Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
05-03-2009
Luc Van Berlo (SLP) werkt verder aan de wijkbibliotheken
Aan het Bureau voor integriteit, t.a.v. Debbie Jacobs, Sint-Jacobsmarkt 5 - 7, 2000 Antwerpen
Beste mevrouw,
Als districtsraadslid voel ik me verplicht om u een misbruik te melden.
Het is mij opgevallen dat in de kleinere buurtbibliotheken sinds begin januari, vanaf de nieuwe uurregeling er twee personeelsleden instaan voor de ontlening bij de woensdagopening van 10 tot 18 u. Dit lijkt me strijdig met de nieuwe A-waarde waarin we zuinig moeten omspringen met middelen.
Nu, even kaderen: Tot voor januari 2009 waren de kleine filialen vier tot meer keer per week open, maar telkens maar tot max. 4 uur. Nu heeft men de uren uit een besparingsoverweging, en een éénvorigheidsprociepe willen samenbundelen tot anderhalve dag. Wat natuurlijk tot gevolg heeft dat het personeelslid recht moet hebben op zijn middagpauze, vandaar de twee ambtenaren aan de balie. Nu dit zorgt juist voor nodeloos dubbele uitgaven, men kan immers (uit de ervaring van vorige jaren weet ik) perfect goede dienstverlening verzorgen met slechts één personeelslid.
Als lokale verkozenen in de districtsraad en pleitbezorger voor het behoud van een lokale dienstverlening in het bibliotheekaanbod kan ik dit niet begrijpen. In plaats van goedkoper te werken gaat men juist de kosten op woensdag verdubbelen? Dat terwijl het voorheen voor alle partijen beter was. Vele korte momenten zijn prima om uw boeken te ontlenen en terug te brengen. Korte momenten zijn perfect om slechts één personeelslid er het lokaal aanbod te verzekeren. Wat toch zeer belangrijk is om tot een goed spreidingsplan voor groot Antwerpen te komen.
Ik zal als voorbeeld even het bibfiliaal van Mariaburg aanhalen. Deze wijk/buurtbib is te Ekeren ongeveer 2 km verwijderd van het districtsfiliaal centrum Ekeren., heeft dus zeker redenen tot bestaan als we de 1 mijl norm van Europa voor wijkgebonden bibaanbod moet inlossen. Is zijn zaterdagvoormiddag opening en avondopening kwijt en veel mensen zijn bijgevolg hier echt teleurgesteld in het lokale aanbod dat er overschiet. Als het dan nog meer gaat kosten vrezen wij dat de rekening over de haalbaarheid van dit filiaal snel gemaakt zal worden. De bezoekers ervaren dit ook. Wij/zij verzen een sluiting op termijn. Dat terwijl er vele ouders aan de schoolpoort mij vragen of ze niet op vrijwillige basis mogen inspringen om een zaterdagvoormiddag terug open te kunnen doen. Ik moet hem teleurstellen en het beschamende verhaal doen van dubbelen uitgaven…
Kan u dit eens navragen en terug proberen recht te zetten?
Dit Mariaburgs verhaal is ook geldig in alle buurtbib’s en wijkbib’s:
-En de wijkbib’s: Luchtbal, Kielpark, en Elsschot (Antwerpen), Viswater (Bezali). Alle openbare middelen moeten immer zo goed mogelijk aangewend worden. De goede deontologie moet hierin zeker bewaakt worden.
Hieronder vindt U een verslag van een zitting van 20/02/2009 ll mbt de Rozemaai. Reeds 3 belangrijke conclusies zijn hier uit te trekken:
- 't Stad wapent zich tegenover Ekeren voor wat de vraag tot grenscorrecties betreft; - 't Stad wapent zch tegen mogelijke alternatieve tracé's voor de tramverlenging via of door de Rozemaai; - 't Stad wil mee bebouwing op de Rozemaai doch geen sociale woningbouw : hiervoor moeten compensaties gezocht worden op het grondebied van het district Ekeren : dus meer bebouwing in Ekeren...
College van burgemeester en schepenen
beraadslaging/proces verbaal Kopie
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Het college keurt het initiatief tot opmaak van het masterplan Rozemaai, district Antwerpen, goed. Het besluit geeft goedkeuring aan een aantal principes die als basis dienen voor verdere onderhandelingen om te komen tot een definitief masterplan.
Vanaf 1999 werden aanvragen voor nieuwe sociale woningbouwprojecten op Rozemaai geblokkeerd door de Vlaamse Huisvestingsmaatschappijen en de afdeling Woonbeleid van het Vlaams Gewest omwille van gebrek aan visie over de ontwikkeling van de woonwijk. De opmaak van 'de structuurschets Rozemaai' is opgenomen in het actieplan voor het leefbaarheidsprogramma van de sociale huisvesting in het kader van het S.I.F.-beleidsplan 1997 - 1999 (goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 maart 1997 (jaarnummer 416)).
De Plannings- en Coördinatieraad Huisvesting erkent in het kader van de meerjarenplanning 'sociale woningbouw' de nood aan een structuurschets voor Rozemaai. Op 29 maart 2000 verzocht ze het stedelijk ontwikkelingsbedrijf/planningscel om deze structuurschets te maken.
Deze structuurschets past in het kader van de meerjarenplanning sociale huisvesting en in het kader van het SIF-leefbaarheidprogramma van sociale woonwijken. Op 5 maart 2001wordt door het bedrijf AG Stadsplanning Antwerpen (toenmalige Planningscel) het document Ontwerp Structuurschets Rozemaai opgeleverd. Op 21 maart 2001 geeft het college via een collegebesluit (jaarnummer 2303) opdracht aan het toenmalige bedrijf stadsontwikkeling/planningscel voor het verder uitwerken van de structuurschets voor de wijk Rozemaai. De opdracht bestaat uit het aanreiken van een gewenste ruimtelijke ontwikkeling van het gebied.
College van burgemeester en schepenen
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
collegebesluit: 2340 van vrijdag 20 februari 2009
Pagina 2 van 9
Vanaf 2005 neemt de sociale huisvestingsmaatschappij Onze Woning op eigen initiatief het dossier weer op en levert volgende documenten aan:
Noodzaak tot stedenbouwkundige studie verdere ontwikkeling Rozemaai (12 januari 2005) Voorbereidende vergadering aanvraag stedenbouwkundige studie (14 maart 2006) Voorstel Onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking. Betreft: stedenbouwkundige studie voor de wijk Rozemaai (juli 2006) + bespreking met het bedrijf stadsontwikkeling/ ruimtelijke ordening op 10 juli 2007.
In 2008 valt het project weer stil door de fusie van 4 sociale huisvestingsmaatschappijen (waaronder Onze Woning) tot 1 stedelijke maatschappij Woonhaven Antwerpen. Het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) is op 18 september 2006 (jaarnummer 1779) door de gemeenteraad definitief vastgesteld en op 21 december 2006 door de deputatie van de provincie Antwerpen definitief goedgekeurd.
Het college verdaagde dit punt op 13 februari met jaarnummer 1663.
Feiten en context
Rozemaai wordt ruimtelijk afgebakend door enerzijds de verkeersaders Leo Baekelandstraat - Ferdinand Verbieststraat (noord), Ekersesteenweg (oost) en het tracé van A12 (zuid - west), en anderzijds het natuurgebied Oude Landen en het Ekers Moeras. Deze verschillende ruimtelijke barrières leiden tot isolement, waardoor de wijk staat als een aparte, op zichzelf gerichte entiteit, met zeer weinig voorzieningen. De wijk bestaat op dit moment uit vijf verschillende sociale woningbouwcomplexen (haast alle woningen zijn eigendom van Woonhaven Antwerpen) dewelke fragmentair naast elkaar liggen. Tussenin ligt circa 15 hectare braakliggende grond met als bestemming woonzone (ca. 13 ha stadseigendom en 2 ha in handen van de sociale bouwmaatschappijen). Rozemaai wordt gekenmerkt door hoogbouw, een relatief lage bebouwingsdichtheid en een grote openheid. Er is geen structuur in de wijk, het stratenpatroon is slecht. De huidige publieke ruimte heeft vaak een onbestemd karakter, is functioneel noch kwalitatief ingericht en biedt nauwelijks belevings- en verblijfswaarde. In het zuiden van het gebied werd een park & ride parking aangelegd tijdens de werken aan de Ring. Deze vergunning is ondertussen vervallen, maar de parking wordt nog gebruikt. Er zijn weinig functies die het niveau van de wijk overstijgen. Er is een supermarkt gevestigd, alsook een opleidingscentrum voor jeugd van Germinal-Beerschot. Zij beschikken over 4 voetbalvelden aan de Leo Baekelandstraat. De bewoners van Rozemaai zijn actief in BIN (Buurt Informatie Netwerk) en Opsinjoren. Er zijn ook twee verenigingen gevestigd met eigen accommodatie. Zo beschikt vzw Jeugd en Cultuur overeen petanquebaan, een biljartclub, een visvijver, Het ontmoetingscentrum Sint-Fransiscus huisvest een feestzaal, vergaderruimtes, tennisvelden en een cafetaria. B.O.A.-JEUGD is een actieve jeugdvereniging in de kelder van het gebouw aan de Pater Strackestraat (tegenover de chalet van 'jeugd en cultuur), een soort knutselatelier met werking op woensdagnamiddag.
College van burgemeester en schepenen
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
collegebesluit: 2340 van vrijdag 20 februari 2009
Pagina 3 van 9
De randen van wijk Rozemaai kampen in periodes van zware regenval met een ernstig probleem van wateroverlast. De rol en de potentie van de braakliggende gebieden in de waterhuishouding van de ruime omgeving (als natuurlijk overstromingsgebied) dient grondig te worden onderzocht. In verschillende beleidsdocumenten worden uitspraken gedaan met een al dan niet rechtstreekseinvloed op de wijk Rozemaai. Deze beleidsuitspraken gelden uiteraard als randvoorwaarden.
1 Strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (24 februari 2006)
_Waterstad
Er wordt gesuggereerd aan het Vlaams Gewest om zuidelijk Rozemaai op basis van watergevoeligheid uit te sluiten voor verdere ontwikkelingen.
_Ecostad
Het beeld van de ecostad betekent dat Ekeren verbonden wordt met de stad via een lineair groen park. Meer ten noorden van Ekeren functioneert de open ruimte als wateropvang bij overstromingen. Deze open ruimte moet worden gebruikt als buffer om de natuur te versterken en moet zuidelijk aansluiten op de Rozemaai.
_Poreuze stad
Voor de modernistische hoogbouwwijken zoals Rozemaai, met concentraties sociale woningen en een vrij duidelijke, maar vaak eenzijdige identiteit, moet ingezet worden op een kwaliteitsverbetering van het publiek domein en de woningen. Een evenwicht moet nagestreefd worden met andere bewonersdoelgroepen.
_Dorpen en metropool | wonen
Gebieden die niet bebouwd kunnen worden: Zuidelijk deel Rozemaai (Antwerpen): Het gebied langs de Donksebeek is een omvangrijk beboste oppervlakte, gedeeltelijk waterrijk, tussen de snelweg en het woongebied. Het waterprobleem is hier vrij delicaat doordat meer noordwaarts de Schijn tot kanaal gemaakt is. Vanuit het oogpunt van een organisch programma van de renaturalisatie van de Schijnvallei (dat betekent ook zoveel mogelijk ruimte langs de stroom beschikbaar laten voor natuurlijke infiltratie) en de relevante kwaliteit van dit bos wordt voorgesteld om het zuidelijke deel van het gebied Rozemaai uit te sluiten van bebouwing. Gebieden onder breed management: Noordelijk deel Rozemaai (Antwerpen):
In Rozemaai Noord ligt een te herstructureren gebied met een sociale doelstelling voor wonen, gekoppeld aan het verbeteren van het publiek domein. Een bijkomend woonaanbod kan uitgevoerd worden door de bestaande woonomgeving te verdichten en verder in te vullen. Dit moet deel uitmaken van verder ontwerpmatig onderzoek en een samenhangend stedenbouwkundig plan.
_Dorpen en metropool | recreatie
Cultuurrecreatieve clusters: Ekeren
Om de structuur van het stedelijk centrum te versterken, zullen twee sportzones, die vandaag een aantal scholen bedienen, met elkaar verbonden worden. Ook het Veltwijckpark behoort hiertoe. Een derde grote sportzone is Rozemaai, een problematische wijk, geïsoleerd van de stad en van Ekeren zelf. Het is belangrijk om ook die zone te verbinden, gebruikmakend van het park, wandel
College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal
Kopie
collegebesluit: 2340 van vrijdag 20 februari 2009
Pagina 4 van 9
en fietspaden en buffers. Goede verbindingen kunnen Ekeren verbinden met en integreren in het park. Nieuwe voorzieningen in deze cluster moeten het concept versterken.
_Spoorstad
Noorderlaan vormt een verbinding tussen de haven en de stad en kan evolueren tot een as met verschillende grootstedelijke functies en/ of activiteiten. Er wordt een tramlijn van de Leien en Spoor Noord naar Ekeren voorzien. In eerste fase zal Brabo II voor een verlenging van de tramlijn van de Leien tot aan de keerlus DeMieren zorgen. In latere fase wordt die tramlijn door het centrum van Ekeren getrokken worden
2 Mobiliteitsplan stad Antwerpen Bijlage Ekeren+ (november 2004)
Rozemaai is in het deelmobiliteitsplan Ekeren+ afgebakend als woon- en verblijfsgebied. Alle straten in het verblijfsgebied zijn geselecteerd als lokale weg type III, zijnde woonstraten. De verblijfsfunctie primeert op de verkeersfunctie. Sluipverkeer wordt geweerd. De inrichting gebeurt louter in functie van bestemmingsverkeer.
Argumentatie
Rozemaai is een sociale woonwijk. Zoals vaak bij dit soort grootschalige wijken zijn het sociale weefsel en de kwaliteit van de woonomgeving delicate punten. Ook Rozemaai kampt op dit vlak met leefbaarheidproblemen.Vanuit verschillende (stads-) diensten en de Woonhaven worden initiatieven genomen om in de wijk Rozemaai projecten op te starten. Daarom is de opmaak van een masterplan met als doel een globale aanpak voor Rozemaai onontbeerlijk. Zo kan vanuit een globale visie de wijk getransformeerd worden van haar huidige toestand naar een kwaliteitsvolle woonomgeving. Het sleutelen aan de leefbaarheid van de wijk is een absoluut uitgangspunt.
Adviezen
_Woonhaven Antwerpen: sociale huisvesting
Rozemaai is dringend aan vernieuwing toe. Grote onderhoudswerken werden enkele jaren geleden stilgelegd met het vooruitzicht van een structuurschets/masterplan die een globale toekomstvisie zou geven voor de woonwijk. Ondertussen is deze vraag alleen prangender geworden en is het dringend nodig om onderhoudswerken te plannen in die blokken die niet onmiddellijk (de eerste 3- 4 jaar) worden gerenoveerd of afgebroken. De Rozemaai is een eiland in een afgelegen omgeving, een dorp tussen stad en Ekeren. De wijk beter enten op zijn omgeving is niet enkel ruimtelijk, maar ook socio-economisch van belang. Het woonweefsel heeft er alle baat bij dat hier de link met de rest van Ekeren wordt gemaakt. Een overlapping met de wijk Groot Hagelkruis zou daarbij een uitgangspunt kunnen zijn. Een ruimtelijk onderzoek moet aangeven wat de draagkracht is van de wijk. Het woonprogramma wordt hierbij nog niet gedifferentieerd naar sociaal en privé.
College van burgemeester en schepenen
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
collegebesluit: 2340 van vrijdag 20 februari 2009
Pagina 5 van 9
Woonhaven Antwerpen beoogt voor Rozemaai het perspectief van een gemengde wijk: Het behoud van het bestaande aantal woningen van Woonhaven Antwerpen (huur of koop) wordt zo maximaal mogelijk nagestreefd.De mogelijke reductie van aantallen zal elders in de regio/stad moeten gecompenseerd worden (bij voorkeur in district Ekeren waar nu geen sociale huurwoningen zijn). Het exacte aandeel sociale huurwoningen zal pas in een eindfase van de studie, wanneer het totale woonprogramma binnen en nieuwe ruimtelijke structuur gekend is, bepaald worden. Het principe van grondruil tussen de verschillende grondeigenaars of consessiehouders (stad Antwerpen, Woonhaven Antwerpen, Germinal Beerschot) wordt door Woonhaven Antwerpen als mogelijke optie beschouwd. Mits het opportuun is voor de nieuwe structuur van de wijk kunnen op deze wijze gronden worden gewisseld rekening houdend met de bestemming van de grond (geschikt voor woningbouw). Het is ook niet de bedoeling om in Rozemaai na herontwikkeling opnieuw te komen tot een eenzijdig aanbod van appartementen in een wijk met 100% sociale huurwoningen. Streven naar een diversiteit van woontypologieën.
In deze wijk wordt de nadruk op huisvesting voor gezinnen gelegd (10-20% aanbod voor gezinnen vanaf 5 personen). De appartementen worden met een grote toegankelijkheid ontwikkeld zodat oudere of minder mobiele huurders zich hier levenslang kunnen vestigen. Hogere bebouwing langs de Ekersesteenweg is ruimtelijk verdedigbaar. Deze randbebouwing geeft enerzijds een gezicht aan de Ekersesteenweg en biedt Rozemaai een rustig en geborgen karakter. Wegens de dringende noodzaak zal Woonhaven Antwerpen als een voorafname op het masterplan de renovatiedossiers van deze hoogbouw op korte termijn opstarten. De aansluitingen van de wijk, de oversteekbaarheid en het profiel van de Ekersesteenweg dienen grondig geëvalueerd te worden in het kader van dit masterplan. Het overige deel van de wijk (los van de Ekersesteenweg) kan, op de nieuwbouw projecten na, doorgedreven in vraag worden gesteld in functie van de mogelijkheden van het masterplan, de bouwkundige kwaliteiten, de ruimtelijke draagkracht van de wijk, het behoud van een redelijk aantal sociale huurwoningen en de fasering van de herontwikkeling.
_OCMW: dienstencentrum
OCMW Antwerpen ontwierp in juni 2008 een Zorgstrategisch Plan (ZSP) waarin een aantal wijken prioritair worden gesteld om seniorenzorg (verder) uit te bouwen én wijken waar er idealiter een herlocatie van de bestaande voorzieningen moet plaatsvinden. In het ZSP wordt de wijk Schoonbroek-Luchtbal als prioritaire wijk naar voren geschoven (voor wat betreft aanbod rusthuis, dagverzorging en kortverblijf). Het OCMW stelt voor een nieuw dienstencentrum met enkele tientallen serviceflats van OCMW Antwerpen in het Masterplan Rozemaai op te nemen. Richtlijnen qua oppervlakte:
College van burgemeester en schepenen
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
collegebesluit: 2340 van vrijdag 20 februari 2009
Pagina 6 van 9
dienstencentrum (vloeroppervlakte: 950 m²), serviceflats (met gemeenschappelijke delen inbegrepen): 60 m² per flat.
_Sport en recreatie: sportinfrastructuur
In Antwerpen is een groot tekort aan sportinfrastructuur. In de wijk Rozemaai zijn reeds verschillende sportfaciliteiten aanwezig (allemaal gevestigd op stadsgronden in concessie) die op dit moment niet optimaal benut worden. Zo liggen enkele tennisvelden en een voetbalveld er nagenoeg ongebruikt bij omdat ze niet de nodige infrastructuur (zoals kleedkamers) bezitten om sportclubs te ontvangen. De 4 voetbalvelden van het opleidingscentrum Germinal Beerschot zijn op dit moment ook niet publiek toegankelijk en worden dus niet vaak bespeeld. Aangezien het opleidingscentrum van Germinal Beerschot in de toekomst zal verhuizen naar de Wilrijkse Pleinen, is de kans groot dat de velden in Rozemaai vrij komen. Een toegankelijk voetbalveld is zeker wenselijk op Rozemaai. De dienst sport en recreatie stelt voor om de bestaande voetbalvelden en tennisvelden te optimaliseren en uit te breiden met de nodige faciliteiten zodat verschillende clubs zich hier kunnen vestigen. Een uitbreiding van de sportzone met een sporthal (multifunctioneel of specifiek) is zeker wenselijk. Een lokaal, openbaar trapveld (eventueel in kunstgras) en een loopparcours kunnen ook in het gebied voorzien worden. Een behoeftestudie dient te worden opgemaakt.
Het bestaande speelterrein in de wijk Rozemaai heeft plaats gemaakt voor nieuwe sociale woningen. Het district Antwerpen heeft in het kader van de Meerjarenplanning Speelterreinen en Sportterreinen in 2009 financiële middelen voorzien voor een nieuw speelterrein en een BMXparcours aan de groene buffer. De opening is gepland voor in 2010. In samenspraak met de jongeren zal het project jeugdhuis verder uitgewerkt worden.
_Lerende stad | Stedelijke jeugddienst | verbouwing garage tot jeugd- en ontmoetingscentrum
De doelstelling van dit project is om een leegstaande garage om te bouwen tot een lokaal jeugdontmoetings- en gemeenschapscentrum. Volgende functies worden voorzien:
1 Gemeenschapsruimte voor de hele buurt 2 Polyvalente instuifruimte voor tieners en jongeren 3 Kinderatelier 4 Binnenspeeltuin voor kinderen
Het project wordt verder uitgewerkt in nauwe samenwerking met de bewoners en kinderen/tieners uit de buurt.
_Stads- en buurtonderhoud | Stadsreiniging: sorteerstraatjes
Een ondergronds sorteerstraatje wil prioritair mensen met krappe behuizing, wijken met veel migratie, wijken met een diversiteit aan culturen en talen en aandachtwijken voor sluikstort, zwerfvuil en properheid van straten de kans geven om 7 dagen op 7, van 7u s morgens tot 22u s avonds, hun afval op een reglementaire (gescheiden) wijze aan te bieden. Sorteerstraatjes worden daarom vooral voorzien in sluikstortgevoelige wijken, (sociale) hoogbouw en nieuwbouwwijken.
College van burgemeester en schepenen
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
collegebesluit: 2340 van vrijdag 20 februari 2009
Pagina 7 van 9
In de wijk Rozemaai worden verschillende sorteerstraatjes (ondergrondse afvalcontainers) voorzien: in de Karel Candaelstraat, de Jef Van Hoofstraat, de Renaat Veremansstraat, de Herman Vosstraat en de Henry van de Veldestraat. In de Pater Strackestraat staat reeds een proefproject dat dient geïntegreerd te worden.
Voorstel van werkwijze
1 Verloop van het planningsproces Voor een goed verloop van het planproces en om het planproces te begeleiden wordt een interne overlegstructuur opgezet. De interne overlegstructuur bestaat uit een projectteam en een plangroep. De projectleider van stadsontwikkeling/beleid/ruimtelijke ordening (SW/BEL/RO) coördineert de opmaak van het masterplan. Dit gebeurt samen met het projectteam. Volgende diensten worden in een vroeg stadium en in overleg betrokken:
afgevaardigde vanuit dienst stadsontwikkeling/openbaar domein (SW/OD) (openbaar domein, groen) afgevaardigde vanuit dienst stadsontwikkeling/beleid/mobiliteit en verkeer (SW/BEL/MVK) afgevaardigde vanuit dienst stadsontwikkeling/burgers/stedenbouwkundige vergunningen (SW/BUR/SV) afgevaardigde vanuit dienst sociale zaken/woondienst (SZ/WD) afgevaardigde vanuit dienst cultuur, sport en recreatie/sport en recreatie (CS/SR) afgevaardigde vanuit dienst lerende stad (LS, stedelijke jeugddienst) afgevaardigde vanuit stads- en buurtonderhoud/stadsreiniging (SB/SR) afgevaardigde Woonhaven Antwerpen afgevaardigde van het OCMW In de plangroep worden de voorstellen getoetst en beleidsmatige alternatieven overwogen. projectleider programmaleider generiek beleid schepen voor stadsontwikkeling, sport en diamant of zijn afgevaardigde
College van burgemeester en schepenen
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
collegebesluit: 2340 van vrijdag 20 februari 2009
Pagina 8 van 9
schepen voor jeugd, wonen, samenlevingsopbouw, stedelijk wijkoverleg en ontwikkelingssamenwerking of zijn afgevaardigde stadsbouwmeester afgevaardigde van het district Antwerpen en het district Ekeren afgevaardigde van Vastgoed en stadsprojecten Antwerpen (AG VESPA) Inzake juridisch advies kan contact opgenomen worden met de dienst SW/BUR/SV. Voor de bewoners van Rozemaai is een specifiek communicatieproces aangewezen.
2 Vooropgestelde timing
Het streven is om een masterplan met bijhorende actieplan tegen eind 2009 af te werken. In eerste fase zal een programma van eisen opgemaakt worden en nadien verwerkt worden in een ruimtelijke projectdefinitie. Op basis hiervan kan gestart worden met de opmaak van een masterplan. De projectdefinitie, ontwerpopdracht en het stappenplan zullen opnieuw aan het college voorgelegd worden.
Besluit
Artikel 1
Het college keurt het principe tot opmaak van het masterplan Rozemaai, district Antwerpen, goed. Zo geeft het college het startsein voor het planningsproces in dit gebied.
Gelukkig reeds teruggefloten..... Waar werkt zijn dochter nu weer?
Antwerpen - De discussie over het Oosterweel-tracé zou beslecht zijn. Dat laat Vlaams vice-minister-president Dirk Van Mechelen woensdagmiddag weten na een overleg van de Vlaamse regering. "Van de drie onderzochte alternatieven heeft de brug-tunnel variant duidelijk meer voordelen dan de andere varianten", laat Van Mechelen weten. "Wat mij betreft is de discussie over het tracé daarmee definitief beslecht. Nu moeten we handelen in het belang van iedereen."
"Genoeg getalmd", benadrukt Van Mechelen nog. "De procedure voor de bouwaanvraag mag opgestart worden, dan kunnen we volgend jaar beginnen bouwen om eind 2014 de Oosterweel in gebruik te nemen."
"Dankzij de Oosterweelverbinding zullen tienduizenden vrachtwagens per dag niet meer door de Kennedytunnel gaan en dat zal bijdragen aan een hogere veiligheid en een grotere leefbaarheid van de stad en haar onmiddellijke woonomgevingen. Vrachtwagens horen omwille van de veiligheid gewoon niet thuis in de Kennedytunnel. Het bannen van de vrachtwagens is steeds één van de basisopties geweest in het Masterplan", aldus Van Mechelen. Daarenboven is het voor minister Van Mechelen geen optie om aan de Kennedytunnel tol te heffen op personenwagens.
"Wie nu nog twijfelt hypothekeert niet enkel de toekomst van Antwerpen maar ook die van de Vlaamse economie", vervolgt de vice-minister-president. "De uitvoering van het Masterplan vertegenwoordigt ook een enorme impuls voor onze economie. In totaliteit spreken we over een totale investering van 3,5 miljard euro die in de huidige economische crisis op een gepast moment komt. Volgens specialisten zouden er alleen al met de bouw van de Oosterweelverbinding tot 10.000 nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd worden."
Het onderzoeksbureau ARUP UK-SUM stelde woensdagmorgen de resultaten van het onafhankelijk onderzoek naar de Oosterweelverbinding voor aan de begeleidingsgroep en de Vlaamse Regering. In opdracht van de Vlaamse regering zette het de drie tracés voor de Oosterweelverbinding naast elkaar. Het gaat om het tracé waaraan de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) al jaren werkt (met Lange Wapper-viaduct), het alternatief uit de Horvath-studie (met tunnel) en de plannen van stRaten-generaal (alternatief tunnel-tracé, met route meer noordelijk in haven).
Met de brug-tunnel variant komt het tracé dat de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel al de hele tijd vooropstelt volgens Van Mechelen dus als beste uit de bus. Dat betekent dat de Antwerpse Ring zou worden gesloten met de Lange Wapper brug in het noorden van de stad en aansluitend een tunnel onder de Schelde. Woensdagnamiddag gaan de besprekingen van de Vlaamse regering voort. Daarna krijgen ook de stad Antwerpen, de BAM en actiecomité Straten-Generaal inzage in de studie. Woensdagmiddag is er al overleg tussen de regering en het Antwerpse stadsbestuur. (BEL/foto Belga)
Luc Van Berlo (SLP) stelt schriftelijke vraag over GSM masten
Schriftelijke vraag aan het college in verband met aantal zendmasten (GSM-UMTS) op het grondgebied van de stad
Naar aanleiding van het debat in het Vlaams Parlement over gezondheid en de mogelijke schadelijke effecten door de straling van zendmasten en de verstrenging van de normen, had ik graag aan het college een inventaris gevraagd van het aantal zendmasten in de stad.
Zo’n oplijsting kan een aanvang nemen met de eigen gebouwen waar gsm-umts-masten opstaan (patrimonium stad, OCMW, autonome bedrijven, verzelfstandigde bedrijven, …).Maar ook kerkgebouwen, scholen vormen blijkbaar een ideale locatie voor zulke masten.
Interessant om te weten, met het debat in het Vlaams Parlement in het achterhoofd, is of er scholen of rusthuizen in de buurt van zulke gsm-umts- masten zijn. Recent onderzoek heeft immers aangetoond dat er mogelijke schadelijke effecten kunnen uitgaan en voor de zwakkeren (kinderen, ouderen, …) in onze samenleving moet dan zeker het voorzorgbeginsel spelen.
Graag had ik dan ook een inventaris gekregen van deze masten en hun omgevingsfactoren
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 6 februari 2009
Iedereen aanwezig.
collegebesluit: 1468 van vrijdag 6 februari 2009
Pagina 1 van 3
Patrimoniumonderhoud B-Punt
23 Veltwijcklaan 19, jeugdcentrum Ekeren. Bestek PO/2008/5006. Renovatie en herinrichting van de conciërgewoning als volwaardig jeugdcentrum. Vastlegging krediet. Goedkeuring. (Jaarnummer 1468)
College 14 november 2008 14533 Opening 2 offertes 2 december 2008
Gunning aan Buyse bvba, ten bedrage van 404 643,06 EUR, exclusief btw.
College 19 december 2008 16652
Feiten en context
De conciërgewoning van het jeugdcentrum bevindt zich in slechte staat. De ruimtes en het sanitair werden niet aangepast aan de nieuwe functie als volwaardig jeugdcentrum. Hiervoor zijn herinrichtingwerken nodig. De inrichting van het nieuwe volwaardige jeugdcentrum omvat in grote lijnen het volgende:
het isoleren van het hellend dak; het vervangen van het buitenschrijnwerk; het maken van grote gevelopeningen in de kopgevels; het uitbreken en isoleren van de vloer; een nieuwe lokaalindeling met de volledige afwerking ervan;
Voor deze werken werd een bouwaanvraag ingediend.
College van burgemeester en schepenen
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
collegebesluit: 1468 van vrijdag 6 februari 2009
Pagina 2 van 3
De aanneming werd gegund aan Buyse bvba, Spieveldstraat 19, 9160 Lokeren, voor een bedrag van 404 643,06 EUR, exclusief btw. Rekening houdend met de 21% btw, de contractuele prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de posten tegen vermoedelijke hoeveelheden moet een bedrag vastgelegd worden van 538 579,91 EUR. Op de buitengewone begroting 2008 was onvoldoende krediet beschikbaar en het college besliste op 19 december 2008, jaarnummer 16652, het saldo van 35 897,06 EUR te verrekenen op de buitengewone begroting 2009.
Juridische grond
Artikel 57 §3, 4° van het gemeentedecreet van 15 juli 2005 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Advies
Inspectie financiën heeft kennis genomen van het ontwerpbesluit, het gunningsverslag en het rekenkundig nazicht op 17 december 2008 (ref. 05/2008/12/951). Inspectie financiën merkt op dat de originele kostenraming met 45 % overschreden wordt door de voordeligste inschrijver. Dit hoge prijskarakter wordt mede in de hand gewerkt door de inkorting van de termijn voor ontvangst van de offertes, waardoor de concurrentiemogelijkheden beperkt werden. Vermits een gedeelte van de financiering van het project voorzien wordt met kredieten van de begroting 2009, adviseert inspectie financiën om het versturen van de gunningsbrief te koppelen aan de definitieve goedkeuring van de begroting 2009 door de hogere overheid.
Argumentatie
Om over het saldo van 35 897,06 EUR te kunnen beschikken moeten de kredieten op de buitengewone begroting 2009 bij collegebeslissing vastgelegd worden.
Financiële gevolgen
Het saldo van 35 897,06 EUR, btw inbegrepen, zal verrekend worden op de buitengewone begroting 2009 (76165/723/60/00/0900). Er is voldoende krediet beschikbaar. De stadsontvanger verleent zijn visum voor het huidige dienstjaar, conform artikels 94 en 160 §2 van het gemeentedecreet.
Besluit
Artikel 1
Het college keurt goed dat het saldo van de gunning, ten bedrag van 35 897,06 EUR, btw inbegrepen, vastgelegd wordt op de buitengewone begroting 2009, op naam van Buyse bvba, Lokeren, OND 0438.710.709.
College van burgemeester en schepenen
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
collegebesluit: 1468 van vrijdag 6 februari 2009
Pagina 3 van 3
Artikel 2
De stadsontvanger verleent zijn visum voor het huidige dienstjaar en regelt de financiële aspecten als volgt:
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter districtsraad; De heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, de districtsschepenen, de heer Freddy Geens, mevrouwen Yolande Boudewijns, Ilse De Schutter, de heren Freddy Wens, Erik Bernard, Kurt Van Noten, Marc Elseviers, mevrouwen Christel Luyckx, Nancy Indeherberg, Nancy Verrijke, de heer Steven De Schepper, mevrouw Emelie Smits, de heren Louis Van Gasse, Luc Van Berlo, Benoit Mores, de leden; de heer Dirk Platteau, secretaris.
Verontschuldigd : de heer Koen Palinckx, mevrouw Yolande Boudewijns en mevrouw Nancy Verrijke
Openbare zitting van 16 februari 2009
districtsraadsbesluit: 274 van maandag 16 februari 2009
Pagina 1 van 1
Ekeren A-Punt
3 Mondelinge vraag van raadslid Luc Van Berlo. Onze-Lieve-Vrouw van Gedurige Bijstand in Mariaburg. (Jaarnummer 274)
Auteur: Elsy De Backer
Vraag
De toren van de kerk Onze-Lieve-Vrouw van Gedurige Bijstand in Mariaburg staat momenteel in de renovatiesteigers. Het kostenplaatje is +/-380 000 euro (een goede 15 miljoen oude franken). Drie instanties betalen dit: de Vlaamse overheid voor +/-121 000 euro, stad Antwerpen +/-160 000 en gemeente Brasschaat +/-100 000 . Knap dat de overheid dit mogelijk maakt! Het advies van Agentschap R-O Vlaanderen Antwerpen Onroerend Erfgoed was duidelijk. Dit gebouw is waardevol en moet hersteld worden in de originele staat. Nu dat laatste zorgt wel voor discussie tussen de betrokken renovatiediensten. De toren heeft tegen haar gevel wel een zeer hypermoderne zendinstallatie hangen voor GSMUMTS verkeer. Dit storend element is niet enkel spijtig voor het historisch uitzicht van de toren, maar ook niet meer in overeenstemming met de nieuwe Vlaamse wetgeving. Recent onderzoek heeft tot gevolg gehad dat de stralingsnorm en omgevingsfactor unaniem door het Vlaamse parlement op 07/01/09 bij stemming tot 100X verstrengd zijn. Van 20 naar 3 en 0,6 volt. (zie
Hierbij wordt aangegeven dat deze gsm-zendinstallaties op een grote afstand (+/- 1500 meter) van scholen, kinderdagverblijven en ziekenhuizen moeten staan. Zeker meer dan de huidige situatie vlak bij de Vrije Basisschool VBSM op het plein. Gelieve via een advies of nodige vraag aan de stad een oproep te doen om deze zendinstallatie van de toren te laten verwijderen? Hij staat hier immers pal in de woonwijk Mariaburg met de basisschool vlak ernaast.
Stad Antwerpen
beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie
Districtsraad
districtsraadsbesluit: 274 van maandag 16 februari 2009
Pagina 2 van 2
Ook indien hij niet verwijderd kan worden dient zijn zendbereik aan de nieuwe regelgeving onderworpen te worden. Beste schepen en voorzitter, kan u hiervoor de nodige stappen ondernemen? De renovatiewerken zijn momenteel in uitvoering.
Antwoord
Ronny Kruyniers vindt het toch interessant om deze kwestie aan te kaarten, alhoewel de geschetste problematiek Mariaburg en ook Ekeren overschrijdt. Zo staat er aan de Schinde ook een zendmast, die zich binnen een straal van 1.500 m van scholen bevindt. Als er een advies wordt opgemaakt, moet het gaan over het ganse grondgebied van Ekeren. Luc Van Berlo wil dit advies wel opmaken.
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;
de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; de heer Freddy Geens, Yolande Boudewijns, Ilse De Schutter, de heren Freddy Wens, Erik Bernard, Kurt Van Noten, Marc Elseviers, mevrouwen Christel Luyckx, Nancy Indeherberg, Machteld Francken,Nancy Verrijke, de heer Steven De Schepper, mevrouw Emelie Smits, de heren Louis Van Gasse, Luc Van Berlo, leden;
de heer Dirk Platteau, secretaris;
Iedereen aanwezig behalve mevrouw Nancy Verrijke en Nancy Indeherberg
Openbare zitting van 26 januari 2009
districtsraadsbesluit: 151 van maandag 26 januari 2009
Advies van raadslid Ilse De Schutter met betrekking tot stedenbouwkundige vergunning sporthal tafeltennisclub NODO.
Auteur: Dirk Platteau
Motivering
Naar aanleiding van de aanvraag tot een stedenbouwkundige vergunning voor het bouwen van een sportlokaal met een cafetaria, sanitair en kleedruimte op een terrein aan de Schoutlaan 24, district Ekeren, kadastraal gekend (afd. 34) sectie E nr. 54V, sectie E nr 54T die door de Tafeltennisclub NODO vzw, Ericalaan 42, 2920 Kalmthout werd ingediend, wensen wij met de districtsraad advies uit te brengen.
Voorgeschiedenis
- Het College heeft de op 15 september 2006 aan TTC NODO toegekende patrimoniumsubsidie van 150 000,00 euro voor de bouw van een nieuwe sporthal geschrapt, aangezien zich, buiten de wil van de club om, specifiek stedenbouwkundige problemen hebben voorgedaan in dit dossier. Hierdoor zal TTC NODO vanaf 2009, mits het indienen van een sportsubsidieaanvraag, conform het betrokken besluit, opnieuw beroep kunnen doen op de 150 000,00 euro die haar in 2006 werden toegekend voor de bouw van een nieuwe sporthal, maar die ze nooit heeft kunnen aanwenden.
Artikel 11 van het reglement sportsubsidies bepaalt dat sportclubs de toegekende patrimoniumprojecten dienen te voltooien binnen de vierentwintig maanden na de toekenning van de subsidie.
- Op 23 november 1995 besliste het college om de sportinfrastructuur aan de Schoutlaan te Ekeren aan de tafeltennisvereniging NODO vzw in concessie te verlenen.
- Op 24 november 2005 adviseert het districtscollege de aanvraag van de TCC NODO vzw om de geconcessioneerde oppervlakte uit te breiden gunstig. In hetzelfde districtscollegebesluit verzoekt het districtscollege TTC NODO vzw de definitieve plannen voor de uitbreiding van het sportlokaal- aan de buurtbewoners voor te leggen voor het indienen van de bouwaanvraag.
Stad Antwerpen
beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie
Districtsraad
districtsraadsbesluit: 151 van maandag 26 januari 2009 Pagina 2 van 4
- Na de informatievergadering aan de buurt heeft de buurt zich verenigd in het Donkenaeren Actie Comité, aangezien ze niet akkoord gaan met de uitbreiding van de sportinfrastructuur op deze locatie. De oprichting van het Donkenaeren Actie Comité en hun massale bezwaarschriften werden niet ingegeven vanuit enige vorm van maatschappelijke verzuring of onverdraagzaamheid jegens activiteiten die niet stroken met de residentiële context waarin de woningen van de bezwaarindienders zich bevinden. Het Donkenaeren Actie Comité is zich terdege bewust van het belang en de nood aan infrastructuur voor ontspanningsmogelijkheden in een stedelijke context. Zij wensen dan ook constructief mee te zoeken naar een mogelijkheid tot herlocalisatie.
Feiten en context
* De geplande sporthal van de TTC NODO vormt een rechthoekig gebouw van 42,39m op 14,30 (606m2). Het gebouw wordt 5,10 m hoog. Het huidige gebouw heeft een oppervlakte van 378 m2. In de sporthal zal meer ruimte worden voorzien voor tafeltennistafels maar vooral de cafetaria (met bar en keuken) wordt gevoelig uitgebreid. De toegangsweg tot de sporthal blijft hetzelfde zeer smalle paadje dat niet voorzien is op de doorgang van zwaar materieel nodig voor de constructie van de nieuwe sporthal.
* De geplande sporthal is gelegen op een
speelplein in het midden van een woonwijk te Ekeren- Donk. Het speelplein vormt een groene open plek in de woonwijk waar kinderen en volwassenen elkaar in een groene open context kunnen ontmoeten en ontspannen. De geplande sporthal zal nog meer van de overblijvende groene ruimte innemen zodat de vele kinderen nog minder ruimte genieten om zich te ontspannen. Het speelpleintje wordt zowel door de kinderen van de twee omliggende scholen als door de vele kinderen uit de buurt gebruikt om zich uit te leven en te ravotten. Hiervoor is de nodige infrastructuur, bestaande uit een uitgebreide speeltuin en een nieuwe soccerpitch, voorzien. Een verdere uitbreiding van de sporthal ontneemt de buurtgemeenschap kostbare ruimte die initieel toekomt aan spelende kinderen en hun ouders. De verdere uitbreiding van een private sportclub op een dergelijke locatie staat haaks op het verzekeren van ruimtelijke kwaliteit voor de ganse buurt.
* Als misschien wel meest bezwarend element pleitend tegen de uitbreiding van de sporthal op deze locatie is er de reeds jarenlange bestaande
regenwaterproblematiek. De fotos op de CDROM als bijlage geven een duidelijk beeld van deze problematiek ter plekke. In het verleden hebben zich na hevige stortbuien meermaals ernstige problemen voorgedaan waardoor de lokale waterhuishouding danig werd verstoord. De afvoervoorzieningen voor regenwater voldoen niet en leidden steevast tot het overstromen van het speelplein en tuinen en kelders van de omwonenden. Door de Stad Antwerpen werd een aantal jaren geleden een gracht aangelegd tussen de tuinen van buurtbewoners en de bestaande sporthal van TTC NODO. Hoewel deze gracht niet voldoet als volledige oplossing voor het vermijden van de wateroverlast, is het niet aangewezen een deel van deze gracht terug te laten verdwijnen. Dat zal met de uitbreiding van de sporthal wel gebeuren. Bovendien werd door de aanleg in 2006 van een soccerpitch bijkomende verharding gecreëerd die de bodeminfiltratie-ruimte opnieuw met minstens 300m2 verkleinde.
Stad Antwerpen
beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie
Districtsraad
districtsraadsbesluit: 151 van maandag 26 januari 2009
Pagina 3 van 4
Onvoldoende opvang en afvoer van regenwater
: Uit de voorliggende plannen blijkt dat de beoogde nieuwe sporthal een bijkomende verharding creëert van 606 m2 waarbij slechts voor 275 m2 dakoppervlakte een oplossing werd voorzien inzake de opvang van het regenwater. Er is hier sprake van een overstromingsgevoelig gebied waarbij het betrokken speelplein regelmatig blank staat. Er bestaat geen mogelijkheid voor regenwaterinfiltratie in de ondergrond, en er wordt in enkele jaren bijna 1.000 m2 bijkomende verharde oppervlakte gecreëerd. Er wordt geen duurzame afwateringsinfrastructuur aangelegd. De realisatie van de stedenbouwkundige vergunningsaanvraag in haar huidige vorm zal onvermijdelijk leiden tot nog meer wateroverlast, zowel op het speelplein als in de omliggende tuinen.
* De tafeltennisclub heeft geen parking ter beschikking. Dit zorgt er voor dat de leden en bezoekers van de club noodgedwongen in de omliggende straten dienen te parkeren. In deze dichtbevolkte buurt zijn er weinig
parkeerplaatsen ter beschikking en de aanwezige schoolgemeenschappen St. Jozef en Kleurenboom zorgen al voor een zware verkeersdruk. Deze scholen bieden immers op hun beurt plaats voor sociale en culturele groeperingen zoals de vzw Turnkring Estetika (met meer dan 300 leden). De veiligheid en leefbaarheid van de gehele buurt wordt door een dergelijke sporthal verder onder zware druk gezet.
* In de huidige situatie is er tevens al een probleem van
geluidsoverlast. Deze weegt nu reeds zwaar op de omgeving. Buurtbewoners hebben nu reeds te kampen met veel nachtlawaai. Er kan gevreesd worden dat dit in de toekomst niet zal verminderen, integendeel.
Besluit
Stemming :
4 stemmen voor : Ilse De Schutter Kurt Van Noten, Christel Luyckx en Louis Van Gasse, 10 stemmen tegen Ronny Kruyniers, Christophe Thomas, Koen Palinckx, Sabine Coene, Freddy Wens, Marc Elseviers, Machteld Francken, Steven De Schepper, Emelie Smits, Luc Van Berlo en 3 onthoudingen : Freddy Geens, Yolande Boudewijns en Erik Bernard.
De districtsraad beslist om dit advies niet goed te keuren en af te voeren.
Artikel 1
De districtsraad geeft een negatief advies in verband met de aanvraag tot de stedenbouwkundige vergunning voor de bouw van een nieuw sportlokaal voor de TTC NODO op deze locatie.
Artikel 2
De districtsraad wil met TTC NODO mee alternatieve locaties uitzoeken om de nodige uitbreiding van de sportclub toch te kunnen realiseren.
Stad Antwerpen
beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie
Districtsraad
districtsraadsbesluit: 151 van maandag 26 januari 2009
Pagina 4 van 4
Artikel 3
De districtsraad vraagt om nu reeds te onderzoeken of de uitbouw van een sportcentrum aan de site Oude Landen ook voor TTC NODO geen locatiemogelijkheid zou kunnen zijn.
Artikel 4
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
We keken heel even verbaasd op toen we een mail kregen met deze titel en een foto (zie hiernaast) in attachement. Volgens de mail verstuurd door ene S. Verdonckt (onbekend is onbemind) was Patrik Vankrunkelsven (Open VLD) overgelopen naar Spirit en was dit de foto van de eerste 'partijvergadering' waaraan de ex-VU'er had deelgenomen.
Wou Spirit ons terugpaken na ons bericht over het Banksy plagiaat? De aanwezigheid van Fauzaya Talhaoui leek ons alvast vreemd, niet bepaald een zwaargewicht in Spirit, plus de Patrik met een zonnebril voor een foto, nee, dat kon niet... Na wat zoekwerk bleek het niet om Vankrunkelsven te gaan, maar om Guido Staes, de voorzitter van Spirit Ekeren. Verder op de foto staan ook nog ex-scoutsleider Luc Van Berlo en Liliane Calluy.
Eerlijk gezegd, Guido en Patrik, ze hebben iets weg van elkaar... Allé, mooi geprobeerd.
Wie let er op uw centen terwijl Open VLD luchtkastelen bouwt?
De Sociaal-Liberale partij SLP trakteerde Open VLD in Antwerpen vanmorgen op een duidelijke boodschap: Denk aan de mensen die na u komen.De congresgangers moesten langs een WC pot en een lange rij WC borstels laveren om binnen te raken.SLP toonde nogmaals duidelijk aan dat zij het alternatief zijn voor wie radicaal kiest voor de oplossingen van morgen.Voorzitter Geert Lambert : De begroting ontspoort, elke seconde dikt de nu al torenhoge staatsschuld verder aan. Over de in het verleden zo geroemde begrotingen in evenwicht wordt vandaag zedig gezwegen. Waar blijft het schaamrood op de wangen? Luchtkastelen bouwen is makkelijk, maar wil let er op de centen? De volgende generaties worden het kind van de rekening, met dank aan Open VLD.
De sociaal-liberalen komen voor het eerst op als een onafhankelijke partij.De actie in Antwerpen is gekoppeld aan een opvallende affichecampagne. Een vuile toilet met de slogan: Denk aan de mensen die nu u komen. De affiches hangen op 750 toiletten van cafés, cafetarias ensportclubs en zijn verkrijgbaar via een mailtje naar affiche@s-lp.be .
SLP vraagt om na te denken over mensen die na u komen
De Sociaal-Liberale partij SLP lanceert vandaag een niet mis te begrijpen boodschap: Denk aan de mensen die na u komen. De boodschap prijkt op een affiche met een vuile WC pot. Erg herkenbaar voor iedereen. Want wie heeft er zich nog niet geërgerd aan een WC pot die door de vorige gebruiker vuil werd achtergelaten?
SLP is het alternatief voor wie radicaal kiest voor de oplossingen van morgen. Voorzitter Geert Lambert : Populistische toogpraat is aan ons niet besteed. Wij bepleiten duurzame oplossingen en vinden dat elke maatregel moet afgetoetst worden op zijn houdbaarheid op lange termijn. En dat is nu net wat de huidige federale regering niet doet. Ze laat alles rustig betijen met een ontspoorde begroting tot gevolg. Als we er nu niets aan doen, is de volgende generatie het kind van de rekening. SLP verwijst daarbij ook nadrukkelijk naar de vergrijzing die niet of amper wordt voorbereid, en op het gebrek aan duidelijke antwoorden rond de klimaatproblematiek.
De sociaal-liberalen komen voor het eerst op als een onafhankelijke partij. Voor de opvallende affichecampagne maakt SLP gebruik van advertentieborden in toiletten van cafés, cafetarias en sportclubs. Vanaf 12 februari zullen er minstens 750 affiches uithangen. Volgens voorzitter Geert Lambert is hiermee de toon gezet voor de rest van de kiesstrijd: In tegenstelling tot de traditionele partijen beschikken we niet over een berg kapitaal. Spitsvondig zijn en creatief omspringen met het budget is de boodschap. We zullen Vlaanderen niet volstouwen met schreeuwerige 20 m² borden. Maar op deze manier bereiken we toch onze doelgroep: actieve mensen, die een stapje in de wereld zetten, op café gaan of lid zijn van sportverenigingen.
De affiches zijn verkrijgbaar via een mailtje naar affiche@s-lp.be .
23/02 Een supporter van Germinal Ekeren kijkt somber naar de sloopmachine die de voormalige thuishaven van de voetbalclub nu definitief tegen de grond werkt.
Na een arrest van de Raad van State stonden de tribunes en bijgebouwen van het Veltwijckpark jarenlang te verkommeren.
Enkele tribunes werden een paar jaar geleden al afgebroken, de hoofdtribune en de chalet moeten er nu aan geloven. Eind deze week getuigt alleen het grasveld nog van de voetbalgeschiedenis in het Veltwijckpark.
Heel wat supporters en vrijwilligers van het eerste uur zakken nog een laatste keer af naar hun gezellige stadion van weleer.
De laatste tijd wordt mij wel eens gevraagd : “Waarom heeft SLP niet het door de meerderheid goedgekeurde besluit rond de bibliotheek meegestemd? Als het beslist is in de meerderheid, dan moet je meestemmen want zo is het afgesproken.”
En dan is men verwondert dat ik niet akkoord ga om ons raadslid Luc Van Berlo “ter orde” te roepen.
Dan wordt de dreiging uitgesproken dat het zo niet verder kan, dat er geen duidelijkheid is omtrent SLP, dat wij niet meedoen volgens het bestuursakkoord…
Kortom een luis in de pels.
Die men wil verwijderen…
Waarom wil ik niet ja knikken?
Duidelijkheid over SLP is er : doen of SLP niets meer is getuigt van een grote dosis struisvogel-denken;
Gezien de nek van sommigen in hun houding tov SLP is dit niet verwonderlijk dat ze denken als struisvogels…
De partijraad van de Vlaams Progressieven heeft gestemd om in kartel verder te gaan met SP.A doch niet op te gaan in SP.A. Nadat dit besluit werd genomen heeft SP.A het kartel opgezegd naar de volgende verkiezing toe.
Hiermee ging SPa in tegen haar eigen principes. Deze principes mbt tot het kartel werden perfect verwoord door Steve Stevaert in een gesprek met Jan de Zutter in het voorjaar 2004.
“Wanneer fuseert het kartel SP.A-Spirit?
We fuseren niet. Daar is geen sprake van. Spiritisten zijn geen socialisten. En dat is maar goed ook. Het uitgangspunt is dat de socialistische partij zoals ze nu bestaat geen toekomst heeft als ze zich niet voortdurend vernieuwt en als ze niet samenwerkt met anderen.
(bron : blz 103 uit het boek “Socialisme is gratis” van Steve Stevaert en uitleenbaar in de bibliotheek van Ekeren)
Spirit werd Vlaams Progressieven olv Betina. Na een rel rond “onverantwoorde uitgaven” bij de VRT, trad zij terug. Op het daarop volgend verkiezingscongres, besloot Bert om in een groter geheel op te gaan, Geert niet.
SLP werd geboren. De Ekerse afdeling besloot Geert te volgen en niet onze projectontwikkelaar.
SLP Antwerpen, alsook de districten hebben dan laten weten dat zij zullen blijven samenwerken met SP.A en het bestuursakkoord zullen naleven (zonder onze eigenheid te verliezen).
Wij volgen het bestuursakkoord;
Ik heb de teksten overgenomen uit het bestuursakkoord (schuin). Zeg nu zelf wie het bestuursakkoord volgt.
SD 3Zoveel mogelijk mensen moeten kunnen deelnemen aan cultuur en feestelijkheden.
Cultuur en feestelijkheden versterken het sociale weefsel van de samenleving. De politiek moet niet bepalen wat voor de mensen goed is, maar moet de mensen de kans bieden zowel actief als passief deel te nemen. Het beleid moet in dat opzicht stimulerend werken, zoeken naar hiaten in het aanbod en deze helpen aanvullen.
Het integrale cultuurbeleid van Ekeren hanteert een breed cultuurbegrip. Het lokale cultuurbeleid van Ekeren moet relevant zijn voor alle inwoners van het district. Het is gericht op een breed en gevarieerd aanbod en op participatiekansen voor alle bevolkingsgroepen. Het omvat de culturele bedrijvigheid van al onze burgers.
Voor SLP was het afbouwen van de openingsuren van de bib van Mariaburg een hiaat in het cultureel aanbod en verzwakt het sociaal weefsel van de wijk.
Voor andere partijen blijkbaar niet…
Actie 1.2.2.Ekeren zal er bij het stadsbestuur op aandringen om over elke stedelijke beslissing, zowel van college als gemeenteraad, die rechtstreeks of onrechtstreeks gevolgen heeft voor de Ekerse bevolking geraadpleegd te worden met voldoende tijd om een degelijk advies te geven.
Wij werden bijna volledig de mond gesnoerd betreffende de wijkbib. Vanuit Antwerpen werd
druk uitgeoefend om over de wijkbib geen negatief advies uit te brengen. Dit gaat rechtstreeks
in tegen het bestuursakkoord. Hieraan wil SLP niet meedoen.
Het doekje voor het bloeden, een proefperiode van 6 maanden op zaterdagnamiddag, is voor
ons ontoereikend.
Respect voor de inwoners van Ekeren start bij een goede communicatie. De informatieverstrekking vanuit het bestuur naar de bevolking en inspraak van de inwoners van Ekeren bij het gevoerde beleid zijn bijzonder belangrijk. De burger komt vooral met het district in contact via de ambtenaren van het district en de in het district aanwezige diensten. Daarom willen we ook waken over een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening. Verder kiezen we voor een verdere uitbouw van het contact tussen inwoners en bestuur. Dit laatste via inspraak, overleg en ontmoetingsmomenten.
Inspraak beperkt zich dikwijls tot een toonmoment waarop de mening van iedereen wordt gevraagd, zonder dat er rekening mee wordt gehouden. Geen terugkoppeling van wat met de vragen en betrachtingen van de inwoners wordt gedaan, geen verder overleg met de bevolking voor een definitief advies wordt gegeven, na een eerste inspraakmoment.
Dit is voor ons geen inspraak: wanneer voorstellen niet worden gebruikt moet men zeggen waarom en hoe wel. We moeten de mogelijkheid hebben om terug voorstellen te kunnen doen, niet enkel horen of lezen wat er is beslist.
Op het gebied van inspraak streven wij naar een 'stijlbreuk'. Wij wensen een beleid te voeren voor de burger, niet tégen de burger, en wensen een oplossingsgerichte houding aan te nemen. In het kader van een permanente dialoog met de bewoners blijft het wijkoverleg hét kanaal voor georganiseerde contacten tussen het bestuur en de bewoners.
Toen in de districtsraad gepraat werd over het stedenbouwkundig attest van de Rozentuin en de bewoners van alle leeftijden op een ludieke wijze hun bezorgdheid kwamen tonen, werd de politie opgetrommeld.
Een echte stijlbreuk…
Actie 1.5.1.De Ekerse adviesraden hebben een belangrijke rol binnen het district. Zij vormen de eerste partners van het bestuur voor advisering en terugkoppeling. Jaarlijks zal een Staten-Generaal van de adviesraden worden georganiseerd. We leggen in een afsprakennota de communicatie tussen raden en bestuur vast, onder andere voor wat betreft de terugkoppeling rond adviezen.
Actie 1.5.2.Telkens wanneer er belangrijke werken of ingrepen in een wijk, buurt of straat worden gepland, organiseren we wijk-, buurt- of straatgebonden hoorzittingen en infovergaderingen.
Actie 1.5.3.Gelet op hun belangrijke rol in de samenleving, zien wij de verenigingen, de wijkorganisaties en de bewonersgroepen als de eerste aanspreekpunten voor het district in de wijk. We bepalen wel vooraf de criteria en regels waaraan deze moeten beantwoorden om erkend te worden.
Wijk- of buurtoverleg en bewonersinspraak zijn speerpunten voor SLP. Voor andere partijen is dit geen prioriteit. Waar blijven de criteria en regels voor wijkorganisaties en bewonersgroepen?
Actie 3.6.1.We behouden de wijkbibliotheek in Mariaburg en voeren onderhandelingen met Brasschaat voor het beter bedienen van de wijk Donk vanuit de wijkbibliotheek Vriesdonk.
Het behoud van de wijkbibliotheek houd in dat deze een serieus aanbod moet hebben en open moet zijn op het moment dat mensen kunnen aanwezig zijn.
Door de afschaffing van de zaterdagopening, zullen bewoners alternatieven zoeken. Het bezoekersaantal neemt af.
Wij vroegen een proefperiode van minimaal 1 à 2 jaar, een beter aanbod en leesbevorderende activiteiten (bvb. Voorleesmomenten) zodat de mensen terug kennis kunnen maken met de wijkbib als een echte bibliotheek. Dan pas kan men evalueren.
Wij worden niet betrokken in de besluitvorming;
Gezien wij niet betrokken worden in de discussies vooraleer adviezen worden opgesteld, zie ik niet in waarom wij ze MOETEN goedkeuren.
Wij worden vooraf niet gevraagd om onze mening en/of opmerkingen te formuleren.
Zelfs niet toen er nog geen “onduidelijkheid” bestond over SLP.
Een meerderheid steunen is niet hetzelfde als Ja-knikken. Telkens SP.A vraagt of wij ook mogen aanwezig zijn, ketsen de andere partijen dit af met als dooddoener : 1 per fractie ipv partij.
Indien er wat meer overleg zou zijn, kunnen kemels als de parkeerstudie vermeden worden. 5 weten meer dan 4.
Wij stemmen niet mee als de “afgesproken” beslissing slecht is voor Ekeren;
Ik word er op gewezen dat je soms tegen je principes iets moet goedkeuren. Je kan niet altijd je betrachtingen realiseren.
Hier ben ik in zoverre mee akkoord indien wij mee worden betrokken in de besluitvoering en onze opmerkingen hebben kunnen argumenteren. Dat je niet alles kan realiseren is juist, maar je moet wel kunnen mee denken en onderhandelen.
Ten tweede, als een beslissing ingaat tegen dat waar jij voor staat, dan ga je niet mee. Je moet eerlijk blijven tegenover je kiezers en jezelf…
Wij kunnen niet akkoord gaan als het goed te keuren advies slecht is voor alle inwoners van Groot-Antwerpen;
Wat betreft de bibliotheken. Dit is een akkoord dat slecht is voor iedereen in Antwerpen.
In totaliteit zijn er minder openingsuren. (daar wat bij, daar wat af maar in totaal meer af dan bij)
Sommige wijken en district hebben nu een minimale dienstverlening en helemaal niet aangepast aan de noden (bvb Bezali, in Deurne gesloten op marktdag, Mariaburg tijdens knutselatelier gesloten,…)
Het betreft wel degelijk een kostenbesparing. Om de tegenvallende cijfers van het Permeke project op te vijzelen wil men daar langer open blijven. Hiervoor moet personeel dat elders tewerk werd gesteld deze langere openingstijden opvangen.
Kijk, indien je een dienst afbouwt, dan loopt het bezoekersaantal nog terug waardoor bij een volgende besparingsronde kan gezegd worden: “der komt niemand meer, we sluiten”. Dat zal nu niet zijn, maar wel over een jaar of twee.
Gegroet, Graag geef ik jullie de programmatie mee van de komende expedities te Ekeren. We hopen jullie te mogen ontvangen voor opnieuw spetterende edities. Kaarten zijn te verkrijgen aan 10 euro via mail: ccekeren@stad.antwerpen.be of telefonisch: 03 543 29 18.
Expeditie Ekeren is een combinatie van muziek (klassiek, kleinkunst, jazz, ) en brunch op leuke locaties in Ekeren. Zo leren wij Ekeren kennen en Ekeren ons en het eigen district! Dit doen we in samenwerking met de muziekacademie van Ekeren, die telkens weer zorgen voor het gepaste jonge talent. Expeditie Ekeren
22 februari 2009 10.45 uur
Mariaburg (feestzaal Elcks Thuis, bibliotheek en de kerk)
Jazzfact Lizi Meynendonckx en Mike Smeulders Muziekacademie Ekeren Kathleen Vandenhoudt (duo)
Expeditie Ekeren
15 maart 2009 10.45 uur
den Bunt (feestzaal de Geesten, het klaske en de kerk)
The Moonlovers Fien De Smet en Sofie Verdict (winnaars Kunstbende) Muziekacademie Ekeren Hannelore Bedert (duo)
Vriendelijke Groeten
Ben Van Daele| Deskundige cultuurfunctionaris Ekeren
Schriftelijke vraag van SLP Antwerpen aan stadscollege:
Vraag om een inventaris op te maken van alle zendmasten op haar grondgebied.
De stad heeft nood aan een lijst alle plaatsen (pylonen, hoge gebouwen, kerken) en omgevingskenmerken, zoals scholen en rusthuizen in de buurt, en de technische aspecten van de installaties.
Men kan alvast een start nemen met het eigen patrimonium (stad, OCMW en stads-VZWs ) dat masten heeft op te lijsten en in overeenstemming te brengen met de nieuwe regelgeving . Recent onderzoek heeft tot gevolg gehad dat de stralingsnorm en omgevingsfactor door het Vlaamse parlement verstrengt zijn (zie bijlage).
Daarom zou het interessant zijn om te weten waar er precies gsm-umts-masten staan!
Er zijn grenzen aan de groei ! SLP-Antwerpen ondersteunt het Manifest voor een gezonde mobiliteit van de vzw Ademloos
De Sociaal-Liberale Partij Antwerpen heeft reeds eerder laten weten verheugd te zijn met de steun die burgemeester Janssens nu plots betuigt aan het houden van een volksraadpleging over de Oosterweelverbinding.
Het is wel verrassend te noemen dat de burgemeester als het ware de bijna laatste handtekening onder de petitie heeft moeten afwachten om te beseffen dat er in Antwerpen een draagvlak is voor een dergelijke volksraadpleging. Het college en de gemeenteraad hadden natuurlijk al veel vlugger tot actie kunnen overgaan en zelf de procedure starten voor het houden van de raadpleging.
Gedurende jaren is de Antwerpenaar verstoken gebleven van objectieve informatie over de Oosterweelverbinding dankzij het oorverdovend zwijgen van de duur betaalde Noël Slangen en de BAM. Vervolgens zijn we overspoeld met de good-news-show over de Lange Wapper-brug, en nu, op enkele maanden voor de verkiezingen, is er plots ruimte voor een referendum.
Nu de kans met de dag kleiner wordt dat er nog een referendum komt voor de verkiezingen van 7 juni, vraagt SLP-Antwerpen aan politiek weldenkend Vlaanderen, vooraleer een definitieve en onomkeerbare keuze te maken, stil te staan bij de impact ervan op de volksgezondheid van de Antwerpenaren.
Luchtkwaliteitsmetingen van meetpunt Luchtbal, één van de weinige meetstations die onze stad rijk is, tonen aan dat we al 80% van de fijnstofnorm bereikt hebben. Gezonde lucht garanderen voor dit jaar zal al zeer moeilijk zijn. Maar niemand blijkt zich daar iets van aan te trekken. Waarom mag Ademloos niet een dubbeldeks snelweg op een Lange Wapper-brug in vraag stellen? Voor SLP moet het leefmilieu in de stad voorrang krijgen op 'koning auto' en 'mister vrachtwagen'. Niet omgekeerd. De vraag van Ademloos moet dan ook gesteld worden.
Om die vraag kracht bij te zetten onderschrijft SLP-Antwerpen alvast het Manifest voor een gezonde mobiliteit van de vzw Ademloos.
Joris Giebens, Districtsschepen, 0485/944.414
Luc Van Berlo, Raadslid van Ekeren, 0484/617.919 Peter Annys, voorzitter SLP-Antwerpen, 0475/84.61.26
MANIFEST
Dringend verzoek aan alle politici en organisaties: steun dit manifest, stel het ter discussie, laten alle stedelijke instellingen helpen met een oorverdovend signaal naar Brussel: Heel Antwerpen wil een Volksraadpleging, niet alleen Ademloos. Heel Antwerpen wil gezonde mobiliteit en geen Lange Wapper Mobiliteit
Ademloos verzoekt Antwerps college haar referendum niet te highjacken, en nodigt uit tot samenwerking:
manifest voor gezonde mobiliteit
Ademloos verzamelt sinds l september 2008 handtekeningen om via een referendum de Antwerpse bevolking de mogelijkheid te geven zich uit te spreken voor of tegen de geplande Oosterweelverbinding dwars door en over de stad. Deze week is de kaap van 50.000 handtekeningen genomen: het referendum komt er! Wellicht is deze week (ongewild?) ook de indruk ontstaan dat het Antwerpse college het referendum van Ademloos wilde kapen of highjacken. Laat ons de besluitvorming over het Ademloos referendum uitstellen tot na de ARUP studie. Maar laat ons tegelijkertijd geen weken tot maanden verliezen om een Antwerps front te vormen voor gezonde lucht.
Het is genoeg: gezonde lucht is een basisrecht, van het kleinste kind tot de oudste bejaarde, ook in Antwerpen!
Ademloos roept alle politici van goede wil op het volgende manifest om te zetten in politieke actie en daadkracht!
MANIFEST VOOR GEZONDE LUCHT
1. Groot Antwerpen is een centrum van fijn stof en allerlei andere vormen van milieuvervuiling en overlast. Licht, lucht en lawaai zijn hier tomeloos slecht. Sanering van deze toestand is van de grootste urgentie. Dit vraagt de bundeling van alle krachten van goede wil. Laat een partnerscenario ontstaan waarin de hele Stad en Ademloos samenwerken om eind februari geen 60.000 maar 100.000 handtekeningen te verzamelen. Dat kan. De volksraadpleging is immers niet tegen de stad gericht maar vraagt gewoon om inspraak voor alle Antwerpenaren. Dit is niet bedreigend maar volstrekt redelijk én democratisch. Laat democratie in Antwerpen een feest zijn!
2.Deze vervuiling- en geluidoverlast overschrijdt in Antwerpen immers sinds lange jaren de Europese regelgeving. De normen van de Wereldgezondheidsorganisatie voorwaar geen obscuur actiegroepje zijn voor pm 2.5 in 2015 zelfs dubbel zo streng als de Europese. Het Europees beleid schiet in deze hopeloos tekort, België en Vlaanderen hinken daar zelfs nog mijlen ver achteraan. Neem beleidsbeslissingen die streven naar sanering in overeenstemming met de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie!
3. Er is massaal wetenschappelijk materiaal dat bewijst dat te dicht bij autobanen wonen funest is voor de gezondheid, vooral voor kinderen, ouderen en mensen met een slechte gezondheid. Door Antwerpen lopen tientallen kilometers autobaan. In Antwerpen staan zelfs 55 scholen binnen de 5OO meter van autobanen, ook 4 van de 8 ziekenhuizen liggen binnen deze kritische afstand en tientallen andere openbare instellingen. In heel Antwerpen is geen meter geluidswering, om maar één schrijnend voorbeeld te noemen, ondanks een recente modernisering van de ring! Dit schreeuwt om uw kordate actie tot sanering met inzet van de allerlaatste wetenschappelijke en medische inzichten en technologieën! Nu!
4. Deze overlast vraagt om een grondige sanering van de huidige verkeershoeveelheden. Er moet binnen de agglomeratie niet meer verkeer komen maar minder verkeer. En vooral minder doorgaand vrachtverkeer. Dit verkeer moet niet over de stad (Lange Wapper), maar onder de stad. De Ring moet geen open riool blijven maar overkapt worden. Maar ook de Liefkenshoek moet maximaal benut. Door de onmiddellijke opheffing van de eenzijdige tolgelden. Door bij voorrang het rekening rijden voor vrachtvervoer in te voeren op de Antwerpse ring. Dit alles vraagt om kordate actie op basis van inzichten uit de 21ste eeuw!
5. Deze overlast vraagt ook om een zo zorgvuldig mogelijke omgang met de weinige bossen die Antwerpen nog heeft. Wij hopen dat u zich als één man/vrouw in de verdediging hiervan stort, want 100 hectares dreigen geheel of gedeeltelijk verloren te gaan; de scheiding tussen chemie, haven en bewoning dreigt zo nog verder weg te vallen.
6. Deze overlast wordt niet opgelost en integendeel verergerd door de plannen van BAM met de Oosterweelverbinding. In essentie verlicht men de druk op de zuidelijke ring en verplaatst men deze naar de gedeeltelijk nieuwe noordelijke ring, via de sluiting van de Kennedy voor vrachtverkeer. Het zog. Horvat-tracé doet hetzelfde, maar wat langer onder de grond. Maar hiermee verankert men het drukke verkeer binnen Antwerpen en ontstaan vele tientallen miljoenen extra kilometers van zwaar verkeer als gevolg van verplicht omrijden. Dit voldoet niet aan de legitieme rechten op sanering van de huidige wantoestand, U mag dit als Antwerpse politici niet laten beslissen in Brussel. Indien de Ring absoluut dicht moet, wat wij betwijfelen, is het tracé Straten Generaal de enige acceptabele deel-oplossing omdat hierin de kernstad vermeden wordt. Deze burgerbeweging kiest bovendien rigoreus voor schone tunnels, i.p.v. een viaduct uit de fifties! 7. Deze verankering van overlast wordt bovendien voor de volgende 39 jaar vastgelegd. Immers, omwille van de zogenaamde PPS constructie garandeert men de financierende privé partners via BAM inspraak en veto-recht in alle belangrijke verkeersbeslissingen in Groot Antwerpen. Dit is een onaanvaardbare afstand van democratische rechten. U wordt niet veronderstelt een hele generatie democratisch verkozen opvolgers vast te leggen in zon akkoord. (Het financieel risico blijft uiteindelijk bij het Gewest!). Dit is bovendien een totaal perverse redenering, immers de financiers hebben een volstrekt eenzijdig belang te ijveren voor een maximale verkeersontwikkeling op hun infrastructuur; de Antwerpse bevolking heeft het omgekeerd belang: een maximale inzet voor haar gezondheid. U moet kiezen voor de kiezer en niet voor de financier.
8. Naar goede gewoonte reageerden noch de Vlaamse regering noch het College toen BAM in het kader van de lopende Europese studie de Godsvrede eenzijdig verstoorde door parallel een eigen VITO studie te laten uitvoeren, alleen naar het BAM-tracé. De resultaten hiervan worden onmiddellijk propagandistisch gebruikt. Dit tolereren is merkwaardig inconsekwent van het Vlaamse Gewest, enige eigenaar van BAM. Maar nu in feite betalend voor twee studies. Ademloos roept u, Anwterpse politici op er voor te zorgen dat ook de actiegroepen gebruik kunnen maken van de knowhow van VITO -een overheidsinstelling- voor het onderzoeken van hun alternatieve oplossingen. Het ging en gaat toch om de best mogelijke oplossing? Dit veronderstelt toch vergelijkend onderzoek, door dezelfde mensen, via dezelfde methodes, binnen dezelfde horizon? Desnoods met Antwerpse middelen.
9 Al deze voorstellen tot actie zijn mogelijk en redelijk redelijk en zonder twijfel in het belang van de Antwerpenaar. Zij behoren tot het domein van zorgzaam beleid.
Het is genoeg, schone lucht is een basisrecht, van het kleinste kind tot de oudste bejaarde!