Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    us5
    www.bloggen.be/us5
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    ol_fosse_douth_houffalize
    www.bloggen.be/ol_foss
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    24-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkavelen. District Ekeren. Gerardus Stijnenlaan.
    college van burgemeester en schepenen Zitting van 19 april 2013
    Besluit GOEDGEKEURD
    A-punten stadsontwikkeling / vergunningen

    Verkavelen. District Ekeren. Gerardus Stijnenlaan. 20015 - Verkavelen grond in 28 loten. Woningbouw. 
    Afsluiten openbaar onderzoek -
    Weigering

    Motivering
    Aanleiding en context
    Eigenaars/aanvragers:
    - mevrouw Denise Dierckxsens-Blontrock, p/a bvba Palmers-Stokmans, Starrenhoflaan 44/19,
    2950 Kapellen
    - de heer en mevrouw Verhaegen-Brouwens, p/a bvba Palmers-Stokmans, Starrenhoflaan
    44/19, 2950 Kapellen
    Ligging van het perceel: Gerardus Stijnenlaan zn, district Ekeren.
    Kadastrale gegevens: (afd. 34) sectie E nr. 165 F, (afd. 34) sectie E nr. 166 B, (afd. 34) sectie E nr. 164 E deel.
    De aanvraag omvat: 28 loten voor vrijstaande en gekoppelde bebouwing.
    Ontvangst aanvraag: 13 augustus 2002.
    Dossiernummer: 20015 - EK/2001/V/0001.

    Juridische grond
    Decreten en uitvoeringsbesluiten
    Het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, het decreet van
    18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening en de uitvoeringsbesluiten.
    Het college kan de verkavelingsvergunning enkel verlenen op eensluidend advies van de
    gewestelijke stedenbouwkundige ambtenaar van de Vlaamse regering (artikel 55 § 1 en 43 § 1 van
    het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996).
    De gemeenteraad moet vooraf, in toepassing van artikel 133 van het decreet houdende de organisatie
    van de ruimtelijke ordening, een besluit nemen over de wegen indien het college meent dat de
    vergunning kan worden verleend.
    De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en de uitvoeringsbesluiten.
    Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en
    verkavelingen
    Het goed is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijke uitvoeringsplan
    'Afbakening Grootstedelijk Gebied Antwerpen', vastgesteld bij besluit van de Vlaamse regering van
    19 juni 2009.
    De aanvraag is gelegen binnen de afbakeningslijn die aangeeft waar de stedelijke ontwikkeling van
    het Antwerpse in de toekomst kan gebeuren. Binnen de afbakening gelden volgende
    stedenbouwkundige voorschriften:
    Artikel 0: Afbakeningslijn grootstedelijk gebied Antwerpen
    De gebieden binnen de afbakeningslijn behoren tot het grootstedelijk gebied Antwerpen. Met
    uitzondering van de deelgebieden waarvoor in dit plan voorschriften werden vastgelegd, blijven de
    op het ogenblik van de vaststelling van dit plan bestaande bestemmings- en inrichtingsvoorschriften
    onverminderd van toepassing. De bestaande voorschriften kunnen daar door voorschriften in
    nieuwe gewestelijke, provinciale en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen of bijzondere
    plannen van aanleg worden vervangen.
    Bij de vaststelling van die plannen en bij overheidsprojecten binnen de grenslijn gelden de relevante
    bepalingen van de ruimtelijke structuurplannen, conform de decretale bepalingen in verband met de
    verbindende waarde van die ruimtelijke structuurplannen.
    De aanvraag is niet gelegen binnen de grenzen van een deelplan.
    Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en
    latere wijzigingen).
    Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied.
    De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en
    kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in
    een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor
    sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen,
    voor agrarische bedrijven.
    Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze
    verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
    (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing
    van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)
    De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het gewestplan.
    Gemeentelijke verordeningen
    De gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief
    vastgesteld door de gemeenteraad van 25 oktober 2010 en bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad
    van 25 maart 2011.
    Gewestelijke verordeningen
    Het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende vaststelling van een algemene
    bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
    Richtlijnen en omzendbrieven
    De ministeriële omzendbrief van 8 juli 1997 betreffende de inrichting en de toepassing van de
    ontwerpgewestplannen en gewestplannen is van toepassing.
    De ministeriële omzendbrief RO/98/2, betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen en
    voetgangersverkeer is van toepassing.
    Watertoets
    Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid
    (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) dient het ontwerp onderworpen te worden aan de
    zogenaamde watertoets.
    Andere voorschriften
    Geen.
    Regelgeving: bevoegdheid
    Artikel 52 §1 van het decreet betreffende de ruimtelijke ordening, gecoördineerd op 22 oktober
    1996, stelt dat het college bevoegd is om de beslisisng te nemen over een aanvraag tot
    verkavelingsvergunning.

    Fasering
    Procedurestap Datum
    Ontvangst aanvraag 13 augustus 2002
    Opening openbaar onderzoek 19 augustus 2002
    Afsluiten openbaar onderzoek 18 september 2002
    Openbaar onderzoek
    Wettelijke bepalingen afhankelijk van de aanvraag
    Artikel 3, § 4 van het besluit van 5 mei 2000 van de Vlaamse regering betreffende de openbare
    onderzoeken over aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning en verkavelingsaanvragen, bepaalt
    dat bij ontstentenis van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan of een bijzonder plan van aanleg
    verkavelingsaanvragen en aanvragen tot wijziging van een verkaveling onderworpen dienen te
    worden aan een openbaar onderzoek.
    De aanvraag tot verkaveling werd openbaar gemaakt van 19 augustus 2002 tot 18 september 2002
    overeenkomstig de bepalingen van voornoemd besluit inzake openbaarmakingen.
    Inventaris van de bezwaarschriften
    Naar aanleiding van het openbaar onderzoek werden 21 individuele bezwaarschriften ingediend
    handelend over volgende punten:
    1. bij hevige stortbuien heeft de wijk Ekeren Laar last van wateroverlast en worden de braakliggende
    lager gelegen gronden gebruikt om overtollig water tijdelijk over te pompen;
    2. de verkavelingsaanvraag bevat onvoldoende gegevens inzake ophoging van de lager gelegen
    terreinen.
    Bespreking van de bezwaarschriften
    Met betrekking tot het eerste bezwaar kan opgemerkt worden dat uit de terreinanalyse blijkt dat de
    helft van het terrein tussen 35 en 40 centimeter lager ligt dan de voorliggende wegenis. De percelen
    liggen volgens de overstromingskaarten in recent overstroomd gebied en volgens de watertoetskaart
    volledig in effectief overstromingsgevoelig gebied. Vermits de percelen waarop gebouwd zal
    worden in effectief overstromingsgevoelig gebied gelegen zijn en er geen voldoende buffering voor
    bijkomende verharde oppervlakte voorzien werd, kunnen de bezwaren inzake wateroverlast
    bijgetreden worden en voldoet de verkaveling niet aan het decreet Intergraal Waterbeleid van 18 juli
    2003 (Belgisch Staatsblad van 14 november 2003).
    De bezwaren inzake wateroverlast kunnen ontvankelijk en gegrond verklaard worden.

    Met betrekking tot het tweede bezwaar kan opgemerkt worden dat er geen lengte- of dwarsprofielen
    bij het verkavelingsdossier gevoegd zijn. Hieruit kan afgeleid worden dat er geen bijkomende
    ophogingswerken zullen worden uitgevoerd ten einde een deel van het perceel minstens gelijk of
    hoger te leggen dan de voorliggende wegenis. Gelet op het overstromingsgevoelig karakter van het
    gebied is het terrein bijgevolg niet geschikt om erop te bouwen en worden de potentiële kopers in
    het ongewisse gelaten omtrent noodzakelijke werkzaamheden om het terrein bouwrijp te maken.
    Ook de aanpalenden worden in het ongewisse gelaten waardoor zij niet weten welk effect eventuele
    ophogingswerken ten opzichte van hun terreinen zullen hebben.
    De bezwaren inzake ontbrekende gegevens kunnen bijgevolg ontvankelijk en gegrond verklaard
    worden.
    Argumentatie
    Voorafgaand neemt het college kennis van volgende adviezen.
    Op 17 oktober 2012 werd advies gevraagd aan het Vlaams gewest, Agentschap Onroerend Erfgoed
    Antwerpen.
    Het advies werd niet uitgebracht binnen de gestelde termijn van dertig dagen, zodat aan de
    adviesvereiste kan worden voorbijgegaan.
    Op 17 oktober 2008 werd advies gevraagd aan de Provincie - Dienst Waterbeleid.
    Zij brachten advies uit op 20 november 2012 met referentie DWAD-2012-0757.
    Het advies is ongunstig.
    Op 17 oktober 2012 werd advies gevraagd aan stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ archeologie.
    Zij brachten advies uit op 11 april 2013 met referentie SW/OE/A.
    Het advies is voorwaardelijk gunstig.
    Op 17 oktober 2012 werd advies gevraagd aan Vlaamse Milieumaatschappij.
    Zij brachten advies uit op 13 november 2012 met referentie WT 2012 OA 0083.
    Het advies is voorwaardelijk gunstig.
    Op 17 oktober 2012 werd advies gevraagd aan stadsontwikkeling/ ontwerp & uitvoering/ ontwerp en
    waterbeheer.
    Zij brachten advies uit op 9 november 2012 met referentie SW_OD__2012_A_100.
    Het advies is ongunstig.
    Op 17 oktober 2012 werd advies gevraagd aan stadsontwikkeling/ ruimte & mobiliteit/ ruimtelijke
    beleid.
    Zij brachten advies uit op 13 november 2012 met referentie SW/RM/RB.
    Het advies is ongunstig.
    Analyse van het project
    De verkavelingsaanvraag heeft betrekking op het verkavelen van drie percelen bouwland, met
    kadastrale secties E, nummers 164 E, 165 F en 166 B in 28 loten voor vrijstaande en gekoppelde
    bebouwing met wisselende breedte en afmetingen volgens plan. De percelen zijn momenteel
    onbebouwd. De totale oppervlakte van alle te verkavelen percelen bedraagt 14 248,40 vierkante
    meter. Lot 1 heeft een oppervlakte van 546,52 vierkante meter, lot 2 heeft een oppervlakte van
    592,49 vierkante meter, lot 3 heeft een oppervlakte van 327,12 vierkante meter, lot 4 heeft een
    oppervlakte van 335,82 vierkante meter, lot 5 heeft een oppervlakte van 341,63 vierkante meter, lot
    6 heeft een oppervlakte van 344,56 vierkante meter, lot 7 heeft een oppervlakte van 344,63 vierkante
    meter, lot 8 heeft een oppervlakte van 341,84 vierkante meter, lot 9 heeft een oppervlakte van
    336,16 vierkante meter, lot 10 heeft een oppervlakte van 327,60 vierkante meter, lot 11 heeft een
    oppervlakte van 316,13 vierkante meter, lot 12 heeft een oppervlakte van 301,73 vierkante meter,
    loten 13 en 14 hebben elk een oppervlakte van 367,50 vierkante meter, lot 15 heeft een oppervlakte
    van 350 vierkante meter, lot 16 heeft een oppervlakte van 403,70 vierkante meter, lot 17 heeft een
    oppervlakte van 487,83 vierkante meter, lot 18 heeft een oppervlakte van 471,58 vierkante meter, lot
    19 heeft een oppervlakte van 429,26 vierkante meter, lot 20 heeft een oppervlakte van 429,73
    vierkante meter, lot 21 heeft een oppervlakte van 412,98 vierkante meter, lot 22 heeft een
    oppervlakte van 399 vierkante meter, lot 23 heeft een oppervlakte van 387,77 vierkante meter, lot 24
    heeft een oppervlakte van 379,29 vierkante meter, lot 25 heeft een oppervlakte van 373,57 vierkante
    meter, lot 26 heeft een oppervlakte van 370,62 vierkante meter, lot 27 heeft een oppervlakte van
    572,39 vierkante meter en lot 28 heeft een oppervlakte van 551,45 vierkante meter.
    Volgens de gegevens op het plan zijn zowel de kavelbreedte als kaveldiepte sterk afwisselend
    volgens de ligging van het perceel binnen het verkavelingsplan.
    Bij alle loten worden voortuinstroken in acht genomen die variëren tussen 5 en 6 meter. Bij alle
    loten worden zijtuinstroken in acht genomen die een breedte hebben van 3 meter. Bij de loten 4 tot
    en met 11, bij loten 14 en 15 alsook bij loten 18 tot en met 25 kunnen in deze zijtuinstroken
    constructies opgericht worden met als bestemming garage. Achter de normale bouwstroken met een
    bouwdiepte van 13 meter bij loten 11 en 12, 15 meter bij loten 27 en 28 en 17 meter bij alle overige
    loten wordt een open tuinstrook gelaten die een minimale diepte heeft van 10 meter. Volgens de
    gegevens van de verkavelaar is het terrein vrij van constructies.
    Aangezien de verkaveling slechts gerealiseerd kan worden mits de realisatie van een stuk wegenis
    met een oppervlakte van 2 680 vierkante meter en een voorbehouden strook van 358 vierkante meter
    die volgens de gegevens op de legende als bestemming bufferzone heeft, dient er 3 038 vierkante
    meter overgedragen te worden om in te lijven bij het openbaar domein.
    De verkaveling wordt begrensd door aanpalende straten als het Laar waarbij de feestzaal Hof ter
    Delft met aangrenzende parking een beeldbepalend element is, de Kluislaan waarbij een hele reeks
    vrijstaande bebouwingen in uitvoering van verkaveling EK/1976/V/156 met vergunning van 26 april
    1976 een schil vormen ten westen van de verkaveling en de Gerardus Stijnenlaan met verspreide
    lintbebouwing. Ten oosten wordt de verkaveling begrensd door een gebied voor
    gemeenschapsuitrusting met de oude Sint-Lucaskliniek. De straat waarbinnen de
    verkavelingsaanvraag gelegen is wordt gekenmerkt door een versnipperd straatbeeld. Zowel het
    bouwblok als de ruimere omgeving hebben zich vooral na de tweede wereldoorlog ontwikkeld als
    typische suburbane stadsdelen. Door suburbanisatie van het wonen werden aan de steden en
    woonkernen een uitgebreid en versnipperd net van linten, perifere gebieden en verspreide
    bebouwing toegevoegd. De buurt in de onmiddellijke omgeving heeft dan ook een uitgesproken
    residentieel karakter die zich vanaf eind van de jaren ’60 verder ontwikkeld heeft met een
    bebouwing bestaande uit verschillende typologieën.
    Gewenste ruimtelijke structuur
    De hoofdstructuur van het gebied werd grotendeels bepaald door de afbakening van het woongebied
    volgens de bepalingen van het gewestplan Antwerpen.
    De stad Antwerpen heeft in het verleden geen initiatief genomen, onder de vorm van de opmaak van
    een bijzonder plan van aanleg om de bestemming van het plangebied te wijzigen. De gewenste
    ruimtelijke structuur richt zich naar de hoofdstructuur.
    Op microvlak wordt de verkavelingsaanvraag getoetst aan de hand van een afwegingskader of ze
    ingeschreven kan worden binnen deze gewenste ruimtelijk structuur. Er wordt geoordeeld dat de
    voorgestelde hoofdstructuur best vervolledigd wordt met een volwaardig perifeer lint, maar dat het
    aansnijden van het binnengebied slechts kan onder bepaalde voorwaarden.
    Het perceel is gelegen binnen het stedelijk gebied en de structuur van het gebied is reeds grotendeels
    bepaald door de aanwezige bebouwing, infrastructuur en landschappelijke elementen.
    Draagkracht
    Het perceel dat afgesplitst wordt en bebouwd kan worden beperkt zich na aftrek in te lijven delen tot
    een oppervlakte van 11 210,40 vierkante meter.
    De bebouwingscoëfficiënt (totale bebouwde oppervlakte / totale oppervlakte projectzone) bedraagt
    0,33.
    De vloerindex V/T (totale vloeroppervlakte / totale oppervlakte projectzone) bedraagt eveneens
    0,62.
    De woningdichtheid bedraagt 19 woningen per hectare.

    Het project is gelegen aan de Gerardus Stijnenlaan die het statuut heeft van een gemeenteweg. De
    percelen bouwland zijn bestemd voor het oprichten van vrijstaande en halfopen bebouwing. De
    bebouwing aan de Gerardus Stijnenlaan zelf wordt opgericht in het verlengde van de
    voorgevelbouwlijn van de woningen. In het binnengebied wordt een lintbebouwing voorgesteld met
    halfopen bebouwing. Op het perceel wordt in de zone voor hoofdgebouwen bij beide typologieën
    een bebouwing voorgesteld van 17 meter met uitzondering van loten 11 en 12 waar de gelijkvloerse
    bebouwing beperkt wordt tot 13 meter. De maximale bouwdiepte op de verdieping bedraagt 17
    meter bij de vrijstaande bebouwing maar wordt beperkt tot een diepte van 13 meter bij de overige
    loten, uitgezonderd loten 11 en 12 waar de bebouwing beperkt wordt tot een diepte van 9 meter. De
    volumes worden afgewerkt met een schuin dak over de volledige diepte bij de vrijstaande
    bebouwing en wordt beperkt tot een diepte van 9 meter bij de overige loten.
    De voorliggende straat is van lokaal belang. Volgens de gegevens van het verkavelingsontwerp
    grenst het project over een lengte van 79 meter aan de Gerardus Stijnenlaan die voorzien is van alle
    nutsleidingen en buiten een geasfalteerde rijbaan ook een voetpad heeft. Als dusdanig kan deze
    wegenis volgens artikel 100, paragraaf 1, van het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie
    van de ruimtelijke ordening als een voldoende uitgeruste wegenis aanzien worden. (Artikel 100,
    paragraaf 1 van het decreet houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening van 18 mei 1999
    en latere wijzigingen, bepaalt dat op een stuk grond, gelegen aan een weg die, gelet op de
    plaatselijke toestand, onvoldoende is uitgerust, geen stedenbouwkundige vergunning kan worden
    verleend voor het bouwen van een commercieel, ambachtelijk of industrieel gebouw of voor het
    bouwen van een woning, met uitzondering van een land- of tuinbouwbedrijf en van een
    exploitatiewoning van een land- en tuinbouwbedrijf. Ongeacht de plaatselijke toestand, wordt als
    minimale uitrusting beschouwd een met duurzame materialen verharde weg, voorzien van een
    elektriciteitsnet.)

    De voorliggende verkavelingsaanvraag dient geweigerd te worden om volgende redenen:
    1. het gebied wordt in het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen uitgesloten voor
    bebouwing en maakt deel uit van de strategische ruimte. Er moet ingezet worden op het
    behoud van de natuurlijke waarde van het gebied en de creatie van een verbindende
    parkstructuur. De verschillende waterlopen en het karakter van het effectief
    overstromingsgevoelig gebied dienen als uitgangspunt te worden genomen om de structuur
    van de open ruimte te bepalen. De ontwikkeling van het gebied moet eveneens kaderen in een
    toekomstvisie op de omringende gronden, gelegen Hoekakker;
    2. de nieuw aan te leggen wegenis voldoet niet aan de uitgangsprincipes van de stad om een
    kwalitatief openbaar domein te ontwerpen. Er is geen akkoord om de voorliggende wegenis
    op deze wijze in te lijven bij het openbaar domein;
    3. de verkaveling sluit niet aan op de bestaande kleinschalige landschappelijke elementen zoals
    een bestaande hofgracht, een grachtenstructuur en een bestaande dreef. Bijgevolg is ze ook
    niet inpasbaar in de bestaande ruimtelijke structuur;
    4. de op te richten bebouwing in het binnengebied strookt niet met de typologie van de
    bebouwing die in uitvoering van de aangrenzende verkaveling EK/1976/V/156 met
    vergunning van 26 april 1976 werd uitgevoerd. Deze verkaveling had betrekking op het
    oprichten van vrijstaande bebouwing, daar waar het voorliggende verkavelingsontwerp in
    hoofdzaak halfopen bebouwing voorstelt;
    5. het verkavelingsvoorstel geeft onvoldoende informatie inzake noodzakelijke
    ophopingswerken om de terreinen te laten aansluiten op de aanpalende gronden zonder enige
    overlast te creëren;
    6. het verkavelingsplan doorstaat de watertoets niet. Er werd geen buffering als compensatie
    voor het inpalmen van het effectief overstromingsgevoelig gebied voorzien, noch een
    buffering voor bijkomende te verharden oppervlakte;
    7. door de inplanting van de bomen op het voetpad is niet overal de verplichte obstakelvrije
    doorgang van 1,50 meter aanwezig. Op sommige plaatsen wordt de vrije doorgang beperkt tot
    1,30 meter (inbegrepen een gedeelte van de boomkader).

    Samenvatting
    De verkavelingswijziging is principieel in overeenstemming met de planologische bestemmingen
    van het gebied maar kan vanuit oogpunt ruimtelijke ordening niet aanvaard worden. Ze kadert niet
    in een ruimere visie om de omringende gronden te ontwikkelen, er is geen akkoord omtrent de
    voorliggende wegenis en de verkaveling doorstaat de watertoets niet.
    Wegenaanleg
    De verkavelingsaanvraag omvat de aanleg van een nieuwe weg.
    Het college is van oordeel dat op basis van de ongunstige stedenbouwkundige beoordeling de
    vergunning niet kan worden verleend. Zodoende dient de gemeenteraad geen voorafgaandelijk
    besluit meer te nemen over het tracé van de nieuwe weg.
    Conclusie
    De verkavelingsaanvraag dient te worden geweigerd.
    Financiële gevolgen
    Nee
    Besluit
    Artikel 1
    Het college beslist het openbaar onderzoek af te sluiten.
    Artikel 2
    Het college beslist de ingediende bezwaren als ontvankelijk en gegrond te aanvaarden.
    Artikel 3
    Het college beslist het om het tracé van de nieuwe weg niet voorafgaandelijk aan de gemeenteraad
    voor te leggen.
    Artikel 4
    Het college beslist de verkavelingsvergunning te weigeren.
    Artikel 5
    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen voor de stad of het OCMW.


    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    liefdenetwerk
    www.bloggen.be/liefden
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs