Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    akkina
    www.bloggen.be/akkina
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    arcil
    www.bloggen.be/arcil
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    bart_66
    www.bloggen.be/bart_66
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    huishoudlinnen_alexandra
    www.bloggen.be/huishou
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    spoorwegen
    www.bloggen.be/spoorwe
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    10-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ADEMLOOS MANIFEST REFERENDUM OOSTERWEEL

    PERSMEDEDELING


    Er zijn grenzen aan de groei ! SLP-Antwerpen ondersteunt het ‘Manifest voor een gezonde mobiliteit’ van de vzw Ademloos


    De Sociaal-Liberale Partij Antwerpen heeft reeds eerder laten weten verheugd te zijn met de steun die burgemeester  Janssens nu plots betuigt aan het houden van een volksraadpleging over de Oosterweelverbinding.

    Het is wel verrassend te noemen dat de burgemeester als het ware de bijna laatste handtekening onder de petitie heeft moeten afwachten om te beseffen dat er in Antwerpen een draagvlak is voor een dergelijke volksraadpleging.  Het college en de gemeenteraad hadden natuurlijk al veel vlugger tot actie kunnen overgaan en zelf de procedure starten voor het houden van de raadpleging. 

    Gedurende jaren is de Antwerpenaar verstoken gebleven van objectieve informatie over de Oosterweelverbinding dankzij het oorverdovend zwijgen van de duur betaalde Noël Slangen en de BAM.  Vervolgens zijn we overspoeld met de good-news-show over de Lange Wapper-brug, en nu, op enkele maanden voor de verkiezingen, is er plots ruimte voor een referendum. 

    Nu de kans met de dag kleiner wordt dat er nog een referendum komt voor de verkiezingen van 7 juni, vraagt SLP-Antwerpen aan politiek weldenkend Vlaanderen, vooraleer een definitieve en onomkeerbare keuze te maken, stil te staan bij de impact ervan op de volksgezondheid van de Antwerpenaren.

    Luchtkwaliteitsmetingen van meetpunt Luchtbal, één van de weinige meetstations die onze stad rijk is, tonen aan dat we al 80% van de fijnstofnorm bereikt hebben. Gezonde lucht garanderen voor dit jaar zal al zeer moeilijk zijn. Maar niemand blijkt zich daar iets van aan te trekken. Waarom mag Ademloos niet een dubbeldeks snelweg op een Lange Wapper-brug in vraag stellen? Voor SLP moet het leefmilieu in de stad voorrang krijgen op 'koning auto' en 'mister vrachtwagen'. Niet omgekeerd. De vraag van Ademloos moet dan ook gesteld worden.

    Om die vraag kracht bij te zetten onderschrijft SLP-Antwerpen alvast het ‘Manifest voor een gezonde mobiliteit’ van de vzw Ademloos.

    Joris Giebens, Districtsschepen, 0485/944.414

    Luc Van Berlo, Raadslid van Ekeren, 0484/617.919
    Peter Annys, voorzitter SLP-Antwerpen, 0475/84.61.26



    MANIFEST

    Dringend verzoek aan alle politici en organisaties: steun dit manifest, stel het ter discussie, laten alle stedelijke instellingen helpen met een oorverdovend signaal naar “Brussel”: Heel Antwerpen wil een Volksraadpleging, niet alleen Ademloos.
    Heel Antwerpen wil gezonde mobiliteit en geen Lange Wapper Mobiliteit

    Ademloos verzoekt Antwerps college haar referendum niet te “highjacken”,
    en nodigt uit tot samenwerking:

    “manifest voor gezonde mobiliteit”

    Ademloos verzamelt sinds l september 2008 handtekeningen om via een referendum de Antwerpse bevolking de mogelijkheid te geven zich uit te spreken voor of tegen de geplande Oosterweelverbinding dwars door en over de stad. Deze week is de kaap van 50.000 handtekeningen genomen: het referendum komt er!
    Wellicht is deze week (ongewild?) ook de indruk ontstaan dat het Antwerpse college het referendum van Ademloos wilde kapen of “highjacken”. Laat ons de besluitvorming over het Ademloos referendum uitstellen tot na de ARUP studie.
    Maar laat ons tegelijkertijd geen weken tot maanden verliezen om een Antwerps front te vormen voor gezonde lucht.

    Het is genoeg: gezonde lucht is een basisrecht, van het kleinste kind tot de oudste bejaarde, ook in Antwerpen!

    Ademloos roept alle politici van goede wil op het volgende manifest om te zetten in politieke actie en daadkracht!

    MANIFEST VOOR GEZONDE LUCHT

    1. Groot Antwerpen is een centrum van fijn stof en allerlei andere vormen van milieuvervuiling en overlast. Licht, lucht en lawaai zijn hier tomeloos slecht. Sanering van deze toestand is van de grootste urgentie. Dit vraagt de bundeling van alle krachten van goede wil. Laat een ‘partnerscenario’ ontstaan waarin de hele Stad en Ademloos samenwerken om eind februari geen 60.000 maar 100.000 handtekeningen te verzamelen. Dat kan. De volksraadpleging is immers niet tegen de stad gericht maar vraagt gewoon om inspraak voor alle Antwerpenaren. Dit is niet bedreigend maar volstrekt redelijk én democratisch. Laat democratie in Antwerpen een feest zijn!

    2.Deze vervuiling- en geluidoverlast overschrijdt in Antwerpen immers sinds lange jaren de Europese regelgeving. De normen van de Wereldgezondheidsorganisatie –voorwaar geen obscuur actiegroepje – zijn voor pm 2.5 in 2015 zelfs dubbel zo streng als de Europese. Het Europees beleid schiet in deze hopeloos tekort, België en Vlaanderen hinken daar zelfs nog mijlen ver achteraan. Neem beleidsbeslissingen die streven naar sanering in overeenstemming met de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie!

    3. Er is massaal wetenschappelijk materiaal dat bewijst dat te dicht bij autobanen wonen funest is voor de gezondheid, vooral voor kinderen, ouderen en mensen met een slechte gezondheid. Door Antwerpen lopen tientallen kilometers autobaan. In Antwerpen staan zelfs 55 scholen binnen de 5OO meter van autobanen, ook 4 van de 8 ziekenhuizen liggen binnen deze kritische afstand en tientallen andere openbare instellingen. In heel Antwerpen is geen meter geluidswering, om maar één schrijnend voorbeeld te noemen, ondanks een recente modernisering van de ring! Dit schreeuwt om uw kordate actie tot sanering met inzet van de allerlaatste wetenschappelijke en medische inzichten en technologieën! Nu!

    4. Deze overlast vraagt om een grondige sanering van de huidige verkeershoeveelheden. Er moet binnen de agglomeratie niet meer verkeer komen maar minder verkeer. En vooral minder doorgaand vrachtverkeer. Dit verkeer moet niet over de stad (Lange Wapper), maar onder de stad. De Ring moet geen open riool blijven maar overkapt worden. Maar ook de Liefkenshoek moet maximaal benut. Door de onmiddellijke opheffing van de eenzijdige tolgelden. Door bij voorrang het rekening rijden voor vrachtvervoer in te voeren op de Antwerpse ring. Dit alles vraagt om kordate actie op basis van inzichten uit de 21ste eeuw!

    5. Deze overlast vraagt ook om een zo zorgvuldig mogelijke omgang met de weinige bossen die Antwerpen nog heeft. Wij hopen dat u zich als één man/vrouw in de verdediging hiervan stort, want 100 hectares dreigen geheel of gedeeltelijk verloren te gaan; de scheiding tussen chemie, haven en bewoning dreigt zo nog verder weg te vallen.

    6. Deze overlast wordt niet opgelost en integendeel verergerd door de plannen van BAM met de Oosterweelverbinding. In essentie verlicht men de druk op de zuidelijke ring en verplaatst men deze naar de gedeeltelijk nieuwe noordelijke ring, via de sluiting van de Kennedy voor vrachtverkeer. Het zog. Horvat-tracé doet hetzelfde, maar wat langer onder de grond. Maar hiermee verankert men het drukke verkeer binnen Antwerpen en ontstaan vele tientallen miljoenen extra kilometers van zwaar verkeer als gevolg van verplicht omrijden. Dit voldoet niet aan de legitieme rechten op sanering van de huidige wantoestand, U mag dit als Antwerpse politici niet laten beslissen in Brussel.
    Indien de Ring absoluut dicht moet, wat wij betwijfelen, is het tracé Straten Generaal de enige acceptabele deel-oplossing omdat hierin de kernstad vermeden wordt. Deze burgerbeweging kiest bovendien rigoreus voor schone tunnels, i.p.v. een viaduct uit de fifties!
    7. Deze verankering van overlast wordt bovendien voor de volgende 39 jaar vastgelegd. Immers, omwille van de zogenaamde PPS constructie garandeert men de financierende privé partners via BAM inspraak en veto-recht in alle belangrijke verkeersbeslissingen in Groot Antwerpen. Dit is een onaanvaardbare afstand van democratische rechten. U wordt niet veronderstelt een hele generatie democratisch verkozen opvolgers vast te leggen in zo’n akkoord. (Het financieel risico blijft uiteindelijk bij het Gewest!).
    Dit is bovendien een totaal perverse redenering, immers de financiers hebben een volstrekt eenzijdig belang te ijveren voor een maximale verkeersontwikkeling op hun infrastructuur; de Antwerpse bevolking heeft het omgekeerd belang: een maximale inzet voor haar gezondheid. U moet kiezen voor de kiezer en niet voor de financier.

    8. Naar goede gewoonte reageerden noch de Vlaamse regering noch het College toen BAM in het kader van de lopende Europese studie de ‘Godsvrede’ eenzijdig verstoorde door parallel een eigen VITO studie te laten uitvoeren, alleen naar het BAM-tracé. De resultaten hiervan worden onmiddellijk propagandistisch gebruikt. Dit tolereren is merkwaardig inconsekwent van het Vlaamse Gewest, enige eigenaar van BAM. Maar nu in feite betalend voor twee studies.
    Ademloos roept u, Anwterpse politici op er voor te zorgen dat ook de actiegroepen gebruik kunnen maken van de knowhow van VITO -een overheidsinstelling- voor het onderzoeken van hun alternatieve oplossingen. Het ging en gaat toch om de best mogelijke oplossing? Dit veronderstelt toch vergelijkend onderzoek, door dezelfde mensen, via dezelfde methodes, binnen dezelfde horizon? Desnoods met Antwerpse middelen.

    9 Al deze voorstellen tot actie zijn mogelijk en redelijk redelijk en zonder twijfel in het belang van de Antwerpenaar. Zij behoren tot het domein van zorgzaam beleid.

    Het is genoeg, schone lucht is een basisrecht, van het kleinste kind tot de oudste bejaarde!

    Namens het bestuur en vele vele anderen

    Wim van Hees,
    voorzitter Ademloos



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs