Antwerpen, 2 april 2014.
Het Forum Mobiliteit Regio Antwerpen 2020 dat bedrijfsleiders en academici groepeert, lanceert via
de sociale media een informatieve film over mobiliteit Antwerpen op zoek naar een efficiënte,
betaalbare en duurzame oplossing teneinde de langetermijnuitdagingen en -oplossingen
begrijpelijker te maken voor het grote publiek. Hierbij stelt het Forum duidelijk dat de Vlaamse
Regering tijdens de voorbije legislatuur belangrijke verbeteringen aan het Masterplan heeft
aangebracht (schrappen van Lange Wapperviaduct, opheffen vrachtverbod in Kennedytunnel en
opname van een rechtstreekse verbinding haven-hinterland (A102)), maar blijft het pleiten voor een
bezinning rond de juiste prioriteiten: eerst aanleg van A102 en bijkomende verbinding
Liefkenshoektunnel/E17 vooraleer met een extra Scheldekruising te beginnen, en maximaal inzetten
op het omleiden van het internationale transitverkeer buiten de stedelijke ring tijdens piekuren.
Het Forum vraagt de Vlaamse Regering ook om maximale transparantie te verschaffen omtrent de
berekeningen die aan de basis liggen van de gepubliceeerde MER-conclusies en daar waar nodig het
huiswerk in het kader van het beslissingsproces af te werken. Aldus kunnen verdere vertragingen
vermeden worden en wordt een vertrouwensbasis gelegd voor de verdere uitwerking van een
mobiliteitsoplossing met een duurzaam karakter.
Het Forum pleit ervoor dat de volgende Vlaamse regering prioritair werk maakt van betere processen
rond vergunningen en inspraak meer bepaald inzake het vereenvoudigen, bundelen en daar waar
nodig coördineren van de verschillende adviesinstanties binnen en buiten de Vlaamse overheid.
Hierbij kan de Nederlandse praktijk voor een verregaande inspiratie zorgen.
Het Forum plant geen verdere stellingnames tot na de verkiezingen van 25 mei.