|
Dag 1. Van Ekeren naar Hulst.
Fietsknooppunten: 96 -54 -56 -57 -59 -41 -44 -20
-47 -50 -7 -6 -5 -71 -2 -72 -74 -81 -80 -50 -52 -49 -47. Geplande afstand: 42
km.
Maandag 14 mei 2018. Het is half negen in de
morgen. Gisteren waren we nog opgetogen over de voorspelde weerberichten. Er
werden middagtemperaturen verwacht van maximum 25° Celsius. Maar daar gaat
vandaag niets van in huis komen. Het is mistig en er waait een strakke wind van
minstens drie beaufort. Daarbij duid de temperatuur slechts 12°C aan. Een trui
en een fleece jasje zijn geen overbodige luxe. En ik had gedacht dat we in een
T-shirt zouden kunnen vertrekken. Niet dus. Onze fietszakken zitten vol met de
nodige kleding voor vijf dagen. De duur van onze fietstocht. We zijn er klaar
voor en na een foto, die één van de buren van ons samen neemt vertrekken we van
Ekeren naar Blankenberge aan zee. Gust, een andere buurman, komt nog buiten
staan om ons uit te waaien en wenst ons nog een behouden aankomst. We fietsen
eerst via de kortste weg naar de Oude Landen. We rijden door een uniek
stedelijk natuurgebied waar ook, sinds kort, BPost deels eigenaar van is. We
vinden in dit domein nog een verrassend stukje wilde bosnatuur met oude wilgen
en vanaf het voorjaar zingende en kwetterende vogels.
Eens uit het natuurgebied volgen we knooppunt 54.
We rijden door de wijk Luchtbal verder. In deze buurt werd de tv-serie de
Familie Backeljau opgenomen. Een Vlaams komische televisieserie dat tussen 1994
en 1997 werd uitgezonden. We fietsen onder de A12 door. Links van ons is de
spoorweg met het station Antwerpen Noorderdokken. Wat verder rijden we onder
de 'Burgemeester Jozef Masurebrug' door. Genoemd naar Jozef Masure die tussen
1977 en 1982 burgemeester van Merksem was. Vanaf hier moeten we een omleiding
volgen. De Argentiniëlaan ligt volledig opengebroken. Er wordt een nieuw
fietspad aangelegd zodat de straat groener en veiliger wordt. De omleiding is
duidelijk aangebracht en enkele minuten later bereiken we de Noorderlaan. Als
we de N180 kruisen zien we rechts het complex van de vroegere Metropolis. Het
opende de deuren in 1993, maar werd in 2011 veranderd in Kinepolis. Er zijn
momenteel 24 zalen. We nemen een ondersteuning meer en fietsen de
Straatsburgbrug op (N101) die over het Straatsburgdok ligt. Deze brug werd in
1996 gebouwd en heeft een lengte van 264 meter. Het Straatsburgdok verbindt het
Albertkanaal met de Antwerpse haven. Het dok werd gebouwd in 1930. We laten
restaurant Het Pomphuis rechts liggen. Het
bouwen van het Pomphuis begon in 1918 en duurde tot 1920. De pompen
pompten het naastgelegen droogdok leeg zodat een schip onderhouden kon worden.
We fietsen over de Siberiabrug en
aan het eind van de Letlandstraat is knooppunt 54.
Vanaf knooppunt 54 rijden we via de Kattendijkbrug
over het sasdok. Links zien we het Red Star Line Museum. De Belgische rederij
die een geregelde dienst onderhield tussen Antwerpen en New York of
Philadelphia. Ze werd gesticht in 1872 maar ging failliet in 1929. De Rijnkaai
brengt ons tot aan hangar 27 met de ATV studios en knooppunt 56.
We fietsen nog meer zuidwaarts langs de
verschillende kaaien. Het is even na 10:00u als we aan het Kiel in de
DHerbouvillekaai bij knooppunt 41 zijn. Rechtsaf om langs de Fietserstunnel
onder de Schelde naar Linkeroever te rijden. We zijn blij dat de liften naar
behoren werken en verdwijnen diep onder de grond, verlost van de wind, van de
kou en de mist. We fietsen niet alleen door de tunnel. Veel mensen maken er
gebruik van om van en naar hun werk te rijden. Zelfs een eenzame jogger loopt
rustig naar de rechter oever. 700 meter verder is knooppunt 44.
Bij knooppunt 20 rijden we voorbij de
psychiatrische gevangenis voor zowel mannen als vrouwen. Een spandoek werd aan
de hoge afsluiting geplaatst en vermeld: Van gevang naar zorg. Een campagne
van Te Gek? in samenwerking met de Vlaamse gevangenissen, de justitiehuizen
en nog veel meer organisaties. Tijdens deze campagne werden heel wat projecten opgezet.
We rijden rechtdoor via de Beatrijslaan. Links van onze rijrichting vloeit de
Schelde waarvan we slechts nu en dan een glimp opvangen. Rechts zien we de
Burchtse Weel dat gevormd werd door een dijkdoorbraak tijdens de Middeleeuwen.
Ze werd vergroot en uitgediept tot recreatievijver. Rond 1965 werd een
aanpalend dok gegraven waar prefab elementen voor de Kennedytunnel gebouwd
werden. Burchtse Weel en dok werden in 2011 heraangelegd tot een slikken- en
schorrengebied. Slikken zijn de delen die bij elke vloed overspoeld worden. De
schorren liggen hoger en komen enkel met springtij helemaal onder water te
staan.
We arriveren in Burcht, een deelgemeente van
Zwijndrecht. In de Dorpstraat verlaten we even ons knooppuntnetwerk en fietsen
regelrecht naar het kerkplein met de Sint-Martinuskerk. Volgens de legende zou
de kerk gesticht zijn in 910. De huidige kerk dateert echter van 1899-1904. Ze
werd meermaals gerestaureerd. Het is marktdag vandaag. Er staan slechts drie of
vier kramen nabij de kerk en druk is het zeker ook niet. Naast de kerk werd in
augustus 1967 de eerste stalen openluchtbeiaard van Vlaanderen gebouwd, naar
aanleiding van het 20-jarig burgemeesterschap van Paul Van Goethem. Er hangen
maar liefst 37 bronzen klokken. In 1968 werd de 15 meter hoge beiaard
ingehuldigd. De beiaard werd in het jaar 2000 vernieuwd. Het prachtig
gerestaureerde hoge gebouw naast de kerk is de voormalige broederschool,
Sint-Joseph, dat in 1908 werd opgetrokken. Boven de bakstenen toegangspoort
werd het bouwjaar aangebracht in Romeinse cijfers (MCMVIII). Enkele jaren
geleden werd het gebouw opnieuw gerenoveerd tot volwaardige appartementen. De
pastorie op het nummer 29 werd gebouwd in 1659. Uiteraard werden de nodige
restauratiewerken uitgevoerd. Op de hoek, over de kerk, nemen we een eerste
sanitaire stop bij 'De Klok'. We drinken een kop koffie of thee en rusten even
uit. Het is 10:41u.
We vervolgen achteraf onze weg door de Kerkstraat.
Net buiten het centrum van Burcht heeft een circus zijn tenten opgeslagen. Langs
het recente fietspad, langs de Schelde, zien we drie levensechte dromedarissen
en een longhoorn grazen. Ze lopen vrij rond op en naast het pad. We slalommen
tussen de uitwerpselen van de grote dieren. Gelukkig zijn ze niet agressief.
Via de Pastoor Coplaan fietsen we over de E17, nemen de eerste straat links en
fietsen op een voorbehouden fietspad, evenwijdig met de snelweg.
We rijden op het grondgebied van Zwijndrecht. We
komen niet echt door het centrum. Aan de Y-splitsing maken we een scherpe bocht
naar links en vervolgen onze weg langs de Nieuwlandstraat. Net buiten het
centrum rijden we over een voorbehouden fietspad. De weilanden zien geel van de
hoge boterbloemen. Ik gok op de 'Scherpe boterbloem', maar het kan ook één van
de 600 andere soorten boterbloemen zijn. Enkele paarden grazen in de wei maar
door de onaangename smaak laten de dieren de bloemen vanzelf staan. Het weer
wil maar niet beteren, maar we klagen niet want de regen blijft uit. We rijden
tot over de N419 of de Krijgsbaan. We rijden langs de achterzijde rond het fort
van Zwijndrecht. Het fort werd in 1870 gebouwd en in 1912 gerenoveerd. Alle
historische gebouwen bestaan nog, al werden er wel nieuwe loodsen bijgebouwd.
Het fort is eigendom van de Belgische overheid en wordt nog steeds gebruikt
door het leger. Het is dus niet toegankelijk.
Aan de eerste spoorwegovergang, voor knooppunt 50
houden we halt bij een pijlerkapel Maria ten Doorn. Een statieommegang uit
het derde kwartaal van de negentiende eeuw. We volgen een tijdje het spoor
links van ons. Hier is het rustig en een bank nodigt uit om hier te picknicken.
Net buiten het centrum van Melsele spotten we in de verte de romp van een oude
molen. Dit is de molen Van Hove of de Nieuwe Molen met vijf zolders. Gebouwd
op het einde van de achttiende eeuw en in 1822 volledig gerestaureerd tot
een ronde stellingmolen. Reeds in 1924 werden de wieken verwijderd. Tijdens
WOII was er een Duitse uitkijkpost gevestigd. Na de oorlog maalde de molen
verder met een elektromotor tot 1975. De romp doet nog slechts dienst als
bergingsruimte. We fietsen richting Beveren.
Vlakbij het kasteel Cortewalle staat het kunstwerk
'Paard verdedigt veulen tegen stier', omgeven door kleurrijke lentebloemen.
Kasteel Cortewalle is een Vlaamse waterburcht en dateert van de vijftiende eeuw. Met trots mag het zelfs het oudste kasteel van het Waasland genoemd
worden. Het werd tot 1960 bewoond, waarna in 1966 de gemeente Beveren het
domein aankocht. Het kasteel maakt momenteel deel uit van het Cultuurcentrum
'Ter Vesten'. Over het kasteel bevindt zich het 18de eeuwse koetshuis met
oranjerie dat nu een taverne restaurant is. We fietsen door het uitgestrekte
park tot aan de N70.
We steken de grote drukke baan over tot bij de
parochiekerk Sint-Martinus. Ze werd gebouwd in de elfde en twaalfd eeuw met Doornikse kalksteen. De toren werd in de dertiende eeuw verhoogd.
In de vijftiende eeuw werd de kerk gesloopt en vervangen door een gotisch
gebouw rond de behouden toren. De schandpaal dateert van april 1777. De
kapiteel met vaas werd in 1984 aangebracht. De arduinen gemeentepomp op de
Grote Markt heeft een diamantkop en een kroonlijst. Het monument voor de
gesneuvelden van beide Wereldoorlogen trekt onze aandacht. Bij heel warm weer
wordt de fontein gebruikt voor afkoeling door de plaatselijke jeugd. Waterpret
verzekerd. Aan de linkerzijde van de grote baan werd het gemeentehuis
opgetrokken. Het oude gedeelte werd in 1863 gebouwd. Het verving het Landhuis
dat dateerde van 1652. Het nieuwe gedeelte, achteraan, kwam in twee fases tot
stand: in 1981 en 1992. In de gevel werden de wapenschilden aangebracht van de
acht deelgemeenten. In het driehoekige fronton staat de Heilige Martius
afgebeeld. Het gemeentehuis heeft nog steeds zijn administratieve functie.
Verder langs de winkels in de Vrasenestraat.
In Vrasene houden we kort halt bij de Heilige
Kruiskerk. Reeds voor het jaar 1183 was hier al een Romaanse driebeukige kerk,
maar dan zonder toren. Deze werd door volkstoename vervangen in de vijftiende eeuw met vierkante westtoren. Dichtbij staat het oorlogsmonument dat de inwoners
gedenkt die zijn omgekomen of vermist tijdens de beide Wereldoorlogen. Ook werd
in de buurt van de kerk de oude schandpaal van 1765 geplaatst.
Bij knooppunt 2 houden we halt naast de kapel op de
hoek van de Kortbroekstraat en de Smisstraat. De kapel van de Heilige Barbara
werd in 1814 gebouwd ter vervanging van een tijdens de Franse revolutie
gesloopt heiligdom. Het interieur wordt prachtig onderhouden. In de
Puchelstraat werd de kapel van de Heilige Rita gebouwd in het tweede kwartaal
van de twintigste eeuw. Boven de dubbele deur werd het opschrift aangebracht:
Helpster in onmogelijke en hopeloze zaken. Ook dit interieur mag gezien
worden. Het beeld van de Heilige Rita staat temidden van gevleugelde engelen.
De windturbines zijn niet meer uit het landschap
weg te denken. Bij knooppunt 72 draaien er maar liefst vier naast elkaar. Een
bord legt uit: In november 2012 werd het windpark Duikeldam in bedrijf
genomen. Het park omvat vier windturbines, waarvan één in Sint-Gillis-Waas en
drie op het grondgebied van Vrasene. Samen produceren deze voldoende stroom
voor ca. 6.000 gezinnen. We fietsen langs hectaren fruitboompjes. Reeds van
ver zien we de rode appels schitteren. De akkers rondom kleuren groen. Vooral
de maïs domineert de omgeving. De plantjes zijn echter nog pril. Ze staan nog
maar enkele centimeters boven de grond. We kunnen nog volop genieten van weidse
uitzichten. Bij de akkers met hoge ruggen vraag ik me af of er aardappelen of
asperges groeien? Het lijkt of elk stukje landbouwgrond is bezaaid of beplant
met groenten. Als nu het weer nog wat mee wil kan de groei beginnen. De mist
houdt echter nu nog hardnekkig stand. Ook de wind wil niet luwen.
We fietsen over het Klingspoor tussen twee
waardevolle natuurgebieden op een oude spoorwegbedding langs het Stropersbos.
Het Stropersbos strekt zich uit langs de Belgische kant van de grens en is
ongeveer 300 hectare groot. Daardoor is het één van de grootste bos- en
natuurgebieden van Oost-Vlaanderen. Tussen 2001 en 2010 werd hier een groots
natuurinrichtingsproject gerealiseerd om de natuur meer kansen te geven. De
Clingse bossen bevinden zich aan de Nederlandse kant. We naderen het Belgische
dorp Klinge. Bij het voormalige treinstation van Klinge houden we een sanitaire
stop aan de 'Oude Statie'. Meteen komt de zon tevoorschijn. De wolken breken
open en we zetten ons aan het enige vrije tafeltje op het terras. Proost.
Het is 15:45u als we over de grens van Nederland
rijden, op het grondgebied van Zeeland. We moeten nog ongeveer 5 kilometer
fietsen. We rijden door het historische drukke centrum van Hulst. In het oude
vestingstadje is het feest. Op de markt, bij de kerk, draait de kermis op volle
toeren. Kinderen kraaien van de pret. Hekwerken staan langs de stoeprand te
wachten op de wielrenners. We fietsen langs de Dubbele poort naar de Tivoliweg
tot bij het B&B huisje: 'Carpe Diem'. Onze gastheer leidt ons rond in ons moderne
stulpje. Onze fietsen mogen in de garage om de batterijen op te laden. We
hebben vandaag 52 kilometer gefietst. Het is zonnig geworden en een paar graden
warmer. Wat later stappen we terug naar het centrum van Hulst voor een
welverdiend avondmaal. Fotos: Rina Meurs.




|