PERSMEDEDELING
Er zijn grenzen aan de groei ! SLP-Antwerpen ondersteunt het Manifest voor een gezonde mobiliteit van de vzw Ademloos
De Sociaal-Liberale Partij Antwerpen heeft reeds eerder laten weten verheugd te zijn met de steun die burgemeester Janssens nu plots betuigt aan het houden van een volksraadpleging over de Oosterweelverbinding.
Het is wel verrassend te noemen dat de burgemeester als het ware de bijna laatste handtekening onder de petitie heeft moeten afwachten om te beseffen dat er in Antwerpen een draagvlak is voor een dergelijke volksraadpleging. Het college en de gemeenteraad hadden natuurlijk al veel vlugger tot actie kunnen overgaan en zelf de procedure starten voor het houden van de raadpleging.
Gedurende jaren is de Antwerpenaar verstoken gebleven van objectieve informatie over de Oosterweelverbinding dankzij het oorverdovend zwijgen van de duur betaalde Noël Slangen en de BAM. Vervolgens zijn we overspoeld met de good-news-show over de Lange Wapper-brug, en nu, op enkele maanden voor de verkiezingen, is er plots ruimte voor een referendum.
Nu de kans met de dag kleiner wordt dat er nog een referendum komt voor de verkiezingen van 7 juni, vraagt SLP-Antwerpen aan politiek weldenkend Vlaanderen, vooraleer een definitieve en onomkeerbare keuze te maken, stil te staan bij de impact ervan op de volksgezondheid van de Antwerpenaren.
Luchtkwaliteitsmetingen van meetpunt Luchtbal, één van de weinige meetstations die onze stad rijk is, tonen aan dat we al 80% van de fijnstofnorm bereikt hebben. Gezonde lucht garanderen voor dit jaar zal al zeer moeilijk zijn. Maar niemand blijkt zich daar iets van aan te trekken. Waarom mag Ademloos niet een dubbeldeks snelweg op een Lange Wapper-brug in vraag stellen? Voor SLP moet het leefmilieu in de stad voorrang krijgen op 'koning auto' en 'mister vrachtwagen'. Niet omgekeerd. De vraag van Ademloos moet dan ook gesteld worden.
Om die vraag kracht bij te zetten onderschrijft SLP-Antwerpen alvast het Manifest voor een gezonde mobiliteit van de vzw Ademloos.
Joris Giebens, Districtsschepen, 0485/944.414
Luc Van Berlo, Raadslid van Ekeren, 0484/617.919
Peter Annys, voorzitter SLP-Antwerpen, 0475/84.61.26
MANIFEST
Dringend verzoek aan alle politici en organisaties: steun dit manifest, stel het ter discussie, laten alle stedelijke instellingen helpen met een oorverdovend signaal naar Brussel: Heel Antwerpen wil een Volksraadpleging, niet alleen Ademloos.
Heel Antwerpen wil gezonde mobiliteit en geen Lange Wapper Mobiliteit
Ademloos verzoekt Antwerps college haar referendum niet te highjacken,
en nodigt uit tot samenwerking:
manifest voor gezonde mobiliteit
Ademloos verzamelt sinds l september 2008 handtekeningen om via een referendum de Antwerpse bevolking de mogelijkheid te geven zich uit te spreken voor of tegen de geplande Oosterweelverbinding dwars door en over de stad. Deze week is de kaap van 50.000 handtekeningen genomen: het referendum komt er!
Wellicht is deze week (ongewild?) ook de indruk ontstaan dat het Antwerpse college het referendum van Ademloos wilde kapen of highjacken. Laat ons de besluitvorming over het Ademloos referendum uitstellen tot na de ARUP studie.
Maar laat ons tegelijkertijd geen weken tot maanden verliezen om een Antwerps front te vormen voor gezonde lucht.
Het is genoeg: gezonde lucht is een basisrecht, van het kleinste kind tot de oudste bejaarde, ook in Antwerpen!
Ademloos roept alle politici van goede wil op het volgende manifest om te zetten in politieke actie en daadkracht!
MANIFEST VOOR GEZONDE LUCHT
1. Groot Antwerpen is een centrum van fijn stof en allerlei andere vormen van milieuvervuiling en overlast. Licht, lucht en lawaai zijn hier tomeloos slecht. Sanering van deze toestand is van de grootste urgentie. Dit vraagt de bundeling van alle krachten van goede wil. Laat een partnerscenario ontstaan waarin de hele Stad en Ademloos samenwerken om eind februari geen 60.000 maar 100.000 handtekeningen te verzamelen. Dat kan. De volksraadpleging is immers niet tegen de stad gericht maar vraagt gewoon om inspraak voor alle Antwerpenaren. Dit is niet bedreigend maar volstrekt redelijk én democratisch. Laat democratie in Antwerpen een feest zijn!
2.Deze vervuiling- en geluidoverlast overschrijdt in Antwerpen immers sinds lange jaren de Europese regelgeving. De normen van de Wereldgezondheidsorganisatie voorwaar geen obscuur actiegroepje zijn voor pm 2.5 in 2015 zelfs dubbel zo streng als de Europese. Het Europees beleid schiet in deze hopeloos tekort, België en Vlaanderen hinken daar zelfs nog mijlen ver achteraan. Neem beleidsbeslissingen die streven naar sanering in overeenstemming met de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie!
3. Er is massaal wetenschappelijk materiaal dat bewijst dat te dicht bij autobanen wonen funest is voor de gezondheid, vooral voor kinderen, ouderen en mensen met een slechte gezondheid. Door Antwerpen lopen tientallen kilometers autobaan. In Antwerpen staan zelfs 55 scholen binnen de 5OO meter van autobanen, ook 4 van de 8 ziekenhuizen liggen binnen deze kritische afstand en tientallen andere openbare instellingen. In heel Antwerpen is geen meter geluidswering, om maar één schrijnend voorbeeld te noemen, ondanks een recente modernisering van de ring! Dit schreeuwt om uw kordate actie tot sanering met inzet van de allerlaatste wetenschappelijke en medische inzichten en technologieën! Nu!
4. Deze overlast vraagt om een grondige sanering van de huidige verkeershoeveelheden. Er moet binnen de agglomeratie niet meer verkeer komen maar minder verkeer. En vooral minder doorgaand vrachtverkeer. Dit verkeer moet niet over de stad (Lange Wapper), maar onder de stad. De Ring moet geen open riool blijven maar overkapt worden. Maar ook de Liefkenshoek moet maximaal benut. Door de onmiddellijke opheffing van de eenzijdige tolgelden. Door bij voorrang het rekening rijden voor vrachtvervoer in te voeren op de Antwerpse ring. Dit alles vraagt om kordate actie op basis van inzichten uit de 21ste eeuw!
5. Deze overlast vraagt ook om een zo zorgvuldig mogelijke omgang met de weinige bossen die Antwerpen nog heeft. Wij hopen dat u zich als één man/vrouw in de verdediging hiervan stort, want 100 hectares dreigen geheel of gedeeltelijk verloren te gaan; de scheiding tussen chemie, haven en bewoning dreigt zo nog verder weg te vallen.
6. Deze overlast wordt niet opgelost en integendeel verergerd door de plannen van BAM met de Oosterweelverbinding. In essentie verlicht men de druk op de zuidelijke ring en verplaatst men deze naar de gedeeltelijk nieuwe noordelijke ring, via de sluiting van de Kennedy voor vrachtverkeer. Het zog. Horvat-tracé doet hetzelfde, maar wat langer onder de grond. Maar hiermee verankert men het drukke verkeer binnen Antwerpen en ontstaan vele tientallen miljoenen extra kilometers van zwaar verkeer als gevolg van verplicht omrijden. Dit voldoet niet aan de legitieme rechten op sanering van de huidige wantoestand, U mag dit als Antwerpse politici niet laten beslissen in Brussel.
Indien de Ring absoluut dicht moet, wat wij betwijfelen, is het tracé Straten Generaal de enige acceptabele deel-oplossing omdat hierin de kernstad vermeden wordt. Deze burgerbeweging kiest bovendien rigoreus voor schone tunnels, i.p.v. een viaduct uit de fifties!
7. Deze verankering van overlast wordt bovendien voor de volgende 39 jaar vastgelegd. Immers, omwille van de zogenaamde PPS constructie garandeert men de financierende privé partners via BAM inspraak en veto-recht in alle belangrijke verkeersbeslissingen in Groot Antwerpen. Dit is een onaanvaardbare afstand van democratische rechten. U wordt niet veronderstelt een hele generatie democratisch verkozen opvolgers vast te leggen in zon akkoord. (Het financieel risico blijft uiteindelijk bij het Gewest!).
Dit is bovendien een totaal perverse redenering, immers de financiers hebben een volstrekt eenzijdig belang te ijveren voor een maximale verkeersontwikkeling op hun infrastructuur; de Antwerpse bevolking heeft het omgekeerd belang: een maximale inzet voor haar gezondheid. U moet kiezen voor de kiezer en niet voor de financier.
8. Naar goede gewoonte reageerden noch de Vlaamse regering noch het College toen BAM in het kader van de lopende Europese studie de Godsvrede eenzijdig verstoorde door parallel een eigen VITO studie te laten uitvoeren, alleen naar het BAM-tracé. De resultaten hiervan worden onmiddellijk propagandistisch gebruikt. Dit tolereren is merkwaardig inconsekwent van het Vlaamse Gewest, enige eigenaar van BAM. Maar nu in feite betalend voor twee studies.
Ademloos roept u, Anwterpse politici op er voor te zorgen dat ook de actiegroepen gebruik kunnen maken van de knowhow van VITO -een overheidsinstelling- voor het onderzoeken van hun alternatieve oplossingen. Het ging en gaat toch om de best mogelijke oplossing? Dit veronderstelt toch vergelijkend onderzoek, door dezelfde mensen, via dezelfde methodes, binnen dezelfde horizon? Desnoods met Antwerpse middelen.
9 Al deze voorstellen tot actie zijn mogelijk en redelijk redelijk en zonder twijfel in het belang van de Antwerpenaar. Zij behoren tot het domein van zorgzaam beleid.
Het is genoeg, schone lucht is een basisrecht, van het kleinste kind tot de oudste bejaarde!
Namens het bestuur en vele vele anderen
Wim van Hees,
voorzitter Ademloos