Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
10-04-2009
Durven veranderen. Nu zeker
Verkiezingsslogan SLP: "Durven veranderen. Nu zeker."
03/04 De sociaal-liberale partij SLP heeft zijn slogan gelanceerd waarmee naar de verkiezingen getrokken wordt. De slogan van SLP, met boegbeeld Geert Lambert, is kort en krachtig: “Durven veranderen. Nu zeker.”
“De slogan veroordeelt het politiek immobilisme van het voorbije 1,5 jaar. We moeten de grote partijen het vuur aan de schenen leggen. Nu zeker. Omdat de traditionele partijen vandaag niks doen aan de vergrijzing en de begroting laten ontsporen. Ze schuiven de problemen heel bewust voor zich uit", klinkt het.
Wc-borstel
SLP voert overal in Vlaanderen actie met een vuile wc-pot en duizend wc-borstels. De boodschap is duidelijk: de volgende generaties mogen niet het kind van de rekening worden. "SLP durft duidelijk zeggen dat de grote partijen elke beslissing, of het nu gaat over het asielbeleid, vergrijzing, kernenergie, Brussel-Halle-Vilvoorde, of de Oosterweelverbinding in Antwerpen, uitstellen", aldus partijvoorzitter Geert Lambert.
"De grote partijen verdelen alles onder elkaar en dan stopt het. CD&V, Sp.a en Open Vld kiezen er dan maar voor om niet te besturen. Die vastgelopen situatie moeten we loswrikken: daar draait het om op 7 juni.”
01/04 Voor de 550 jongeren van dienstverleningscentrum Sint- Jozef aan de Luchtbal is er nog hoop. Of de Lange Wapper er komt of niet, meer dan waarschijnlijk zal het instituut verhuizen.
De donkere wolk met de naam Lange Wapper boven het Sint-Jozefinsituut lijkt stilaan weg te trekken. In het instituut verblijven 550 jongeren met een motorische en/ of fysieke handicap.
De komst van de Lange Wapper, vlak naast of zelfs over het terrein, was voor de directie een reden om de alarmbel te luiden. Na een hevige protestactie vorig jaar in juni en nogmaals een noodkreet vorige maand, komt er nu schot in de zaak.
Nieuwe locatie
De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) kreeg van de Vlaamse regering de opdracht om op zoek te gaan naar een nieuwe locatie voor Sint-Jozef. Hulp kwam uit het noorden van Antwerpen.
In Brasschaat is er nog plaats beschikbaar en burgemeester Dirk de Kort zag wel wat mogelijkheden. “Iedereen weet dat, met of zonder Lange Wapper, Sint-Jozef daar niet goed gelegen is. We hebben hier de mogelijkheid gekregen om militair domein aan te kopen en zijn dat gaan onderzoeken. Er is nog niets beslist, maar de mogelijkheden zijn er.”
Meerdere mogelijkheden
Momenteel komen er wel meerdere sites in aanmerking. In Brasschaat is er het kamp Noord en de Coppenskazerne langs de Sint-Jobsesteenweg. Die laatste plek is echter al voorbehouden voor industrie- en dienstenzone.
Andere mogelijkheden zijn een voormalige militaire site op Linkeroever en een lap grond in Wijnegem die al voorbehouden was voor sociale woningbouw. Er is dus nog niets beslist, maar de zoektocht gaat voort. Voor Sint-Jozef is er dus hoop. De koffers mogen nog even op zolder blijven, maar een verhuizing lijkt nu dichterbij dan ooit.
02/04 Senioren die minder mobiel zijn, kunnen genieten van een fikse korting op ritjes met de taxi.
Ze moeten wel aan enkele voorwaarden voldoen. Zo mogen ze jaarlijks niet meer dan 15.776 euro verdienen als alleenstaande of 21.036 euro voor een gezin.
65-plussers die tijdens een revalidatie geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, mogen gedurende 1 tot 6 maanden goedkoop met de taxi rijden. 65-plussers die nooit gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, kunnen steeds genieten van een fikse korting.
De cheques kunnen worden aangevraagd op het districtshuis, maximum 8 per maand.
1 van de vragen bij de informatieavond over het Kristus Koningplein
Ekeren: Herdenking
EKEREN - De ouders van Tim Vereecken hielden zondag een stille mars van het park Hof de Bist naar het kruispunt van de Kapelsesteenweg met de Bist. Precies een jaar geleden verongelukte Tim daar met zijn fiets. Zijn ouders blijven achter met veel verdriet en met vragen over de omstandigheden. (env)
bron : nieuwsblad 7/4/9
Op de informatieavond over het Kristus Koningplein van 6/4/2009 laatstleden werd nog een vraag gesteld over de verbetering van de verkeersveiligheid op de reeds gekende punten vooraleer met het plein te beginnen. Hierop werd gereageerd dat de informatie van de wijkcirculatieplannen nog bezig was...
Gisterenavond vond de eerste informatieavond plaats voor de inwoners van de buurt en de gebruikers van het plein. De opkomst was groot. Het eerste uur werd de historiek van het plein, de gevoerde "parkeersstudie" en het winnende concept voorgesteld.
Daarna mochten de aanwezigen vragen stellen. De bedoeling was dat telkens wanneer 4 vragen werden gesteld er een antwoord zou volgen.
Gezien de beperkte tijdsduur, de vele mensen die aan het woord wilden komen en de verwarrende gespreksleider, verliep het tweede deel chaotisch. De antwoorden op de vele vragen waren kort en zeker niet voldoende. Boe geroep bleef dan ook niet uit.
Zeer duidelijk kwam uit deze avond dat deze herinrichting sterk leeft en dat zowel het geplande concept als het verdwijnen van practisch alle parkeerplaatsen op het plein massaal werd afgekeurd.
Voor vele omwonenden moet het plein geen ontmoetingsruimte worden met banken en plaats om te spelen. Zij verwijzen naar de vele mogelijkheden in de onmiddellijke omgeving hiervoor. Zij vrezen hangjongeren en verloedering.
Vooral het parkeerprobleem en de parkeerstudie die aanleiding heeft gegeven tot dit resultaat, werd duchtig onder vuur genomen.
Het doet mij dan ook goed dat de opmerkingen die ik had over de parkeerstudie (zie blogbericht van 9/2/9 : parkeerstudie verspilling van 30.000 Euro) en de geplande heraanleg van het plein (artikel van 22/03/2009 Heraanleg Kristus Koningplein : enkele bedenkingen) bij de aanwezigen ook vragen opriepen.
Het laatste is hier zeker nog niet gezegd. Het districtscollege kan zich beter bezinnen over de richting die nu moet ingeslagen worden. Voortgaan op de huidige weg is zeker niet de goede!
Ps:
1. Gisteren werd op mijn vraag geantwoord met de stelling dat bij het afleveren van bouwvergunningen strikter zal worden toegezien dat er geen parkeerplaatsen verdwijnen of dat er privéparking wordt voorzien.
"Den boterham" ofte de "New Kid" wordt nu afgebroken en vervangen door appartementen en kantoorruimte. Dit op 75 meter van het plein. ER IS GEEN GARAGE VOORZIEN. Gelukkig zullen ze wel een bewonerskaart kunnen krijgen...
Jury kiest concept voor heraanleg van het Kristus-Koningplein
Als bewoner van Ekeren wilt u ongetwijfeld weten hoe het vernieuwde Kristus-Koningplein er uit kan zien. Het ontwerpbureau LAND haalde het onlangs van vier andere bureaus en won de architectuurwedstrijd voor het plein. U kan nu een eerste concept voor het nieuwe plein bekijken.
Met de vernieuwing van het Kristus-Koningplein ziet het districtsbestuur de kans om de lokale economie extra te stimuleren. De heraanleg van het plein kan een begin zijn voor andere ingrepen in het centrum. Op dit moment is het Kristus-Koningplein een betonnen vlakte, die meestal als parkeerplaats gebruikt wordt of als plaats voor kermissen en andere activiteiten. Het nieuwe plein moet veel meer mogelijkheden bieden. Er moet plaats zijn voor evenementen en sport en spel, er moeten meer winkels komen en mensen moeten gezellig op een terrasje kunnen zitten.
Het nieuwe plein moet een groene, gezellige plek zijn waar mensen elkaar ontmoeten en iedereen zich thuis voelt. Het plein is in de eerste plaats een aangename ontmoetingsplaats. Er zijn banken in de zon, maar ook in het schaduwrijke deel van het plein onder de bomen.
De bomen kleuren het toekomstige plein
In het voorstel van LAND vormen de bomen een heel belangrijk onderdeel van het plein. De bomen zullen het plein herkenbaar maken. Door ze op de juiste plekken te plaatsen, zijn ze ook zichtbaar vanuit de zijstraten. De bomen krijgen ondergronds en bovengronds voldoende ruimte zodat ze de kans krijgen om mooi uit te groeien.
Granieten vlak als hart van het plein
In het midden komt een opvallend, granieten vlak dat het hart van het plein vormt. Het graniet is zo bewerkt dat de tegels een patroon vormen dat naar Ekeren verwijst, zoals bijvoorbeeld de Ekerse aker.
Aandacht voor parkeerplaatsen
LAND hield in het voorstel rekening met het aantal parkeerplaatsen dat in de opdracht was voorzien. In het voorlopige ontwerp voorziet het bureau parkeervakken aan het Kristus-Koningplein, in de Alfons Jeurissenstraat en in Villapark.
In de Alfons Jeurissenstraat blijft het autoverkeer in de richting van de Veltwijcklaan rijden. Fietsers mogen in de beide richtingen rijden. Wie naar de Veltwijcklaan fietst, rijdt gewoon op de rijbaan. Voor fietsers die in de richting van het plein rijden, komt er een fietspad tussen de stoep en parkeerstrook.
Aan het begin van de winkelstraat aan de kant van de Dorpstraat kan een fietsenstalling komen op het plein. LAND stelt voor om een bijkomende fietsenstalling te maken aan de school in de Alfons Jeurissenstraat. Als het schoolhek een beetje naar achteren kan schuiven, ontstaat daar meer plaats voor wachtende ouders.
Op het plein komen banken in de zon, maar ook in het schaduwrijke deel van het plein onder de bomen.
Commentaar van 1/11/2008 van Carl Devos over Oosterweel
Rijden ridders voor zichzelf?
za 01/11/08 10:28 - Elke zaterdag becommentarieert politicoloog Carl Devos de politieke actualiteit.
Vorige week zondag was er op Canvas een fascinerende Panorma-uitzending te zien. In "Een brug te ver" (26/10) bleek eens te meer dat ze bij Panorama in eigen reportages op hun best zijn. Ze zouden op de VRT beter dat wat meer in eigen Panoramawerk investeren, in plaats van in een stommiteit als de forel van Hitler.
Maar ook Panorama liet een wrange smaak na. BAM stinkt. Wat is daar aan de hand? Wat kost dat hele project eigenlijk? En wie zal dat betalen? Wie verdient daar hoeveel? Zijn er duidelijke contracten? Welke partijpolitieke lijnen en belangen lopen door het dossier? Moet de brug een imago optrekken of een mobiliteitsprobleem oplossen?
Hoe is het mogelijk dat de vertegenwoordigers van het volk geen duidelijke antwoorden krijgen op vragen over een uit de voegen gebarsten project dat met belastingsgeld moet recht gehouden worden? Zolang er geen opheldering komt ettert BAM verder tot proporties die het dossier misschien niet heeft. In die onduidelijkheid woekeren verdachtmakingen.
vr 03/04/09 14:50 - De sociaal-liberale partij SLP trekt met de slogan "Durven veranderen. Nu zeker" naar de verkiezingen van 7 juni. De partij voert ook actie met een vuile wc-pot en duizend wc-borstels, "omdat de volgende generaties niet het kind van de rekening mogen worden".
"De slogan "Durven veranderen. Nu zeker" veroordeelt het politiek immobilisme van het voorbije anderhalf jaar", zegt voorzitter Geert Lambert (foto). "We moeten de grote partijen het vuur aan de schenen leggen. Nu zeker. Omdat de traditionele partijen vandaag niets doen aan de vergrijzing en de begroting laten ontsporen. Ze schuiven de problemen heel bewust voor zich uit."
SLP voert ook in heel Vlaanderen actie met een vuile wc-pot en duizend wc-borstels, "omdat de volgende generaties niet het kind van de rekening mogen worden". En die boodschap wordt ook voortgezet in de campagneslogan.
"SLP durft duidelijk te zeggen dat de grote partijen elke beslissing, of het nu gaat over het asielbeleid, vergrijzing, kernenergie, Brussel-Halle-Vilvoorde of de Oosterweelverbinding in Antwerpen, uitstellen. De grote partijen verdelen alles onder elkaar en dan stopt het", vindt de partij.
"CD&V, SP.A en Open VLD kiezen er dan maar voor om niet te besturen. Die vastgelopen situatie moeten we loswrikken: daar draait het om op 7 juni", meent voorzitter en senator Lambert.
SLP lanceert verkiezingsslogan: "Durven veranderen. Nu zeker!"
Voor het eerste kan de kiezer stemmen op een onafhankelijke sociaal-liberale partij in Vlaanderen. SLP, met boegbeeld Geert Lambert, kiest voor een slogan die duidelijk zegt waar het op staat: Durven veranderen. Nu zeker. "De slogan veroordeelt het politiek immobilisme van het voorbije 1,5 jaar. We moeten de grote partijen het vuur aan de schenen leggen. Nu zeker. Omdat de traditionele partijen vandaag niks doen aan de vergrijzing en de begroting laten ontsporen. Ze schuiven de problemen heel bewust voor zich uit."
SLP voert overal in Vlaanderen actie met een vuile WC pot en duizend WC borstels. De boodschap is duidelijk: de volgende generaties mogen niet het kind van de rekening worden. En die boodschap wordt ook voortgezet in de campagneslogan. SLP-voorzitter Geert Lambert: " SLP durft duidelijk zeggen dat de grote partijen elke beslissing, of het nu gaat over het asielbeleid, vergrijzing, kernenergie, Brussel-Halle-Vilvoorde, of de Oosterweelverbinding in Antwerpen, uitstellen. De grote partijen verdelen alles onder elkaar en dan stopt het. CD&V, SP.A en Open VLD kiezen er dan maar voor om niet te besturen. Die vastgelopen situatie moeten we loswrikken: daar draait het om op 7 juni."
02/04 Hoe denken 17- en 18-jarigen, die in juni voor de eerste keer gaan stemmen, over politiek? Aan wie geven ze straks hun stem? Dat kom je te weten in deze periode van het jaar, wanneer veel scholen ’politieke dagen’ organiseren, met meestal ook een debat met vertegenwoordigers van de grote partijen.
Vorige week was ik aanwezig op zo’n politieke dag van Mater Salvatoris in Kapellen. Ik ontving ook de resultaten van een debat in Pius X op het Kiel. De verschillen tussen beide scholen zouden nauwelijks groter kunnen zijn.
In Kapellen valt vooral op hoe rechts de jeugd uit de groene noordrand blijkbaar georiënteerd is. VB, Open Vld, N-VA en LDD scoren samen liefst 87 procent. Het VB alleen al eist een kwart van het totale aantal stemmen op. Hoe kan dat, vraag ik me dan af.
Van een gemeente als Kapellen kan je bezwaarlijk zeggen dat ze kreunt onder de islamisering, hét actuele thema van het VB. Ik kan me zelfs niet herinneren dat ik er de jongste jaren iemand met een donkere huidkleur heb zien rondlopen, afgezien van zonnebankbruin. Wat denken die jongeren dan? Is hun stemgedrag een uiting van antipolitiek?
Nog opmerkelijk in Kapellen: nadat Philippe De Backer, de nationale jongerenvoorzitter van Open Vld, in het debat had geponeerd dat Kapellen erg goed wordt bestuurd door een meerderheid van Open VLD onder auspiciën van Dirk Van Mechelen, steeg zijn partij van 7 procent (voor het debat) naar 41 procent (erna). Blijkbaar had De Backer de leerlingen iets verteld wat nieuw voor hen was. Weten die jongeren dan echt helemaal niets over politiek?
Over naar het Kiel. In Pius X, een school met veel ASO-leerlingen en sterke afdelingen van humane wetenschappen en kunstonderwijs, treffen we een totaal ander politiek landschap aan. Daar scoorden sp.a, Groen! en SLP samen bijna tachtig procent.
Zo beleefde sp.a-voorzitter Caroline Gennez, die zelf deelnam aan het debat, eindelijk nog eens een feestelijke dag. Ook SLP-kopman Geert Lambert zal enthousiast op en neer beginnen te wippen als hij dit leest, want zijn partij oogstte tien procent van de stemmen. Daarmee moet hij zijn kiezersaantal zo ongeveer hebben verdubbeld. Er is nog hoop!
En wat hebben we vandaag nu geleerd? Geen idee, behalve misschien dat er een fundamenteel verschil is tussen de mentaliteit in stad en rand. En dat jongeren een geweldige visvijver vormen voor slimme politici die goed kunnen debatteren.
door LEX MOOLENAAR (bron GVA - Standpunt Antwerpen)
08:33 Om wat sneller hun bestemming te bereiken, steken jongeren de laatste dagen vaak de sporen over tussen Prinshoeveweg en Donkweg in Ekeren. Buurtbewoners belden de politie al meermaals.
Wie van de Prinshoeveweg komt en richting centrum van Ekeren wil, moet via de Leerhoeklaan en de spoorwegbrug op de Veltwijcklaan rijden of stappen. Maar enkele jongeren hebben een alternatieve route ontdekt: op het einde van de doodlopende Prinshoeveweg steken ze te voet of met de fiets de drukke sporen van lijn 12 over. Zo komen ze in de Donkweg en zijn ze vlak bij het Veltwijckpark en het centrum van Ekeren.
Bezorgde buurtbewoners belden al meermaals naar de politie. Die kwam de situatie al bekijken. Zij zijn bang dat een van de jongeren door een trein zal gegrepen worden.
Populair
“Verontruste mensen hebben ons dat fenomeen ook al gemeld”, zegt districtsburgemeester Ronny Kruyniers (sp.a). “Ze vragen of er toezicht kan gehouden worden. Een terechte vraag, volgens mij.”
De risicovolle binnenweg is vooral ’populair’ na schooltijd en in de vakantieperiodes. Kruyniers: “Wellicht is het geen toeval dat het fenomeen zich voordoet nu het al enkele dagen goed weer is.”
Doe het niet
Net deze week werd een campagne gelanceerd om te waarschuwen voor het oversteken van de sporen. “Die campagnes hebben soms het tegenovergestelde effect. Ze durven machogedrag uitlokken. Ik doe in ieder geval een warme oproep: doe het niet!”
Enkele honderden meter verderop werd Yoran Loos (12) in december 2006 gegrepen door een trein. Hij stak over aan De Noteschelp.
31/03 De bizarre wending die het dossier van de Oosterweeldit weekend nam, heeft enkele opmerkelijke nieuwe elementen in het verhaal opgeleverd. Zo dreigt vzw Ademloos haar eigen referendum op te blazen. Tegelijk pleiten enkele burgemeesters in de Antwerpse rand voor inspraak in het Oosterweeldebat.
Wat Ademloos betreft: ik kan voorzitter Wim van Hees wel volgen. Van Hees stelt vast dat de volksraadpleging, waarvoor hij en zijn mensen maandenlang weer en wind hebben getrotseerd, geen voorwerp meer heeft nu de Vlaamse regering toch al heeft beslist dat ze geen vrachtvervoer meer in de Kennedytunnel wil. Met die randvoorwaarde valt de bodem uit de alternatieve tracés van stRatengeneraal en Arup/SUM, want die zijn voor hun financiering afhankelijk van tolheffing in die tunnel.
Van Hees redeneert: waarom zou je de mening van de bevolking nog vragen als alles toch al is beslist? In die omstandigheden dient de volksraadpleging alleen nog om de SPa te ondersteunen in haar eenzame strijd voor het 'vierde tracé'. En daar is Ademloos niet voor opgericht.
En dan de kwestie van de randgemeenten. Die willen inspraak, want hun inwoners maken ook gebruik van de Antwerpse Ring. Hier en daar droomt een burgemeester zelfs al hardop van een eigen lokale volksraadpleging over de Oosterweel.
Afgezien van de vraag hoe je kan voldoen aan de wettelijke normen, die bepalen dat zo'n referendum alleen maar mag antwoorden op een strikt lokale vraag, vind ik zo'n oprisping toch wel behoorlijk schaamteloos. De hele discussie over de Oosterweelverbinding had nu niet moeten worden gevoerd als veertig jaar geleden de Grote Ring rond Antwerpen was aangelegd. De stad had dan een ringweg gehad die veel beter was aangepast aan de behoeften van de 21ste eeuw, vergelijkbaar met die van heel wat andere Europese steden.
Maar die Grote Ring kwam er niet, omdat de burgemeesters uit de Antwerpse rand - veelal van christendemocratische of liberale signatuur - al die overlast niet wilden op hun grondgebied. Het was een klassiek geval van nimby-politiek, waarbij dat letterwoord staat voor not in my backyard. Dat uitgerekend diezelfde gemeenten nu invloed willen uitoefenen op een project waarvan zij alleen de lusten (een betere doorstroming) maar niet de lasten (milieu, gezondheid, stedenbouw) zullen dragen, dat vind ik echt... een brug te ver.
Het grote Vlaamse blunderboek, editie 2007: de aanbesteding van de Lange Wapper in de Antwerpse haven
Het grote Vlaamse blunderboek, editie 2007: de aanbesteding van de Lange Wapper in de Antwerpse haven
12/06/2007 - 10u53
(Foto Kristien Daem)
BAM: een miljard euro in het water
Waarom kost een brug over een Antwerps havendok 3 miljard euro? Humo spitte het Lange Wapper-dossier uit en kwam tot verontrustende bevindingen.
Twee jaar geleden zou de bouw van de Oosterweelverbinding 1,34 miljard euro kosten. Vandaag is dat, voorlopig, 3 miljard. De werkzaamheden hadden al vijf maanden bezig moeten zijn, maar het is nog altijd wachten op de eerste spadesteek. Het moet van de gloriedagen van Paul Vanden Boeynants geleden zijn dat er nog eens zo vakkundig werd geknoeid met een aanbestedingsprocedure. Twee aannemersgroepen werden op onbegrijpelijke gronden uit de procedure geweerd, de lucky winner blijkt buitengewoon goede contacten te hebben met de jury die de knoop moest doorhakken. Maak kennis met nv Geldverspilling & Vriendjespolitiek, kortweg BAM.
Met 10 kilometer nieuwe autosnelweg, een tunnel onder de Schelde en een 2,4 kilometer lang viaduct - de 'Lange Wapper' - ontstaat straks in het Antwerpse havengebied de grootste Belgische bouwwerf aller tijden. Het doel: de Antwerpse ring helemaal rond maken. Maar er is nog niet één kluit aarde verplaatst, en of dat in 2008 zal gebeuren, is erg twijfelachtig. Er lopen vier rechtszaken tegen BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), en in één ervan wordt ernstig rekening gehouden met een schadevergoeding van 400 miljoen euro. Te betalen bovenop die 3 miljard.
De Sociaal Liberale Partij (SLP) neemt het niet dat de drie grote partijen de discussie rond de Oosterweelverbinding binnenskamers hebben geregeld. Belangrijkste objectief van Open VLD, SP.A en CD&V: elkaar de ruimte geven om electoraal te scoren. Wat denkt Vlaanderen nu eigenlijk over de grootste infrastructuurwerken ooit? Dat mogen we pas weten in het najaar, na de verkiezingen. Voor SLP is er geen enkele reden om zolang te wachten met een volksraadpleging. Dat kan best ook op 7 juni, samen met de Vlaamse en Europese stembusgang. Voorzitter Geert Lambert: "De Vlaamse regering moet haar verantwoordelijkheid nemen en de hete aardappel niet vooruitschuiven naar de volgende regering. Het getuigt van weinig respect voor de democratie om het grootste infrastructuur ooit in Vlaanderen niet af te toetsen aan de mening van de bevolking. Daarom wil SLP er alles aan doen om toch zo snel mogelijk een referendum te organiseren." Geert Lambert, voorzitter SLP, vindt dat alle Vlamingen zich moeten kunnen uitspreken over het Oosterweelproject. "Want dit is een dossier dat echt veel verder gaat dan de stad Antwerpen. Die werken hebben zeker ook invloed op de verkeerssituatie in de hele provincie Antwerpen, het Waasland, en zelfs tot in de havengebieden van Gent en Zeebrugge. Een referendum dat zich beperkt tot de stad Antwerpen is niet eerlijk tegenover de rest van Vlaanderen. " Els Van Weert, Vlaams Parlementslid voor SLP, zal daarom in het Vlaams Parlement een decreetwijzing vragen. "De decreetwijziging moet er voor zorgen dat het mogelijk is om op 7 juni, samen met de verkiezingen, ook een referendum te houden. Wij willen immers dat zoveel mogelijk Vlamingen zich kunnen uitspreken over de Oosterweelverbinding. Daarom kan de Vlaamse regering aan elk van de provincies vragen om een referendum te organiseren. De Vlaamse regering moet zich bovendien akkoord verklaren dat het gebonden is aan de uitslag. " SLP wil op die manier vermijden dat de drie grote partijen in de aanloop naar de verkiezingen elk hun eigen deeltje van de waarheid aan de bevolking verkondigen. Anders zal ook de volgende regering oeverloos lang met woorden blijven wapperen vooraleer te beslissen.
ANTWERPEN - Straten-Generaal vraagt het Vlaams Parlement om een nieuwe financiële analyse te maken van hun tracé. In een bijgewerkt voorstel vragen zij 0,5euro tol per wagen in de Oosterweeltunnnel. De Kennedytunnel blijft tolvrij. 'We worden rendabeler dan de BAM en scoren op alle duurzaamheidsfactoren beter. Hoe kan je dan in godsnaam nog kiezen voor de Lange Wapper?'
Volgens de Arupstudie was het Straten-Generaaltracé intrinsiek het beste tracé van alle alternatieven. Alleen was het financieel niet rendabel - net zoals dat van de BAM overigens - en kampte het net als alle andere tracés met een overcapaciteit aan de Kennedytunnel. Daarom schoven de onderzoekers van Arup UK Sum Research het Straten-Generaaltracé mét tol aan de Kennedytunnel naar voren. Ook tot verrassing van Straten-Generaal trouwens, want tol aan de Kennedytunnel was voor zowat iedereen onbespreekbaar.
Daarom voerde Straten-Generaal nu een belangrijke aanpassing door in zijn tracé: was in hun oorspronkelijk plan de Oosterweeltunnel nog gratis voor automobilisten, dan vragen ze nu 0,5euro per wagen. Dat is nog altijd 2 euro minder dan de BAM. 'Bovendien staat het iedereen vrij om te kiezen voor de tolvrije Kennedytunnel, maar als je daar 6 kilometer voor moet omrijden kost je dat wellicht nog meer aan brandstofkosten', zegt woordvoerder Peter Verhaeghe.
Bij het doorpluizen van de Arupstudie stootte Straten-Generaal bovendien op enkele anomalieën die hun tracé duurder maken dan het eigenlijk is. Samen met een onafhankelijk auditor komen ze tot een aantal opmerkelijke vaststellingen. Zo kan de BAM rekenen op een BTW-gunstmaatregel vanwege de overheid die maar liefst 842miljoen euro bedraagt. Bovendien zijn volgens Straten-Generaal de bouwkosten van het BAM-tracé te laag ingeschat en die van hun tracé te hoog. Hetzelfde zou gelden voor de onderhoudskosten. 'Uiteindelijk komen wij uit bij een tracé dat rendabeler en goedkoper is dan dat van de BAM', zegt Verhaeghe. 'We hebben dat vorige week voorgelegd aan de Vlaamse regering en gevraagd om ook die herberekening te laten uitvoeren. Desnoods zelfs door de BAM of door Arup. Moeilijk is dat niet. Maar blijkbaar hebben ze daar zoveel schrik voor dat ze nu maar de vlucht vooruit gekozen hebben en koste wat het kost het BAM-tracé door de strot van de Antwerpenaar proberen te duwen. Begrijpelijk ook, want als nu blijkt dat wij ook op financieel vlak nog beter scoren, verdwijnt meteen de laatste strohalm van de BAM.' Straten-Generaal bezorgt het rapport nu aan de leden van het Vlaams Parlement en hoopt dat zij de regering onder druk zetten.