De bruggepensioneerde economiewatcher (3O november 2018)
KWARTDRAAI LINKS (deel 86)
Verontwaardig u (StepHane Hessel)
Met interesse en belangstelling de gele hesjes beweging gevolgd. Het was alsof die bijna uit het niets opdook en als een steekvlam naar boven kwam. Het ongenoegen zat echter al lang te sluimeren bij veel mensen en is als een zweer aan het uitbreken. Wie zijn zij ? Diegenen die nu spreken zijn de mensen zonder taal, lijkt het wel, mensen die je anders niet hoort, mensen die moeten zwijgen ook. Een soort fabrieksproletariaat, aangevuld met andere uitvoerende beroepen zoals zorgenden en dergelijke. Mensen die doorgaans geen beslissingsrecht hebben in hun werk en er van hen ook niet verwacht wordt dat zij beslissingen nemen. Mensen die veel moeten, maar weinig mogen. Zij zijn niet arm, of passen niet in de armoedestatistieken. Zij zitten net boven die categorie. Werkenden met een laag inkomen. Traditionele armen werken niet, die leven van een lage uitkering. Deze mensen werken wel, maar komen niet, of niet zonder zorgen rond als de maand ten einde loopt. Zij zien de realiteit van de facturen ; huishuur, elektriciteit. Algemene levensduurte. En die concentreert zich op een bepaald moment rond de benzine (en vooral) de dieselprijs en iets ruimer gezien vooral over belastingen en taksen. Ik stel mij de werkmens voor die s avonds na het werk naar het nieuws op TV kijkt. Zowat iedere week wordt er twijfel gezaaid of er nog elektrische stroom zal zijn na nieuwjaar en de meest gekke voorstellen worden als serieus gelanceerd, terwijl de prijs blijft stijgen en de regering die elektriciteit belast alsof het een luxeproduct is. En als de man in zijn werkplunje verder het nieuws volgt, komt een minister kloekweg zeggen dat hij 400.000 als extra krijgt omdat hij wenst te stoppen als politicus, en een collega komt zeggen dat CEOs in grote bedrijven nog veel meer krijgen ; zoals profvoetballers klagen dat tennissers meer verdienen dan zij met hun honderdduizenden Euros per jaar. En de regeringspartijen die blijven beweren dat de taks-shift prima is voor de gewone man. Toen Miranda Ulens gisteren op de radio de Belgische wetgeving rond beperking van loonmarge aanklaagde kon onze minister van financiën niet nalaten te tweeten dat België de lonen het meest had verhoogd in heel Europa. De gapende kloof tussen de politieke cijfers en de realiteit van de gewone man.
De ingehouden woede kropt verder op, maar moet eruit. Treffend voor deze gele hesjes is dat zij stil en duidelijk, met de vinger wijzen naar de ware schuldigen ; de politici, zij die het land besturen en verantwoordelijk zijn voor de taksverhogingen. Hoe dikwijls hebben wij niet gezien dat frustraties zich richten tot een beroepsgroep dichtbij de getroffenen. De werkloze die de OCMWer aanvalt of de werkende die de werkloze beschimpt en rechten wil ontzeggen. Die reflex is zelfs wetenschappelijk geduid. Het is ook treffend dat de oplossingen die zij aanreiken voor syndicalisten zeer goed gekend zijn. Lees er de Nieuwe werker op na en je vindt zo een antwoord op hun vragen. Verhoging van pensioenen, minimumloon optrekken naar 14 per u. Die eisen zijn gegroeid uit de strijd die nu al 5 jaar wordt gevoerd tegen de groeiende ongelijkheid.
Ik vraag mij af of die gele hesjes daar ook waren in Brussel, toen wij er met 120.000 waren om te betogen, of die keer met 100.000 of die andere keren. Droegen zij dan een syndicale kleur? Of waren zij er niet, en waren zij aan het werk terwijl hun delegees opstapten om de sociale rechtvaardigheid te prediken. De vraag moet dringend gesteld worden of onze rechtvaardige syndicale eisen bij die mensen toekomen en zij zich betrokken voelen. Of behoren wij syndicalisten ondertussen tot het establishment dat zij blijkbaar verfoeien. Het minste wat onze syndicale leiders kunnen doen is de hand uitsteken naar deze groep en hen verwelkomen en hen duidelijk maken dat hun strijd de onze is. En de gele hesjes boeken succes. Macron aaide hen. Verschillende politici sloven zich uit om maatregelen te bedenken die hen kunnen helpen, de ene al demagogischer dan de andere. De klimaatgroenen met hun regelneverij die taksen opleggen krijgen er van langs tot dat het fijn stof is weggeblazen . PVDA komt met het voorstel om de gezondheidsindex te herzien en de diesel terug in de korf te steken. Niet slecht, maar kameraad Hedebauw zou iets minder triomfantelijk mogen zijn want hij doet alsof de index die mensen iets oplevert terwijl het gewoon een (weliswaar rechtvaardige) inhaalbeweging is op de levensduurte naar de lonen toe.
Toch wel dringend om ons syndicaal memorandum in de praktijk en onder de politieke ogen te brengen.
Marc Boone
Wordt de lijn binnenkort een onderdeel van de Franse Spoorwegen?
Hoe kom je er erbij? De Lijn is toch nog volledig in handen van de Vlaamse overheid? Wie kent er Keolis?Misschien wel, misschien niet? Wel dat is een Franse autobusmaatschappij (70%) in handen van de Franse spoorwegen, en deels van een Britse investeringsmaatschappij. Keolis is sinds 2008 sterk actief in Belgie, en namen ze in een snel tempo familiale autobusfirmas over. In 2016 rijden er al 2500 Keolis bussen rond in Belgie, niet allemaal met het logo van keolis , maar 450 bussen dragen het logo van TEC, en 300 bussen dragen het logo van DE LIJN. Keolis blijft groeien, dit jaar nam Keolis het busbedrijf Open Tours (380 medewerkers, en 180 bussen) over , Open Tours verzorgt het passagiersvervoer op Zaventem.
Volgens Ceo De Prycker vroeger ceo van Mediamarkt, blijft het niet daarbij, De lijn heeft een nieuwe structuur ontwikkelt met 15 vervoerregios, daarbij kunnen de regios zelf hun openbaar ( combinatie, bus, deelfietsen, taxis, schoolvervoer, belbussen) vervoer regelen. Wij zijn voorbereid om daar een groot stuk van die markt in te nemen, aldus De Prycker. Keolis heeft in Belgie 43 filialen en 3200 werknemers. Vervoerregios de laatste stap naar volledige privatisering? Zijn we straks net als voor energievoorziening (Engie) ook voor het openbaar busvervoer afhankelijk van de Franse Overheid?
Weekoverzicht
Vrijdag 24 november 2018
Ackermans & Van Haaren
De Belgische holding kwam voorbeurs naar buiten met resultaten voor het derde kwartaal. De nettokaspositie bedroeg 109 miljoen EUR, zon 60 miljoen lager dan het jaar voordien. Het management waarschuwde dat het nettoresultaat dit jaar wellicht lager zal uitvallen door het verlies op Distriplus in 2018 en de niet-recurrente herwaarderingsmeerwaarde van 19,8 miljoen EUR in verband met Sipef die in 2017 werd geboekt
CFE
CFE publiceerde deze ochtend gemengde resultaten. Enerzijds steeg de omzet van 2,3 miljoen EUR tot 2,8 miljoen EUR, anderzijds zag CFE het orderboek flink dalen van 4,9 miljoen EUR eind 2017 naar 4,1 miljoen EUR eind september. Het management verwacht een forse omzetgroei in 2018, zowel bij DEME als in de bouwactiviteiten. Verder mikt het op een EBITDA-marge tussen de 16% en 20%
Renault
Volgens bronnen binnen Nissan zou de Japanse automaker de samenwerking met Renault herzien, in de nasleep van de kwestie met voorzitter Carlos Ghosn. De Japanners zouden graag zien dat de samenwerking meer op basis van gelijken zou worden voortgezet. Daarbij zou in eerste instantie gekeken worden naar de aandeelhoudersstructuur.
Zaterdag 24 November 2018
Nationale dag van de Gele Hesjes in Parijs, tegen de hoge brandstofprijzen, in Charleroi eveneens actie maar gepaard met veel geweld. Jammer. Gelukkig waren er geen allochtonen bij betrokken, die waren aan het werk druk bezig tot laat in de avond met onze pakjes van Black Friday te bedelen. Waarvoor dank.
Zondag 25 november 2018
· Spa wil het zogenaamde cliquesysteem (prijsdalingen van brandstof afremmen door accijnzen te verhogen) afschaffen, het cliquesysteem bestaat reeds lang maar werd nog verscherpt in november 2015, door de diesel meer af te stemmen op de prijs van de benzine uit milieuoverwegingen maar vooral om het begrotingstekort op te vullen.
· CD&V wil een deel van de opbrengst van hogere dieseltaksen spenderen om de welvaartsenveloppe te verhogen.
· PVDA wil brandstof terug volwaardig in de index.
· Groen wil de bedrijfswagens en salariswagens zwaar aan banden leggen.
· NVA wil het cliquesysteem herbekijken zonder al te veel enthousiasme, want het geld is nodig om de taxshift te betalen, volgens Minister Van Overtveldt heeft deze regering genoeg gedaan voor laagverdieners.
Het Cliquesysteem is onderdeel van de alternatieve financiering van de sociale zekerheid maar vooral om de staatskas te vullen, de Vlaamse regering is bezig om aan een studie om volgend jaar na de verkiezingen rekeningrijden in te voeren, hoe meer kilometers hoe meer belastingen, en een eventuele gedeeltelijke vrijstelling voor woon-werkverkeer. Voor rekeningrijden bestaat er alvast een brede consensus.
Volgens de website doorbraak.be nauw verbonden met de NVA, bereidt de NVA vervroegde verkiezingen voor, naar aanleiding van het al dan niet goedkeuren van het VN migratieverdrag.
Maandag 26 november 2018
Sterke start van de Europese beurzen door een mildere toegeeflijkere toon van de Italiaanse regering, en het Europees akkoord rond de Brexit.
Opiniemaakster Emmanuelle Praet wordt tijdelijk geschorst na haar uitspraak in Cest pas tous les jours dimancheeen programma van RTL, ze verweet de gele hesjes dat zij op de verkeerde partijen stemmen, ze bedoelde hiermee vooral Ecolo, volgens haar is het deze partij die steeds meer milieubelastingen wil. Na een klacht van Ecolo die haar verweet van onwaarheden te vertellen, wordt zij nu tijdelijk?? Geschorst als opiniemaakster voor het wekelijkse programma. De meeste journalisten en politici vooral vanuit rechtse hoek (MR,NVA) reageren uiterst negatief op de beslissing van RTL.
(later deze week heeft RTL, definitief de samenwerking met Emmanuelle Praet opgezegd)
Slechts 56% van de Belgische bedrijven dient tijdig hun jaarrekening in bij de Nationale bank. Er is al een spectaculaire stijging van de gerechtelijke ontbindingen van vennootschappen. Tot 2016 waren er een duizendtal per jaar. In de eerste tien maanden van 2018 stond de teller al op meer dan 5.000. Ruim 80 procent daarvan was in Wallonië. Antwerpen is de enige Vlaamse stad in de top vijf..
Belgische winkels verliezen 5,5 miljard omzet aan het buitenland (De Tijd, 17 november). Omdat wij steeds meer en vaker shoppen bij Zalando, Bol.com en Coolblue. Massaal vloeit het geld uit onze lokale economie weg. En daarmee, zo becijferde de handelsfederatie Comeos, gaan 30.000 jobs verloren.
We durven niets nieuws op te bouwen en hollen achter de feiten aan. We zijn een land geworden waar politici in een krampachtig achterhoedegevecht hun broek afsteken om een distributiecentrum van Alibaba te mogen bouwen. Waarin Belgische werknemers dan pakjes gaan behandelen van een Chinees softwarebedrijf. Dat Alibaba geen retailer is, is zelfs niet eens tot ze doorgedrongen. Ik vrees dat mijn kleinkinderen zo opgroeien in een vierdewereldland. Een land zonder visie. En dus zonder toekomst.Volgend jaar gaat Alibaba de keten omdraaien: consumer to business. Alibaba, en Amazon uiteraard ook, grossieren in data en zetten die om in slimme modellen. Omdat ze ons door en door kennen, dringen ze onmerkbaar steeds meer en steeds dieper ons leven binnen.De apocalyps voor onze retail is dan ook nog maar net begonnen: 5,5 miljard is een peulschil, 30.000 banen zijn het topje van de ijsberg. Banken, verzekeraars, de automobielsector, voeding, ziekenzorg... Allemaal komen ze aan de beurt. Maar wat doen ze? Ze staan erbij en kijken ernaar. Rik Vera, auteur, keynote speaker en partner bij nexxworks
Gele hestjes nu ook in Vlaanderen? Een oproep tot actie, nu Vrijdag de wetstraat blokkeren, en Zaterdag actie in verschillende steden.
Hoe zit dat nu? Zaterdag met de gele hesjes actie voeren tegen de hoge dieselprijzen en Zondag klimaatbetoging om de diesel zoveel mogelijk te verbannen en ook is die betoging nu voor of tegen kerncentrales nu de befaamde Milieuwetenschapper Valerie Trouet pleit voor terug kerncentrales te bouwen, voor haar zijn die nog het minst milieuvervuilend, en er bestaan al goede technieken om kernafval te recycleren aldus de dame, alvast beter dan elektriciteit te produceren via , straaljagermotoren, bruinkool, en generatoren die duizenden liters diesel verbruiken. Ja ik zou het ook niet meer weten?
Voor de liberale minister van Sociale Zaken Maggie De Block is het duidelijk: haar kiespubliek bestaat niet uit de harde kern van voetbalsupporters. De politica verraste dit weekend vriend en vijand door aan te kondigen dat ze versneld de sociale gunstmaatregelen van voetbalclubs wil aanpakken. Het gaat dan in eerste instantie om de vrijstelling van 80 % van de bedrijfsvoorheffing op lonen en wedden van spelers en trainers en een aantal RSZ-kortingen, geld dat bij de clubs blijft. Ik krijg enkel negatieve signalen. zegt De Block, onder meer verwijzend naar het feit dat Pierre François, CEO van de Pro League, blijkbaar buiten schot blijft. Voor Marc Coucke, tegelijkertijd voorzitter van de Pro League en eigenaar van Anderlecht, staat er meest op het spel. Zijn ploeg is jaarlijks goed voor een winst van 12,9 miljoen euro op kosten van de belastingbetaler, alleen al inzake RSZ.
De reisgroep Thomas Cook verlaagt andermaal de verwachtingen en verwijst daarvoor naar een zwakke Britse reismarkt. Nadat in september onder invloed van de warme zomer de lat voor de onderliggende operationele jaarwinst werd verlaagd naar 280 miljoen pond, mikt de groep voortaan op 250 miljoen pond. Het aandeel krijgt een pandoering van 23% , en staat nu meer dan 68% onder zijn hoogtepunt dit jaar. Nu de Brexit een feit is, gaan de Engelsen blijkbaar door de lage pond veel minder reizen. Ook het Duitse Tui deelt in de reismalaise maar niet met die omvang als Thomas Cook , het aandeel Tui verloor de laatste 6 maanden 30%.
Dinsdag 27 November 2018
KBC blijft ondertussen innoveren, want vanaf vandaag kunnen de klanten rechtstreeks via de KBC Mobile app een treinticket aankopen en onmiddellijk betalen. Hiervoor werkt KBC samen met Olympus Mobility. De ticketprijs wordt automatisch aangepast als het een treinticket betreft voor senioren of jongeren, of voor weekendbiljetten. KBC Mobile telde eind september meer dan 1.000.000 gebruikers. Het aandeel sloot gisteren op 62,84 euro
Diesel 1,577 per liter, waarvan 34% accijns,17% BTW, 37% productie, en 12% winstmarge
NMBS : amper 60,9% is tevreden over de dienstverlening bij de NMBS, in 2016 was dit nog 65,5%. Volgens ceo Sophie Dutordoir hebben de klachten vooral te maken met politieke keuzes in het verleden, lees besparingen. De vraag is of de regering gediend zal zijn met haar toch gewaagde uitspraak, ik vrees dat de dagen van Dutordoir bij NMBS stilaan zijn geteld. Misschien mag ze terug stilaan uitkijken om haar (Italiaans) restaurant te heropenen.
Woensdag 28 November 2018
De Amerikaanse president Trump dreigde gisteren na het sluiten van de Amerikaanse beurzen om een importtarief van 10%te heffen op smartphones en laptops die gemaakt worden in China. Apple zou een van de grootste slachtoffers zijn van een dergelijk tarief aangezien de iPhone grotendeels in China gemaakt wordt. Volgens Trump kan dit tarief overigens zeer eenvoudig doorgerekend worden naar de consumenten: zij kunnen dat zeer gemakkelijk aan
Vasco Zedelgem sluit haar deuren, 80 werknemers verliezen hun baan.
De Duitse commissie voor de exit uit steenkool heeft haar deadline voor een besluit uitgesteld van 11 december naar 2 februari 2019. Ze wil zichzelf meer tijd gunnen om de sociale impact op bepaalde regios waar de steenkoolindustrie sterk aanwezig is goed in te schatten. Het uitstel biedt de Duitse energieleverancier RWE ook meer tijd om zich hier op voor te bereiden.
Ook Macron stelt nu de volledige kernuitstap uit, in Frankrijk zijn er nog 58 kerncentrales, afhankelijk van de economische situatie worden tegen 2035 , 14 centrales gesloten. Kernenergie zorgen voor een lagere uitstoot tegen een lagere prijs aldus Macron. Een signaal dat er helemaal geen kernuitstap komt?
Heijmans en BAM onderzoeken een joint venture van hun asfaltcentrales. Dat vereist goedkeuring van de bevoegde mededingingsautoriteiten, maar kan er wel toe leiden dat de kennis, expertise en investeringen in innovatie worden gecombineerd. Lees: kosten dalen en marges kunnen stijgen, door de capaciteit beter te benutten en de bezettingsgraad te verbeteren.
De netbeheerders Eandis en Infrax zullen op 1 januari de toegang tot het net afsluiten voor de Hasseltse stroomleverancier Energy People, goed voor 9.000 klanten
Onderwijs : de volgende Vlaamse regering zal een half miljard per jaar meer moeten reserveren voor het secundair onderwijs door de aangroei van de leerlingen. Tot 2025 is er een geleidelijke stijging van 50000, van 408814 naar 458893. Bovendien is het Vlaamse secundair onderwijs een van de duurste van Europa. Dat blijkt uit internationaal vergelijkend onderzoek van de rijkelandenclub OESO. Terwijl er in Vlaanderen een leerkracht per tien leerlingen in het secundair onderwijs is, ligt het OESO-gemiddelde op een op 13. Door het grote aanbod aan studierichtingen zijn er soms klassen met slechts een paar leerlingen. Bovendien kent Vlaanderen vrijheid van onderwijs waardoor er scholen van verschillende onderwijsverstrekkers zijn. Scholen van verschillende netten bieden soms op een boogscheut van elkaar dezelfde richtingen aan om de schoolkeuze te garanderen, hekelt de Vlaamse werkgeversorganisatie Voka. Zo worden kleine klasjes in stand gehouden.
Het Duitse economische magazine Wirschaftswoche schreef dinsdag, op aanhaling van Europese bronnen, dat president Trump mogelijk al volgende week extra belastingen gaat heffen op ingevoerde autos. Hij zou het besluit nemen na de G20-top in Argentinië. De importheffing zou 25 procent bedragen en alle landen treffen met uitzondering van Canada en Mexico. Uitzonderingen voor bepaalde autotypes zouden er niet zijn. Autoaandelen en aanverwanten ( Melexis, Faurecia, Bekaert) krijgen het terug moeilijk.
Het ziet er naar uit dat de Italiaanse regering toch geen veranderingen gaat aanbrengen aan haar omstreden begrotingsplannen. Vicepremier Matteo Salvini had maandag gesuggereerd dat Rome bereid was water bij de wijn te doen, maar premier Giuseppe Conte fluit hem nu terug. De sociale cohesie is belangrijker dan een begrotingscijfer, luidt het
De West-Vlaamse producent en verdeler van diepvriesgroenten DArta koopt haar Italiaanse sectorgenoot Agrifood op. DArta is in handen van de families Talpe en De Backere en behoort tot de grotere Vlaamse groentenverwerkers. Agrifood is een familiale groentenverwerker die eveneens diepvriesgroenten produceert. Het bedrijf is gevestigd in de stad Celano in de Abruzzo in midden Italië. Al zijn productie wordt afgezet in Italië. Daarmee is DArta verankerd in het Zuid-Europese land
Er valt in België zeker heel wat te zeggen voor protest tegen de zware belastingdruk, maar protesteer dan tegen de belastingdruk op arbeid, niet tegen die op diesel. En voer dan meteen ook actie voor stevige besparingen op de overheidsuitgaven, want dat is de enige realistische manier om die belastingverlagingen te financieren. In die context mag ook de politieke recuperatie iets minder hypocriet. Enerzijds pleiten voor lagere belastingen, en anderzijds protesteren tegen besparingsinspanningen is onzin. En kies misschien een andere kleur voor die hesjes, alles liever dan geel. Bart Van Craeynest, hoofdeconoom Voka.
8,2 miljoen elektronische transacties op Black Friday, 15 % meer dan een doordeweekse Vrijdag, of 13% meer dan de Black Friday vorig jaar.
Het verloningsbeleid voor het personeel van de staatsbank Belfius, vooral de bedienden, gaat op de schop. Dat kan leiden tot het afschaffen van de barema's en de invoering van een prestatiegericht verloningssysteem, schrijft De Tijd woensdag.
Naar aanleiding van het nieuws dat de Amerikaanse autobouwer General Motors wellicht meer dan 10.000 jobs schrapt in Noord-Amerika dreigt Donald Trump ermee alle subsidies die naar GM stromen stop te zetten. In een tweet reageerde Trump: 'Ik ben er om Amerika's arbeiders te beschermen!'
Aéroports de Paris, de aandeelhouder van de luchthaven van Luik, heeft tijdens een raad van bestuur vorige week de komst van Alibaba naar Luik geblokkeerd, melden Le Soir en La Libre. Volgens een van de bronnen was het de koerierdienst Fedex die gelobbyd zou hebben bij het bedrijf Aéroports de Paris, met de blokkering door de bestuurders tot gevolg. Het Amerikaanse Fedex kondigde vorig jaar nieuwe investeringen aan om zijn Luikse verankering te versterken en lonkte naar terreinen die aan Alibaba beloofd zijn, schrijft Le Soir. Die terreinen zouden 22 hectare betreffen
Donderdag 29 November 2018
Als er een wisselmeerderheid komt rond het VN-migratiepact dan is het afgelopen met deze regering ( Peter De Roover fractieleider NVA)
De Duitse chemie- en farmareus Bayer wil 12.000 van de 118.200 banen wereldwijd schrappen tegen eind 2021. Dat gebeurt in het kader van efficiëntieverhogende maatregelen na de overname van het Amerikaanse Monsanto, meldt de Duitse chemiereus uit Leverkusen donderdag. Een groot deel van de banen verdwijnt in Duitsland, klinkt het. Het is nog niet duidelijk of ook in België banen zullen verdwijnen. Bayer stelt een duizendtal mensen tewerk in Belgie.
De wereldwijde beurzen kennen een vliegende start, beleggers denken dat de FED( speech Jerome Powell), niet meteen de Amerikaanse rente zal verhogen, de vraag is of hun vermoeden klopt, op 12 december (rentebesluit) zullen we het uiteindelijk weten of de Amerikaanse rente al dan niet verhoogd.
Als we de eerste notulen van CRB ( Centrale raad voor het bedrijfsleven) mogen geloven is er buiten de index, geen ruimte voor loonsverhogingen de komende 2 jaar. Minister Peeters countert het nieuws in het Parlement, ABVV verspreidt verkeerde informatie, er zijn nog helemaal geen notulen van de CRB gekend.
Stefaan Michielsen ( De Tijd) : stop het carcan van de loononderhandelingen, geen interprofessioneel akkoord meer, en laat de bedrijven en sectoren en vakbonden vrij bij loononderhandeling, het ene bedrijf kan loonopslag verteren, andere bedrijven weliswaar niet. En dan komt het : de vakbonden moeten wel de automatische index laten vallen. Bij vrije onderhandelingen krijg je zeker een grotere kloof tussen hoog en laag geschoolden, tussen technische en niet technische werknemers. Kortom waar de arbeidskrapte het grootst is, zullen de grootse loonstijgingen kennen.
Na BMW gisteren kondigde ook Volkswagen aan een nieuwe fabriek in de VS te willen bouwen. Waar die komt is nog niet duidelijk, maar wel is zeker dat er vanaf 2020 elektrische wagens van de band zullen rollen die marktaandeel moeten afsnoepen van Tesla. Eerder deze maand kondigde de groep aan een investeringsenvelop van 44 miljard euro vrij te houden voor de ontwikkeling van elektrische wagens, zelfrijdende wagens en mobiliteitsdiensten.
Bpost kondigt aan dat de gemiddelde tarieven voor alle binnenlandse post 4,6% zullen stijgen in 2019 en dat het vanaf 1 januari zowel een Prior- als een Non Prior-dienst zal aanbieden voor binnenlandse post. Toch wel opmerken dat het Bpost na een zware terugval, deze week zich toch wat heeft herpakt, het aandeel ging deze week al 17% al hoger.
Tis geen waar hé, de zo bij de vrijzinnigen sterkgewaardeerde filosoof Maarten Boudry, pleit nu ook het behoud van Kernenergie. ( De Afspraak 28 November)
NVA trekt aan de mouw Jean-Marie Dedecker om in West-Vlaanderen te trekken voor de NVA, Jean-Marie Dedecker boezemvriend van staatsecretaris Theo Francken houdt zijn antwoord in beraad. Jean-Marie Dedecker sprak zich eerder uit tegen het cordon sanitaire tegen het Vlaams belang.
Vrijdag 30 november 2018
De Europese beurzen terug naar af, de angst voor nieuwe importheffingen van Trump, en een sterke groeivertraging is hier blijkbaar de oorzaak.
De Limburgse Lydia Peeters volgt Bart Tommelein op als Vlaams minister van Begroting en Energie
Lezersbrief in verband met artikel verleden week in de economiewatcher :
Stefaan,
Wat is nu eigenlijk je visie? Als ik je redeneringen kan volgen:
- Je klaagt de mechanismen van het kapitalisme aan, zoals hieronder nog van bv CVC en Bpost. Volledig terecht en heel interessant.
- Je klaagt aan dat de politici van rechts tot en met de sociaal-democratie globaal mee-gaan met die politiek van multinationals die oa door Europa wordt opgelegd. Volledig akkoord.
- Maar dan is je conclusie dat er (1) binnen het kapitalisme geen marge is voor een andere politiek door oa het EU-Stabiliteitspact en dat er (2) geen uitweg is naar een ander maatschappelijk systeem, het socialisme. In tegenstelling tot de PVDA die het socialisme in Venezuela rooskleurig zou voorstellen... Twee maal niet akkoord.
1)Om met het laatste te beginnen: De PVDA heeft het al 1000 keer gezegd en deze week nog bij monde van Raoul Hedebouw in HUMO: Venezuela is geenszins het socialistisch model. Meer zelfs, de PVDA heeft helemaal geen modellen. In de laatste Congrstekst staat wel een eigen alternatief uitgewerkt aangepast aan een moderne maatschappij. Met een socialiseren van de bank-en energiesector, met een uitgebreide burgerparticipatie, met een sterk klimaatplan, etc.. Iets anders is het feit dat het voor de gewone mensen in Venezuela, Cuba en Nicaragua nog veel slechter zal zijn als de VS in die landen een vazal-regering gaan installeren zoals nu in Brazilië. Je weet toch ook dat het voor de gewone mensen in Cuba veel slechter zal worden als de maffia en de grootgrondbezitters uit Miami terugkeren. Trumps veiligheidsadviseur John Bolton hield begin deze maand een speech in Miami waarin hij het spoedige einde aankondigde van de regeringen in Havanna, Caracas en Managua. Het is net hetzelfde als ten tijde van Saddam Houssein en Khadaffi: wij waren helemaal geen aanhangers van die despoten maar we hebben wel gezegd dat het met de VS-interventie nog veel slechter zou worden voor de mensen. We werden toen ook verweten voor aanhangers van dictators, etc.. Wat is er nu bv van Libië geworden?
2)Europa zal niets toelaten dat ingaat tegen de belangen van het Stabiliteitspact, zeg je. En dan? Moeten wij ons daarbij neerleggen en verder toelaten dat de EU zo verder miljoenen mensen in armoede stort. Wat voor een socialisten zouden we zijn als we dat aanvaarden: Men heeft miljarden aan de banken gegeven, men haalt miljarden uit de staatskas en de sociale zekerheid om via taxshift en andere trucs aan de rijken te geven. En dan zegt men doodleuk tegen de gewone mensen: de begroting zit in het rood, jullie moeten inleveren, er is geen marge om bv de armoede uit te schakelen...En wij zouden moeten knikken en zeggen tegen de mensen: sorry, er is niets aan te doen. Echte socialisten waren toch anders, lees bv het boek van Pieter Daens: toen Woeste en de Katholieke Partij zei: er is geen geld voor een pensioen, we moeten de lonen verlagen en de kinderarbeid verderzetten omwille van de concurrentie van de Duitse fabrikanten, was hun antwoord: En dan? Wij zullen dan vechten voor onze rechten en jullie verplichten om daarop toe te geven. Marc Reynebeau sprak er deze week nog uitgebreid over: het is de straat die zo het Parlement heeft gedwongen om die sociale rechten te aanvaarden. Wij willen hetzelfde doen: met de mensen, met de vakbonden, met het middenveld...https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11/22/marc-reynebeau-geschiedenis-toont-aan-dat-straatprotest-meer-u/ . Is er een andere weg?
Groeten,
filip
|