Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    klukowski
    www.bloggen.be/klukows
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    joggerke
    www.bloggen.be/joggerk
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    vitalski
    www.bloggen.be/vitalsk
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    cullinair
    www.bloggen.be/cullina
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    vantjen
    www.bloggen.be/vantjen
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    vantjen
    www.bloggen.be/vantjen
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    10-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opnieuw vandalisme aan bijenkorven
  • vrijdag 07 oktober 2011, 13u24
  • in Politie
  • Bron Nieuwsblad
  • Auteur: Nicole Verstrepen
  • EKEREN - De eigenaar van elf bijenkorven in De Oude Landen stelde donderdagvoormiddag vast dat vier van zijn korven in brand waren gestoken. Zeven andere bijenkorven werden vernield.

    De imker werd voor de tweede keer op korte tijd geconfronteerd met vandalen. Op dinsdag 27 september werden er al eens vernielingen aangebracht aan zijn bijenkorven.

    De beschadigde korven werden ondertussen vervangen door nieuwe exemplaren. Lang heeft de imker van zijn nieuwe korven niet kunnen genieten.

    10-10-2011 om 17:55 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ekeren - Leugenberg

    Werken Agentschap Wegen en Verkeer aan kruispunt Klein Heiken

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 28/09/2011

    Het Agentschap Wegen en Verkeer start op maandag 3 oktober met de herinrichting van het kruispunt Leugenberg (N114) en Klein Heiken. Het opzet is om het kruispunt verkeersveiliger te maken, in de eerste plaats voor de zachte weggebruiker. Zo verdwijnt onder meer de bypass voor het verkeer richting Klein Heiken. De vrijgekomen ruimte biedt parkeergelegenheid aan omwonenden.

     

    Voor meer info:

    de persmededeling van het Agentschap Wegen en Verkeer,

    en de kaart van de toekomstige situatie.

    10-10-2011 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    09-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vandalisme aan bijenkorven
  • woensdag 28 september 2011, 18u18
  • in Politie
  • bron : Nieuwsblad
  • Auteur: Nicole Verstrepen
  • EKEREN - Een bewoner uit De Oude Landen stelde dinsdagavond vast dat een aantal van zijn bijenkorven op de grond lag. Iemand moet de korven omver geduwd hebben, waardoor ze beschadigd geraakten. Op het moment van de feiten waren de korven leeg. Er zaten met andere woorden geen bijen in. De eigenaar heeft geen vermoeden naar de daders. De politie onderzoekt de zaak

     

    09-10-2011 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    08-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Statiestraat : Riolerings- en bestratingswerken - fase 2

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 04/10/2011

    Op maandag 10 oktober 2011 start aannemer ATF in de Statiestraat (fase 2) met de feitelijke riolerings- en bestratingswerken.

     

    Omdat de winter niet meer veraf is, werd afgesproken dat er in twéé fasen zal gewerkt worden, om zo de overlast voor de bewoners tot een minimum te beperken.

    Een eerste fase, tussen De Noteschelp en spoorweg, start op 10 oktober en zal eind november afgerond worden.

    De tweede fase, van de spoorweg tot Schriek, zal opgestart worden na de feestdagen (voorjaar 2012).

    08-10-2011 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klein Heiken 2,5 maanden dicht aan kruispunt Leugenberg

    Bron : GVA 28/9/11

    De heraanleg van het kruispunt met de Leugenberg maakt dat het Klein Heiken op die plek 2,5 maanden wordt afgesloten.

    Het Agentschap Wegen en Verkeer start op maandag 3 oktober met de heraanleg van het kruispunt van de Leugenberg (N114) met het Klein Heiken op grondgebied Ekeren. Het opzet is dit kruispunt verkeersveiliger maken, in de eerste plaats voor de zachte weggebruikers. Verder worden maatregelen genomen om de snelheid van het gemotoriseerd verkeer naar beneden te halen op Klein Heiken én om de weggebruikers te ondersteunen door middel van verkeerslichten. Zo verdwijnt onder meer ook de bypass voor het verkeer richting Klein Heiken. De vrijgekomen ruimte biedt parkeergelegenheid aan omwonenden.

    De huidige inrichting van het kruispunt Leugenberg-Klein Heiken is een gevaarlijk punt, zeker voor de fietsers. Autoverkeer komende van de Leugenberg dat richting Kapellen en Hoevenen wil, houdt niet altijd rekening met eventuele fietsers die een ander traject volgen. Om de situatie te verhelpen start het Agentschap Wegen en Verkeer vanaf maandag 3 oktober met een herinrichting van het kruispunt.

    Het eiland in het midden van het kruispunt wordt weggehaald. De beide rijrichtingen van het Klein Heiken komen aan dat kruispunt opnieuw naast elkaar te liggen. De bypass verdwijnt, zodat automobilisten die van de A12 komen en richting Klein Heiken willen, na de werken ook aan de verkeerslichten moeten afslaan. Het weghalen van de vrije afslagbeweging is een bewuste keuze, net om de veiligheid van de zachte weggebruikers te verhogen. De vrijgekomen ruimte – door het weghalen van het middeneiland – biedt parkeergelegenheid voor de nabijgelegen huizen.

    Werfsituatie Tijdens de hele ingreep wordt het Klein Heiken afgesloten aan het kruispunt met Leugenberg. Dat betekent dat automobilisten in beide richtingen moeten omrijden via de Leugenberg, de Antwerpsesteenweg (Hoevenen), de Molenstraat, de Hoevensebaan en de Antwerpsesteenweg (Kapellen). Het tankstation blijft wel bereikbaar, langs Leugenberg en langs Klein Heiken. Fietsers en wandelaars krijgen een doorgang langs de werfzone. Het einde van de werken is voorzien voor half december, maar is uiteraard afhankelijk van de weersomstandigheden.

    Met vragen en/of opmerkingen kan je ook steeds terecht bij de verkeersdienst van de lokale politie Noord: 03 660 09 42, 43 of 56.

    Roland Haentjens

    08-10-2011 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groenen verwijten NMBS 'maffiapraktijken'
  • donderdag 06 oktober 2011, 15u52
  • Bron: belga
  • Auteur: bvb
  • De Standaard
  • Groen! en Ecolo zijn absoluut niet te spreken over de plannen van de NMBS om een toeslag in te voeren voor alle reizigers die zonder ticket opstappen.

    "Hoe kan je iemand die zonder ticket de trein opstapt een toeslag laten betalen, als je overal ten lande loketten sluit?", vragen Kamerleden Stefaan Van Hecke (Groen!) en Ronny Balcaen (Ecolo) zich af. Volgens hen lacht de NMBS de reiziger gewoon in zijn gezicht uit.

    Treinbegeleiders zouden in de loop van 2012 geen rekening meer houden met excuses van reizigers die zonder ticket opstappen. Reizigers betalen dan altijd een toeslag van 7 euro als ze in de trein zelf een biljet willen kopen. Nu is dat kosteloos als je opstapt in een onbemand station, zolang je de treinbegeleider maar waarschuwt. Bij een station met een verkoopsloket betaalt de reiziger 3 euro extra. De beslissing over de maatregel zou morgen/vrijdag vallen.

    Voor Groen! en Ecolo kan het voorstel niet door de beugel. Zo’n maatregel invoeren op een moment dat overal loketten gesloten worden, kan niet voor de groenen. "Je kan toch niet eerst de dienstverlening afbouwen en er dan ook nog eens geld voor vragen. Dergelijk gedrag verwacht je eerder in slechte maffiafilms", stellen Van Hecke en Balcaen.

    De groenen zijn ook niet onder de indruk van de uitleg van de NMBS dat reizigers gebruik kunnen maken van de automaten. "De NMBS mag dan wel beweren dat die niet vaak stuk zijn, wie regelmatig in de grote stations komt, weet hoe moeilijk het is om een werkende automaat te vinden", luidt het.

    Volgens de groenen is het nieuwe voorstel het zoveelste bewijs dat de NMBS "het noorden kwijt is".

    Nadat de NMBS eerder al de loketten sloot in 38 Belgische stations, volhardt ze nu in haar misprijzen tegenover de treinreiziger door haar voornemen om niet minder dan 300 treinen af te schaffen en om een toeslag in te voeren voor alle reizigers die zonder ticket opstappen. Morgen valt hierover een beslissing bij de NMBS. Een dergelijke beslissing is de reiziger in zijn gezicht uitlachen.

    Stefaan Van Hecke, Kamerlid Groen!: “De NMBS heeft dringend nood aan een beleid dat voluit de belangen van de reiziger verdedigt. Hoe kan je iemand die zonder ticket de trein op stapt een toeslag laten betalen, als je overal ten lande loketten sluit? Je kan toch niet eerst de dienstverlening afbouwen en er dan ook nog eens geld voor vragen? Dergelijk gedrag verwacht je eerder in slechte maffiafilms.”

    Groen! en Ecolo zijn niet onder de indruk van de uitleg van de NMBS dat de reizigers gebruik kunnen maken van de automaten. De NMBS mag dan wel beweren dat die niet vaak stuk zijn, wie regelmatig in de grote stations komt, weet hoe moeilijk het is om een werkende automaat te vinden. Bovendien zijn de machines traag en werken ze niet met een kredietkaart. Alvast de vele internationale reizigers in het station van Brussel Luchthaven worden op die manier 7 euro lichter gemaakt.

    Daarenboven zal de eventuele beslissing om treinen af te schaffen duizenden reizigers uit minder bevolkte regio’s wegjagen van het openbaar vervoer. Op het werk geraken of de trein nemen buiten de piekuren wordt zo voor velen onmogelijk gemaakt. Net het omgekeerde van wat de NMBS zou moeten doen.

    Groen! en Ecolo herinneren de NMBS-directie eraan dat je de stiptheidscijfers niet opkrikt door de dienstverlening te verminderen. Besparingen mogen niet leiden tot een afbouw van de hoofdopdracht van de vervoersmaatschappij. Er bestaan andere middelen om de financiële uitdagingen aan te pakken, zoals de ontdubbeling van bepaalde taken en uitgaven bij de drie entiteiten (bv. Op het vlak van informatica) of de kosten van de coördinatie tussen de drie entiteiten die geschat worden tussen 50 tot 100 miljoen euro.

    “Er moet ook gekeken worden naar de geldstromen binnen de groep. Deze bevoordelen thans Infrabel en de NMBS Holding, maar verzwakken de NMBS zelf. Meer nog, de kosten die de NMBS betaalt aan Infrabel om gebruik te kunnen maken van de infrastructuur zijn de hoogste in Europa. Het is toch te gek voor woorden dat de NMBS mee in financiële problemen komt door haar eigen zusterondernemingen?”, aldus Van Hecke.

    De NMBS moet steeds haar hoofdtaak voor ogen houden : een kwaliteitsvolle, stipte en confortable dientverlening voor alle treinreizigers. Het zoveelste besparingsplan van de Raad van Bestuur van de NMBS vindt dan ook geen genade in de ogen van Groen! en Ecolo.

    Kamerleden Van Hecke en Balcaen zullen vrijdag dan ook aanwezig zijn op de actie waarvoor TreinTramBus, navetteurs.be en de vakbonden oproepen.

    Bron:Stefaan Van Hecke (federaal parlementslid) “Mobiliteit en verkeersveiligheid”

     

    08-10-2011 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    07-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renovatiewerken Hof de Bist - infoavond 11 oktober

    Infoavond 11 oktober, 19u30

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 29/09/2011

    Volgend jaar beginnen de renovatiewerken aan Hof de Bist. Het voorontwerp van de plannen daarvoor is klaar.

     

    Om de Ekerenaars hierover goed te informeren, zullen de plannen toegelicht worden tijdens een panelgesprek, dat zal plaatsvinden in zaal De Nobele Donk, Jozef Ickxstraat 10, op dinsdag 11 oktober, om 19u30.

    Na deze toelichting zal er ruimte zijn voor vragen en feedback van de aanwezigen.
    U bent van harte welkom op deze informatieavond.

    Deelnemers kunnen hun komst te bevestigen bij het stedelijk wijkoverleg op tel. 03 338 29 07 of via wijkoverleg.ekeren@stad.antwerpen.be.

    07-10-2011 om 13:05 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorontwerp Kristus-Koningplein

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 27/09/2011

    In juni keurde de Ekerse districtsraad het voorontwerp voor het nieuwe Kristus-Koningplein goed. De heraanleg moet het dorpscentrum van Ekeren extra leven inblazen.

     

    Plein om te ontspannen

    Het plein is in de eerste plaats een aangename ontmoetingsplek, waar u met vrienden kunt afspreken en ontspannen.

     

    Groen plein

    In het voorontwerp vormde de bomen een heel belangrijk onderdeel. Die zullen het plein een herkenbaar beeld geven en door ze op de juiste plekken te plaatsen zijn ze ook zichtbaar vanuit de zijstraten. De bomen staan ook niet te dicht op elkaar zodat ze de kans krijgen om mooi uit te groeien.

     

    Plein voor evenementen

    In het midden komt een glanzend, granieten vlak dat het hart van het plein vormt. Deze bijzondere vloer is groot genoeg om activiteiten te laten plaatsvinden, maar ook leeg is dit vlak zeker de moeite waard.

    Omdat het plein een ontmoetingsplaats vormt, onderzoekt het districtsbestuur de mogelijkheid om er de wekelijkse markt te organiseren. Bovendien engageert het zich om er zoveel mogelijk evenementen te laten plaatsvinden.

     

    Plein om te parkeren

    In het vernieuwde voorontwerp werd het aantal parkeerplaatsen opgetrokken, want het plein krijgt een parkeerstrook langs drie zijden. Ook in de aanpalende straten komen er extra plaatsen bij. Als beginpunt van de winkelstraat wordt aan de kant van de Dorpstraat een fietsenstalling geplaatst op het Kristus-Koningplein.

     

    Infoavond

    Op 28 september 2011 vond een informatieavond plaats over het voorontwerp. Hieronder kan u de presentatie en het pleinontwerp downloaden.

     

     http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Districten/Ekeren/20110928_presentatie_LAND.pdf

     

     

     

     

    Bijlagen:
    http://www.antwerpen.be/docs/Stad/Districten/Ekeren/20110928_presentatie_infoavond.pdf   

    07-10-2011 om 13:03 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jozef Ickxstraat - enquête

    Bewonersbevraging vóór heraanleg

    Nieuwsbericht gepubliceerd op 27/09/2011

    Het districtsbestuur wil werk maken van de heraanleg van de Jozef Ickxstraat. Eerst wordt daarvoor een voorontwerp opgemaakt. Als alles volgens plan verloopt, kan (ten vroegste) in 2013 met de werken worden gestart. Dit project is voorzien in de meerjarenplanning van het district.

     

    Bij het maken van de plannen wil het bestuur zoveel mogelijk rekening houden met de wensen en meningen van de bewoners. Daarom kunnen ze door een vragenlijst invullen die in de straat gebust is. De  gegevens die zoo verzameld worden, zullen dan zoveel mogelijk opgenomen worden in het voorontwerp.

     

    Deze enquête kan schriftelijk ingevuld worden, en vóór 15 oktober terugbezorgd in het districtshuis; ze kan ook digitaal ingevuld.

     

    07-10-2011 om 12:50 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Man protesteert tegen fietsbeugels op 'zijn' stoep
  • dinsdag 04 oktober 2011, 03u00
  • bron : Nieuwsblad
  • Auteur: Nicole Verstrepen
  • Kapelsesteenweg Mariaburg

    EKEREN - Ludo Geenen (65) was niet weinig verbaasd toen hij afgelopen donderdag merkte dat er drie fietsbeugels voor zijn deur werden aangelegd. Zeker omdat die fietsbeugels volgens hem deels op zijn privé-eigendom zouden komen te staan.

    Met een ludieke actie maakte Ludo Geenen maandag duidelijk dat hij hiermee niet akkoord kan gaan. 'Die fietsbeugels komen immers half op mijn privé-grond te staan', stelt hij. Het huis van de gepensioneerde begrafenisondernemer staat, net als dat van enkele van zijn buren, enkele meters achter de rooilijn. 'Toen in 1958 de stoep werd heraangelegd, hebben wij in gezamenlijk overleg en op eigen kosten ook van onze kleine voortuin een stoep gemaakt, zodat onze klanten niet door het zand naar onze uitstalramen moesten lopen. Het mag er hier dan wel uitzien als een breed voetpad, maar eigenlijk zijn er maar vier tegels eigendom van de stad', legt hij uit.

    Privé-eigendom

    Ludo Geenen betreurt het dan ook dat het stadsbestuur zonder enige vorm van verwittiging of overleg begonnen is met de werken. Om zijn standpunt kracht bij te zetten, sleepte hij maandag twee stoelen, een tafel én een tapijt naar buiten. Hij installeerde een gezellig salonnetje op het stukje eigendom voor zijn deur. 'Ik vraag de voorbijgangers hun voeten te vegen. Ah ja, ze begeven zich op privé-eigendom', knipoogt hij. De man merkt nog op dat wanneer hij zijn eigendom zou afsluiten of terug een voortuintje zou aanleggen, de voetgangers geen voetpad meer zouden hebben door de fietsbeugels.

    Het stadsbestuur plande de fietsbeugels vlakbij de bushalte zodat pendelaars voortaan hun fiets netjes zouden kunnen achterlaten. 'Maar aan de andere kant van de bushalte komen ook drie beugels, daar waar de stoep uitstulpt, volledig op de eigendom van de stad. Kunnen daar dan geen zes beugels komen', vraagt Ludo zich af.

    07-10-2011 om 12:41 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Buurtbewoner reageert : Onvrede over communicatie rond werken

    Hierbij de volledige reactie van een inwoner van het Klein Heiken

    Beste,

    Ik had graag nog het volgende toegevoegd aan uw artikel op
    http://www.bloggen.be/ekeren_slp ivm "Onvrede over communicatie rond werken"

    Het Ekerse districtsbestuur wist dus blijkbaar wèl dat deze werken eraan
    kwamen. Wij, bewoners, wisten echter van toeten of blazen. Niemand die
    ons ooit heeft verteld dat er überhaupt werkzaamheden op til waren, laat
    staan wat deze werkzaamheden juist inhielden. Het districtsbestuur kan
    dan misschien wel onvrede hebben over de communicatie met de dienst
    Wegen en Verkeer, maar wij als gewone burgers hebben nog meer onvrede
    over de communicatie met ons eigen districtsbestuur! De voorbije 10 jaar
    krijgen we bijna wekelijks folders, flyers en krantenartikels in de bus
    ivm de Oosterweelverbinding. Met alle reclame daarrond kan je bijna een
    ganse kast vullen, ook al is er nog steeds niets concreets vastgelegd.
    Over ingrijpende werkzaamheden die gewoon aan je voordeur plaatsvinden
    daarentegen, wordt met geen woord gerept.

    Ook de communicatie tussen aannemer en bewoners loopt al vanaf dag 1 ook
    volledig mis. Amper 3 dagen voor de aanvang van de werkzaamheden komt de
    aannemer even aanbellen om je te vertellen wat het einddoel van de 2,5
    maand durende operatie is. Er wordt mij verzekerd dat ik ten allen tijde
    met mijn auto in en uit mijn garage kan, en als dat tijdelijk niet zo
    zou zijn, ik daar op voorhand van ging verwittigd worden. Woensdag 5/10
    kom ik rond 1700h thuis van mijn werk, en wat blijkt? De ganse rijweg is
    opgebroken, niemand heeft mij verwittigd, maar mijn auto staat wel nog
    in de garage. Ik ga uitleg vragen aan een werknemer die nog bezig is,
    maar die weet zoals verwacht van niks. "Ik voer enkel maar bevelen uit,
    meneer". De aannemer is op dat moment natuurlijk nergens meer te
    bespeuren. Gelukkig slaag ik er met de nodige rijvaardigheid, en met
    amper enkele centimeters overschot, nog net in om uit de garage te
    manoevreren, over de overblijfselen van het voetpad te slalommen en zo
    mijn auto te bevrijden uit zijn gevangenis.

    Eerlijk gezegd begrijp ik niet dat zulke toestanden in de 21e eeuw nog
    mogelijk zijn. Iedereen heeft radio, tv, internet, telefoon, gsm en/of
    smartphone. Iedere week vallen kilo's reclame en andere aankondigingen
    in je bus. En toch slaagt men er nog steeds niet in om alle betrokken
    partijen bij wegenwerken op een fatsoenlijke manier te informeren over
    wat, waar en wanneer die gaan plaatsvinden. Hallo, dit kan toch niet
    anders dan onwil zijn?

    Ik hoop dat dit artikel op één of andere manier ergens gepubliceerd
    geraakt, dat het op één of andere manier iemand bereikt die
    verantwoordelijkheid heeft en die verantwoordelijkheid ook gebruikt om
    nu eindelijk eens iets te doen aan deze aanhoudende wantoestanden. Ik,
    als gewone en totaal onmachtige burger, ben het spuugzat om als
    onbeduidende kakkerlak beschouwd te worden en dat in een stad die "van
    iedereen is".

    Vriendelijke groeten,

    Marc Piessens
    Klein Heiken 1/1
    2180 Ekeren

    07-10-2011 om 12:38 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jong Groen! gelooft niet in “less is more”

    (07/10/2011) Jong Groen! gelooft niet in "less is more"-strategie van de NMBS
    Jong Groen! betoogt vrijdagochtend mee met TreinTramBus tegen het afschaffingsplan van de NMBS. Onder het motto "Wie kan feesten, moet kunnen opstaan" gaat Jong Groen! actie voeren tegen het plan van de NMBS om tussen de 300 en 600 treinen af te schaffen. In juni bouwde Jong Groen! nog een feestje op de laatste trein van Brussel richting Oostende (www.delaatstetrein.be). Toen werd door de NMBS beloofd dat de trein terug zou komen. Maar nu dit afschaffingsplan op tafel ligt, is Jong Groen! alle vertrouwen kwijt.

    "De less is more-strategie van de NMBS is de wereld op zijn kop. Er moet niet gesnoeid worden in het aanbod. De NMBS moet net meer klanten aan zich weten te binden. Als zou blijken dat de NMBS snoeit in de bewegingsvrijheid van de jongeren, dan mag de NMBS zich aan nog acties verwachten.", reageert Bart Dhondt, voorzitter van Jong Groen!.

    Marc Descheemaecker (baas van de NMBS) is van plan om treinen met een te lage bezettingsgraad af te schaffen en die treinen dan in te schakelen op de piekmomenten. "We zijn uiteraard voor aangename, kwaliteitsvolle treinreizen. Voldoende zitplaatsen zijn daarvoor een vereiste. Maar naast kwaliteit is ook het aantal treinen per dag en welke stations ze aandoen van belang. Zo niet, wordt de keuze voor het openbaar vervoer in plaats van de auto voor heel wat mensen veel moeilijker.", aldus Bart Dhondt.

    De jonge ecologisten zijn ervan overtuigd dat een voldoende ruim aanbod essentieel is om mensen te overtuigen het openbaar vervoer te gebruiken voor hun dagelijkse verplaatsingen. "Elke dag file, elke dag meer fijn stof in onze longen. Dan is het toch wel te zot dat we treinen afschaffen?", zegt Bart Dhondt. Jong Groen! vraagt de NMBS om meer duidelijkheid. "De langetermijnstrategie is zoek. Dat de NMBS het financieel moeilijk heeft en z'n huis op orde moet stellen, mag er niet toe leiden dat men snoeit in het aantal verbindingen. De NMBS moet niet inkrimpen, maar uitbreiden.", besluit Bart Dhondt.

    07-10-2011 om 12:27 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    03-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onvrede over communicatie rond werken
  • vrijdag 30 september 2011, 03u00
  • Nieuwsblad
  • Auteur: (env)  
  • EKEREN - 'De communicatie van de Vlaamse overheid over de heraanleg van het kruispunt Leugenberg - Klein Heiken kon vroeger', zegt het Ekerse districtsbestuur. 'We wisten dat deze werkzaamheden eraan kwamen, maar we waren niet op de hoogte van de timing. Erg jammer, want we hadden dit graag uitgebreider naar onze bevolking gecommuniceerd', stelt districtsvoorzitter Ronny Kruyniers (SP.A). Het districtsbestuur liet woensdagavond nog snel een bewonersbrief bussen in de omliggende straten. 'Misschien hadden we Ekeren inderdaad wat vroeger op de hoogte kunnen stellen. We doen aan onze kant anders ook ons best. Donderdag is de werftoezichter nog langs de school en andere betrokken partijen geweest om hen te informeren', stelt Erika Decorte van Wegen en Verkeer. (env)

    03-10-2011 om 12:38 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    28-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alleen efficiënt openbaar vervoer leidt tot autoluwe stad

    Bron : GVA   Nu eindelijk is besloten om ook het noordelijke deel van de Antwerpse Leien opnieuw aan te leggen, zijn er twee zaken om naar uit te kijken. Om te beginnen krijgt het noorden van de stad hierdoor een nieuwe en zoveelste duw in de rug. Na de aanleg van Park Spoor Noord en de ontwikkeling van het Eilandje zullen in 2016 ook de Leien dit ooit verpauperde stukje stad aangenamer maken.

    In datzelfde jaar worden ook voor tien kilometer nieuwe tramsporen opgeleverd. Vanaf dan zullen trams vanuit het hart van de stad het Eilandje en de grens van het district Ekeren bereiken.

    Niemand die eraan twijfelt dat deze nieuwe tramlijn een succes wordt. Het volstaat om even te kijken naar het gemiddeld aantal reizigerscijfers van tramlijn 3. De verbinding tussen Zwijndrecht en Merksem haalt met voorsprong de beste Vlaamse cijfers.

    Het verder vertrammen van Antwerpen is de enige juiste keuze voor de toekomst. Net zoals er weinig andere keuze is dan de centra van steden zoveel mogelijk autoluw te maken.

    De tijd dat dit een omstreden idee was, is gelukkig al een poosje voorbij. Zelfs ondernemersorganisaties zoals Unizo zeggen zonder verpinken dat minder auto's in de stad de enige optie zijn om onze steden leefbaar te houden. Zelfs winkelstraten hoeven voor deze organisatie, in ieder geval voor de Antwerpse afdeling ervan, niet langer en uitsluitend het rijk van Koning Auto te zijn.

    Maar daar staat natuurlijk wel iets tegenover. Namelijk een snel en efficiënt openbaar vervoer. We gaan niet flauw doen. Er worden de jongste jaren veel inspanningen geleverd om van Antwerpen een stad van en voor openbaar vervoer te maken. Niet in het minst door de Vlaamse overheid.

    Maar alles kan beter. Soms zelfs met relatief kleine ingrepen. Zo is de beïnvloeding van verkeerslichten voor het openbaar vervoer in Antwerpen nog altijd ondermaats. En ook de communicatie met de reiziger kan beter. Wat we missen, is een totaalplan om het openbaar vervoer met kracht en definitief als waardig alternatief aan de burger te presenteren.

    Als we willen dat mensen meer dan ooit hun auto voor de deur laten staan en met de bus of met de tram op pad gaan, moet de dienstverlening optimaal zijn. Zolang dit niet het geval is, blijven verstokte automobilisten achter het stuur zitten.

    Door Patrick Van de Perre

    28-09-2011 om 13:19 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    24-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezond boerenverstand gezocht!

    Zonder mij over het tracé uit te spreken vind ik de beslissing om de helft van het originele project van de bouwaanvraag (dat al geen volledige bouwaanvraag was) toe te wijzen een behoorlijke daad van onbehoorlijk bestuur.

    Meer nog, Vlaanderen zegt tegen de inwoners van Antwerpen gewoon " De pot op! Bouw al 1/4 (een tunnel en verkeerscomplex) zodat wij samen met het bouwen van een gevangenis is Beveren alle mogelijke alternatieven voorgoed blokkeren..." 

    DIT KAN NIET!

    1. Mogelijk nutteloos : enkel een volledig project zou mogen gestart worden.

    Je plant een weg met een tunnel onder een rivier. Je hebt geen vergunning om een weg te bouwen, maar de tunnel leg je al. Logisch toch. Je bouwt bij een huis toch ook eerst een trap en gaat dan kijken waar de deuren zullen komen... Wordt het weer iets Belgisch? Surf eens naar nutteloze bouwwerken. Zoals hieronder:

    Of de deze? Vlaamse Overheid en duur betaalde specialisten hebben dit gepland!

    Het DOELDOK :

    Bij het ontwerp van het Doeldok verwachtte men een spectaculaire groei van de petrochemische handel. Het dok is ontworpen voor de overslag van petrochemische producten. Daarom zijn schuine kaaimuren, i.p.v. rechte kaaimuren gebouwd, omdat overslag via pijpleidingen gepland was. Hierdoor kunnen geen andere schepen in het dok aanmeren.

    Het Doeldok is aangelegd in de periode tussen 1980 en 1987. Nog voor de voltooiing werd duidelijk dat het dok onbruikbaar was. Het dok komt ook niet voor in officiële voorstellingen van de haven. De kosten voor de aanleg zijn moeilijk te ramen; bedragen die in de media genoemd worden variëren van 2 tot 7 miljard BEF (van ca. 50 tot 175 miljoen EUR).

    In 1998 besliste de Vlaamse regering om het Deurganckdok aan te leggen, dat als getijdedok rechtstreeks op de Schelde aansluit. Om voor de overtollige grondspecie bij de graaf- en baggerwerken in het Deurganckdok een stortplaats te voorzien, werd besloten om de noordelijke helft van het Doeldok te dempen. Hiervoor moest halfweg in het Doeldok een dam opgetrokken worden, technisch een zeer complex werk omdat onder de bodem van het Doeldok vroeger al cellen gebouwd zijn waarin een laag van 10 meter weinig stabiel baggerslib is ondergebracht. De dwarsdam moet verhinderen dat een wolk van fijne zanddeeltjes zich over de hele Waaslandhaven verspreidt. De bouw van de dwarsdam in het dok die het te dempen gedeelte van het overige dok moet scheiden, startte in 2005.

    Ondanks dat het doeldok speciaal ontworpen is voor de olieindustrie is het dus nooit in gebruik genomen.

    2. Alle poorten voor schadevergoeding vanwege Noriant staan nu open

    Tot nu toe werd enkel een offerte gevraagd, weliswaar heel ingewikkeld en complex. Vanaf de selectie van Noriant als de "beste" offertegever, werd gestart met de bouwaanvraag waarin Noriant haar uiterste best heeft gedaan om BAM te steunen zowel op technisch als op financieel en publicitair vlak zonder dat Noriant ook maar enige zekerheid had dat het spel mocht worden gebouwd.

    Tot in 2010 werd verschillende malen in het Vlaams Parlement gevraagd naar het bestaan van een eventuele schadeclausule. Het is al raar dat zij dit moeten vragen = Vlaanderen is immers de contractant want BAM = Vlaanderen, nog raarder is dat telkens werd gezegd door Noriant "dat moet ge aan de experten vragen, dat kunnen wij niet zeggen, wij gaan nakijken wat onze rechten zijn". Onze verantwoordelijke verkozenen hebben verschillende malen publiekelijk gezegd dat er geen schadeclausule bestond.

    Door nu formeel te zeggen: "ge moogt de helft bouwen (tunnel en LO) als Europa over een jaar akkoord is", doe je steeds meer formele toezeggingen aan een consortium die dit met groot genoegen zullen gebruiken in de rechtszaak bij een afwijzing door Europa tegen de Vlaamse Overheid.

    (dus onze centjes  5 x verspilt    1. kosten voor advocaten zijn voor het consortium aftrekbaar (dus betalen minder belastingen) 2. De Vlaamse advocaten en experten worden met onze centjes betaald 3. De achterstand in rechtszaken neemt nog toe want hier zal tijd in kruipen 4. Bijkomende onderzoeken en aanvragen (MER,bouwaanvragen) door opdrachtgever BAM (= Vlaanderen = wij) zijn dan overbodig geweest 5. Alles staat weer enkele jaren achteruit : geen oplossing mobiliteit)

    3. Wat als het tracé van forum 2020 nu toch het beste is?

    Stel dat deze plannen door de Vlaamse Overheid zoals beloofd werkelijk worden onderzocht, dat er met de alternatieven echt rekening wordt gehouden en alle beloften inderdaad geen leugens en boerenbedrog zijn. (De eerste bewijzen moeten nog steeds geleverd worden) en dat die uiteindelijk een beter alternatief bieden. Wat dan???

    In dit dossier blijft de Vlaamse regering ons flagrant bedriegen. Zonder over complotten te spreken, is de wijze waarop men de burger blijft voorliegen echt een duidelijk onbehoorlijk bestuur.

    Guido Staes.

     

     

     

     

    24-09-2011 om 13:03 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oosterweel: Groen! waarschuwt voor "onbetaalbaar avontuur"

    Bron : GVA

    23/09 Als Europa ermee akkoord gaat, mag Noriant een deel van de Oosterweel beginnen bouwen. "Dit is de goedkeuring van het BAM-tracé. De regering legt hiermee de uitslag van het referendum naast zich neer en hypothekeert de leefbaarheid van Antwerpen", meent Antwerps Groen!-politica Mieke Vogels. Volgens haar stort de Vlaamse regering zich met de beslissing in een "onbetaalbaar avontuur".

    De Vlaamse regering heeft met bouwconsortium Noriant een akkoord bereikt rond de realisatie van de Oosterweelverbinding op Linkeroever, op voorwaarde dat de Europese Commissie geen bezwaar maakt.

    Groen!-politica Vogels is niet te spreken over de gang van zaken en schuwt daarbij de grote woorden niet. Zij spreekt van "een zwarte dag voor Antwerpen en voor de democratie".

    Volgens Vogels betekent de beslissing de definitieve verankering van het BAM-tracé. "De Vlaamse regering kiest dus voluit voor een stad vol autoverkeer en vrachttransport. Daarmee legt ze het resultaat van het referendum naast zich neer en hypothekeert ze de leefbaarheid van Antwerpen", klinkt het scherp.

    Vogels vreest ook voor de mogelijke financiële gevolgen. "Wat gebeurt er als de rest van het traject uiteindelijk niet doorgaat? Voor dit avontuur hebben we geen geld".

     

    24-09-2011 om 11:44 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noriant mag helft Oosterweelverbinding bouwen

    Bron : De Tijd

    Het bouwconsortium Noriant mag de helft van de geplande Oosterweelverbinding bouwen die de Antwerpse ring moet sluiten. Het gaat om een toltunnel onder de Schelde en het op- en afrittencomplex die de bereikbaarheid van de haven moet verbeteren.

    Voor het tweede deel van de Oosterweelverbinding - de nieuwe tunnels onder de dokken die de ter ziele gegane Lange Wapperbrug vervangen - wordt een nieuwe aanbestedingsprocedure opgestart. De Vlaamse regering maakte de nieuwe etappe in de Oosterweelsaga vrijdag bekend.

    Noriant, een consortium van bouwbedrijven als CFE, Besix, Cordeel, Vinci en Jan De Nul, was in 2008 aangeduid door de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) om het Oosterweelproject te realiseren: een 15 km lange verbinding die de Antwerpse ring rondmaakt. Pronkstuk zou een dubbeldekviaduct worden, met pijlers hoger dan de kathedraal. De bouwvergunning lag binnen handbereik.

    Maar het vervolg is bekend: de Lange Wapper werd weggestemd en de Vlaamse regering begroef in september vorig jaar de brug. Nieuwe tunnels kwamen in de plaats.

    De Vlaamse regering splitst het Oosterweelproject nu in twee. Het deel op de linkeroever waar geen discussie over was (de tunnel onder de Schelde en het Oosterweelknooppunt) en het herziene deel op de rechteroever van de Schelde. Het eerste deel mag Noriant bouwen.

    Voorwaarde is wel dat Europa zich akkoord verklaart. Dat is niet vanzelfsprekend, want de opdracht waarvoor Noriant als uitverkoren bouwconsortium werd gekozen, is gewijzigd. Het Rekenhof had de Vlaamse regering al gewaarschuwd dat het scenario het gelijkheidsprincipe tussen de kandidaat-bieders in het gedrang brengt. Maar de Vlaamse regering kiest toch voor het scenario. Er zijn wel clausules opgesteld die voorkomen dat Noriant een schadevergoeding eist voor het mislopen van de hele opdracht (inclusief Lange Wapperbrug).

    De realisatie van de Oosterweelverbinding op de rechteroever (rode kleur) belooft overigens ook een zware dobber te worden. Bijna alle ruimtelijke procedures moeten heropgestart worden en het project heraanbesteed. Hamvraag blijft ook of en hoe de Oosterweelverbinding (3 miljard euro) gefinancierd geraakt. De Vlaamse regering wil in 2020 de nieuwe Antwerpse ring inrijden.

    24-09-2011 om 11:38 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noriant krijgt groen licht voor Oosterweel

    vrijdag 23 september 2011 om 14u54 Bron : Trends

    Het bouwconsortium Noriant krijgt de goedkeuring van de Vlaamse regering om een eerste deel van de werken aan de Oosterweelverbinding uit te voeren. De Europese Comissie moet de deal wel nog bekrachtigen.

    De Oosterweelverbinding is de nieuwe Scheldekruising die de  Antwerpse ring moet sluiten. De tunnelconstructie zou het sluitstuk moeten worden van het masterplan dat de mobiliteitsknoop in en rond Antwerpen moet ontwarren.

    Het aanvankelijke plan - een brug over de Scheldestad - werd in een referendum door de Antwerpse bevolking weggestemd. Het alternatief waar nu voor gekozen wordt, bestaat uit een reeks tunnels.

    De werken waren eigenlijk al toegewezen aan Noriant, maar met de gewijzigde plannen was niet duidelijk of de deal kon standhouden zonder juridische gevolgen. In het andere geval kon Noriant met grote schadeclaims dreigen als het de werken niet toegewezen kreeg.

    Via de overeenkomst met de Vlaamse regering krijgt Noriant dus de werken op Linkeroever aan de toltunnel onder de Schelde toegewezen. Het kan nog wel een jaar duren vooraleer Europa het licht op groen zet. Als Europa "nee" zegt, moeten alle plannen opnieuw aanbesteed worden.

    De Vlaamse regering keurde intussen ook het akkoord met de stad en de haven van Antwerpen goed over de meerkost van de nieuwe Oosterweelplannen. Stad en haven leggen samen 352 miljoen euro op tafel.

    Voka

    In een reactie verklaarde Luc Luwel, directeur-generaal van Voka - Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland, blij te zijn dat er 'opnieuw beweging' zit in het Oosterweeldossier. Toch blijft de ondenemersorganisatie erg sceptisch over het totaalplan. Luwel hekelt de traagheid in een dossier 'dat zo belangrijk is voor Antwerpen en de Vlaamse economie'. Op basis van gegevens van het Vlaamse Verkeerscentrum berekende de organisatie nog dat  de jaarlijkse filekost in de regio Antwerpen oploopt tot 1,1 miljoen euro, voor in totaal meer dan 53.000 file-uren. "Er is veel en snel actie nodig", besluit Voka.  (Belga/BO)

    24-09-2011 om 11:33 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    23-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stedenbouwkundige vergunning - district Ekeren - Weide 31. Bouwen

    College van burgemeester en schepenen beraadslaging/proces verbaal

    Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.

    Zitting van vrijdag 9 september 2011

    Iedereen aanwezig.

    collegebesluit: 5951 van vrijdag 9 september 2011

    Stadsontwikkeling B-Punt

    15 Stedenbouwkundige vergunning - district Ekeren - Weide 31. Bouwen woning en bergplaats. Positief stedenbouwkundig attest. Goedkeuring. (Jaarnummer 5951)

    Agendapunt, college, gewone zitting, 17/01/2001, jaarnummer 121

    Auteur: Luc Jacobs

    Motivering

    Voorgeschiedenis

    Het college besliste in zitting van 17 januari 2001 (jaarnummer 121) om de besluiten waarbij stedenbouwkundige vergunningen en verkavelingsvergunningen worden verleend, stedenbouwkundige attesten worden afgeleverd, die het optreden in beroepsprocedures en in procedures van bouwmisdrijven en het formuleren van herstelvorderingen behelzen, als B-punt in de dagorde te behandelen.

    Feiten en context

    Aanvraag tot het bekomen van een stedenbouwkundig attest.

    Aanvrager: Van Hove Eric, Helhoekweg 13, 2310 Rijkevorsel.

    Ligging van het perceel: Weide 31, 2180 Ekeren-Antwerpen.

    Kadastrale gegevens: (afd. 33) sectie H nr. 274 K5.

    De aanvraag omvat: bouwen van een woning en bergplaats.

    Ontvangstbewijs: 18 juli 2011.

    Dossiernummer: 201111.

    De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en zijn uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing. Het ministerieel besluit van 19 juni 2008 waarbij werd vastgesteld dat de stad Antwerpen voldoet aan de vijf voorwaarden van artikel 7.2.1.§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. Dit besluit werd op 8 juli 2008 gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

    Stedenbouwkundige gegevens uit de plannen van aanleg, de ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

    Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen).

    Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaalculturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven.

    Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen.)

    De aanvraag dient beoordeeld te worden aan de hand van de voorschriften van het gewestplan.

    Watertoets

    Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (Belgisch Staatsblad 14 november 2003) dient het ontwerp onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

    Advies

    Op 18 juli 2011 werd advies gevraagd aan vastgoed en stadsprojecten Antwerpen. Zij brachten advies uit op 3 augustus 2011. Het advies is gunstig.

    Deel 2:

    Argumentatie

    Toetsing aan de wettelijke en reglementaire voorschriften Beoordeling

    Deze principiële aanvraag omvat het bouwen van een woning op een braakliggend perceel gelegen te Weide, tussen huisnummers 29 en 35, in het district Ekeren. Het voorstel omvat het bouwen nagenoeg aansluitend met de links en rechts gelegen bebouwing, zowel qua bouwhoogte als bouwdiepte, namelijk 2 bouwlagen onder een schuin dak met een helling van 45°. Op het gelijkvloers wordt een bouwdiepte van 17 meter gehanteerd en op de eerste verdieping 13 meter, dit laatste enkel in het verlengde van de perceelsbreedte aan de straatzijde. Er blijft voldoende open ruimte op het perceel over gezien de totale perceelsdiepte ruim 85 meter bedraagt. De dakbasis bedraagt 9 meter. Op het deel van het perceel dat zich achter het rechts aangrenzende perceel bevindt, wordt eveneens bebouwing voorzien tot op een diepte van 17 meter, dit enkel op het gelijkvloers.

    Het voorstel voldoet aan alle normen qua goede ruimtelijke ordening en kan bijgevolg gunstig geadviseerd worden.

    Conclusie

    Gunstig.

    Besluit

    Artikel 1

    Het college beslist een positief stedenbouwkundig attest af te leveren aan Van Hove Eric, Helhoekweg 13 te Rijkevorsel voor het bouwen van een woning en bergplaats te Ekeren- Antwerpen, Weide 31.

    Artikel 2

    Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.

    23-09-2011 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    22-09-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dieven aan de haal met offerblok Veltwijckkapel
  • dinsdag 20 september 2011, 16u03
  • in Politie
  • bron : Nieuwsblad
  • Auteur: Nicole Verstrepen
  • EKEREN - De toezichtster van de Veltwijckkapel stelde maandagavond vast dat dieven ervandoor waren gegaan met het offerblok. Het offerblok was nochtans bevestigd aan de muur en aan een ijzeren hek. De ijzeren ketting die het hek afsloot, werd gestolen en het offerblok werd uit de muur getrokken. Van de daders ontbreekt elk spoor. De politie onderzoekt de zaak.

    'Het offerblok was in de muur ingevezen en was bovendien aan het traliehek bevestigd met een ketting zoals je die gebruikt voor het vastleggen van een motor', vertelt Bert Van den Bossche van de Ekerse parochiefederatie. Wellicht lopen de kosten van een nieuw offerblok hoger op dan het bedrag dat de dieven buit maakten.

    De Veltwijckkapel is eigendom van de dochters van de overleden gravin Antoinette van de Walle de Ghelcke.

    Na het overlijden van de gravin en de hernieuwde belangstelling van haar dochters voor de kapel werd de omgeving ervan door buurtbewoners opgekuist. 'Jammer dat de kapel nu beschadigd geraakte door dieven', besluit Bert Van den Bossche.

    22-09-2011 om 13:30 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs