Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    chihuahualiefhebber
    www.bloggen.be/chihuah
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    steki
    www.bloggen.be/steki
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    chihuahualiefhebber
    www.bloggen.be/chihuah
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dreamlover2000
    www.bloggen.be/dreamlo
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    mijn_droom_verhalen_schrijven
    www.bloggen.be/mijn_dr
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    09-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Districtsbestuur lost gebrek aan feestruimte op met fuiftenten
    Bron : GVA

    08/04 Ekeren (2180) Bij gebrek aan een echte fuifzaal, kwam districtsschepen voor jeugd Marc Elseviers

    ( CD&V ) op de proppen met het idee van fuiftenten. Het werd voor de tweede keer geconcretiseerd vrijdagavond op Pino Colada, de fuif van de Mariaburgse scouts.

    Fuiven in Ekeren blijft een heikel punt. De meeste jeugdverenigingen willen wel iets organiseren, maar een geschikte locatie daarvoor is niet echt voor handen. Omdat een fuifzaal niet direct gerealiseerd kan worden, besloot het districtsbestuur te werken met tenten. "Wij voorzien eigenlijk alles wat nodig is : de tent met vloer, de generatoren, ondersteuning van het Rode kruis,... De jongeren moeten enkel nog zorgen voor een brouwer en een DJ." verduidelijkt Marc Elseviers het concept.

    De jongeren krijgen ook de nodige begeleiding inzake veiligheid, geluidsoverlast en dergelijke. "Iedereen die wil, kan een aanvraag indienen bij de jeugddienst, maar we doen dit maar 4 keer per jaar. We hebben daar een budget van 10000 euro voor uitgetrokken. Als je dat bedrag vergelijkt met wat het zou kosten om een echte zaal te bouwen, zijn deze tenten zeker een goed alternatief. En het is ook een dynamisch gegeven. We hebben in Ekeren plekken genoeg waar we een tent kunnen neerzetten zonder veel overlast. Zo zijn er al fuiven geweest in het Veltwijckpark en in Hof De Bist, maar dit kan evengoed in de Oude Landen of in het Hagelkruispark.

    En wat vindt de jeugd van dit initiatief van het district. Evita en Quinten zijn twee van de organisators van Pino Colada en ze zijn zeer opgetogen met dit aanbod. " We vinden het zeer tof dat het district dit aanbiedt, zonder deze tent zou er geen editie van Pino Colada meer gekomen zijn. We rekenen toch op een 400 man, dus we hebben alles om er een bangelijke avond van te maken" klinkt het bij hen.
    Pino Colada was de tweede van vier fuiven die het district steunt, een derde ligt ook al vast maar Marc Elseviers wist ons te vertellen dat er voor de vierde alle mogelijkheden nog open liggen.
    TTSY 

    09-04-2014 om 13:51 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    07-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitnodiging wandeling bospolder
    Paasmaandag wandelen: indien U wenst deel te nemen, gelieve een seintje te geven.


    07-04-2014 om 09:15 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    05-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Forum 2020 wil geen derde scheldekruising
    Bron : ATV


    05-04-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    04-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.‘Antwerpen op zoek naar een efficiënte, betaalbare en duurzame oplossing’
    Bron : Persmededeling Forum Mobiliteit Antwerpen 2020









    Antwerpen, 2 april 2014. 
    Het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020 dat bedrijfsleiders en academici groepeert, lanceert via 
    de sociale media een informatieve film over mobiliteit ‘Antwerpen op zoek naar een efficiënte, 
    betaalbare en duurzame oplossing’ teneinde de langetermijnuitdagingen en -oplossingen 
    begrijpelijker te maken voor het grote publiek. Hierbij stelt het Forum duidelijk dat de Vlaamse 
    Regering tijdens de voorbije legislatuur belangrijke verbeteringen aan het Masterplan heeft 
    aangebracht (schrappen van Lange Wapperviaduct, opheffen vrachtverbod in Kennedytunnel en 
    opname van een rechtstreekse verbinding haven-hinterland (A102)), maar blijft het pleiten voor een 
    bezinning rond de juiste prioriteiten: eerst aanleg van A102 en bijkomende verbinding 
    Liefkenshoektunnel/E17 vooraleer met een extra Scheldekruising te beginnen, en maximaal inzetten 
    op het omleiden van het internationale transitverkeer buiten de stedelijke ring tijdens piekuren. 
    Het Forum vraagt de Vlaamse Regering ook om maximale transparantie te verschaffen omtrent de 
    berekeningen die aan de basis liggen van de gepubliceeerde MER-conclusies en daar waar nodig het 
    ‘huiswerk’ in het kader van het beslissingsproces af te werken. Aldus kunnen verdere vertragingen 
    vermeden worden en wordt een vertrouwensbasis gelegd voor de verdere uitwerking van een 
    mobiliteitsoplossing met een duurzaam karakter. 
     
    Het Forum pleit ervoor dat de volgende Vlaamse regering prioritair werk maakt van betere processen 
    rond vergunningen en inspraak meer bepaald inzake het vereenvoudigen, bundelen en daar waar 
    nodig coördineren van de verschillende adviesinstanties binnen en buiten de Vlaamse overheid. 
    Hierbij kan de Nederlandse praktijk voor een verregaande inspiratie zorgen. 
     
    Het Forum plant geen verdere stellingnames tot na de verkiezingen van 25 mei. 

    04-04-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    03-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bombardement van acties op slagveld Oosterweel
    Bron : GVA

    08:15 STANDPUNT ANTWERPEN Morgen ligt het ontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor Oosterweel op de tafel van de Vlaamse regering. Die timing is wellicht maanden geleden al grondig voorbereid.

    Want als het GRUP wordt goedgekeurd, dan is daarmee de keuze voor het BAM-tracé nog voor de verkiezingen verankerd en dan moet de volgende regering er wel mee verder. Zo kunnen lange en moeilijke debatten aan de onderhandelingstafel na 25 mei worden vermeden. Wie Oosterweelniet lust, kan maar beter wegblijven, zo luidt de glasheldere boodschap van CD&V en N-VA.

    Ondertussen gonst het van de activiteit rond Oosterweel en de Antwerpse mobiliteit. BAM opende deze week haar nieuwe communicatie-offensief met een brochure van acht pagina's in het gratis stadsmagazine De Nieuwe Antwerpenaar. De ondernemers en academici van Forum 2020 lanceerden gisteren via de sociale media een knap filmpje van vijf minuten waarin ze hun standpunten uiteenzetten en eens te meer de Meccano van stRaten-generaal ondersteunen.

    De voorbije weken kreeg ook het Ringland-plan van een nieuwe groep geëngageerde Antwerpenaars voor de overkapping van de Ring veel belangstelling. En de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal werken aan een inventaris van de fouten en onregelmatigheden in de MER-studie waarop de regering haar beslissing heeft gebaseerd. Zij zijn formeel: door al die onvolkomenheden zal Oosterweel de toets van de Raad van State nooit kunnen doorstaan.

    Ook de politieke partijen proberen Oosterweel in hun campagnes optimaal uit te spelen. PVDA+ en Groen gaan daarbij voluit voor het Meccano-tracé. De sp.a probeert met een combinatie van het BAM-tracé met Ringland het beste van twee werelden te verzoenen en zo het ongenoegen bij haar achterban over de steun van de partij aan het BAM-tracé te compenseren. Maar de actiegroepen hameren erop dat in de MER-studie zwart op wit staat te lezen dat die twee projecten niet compatibel zijn.

    Sinds onze enquête heeft aangetoond dat de Antwerpenaar zeer veel belang hecht aan de mobiliteit, maar nauwelijks nog kan volgen, worden kosten noch moeite gespaard om het Oosterweel-dossier te recupereren. De regeringsbeslissingen van Valentijn hebben in Antwerpenblijkbaar weinig indruk gemaakt.

    door Lex Moolenaar

    03-04-2014 om 20:01 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Alternatieven voor Oosterweel goedkoper dan aangekondigd"
    Bron GVA

    alternatieven voor oosterweel goedkoper dan aangekondigd




    09:44 OOSTERWEEL De alternatieven voor het Oosterweeltracé, dat door de Vlaamse regering als beste optie werd verkozen, zijn minder duur dan werd aangekondigd. Dat vertelde Vlaams parlementslid Björn Rzoska (Groen) aan de krant De Morgen. Hij baseert zich op een financiële analyse die het onderzoeksbureau Arcadis uitvoerde in opdracht van de BeheersmaatschappijAntwerpen Mobiel (BAM) en die hij, onder strikte geheimhouding, kon inkijken.

    STANDPUNT: 'Bomdarment van acties op slagveld Oosterweel'

    De Vlaamse regering beweert al maanden dat het BAM-tracé - ook het Oosterweeltracé genoemd - 300 miljoen euro goedkoper is dan het Meccano-tracé. Uit de studie blijkt nu dat bij Oosterweel een marge van 15 procent wordt bijgeteld voor "niet in te schatten bouwkosten". Bij Meccao en Oosterweel-Noord is dat 20 procent, waardoor beide alternatieven een prijshandicap van vijf procent krijgen. Voor Meccano komt dat neer op een meerprijs van 170 miljoen euro.

    "Puur bedrog"

    Björn Rzoska (Groen, foto) speelde de informatie, ondanks een strikte geheimhoudingsclausule, aan de krant door. "Als ik hiervoor wordt gestraft, dan is dat maar zo. De burger heeft recht op deze informatie", aldus Rzoska. "Dit rapport bewijst dat de Vlaamse regering nooit serieus heeft nagedacht over een alternatief voor Oosterweel. Bovendien wordt het spel niet eerlijk gespeeld. De regering staaft haar keuze voor Oosterweel met valse argumenten. Dat is puur bedrog".

    BAM: "Standaardramingsmethode"

    Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) reageert verbaasd op de kritiek. Volgens Bojan Cerovic gaat het om een "standaardramingsmethode". "Het Oosterweeltracé is simpelweg veel meer uitgewerkt, dus de prijs is beter gekend. Bij de andere tracés zijn er nog veel meer onzekerheden, waardoor vijf procent extra marge is genomen", verduidelijkt hij.

    Hoe dan ook blijven de conclusies overeind, onderstreept Cerovic. Oosterweel blijft het goedkoopste tracé en in de finale maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) is het verschil zelfs verwaarloosbaar. En het is die MKBA waar het uiteindelijk om draait, aldus de BAM-medewerker. Daarin worden ook zaken als winst voor economie en mobiliteit meegeteld. "En dan komt het Oosterweeltracé nog steeds 4 miljard beter uit, dat is het relevante cijfer hier", besluit hij.

    Geen strikte geheimhouding

    Cerovic ontkent tot slot dat sprake is van strikte geheimhouding. Om redenen van concurrentie vraagt onderzoeksbureau Arcadis discretie over zijn methodieken, maar de cijfers zouden hoe dan ook donderdagmiddag worden toegelicht in het Vlaams Parlement.

    Foto boven: simulatie Oosterweel ter hoogte van Groenendaallaan
    Foto onder GDR: Björn Rzoska

    03-04-2014 om 19:58 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeersafwikkeling aan Vrije Basisschool Mariaburg wordt veiliger
    Bron : Nieuwsblad
    • DONDERDAG 03 APRIL 2014, 18U55
    • IN VERKEER
    • AUTEUR:NICOLE VERSTREPEN

    • EKEREN - Het districtscollege heeft de aanleg van een voetpaduitstulping aan de schoolpoort van de Vrije Basisschool Mariaburg goedgekeurd. De leerlingen zullen veilig de straat kunnen worden overgebracht tussen de schoolpoort en het speelplein op het Van den Weyngaertplein.

      Aan weerszijden van de voetpaduitstulping komt een plantvak, met lage beplanting, zodat de oversteek in het oog zal springen. Het voetpad tussen de twee plantvakken wordt extra breed zodat er vlot zal kunnen worden overgestoken.

      De werken zullen uitgevoerd worden tijdens de paasvakantie.

    03-04-2014 om 19:53 geschreven door Chil  


    Tags:mariaburg, basisschool
    » Reageer (0)
    25-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BESTUURDER (65) ZWAARGEWOND BIJ FRONTALE AANRIJDING OP SCHOONBROEK
    Vrijdag 21/03/2014 - bron 112 Antwerpen

    Ingezonden door: Louis van Looy

    Bestuurder (65) zwaargewond bij frontale aanrijding op Schoonbroek

    Vrijdagmiddag, om 16.40 uur, deed zich een aanrijding voor op Schoonbroek ter hoogte van het kruispunt met de Ekerseveldslagstraat. De bestuurder (65) van een Peugeot reed op Schoonbroek in de richting Groot Hagelkruis. Uit de tegenovergestelde richting kwam een bestuurder (38) met zijn Seat aangereden. Een getuige zag dat de Peugeot begon uit te wijken naar links. De bestuurder van de Seat probeerde op zijn beurt nog uit te wijken maar het kwam tot een frontale botsing tussen beide wagens.

    De bestuurder van de Seat werd lichtgewond. Hij werd verzorgd in het Jan Palfijnziekenhuis maar mocht nadien vertrekken. De bestuurder van de Peugeot werd zwaargewond. Hij werd opgenomen op de dienst intensieve zorgen van hetzelfde ziekenhuis. Beide voertuigen waren zwaar beschadigd. De wrakken werden getakeld. De brandweer kwam ter plaatse om het wegdek te reinigen.

    Bron: Lokale politie Antwerpen

    Archieffoto © Louis Van Looy

    25-03-2014 om 22:41 geschreven door Chil  


    Tags:Ekerse veldslagstraat, ekeren, schoonbroek, botsing
    » Reageer (0)
    19-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kloosterstraat
    Bron : District Ekeren

    Het voorontwerp voor de heraanleg van de Kloosterstraat en Dorpstraat is klaar. De buurtbewoners werden daarom op 20 februari uitgenodigd op een informatieavond. Dit voorontwerp houdt, waar mogelijk, rekening met de opmerkingen en suggesties die de bewoners in de eerste informatieavond gaven. De presentatie en het verslag met alle vragen en antwoorden van deze informatieavond kan u onderaan deze pagina downloaden.

    De heraanleg van de Kloosterstraat en Dorpstraat kan starten wanneer de werken aan het Kristus-Koningplein zijn afgerond. Dat is waarschijnlijk in de loop van 2015. De nadruk ligt hierbij op een veilige schoolomgeving.

    Er staat de volgende jaren dus heel wat te gebeuren in Ekeren. Met de presentatie van het voorontwerp zetten we een nieuwe stap naar de heraanleg van het hele centrum.

    Hierbij het verslag

    19-03-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    18-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
    Bron : Nieuwsblad

    • VRIJDAG 14 MAART 2014, 03U00
    • AUTEUR:JBS

    • EKEREN - Agentschap Wegen en Verkeer benadrukt dat het afbreken van de brug op de Leugenberg onmogelijk is. Ze werken wel volop aan een tijdelijke oplossing.

      Op 22 februari kreeg een bestuurster een epilepsie-aanval op de Leugenberg in Ekeren. Haar wagen begon te zwalpen en richtte een ware ravage aan. Een mountainbiker werd dodelijk aangereden en Emelie Heller, een 31-jarige fietsster, raakte in een coma.

      Familie en vrienden van Emelie, die inmiddels is ontwaakt, deden vorige week een oproep om de verkeersveiligheid aan de Leugenberg dringend aan te pakken. Het liefst van al zien ze de brug verdwijnen. ‘Maar die suggestie is niet zomaar toepasbaar’, zegt Laurens Hermans van Agentschap Wegen en Verkeer. ‘Een mogelijke afbraak van de hele brug werd ooit onderzocht, maar ligt niet meer voor.’

      De familie pleitte voor een fietstunnel onder het spoor, maar ook hier wil Wegen en Verkeer geen concreet engagement aangaan. ‘Een fietstunnel is een zware ingreep die grote financiële consequenties heeft en procedureel veel tijd en overleg vraagt’, klinkt het.

      Wegen en Verkeer onderzoekt nu de piste waarbij het fietspad voor beide rijrichtingen aan de zijde van de binnenbocht komt te liggen en het gemotoriseerd verkeer verschoven wordt naar de zijde van de buitenbocht. Daarbij voorziet men een fysieke scheiding die de zwakke weggebruikers van het gemotoriseerd verkeer scheidt.

      Christophe Roose, de schoonbroer van Emelie Heller, juicht de tijdelijke oplossing toe. Maar toch roept het fietspad voor beide rijrichtingen vragen op. ‘De Leugenberg heeft twee bochten: één naar rechts in de richting van Ekeren en vervolgens één naar links. Dat blijft gevaarlijk als er auto's uit de bocht vliegen. Verder vraag ik mij af waar de voetgangers hun plaats gaan vinden in deze opstelling.’

    18-03-2014 om 22:12 geschreven door Chil  


    » Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Familie slachtoffer vraagt veilige Leugenberg
    Bron : GVA

    Familie slachtoffer vraagt veilige Leugenberg

    familie slachtoffer vraagt veilige leugenberg

    10/03 EKEREN (2180) Vorige maand gebeurde op de Leugenberg een dramatisch ongeval. De familie van Emelie Heller, die hierbij zwaar gewond werd, vroeg districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA) en het Agentschap Wegen en Verkeer om dringend iets te doen aan de gevaarlijke verkeerssituatie op de Leugenberg in Ekeren. Er wordt gepleit voor structurele oplossingen die de veiligheid van de zwakke weggebruikers verhoogt. 'We stellen een fietspad naast de brug voor, met een tunneltje onder het spoor', aldus de familie.

    Het Agentschap Wegen en Verkeer zoek naar mogelijkheden die de veiligheid van fietsers en voetgangers op de Leugenberg op korte termijn kunnen verhogen. Zo wordt bekeken of een dubbel fietspad aan één kant van de rijbaan voorlopig tot de mogelijkheden behoort.

    Christophe Roose, schoonbroer van Emelie, is blij dat er actiebereidheid is. "Je mag niet vergeten dat tijdens de schooldagen een paar honderd fietsers over deze brug komen. Op lange termijn zijn alleen structurele maatregelen doeltreffend genoeg. Net als de districtsburgemeester willen we dat de brug wordt afgebroken." Een verkeersdeskundige rondde ondertussen het onderzoek naar het ongeval af. Het verslag wordt nu overgemaakt aan het parket en dat beslist of er al dan niet een onderzoeksrechter wordt aangesteld.

    Emelie Heller werd bij het ongeval op 22 februari zwaar gewond. Gelukkig is ze nu aan de beterhand, maar de artsen kunnen ten vroegste over enkele maanden de langetermijngevolgen inschatten.

    Erik Vandewalle
    Foto BFM

    18-03-2014 om 22:02 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    12-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoekakker
    Het artikel uit GVA :


    12-03-2014 om 17:19 geschreven door Chil  


    Tags:hoekakker, ekeren, groen ekeren
    » Reageer (0)
    10-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prestigeprojecten.
    Bron : Nieuwsblad

    Artikel over de kostprijs van "prestigeprojecten".  Kan je al eens uitrekenen wat de Oosterweel extra gaat kosten...


    10-03-2014 om 21:40 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    08-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ekeren neemt deel aan de actie “Met belgerinkel naar de winkel”

    In 2013 besloot het districtscollege, na een vraag van Groen, om niet deel te nemen.

    Als redenen werden opgegeven :

    - de middenstandsvereniging had liever op een andere wijze ondersteuning gekregen

    - het feit dat er geen prijzen konden vergeleken worden

    “Belgerinkel wordt exclusief georganiseerd door BBL, andere organisaties kunnen dan ook niet worden aangeschreven voor een prijsvergelijking

     

    Groen Ekeren besloot dan ook om dit jaar opnieuw een kans te wagen om een actie te promoten waarbij het gebruik van de fiets werd bevorderd.  We besloten het districtsbestuur te vragen om deel te nemen aan de “Mijn korte ritten campagne”.

    Hierop kregen we het volgende antwoord:

     

    In antwoord op uw schriftelijke vraag over de “korte ritten” campagne kunnen we u melden dat we daar met het district niet op inschrijven. Het districtsbestuur plant wel een deelname aan de actie “Met belgerinkel naar de winkel”, waar eveneens het gebruik van de fiets als alternatief voor de wagen gepromoot wordt.

    Het district is van mening dat het niet aangewezen is om aan verschillende acties tegelijkertijd deel te nemen omdat dit voor de burger eerder verwarrend dan motiverend kan overkomen.

    Groen Ekeren is natuurlijk blij met de deelname aan “Met belgerinkel naar de winkel” maar stelt zich toch vragen bij de motivering.  De aangehaalde argumenten wijzen er eerder op dat de deelname vooral af hangt van de “aanvrager” dan van een eerlijke motivatie om het gebruik van de fiets te promoten. 

    Voor mij is de plotselinge ommekeer “eerder verwarrend”.

     

    Guido Staes

    Voorzitter Groen Ekeren

    08-03-2014 om 22:45 geschreven door Chil  


    Tags:groen, ekeren, belgerinkel
    » Reageer (0)
    01-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Beste oplossing" of "temper de euforie" over Oosterweel
    Bron : De Redactie

    Beste oplossing" of "temper de euforie" over Oosterweel

    Belga
    vr 14/02/2014 - 15:45 Jos De Greef
    •  
    •  
    De meeste politieke partijen reageren tevreden over de beslissing die de Vlaamse regering genomen heeft over de Oosterweelverbinding rond Antwerpen. Open VLD vindt de euforie van de Vlaamse regeringspartijen ongepast.

    "Beste oplossing voor elke Antwerpenaar"

    De keuze voor het BAM-tracé is "de beste beslissing voor elke Vlaming en elke Antwerpenaar", zegt CD&V in een persbericht. De partij merkt op dat de CO2-uitstoot bij dit tracé ook lager ligt dan dat van het alternatieve Meccano-traject.

    Bovendien blijven de stad en de haven optimaal bereikbaar en zal het sluipverkeer in de stad verminderd worden. Ook is het BAM-tracé 300 miljoen euro goedkoper en is er dus geen extra belasting voor de Vlaamse begroting, aldus de Vlaamse christendemocraten.

    "Walk en don't look back", belooft de N-VA

    Belga

    De Antwerpse schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) zegt dat het stadsbestuur niet van plan is om de beslissing van de Vlaamse regering terug te draaien. "Walk and don't look back. En deze keer menen we het echt", zei hij met een quote van Peter Tosh en Mick Jagger.

    "Walk and don't look back", was ook een uitspraak van voormalig burgemeester Patrick Janssens (SP.A) na de voorstelling van de intussen afgevoerde Lange Wapperbrug, maar Kennis belooft dat de beslissing deze keer niet wordt teruggedraaid. De stad Antwerpen overweegt ook om bepaalde delen van de ring te overkappen om de hinder voor omwonenden te verminderen, belooft Kennis.

    SP.A verwacht "minder files en minder ongevallen"

    Tevredenheid is er ook bij de Vlaamse socialisten die in de beslissing een geslaagde mix zien van mobiliteit, gezondheid en levenskwaliteit. Het gekozen tracé biedt de "beste garantie op minder files en minder ongevallen" en het tolsysteem zal de vrachtwagens naar de tunnels sturen die ver van de stad liggen, aldus de SP.A.

    De partij klopt zich op de borst dat enkele last-minutewijzigingen aan het tracé onder druk van de SP.A werden doorgevoerd en dankt de actiegroepen voor hun inzet en invloed op het dossier. 

    Open VLD vindt "euforie ongepast"

    "In feite staan we na vijf jaar opnieuw bij de start", vinden de Vlaamse liberale parlementsleden Bart Tommelein en Dirk Van Mechelen. De beslissing van vandaag is volgens hen slechts een eerste stap van een hele lange weg van procedures en vergunning. Als de Vlaamse regering er niet in slaagt om snel een draagvlak bij de Antwerpenaren te vinden voor die keuze, wordt het opnieuw een lange lijdensweg en staan we in 2021 zeker nog in de file", waarschuwt Open VLD.

    Van Mechelen vraagt zich ook af hoeveel het project nu gaat kosten, wie het gaat financieren en hoeveel de stad Antwerpen moet bijdragen.Ook is niet duidelijk hoeveel schadevergoeding er nu komt voor de groep Noriant in het dossier over de afgevoerde Lange Wapper.

    "Slechtst denkbare tracé", vinden de groenen

    Belga

    De Vlaamse regering pakt volgens Groen uit met een "roetzwarte Valentijn voor de Antwerpenaar" door te kiezen voor een tracé dat het autoverkeer binnen de stad zal zuigen net als heel wat roet en fijn stof. 

    Groen erkent dat de Vlaamse regering de schade probeert te beperken door een nieuwe tunnel onder het Albertkanaal en maatregelen voor de vervuiling aan het Sportpaleis, maar toch zijn dat slechts lapmiddelen, aldus de groenen. De partij vraagt het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel om vrachtwagens uit de stad te sturen en een snelheidsbeperking op de ring, evenals meer middelen voor openbaar vervoer en nieuwe fietswegen.

    VB ziet "politiek stratego in plaats van oplossing"

    Belga

    Volgens Vlaams Belang wordt er "momenteel geregeerd tegen de Antwerpse bevolking" en de partij wil daarover volgende week een debat in het Vlaams Parlement. VB  vreest voor zowel de concurrentiepositie van de Antwerpse haven door de tolheffing voor het vrachtverkeer als voor de volksgezondheid in de stad.

    Vlaams Belang merkt op dat de Antwerpenaren bij het referendum in 2009 het BAM-tracé al weggestemd hebben. "Door nieuwe fundamentele elementen toe te voegen" denkt VB dat nieuwe juridische procedures het hele project zullen vertragen. Op korte termijn pleit de partij voor het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel en het plaatsen van noodbruggen op de Singel.

    "Valentijn met fijn stof en beton", vindt PVDA+

    "Een Valentijn gevierd met fijn stof en beton, kan nooit duurzaam zijn", vindt de extreemlinkse partij PVDA+. Die ziet alternatieven in het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel, het aanleggen van de A102, rekeningrijden voor internationaal vrachtverkeer en het overkappen van de ring. De partij merkt ook op dat er in bepaalde wijken nu al meer kinderen met astma zijn dan normaal.

    01-03-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bam Tracé beter in de vuilbak kieperen
    Bron : De Redactie

    Belga

    di 11/02/2014 - 08:03 Michaël Torfs

       
       
    Als het aan Groen-voorzitter Wouter Van Besien lag, dan zou er gekozen worden voor het Meccano-tracé om de Antwerpse mobiliteitsknoop te ontwarren. Dat zei hij in "De ochtend". Het BAM-tracé betekent een te grote last voor de volksgezondheid qua luchtvervuiling en lawaai en mag daarom de vuilbak in, argumenteert Van Besien.

    Gisteren werd het langverwachte milieu-effectenrapport (MER) voorgesteld over de Antwerpse mobiliteitsknoop. Daaruit blijkt dat het BAM-tracé, dat de Vlaamse regering naar voren schuift, het beter doet op het vlak van mobiliteit, terwijl het Meccano-tracé, dat de meeste actiegroepen steunen, beter scoort op het vlak van milieu.

    Belga

    Wouter Van Besien van Groen vindt dat "de Vlaamse regering op basis van dit MER en op basis van het gezond verstand niet anders kan dan het BAM-tracé in de vuilnisbak kieperen." Volgens Van Besien moeten niet enkel de files worden opgelost, maar moet ook de volksgezondheid doorwegen, en als beide in de weegschaal komen te liggen dan scoort het Meccano-tracé het best.

    "Je kan het mobiliteitsprobleem niet oplossen op de kap van de gezondheid", argumenteert Van Besien. "En dat is wat het BAM-tracé doet." De luchtkwaliteit zou er bij het BAM-tracé op achteruitgaan in grote delen van Antwerpen, iets wat je niet zomaar kan negeren, zegt Van Besien. De verwachting is echter dat de Vlaamse regering kiest voor het BAM-tracé, ook omdat het minder kost.

    Volgens Van Besien is de achterliggende reden echter dat de overheid al in 2009 een contract sloot met Noriant voor het bouwen van een deel van de BAM-verbinding. Eigenlijk zou dat contract moeten worden opgezegd om eerlijk te kunnen beslissen, poneert Van Besien. Hij noemt het afsluiten van dat contract een fout van de overheid.

    Groen stelt enkele maatregelen op korte termijn voor

    Van Besien wijst er ook op dat het project, wat er ook gekozen wordt, pas in 2022 klaar zou zijn, terwijl de files er nu al staan, en pleit daarom voor snelle en efficiënte maatregelen op korte termijn. De bestaande infrastructuur, zoals de Liefkenshoektunnel, moet beter benut worden door die tolvrij te maken, en verder moet de snelheid op de Antwerpse ring worden aangepast naar beneden voor een betere doorstroming, en minder luchtvervuiling en lawaai.

    Voorts kan de Vlaams regering de alternatieven voor autoverkeer in Antwerpen en omgeving sterker maken, zoals nieuwe tramlijnen versneld invoeren naar Ekeren, Beveren en Kontich; meer snelbussen inzetten, onder meer richting Turnhout en Herentals, en meer snelle fietsverbindingen aanbieden aangezien de elektrische fiets de actieradius vergroot van 5 kilometer naar 10 à 15 kilometer.

    Ten slotte pleit Groen voor een andere aanpak in het mobiliteitsbeleid: een mobiliteitsbudget in plaats van de fiscale aftrek van bedrijfswagens en een slimme kilometerheffing, voor vrachtwagens op korte termijn, voor personenwagens op iets langere termijn.

    01-03-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    28-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Informatie over Oosterweelverbinding voor elke Antwerpenaar
    Bron : De redactie - Radio 2

    De inwoners van Antwerpen krijgen begin april een informatiebrochure in de brievenbus over de Oosterweelverbinding. De Vlaamse regering koos voor het Oosterweeltracé om de Ring rond Antwerpen rond te maken. Om elke Antwerpenaar daarover te informeren, heeft de stad een informatiebrochure laten opstellen. Er komen ook informatie-avonden.

    28-02-2014 om 23:04 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorontwerp Kloosterstraat
    Bron : Website Stad Antwerpen - district Ekeren

    Het voorontwerp voor de heraanleg van de Kloosterstraat en Dorpstraat is klaar. De buurtbewoners werden daarom op 20 februari uitgenodigd op een informatieavond. Dit voorontwerp houdt, waar mogelijk, rekening met de opmerkingen en suggesties die de bewoners in de eerste informatieavond gaven. De presentatie van deze informatieavond kan u onderaan deze pagina downloaden.

    De heraanleg van de Kloosterstraat en Dorpstraat kan starten wanneer de werken aan het Kristus-Koningplein zijn afgerond. Dat is waarschijnlijk in de loop van 2015. De nadruk ligt hierbij op een veilige schoolomgeving.

    Er staat de volgende jaren dus heel wat te gebeuren in Ekeren. Met de presentatie van het voorontwerp zetten we een nieuwe stap naar de heraanleg van het hele centrum.


    28-02-2014 om 00:00 geschreven door Chil  


    Tags:Kloosterstraat
    » Reageer (0)
    27-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorontwerp herinrichting Ekerse Dorpstraat en Kloosterstraat is klaar
    Bron : De Polder

    Samen met het Vlaams Gewest gaat het Ekerse districtsbestuur de as Dorpstraat-Kloosterstraat, in het centrum van Ekeren, aanpakken. Opvallendste nieuwigheid is een Kloosterstraat met eenrichtingsverkeer tussen de Driehoekstraat en de Moretuslei. Het openbaar vervoer krijgt een nieuwe reisweg via Driehoekstraat, Boerendijk en Bilderdijk om terug aan de Leugenberg uit te komen. Volgens de huidige timing starten de werken eind 2015 en worden ze uitgevoerd in verschillende fasen.

    Het centrum van Ekeren zal er binnen enkele jaren helemaal anders uitzien. Dat blijkt uit het voorontwerp voor een heraanleg van de verkeersas Dorpstraat-Kloosterstraat. Deze drukke gewestweg was al lang toe aan een nieuw kleedje maar telkens ontbraken de financiële middelen om het project te realiseren. Zowel het Ekerse districtsbestuur als de Vlaamse overheid heeft in haar begroting voor 2015 de nodige gelden ingeschreven. Vandaag heeft de Kloosterstraat smalle voetpaden, is onveilig voor fietsers en er is te weinig ruimte aan de bushalten. De verkeersas gaat volledig op de schop tussen het Kristus Koningplein en de Leugenberg. De Dorpstraat, krijgt een rijweg van 6,4 meter met enkelzijdige parkeervakken en voetpaden met een minimum breedte van twee meter. In dat gedeelte is verkeer in beide richtingen mogelijk.

    Enkelrichting

    De Kloosterstraat, vanaf de Driehoekstraat tot aan het kruispunt met de Moteruslei, krijgt eenrichtingsverkeer met toegelaten rijrichting naar Ekeren centrum. Het autoverkeer en het openbaar vervoer, richting Leugenberg, moet dan via de Driehoekstraat. Het kruispunt met de Driehoekstraat krijgt een verkeersplateau met drie zebrapaden en behoud van de bestaande bomen. Op de Kloosterstraat, tussen de Driehoekstraat en de Moretuslei, krijgt de rijweg een breedte van 4,4 meter met enkelzijdig parkeren en waar mogelijk is dat dubbelzijdig parkeren. Fietsen is er toegelaten in tegenrichting en de voetpaden worden minimum twee meter breed. Ter hoogte van de schoolingang “De Driehoek” komt een voetpadverbreding en de aanpalende Blarenstraat wordt een woonerf. Aan de kruispunten van de Kloosterstraat met de Lange Sterrestraat, en met de Molenstraat, komen verkeersplateaus en oversteekplaatsen. De ingang van de Moretusschool wordt veiliger met een voetpadverbreding en gemarkeerde oversteekplaatsen.

    Timing

    In de Kloosterstraat, tussen de Leugenberg en de Moretuslei blijft verkeer in beide richtingen mogelijk. Het kruispunt met de NSB-straat krijgt een verkeersplateau en een veilige aansluiting op het woonerf. De volledige verkeersas krijgt een verharding in asfalt en een gescheiden rioleringsstelsel. De plannenmakers gaan  nu het voorontwerp omzetten in uitvoeringsplannen. Daarna volgt het aanvragen van de noodzakelijke bouwvergunning en de aanbesteding van de werken. Bedoeling is eind volgend jaar te starten met de werken die uitgevoerd worden in verschillende fasen. Voor de uitvoeringstermijn mag gerekend worden op ongeveer anderhalf jaar.

     

    Gearchiveerd onder Ekeren • Gemeentenieuws


    27-02-2014 om 20:44 geschreven door Chil  


    Tags:kloosterstraat, markt, doprpstraat, driehoekstraat, ekeren
    » Reageer (0)
    25-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoekakker op de districtsraad van maandag 24-02-2014

    Op de voorbije districtsraad stelde Groen Ekeren voor dat de districtsraad een unaniem advies zou uitbrengen naar de stad Antwerpen toe om de Hoekakker als open ruimte te bewaren.

    De “discussie” was een partijtje Ilse onder vuur nemen.  Twee raadsleden van NVA hekelden de stelling dat Groen telkens er gebouwd gaat worden in Ekeren, tracht om de open ruimten te bewaren.  Wij staan duidelijk de ontwikkeling (lees volbouwen) van ons dorp in de stad in de weg.  Ook het feit dat Groen telkens opmerkt dat we op vlak van sociale woningbouw wel meer inspanningen mogen vragen in ons district.  De tendens dat er veel mensen bijkomen in Antwerpen en dus ook in Ekeren is een realiteit waar we niet onder uit kunnen.  Groen sluit volgens de meerderheid hun ogen voor deze evolutie.  Vooral de opmerkingen van de schepen van Open VLD was inhoudelijk heel sterk.  Hij had immers een namiddag over inbreiding met professor Jef (?) gevolgd. Het belang hiervan werd niet helemaal duidelijk, gezien er hierover niets volgde. Hij stelde wel dat de gronden zijn verkocht als bouwgrond en als Groen zou willen dat er niets gebouwd zou worden wij de schadevergoeding maar dienden te betalen.  Zeker omdat bouwgrond vroeger 50 Euro/m² kostte maar nu veel meer…

    De districtsburgemeester stelde dat onze vraag voor een unaniem advies de onderhandelingen achter de schermen zou blokkeren.  Gezien er nog heel veel stappen dienden te gebeuren waaronder de ecostudie, verkavelingvergunning, bouwvergunning…  zou het nog enige tijd duren voor er effectief iets zou gebeuren.  Het is pas aan de meet dat de prijzen worden uitgedeeld, een advies zou niemand van de hogere overheden overtuigen, er zijn geen nieuwe elementen…

    Uiteindelijk werd gevraagd om onze vraag in te trekken.

    Het voorstel tot advies werd afgewezen meerderheid tegen oppositie.

     Uit de discussie werd zeker duidelijk dat de meerderheid verwacht dat op langere termijn er wel degelijk zal gebouwd worden op de Hoekakker.

     Eén bezoeker, die werd uitgenodigd door een lid van de meerderheid om duidelijk te maken dat ze alles deden om de Hoekakker te vrijwaren, was na de zitting overtuigd van de goede intenties van de oppositie in plaats van de meerderheid. 

     De meerderheid haalde de volgende argumenten uit de kast:

     1. Groen Ekeren speelt politieke spelletjes want er is geen reden om advies uit te brengen.  Er staat immers niets vast.

     Antwoord:

     Groen Ekeren weet (als geen ander) dat er nog niets definitief is.  Wij hebben een grondige kennis van de procedures die betrekking hebben op stedenbouw.  Onze talrijke bezwaren, nota’s en adviezen die steeds op de juiste wijze en tijdstippen werden ingediend, bewijzen dit.

    Echter, tot aan de vorige verkiezingen, stelden nog alle Ekerse partijen dat ze alles zouden doen om de Hoekakker te bewaren als open ruimte.

    Zelfs het bestuursakkoord van de meerderheid vermeldt duidelijk:

    “Wij zetten al onze mogelijkheden in om er voor te zorgen dat Hoekakker en Puihoek, groene en open ruimte blijven.”

    Nu ontvangen wij de laatste maanden andere signalen.  De gevreesde woningnood zorgt dat er een andere houding ontstaat met betrekking tot de woonuitbreidingsgebieden.  Ook komen er meer signalen dat de uitbreidingen vooral in de districten zullen moeten worden opgevangen.

    De zekerheid dat het gebied niet bebouwd gaat worden taant.  De escalatie van berichten waarbij het dossier Hoekakker evolueert van open ruimte naar “zo weinig mogelijk bebouwing” of andere eufemismen voor mogelijke bebouwing, neemt toe.

    Daarom stelden wij voor om een unaniem Ekers advies uit te brengen naar de hogere overheden  m.b.t. één gebied waar iedereen het over eens was: de Hoekakker.

    Het is de taak van de oppositie om de belangen van haar kiezers te verdedigen en er over te waken dat de democratische spelregels worden nageleefd door de meerderheid.  Als dit omschreven wordt als “politieke spelletjes” dan zij het zo…

    Dat de vraag pas in februari op de DR komt, is een gevolg van de nieuwe elektronische registratie m.b.t. het indienen van de teksten via het internet.  Tot voor enkele maanden gebeurde dit op papier en was ’s morgens de deadline, waar het nu 12 uur ’s nachts is…

    Normaal had dit advies al in januari op de agenda gestaan, vlak na de krantenartikels.  De meerderheid wist dit.

    Hierbij een kort lijstje van de artikels m.b.t. Hoekakker en woonuitbreiding in het algemeen van de laatste 4 maanden.

     25 oktober 2013 : stad Antwerpen

    301 2013_CBS_10863 Verdichtings- en stadsvernieuwingsonderzoek: woonuitbreidingsgebieden Antwerpen - Deelopdracht gebiedsgerichte ecostudies -  Goedkeuring

     Argumentatie

    In november 2011 bereikte Antwerpen de kaap van 500.000 inwoners en de groei blijft versnellen. Ook de samenstelling van de bevolking verandert sterk. Deze tendensen brengen belangrijke uitdagingen mee voor de stad. De beschikbare ruimte is beperkt en de bebouwde ruimte verandert traag, maar de stad Antwerpen wil toch snel, flexibel en kwaliteitsvol kunnen inspelen op deze uitdagingen.

    Door de toenemende bevolking mag de leefbaarheid en de leefkwaliteit van de huidige en toekomstige bewoners niet naar beneden gaan. Het is van belang om niet overal te verdichten. Een ruimtelijk dichtgeslibde stad heeft onder andere negatieve gevolgen op vlak van ruimtelijke aantrekkelijkheid en leefbaarheid, mobiliteit, waterhuishouding, gezondheid en duurzaamheid. Het verdichtings- en stadsvernieuwingsonderzoek bekijkt in een intensief traject hoe en waar het best de bijkomende woningen, voorzieningen en werkplekken worden ingepland.

    Om dit te bereiken werden er in de procesnota van het verdichtings- en stadsvernieuwingsonderzoek drie onderzoekshypotheses goedgekeurd:

    1. verdichtingsprojecten moeten hefbomen zijn voor stadsvernieuwing;

    2. de voorzieningengraad blijft minstens even hoog als vandaag;

    3. de stad Antwerpen zet volop in op reconversie van het bestaande weefsel.

     

    Reconversie van het bestaande stedelijke weefsel leidt tot de meest innovatieve oplossingen. We zetten in eerste instantie in op hergebruik van bestaande (leegstaande) gebouwen, onbebouwde percelen en ‘brownfields’. Bovendien zetten we maximaal in op stapelen en meervoudig ruimtegebruik om de bestaande bebouwing op weloverwogen plaatsen te verdichten. Bij voorkeur worden daarom geen bijkomende gebieden aangesneden. De open ruimte is immers de vertrekbasis voor de organisatie van de ruimte.

    De woonuitbreidingsgebieden zijn in de woningprogrammatie van het strategisch Ruimtelijk Structuurplan opgenomen met bijhorende densiteiten en ruimtelijke randvoorwaarden. In de veranderende situatie op vlak van demografie, doorstroming en duurzaamheid moet dit verder onderzocht worden. 

    Op grondgebied van de stad Antwerpen, binnen het grootstedelijk gebied Antwerpen, bevinden zich 3 grote woonuitbreidingsgebieden: Hoekakker (EKkeren), Silsburg (Deurne), Middenvijver (Antwerpen) en 1 woonreservegebied Puihoek (Ekeren).

     November 2013 : Stad Antwerpen

    Budget 2014 - Woonstad

     1SWN0202 - De ruimtelijke structuur, identiteit en kwaliteit op het niveau van de districten, wijken en buurten zijn versterkt. Kernen en wijken kunnen een centrumfunctie vervullen. Het is daarom belangrijk om hun ruimtelijke kwaliteit, structuur en identiteit te versterken. In 2014 wordt onder meer ingezet op:

     • het onderzoeken van het woonuitbreidingsgebied Hoekakker voor wonen, afgestemd met de andere open ruimtes in Ekeren en het verdichtingsonderzoek;

    11 januari 2014 : De Polder

    Artikel Hoekakker “In 2016 kan bebouwing binnengebied Hoekakker starten”

    Niets beslist

    Volgens districtsburgemeester Koen Palinckx zal er de komende jaren, zelfs in 2016, van bebouwing hoe dan ook nog geen sprake zijn. “Het Antwerpse stadsbestuur heeft het opstellen van een masterplan voor de Hoekakker uitgesteld omdat we eerst een complete visie willen ontwikkelen voor de verschillende Ekerse open gebieden zoals Hoekakker, Puihoek en Oude Landen. Ook op stedelijk niveau is dus absoluut nog niets beslist. Wij gaan ervan uit dat door de watergevoeligheid van de Hoekakker, deze niet vanzelfsprekend in aanmerking zal komen voor bebouwing. We weten momenteel wat er op ons af komt en waar we voor staan. Daarmee wil ik niet zeggen dat we een bebouwing niet kunnen verhinderen maar er is nog een lange weg te gaan alvorens een mogelijke eerste spadesteek de grond in kan gaan”.

    http://www.polderke.com/2014/01/11/in-2016-kan-bebouwing-binnengebied-hoekakker-starten/

     19 januari 2014: GVA

    Interview met schepen Rob Van de Velde over de grote uitdaging van de bevolkingsgroei.

    titel : “Het reservoir van de beschikbare gronden is bijna op”

    En nu recent : 17 februari 2014 : DNA

     “We moeten nu nadenken over het Antwerpen van morgen”

     “De districten kunnen de bevolkingsgroei opvangen”

     2. Groen Ekeren maakt de mensen bang

     Antwoord:

     Wij maken niemand “bang”.  De krantenartikels die onze vraag zijn voorgegaan maken juist de mensen bang.  Het rond de pot draaien is daar immers tot een kunst verheven.  Mensen kopen geen woning in een buurt waar mogelijk tussen 2016 en 2021 grote veranderingen zullen plaats hebben.  Mensen die daar een woning hebben willen zekerheid.

    Dit zijn de angsten (en vragen) van de buurt.  Een antwoord dat geen antwoord is zorgt voor onzekerheid.  En juist onzekerheid zorgt voor wrevel en angst.

    3. Door een advies rem je het lobbywerk dat op de achtergrond wordt gevoerd, af.  Je brengt dit proces in gevaar.

    En al goed. 

    Politiek moet gevoerd worden volgens de democratische principes.  Besluiten moeten tot stand komen via open discussies, met voldoende participatie van alle vertegenwoordigde fracties.  Met controle en inspraak van de oppositie.  Met juiste, tijdige en volledige informatie voor alle raadsleden.

    Via lobbywerk is dit niet mogelijk en ontsnapt de besluitvorming aan de democratische processen. 

    En wat wordt er afgesproken?  Vanaf het werk achter de schermen is afgelopen en het compromis bereikt, is er niets meer aan te veranderen.  Zonder enig debat, zonder enige andere argumenten.

    Zie naar het dossier van de tram.  Hoor het op nieuws en lees het in de krant. Geen inhoudelijk debat vooraf.

    Achterkamerpolitiek dient vermeden te worden waar mogelijk.  Raadscommissies en themacommissies dienen hiervoor.  Voer de discussie open.

    Agusta, de smeerpijp langs het Albertkanaal, de KGA-bakken, de VISA-affaire, Rio-Link…  Allemaal het gevolg van achterkamerpolitiek met onduidelijke afspraken en “ons kent ons”.

    Indien we alleen deze werkmethodiek kunnen verhinderen hebben we al goed gewerkt…

    4. Er zijn nog genoeg grendels op de deur: de eerste vijf jaar gaat er zeker nog geen schep in de grond.

    Eerst gingen we met alle Ekerse partijen voor het behoud van de open ruimte.  Nooit werd gezegd dat er gebouwd zou kunnen worden.  Elke hint naar deze mogelijkheid werd als belachelijk afgedaan.

    Nu spreken we al over termijnen van 3,4,5… jaar.  Over grendels op de deur.

    Dat is het verschil met de vorige legislatuur.  Het streven moet niet zijn om vertragingen en compromissen in te bouwen.  Het streven moet een volledige vrijwaring zijn.

    5. Zie maar naar het project Gerardus Stijnenlaan 28 loten woningbouw dat afgewezen werd.

    Als je onze blog leest, kan je zien dat wij op 24/04/2013 deze beslissing hebben vermeld.  Maar deze beslissing geeft niet aan, zoals de meerderheid wil doen uitschijnen, dat hierin duidelijk de visie van de stad m.b.t. dit gebied wordt voorgesteld: het behoud van het open karakter van de Hoekakker.

    Integendeel.

    Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied.

    De verkavelingwijziging is principieel in overeenstemming met de planologische bestemmingen van het gebied maar kan vanuit oogpunt ruimtelijke ordening niet aanvaard worden. Ze kadert niet in een ruimere visie om de omringende gronden te ontwikkelen, er is geen akkoord omtrent de voorliggende wegenis en de verkaveling doorstaat de watertoets niet.

    De voorliggende verkavelingaanvraag dient geweigerd te worden om volgende redenen:

    - het gebied wordt in het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen uitgesloten voor

    bebouwing en maakt deel uit van de strategische ruimte. Er moet ingezet worden op het

    behoud van de natuurlijke waarde van het gebied en de creatie van een verbindende

    parkstructuur. De verschillende waterlopen en het karakter van het effectief

    overstromingsgevoelig gebied dienen als uitgangspunt te worden genomen om de structuur

    van de open ruimte te bepalen. De ontwikkeling van het gebied moet eveneens kaderen in een

    toekomstvisie op de omringende gronden, gelegen Hoekakker;

    ( n.v.d.r. Woonuitbreidinggebied aansnijdbaar vanaf 2016 mits een actualisatie WBS)

    - de nieuw aan te leggen wegenis voldoet niet aan de uitgangsprincipes van de stad om een

    kwalitatief openbaar domein te ontwerpen. Er is geen akkoord om de voorliggende wegenis

    op deze wijze in te lijven bij het openbaar domein;

    - de verkaveling sluit niet aan op de bestaande kleinschalige landschappelijke elementen zoals

    een bestaande hofgracht, een grachtenstructuur en een bestaande dreef. Bijgevolg is ze ook

    niet inpasbaar in de bestaande ruimtelijke structuur;

    - de op te richten bebouwing in het binnengebied strookt niet met de typologie van de

    bebouwing die in uitvoering van de aangrenzende verkaveling EK/1976/V/156 met

    vergunning van 26 april 1976 werd uitgevoerd. Deze verkaveling had betrekking op het

    oprichten van vrijstaande bebouwing, daar waar het voorliggende verkavelingsontwerp in

    hoofdzaak halfopen bebouwing voorstelt;

    - het verkavelingsvoorstel geeft onvoldoende informatie inzake noodzakelijke

    ophopingswerken om de terreinen te laten aansluiten op de aanpalende gronden zonder enige

    overlast te creëren;

    - het verkavelingsplan doorstaat de watertoets niet. Er werd geen buffering als compensatie

    voor het inpalmen van het effectief overstromingsgevoelig gebied voorzien, noch een

    buffering voor bijkomende te verharden oppervlakte; 

    - door de inplanting van de bomen op het voetpad is niet overal de verplichte obstakelvrije

    doorgang van 1,50 meter aanwezig. Op sommige plaatsen wordt de vrije doorgang beperkt tot

    1,30 meter (inbegrepen een gedeelte van de boomkader).

     Indien de aanvrager wacht tot de afronding van de ecostudie, de actualisatie van de woonbehoeftestudie, het GRUP en zich schikt naar de opmerkingen zal uiteindelijk een vergunning kunnen afgeleverd worden. 

    6. We kunnen een advies bespreken als Groen Ekeren de schadevergoeding gaat betalen aan de huisvestingsmaatschappijen aan welke deze gronden als bouwgrond zijn verkocht.

    Zeer duidelijk: verkocht als bouwgrond.  Als wij dus een bezwaar indienen voor een bouwproject moeten wij een spaarpot hebben om schadeclaims te betalen?  

    Men tracht ons duidelijk af te schrikken en kritisch maar objectief raadswerk te blokkeren.

    7.  Er komen zoveel mensen bij in Antwerpen dat er wel moet gebouwd worden in de Hoekakker

    Weerom een argument dat aantoont dat we ons moeten blijven inspannen om op alle mogelijke wijzen het proces af te remmen en te blijven pleiten voor een behoud van deze laatste grote open ruimte.

    8.  Waar moeten dan die sociale woningen komen waar Groen naar vraagt?

    Ikzelf woon nu 22 jaar in Ekeren.  Ondertussen heb ik zeer veel open ruimte zien verdwijnen:

    Kloosterstraat, tussen de spoorweg en de Wilgenhoevestraat, aan de bloemenstraten, Noteschelp, inbreidingen in Mariaburg en langs de Kapelsesteenweg, in de Bist, Statiestraat, …

    Onze kritiek is niet dat er op open ruimten sociale woningbouw moet bijkomen.  Wel dat in alle projecten en verkavelingen die reeds werden gerealiseerd, nergens sociale woningbouw is voorzien. 

    Nu ook weer, voor de inbreiding Rozentuin hebben wij gevraagd om enkele sociale kavels te voorzien (via een bezwaarschrift).  Inbreiding is inderdaad een mogelijke piste.  Wij vragen dan ook dat bij grote projecten deels sociale woningbouw wordt voorzien.

    Besluit

    Wil Ekeren een dorp in de stad blijven moet dit ook duidelijk worden in het gevoerde beleid.  Wij trachten niet om een nieuw Bokrijk te creëren, maar vragen wel respect voor het behoud van het dorps, open, groen karakter.  Met landbouw.  

    De discussies dienen op de districtsraad te worden gevoerd.  Lobbywerk kan, maar moet een gevolg zijn van een democratisch proces waarbij alle districtsraadsleden worden betrokken, meerderheid en oppositie.

    Met vriendelijke groet.

    Guido Staes

    Voorzitter Groen Ekeren.

    25-02-2014 om 22:28 geschreven door Chil  


    Tags:ekeren, hoekakker,
    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs