1 van de vragen bij de informatieavond over het Kristus Koningplein
Ekeren: Herdenking
EKEREN - De ouders van Tim Vereecken hielden zondag een stille mars van het park Hof de Bist naar het kruispunt van de Kapelsesteenweg met de Bist. Precies een jaar geleden verongelukte Tim daar met zijn fiets. Zijn ouders blijven achter met veel verdriet en met vragen over de omstandigheden. (env)
bron : nieuwsblad 7/4/9
Op de informatieavond over het Kristus Koningplein van 6/4/2009 laatstleden werd nog een vraag gesteld over de verbetering van de verkeersveiligheid op de reeds gekende punten vooraleer met het plein te beginnen. Hierop werd gereageerd dat de informatie van de wijkcirculatieplannen nog bezig was...
Gisterenavond vond de eerste informatieavond plaats voor de inwoners van de buurt en de gebruikers van het plein. De opkomst was groot. Het eerste uur werd de historiek van het plein, de gevoerde "parkeersstudie" en het winnende concept voorgesteld.
Daarna mochten de aanwezigen vragen stellen. De bedoeling was dat telkens wanneer 4 vragen werden gesteld er een antwoord zou volgen.
Gezien de beperkte tijdsduur, de vele mensen die aan het woord wilden komen en de verwarrende gespreksleider, verliep het tweede deel chaotisch. De antwoorden op de vele vragen waren kort en zeker niet voldoende. Boe geroep bleef dan ook niet uit.
Zeer duidelijk kwam uit deze avond dat deze herinrichting sterk leeft en dat zowel het geplande concept als het verdwijnen van practisch alle parkeerplaatsen op het plein massaal werd afgekeurd.
Voor vele omwonenden moet het plein geen ontmoetingsruimte worden met banken en plaats om te spelen. Zij verwijzen naar de vele mogelijkheden in de onmiddellijke omgeving hiervoor. Zij vrezen hangjongeren en verloedering.
Vooral het parkeerprobleem en de parkeerstudie die aanleiding heeft gegeven tot dit resultaat, werd duchtig onder vuur genomen.
Het doet mij dan ook goed dat de opmerkingen die ik had over de parkeerstudie (zie blogbericht van 9/2/9 : parkeerstudie verspilling van 30.000 Euro) en de geplande heraanleg van het plein (artikel van 22/03/2009 Heraanleg Kristus Koningplein : enkele bedenkingen) bij de aanwezigen ook vragen opriepen.
Het laatste is hier zeker nog niet gezegd. Het districtscollege kan zich beter bezinnen over de richting die nu moet ingeslagen worden. Voortgaan op de huidige weg is zeker niet de goede!
Ps:
1. Gisteren werd op mijn vraag geantwoord met de stelling dat bij het afleveren van bouwvergunningen strikter zal worden toegezien dat er geen parkeerplaatsen verdwijnen of dat er privéparking wordt voorzien.
"Den boterham" ofte de "New Kid" wordt nu afgebroken en vervangen door appartementen en kantoorruimte. Dit op 75 meter van het plein. ER IS GEEN GARAGE VOORZIEN. Gelukkig zullen ze wel een bewonerskaart kunnen krijgen...
Jury kiest concept voor heraanleg van het Kristus-Koningplein
Als bewoner van Ekeren wilt u ongetwijfeld weten hoe het vernieuwde Kristus-Koningplein er uit kan zien. Het ontwerpbureau LAND haalde het onlangs van vier andere bureaus en won de architectuurwedstrijd voor het plein. U kan nu een eerste concept voor het nieuwe plein bekijken.
Met de vernieuwing van het Kristus-Koningplein ziet het districtsbestuur de kans om de lokale economie extra te stimuleren. De heraanleg van het plein kan een begin zijn voor andere ingrepen in het centrum. Op dit moment is het Kristus-Koningplein een betonnen vlakte, die meestal als parkeerplaats gebruikt wordt of als plaats voor kermissen en andere activiteiten. Het nieuwe plein moet veel meer mogelijkheden bieden. Er moet plaats zijn voor evenementen en sport en spel, er moeten meer winkels komen en mensen moeten gezellig op een terrasje kunnen zitten.
Het nieuwe plein moet een groene, gezellige plek zijn waar mensen elkaar ontmoeten en iedereen zich thuis voelt. Het plein is in de eerste plaats een aangename ontmoetingsplaats. Er zijn banken in de zon, maar ook in het schaduwrijke deel van het plein onder de bomen.
De bomen kleuren het toekomstige plein
In het voorstel van LAND vormen de bomen een heel belangrijk onderdeel van het plein. De bomen zullen het plein herkenbaar maken. Door ze op de juiste plekken te plaatsen, zijn ze ook zichtbaar vanuit de zijstraten. De bomen krijgen ondergronds en bovengronds voldoende ruimte zodat ze de kans krijgen om mooi uit te groeien.
Granieten vlak als hart van het plein
In het midden komt een opvallend, granieten vlak dat het hart van het plein vormt. Het graniet is zo bewerkt dat de tegels een patroon vormen dat naar Ekeren verwijst, zoals bijvoorbeeld de Ekerse aker.
Aandacht voor parkeerplaatsen
LAND hield in het voorstel rekening met het aantal parkeerplaatsen dat in de opdracht was voorzien. In het voorlopige ontwerp voorziet het bureau parkeervakken aan het Kristus-Koningplein, in de Alfons Jeurissenstraat en in Villapark.
In de Alfons Jeurissenstraat blijft het autoverkeer in de richting van de Veltwijcklaan rijden. Fietsers mogen in de beide richtingen rijden. Wie naar de Veltwijcklaan fietst, rijdt gewoon op de rijbaan. Voor fietsers die in de richting van het plein rijden, komt er een fietspad tussen de stoep en parkeerstrook.
Aan het begin van de winkelstraat aan de kant van de Dorpstraat kan een fietsenstalling komen op het plein. LAND stelt voor om een bijkomende fietsenstalling te maken aan de school in de Alfons Jeurissenstraat. Als het schoolhek een beetje naar achteren kan schuiven, ontstaat daar meer plaats voor wachtende ouders.
Op het plein komen banken in de zon, maar ook in het schaduwrijke deel van het plein onder de bomen.
Commentaar van 1/11/2008 van Carl Devos over Oosterweel
Rijden ridders voor zichzelf?
za 01/11/08 10:28 - Elke zaterdag becommentarieert politicoloog Carl Devos de politieke actualiteit.
Vorige week zondag was er op Canvas een fascinerende Panorma-uitzending te zien. In "Een brug te ver" (26/10) bleek eens te meer dat ze bij Panorama in eigen reportages op hun best zijn. Ze zouden op de VRT beter dat wat meer in eigen Panoramawerk investeren, in plaats van in een stommiteit als de forel van Hitler.
Maar ook Panorama liet een wrange smaak na. BAM stinkt. Wat is daar aan de hand? Wat kost dat hele project eigenlijk? En wie zal dat betalen? Wie verdient daar hoeveel? Zijn er duidelijke contracten? Welke partijpolitieke lijnen en belangen lopen door het dossier? Moet de brug een imago optrekken of een mobiliteitsprobleem oplossen?
Hoe is het mogelijk dat de vertegenwoordigers van het volk geen duidelijke antwoorden krijgen op vragen over een uit de voegen gebarsten project dat met belastingsgeld moet recht gehouden worden? Zolang er geen opheldering komt ettert BAM verder tot proporties die het dossier misschien niet heeft. In die onduidelijkheid woekeren verdachtmakingen.
vr 03/04/09 14:50 - De sociaal-liberale partij SLP trekt met de slogan "Durven veranderen. Nu zeker" naar de verkiezingen van 7 juni. De partij voert ook actie met een vuile wc-pot en duizend wc-borstels, "omdat de volgende generaties niet het kind van de rekening mogen worden".
"De slogan "Durven veranderen. Nu zeker" veroordeelt het politiek immobilisme van het voorbije anderhalf jaar", zegt voorzitter Geert Lambert (foto). "We moeten de grote partijen het vuur aan de schenen leggen. Nu zeker. Omdat de traditionele partijen vandaag niets doen aan de vergrijzing en de begroting laten ontsporen. Ze schuiven de problemen heel bewust voor zich uit."
SLP voert ook in heel Vlaanderen actie met een vuile wc-pot en duizend wc-borstels, "omdat de volgende generaties niet het kind van de rekening mogen worden". En die boodschap wordt ook voortgezet in de campagneslogan.
"SLP durft duidelijk te zeggen dat de grote partijen elke beslissing, of het nu gaat over het asielbeleid, vergrijzing, kernenergie, Brussel-Halle-Vilvoorde of de Oosterweelverbinding in Antwerpen, uitstellen. De grote partijen verdelen alles onder elkaar en dan stopt het", vindt de partij.
"CD&V, SP.A en Open VLD kiezen er dan maar voor om niet te besturen. Die vastgelopen situatie moeten we loswrikken: daar draait het om op 7 juni", meent voorzitter en senator Lambert.
SLP lanceert verkiezingsslogan: "Durven veranderen. Nu zeker!"
Voor het eerste kan de kiezer stemmen op een onafhankelijke sociaal-liberale partij in Vlaanderen. SLP, met boegbeeld Geert Lambert, kiest voor een slogan die duidelijk zegt waar het op staat: Durven veranderen. Nu zeker. "De slogan veroordeelt het politiek immobilisme van het voorbije 1,5 jaar. We moeten de grote partijen het vuur aan de schenen leggen. Nu zeker. Omdat de traditionele partijen vandaag niks doen aan de vergrijzing en de begroting laten ontsporen. Ze schuiven de problemen heel bewust voor zich uit."
SLP voert overal in Vlaanderen actie met een vuile WC pot en duizend WC borstels. De boodschap is duidelijk: de volgende generaties mogen niet het kind van de rekening worden. En die boodschap wordt ook voortgezet in de campagneslogan. SLP-voorzitter Geert Lambert: " SLP durft duidelijk zeggen dat de grote partijen elke beslissing, of het nu gaat over het asielbeleid, vergrijzing, kernenergie, Brussel-Halle-Vilvoorde, of de Oosterweelverbinding in Antwerpen, uitstellen. De grote partijen verdelen alles onder elkaar en dan stopt het. CD&V, SP.A en Open VLD kiezen er dan maar voor om niet te besturen. Die vastgelopen situatie moeten we loswrikken: daar draait het om op 7 juni."
02/04 Hoe denken 17- en 18-jarigen, die in juni voor de eerste keer gaan stemmen, over politiek? Aan wie geven ze straks hun stem? Dat kom je te weten in deze periode van het jaar, wanneer veel scholen ’politieke dagen’ organiseren, met meestal ook een debat met vertegenwoordigers van de grote partijen.
Vorige week was ik aanwezig op zo’n politieke dag van Mater Salvatoris in Kapellen. Ik ontving ook de resultaten van een debat in Pius X op het Kiel. De verschillen tussen beide scholen zouden nauwelijks groter kunnen zijn.
In Kapellen valt vooral op hoe rechts de jeugd uit de groene noordrand blijkbaar georiënteerd is. VB, Open Vld, N-VA en LDD scoren samen liefst 87 procent. Het VB alleen al eist een kwart van het totale aantal stemmen op. Hoe kan dat, vraag ik me dan af.
Van een gemeente als Kapellen kan je bezwaarlijk zeggen dat ze kreunt onder de islamisering, hét actuele thema van het VB. Ik kan me zelfs niet herinneren dat ik er de jongste jaren iemand met een donkere huidkleur heb zien rondlopen, afgezien van zonnebankbruin. Wat denken die jongeren dan? Is hun stemgedrag een uiting van antipolitiek?
Nog opmerkelijk in Kapellen: nadat Philippe De Backer, de nationale jongerenvoorzitter van Open Vld, in het debat had geponeerd dat Kapellen erg goed wordt bestuurd door een meerderheid van Open VLD onder auspiciën van Dirk Van Mechelen, steeg zijn partij van 7 procent (voor het debat) naar 41 procent (erna). Blijkbaar had De Backer de leerlingen iets verteld wat nieuw voor hen was. Weten die jongeren dan echt helemaal niets over politiek?
Over naar het Kiel. In Pius X, een school met veel ASO-leerlingen en sterke afdelingen van humane wetenschappen en kunstonderwijs, treffen we een totaal ander politiek landschap aan. Daar scoorden sp.a, Groen! en SLP samen bijna tachtig procent.
Zo beleefde sp.a-voorzitter Caroline Gennez, die zelf deelnam aan het debat, eindelijk nog eens een feestelijke dag. Ook SLP-kopman Geert Lambert zal enthousiast op en neer beginnen te wippen als hij dit leest, want zijn partij oogstte tien procent van de stemmen. Daarmee moet hij zijn kiezersaantal zo ongeveer hebben verdubbeld. Er is nog hoop!
En wat hebben we vandaag nu geleerd? Geen idee, behalve misschien dat er een fundamenteel verschil is tussen de mentaliteit in stad en rand. En dat jongeren een geweldige visvijver vormen voor slimme politici die goed kunnen debatteren.
door LEX MOOLENAAR (bron GVA - Standpunt Antwerpen)
08:33 Om wat sneller hun bestemming te bereiken, steken jongeren de laatste dagen vaak de sporen over tussen Prinshoeveweg en Donkweg in Ekeren. Buurtbewoners belden de politie al meermaals.
Wie van de Prinshoeveweg komt en richting centrum van Ekeren wil, moet via de Leerhoeklaan en de spoorwegbrug op de Veltwijcklaan rijden of stappen. Maar enkele jongeren hebben een alternatieve route ontdekt: op het einde van de doodlopende Prinshoeveweg steken ze te voet of met de fiets de drukke sporen van lijn 12 over. Zo komen ze in de Donkweg en zijn ze vlak bij het Veltwijckpark en het centrum van Ekeren.
Bezorgde buurtbewoners belden al meermaals naar de politie. Die kwam de situatie al bekijken. Zij zijn bang dat een van de jongeren door een trein zal gegrepen worden.
Populair
“Verontruste mensen hebben ons dat fenomeen ook al gemeld”, zegt districtsburgemeester Ronny Kruyniers (sp.a). “Ze vragen of er toezicht kan gehouden worden. Een terechte vraag, volgens mij.”
De risicovolle binnenweg is vooral ’populair’ na schooltijd en in de vakantieperiodes. Kruyniers: “Wellicht is het geen toeval dat het fenomeen zich voordoet nu het al enkele dagen goed weer is.”
Doe het niet
Net deze week werd een campagne gelanceerd om te waarschuwen voor het oversteken van de sporen. “Die campagnes hebben soms het tegenovergestelde effect. Ze durven machogedrag uitlokken. Ik doe in ieder geval een warme oproep: doe het niet!”
Enkele honderden meter verderop werd Yoran Loos (12) in december 2006 gegrepen door een trein. Hij stak over aan De Noteschelp.
31/03 De bizarre wending die het dossier van de Oosterweeldit weekend nam, heeft enkele opmerkelijke nieuwe elementen in het verhaal opgeleverd. Zo dreigt vzw Ademloos haar eigen referendum op te blazen. Tegelijk pleiten enkele burgemeesters in de Antwerpse rand voor inspraak in het Oosterweeldebat.
Wat Ademloos betreft: ik kan voorzitter Wim van Hees wel volgen. Van Hees stelt vast dat de volksraadpleging, waarvoor hij en zijn mensen maandenlang weer en wind hebben getrotseerd, geen voorwerp meer heeft nu de Vlaamse regering toch al heeft beslist dat ze geen vrachtvervoer meer in de Kennedytunnel wil. Met die randvoorwaarde valt de bodem uit de alternatieve tracés van stRatengeneraal en Arup/SUM, want die zijn voor hun financiering afhankelijk van tolheffing in die tunnel.
Van Hees redeneert: waarom zou je de mening van de bevolking nog vragen als alles toch al is beslist? In die omstandigheden dient de volksraadpleging alleen nog om de SPa te ondersteunen in haar eenzame strijd voor het 'vierde tracé'. En daar is Ademloos niet voor opgericht.
En dan de kwestie van de randgemeenten. Die willen inspraak, want hun inwoners maken ook gebruik van de Antwerpse Ring. Hier en daar droomt een burgemeester zelfs al hardop van een eigen lokale volksraadpleging over de Oosterweel.
Afgezien van de vraag hoe je kan voldoen aan de wettelijke normen, die bepalen dat zo'n referendum alleen maar mag antwoorden op een strikt lokale vraag, vind ik zo'n oprisping toch wel behoorlijk schaamteloos. De hele discussie over de Oosterweelverbinding had nu niet moeten worden gevoerd als veertig jaar geleden de Grote Ring rond Antwerpen was aangelegd. De stad had dan een ringweg gehad die veel beter was aangepast aan de behoeften van de 21ste eeuw, vergelijkbaar met die van heel wat andere Europese steden.
Maar die Grote Ring kwam er niet, omdat de burgemeesters uit de Antwerpse rand - veelal van christendemocratische of liberale signatuur - al die overlast niet wilden op hun grondgebied. Het was een klassiek geval van nimby-politiek, waarbij dat letterwoord staat voor not in my backyard. Dat uitgerekend diezelfde gemeenten nu invloed willen uitoefenen op een project waarvan zij alleen de lusten (een betere doorstroming) maar niet de lasten (milieu, gezondheid, stedenbouw) zullen dragen, dat vind ik echt... een brug te ver.
Het grote Vlaamse blunderboek, editie 2007: de aanbesteding van de Lange Wapper in de Antwerpse haven
Het grote Vlaamse blunderboek, editie 2007: de aanbesteding van de Lange Wapper in de Antwerpse haven
12/06/2007 - 10u53
(Foto Kristien Daem)
BAM: een miljard euro in het water
Waarom kost een brug over een Antwerps havendok 3 miljard euro? Humo spitte het Lange Wapper-dossier uit en kwam tot verontrustende bevindingen.
Twee jaar geleden zou de bouw van de Oosterweelverbinding 1,34 miljard euro kosten. Vandaag is dat, voorlopig, 3 miljard. De werkzaamheden hadden al vijf maanden bezig moeten zijn, maar het is nog altijd wachten op de eerste spadesteek. Het moet van de gloriedagen van Paul Vanden Boeynants geleden zijn dat er nog eens zo vakkundig werd geknoeid met een aanbestedingsprocedure. Twee aannemersgroepen werden op onbegrijpelijke gronden uit de procedure geweerd, de lucky winner blijkt buitengewoon goede contacten te hebben met de jury die de knoop moest doorhakken. Maak kennis met nv Geldverspilling & Vriendjespolitiek, kortweg BAM.
Met 10 kilometer nieuwe autosnelweg, een tunnel onder de Schelde en een 2,4 kilometer lang viaduct - de 'Lange Wapper' - ontstaat straks in het Antwerpse havengebied de grootste Belgische bouwwerf aller tijden. Het doel: de Antwerpse ring helemaal rond maken. Maar er is nog niet één kluit aarde verplaatst, en of dat in 2008 zal gebeuren, is erg twijfelachtig. Er lopen vier rechtszaken tegen BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel), en in één ervan wordt ernstig rekening gehouden met een schadevergoeding van 400 miljoen euro. Te betalen bovenop die 3 miljard.
De Sociaal Liberale Partij (SLP) neemt het niet dat de drie grote partijen de discussie rond de Oosterweelverbinding binnenskamers hebben geregeld. Belangrijkste objectief van Open VLD, SP.A en CD&V: elkaar de ruimte geven om electoraal te scoren. Wat denkt Vlaanderen nu eigenlijk over de grootste infrastructuurwerken ooit? Dat mogen we pas weten in het najaar, na de verkiezingen. Voor SLP is er geen enkele reden om zolang te wachten met een volksraadpleging. Dat kan best ook op 7 juni, samen met de Vlaamse en Europese stembusgang. Voorzitter Geert Lambert: "De Vlaamse regering moet haar verantwoordelijkheid nemen en de hete aardappel niet vooruitschuiven naar de volgende regering. Het getuigt van weinig respect voor de democratie om het grootste infrastructuur ooit in Vlaanderen niet af te toetsen aan de mening van de bevolking. Daarom wil SLP er alles aan doen om toch zo snel mogelijk een referendum te organiseren." Geert Lambert, voorzitter SLP, vindt dat alle Vlamingen zich moeten kunnen uitspreken over het Oosterweelproject. "Want dit is een dossier dat echt veel verder gaat dan de stad Antwerpen. Die werken hebben zeker ook invloed op de verkeerssituatie in de hele provincie Antwerpen, het Waasland, en zelfs tot in de havengebieden van Gent en Zeebrugge. Een referendum dat zich beperkt tot de stad Antwerpen is niet eerlijk tegenover de rest van Vlaanderen. " Els Van Weert, Vlaams Parlementslid voor SLP, zal daarom in het Vlaams Parlement een decreetwijzing vragen. "De decreetwijziging moet er voor zorgen dat het mogelijk is om op 7 juni, samen met de verkiezingen, ook een referendum te houden. Wij willen immers dat zoveel mogelijk Vlamingen zich kunnen uitspreken over de Oosterweelverbinding. Daarom kan de Vlaamse regering aan elk van de provincies vragen om een referendum te organiseren. De Vlaamse regering moet zich bovendien akkoord verklaren dat het gebonden is aan de uitslag. " SLP wil op die manier vermijden dat de drie grote partijen in de aanloop naar de verkiezingen elk hun eigen deeltje van de waarheid aan de bevolking verkondigen. Anders zal ook de volgende regering oeverloos lang met woorden blijven wapperen vooraleer te beslissen.
ANTWERPEN - Straten-Generaal vraagt het Vlaams Parlement om een nieuwe financiële analyse te maken van hun tracé. In een bijgewerkt voorstel vragen zij 0,5euro tol per wagen in de Oosterweeltunnnel. De Kennedytunnel blijft tolvrij. 'We worden rendabeler dan de BAM en scoren op alle duurzaamheidsfactoren beter. Hoe kan je dan in godsnaam nog kiezen voor de Lange Wapper?'
Volgens de Arupstudie was het Straten-Generaaltracé intrinsiek het beste tracé van alle alternatieven. Alleen was het financieel niet rendabel - net zoals dat van de BAM overigens - en kampte het net als alle andere tracés met een overcapaciteit aan de Kennedytunnel. Daarom schoven de onderzoekers van Arup UK Sum Research het Straten-Generaaltracé mét tol aan de Kennedytunnel naar voren. Ook tot verrassing van Straten-Generaal trouwens, want tol aan de Kennedytunnel was voor zowat iedereen onbespreekbaar.
Daarom voerde Straten-Generaal nu een belangrijke aanpassing door in zijn tracé: was in hun oorspronkelijk plan de Oosterweeltunnel nog gratis voor automobilisten, dan vragen ze nu 0,5euro per wagen. Dat is nog altijd 2 euro minder dan de BAM. 'Bovendien staat het iedereen vrij om te kiezen voor de tolvrije Kennedytunnel, maar als je daar 6 kilometer voor moet omrijden kost je dat wellicht nog meer aan brandstofkosten', zegt woordvoerder Peter Verhaeghe.
Bij het doorpluizen van de Arupstudie stootte Straten-Generaal bovendien op enkele anomalieën die hun tracé duurder maken dan het eigenlijk is. Samen met een onafhankelijk auditor komen ze tot een aantal opmerkelijke vaststellingen. Zo kan de BAM rekenen op een BTW-gunstmaatregel vanwege de overheid die maar liefst 842miljoen euro bedraagt. Bovendien zijn volgens Straten-Generaal de bouwkosten van het BAM-tracé te laag ingeschat en die van hun tracé te hoog. Hetzelfde zou gelden voor de onderhoudskosten. 'Uiteindelijk komen wij uit bij een tracé dat rendabeler en goedkoper is dan dat van de BAM', zegt Verhaeghe. 'We hebben dat vorige week voorgelegd aan de Vlaamse regering en gevraagd om ook die herberekening te laten uitvoeren. Desnoods zelfs door de BAM of door Arup. Moeilijk is dat niet. Maar blijkbaar hebben ze daar zoveel schrik voor dat ze nu maar de vlucht vooruit gekozen hebben en koste wat het kost het BAM-tracé door de strot van de Antwerpenaar proberen te duwen. Begrijpelijk ook, want als nu blijkt dat wij ook op financieel vlak nog beter scoren, verdwijnt meteen de laatste strohalm van de BAM.' Straten-Generaal bezorgt het rapport nu aan de leden van het Vlaams Parlement en hoopt dat zij de regering onder druk zetten.
Oosterweel - Deurne : Voor Ekeren nog ver van ons bed?
Samenstelling: de heer Frank Geudens, voorzitter; mevrouwen Marleen De Backer, Ariane Van Dooren, de heer Walter Verbruggen, mevrouw Wendy van Dorst, districtsschepenen; mevrouwen Marina Rothmayer, Beatrix Vanderplasschen, de heren Guy Dirckx, Frans Crauwels, René De Preter, Gustaaf Hendrickx, Luc Mahieu, mevrouw Mieke Vogels, de heren Dirk Van Duppen, Jan Van Wesembeeck, mevrouw Najat Assissi, de heren Samir Aiau, Steven Leyder, Kevin Stoop, Roland Jennes, Arfan Saber, René Frederickx, Luce Jacobs, Gerard Weytjens, mevrouw Germaine Van Asten, de heren Bart De Vos, Léon Dierckx; leden; mevrouw Patricia De Somer, districtssecretaris
Openbare zitting van 19 maart 2009
Iedereen aanwezig, behalve, de heer Arfan Saber, verontschuldigd, de heer René Frederickx, verontschuldigd en de heer Gerard Weytjens, afwezig.
districtsraadsbesluit: 408 van donderdag 19 maart 2009
Pagina 1 van 4
Deurne A-Punt
1 Voorstel tot besluit van raadslid D.V. Duppen. Uitnodiging Arupsumresearch toelichting alternatievenstudie en specifieke implicaties voor Deurne. Voorstel tot motie aan het stadsbestuur ter ondersteuning van het Arup-Sumresearch (vierde) alternatief . (Jaarnummer 408)
Auteur: Dirk Van Duppen
Motivering
Feiten en context
Nog geen jaar geleden wierp Humo met het ‘Dossier fijn stof: de Oosterweelverbinding in Deurne- Noord’ (nr.3534) de stok in de Lange Wapper kikkerpoel. Waar dat de discussie tot dan vooral technisch was, werd het nu een debat over fijn stof, lawaai, kortom volksgezondheid, dat de publieke opinie veel meer beroerde. De legendarische uitspraak van Patrick Janssens ‘walk and don’t look back’ in hetzelfde Humo artikel is niet bewaarheid geworden. In Deurne werden er meerdere bewonersvergaderingen georganiseerd in de RIX, kwam de BAM op de raadscommissie van juni haar plannen toelichten en organiseerde het district een druk bijgewoond debat tussen BAM, Straten-generaal en Ademloos op 29 januari j.l. Het was voor ieder van ons duidelijk dat de gevolgen van het BAM tracé voor Deurne verontrustend zijn en dat de communicatie daarover naar het district en naar de bevolking bedroevend is.
Onder druk van actiegroepen liet de Vlaamse regering een onafhankelijk alternatievenonderzoek doen, stelde de bouwvergunning uit, herschikte de raad van bestuur van de BAM met als crisisvoorzitter Karel Vinck en zette communicatie adviseur Noël Slangen aan de deur. Ademloos verzamelde 60.000 handtekeningen voor een volksraadpleging. De uitslag van het alternatievenonderzoek door het studiebureau Arup UK-SumResearch is zopas bekend gemaakt. Ik heb maandag 9 maart de druk bijgewoonde voorstelling van Arup voor de raadscommissie van de gemeenteraad bijgewoond. De invloed van het BAM tracé met de aansluiting van het Viaduct van Merksem t.h.v. het Sportpaleis en verderop op de Lange Wapperbrug, op de leefbaarheid en stadsontwikkeling van Deurne-Noord en van Merksem, is indrukwekkend. Dit tracé lag bij de Arup onderzoekers scherp onder vuur. Waar we vroeger spraken van mogelijks 18 baanvakken naast mekaar, blijkt nu die viaduct in breedte te verdrievoudigen van de huidige 35 meter naar 110 meter, wat volgens Arup de leefbaarheid van
onze wijken en de verdere stadsontwikkeling ernstig hypothekeert. Zij spreken van een ‘fragmentering’ van de stedelijke ontwikkeling voor generaties.
Verrassend is ook dat het studiebureau een eigen (vierde) alternatief verdedigt, dat onze wijken in Deurne Noord en Merksem terug veel leefbaarder kan maken. Het uitgangspunt en conclusie van het het Arup-rapport luidt: ‘De essentie en de meest duurzame oplossing is vooral te trachten het overwegend doorgaande verkeer niet langer door Antwerpen en haar stedelijke ringweg te laten rijden maar zoveel mogelijk om te leiden rond de stad.’(p.404) Om dit probleem op te lossen hebben de onderzoekers van Arup-Sumresearch een eigen alternatief naar voor geschoven dat bestaat uit vier elementen, waarvan de eerste twee direct toepasbaar zijn. Vooreerst zoveel mogelijk vrachtverkeer via de bestaande Liefkenshoektunnel rond de Antwerpse agglomeratie leiden, ver weg van de bestaande woonkernen. Ten tweede: via een automatisch verkeersbegeleidingssysteem de weggebruiker accuraat te informeren over de beste wijzen om rond Antwerpen te rijden. Ten derde: een derde Scheldekruising via een geboorde tunnel die zo noordelijk als mogelijk start en aansluit aan de A12 te Ekeren, dus een Straten-Generaal plus tracé.
Hierdoor blijven het Sint-Annabos en het Noordkasteel gespaard. Ten vierde: het ondertunnelen van het viaduct te Merksem ter hoogte van het Sportpaleis. Er zal dan ook geen bijkomende op- en afrittencomplex aan het Sportpaleis nodig zijn, zoals de BAM met de Lange Wapperbrug voorzag. Ook het sluipverkeer van vrachtwagens over bijvoorbeeld de Bischoppenhoflaan zal drastisch kunnen dalen. Er zou een enorme open ruimte vrij komen die kan dienen als recreatief, nieuwe groene zones of om het parkeerprobleem aan het Sportpaleis op te lossen. Bijkomend is op termijn de overkapping van het zuidelijk deel van de Antwerpse ring in haar diepe bedding ook nog mogelijk. Dan zal Antwerpen eindelijk bevrijd zijn van de historische miskleun die de leefkwaliteit van haar bewoners schaadt. Namelijk één van de drukste snelwegen van Europa, met voor 80% doorgaand vrachtverkeer, die door de agglomeratie loopt en met het BAM tracé voor nog eens generaties lang zou verankerd worden.
Ik ben fel onder de indruk van de simulatiekaartjes van Arup hoe ze laten zien dat de leefbaarheid, de stadsontwikkeling, de mobiliteit en verkeersveiligheid van onze wijken in Deurne Noord en Merksem, niet zal verslechteren zoals met het BAM tracé, maar sterk zal verbeteren met het (vierde) Arup alternatief.
Daarom mijn voorstel om liefst op de eerstkomende raadscommissie deze mensen van Arup uit te nodigen én ook een ondersteunende motie vanuit onze districtsraad te stemmen aan het Stadsbestuur, dat dit vierde alternatief van Arup zeer genegen blijkt te zijn. Met een pluim voor onze burgemeester Patrick Janssens die niet alleen zijn devies ‘walk and don’t look back’ heeft laten varen, maar de moed heeft om ook naar de verdere toekomst te kijken bij het nemen van beslissingen vandaag.
Juridische context
Punt 4.6 – artikels 58 en 59 van het basisreglement bestuurlijke organisatie van de stad Antwerpen regelen de procedure
initiatiefrecht raadsleden
Ieder raadslid heeft het recht voorstellen aan de agenda van de raad waarvan men deel uitmaakt toe te voegen. Een lid van het uitvoerend bestuur kan hiervan geen gebruik maken. Een voorstel kan zowel een interpellatie, een voorstel tot motie als een voorstel tot beslissing zijn. Deze opsomming is niet beperkend.
Bij afwezigheid van het raadslid wordt het voorstel van de agenda afgevoerd.
Raadslid Dirk Van Duppen licht toe.
Gehoord de tussenkomst van raadsleden René De Preter, Mieke Vogels, Steven Leyder, Luc Mahieu, Jan Van Wesembeeck, Frank Geudens.
Besluit
De districtsraad stemt met 11 stemmen voor, 11 stemmen tegen en 2 onthoudingen.
Voor
: Frans Crauwels, Guy Dirckx, Léon Dirckx, Gustaaf Hendrickx, Roland Jennes, Marina Rothmayer, Kevin Stoop, Germaine Van Asten, Beatrix Vanderplasschen, Jan Van Wesembeeck, Dirk Van Duppen.
Tegen
: Frank Geudens, Wendy van Dorst, Samir Aiau, René De Preter, Luce Jacobs, Najat Assissi, Walter Verbruggen, Ariane Van Dooren, Steven Leyder, Bart De Vos, Marleen De Backer.
Onthouding
: Mieke Vogels, Luc Mahieu.
Ingevolge artikel 44 van het basisreglement bestuurlijke organisatie worden beslissingen genomen bij volstrekte meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen. De districtsraad verwerpt met 11 stemmen voor, 11 stemmen tegen en 2 onthoudingen Artikel 1van het volgend besluit. De districtsraad keurt eenparig Artikel 2van het besluit goed.
Artikel 1
De districtsraad vraagt aan het districtscollege en de voorzitter van de bestendige raadscommissie de verantwoordelijken van ARUP-SUMRESEARCH uit te nodigen op een raadscommissie om hun alternatievenstudie i.v.m. de Oosterweelverbinding te komen toelichten, specifiek over de gevolgen voor Deurne op vlak van mobiliteit en verkeersveiligheid, leefmilieu (geluid en luchtkwaliteit), mens-leefomgeving en stadsontswikkeling van het ARUP-SUMREASEARCH alternatief versus dat van de BAM.
Artikel 2
De districtsraad steunt het college van burgemeester en schepenen in hun inspanningen om het Arup-Sumresearch (vierde) alternatief verder te laten onderzoeken en kansen te geven.
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
Lambert pleit voor tijdelijke werkloosheid voor kabinet Turtelboom
Lambert pleit voor tijdelijke werkloosheid voor kabinet Turtelboom
260309
door Geert Lambert
Vandaag liet de premier in de Kamer weten dat er in de nabije toekomst geen akkoord komt over Asiel en Migratie. SLP-voorzitter Geert Lambert stelt voor om het kabinet-Turtelboom in afwachting te laten genieten van het systeem van tijdelijke werkloosheid, aangezien de minister en haar medewerkers niets om handen hebben. Een kabinet dat twee miljoen euro per jaar kost en niets uitvoert is een luxe die deze regering zich in de huidige budgettaire omstandigheden niet kan veroorloven.
Lambert heeft haast heimwee naar de tijd waarin federale regeringen stilvielen tijdens de campagnes voor de regionale verkiezingen. Vandaag is er van stilvallen geen sprake, aangezien de regeringen Leterme/Van Rompuy nooit echt uit de startblokken geschoten zijn. De regionale en Europese verkiezingen betekenen enkel een verdere verlenging van het pijnlijke en dure immobilisme dat de Wetstraat sinds twee jaar teistert.
De gezinnen zonder papieren, die sinds de eerste akkoorden van Leterme in Hertoginnendal vol verwachting uitkijken naar enige duidelijkheid over hun toekomst, blijven dus nog op zijn minst enkele maanden in de grootste onzekerheid leven. Daar liggen de meerderheidspartijen blijkbaar niet echt wakker van: de verkiezingscampagne ontneemt hen elk gevoel van verantwoordelijkheid. SLP vindt dat de bewindslieden die verantwoordelijk zijn voor het federale immobilisme best uit eerlijke schaamte een verkiezing zouden overslaan. Het is ongepast om vanuit de slechtste regering sinds Eyskens I opnieuw te gaan hengelen naar een nieuw mandaat van de kiezer.
SLP verbolgen over beslissing Vlaamse Regering over Oosterweel
Beslissing Oosterweel voorbeeld van hoe het niet moet
De Sociaal-Liberale Partij reageert verbolgen op de beslissing van de Vlaamse Regering om de bouwaanvraag voor de Oosterweelverbinding reeds aan te vragen.Hiermee wil de Vlaamse regering vooral de indruk geven dat ze beslissingen kan nemen. “De enige beslissing die genomen wordt, is alsnog niet te beslissen”, aldus SLP-voorzitter Geert Lambert.Lambert wijst erop dat SLP al langer voorstander is van een alternatief voor dit ontsluitingsvraagstuk.Het tunnelalternatief wordt al lang als een haalbare kaart naar voren geschoven en zou de beste oplossing zijn voor een verkeersknoop die Antwerpen overstijgt.De koppigheid van politici die niet afwillen van hun eigen voorstel zorgt ervoor dat beslissingen dan maar uitgesteld worden.
Blijkbaar willen de regeringspartijen zichzelf een cadeau doen met het uitstellen van de beslissing.“Door de beslissing voorwerp te maken van de komende verkiezingen, hopen alle regeringspartijen op de nodige polarisatie om voor zichzelf stemmen te winnen”, zegt Lambert.Dat dit ten koste gaat van een goede mobiliteit en de economische ontwikkeling van Vlaanderen verder hypothekeert, neemt men er blijkbaar graag bij.
Geert Lambert verwijst naar andere prangende dossiers zoals het Schipdonkkanaal of het stadion van Club Brugge.Kris Peeters en zijn ploeg beweren te regeren, maar durven uit louter electoraal belang geen beslissingen te nemen.Vlaanderen blijft dus wachten omdat de traditionele partijen verkiezingen winnen belangrijker vinden dan beleid voeren.“Het is tijd dat we dat durven veranderen”, stelt Geert Lambert.