
"Dankzij de Oosterweelverbinding zullen tienduizenden vrachtwagens per dag niet meer door de Kennedytunnel gaan en dat zal bijdragen aan een hogere veiligheid en een grotere leefbaarheid van de stad en haar onmiddellijke woonomgevingen. Vrachtwagens horen omwille van de veiligheid gewoon niet thuis in de Kennedytunnel. Het bannen van de vrachtwagens is steeds één van de basisopties geweest in het Masterplan", aldus Van Mechelen. Daarenboven is het voor minister Van Mechelen geen optie om aan de Kennedytunnel tol te heffen op personenwagens.
"Wie nu nog twijfelt hypothekeert niet enkel de toekomst van Antwerpen maar ook die van de Vlaamse economie", vervolgt de vice-minister-president. "De uitvoering van het Masterplan vertegenwoordigt ook een enorme impuls voor onze economie. In totaliteit spreken we over een totale investering van 3,5 miljard euro die in de huidige economische crisis op een gepast moment komt. Volgens specialisten zouden er alleen al met de bouw van de Oosterweelverbinding tot 10.000 nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd worden."
Het onderzoeksbureau ARUP UK-SUM stelde woensdagmorgen de resultaten van het onafhankelijk onderzoek naar de Oosterweelverbinding voor aan de begeleidingsgroep en de Vlaamse Regering. In opdracht van de Vlaamse regering zette het de drie tracés voor de Oosterweelverbinding naast elkaar. Het gaat om het tracé waaraan de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) al jaren werkt (met Lange Wapper-viaduct), het alternatief uit de Horvath-studie (met tunnel) en de plannen van stRaten-generaal (alternatief tunnel-tracé, met route meer noordelijk in haven).
Met de brug-tunnel variant komt het tracé dat de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel al de hele tijd vooropstelt volgens Van Mechelen dus als beste uit de bus. Dat betekent dat de Antwerpse Ring zou worden gesloten met de Lange Wapper brug in het noorden van de stad en aansluitend een tunnel onder de Schelde. Woensdagnamiddag gaan de besprekingen van de Vlaamse regering voort. Daarna krijgen ook de stad Antwerpen, de BAM en actiecomité Straten-Generaal inzage in de studie. Woensdagmiddag is er al overleg tussen de regering en het Antwerpse stadsbestuur. (BEL/foto Belga)
Dit artikel vindt u terug:
http://streekkrant.rnews.be/nl/ regio/ ant- rnews van- mechelen- -bam trace- oosterweelverbinding- beste- oplossing- /Article 1184683226347- 1194492746927.html