
langs de Stationstraat, we laten het stationnetje links liggen, en slaan dan de
eerste straat rechtsaf in. Dit is de Schuttenbergstraat die we volgen tot
achter de sporthal. Hier ligt, net buiten het centrum van As, de Geologische Wand,
een overblijfsel van de voormalige grindhoeve Hermans. De wand van deze
Grindgroeve toont de geologische afzettingen van de laatste 300.000 jaar. Via
de trappentoren van 8,5 meter, kunnen we de wand op diverse niveaus bekijken.
Eens boven, na 50 trappen, staan we in een gemengd bos van loof- en
dennenbomen. De stilte wordt slechts onderbroken door het gezang van
verschillende vogels. Een lust voor het oor. De loopbrug vormt de verbinding
tussen de bodem van de groeve en het oorspronkelijk niveau. Eens terug beneden
fietsen we weer naar de grote baan die we oversteken en knooppunt 41 volgen. We
duiken meteen het bos in. Linksaf over een asfalt pad richting station van As.
We houden een fotohalte bij het monument voor de op 21 juni 1944 neergestorte
RAF Lancaster III LM580 DX-L. Een bommenwerper die hier vlakbij neerstortte met
als opdracht om een olie-installatie in het Wesseling Ruhrgebied (D) te
bombarderen. Het toestel steeg op in Groot Brittannië op 21 juni 1944 om
23:07u. Boven Eindhoven (NL) werd het vliegtuig beschoten door Duits
afweergeschut. Op bevel van de jonge piloot Ginger Guy (22) zijn zes
bemanningsleden uit het vliegtuig gesprongen. De piloot trachtte het toestel
vliegend te houden maar is in valvlucht met de volledige bommenlading neergestort,
hier aan het station, ongeveer op de plek van dit monument. De piloot kwam
daarbij om het leven. Hij is begraven op het kerkhof van As. Het monument werd
ingehuldigd op 21 juni 2014.
Via het smalspoor van het minitreintje fietsen we
opnieuw langs de hoge uitkijktoren. Voorbij de spoorweg moeten we rechtsaf
langs de parking. Het is een stevige klimming op de nieuwe fiets- en
voetgangersbrug over de N75 of de Europalaan. De brug is gebouwd in 2013-2014
en heeft een lengte van 90 meter. Na knooppunt 41 duiken we het bos in van het
Nationaal Park Hoge Kempen 'Mechelse Heide'. De Mechelse Heide is hét
wandelgebied bij uitstek in het Nationaal Park. De wandelingen ten zuiden van
deze weg brengen de wandelaar naar de hoogste punten van de Hoge Kempen met
vergezichten tot in Duitsland. Op 23 maart 2006 werd het Nationaal Park Hoge
Kempen officieel geopend. In dit natuurreservaat worden meer dan 5000 hectaren
bos en heide beheerd door het Agentschap voor Natuur en Bos van de Vlaamse
Overheid. De regio heeft iets bijzonders met zijn uitgestrekte natuur. Op de
fiets en zelfs bij een wandeling proef je van al dat moois dat de streek te
bieden heeft. Op een foldertje van Kolenspoor staat te lezen: 'De Hoge Kempen
is het grootste bos- en natuurgebied van heel Vlaanderen. Grote waterplassen
bleven achter daar waar zand en grind werd gewonnen. De hoogste 'toppen', 100 m
hoog, bieden schitterende vergezichten. Het is een thuis voor tal van zeldzame
en bijzondere dieren. Een ontmoeting met een ree is geen uitzondering en
vlinders zoals de koninginnenpage kleuren de zomer. Bijzondere bewoners zijn de
gladde slang, de mierenleeuw en de bijenwolf. Grote stenen en kleine keien
getuigen van de laatste ijstijden en geven een magisch gevoel'. Als we de E314
voorbij zijn komen we automatisch bij Camping Kikmolen aan de Kikmolenstraat.
Van de Kikmolen, naast de Kikbeek, rest slechts het molenhuis zonder molenrad.
De korenmolen werd gebouwd in 1480 maar werd herhaaldelijk gerestaureerd en
gerenoveerd.
Na knooppunt 61 rijden we op het grondgebied van
Maasmechelen door de gemeente Opgrimbie. We geven onze ogen de kost want we
fietsen langs recent gebouwde villa's met prachtige siertuinen. We staan soms
stil om van de azalea's, rododendron struiken en seringen te genieten. We
proberen hun geur op te snuiven. Sommige tuinen kleuren geel van de brem
die volop staat de bloeien. Een streling
voor het oog. We fietsen momenteel op een hoogte van 42 meter. We fietsen
daarna langs de rand van het natuurpark.
Voorbij knooppunt 63 fietsen we over de 'Ziepbeek'.
Het water van de beek is erg zuiver en voedselarm. Verderop rijden we terug
door een uitgestrekt dennenbos dat wordt afgewisseld met heide. Het is nog te
vroeg om te genieten van paars bloeiende heide.
Bij knooppunt 62 moeten we rechtdoor fietsen maar
houden eerst een verfrissende stop bij het IJsparadijs. Er is niet veel plek
meer in de schaduw. Het is bijna een wedloop naar een schaduwrijk tafeltje met
twee stoelen. Terwijl ons Rina geniet van een Yoghurtijs met stracciatelli,
offer ik mij op bij een koele verfrissende en lekkere Duvel. Het is niet alleen
een komen en gaan van fietsers en
wandelaars want ook talrijke auto's houden halt op de grote parking
naast het ijssalon. Naderhand fietsen we
voldaan weer verder, pal naast een grote weide met boter- en paardenbloemen die
in het zaad staan. Een rukwind blaast de pluisjes de hoogte in. Het lijkt net
heel fijne sneeuw. Best niet inademen. We hebben momenteel 20 kilometer
gefietst. De lucht is nog steeds lenteblauw. Geen wolkje aan het firmament te
bespeuren. Volgens mij meet de temperatuur meer dan 25° C aan. Goed dat we niet
constant in de zon moeten fietsen. Het bladerdek in het park en de bossen
beschutten ons tegen de felle zonnestralen. We rijden door Stalken, een gehucht
van Zutendaal. Bij de grote veldkapel, die gewijd is aan O.L. Vrouw van Rust,
houden we even halt. Het interieur oogt mooi door de vele plaasteren beelden op
het altaar. De muren zijn wit geschilderd en met fotokaders behangen. Enkele
stoelen nodigen uit om te mediteren. Naast en over de kapel staan twee villa's
te koop. Ons Rina heeft snel haar keuze gemaakt en wil al morgen verhuizen.
Maar ik denk dat mijn pensioen niet toereikend is. We blijven in ieder geval
hopen op een mirakel.
Even verder werd een monument opgericht van Jeroen
Brouwers in 2007. De zin van het leven. Is dit mogelijk de zin van het leven:
'Sporen achter laten?'. Verderop rijden we via een brug over de
'Bezoensbeek'. De beek ontspringt ter hoogte van Kalken en kabbelt rustig door
het landschap.
Bij het volgen van knooppunt 29 fietsen we door het
industrieterrein van Zutendaal. Het is rustig rijden momenteel omdat het zondag
is. Morgen moet je hier uiterst voorzichtig zijn en waarschijnlijk slalommend tussen
de trucks fietsen en heb je ogen te kort om je veiligheid te garanderen. Net
voor het centrum van Genk slaan we rechtsaf. Het is heuvel op en af. Het is
hier hoorbaar stil. Niets dan groen rondom ons. Goed dat er nog vogels zijn.
Een lust voor het oor. We zijn de enige levende zielen. Momenteel staan we stil
op een open plek met enkele hoogspanningsmasten. De hoge pylonen misstaan hier
tussen het vele groen. We proberen ze weg te denken maar verderop staat er weer
één. Vlakbij werd een infobord geplaatst: 'De 380 kv-hoogspanningslijn vertrekt
in Zutendaal en komt na 40 kilometer toe in Maaseik'. Rechts van ons in de
vallei bevindt zich recreatievijver 'Papendaalheide'. Een surfplas van
Zutendaal waar ook wordt geroeid, gekajakt en gezwommen. Een afrijs eindigt net
boven het water. Op het strand liggen de zonnekloppers.
We komen bij de muur van 'kattevennen'. Een van de
poorten tot het Nationaal Park Hoge Kempen.
Hier ligt het accent op de kosmos. In de cosmodrome verken je het heelal
in de 360° dome. Naast sterrenkijken kan men hier minigolven, wandelen, fietsen
en paardrijden. Paardrijden is tegenwoordig een heerlijke bezigheid geworden.
In draf door de bossen of galopperen langs de uitgestrekte heidevelden. In
augustus wandel je door zeeën van paarse heide. Het is een heerlijke brok
ongerepte natuur van 5.700 hectare met dennenbossen, paarse heidevlaktes,
glinsterende vijverlandschappen en hoge rotstoppen met eindeloze vergezichten.
Het Europlanetarium is één van de vijf actieve volkssterrenwachten van
Vlaanderen.
Het is 30° Celsius als we terug bij de auto zijn.
We hebben in totaal 45,8 kilometer gefietst. Het is druk nu aan het
stationnetje van As. Bij de kraampjes zitten mensen te eten en te drinken. De
sfeer zit er goed in. Wij rijden naar huis. Tot schrijfs. Foto's: Rina Meurs.




|