Is de post nog een overheidsdienst?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Veel mensen stellen zich vandaag deze pertinente vraag.
De laatste tijd gebeurt er van alles in het beleid van de post die de mensen absoluut niet meer begrijpen. Meer en meer krijgt ment het gevoel dat de overheidsdiensten de weg opgaan van een commercieel winstbeleid.
De sluiting van de wijkpostkantoren, ook rendabele, stuiten op een ongelooflijke weerstand bij de burger/gebruiker.
De directie van de post wil het postkantoor in de Stasegemsestraat sluiten. Het actiecomité Ons Postje blijft haalde in een korte tijd 4545 handtekeningen op. 99 % van de aangesproken mensen tekenden spontaan de petitie. De mensen (veelal ouderen, gehandicapten en minstbedeelden) vrezen voor het wegvallen van de dienstverlening in hun buurtpostkantoor.
De directie van de post komt af met argumenten dat een postpunt hun kantorennetwerk kan vervangen. Een postpunt kan zeker niet dezelfde universele dienstverlening verzekeren als een volwaardig postkantoor. Tijdens een actie van Ons Postje Blijft stelden we een aantal vragen aan het postpunt. De uitslag was 30 % juiste antwoorden! Een postpunt is dus zeker geen volwaardig alternatief! Wat men ook moge zeggen!
Nu is men bezig met 277 postkantoren aan het sluiten. Na 10 juni (verkiezingen) komt er een tweede ronde! Men is gewaarschuwd!
Hopelijk komt er meer verzet van de burger/gebruiker tegen deze antisociale beslissingen van de managers van de post.
Tot slot, iedere overheidsdienst heeft een sociale rol te vervullen. Een goede dienstverlening is belangrijker dan winst. Waar halen ze winst? Bij het personeel en de gemeenschap. En dit willen we niet!
Namens het actiecomité Ons Postje blijft,
Georges De Clerck
Dr Snellaertstraat 55
8500 Kortrijk
foto: socfo/Frank Mulleman: Georges De Clerck
|