23/02 Een supporter van Germinal Ekeren kijkt somber naar de sloopmachine die de voormalige thuishaven van de voetbalclub nu definitief tegen de grond werkt.
Na een arrest van de Raad van State stonden de tribunes en bijgebouwen van het Veltwijckpark jarenlang te verkommeren.
Enkele tribunes werden een paar jaar geleden al afgebroken, de hoofdtribune en de chalet moeten er nu aan geloven. Eind deze week getuigt alleen het grasveld nog van de voetbalgeschiedenis in het Veltwijckpark.
Heel wat supporters en vrijwilligers van het eerste uur zakken nog een laatste keer af naar hun gezellige stadion van weleer.
De laatste tijd wordt mij wel eens gevraagd : “Waarom heeft SLP niet het door de meerderheid goedgekeurde besluit rond de bibliotheek meegestemd? Als het beslist is in de meerderheid, dan moet je meestemmen want zo is het afgesproken.”
En dan is men verwondert dat ik niet akkoord ga om ons raadslid Luc Van Berlo “ter orde” te roepen.
Dan wordt de dreiging uitgesproken dat het zo niet verder kan, dat er geen duidelijkheid is omtrent SLP, dat wij niet meedoen volgens het bestuursakkoord…
Kortom een luis in de pels.
Die men wil verwijderen…
Waarom wil ik niet ja knikken?
Duidelijkheid over SLP is er : doen of SLP niets meer is getuigt van een grote dosis struisvogel-denken;
Gezien de nek van sommigen in hun houding tov SLP is dit niet verwonderlijk dat ze denken als struisvogels…
De partijraad van de Vlaams Progressieven heeft gestemd om in kartel verder te gaan met SP.A doch niet op te gaan in SP.A. Nadat dit besluit werd genomen heeft SP.A het kartel opgezegd naar de volgende verkiezing toe.
Hiermee ging SPa in tegen haar eigen principes. Deze principes mbt tot het kartel werden perfect verwoord door Steve Stevaert in een gesprek met Jan de Zutter in het voorjaar 2004.
“Wanneer fuseert het kartel SP.A-Spirit?
We fuseren niet. Daar is geen sprake van. Spiritisten zijn geen socialisten. En dat is maar goed ook. Het uitgangspunt is dat de socialistische partij zoals ze nu bestaat geen toekomst heeft als ze zich niet voortdurend vernieuwt en als ze niet samenwerkt met anderen.
(bron : blz 103 uit het boek “Socialisme is gratis” van Steve Stevaert en uitleenbaar in de bibliotheek van Ekeren)
Spirit werd Vlaams Progressieven olv Betina. Na een rel rond “onverantwoorde uitgaven” bij de VRT, trad zij terug. Op het daarop volgend verkiezingscongres, besloot Bert om in een groter geheel op te gaan, Geert niet.
SLP werd geboren. De Ekerse afdeling besloot Geert te volgen en niet onze projectontwikkelaar.
SLP Antwerpen, alsook de districten hebben dan laten weten dat zij zullen blijven samenwerken met SP.A en het bestuursakkoord zullen naleven (zonder onze eigenheid te verliezen).
Wij volgen het bestuursakkoord;
Ik heb de teksten overgenomen uit het bestuursakkoord (schuin). Zeg nu zelf wie het bestuursakkoord volgt.
SD 3Zoveel mogelijk mensen moeten kunnen deelnemen aan cultuur en feestelijkheden.
Cultuur en feestelijkheden versterken het sociale weefsel van de samenleving. De politiek moet niet bepalen wat voor de mensen goed is, maar moet de mensen de kans bieden zowel actief als passief deel te nemen. Het beleid moet in dat opzicht stimulerend werken, zoeken naar hiaten in het aanbod en deze helpen aanvullen.
Het integrale cultuurbeleid van Ekeren hanteert een breed cultuurbegrip. Het lokale cultuurbeleid van Ekeren moet relevant zijn voor alle inwoners van het district. Het is gericht op een breed en gevarieerd aanbod en op participatiekansen voor alle bevolkingsgroepen. Het omvat de culturele bedrijvigheid van al onze burgers.
Voor SLP was het afbouwen van de openingsuren van de bib van Mariaburg een hiaat in het cultureel aanbod en verzwakt het sociaal weefsel van de wijk.
Voor andere partijen blijkbaar niet…
Actie 1.2.2.Ekeren zal er bij het stadsbestuur op aandringen om over elke stedelijke beslissing, zowel van college als gemeenteraad, die rechtstreeks of onrechtstreeks gevolgen heeft voor de Ekerse bevolking geraadpleegd te worden met voldoende tijd om een degelijk advies te geven.
Wij werden bijna volledig de mond gesnoerd betreffende de wijkbib. Vanuit Antwerpen werd
druk uitgeoefend om over de wijkbib geen negatief advies uit te brengen. Dit gaat rechtstreeks
in tegen het bestuursakkoord. Hieraan wil SLP niet meedoen.
Het doekje voor het bloeden, een proefperiode van 6 maanden op zaterdagnamiddag, is voor
ons ontoereikend.
Respect voor de inwoners van Ekeren start bij een goede communicatie. De informatieverstrekking vanuit het bestuur naar de bevolking en inspraak van de inwoners van Ekeren bij het gevoerde beleid zijn bijzonder belangrijk. De burger komt vooral met het district in contact via de ambtenaren van het district en de in het district aanwezige diensten. Daarom willen we ook waken over een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening. Verder kiezen we voor een verdere uitbouw van het contact tussen inwoners en bestuur. Dit laatste via inspraak, overleg en ontmoetingsmomenten.
Inspraak beperkt zich dikwijls tot een toonmoment waarop de mening van iedereen wordt gevraagd, zonder dat er rekening mee wordt gehouden. Geen terugkoppeling van wat met de vragen en betrachtingen van de inwoners wordt gedaan, geen verder overleg met de bevolking voor een definitief advies wordt gegeven, na een eerste inspraakmoment.
Dit is voor ons geen inspraak: wanneer voorstellen niet worden gebruikt moet men zeggen waarom en hoe wel. We moeten de mogelijkheid hebben om terug voorstellen te kunnen doen, niet enkel horen of lezen wat er is beslist.
Op het gebied van inspraak streven wij naar een 'stijlbreuk'. Wij wensen een beleid te voeren voor de burger, niet tégen de burger, en wensen een oplossingsgerichte houding aan te nemen. In het kader van een permanente dialoog met de bewoners blijft het wijkoverleg hét kanaal voor georganiseerde contacten tussen het bestuur en de bewoners.
Toen in de districtsraad gepraat werd over het stedenbouwkundig attest van de Rozentuin en de bewoners van alle leeftijden op een ludieke wijze hun bezorgdheid kwamen tonen, werd de politie opgetrommeld.
Een echte stijlbreuk…
Actie 1.5.1.De Ekerse adviesraden hebben een belangrijke rol binnen het district. Zij vormen de eerste partners van het bestuur voor advisering en terugkoppeling. Jaarlijks zal een Staten-Generaal van de adviesraden worden georganiseerd. We leggen in een afsprakennota de communicatie tussen raden en bestuur vast, onder andere voor wat betreft de terugkoppeling rond adviezen.
Actie 1.5.2.Telkens wanneer er belangrijke werken of ingrepen in een wijk, buurt of straat worden gepland, organiseren we wijk-, buurt- of straatgebonden hoorzittingen en infovergaderingen.
Actie 1.5.3.Gelet op hun belangrijke rol in de samenleving, zien wij de verenigingen, de wijkorganisaties en de bewonersgroepen als de eerste aanspreekpunten voor het district in de wijk. We bepalen wel vooraf de criteria en regels waaraan deze moeten beantwoorden om erkend te worden.
Wijk- of buurtoverleg en bewonersinspraak zijn speerpunten voor SLP. Voor andere partijen is dit geen prioriteit. Waar blijven de criteria en regels voor wijkorganisaties en bewonersgroepen?
Actie 3.6.1.We behouden de wijkbibliotheek in Mariaburg en voeren onderhandelingen met Brasschaat voor het beter bedienen van de wijk Donk vanuit de wijkbibliotheek Vriesdonk.
Het behoud van de wijkbibliotheek houd in dat deze een serieus aanbod moet hebben en open moet zijn op het moment dat mensen kunnen aanwezig zijn.
Door de afschaffing van de zaterdagopening, zullen bewoners alternatieven zoeken. Het bezoekersaantal neemt af.
Wij vroegen een proefperiode van minimaal 1 à 2 jaar, een beter aanbod en leesbevorderende activiteiten (bvb. Voorleesmomenten) zodat de mensen terug kennis kunnen maken met de wijkbib als een echte bibliotheek. Dan pas kan men evalueren.
Wij worden niet betrokken in de besluitvorming;
Gezien wij niet betrokken worden in de discussies vooraleer adviezen worden opgesteld, zie ik niet in waarom wij ze MOETEN goedkeuren.
Wij worden vooraf niet gevraagd om onze mening en/of opmerkingen te formuleren.
Zelfs niet toen er nog geen “onduidelijkheid” bestond over SLP.
Een meerderheid steunen is niet hetzelfde als Ja-knikken. Telkens SP.A vraagt of wij ook mogen aanwezig zijn, ketsen de andere partijen dit af met als dooddoener : 1 per fractie ipv partij.
Indien er wat meer overleg zou zijn, kunnen kemels als de parkeerstudie vermeden worden. 5 weten meer dan 4.
Wij stemmen niet mee als de “afgesproken” beslissing slecht is voor Ekeren;
Ik word er op gewezen dat je soms tegen je principes iets moet goedkeuren. Je kan niet altijd je betrachtingen realiseren.
Hier ben ik in zoverre mee akkoord indien wij mee worden betrokken in de besluitvoering en onze opmerkingen hebben kunnen argumenteren. Dat je niet alles kan realiseren is juist, maar je moet wel kunnen mee denken en onderhandelen.
Ten tweede, als een beslissing ingaat tegen dat waar jij voor staat, dan ga je niet mee. Je moet eerlijk blijven tegenover je kiezers en jezelf…
Wij kunnen niet akkoord gaan als het goed te keuren advies slecht is voor alle inwoners van Groot-Antwerpen;
Wat betreft de bibliotheken. Dit is een akkoord dat slecht is voor iedereen in Antwerpen.
In totaliteit zijn er minder openingsuren. (daar wat bij, daar wat af maar in totaal meer af dan bij)
Sommige wijken en district hebben nu een minimale dienstverlening en helemaal niet aangepast aan de noden (bvb Bezali, in Deurne gesloten op marktdag, Mariaburg tijdens knutselatelier gesloten,…)
Het betreft wel degelijk een kostenbesparing. Om de tegenvallende cijfers van het Permeke project op te vijzelen wil men daar langer open blijven. Hiervoor moet personeel dat elders tewerk werd gesteld deze langere openingstijden opvangen.
Kijk, indien je een dienst afbouwt, dan loopt het bezoekersaantal nog terug waardoor bij een volgende besparingsronde kan gezegd worden: “der komt niemand meer, we sluiten”. Dat zal nu niet zijn, maar wel over een jaar of twee.
Gegroet, Graag geef ik jullie de programmatie mee van de komende expedities te Ekeren. We hopen jullie te mogen ontvangen voor opnieuw spetterende edities. Kaarten zijn te verkrijgen aan 10 euro via mail: ccekeren@stad.antwerpen.be of telefonisch: 03 543 29 18.
Expeditie Ekeren is een combinatie van muziek (klassiek, kleinkunst, jazz, ) en brunch op leuke locaties in Ekeren. Zo leren wij Ekeren kennen en Ekeren ons en het eigen district! Dit doen we in samenwerking met de muziekacademie van Ekeren, die telkens weer zorgen voor het gepaste jonge talent. Expeditie Ekeren
22 februari 2009 10.45 uur
Mariaburg (feestzaal Elcks Thuis, bibliotheek en de kerk)
Jazzfact Lizi Meynendonckx en Mike Smeulders Muziekacademie Ekeren Kathleen Vandenhoudt (duo)
Expeditie Ekeren
15 maart 2009 10.45 uur
den Bunt (feestzaal de Geesten, het klaske en de kerk)
The Moonlovers Fien De Smet en Sofie Verdict (winnaars Kunstbende) Muziekacademie Ekeren Hannelore Bedert (duo)
Vriendelijke Groeten
Ben Van Daele| Deskundige cultuurfunctionaris Ekeren
Schriftelijke vraag van SLP Antwerpen aan stadscollege:
Vraag om een inventaris op te maken van alle zendmasten op haar grondgebied.
De stad heeft nood aan een lijst alle plaatsen (pylonen, hoge gebouwen, kerken) en omgevingskenmerken, zoals scholen en rusthuizen in de buurt, en de technische aspecten van de installaties.
Men kan alvast een start nemen met het eigen patrimonium (stad, OCMW en stads-VZWs ) dat masten heeft op te lijsten en in overeenstemming te brengen met de nieuwe regelgeving . Recent onderzoek heeft tot gevolg gehad dat de stralingsnorm en omgevingsfactor door het Vlaamse parlement verstrengt zijn (zie bijlage).
Daarom zou het interessant zijn om te weten waar er precies gsm-umts-masten staan!
Er zijn grenzen aan de groei ! SLP-Antwerpen ondersteunt het Manifest voor een gezonde mobiliteit van de vzw Ademloos
De Sociaal-Liberale Partij Antwerpen heeft reeds eerder laten weten verheugd te zijn met de steun die burgemeester Janssens nu plots betuigt aan het houden van een volksraadpleging over de Oosterweelverbinding.
Het is wel verrassend te noemen dat de burgemeester als het ware de bijna laatste handtekening onder de petitie heeft moeten afwachten om te beseffen dat er in Antwerpen een draagvlak is voor een dergelijke volksraadpleging. Het college en de gemeenteraad hadden natuurlijk al veel vlugger tot actie kunnen overgaan en zelf de procedure starten voor het houden van de raadpleging.
Gedurende jaren is de Antwerpenaar verstoken gebleven van objectieve informatie over de Oosterweelverbinding dankzij het oorverdovend zwijgen van de duur betaalde Noël Slangen en de BAM. Vervolgens zijn we overspoeld met de good-news-show over de Lange Wapper-brug, en nu, op enkele maanden voor de verkiezingen, is er plots ruimte voor een referendum.
Nu de kans met de dag kleiner wordt dat er nog een referendum komt voor de verkiezingen van 7 juni, vraagt SLP-Antwerpen aan politiek weldenkend Vlaanderen, vooraleer een definitieve en onomkeerbare keuze te maken, stil te staan bij de impact ervan op de volksgezondheid van de Antwerpenaren.
Luchtkwaliteitsmetingen van meetpunt Luchtbal, één van de weinige meetstations die onze stad rijk is, tonen aan dat we al 80% van de fijnstofnorm bereikt hebben. Gezonde lucht garanderen voor dit jaar zal al zeer moeilijk zijn. Maar niemand blijkt zich daar iets van aan te trekken. Waarom mag Ademloos niet een dubbeldeks snelweg op een Lange Wapper-brug in vraag stellen? Voor SLP moet het leefmilieu in de stad voorrang krijgen op 'koning auto' en 'mister vrachtwagen'. Niet omgekeerd. De vraag van Ademloos moet dan ook gesteld worden.
Om die vraag kracht bij te zetten onderschrijft SLP-Antwerpen alvast het Manifest voor een gezonde mobiliteit van de vzw Ademloos.
Joris Giebens, Districtsschepen, 0485/944.414
Luc Van Berlo, Raadslid van Ekeren, 0484/617.919 Peter Annys, voorzitter SLP-Antwerpen, 0475/84.61.26
MANIFEST
Dringend verzoek aan alle politici en organisaties: steun dit manifest, stel het ter discussie, laten alle stedelijke instellingen helpen met een oorverdovend signaal naar Brussel: Heel Antwerpen wil een Volksraadpleging, niet alleen Ademloos. Heel Antwerpen wil gezonde mobiliteit en geen Lange Wapper Mobiliteit
Ademloos verzoekt Antwerps college haar referendum niet te highjacken, en nodigt uit tot samenwerking:
manifest voor gezonde mobiliteit
Ademloos verzamelt sinds l september 2008 handtekeningen om via een referendum de Antwerpse bevolking de mogelijkheid te geven zich uit te spreken voor of tegen de geplande Oosterweelverbinding dwars door en over de stad. Deze week is de kaap van 50.000 handtekeningen genomen: het referendum komt er! Wellicht is deze week (ongewild?) ook de indruk ontstaan dat het Antwerpse college het referendum van Ademloos wilde kapen of highjacken. Laat ons de besluitvorming over het Ademloos referendum uitstellen tot na de ARUP studie. Maar laat ons tegelijkertijd geen weken tot maanden verliezen om een Antwerps front te vormen voor gezonde lucht.
Het is genoeg: gezonde lucht is een basisrecht, van het kleinste kind tot de oudste bejaarde, ook in Antwerpen!
Ademloos roept alle politici van goede wil op het volgende manifest om te zetten in politieke actie en daadkracht!
MANIFEST VOOR GEZONDE LUCHT
1. Groot Antwerpen is een centrum van fijn stof en allerlei andere vormen van milieuvervuiling en overlast. Licht, lucht en lawaai zijn hier tomeloos slecht. Sanering van deze toestand is van de grootste urgentie. Dit vraagt de bundeling van alle krachten van goede wil. Laat een partnerscenario ontstaan waarin de hele Stad en Ademloos samenwerken om eind februari geen 60.000 maar 100.000 handtekeningen te verzamelen. Dat kan. De volksraadpleging is immers niet tegen de stad gericht maar vraagt gewoon om inspraak voor alle Antwerpenaren. Dit is niet bedreigend maar volstrekt redelijk én democratisch. Laat democratie in Antwerpen een feest zijn!
2.Deze vervuiling- en geluidoverlast overschrijdt in Antwerpen immers sinds lange jaren de Europese regelgeving. De normen van de Wereldgezondheidsorganisatie voorwaar geen obscuur actiegroepje zijn voor pm 2.5 in 2015 zelfs dubbel zo streng als de Europese. Het Europees beleid schiet in deze hopeloos tekort, België en Vlaanderen hinken daar zelfs nog mijlen ver achteraan. Neem beleidsbeslissingen die streven naar sanering in overeenstemming met de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie!
3. Er is massaal wetenschappelijk materiaal dat bewijst dat te dicht bij autobanen wonen funest is voor de gezondheid, vooral voor kinderen, ouderen en mensen met een slechte gezondheid. Door Antwerpen lopen tientallen kilometers autobaan. In Antwerpen staan zelfs 55 scholen binnen de 5OO meter van autobanen, ook 4 van de 8 ziekenhuizen liggen binnen deze kritische afstand en tientallen andere openbare instellingen. In heel Antwerpen is geen meter geluidswering, om maar één schrijnend voorbeeld te noemen, ondanks een recente modernisering van de ring! Dit schreeuwt om uw kordate actie tot sanering met inzet van de allerlaatste wetenschappelijke en medische inzichten en technologieën! Nu!
4. Deze overlast vraagt om een grondige sanering van de huidige verkeershoeveelheden. Er moet binnen de agglomeratie niet meer verkeer komen maar minder verkeer. En vooral minder doorgaand vrachtverkeer. Dit verkeer moet niet over de stad (Lange Wapper), maar onder de stad. De Ring moet geen open riool blijven maar overkapt worden. Maar ook de Liefkenshoek moet maximaal benut. Door de onmiddellijke opheffing van de eenzijdige tolgelden. Door bij voorrang het rekening rijden voor vrachtvervoer in te voeren op de Antwerpse ring. Dit alles vraagt om kordate actie op basis van inzichten uit de 21ste eeuw!
5. Deze overlast vraagt ook om een zo zorgvuldig mogelijke omgang met de weinige bossen die Antwerpen nog heeft. Wij hopen dat u zich als één man/vrouw in de verdediging hiervan stort, want 100 hectares dreigen geheel of gedeeltelijk verloren te gaan; de scheiding tussen chemie, haven en bewoning dreigt zo nog verder weg te vallen.
6. Deze overlast wordt niet opgelost en integendeel verergerd door de plannen van BAM met de Oosterweelverbinding. In essentie verlicht men de druk op de zuidelijke ring en verplaatst men deze naar de gedeeltelijk nieuwe noordelijke ring, via de sluiting van de Kennedy voor vrachtverkeer. Het zog. Horvat-tracé doet hetzelfde, maar wat langer onder de grond. Maar hiermee verankert men het drukke verkeer binnen Antwerpen en ontstaan vele tientallen miljoenen extra kilometers van zwaar verkeer als gevolg van verplicht omrijden. Dit voldoet niet aan de legitieme rechten op sanering van de huidige wantoestand, U mag dit als Antwerpse politici niet laten beslissen in Brussel. Indien de Ring absoluut dicht moet, wat wij betwijfelen, is het tracé Straten Generaal de enige acceptabele deel-oplossing omdat hierin de kernstad vermeden wordt. Deze burgerbeweging kiest bovendien rigoreus voor schone tunnels, i.p.v. een viaduct uit de fifties! 7. Deze verankering van overlast wordt bovendien voor de volgende 39 jaar vastgelegd. Immers, omwille van de zogenaamde PPS constructie garandeert men de financierende privé partners via BAM inspraak en veto-recht in alle belangrijke verkeersbeslissingen in Groot Antwerpen. Dit is een onaanvaardbare afstand van democratische rechten. U wordt niet veronderstelt een hele generatie democratisch verkozen opvolgers vast te leggen in zon akkoord. (Het financieel risico blijft uiteindelijk bij het Gewest!). Dit is bovendien een totaal perverse redenering, immers de financiers hebben een volstrekt eenzijdig belang te ijveren voor een maximale verkeersontwikkeling op hun infrastructuur; de Antwerpse bevolking heeft het omgekeerd belang: een maximale inzet voor haar gezondheid. U moet kiezen voor de kiezer en niet voor de financier.
8. Naar goede gewoonte reageerden noch de Vlaamse regering noch het College toen BAM in het kader van de lopende Europese studie de Godsvrede eenzijdig verstoorde door parallel een eigen VITO studie te laten uitvoeren, alleen naar het BAM-tracé. De resultaten hiervan worden onmiddellijk propagandistisch gebruikt. Dit tolereren is merkwaardig inconsekwent van het Vlaamse Gewest, enige eigenaar van BAM. Maar nu in feite betalend voor twee studies. Ademloos roept u, Anwterpse politici op er voor te zorgen dat ook de actiegroepen gebruik kunnen maken van de knowhow van VITO -een overheidsinstelling- voor het onderzoeken van hun alternatieve oplossingen. Het ging en gaat toch om de best mogelijke oplossing? Dit veronderstelt toch vergelijkend onderzoek, door dezelfde mensen, via dezelfde methodes, binnen dezelfde horizon? Desnoods met Antwerpse middelen.
9 Al deze voorstellen tot actie zijn mogelijk en redelijk redelijk en zonder twijfel in het belang van de Antwerpenaar. Zij behoren tot het domein van zorgzaam beleid.
Het is genoeg, schone lucht is een basisrecht, van het kleinste kind tot de oudste bejaarde!
Samenwerken voor een betere stad. Zo vertaal je het grote woord 'participatie'. Samen is: met bewoners, verenigingen, ambtenaren, politici én de handen uit de mouwen én overleggen voor en over onze stad. Initiatieven en beslissingen die echt samen voorbereid en gedragen worden maken onze stad gewoon beter.
'Participatie' is geen eendagsvlieg, en zeker niet enkel voor mooi praters. Zowel toffe activiteiten in je buurt, als overleg over heraanleg in je buurt als meedenken over het beleid van je stad is 'samenwerken' is 'participatie'. Het een kan niet zonder het ander.
Allemaal mooi. Maar hoe pak je dit nu aan? De info avond reikt stapstenen aan. Niet vanuit de lucht. Wel vanuit de concrete praktijk die getoetst wordt aan een visie op participatie. Vandaar dit programma:
De heraanleg van site Ruggeveld Deurne: van verdeelde slagorde naar een samenwerkings charter met de stad. Paul Lermytte inwoner van Deurne doet het verhaal.
Een buurt schilderij in de Schelpstraat Berchem: van een kale muur naar een kleurrijke buurt muur. Suzy Germeys, lid van de bewonersgroep Tussen Tram en Trein, vertelt hoe de hele buurt samenwerkt in kleur. Wegwijzers naar participatie. Prof . Filip De Rynck, nauw betrokken bij stedelijke participatie in Vlaanderen, geeft aanbevelingen mee vanuit deze twee voorbeelden. En uiteraard zijn ook jou tussenkomsten verhelderend.
Waar? Auditorium Permeke De Conickplein 2060 Antwerpen. Wanneer? 19/02/09 om 20 uur. Deelnemen? Gratis, maar graag aanmelden: stadszicht@stad.antwerpen.be, 0485.94.71.00, Dambruggestraat 109, 2060 Antwerpen.
U I T N O D I G I N G Natuurpunt Hobokense Polder, buurtbewoners en het Petrolfront
Natuurpunt Hobokense Polder vzw
U I T N O D I G I N G
Natuurpunt Hobokense Polder, buurtbewoners en het Petrolfront (*)
nodigen je uit op de actienamiddag‘Onze Polder wordt geen eiland!’ Wanneer? Zondag 15 februari van 14 tot 17u aan Petroleum Zuid (Naftaweg, nabij Krugerbrug)
Programma ?
Voor jong en oud, voor elk wat wils: wandelen, joggen, sport en spel, bevlagging, een natje en een droogje – Detailprogramma: zie flyer actiedag.
Bedoeling ?Actie tegen het eenzijdige plan voor grote uitbreiding van industrie, voor het evenwichtige
alternatief met naast duurzame bedrijven veel meer natuur, groen en sportvelden! Steun met
je aanwezigheid deze strijd voor open ruimte en voor een volwaardige natuurverbinding.
PARKEERSTUDIE EKEREN : VERSPILLING VAN 30.000 EURO
Op 4 november 2008 werd de opdracht voor de parkeerstudie ter voorbereiding van de heraanleg van het Kristus Koningplein, uitbesteed aan de firma Vectris cvba. Waar eerst werd gesproken van een bedrag van 10.000 Euro werd, na beraadslaging en met een onderbouwde uitleg, besloten om het bestek van 31.307,54 Euro BTW inbegrepen, goed te keuren.
De motivatie wordt gegeven op blz 3 van het verslag van het districtscollege.
Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie
Districtscollege
bureaubesluit: 3803 van dinsdag 4 november 2008
Pagina 3 van 4
De opdracht kan gegund worden aan Vectris cvba, Decosterstraat 67A bus 201, 3000 Leuven, OND 0871.057.723.
De oorspronkelijke raming was gebaseerd op een offerteaanvraag in het kader van het opstellen van een wijkcirculatieplan voor Ekeren-centrum. Het gaat hier echter om een specifieke materie waarvan de onderzoekstechnieken anders zijn dan diegene die beschreven waren in het bestek van het wijkcirculatieplan.
In de beleidsnota die gevoegd werd bij de budgetwijziging 2009 staat dat er voor het parkeeronderzoek 20.000 € wordt voorzien. In het bestek voor de parkeerstudie werd gevraagd om het parkeerprobleem vanuit twee invalshoeken te bekijken, en daar een prijs voor op te geven. Enerzijds de opname op het terrein en de verwerking van de gegevens voor een parkeerduuronderzoek. Dit heeft tot doel het in kaart te brengen waar langparkeerders geconcentreerd zijn, en dus intrinsiek waar maatregelen kunnen genomen worden in het kader van de heraanleg van het Kristus-Koningplein.
De tweede invalshoek is deze waarbij gekeken wordt naar de parkeerbehoefte op basis van het bepalen van de attractiepolen en het Crow-model. Het theoretisch model wordt dan door steekproeven afgetoetst op het terrein. Uit de inschrijvingen bleek dat de kostprijs voor beide studies elk ongeveer 15.000 € bedraagt.
Belangrijkste factor hierin zijn de manuren die voor deze onderzoeken nodig zijn.
Het districtsollege is echter van oordeel dat beide onderzoeken noodzakelijk zijn. De heraanleg van het Kristus-Koningpleinzal immers een zeer grote impact hebben op het parkeren en de verkeerscirculatie in het centrum van Ekeren. Hiervoor is een wetenschappelijke objectivering nodig van de parkeerproblematiek in al zijn aspecten.
Financiële gevolgen
De uitgave bedraagt 31 307,54 EUR, btw inbegrepen en kan verrekend worden op de buitengewone begrotingscode 2008/42195/733/60/00/0800. Er is voldoende krediet beschikbaar.
Nu ben ik maar ne simpele mens. 31.307,54 Euro incl. BTW is 25.874 Euro excl. BTW. Dat betekent toch een mooi bedrag voor zo een studie. Ik verwachte dan ook een serieus rapport.
Vooral omdat ik op 26/01/2009 nog las in een volgend verslag :
Britse bestsellerauteur dood terug gevonden in Ekeren
bron : GVA
23/01/'09 Britse media stellen dat bestsellerauteur en oplichter Tom Carew vermoord werd aangetroffen in een garage in antwerpen. de waarheid is net even anders: de man is effectief dood gevonden in een garagebox, in ekeren, maar stierf er door een Co-vergiftiging.
Tom Carew?
Onder dat pseudoniem schreef een Brit het boek Jihad! De geheime oorlog in Afghanistan. Daarin vertelt hij tot in de kleinste details over zijn geheime missies naar Afghanistan en Pakistan als lid van het Britse elitekorps Secret Air Service (SAS). En ook hoe hij moedjahedien (Afghaanse opstandelingen) opleidde in gevechtstechnieken en in het verzamelen van informatie over de wapens van de toenmalige Sovjets. Het boek werd met meer dan 50.000 verkochte exemplaren een bestseller, ook met dank aan de aanslagen op de WTC-torens in New York.
Ontmaskerd
Tot de BBC Tom Carew eind 2001 ontmaskerde. Zijn echte naam was Philip Sessarego en hij was nooit bij de SAS. Tot twee keer toe probeerde hij in de jaren zeventig toegelaten te worden tot dat elitekorps, maar hij werd telkens afgewezen. Hij was wel een tijdje huurling en in dienst van de Demonstration Troops, maar dat waren gewone soldaten die klusjes opknapten voor de SAS, zoals ’vijandje spelen’ tijdens oefeningen.
België
Te heet onder zijn voeten, verhuisde hij jaren geleden naar België. Hij veranderde zijn naam in Philip Stevenson en woonde onder meer in de Kempen en in Wilrijk. Dat bleef niet onopgemerkt. Hij werd in juli 2003 in Olen betrapt bij de diefstal van inox bij vleesbedrijf Ovi. In september 2001, net na de aanslagen in de VS, zaaide hij paniek in Meeuwen, toen hij er na een panne zijn auto met de nummerplaat J1HAD achterliet nabij een Amerikaanse school. En in 1999 werd hij hier veroordeeld voor valsheid in geschrifte en wapenbezit.
Dood gevonden
Stevenson huurde al geruime tijd een garagebox aan de Driehoekstraat 34 in Ekeren, tegenover de bibliotheek, toen de eigenaar op 4 november vorig jaar ter plaatse ging. Stevenson stond al maanden achter met de huur. De eigenaar trof in garagebox 11 een menselijk lichaam aan, in zeer verregaande staat van ontbinding. Het lijk lag er al enkele maanden.
Onderzoek
Het ging om een verdacht overlijden, dus werd een gerechtelijk onderzoek opgestart. Al snel was het voor 99,9% duidelijk dat het om de oplichter-bestsellerauteur ging. Dat werd onder meer afgeleid uit documenten die in de garagebox werden gevonden. Meer zelfs, Stevenson - hij werd 55 jaar - woonde in de garagebox. Er stonden onder meer een fornuis, een bed en een verwarmingselement. De autopsie leerde dat de Brit was overleden aan CO-vergiftiging. Het was een accidenteel overlijden.
Moord
Dat de Britse media toch over moord spreken - “Werd hij vermoord door echte SAS’ers?” - is omdat ze onbekend zijn met de Belgische procedures. Bij een verdacht overlijden komt steeds ook de Moordbrigade van de federale politie ter plaatse, maar dat wil niet zeggen dat het ook effectief om een moord gaat. Waarom dit alles nu pas aan het licht komt? De Antwerpse onderzoekers traceerden recentelijk Stevensons dochter. Zij stond DNA af als referentiemateriaal en zo ging de bal over het Kanaal aan het rollen.
Waarom moest burgemeester Janssens zolang wachten met zijn steun aan een volksraadpleging ?
De Sociaal-Liberale Partij Antwerpen is zeker verheugd met de steun die Janssens nu plots betuigt aan het houden van een volksraadpleging over de tracé-keuze voor de Oosterweelverbinding.
Het is wel verrassend te noemen dat de burgemeester als het ware de laatste handtekening onder de petitie heeft moeten afwachten om te beseffen dat er in Antwerpen een draagvlak is voor een dergelijke volksraadpleging.Het college en de gemeenteraad hadden natuurlijk al veel vlugger tot actie kunnen overgaan en zelf de procedure starten voor het houden van de raadpleging.
Gedurende jaren is de Antwerpenaar verstoken gebleven van objectieve informatie over de Oosterweelverbinding dankzij het oorverdovend zwijgen van de duur betaalde Noël Slangen.Vervolgens zijn we overspoeld met de good-news-show over de Lange Wapper-brug, en nu, op enkele maanden voor de verkiezingen, is er plots ruimte voor een referendum.
Met het voorstel van de burgemeester om nog voor de verkiezingen van 7 juni een volksraadpleging te houden heeft het er echter alle schijn naar dat hij wil voorkomen dat de Oosterweelverbinding een té belangrijk thema zal worden bij deze verkiezingen.
Als het Janssens écht menens is met zijn steun aan de volksraadpleging, dan zijn volgende voorwaarden van essentieel belang voor SLP-Antwerpen :
-het stadsbestuur zet zich rond de tafel met de initiatiefnemers van de petitie, met name Ademloos en Straten-Generaal, om gezamenlijk te komen tot een correcte vraagstelling aan de Antwerpenaar.
-de volksraadpleging wordt zo georganiseerd dat de verschillende actoren voldoende ruimte krijgen om de Antwerpenaar te overtuigen van zijn keuze.
De kans dat burgemeester Janssens nog een verborgen plannetje achter de hand houdt, is groot. Er rest immers nog maar weinig tijd om tegen 26 april een volksraadpleging correct te organiseren. Best mogelijk dat Janssens over enkele weken met een cynisch lachje verklaart: Ik wou echt wel een volksraadpleging organiseren. Maar ja, t is praktisch niet meer haalbaar.
VANAF 04-2009 GEEN FOOR MEER OP HET KRISTUS-KONINGPLEIN
Zitting van dinsdag 13 januari 2009.
bureaubesluit: 48 van dinsdag 13 januari 2009
Pagina 1 van 1
Ekeren B-Punt
4 District Ekeren. Exploitatieplaats en data foren 2009. Goedkeuring.
(Jaarnummer 48)
Externe factor, vraag van burger, 9/12/2008
Auteur: Kathleen Kuypers
Motivering
Voorgeschiedenis
De Vereniging der Belgische Foornijveraars, afdeling Antwerpen, verzocht op 9 december 2008 om volgende lokale foren in te richten in het district Ekeren:
- Kristus-Koningplein - Carnavalfoor: 7 maart 2009 tot en met 9 maart; - Kristus-Koningplein – Jaarmarktfoor: 24 april 2009 tot en met 29 april 2009; - Driehoekstraat – Bossenfoor: 8 augustus 2009 tot en met 11 augustus 2009; - Kristus-Koningplein – Septemberfoor: 19 september 2009 tot en met 23 september 2009.
Juridische grond
In zitting van 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) besliste de gemeenteraad ter verduidelijking van de oorspronkelijke besluiten op de gemeentelijke decentralisatie (collegebesluit van 16 maart 2000 en gemeenteraadsbesluit van 20 maart 2000) dat de districten bevoegd zijn voor het tijdstip en de plaats waar de lokale markt of foor plaatsvindt, alsook voor de toewijzing van de standplaatsen. Het stadsbestuur blijft voor het overige bevoegd (onder meer reglement, controle en procedures). Vanaf 1 januari 2001 behoort het beheer van de lokale foren tot hetbevoegdheidsniveau van de districten. Op 17 september 2007 werd door de gemeenteraad (jaarnummer 1873) het reglement op “Fooractiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie op openbare foren en op openbaar domein” goedgekeurd. Volgens artikel 1 van het foorreglement bepaalt het districtscollege jaarlijks de exacte begin- en einddatum van de lokale foren. Artikel4 van dit reglement bepaalt dat standplaatsen op de openbare kermissen worden toegewezen hetzij voor de duur van de kermis, hetzij per abonnement. Het abonnement is de regel. De standplaatsen per abonnement worden toegewezen aan de uitbater die een zelfde standplaats op een abonnementsplaats heeft verkregen gedurende twee opeenvolgende jaren. Artikel 8 van het foorreglement zegt dat het abonnement een duur heeft van vijf jaar.
Advies
Stadsontwikkeling/noord/wegen1,2,4 gaf op 27 augustus 2008 gunstig advies. Lokale politie gaf op 24 november 2008 gunstig advies.
Stad Antwerpen
beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie
Districtscollege
bureaubesluit: 48 van dinsdag 13 januari 2009
Pagina 2 van 2
Argumentatie
Bovenstaande foren vinden jaarlijks plaats. De abonnementen van foornijveraars die in 2008 een abonnementsplaats op bovenstaande foren kregen toegewezen, lopen gewoon verder (volgens artikel 8 van het foorreglement).
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege beslist om in 2009 volgende foren te laten doorgaan in het district Ekeren: - Kristus-Koningplein - Carnavalfoor: 7 maart 2009 tot en met 9 maart; - Kristus-Koningplein – Jaarmarktfoor: 24 april 2009 tot en met 29 april 2009; - Driehoekstraat – Bossenfoor: 8 augustus 2009 tot en met 11 augustus 2009; - Kristus-Koningplein – Septemberfoor: 19 september 2009 tot en met 23 september 2009.
Artikel 2
Voor de foren die vanaf april 2009 op het Kristus-Koningplein zullen plaatsvinden, moet er een alternatieve locatie gezocht worden. Deze locatie dient een permanent karakter te krijgen. (Beslissing districtscollege 2 december 2008, jaarnummer 4210).
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
In zitting van 26 mei 2008 adviseert de districtsraad om bij de opmaak van het RUP Veltwijckpark rekening te houden met volgende elementen : 1. het huidig B-veld, gelegen langsheen de Veltwijcklaan, te gebruiken voor de inplanting van een Cultureel Centrum en voor de loketwerking van de districtsdiensten. 2. De zone van het huidig A-terrein te gebruiken voor de uitbouw van een sportcomplex, waar ook andere sporten dan voetbal kunnen beoefend worden. 3. Het behoud van de huidige locatie voor de speeltuin en voor de wipmaatschappij De Hoop. 4. Het behoud van de huidige locatie voor de Ridderlijke Sint Jorisgilde.
De districtsraad verzoekt in dezelfde zitting het college van burgemeester en schepenen om het districtsbestuur nauw te betrekken bij het hele proces.
Met de brief van 23 december 2008 antwoordt het college :
"- Op 23 oktober vond over het Ruimtelijk Uitvoeringsplan Veltwijckpark op mijn kabinet een overleg plaats met de betrokken partijen. - Tijdens de vergadering maakten we volgende afspraken :
Samen met Vlaanderen wordt nagegaan of naast een cultureel centrum en voetbalveld en - infrastructuur ook een lokettenzaal inpasbaar is op de site van het voormalige A-terrein. Bebouwing van de site B-terrein wordt afgewezen (dit na adviezen van Vlaanderen en de stadsbouwmeester).
Stad Antwerpen
beraadslaging/proces verbaal
District Ekeren Kopie
Districtsraad
districtsraadsbesluit: 72 van maandag 26 januari 2009
Pagina 2 van 2
Voor de schietclubs wordt onderzocht of er ruimte kan voorzien worden in Hof De Bist. De voortgang van dit dossier wordt nauwgezet opgevolgd. Het idee van een sportpark op de site Oude landen/Prinshoeveweg moet verder onderzocht worden. Er moet juridisch onderzoek naar de situatie huisvesting Sint-Jorisgilde gebeuren.
Wij stellen voor dat we afspreken elkaar op de hoogte te houden bij nieuwe evoluties in dit dossier."
6 Park Hof De Bist. Zone voor dagrecreatie. Vraag om ontwikkeling.
(Jaarnummer 82)
Dagrecreatie in Park Hof De Bist.
Beleidsrichtlijn, bestuursakkoord ek 2007-2012, 103
Auteur: Elsy De Backer
Motivering
Feiten en context
Op het Gewestplan Antwerpen is een zone, grenzend aan park Hof De Bist en Bist, ingekleurd als een gebied voor dagrecreatie. Deze zone is op dit moment slechts zeer gedeeltelijk als zodanig gerealiseerd.
Anderzijds wordt het district geconfronteerd met een aantal knelpunten die zich bevinden in de sfeer van dagrecreatie:
Lokalen voor jeugdverenigingen; De schuttersvereniging (en) die momenteel in het Veltwijckpark zijn gehuisvest, waarvan de werking zou kunnen geoptimaliseerd worden; De Koninklijke Doelmaatschappij De Drij Akers Ekeren die dringend een nieuwe locatie nodig hebben; De problemen rond de servitudeweg naar de Ekerse Korfbalclub
Het huidige advies gaat enkel over de zone zoals aangeduid op het plan in bijlage. Andere delen in de zone voor dagrecreatie zijn o.a. in beheer van natuurpunt of mee opgenomen in het park Hof De Bist. Deze zone's behouden hun huidige invulling.
Argumentatie
In de Ekerse beleidsnota wordt aandacht besteed aan de uitbouw van de sportinfrastructuur:
Er moet voldoende en kwalitatieve sportaccommodatie zijn in Ekeren, zodat iedereen de kans krijgt om in zijn buurt te sporten. Dit verlaagt de drempel en verhoogt de betrokkenheid. Het is een gegeven dat er algemeen te weinig sportaccommodatie is in Vlaanderen en dat dit fenomeen zich nog scherper stelt in Antwerpen en dus ook in Ekeren. Vele sportclubs wijken uit naar accommodatie buiten Ekeren of behelpen zich met infrastructuur die geen optimale kwaliteit biedt en niet steeds beschikbaar is.
Ook in het stedelijk sportbeleidsplan wordt de aandacht gevestigd op de voorwaardenscheppende rol van de stad die er voor wil zorgen dat er voldoende sportinfrastructuur aanwezig is in Antwerpen.
Niet alleen sportactiviteiten kunnen in een zone voor dagrecreatie worden ingeplant, ook jeugdlokalen zijn mogelijk omdat het als een vorm van actieve recreatie kan worden aanzien. In de beleidsnota van het district staat: Jongeren moeten een plaats hebben in Ekeren.
OD 4.1. Uitbouw van infrastructuur, ruimte voor activiteiten (opwaardering oude en investeren in nieuwe)
Ekeren wil een bijdrage leveren aan de ontwikkeling en instandhouding van een infrastructuur die de gezondheid en de lichamelijke, geestelijke en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren stimuleert en beschermt. Het districtsbestuur dringt ook aan op een duurzame oplossing voor de huisvesting van de groendienst.
Besluit
Artikel 1
Het districtscollege verzoekt het stadsbestuur om zo snel mogelijk over te gaan tot een onderzoek voor de ontwikkeling van de zone voor dagrecreatie grenzend aan park Hof De Bist en aan Bist, en het districtscollege hierbij te betrekken.
Artikel 2
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
Zoals U ongetwijfeld al hebt opgemerkt, zijn we met Vlaams Progressieven Ekeren van naam veranderd.
Naar aanleiding van al de voorbije perikelen, hebben wij besloten om niet over te gaan in een groter geheel. Onze onafhankelijke koers kon enkel worden gewaarborgd in een onafhankelijke partij. We hebben bewust hiervoor gekozen, ook al is dit een sprong in het ongewisse. We moeten immers tegen de volgende verkiezingen en ten laatste tegen 2011 bewijzen dat wij uw vertrouwen waard zijn en er plaats is voor een onafhankelijke alternatieve partij. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar we gaan er voor.
Met SLP Antwerpen waar de overgrote meerderheid van de leden en verkozenen zijn gebleven, willen wij conform de afspraken van de vorige gemeenteraadsverkiezingen, een loyale coalitiepartner blijven van SP-a. Dit natuurlijk zonder onze eigenheid te verloochenen en binnen de afspraken van het bestuursakkoord dat wij mee hebben onderschreven.
Wij zullen op een objectieve en kritische wijze onze eigen standpunten blijven verdedigen. Wij zullen de afspraken van het bestuursakkoord zo invullen dat dit steeds ten goede komt aan onze kiezers.
Onze strijdvaardigheid voor de wijkbudgetten, de wijkbibliotheken, de talrijke bouwdossiers, de volksgezondheid (GSM masten, fijn stof, Oosterweelverbinding), de loketwerking,... zal niet afnemen. Integendeel. Hierin zullen wij onze eigen standpunten onafgebroken blijven verdedigen, onafhankelijk van de besluiten van de meerderheid. Kritisch omgaan met de pogingen van andere partijen om onze inzet hiervoor in te perken zal onze gedrevenheid in deze dossiers niet afremmen.
In de beleidsnota 2001-2006 van het district Ekeren wordt als één van de ambities de heraanleg van het Kristus-Koningplein vermeld.
Op het Districtscollege van 16 juni 2005 werd beslist om de ontwikkeling van het Kristus-Koningplein te realiseren door inbreng van een perceel grond behorende tot het openbaar domein en AG Vespa de opdracht te geven een dossier op te starten.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 5 mei 2006 om het district Ekeren toe te laten de heraanleg van het Kristus-Koningplein te Ekeren te (mede) financieren door de verkoop van een perceel grond, momenteel behorend tot het openbaar domein, waarbij wordt afgeweken van het principe dat de opbrengsten van de verkoop van stadspatrimonium ten gunste komen van het Pensioenfonds van de stad.
Het college besliste er eveneens mee in te stemmen dat door het districtsbestuur van Ekeren een bestek voor de heraanleg van het plein zal worden opgemaakt, een architectuurwedstrijd georganiseerd en een stedenbouwkundig attest nummer 2 aangevraagd voor het te valoriseren perceel. Bij besluit van 13 maart 2008 keurde het districtscollege het rapport betreffende de heraanleg van het Kristus-Koningplein goed en werd opdracht gegeven tot het opmaken van een projectdefinitie. Het stedenbouwkundig attest werd bekomen op 28 juni 2007.
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 2 van 9
Verder werd beslist dat zodra het dossier rond is aan AG Vespa de opdracht wordt gegeven om het perceel grond uit het openbaar domein te halen en vervolgens de verkoop ervan te organiseren. Bij besluit van 23 juni 2008, jaarnummer 843 adviseerde de districtsraad de verkoop gunstig. Bij besluit van 22 augustus 2008, jaarnummer 10 045 besliste het college tot de verkoop onder voorwaarden van het perceel grond.
Feiten en context
Het te verkopen onroerend goed betreft een perceel grond te Antwerpen-Ekeren aan het Kristus-Koningplein, op de hoek van de straten Alfons Jeurissenstraat en Jozef De Weerdtstraat, met een oppervlakte volgens meting van 806 m² zoals het goed hieronder in blauwe kleur aangeduidvoorkomt op onderstaand plan, ervan opgemaakt door landmeter-expert van AG Vespa op 5 juni 2008.
Heden maakt dit perceel deel uit van het openbaar domein. Het zal aan het openbaar domein ontrokken worden om gevoegd te worden bij het privaat domein. Er werd met betrekking tot het perceel door de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar bij de Vlaamse Overheid op 28 juni een advies afgeleverd waarin gesteld wordt dat het eigendom in
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 3 van 9
aanmerking komt voor de bebouwing van een appartementsgebouw met een commercieel gelijkvloers en een ondergrondse parking. Bij inplanting van het gebouw dient de 45° regel te worden toegepast voor de afstand van de linkspalende woningen in de Jozef De Weerdtstraat en de woningen aan de overzijde van de straat in de Alfons Jeurissenstraat. Dezelfde regel dient te worden toegepast t.o.v. de achterste grensscheiding met het O.L.V. Lourdes instituut, te rekenen vanaf de hoogte van de bovenkant van het plat dak op het gelijkvloers (zoals in rood aangeduid op bijgaand plan). Het gebouw heeft 3 bouwlagen, met een kroonlijsthoogte tussen de 9 en de 9,50 meter. Het geheel wordt afgewerkt met een overwegend schuin dak, gedeelten met een plat dak zijn toegestaan op voorwaarde dat het gebruik van schuine daken overweegt.De stad zal in samenspraak met de nutsmaatschappijen de procedure van verplaatsing van eventueel zich op het te verkopen terrein bevindende leidingen en inrichtingen opstarten.
Advies
De landmeter-expert bepaalt de normale verkoopwaarde rekening houdend met de opgelegde voorwaarden bij schattingsverslag van 5 juni 2008 op 750 000,00 euro.
De landmeter-expert merkt verder op dat in de te bebouwen zone twee verlichtingspalen staan en dat er een ondergronds riolering ligt waarvan één inspectieput en enkele regenwaterslikkers in de bouwzone liggen. Daarnaast zullen er ook twee kasten voor nutsvoorzieningen verplaatst moeten worden.
De districtsraad van Ekeren adviseert bij besluit van 23 juni 2008, jaarnummer 843 de verkoop onder voorwaarden tegen de minimale prijs van 750 000,00 euro gunstig. Inspectie Financiën heeft kennisgenomen van het ontwerpbesluit op 21 augustus 2008 (ref. 06/2008/07/498).
Argumentatie
Door het op de verkopen grond te realiseren bouwproject zal een vierde wand gecreëerd worden op het Kristus-Koningplein.
Gelet op de belangrijkheid van deze wand voor het Kristus-Koningplein en bijgevolg voor Ekeren, wenst het districtsbestuur aan deze verkoop voorwaarden te verbinden die verder uitgewerkt zijn dan de gebruikelijke voorwaarden bij de verkoop van stadseigendommen enerzijds en dan de bepalingen van de stedenbouwkundige voorschriften, zoals hoger vermeld in het stedenbouwkundig attest anderzijds.
A/ DE VERKOOPSVOORWAARDEN.
Wat de verkoopsvoorwaarden betreft worden in afwijking of aanvulling van de “Algemene verkoopsvoorwaarden toepasselijk op verkoop van stadseigendommen waarvoor AG Vespa gemachtigd is om op te treden en op verkoop van eigendommen toebehorende aan AG Vespa”volgende bepaling bijkomend opgenomen:
- het gebouw dient opgericht (dwz ruwbouw volledig afgewerkt) te zijn ten laatste op 31 december 2011.
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 4 van 9
- op het commercieel gelijkvloers is enkel kwalitatieve kleinhandel (of een vrij beroep – kantoor) mogelijk , Het gelijkvloers zal hiertoe opgedeeld worden in 4 verschillende entiteiten waarin elk een zelfstandige activiteit (handel, vrij beroep) zal plaatsvinden
- Het gelijkvloers zal voor 25% worden ingevuld als politiekantoor waarbij op de niveaus -1 en +1 de overige faciliteiten nodig voor de werking van het politiekantoor worden ingericht
.Bij de verkoopsvoorwaarden zal hiertoe een eisenbundel voor de bouw van het politiekantoor worden gevoegd. Hierdoor zal een hoger prijs gerealiseerd kunnen worden voor de huidige projectgrond omdat de koper ervan een gegarandeerde afnemer heeft voor een gedeelte van het gebouw
- Een aantal van de parkeerplaatsen onder het gebouw, met eventueel een uitbreiding naar de ondergrond van het plein zullen door de projectontwikkelaar te koop worden aangeboden aan personen die geen eigenaar of bewoner zijn van de bovenliggende appartementen. De kandidaat-kopers worden verzocht hiervoor een voorstel uit te werken. Dit voorstel zal meewegen voor de toewijzing van het project. De kandidaat-kopers zullen zich verder bij het indienen van hun bod kunnen richten naar volgende voorschriften:
B/ STEDENBOUWKUNDIGE RANDVOORWAARDEN
Dit project kadert in de algemene toekomstvisie om het Kristus-Koningplein als een nieuw centrumplein voor Ekeren te ontwikkelen. Vandaag is het plein een betonnen vlakte met voornamelijk een parkeerfunctie. De sociale functie beperkt zich tot kermissen en enkele andere activiteiten. De ene functie sluit automatisch de andere functie uit. Een project op mensenmaat moet van dit plein opnieuw het centrum van Ekeren maken door een eigentijdse verblijfsfunctie te creëren. Dit project is daarom een onderdeel van een groter geheel. Enerzijds zal het plein zelf heraangelegd worden en anderzijds zal dit project een nieuwe volwaardige wand vormen waardoor de pleinfunctie wordt opgewaardeerd. De heraanleg van het plein is opgenomen in de Open Oproepprocedure 16 van 2008. In het voorjaar van 2009 zal de selectieprocedure rond zijn en de ontwerper worden aangesteld. Het ontwerp en de uitvoering van het plein zal afgestemd worden op dit project zodat beide projecten kunnen opgeleverd worden in 2012.
Er werd met betrekking tot het perceel door de gewestelijk stedenbouwkundig ambtenaar bij de Vlaamse Overheid op 28 juni 2007 een stedenbouwkundig advies afgeleverd. Dit attest bepaalt de stedenbouwkundige enveloppe waaraan het projectvoorstel moet voldoen. Samenvattend komt dit neer op de volgende voorwaarden:
Functies:
Het eigendom is volgens het gewestplan gelegen in woongebied wat wil zeggen dat de hoofdbestemming wonen is alsook handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf. Het attest stelt dat het eigendom in aanmerking komt voor de bebouwing van een appartementsgebouw met een commercieel gelijkvloers en een ondergrondse parking.
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 5 van 9
Parkeren moet ondergronds opgenomen worden waarbij de toegang tot de parking volledig in het gebouw moet opgenomen worden zodat dit geen negatieve impact kan hebben op het openbaar domein. Een uitbreiding van de parking onder het plein met doel een publieke parking te realiseren wordt als mogelijkheid aangeboden. In dit geval moet dit als een apart voorstel worden opgenomen met een aparte prijsopgave.
Bouwhoogte en gabarit:
De structuur van het plein is bepaald door de al bestaande bebouwing, deze bestaat uit een bebouwing met overwegend schuine daken, zodat dit principe voor een nieuw op te richten gebouw dient doorgetrokken te worden. Eventuele gedeelten met een plat dak zijn toegestaan op voorwaarde dat het gebruik van schuine daken overweegt. Het gebouw heeft 3 bouwlagen, met een kroonlijsthoogte tussen de 9 en de 9,50 meter.
Bouwvoorschriften:
Bij inplanting van het gebouw dient de 45° regel te worden toegepast voor de afstand van de linksaanpalende woningen in de Jozef De Weerdtstraat en de woningen aan de overzijde van de straat in de Alfons Jeurissenstraat. Dezelfde regel dient te worden toegepast t.o.v. de achterste grensscheiding met het O.L.V. Lourdes instituut, te rekenen vanaf de hoogte van de bovenkant van het plat dak op het gelijkvloers Dit komt neer op:
• gelijkvloers kan volledig bebouwd worden • verdiepingen: bij benadering 15 m • dak kan ingevuld worden volgens de 45°regel
De ruimtelijke kwaliteit van het projectvoorstel (zie verder) is mede bepalend bij de toewijzing van de verkoop. Het voorstel van de kandidaat-koper zal een opschortende voorwaarde zijn, waarbij de weerhouden kandidaat verplicht wordt zijn voorstel te realiseren. De ontwerpopdracht voor de pleinontwikkeling wordt als volgt omschreven: “De winkelstraten en winkelgebieden in een woonomgeving zijn het kloppend hart van het buurtleven. De uitstraling ervan weerspiegelt de leefbaarheid, de diversiteit en de kracht van de woonwijk. Voor het Kristus-Koningplein in Ekeren is het belangrijk de herkenbaarheid en de leefbaarheid te versterken. Hierbij vervult de opwaardering van de openbare ruimte een centrale rol, een rol als motor voor nieuwe ontwikkelingen en een maximale integratie in het bestaande weefsel. De basisambitie beoogt de verblijfskwaliteit van het centrumplein te verhogen zodat een aangenaam woon-, winkel- en verblijfsgebied ontstaat en de toegankelijkheid voor de zachte weggebruikers verbetert om de handelsfunctie te stimuleren. Naast het verbeteren van de kwaliteit van het openbaar domein en de beeldkwaliteit staat de behoefte van de bewoners, gebruikers en handelaars centraal. Aan de hand van een integrale (ruimtelijke) ontwikkeling wordt flexibiliteit, gebruikskwaliteit, belevingswaarde en functiemenging gekoppeld aan creëren van een evenwichtige mix van wonen, werken en winkelen, het aantrekken van nieuwe bezoekers, stimuleren van marktconform vastgoed en aanmoedigen van privé-investeringen in de beeldkwaliteit van de panden. Door het openbaar domein in te richten als ontmoeting- en verblijfsruimte wordt de sociale cohesie gestimuleerd. Voor een deel wordt sociale cohesie gestructureerd. Gebruikswaarde, ontmoeting, verkeersveiligheid en ‘speelbaarheid’ zijn hierbij sleutelbegrippen.”
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 6 van 9
Het verlies aan parkeerruimte zal gecompenseerd moeten worden in de ruimere omgeving van het plein of bij de ontwikkeling van het private bouwproject. Ten behoeve van de doorstroming zal het éénrichtingsverkeer in Alfons Jeurissenstraat behouden blijven of uitgebreid naar tweerichtingsverkeer. De Jozef De Weerdtstraat zal doorgetrokken worden voor verkeer in beide richtingen langsheen de nieuwe bouwlijn. Bijzondere aandacht dient te worden besteed aan de inrichting van de Alfons Jeurissenstraat conform de noden van een schoolomgeving. De kandidaat koper zal bij het ontwikkelen van het bouwproject rekening moeten met de bovenvermelde voorschriften waarbij gestreefd wordt naar het creëren van een maximale synergie tussen gebouw en plein.
C/ WIJZE VAN INSCHRIJVEN - VOORSCHRIFTEN
1. DOCUMENTEN:
De kandidaat dient de volgende documenten bij zijn bieding in drievoud voor te leggen:
a)correct ingevuld en ondertekend biedingformulier b)A3 bundel die het concept en de visie verduidelijkt (max. 20 blz, éénzijdig) conform punt 3 De door de kandidaat ingediende documenten vormen de basis van de akte waardoor de grond door de Stad Antwerpen zal worden overgedragen.
2. PROJECTVOORSTEL
De kandidaat-koper dient bij zijn bieding een projectvoorstel in te dienen conform de projectomschrijving in punt 1. Aan de kandidaat-koper wordt gevraagd een visie te formuleren en een schetsontwerp op te maken. Dit schetsontwerp dient minimaal te bestaan uit een stedenbouwkundig plan, met betrekking tot de inplanting en inrichting, een volumetrie en referentiebeelden inzake architectuur. Dit dient ingediend te worden in een A3-bundel (max. 20bladzijden., éénzijdig) bestaande uit: - toelichting van de visie - een algemeen overzichtsplan, schaal 1/500 - schematische grondplannen; schaal 1/200 - minimaal 2 sneden en gevels - een volumemaquette of 3D simulatie met de context van het bouwblok - een realistisch tijdsschema van de uitvoering van het project (zie ook punt 3). - identificatie van de kandidaat en samenstelling van het team
3. TIMING
Het project dient uitgevoerd te worden met inachtname van volgende dwingende timing:
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 7 van 9
- indienen bouwaanvraag binnen de 4 maanden na het verlijden van de notariële akte van aankoop. - start werken binnen de twee maanden na het bekomen van een uitvoerbare bouwvergunning - totale beëindiging der werken 18 maanden na de start der werken - het gebouw dient opgericht te zijn ten laatste op 31 december 2011
Een realistische timing van het volledige proces dient ingediend te worden.
4. BEOORDELING
De ingediende kandidaturen zullen beoordeeld worden door het college van burgemeester en schepenen die zich zal laten adviseren door een beoordelingscommissie. Voorafgaand zullen de inzendingen nagekeken worden op hun administratieve conformiteit met de hierboven gestelde voorwaarden. Beoordelingscriteria: - De ruimtelijke en functionele kwaliteit van het conceptvoorstel 50 % - De prijs 40 % - Het voorstel over de parkeergelegenheid 10 %
Het is een uitdrukkelijke ambitie van de Stad Antwerpen en het district Ekeren om de ruimtelijke kwaliteit van onze stedelijke omgeving zo hoog mogelijk te krijgen. Ruimtelijke kwaliteit kan echter niet in een onwrikbare definitie gegoten worden, maar is telkens opnieuw te smeden. Immers, ruimtelijke kwaliteit is samengesteld uit uiteenlopende aspecten (zoals duurzaam bouwen, functionaliteit, verschijningsvorm,…). Juist in de geslaagde integratie van deze meervoudigheid in één ontwerp schuilt het wezenskenmerk van ruimtelijke kwaliteit. De geschikte invulling van ruimtelijke kwaliteit wisselt bovendien met de context van elk ontwerp, een context die zowel ruimtelijk, maatschappelijk als economisch kan zijn. Ruimtelijke kwaliteit kan dus enkel bepaald worden ten overstaan van een aantal referentiepunten. In casu wordt de aandacht gelegd op de volgende vier referentiepunten;
1/ Een project als dit moet zich engageren in hedendaagse stedelijkheid. Die stedelijkheid is in verandering, meervoudig en complex. Daarom is de omgevingswaarde van groot belang. De omgevingswaarde staat voor de mate waarin het project inpast en integreert in zijn omgeving. De wijze waarop het gebouw als nieuwe wand van het plein zal fungeren is hierin een belangrijk facet.
2/Aanvullend hieraan is de stedenbouwkundige inplanting of de mate waarin het project symbool staat van de hedendaagse en duurzame ruimtelijke ontwikkeling en beantwoordt aan het specifieke karakter van de buurt, een tweede referentiepunt.
3/De architecturale kwaliteit, of de mate waarin het nieuwe project in dialoog treedt met de omgeving door vorm en verhoudingen, variatie, harmonie, beeldkwaliteit, functionaliteit, materiaalkeuze enz., valt onder dit referentiepunt. Evenzeer is de belevingswaarde en de uitstraling van dit project hierin opgenomen. Dit hangt uiteraard nauw samen met de kwaliteit van de binnen en de buiten ruimtes.
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 8 van 9
4/Als laatste referentiepunt wordt de toekomstwaarde in rekening gebracht. De toekomstwaarde staat enerzijds voor duurzaamheid, flexibiliteit en ecologie. Anderzijds gaat dit punt ook over de omgang met het geheugen van de plek en wat dit nieuwe project hiervoor zou kunnen betekenen. Kwaliteitsbeoordeling is het aftoetsen van deze vier referentiepunten. Een kwalitatief project tracht een integraal antwoord hierop te geven.
5. BEOORDELINGSCOMMISSIE
Samenstelling:
- een afgevaardigde AG Vespa - afgevaardigde dienst stedenbouwkundige vergunningen - een afgevaardigde welstandscommissie - de stadsbouwmeester of een afgevaardigde - de projectleider Kristus-Koningplein - de districtssecretaris of een afgevaardigde
Tijdens de eerste samenkomst kiest de beoordelingscommissie onder haar leden een voorzitter. De beoordelingscommissie beslist bij gewone meerderheid van stemmen. Bij gelijkheid van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.
Financiële gevolgen
De opbrengst van deze verkoop, zijnde minimum 750 000,00 euro kan worden geboekt als opbrengsten via AG Vespa, gronden, buiten valorisatielijst. Het college besliste op 5 mei 2006 om het district Ekeren toe te laten de heraanleg van het Kristus- Koningplein te Ekeren te (mede) financieren door de verkoop van het perceel grond aan het Kristus-Koningplein, op de hoek van de straten Alfons Jeurissenstraat en Jozef De Weerdtstraat, momenteel behorend tot het openbaar domein, waarbij wordt afgeweken van het principe dat de opbrengsten van de verkoop van stadspatrimonium ten gunste komen van het Pensioenfonds van de stad.
Besluit
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters, en met 29 stemmen (fracties sp.a+VlaamsProgressieven, CD0&V/N-VA, Open VLD en Groen!), er zijn 19 onthoudingen (fractie Vlaams Belang-Vlott en Onafhankelijk raadslid binnen de fractie Vlaams Belang-Vlott) volgend besluit goed.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist de verkoop onder voorwaarden van een perceel grond te Antwerpen- Ekeren aan het Kristus-Koningplein, op de hoek van de straten Alfons Jeurissenstraat en Jozef De Weerdtstraat, met een oppervlakte volgens meting van 806 m² zoals het goed hieronder in blauwe kleur aangeduid voorkomt op het plan, ervan opgemaakt door landmeter-expert van AG Vespa op 5 juni 2008 tegen de minimale prijs van 750 000,00 euro goed te keuren.
Gemeenteraad
beraadslaging/proces verbaal
Kopie
gemeenteraadsbesluit: 1798 van maandag 20 oktober 2008
Pagina 9 van 9
Artikel 2
De gemeenteraad beslist het hogervermelde perceel grond aan het openbaar domein te onttrekken en bij het privaat domein te voegen.
Artikel 3
De waarnemend stadsontvanger verleent zijn visum voor het huidig dienstjaar en regelt de financiële aspecten als volgt: