Hoe krijgt de PVV-leider het toch voor elkaar om zijn tegenstanders steeds in het defensief te krijgen? Geert Wilders is een goede debater. Partijen als CDA, PvdA en VVD vissen in dezelfde electorale vijver als de PVV en lijken geen grip op hem te krijgen. Wilders bepaalt de toon en inhoud van het debat, zelfs als hij voor de rechter staat lijkt hij de regie te hebben.
Hoe krijgt Wilders dit voor elkaar? Jaren geleden stelde de Amerikaanse taalkundige George Lakoff zich een soortgelijk vraag: waarom lukte het de Republikeinen steeds weer om de Democraten op achterstand te zetten in het debat? Hij introduceerde een eenvoudig concept, framing. De Republikeinen waren goed in framing, en hetzelfde geldt voor Wilders.
Een frame is een manier van presenteren van een politieke boodschap. Een goed frame heeft twee kenmerken: het blijft makkelijk hangen en de tegenstander die in het frame stapt, kan het debat eigenlijk al niet meer winnen.
Wilders heeft een aantal van deze frames. Een eerste is het probleem en ideologie frame. In dit frame gaat het altijd over concrete problemen. Een buschauffeur in Gouda wordt beroofd. Ouderen in een seniorenflat in Utrecht wordt het leven zuur gemaakt door jonge Marokkanen. Volgens Wilders zijn die gebeurtenissen geen incidenten, maar gekoppeld aan de islamitische ideologie. In heel Nederland neemt het straatterrorisme toe. Het is een islamitische intifada.
Het frame gaat over concrete gebeurtenissen en blijft dus eenvoudig hangen. Bovendien: wie in dit frame van Wilders stapt, kan al bijna niet meer winnen. Wie over de concrete problemen in debat gaat, kan maar een conclusie trekken: Wilders heeft hier gewoon gelijk. Een veel voorkomende reactie is om tegenvoorbeelden te noemen: veel Marokkanen functioneren goed, Marokkaanse meisjes doen het zo goed. Bovendien: de islam is niet zo inktzwart als Wilders beweert. Maar welke beeldvorming ontstaat zo? Wilders benoemt de ellende, anderen staan die weg te relativeren en verdedigen ook nog eens de islam. George Lakoff zei het al: wie in het frame van de ander stapt, bevestigt de boodschap van de ander.
Een tweede frame: Wilders stelt regelmatig radicale en onhaalbare oplossingen voor. Oppakken, aanpakken, uitzetten. Wat er in kan, kan er ook weer uit. De reactie van zijn tegenstanders: Wilders roept maar wat, hij lost niets op. Maar gaat het zijn aanhang om die oplossing?
De kracht van een onhaalbare oplossing is dat er vaak emotie achter schuil gaat. Iemand die echt verontwaardigd is over het gedrag in Gouda en Utrecht, proeft in Wilders voorstellen dezelfde verontwaardiging, hoe onhaalbaar ze ook zijn. De gretige opponent die de voorstellen als onhaalbaar afserveert, roept zo maar het beeld op dat hij de emotie ontkent. En er is een bekend mechanisme: wie de emotie ontkent, laadt de verdachtmaking op zich dat hij de onderliggende problematiek ontkent.
Wat is de beeldvorming? Wilders probeert tenminste wat, zijn tegenstanders zijn nog steeds in de ontkenningsfase. Wie in het frame van de ander stapt, bevestigt de boodschap van de ander.
Wilders beschikt over deze en andere frames en het debat met hem is dus lastig. De drie traditionele partijen moeten daar iets tegenover stellen. Allereerst moeten ze het debat reframen.
Neem Wilders onderwerpen en frame die op je eigen manier, waardoor juist je tegenstanders, inclusief Wilders, het lastig hebben. Een eenvoudig voorbeeld: Wilders zet graag Haagse bestuurders neer als een zelfvoldane elite. Het CDA als eeuwige regeringspartij past helemaal in dit beeld. Die partij moet dus niet in Wilders frame stappen, maar kan wel reframen. Bijvoorbeeld door te benadrukken dat de Haagse politiek hyper-hijgerig is geworden. Zon hijgerigheidsframe blijft hangen, haakt aan bij de emotie dat Den Haag een probleem is, op een voor een regeringspartij comfortabele wijze (ministers als Donner en Hirsch Ballin zijn allesbehalve hijgerig). De politicus die de ene na de andere Kamervraag stelt, heeft het opeens lastig in dit frame.
Ten tweede: Wilders frames zijn geen debattrucs. Ze worden gedragen door zijn authentieke opvattingen over de staat van het land, opvattingen die velen aanspreken.
De vraag voor de middenpartijen moet zijn of zij ook over een aansprekend verhaal beschikken over de grote problemen van vandaag en de oplossingen voor morgen. Anders wordt reframing een flauw trucje.
Ten derde, het ontwikkelen en uitproberen van frames kost tijd. Waarom was Pim Fortuyn zo succesvol met zijn frames? Hij had ze honderden keren kunnen uitproberen in zaaltjes in het land en wist uiteindelijk precies de juiste snaar bij velen te raken.
De PVV is heel goed in het onderhouden van haar verhaal en zal ongetwijfeld nieuwe frames ontwikkelen. Wie daar twee maanden voor de parlementsverkiezingen mee begint, kan te laat zijn.
Vandaag verschijnt Hans de Bruijns boek Geert Wilders in debat: Over de framing en reframing van een politieke boodschap. Uitgeverij Lemma.
In Gent trouw je nog makkelijker dan in las Vegas. Je kunt er zelfs een niet bestaande geboorteplaats opgeven.
TV1 bracht gisteren de eerste aflevering van In Godsnaam. Hierin werd de kijker geconfronteerd met o.m. het verhaal van Linsey Daman uit Sint-Amandsberg die zich tot de islam bekeerde en trouwde met een Algerijn die ze via een islamitisch webstek had leren kennen. Het huwelijk kon niet alleen al 12 dagen na de eerste ontmoeting plaatsvinden, maar bovendien gaf de betrokken Noord-Afrikaan toe dat hij problemen had met zijn verblijfspapieren. Zijn echtgenote vertelde ronduit dat hij onder een andere naam gewerkt had en dat hij bij het vervullen van de huwelijksformaliteiten gelogen had over zijn geboortestad. De stad Binjuskut die hij opgegeven had, bestaat immers niet.
Het gaat hier dus duidelijk om een schijnhuwelijk. Het stadsbestuur had dit zeer gemakkelijk kunnen achterhalen, als was het maar door in een fatsoenlijke atlas na te gaan of de zogenaamde geboortestad wel echt bestond.
Uit een en ander blijkt dat op het vlak van illegale immigratie in Gent nog heel wat mogelijk is. Het Vlaams Belang wil deze feiten dan ook met de nodige klem aanklagen. Tijdens de eerstvolgende zitting van de commissie Algemene Zaken van de gemeenteraad zal Francis Van den Eynde de bevoegde schepen hierover aan de tand voelen.
De Vlaamse Beweging startte na 1830 als een taal- en letterkundige beweging. Vlaamse filologen en literatoren verdedigden de volkstaal, die bedreigd werd door de algemene verfransing. In de grondwet was de taalvrijheid ingeschreven, maar het Frans werd de enige officieel erkende taal. Dit stoorde de nieuwe machthebbers niet, aangezien ook de Vlaamse gegoede, politiek belangrijke burgerij verfranst was.
In deze eerste fase werd de strijd gevoerd door een groepje intellectuelen zonder politieke invloed en zonder aanhang. Doordat alleen burgers met een hoog inkomen mochten stemmen (cijnskiesrecht), was het trouwens onmogelijk politieke invloed te verwerven zolang rijke Vlamingen zich niet voor het Nederlands interesseerden en liever Frans spraken. Politieke actie werd pas mogelijk toen in de tweede helft van de eeuw de politieke partijen (katholieken en liberalen) meer en meer leden wonnen bij de Vlaamsgezinden. In 1863 kwamen voor het eerst enkele flaminganten in het parlement.
Voor ze macht verwierven in het parlement, drukten de flaminganten hun idealen uit op papier: in een stroom pamfletten, strijddichten en romans. De flaminganten streefden naar een toekomst die even stralend zou zijn als het verleden waarin ze hun inspiratie zochten: de dertiende en veertiende eeuw, toen Vlaanderen machtig en het Vlaams een belangrijke cultuurtaal was. Hét monument voor het glorieuze Vlaamse verleden is Hendrik Consciences roman over de Guldensporenslag, De leeuw van Vlaanderen (1838).
In de jaren zeventig behaalden de vlaamsgezinden die zich bij de politieke partijen hadden aangesloten hun eerste politieke successen: er werden in het parlement enkele taalwetten goedgekeurd, wat telkens heel veel moeite kostte. Het waren echter magere successen: de wetten hadden namelijk alleen betrekking op Vlaanderen en bevatten rechten - rechten voor Vlamingen - maar geen plichten. Vlaanderen werd er een tweetalig, maar geen Nederlandstalig gewest door.
De taalwetten waren:
- 1873: regeling van het gebruik van de talen in strafzaken;
- 1878: regeling van het gebruik van de talen bij de overheid;
- 1883: regeling van het gebruik van de talen in het openbaar voortgezet onderwijs;
- 1898: de Gelijkheidswet, erkenning van het Nederlands als officiële taal;
- pas in 1910: vernederlandsing van het katholieke onderwijs.
Belangrijker dan de taalwetten was op het einde van de negentiende eeuw de emancipatie van de Vlamingen op sociaal-politiek en cultureel vlak. Ten eerste werd het cijnskiesrecht op het einde van de negentiende eeuw dankzij de acties van de socialisten en de georganiseerde arbeidersbeweging vervangen door het algemeen meervoudig stemrecht, waardoor de Vlaamse arbeiders en boeren voor het eerst hun stem konden laten horen. Ten tweede ontwikkelde zich in deze periode het Vlaamse culturele zelfbewustzijn, dat vooral tot uiting kwam in het tijdschrift Van Nu en Straks.
Ondertussen drong de overtuiging steeds meer door dat de Vlaamse samenleving moest worden vernederlandst en dat de streektaal de enige officiële voertaal moest worden (territorialiteitsprincipe). Om dit te bereiken moest het onderwijs volledig vernederlandst worden. Vooral het verkrijgen van Nederlandstalig hoger onderwijs werd een strijdpunt. Rond een voorstel tot de vernederlandsing van de Gentse rijksuniversiteit ontstond grote opwinding bij het volk, maar het werd niet meer behandeld voor de Eerste Wereldoorlog. Bovendien leed de Vlaamse Beweging een nederlaag in het parlement in twee niet onbelangrijke dossiers: de Legerwet van 1913 verwierp de oprichting van Vlaamse regimenten en de Wet op het lager onderwijs van 1914 wees het territorialiteitsprincipe af. De frustratie hierover en de schok van de oorlog leidden tot een radicalisering van de Vlaamse Beweging. De Vlaamse Beweging mag zich dus niet laten verdelen tussen "links" of "rechts", enkel samen kunnen we deze strijd winnen!! Bob De Wispelaere
Paul Goossens maakt zich in De Standaard (16.01.10) vrolijk over het feit dat de Vlaamse regering beslist heeft om flink te snoeien in de subsidies voor het IJzerbedevaartcomité. Ze zijn er niet in geslaagd om de IJzerboodschap te actualiseren en er de jongere generaties voor te interesseren, sneert de mei 68-rebel die ooit nog op de barricaden stond voor Leuven Vlaams, de vernederlandsing van de toen nog tweetalige universiteit van Leuven.
Volgens Goossens miste de IJzerbedevaart op pijnlijke wijze het rendez-vous met de 21ste eeuw. Dat kan best zijn, maar misschien zou Goossens zich toch beter zorgen maken over de toekomst van de socialistische partij en het socialisme in Vlaanderen. Als er één politieke of ideologische stroming is, die de trein naar de 21ste eeuw heeft gemist, is het dié wel
Ongetwijfeld is het een grote verdienste van het comité dat het de bruggen met het Vlaams Belang opblies, schrijft Goossens, maar de IJzerbedevaart blijft de gevangene van het conservatieve Vlaams-nationalisme en koestert nog steeds de ronkende retoriek van het separatisme Voor ongelovigen of anders-gelovigen, progressieven of nieuwe Belgen is dat niet meteen een gebeuren waar ze zich thuis voelen, besluit Goossens.
Duidelijk is het wel, en pijnlijk voor alle progressieve vernieuwingsdrift die het IJzerbedevaartcomité de voorbije decennia tentoon spreidde. Wat een ontnuchtering. Ze hebben er álles aan gedaan om de linkerzijde te verleiden, maar die walgt nog altijd van de IJzerbedevaart. Dat mag na de scheldpartij van Goossens aan het adres van de charlatans van de IJzer wel duidelijk zijn. Het comité schoffeerde het Vlaams Belang, zijn kiezers en de eigen conservatieve achterban, zodat zij ontmoedigd wegbleven en met de IJzerwake succesvol andere oorden opzochten. Rechts werd met pek en veren getooid en weggejaagd en links blééf weg, alle sirenenzang ten spijt. En dus liep de weide leeg. Dát mijnheer Goossens, is de echte reden van de teloorgang van de IJzerbedevaart.
Links wil immers niet weten van de ronkende retoriek van het separatisme. Nee, ze klampen zich net zoals Goossens, de voormalige rebel en vandaag trouwe lakei van het Belgische establishment liever vast aan een voorbijgestreefde, vermolmde en onwerkbare Belgische staat En dat noemen ze dan progressief? Goossens begrijpt niks van de IJzertragedie. Hier ons bloed, wanneer ons recht?, was de boodschap van de Vlaamse frontsoldaten. Weg met de voogden, zelfbestuur! Vertaald naar vandaag: Vlaamse onafhankelijkheid!
En wat het linkse project betreft? Op 1 mei worden de uitgebuite textielarbeiders uit Aalst en priester Daens nog wel eens opgevoerd in de strijd tegen het kapitalisme, maar een overtuigend antwoord op de globalisering heeft links duidelijk niet. Het blijft de gevangene van een marxistische ideologie die haar ondeugdelijkheid genoegzaam heeft bewezen en koestert nog altijd de holle retoriek van het multiculturalisme. Intussen hebben ze zich knus genesteld in de pluchen salons van het establishment. Geen wonder dat de kleine man en de jeugd de charlatans van de rode vaan de rug toekeert
Het is bekend dat Mark Grammens in zijn Journaal op geregelde tijdstippen een kritische blik werpt op de media in dit land. Dat doet hij ook in het meest recente nummer (Journaal, 14.01.10), naar aanleiding van het nog prille mediadebat. Met de provocerende stelling dat de media vroeger beter waren, gooit de journalist meteen een stevige steen in de kikkerpoel.
Grammens drijft de spot met de zelfgenoegzaamheid en zelfverheerlijking van Peter Vandermeersch, hoofdredacteur van De Standaard. Vandermeersch beweerde dat nieuws en duiding op onze publieke radio en televisie tot de beste van Europa behoren. Mark Grammens stipt aan dat het zicht van de hoofdredacteur enigszins bezoedeld moet zijn door de samenwerkingsakkoorden die de VRT met De Standaard heeft afgesloten
Er wordt vandaag wel eens gezegd dat de berichtgeving en commentaar vroeger politiek gekleurd was. Op de openbare radio en televisie oneindig veel minder dan vandaag, schrijft Grammens scherp. Volgens Grammens was het voeger ondenkbaar dat de VRT twee dagen lang (op bevel van de hoofdredacteur) het stilzwijgen zou bewaren over wat inmiddels in alle kranten was aangekaart, namelijk de ontstellende mail van een adviseur lees: vriendje van Gennez (SP.a) over hoe ze ministers diende te benoemen en te ontslaan.
Mark Grammens laakt het beschamende conformisme in de Vlaamse pers en citeert collega Mark Platel die er zich over verwondert dat de eensgezinde Vlaamse pers niets gemerkt heeft van de Belgische koerswijziging van CD&V na de verkiezingen van 2007, of er het zwijgen toe doet. Spottend schrijft Platel (Het Verbond, september 2009) dat dit alleen maar kan verbazen in een land waar de pers zelf zegt zó kritisch onafhankelijk te zijn, maar intussen, uit onverschilligheid, onkunde of waarschijnlijker politieke/belgicistische overwegingen het voornaamste politieke feit van de huidige periode vrijwel doodzwijgt.
Dat zou vroeger niet waar geweest zijn, haalt Mark Grammens uit: De uitgevers van de tegenover CD&V vijandig-gezinde kranten zouden er wel voor gezorgd hebben dat er de nodige onthullingen plaatsvonden. Vandaag kan niemand op tegen de omerta (zwijgplicht) van de verenigde politieke journalisten. De politieke machtsvorming in de media (pers plus VRT) is nooit groter geweest dan thans, tot immens nadeel voor de lezer/kijker.
Lees meer hieronder:
MARK GRAMMENS GEEFT MEDIA SLECHT RAPPORT
Censuur: cordon tegen de lezers Peter Vandermeersch geeft toe dat we de lezer meer moeten betrekken bij de opinievorming in de krant, maar dat kan niet wegens de stroom van ronduit racistische praat. Een cordon tegen de lezers dus, want we staan, aldus Vandermeersch, in dienst van de democratie, het hedendaagse excuus voor manipulatie.
VRT: Openbare omroep of SP.a-zender? Was de berichtgeving en commentaar (vroeger), zoals zo vaak wordt beweerd, politiek gekleurd? Op de openbare omroep zeker oneindig veel minder dan vandaag, nu men bijvoorbeeld kan berekenen en vaststellen dat een dame die de socialistische beweging in Vlaanderen aan het vernietigen is, Caroline Gennez, in 2009 maar liefst 62 keer op VRT-tv is verschenen, meestal in niet-politieke programmas
Onpartijdigheid moet wijken voor platte partijpropaganda Partijpolitieke inmenging? Nee, die is er niet meer, maar iets helemaal anders en veel verderfelijker is daarvoor in de plaats gekomen: de dictatuur en bijhorende censuur van de groep binnen de VRT die een bepaalde partij steunt (en door die partij fatsoenlijk wordt behandeld, dat is bevorderd). Als u het mij vraagt: dan liever een krant met een aandeelhouderschap waarvan men de politieke oriëntatie kent
Kwaliteitskranten, vroeger en nu Wat hadden we toen: kwaliteitskranten op fatsoenlijk dagbladformaat, zodat men op de voorpagina een overzicht kreeg van alle waardevolle nieuws, en niet slechts, zoals thans in De Standaard, één uitvergroot, populair geacht, bericht. Kranten van maximum acht, tien of twaalf paginas, veel beter dan al die rommel die er vandaag in moet om ze dik te maken.
Kranten ook zelfs die welke nooit het predicaat van kwaliteitskrant genoten die meestal dagelijks een eigen commentaar buitenland brachten. Dagelijks! En vandaag? Zo goed als nooit.
Dat het bij de rechtszaak tegen Geert Wilders om een politiek proces gaat, is wel duidelijk. Rechters en tegenstanders zijn er nu als de dood voor dat Wilders er een showproces van gaat maken. Spektakel zal er in elk geval genoeg zijn. Maar dat had het Gerechtshof maar eerder moeten bedenken.
Eerder deze week schreven we al dat Wilders islamologen en zelfs de fanatieke moslimextremist die Theo van Gogh vermoordde als getuige wil oproepen om zijn stelling te bewijzen dat de islam een bedreiging vormt voor onze Westerse democratie. Justitie wil dat tot elke prijs vermijden en wil al die getuigen en deskundigen verhoren achter gesloten deuren. Maar het zou bizar zijn als deze turbulente kwestie grotendeels in juridische achterkamertjes wordt afgewerkt, schrijft de bekende gerechtsverslaggever Eric Vrijsen (Elsevier.nl). En dus krijgen we spektakel
In plaats van Wilders de mond te snoeren, krijgt hij in binnen- en buitenland plots een ongelooflijk forum om zijn bekende standpunten over het mogelijke verband tussen islam, onverdraagzaamheid en geweld nog eens goed in de verf te zetten. Tenzij het Openbaar Ministerie alsnog de vrijspraak zou eisen, zodat de storm gaat liggen.
Eén van de kernpunten van de aanklacht tegen Wilders is zijn vergelijking tussen de koran en Mein Kampf van Adolf Hitler. Die vergelijking deed in het Westen en in de media wel wat stof opwaaien, maar in de islamitische wereld allerminst. In heel wat Arabische landen staat de vertaalde versie van Mein Kampf op de bestsellerlijst en Hitler geniet er tot op vandaag een heldenstatus vanwege zijn virulent antisemitisme. Wilders heeft de Amerikaanse islamoloog Dr. French opgeroepen als getuige. De man analyseerde de koran en kwam tot de conclusie dat 10,6 procent van de teksten haatdragend is tegenover Joden. Bij Mein Kampf zou 6,8 procent van de teksten haatdragend zijn tegenover Joden.
Wilders heeft dus niet zomaar wat staan schelden op de islam. Hij baseert zich op wetenschappelijk onderzoek. En, zoals Wilders zelf al zei: Als je iets zegt wat waar is, kan het niet strafbaar zijn, schrijft Vrijsen.
Justitie ziet de bui al hangen en laat nu weten dat een proces met zeventien getuigen veel te lang zou duren. Maar, zo schrijft Vrijsen tot besluit: Wilders wil geen zeventien getuigen oproepen om het proces te verzieken en te vertragen, maar omdat een fair proces alleen mogelijk is als een jarenlange politieke discussie in de rechtszaal dunnetjes moet worden overgedaan. Justitie had zich een hoop ellende kunnen besparen. Dit proces had nooit gevoerd mogen worden.
Sociale fraude door allochtonen met eigendom in thuisland blijft in Vlaanderen onbestraft.
Filip Dewinter: Verklaring op eer volstaat niet. Allochtonen moeten bewijzen geen eigendom te bezitten in thuisland, vooraleer zij van Vlaamse sociale voordelen mogen genieten.
Wie in Vlaanderen een sociale woning huurt, een sociale lening aangaat of aanklopt hij het OCMW mag geen woning in eigendom hebben. In Vlaanderen wordt dit gecontroleerd via de belastingsadministratie. De controle op het hebben van buitenlandse eigendommen faalt echter volledig. Uit diverse vragen van Vlaamse volksvertegenwoordigers van het Vlaams Belang blijkt dat de Vlaamse overheid bij allochtonen genoegen neemt met een verklaring op eer dat zij geen eigendom in het buitenland bezitten. Of deze verklaring met de realiteit overeenstemt wordt echter nooit gecontroleerd.
Vlaanderen beschikt niet over gegevens over buitenlandse eigendommen. Vlaanderen is voor de informatie met betrekking tot eigendommen in het buitenland volledig afhankelijk van de federale overheid die terzake verdragen moet afsluiten betreffende de uitwisseling van gegevens inzake onroerende goederen. België sloot slechts 9 dergelijke verdragen af, uitsluitend met Europese landen. Met de belangrijkste bronlanden van immigratie, waaronder Marokko en Turkije, worden geen gegevens uitgewisseld met betrekking tot onroerende eigendommen. Allochtonen kunnen bijgevolg zonder enig probleem een sociale woning huren, een sociale lening aangaan of van een leefloon genieten, terwijl zij een woning in eigendom hebben in het thuisland.
Uit een deze maand gepubliceerd rapport Belgische Marokkanen: een stap verder, gebaseerd op onderzoek van de Universiteit van Rabat en uitgegeven door de Koning Boudewijnstichting, blijkt dat maar liefst 60% van de in België levende Marokkanen over een eigendom in Marokko beschikt, veel meer dan er een eigendom in België hebben. Vanzelfsprekend genieten veel van deze honderdduizenden Marokkanen in ons land van onze sociale voorzieningen. Het Vlaams Belang is van oordeel dat deze vorm van sociale fraude door allochtonen onduldbaar is, temeer daar kansarmen van het eigen volk hiervan slachtoffer zijn. Nog steeds staan in Vlaanderen 70.000 personen op de wachtlijst voor een sociale woning.
In afwachting van het afsluiten van verdragen betreffende de automatische uitwisseling van onroerende gegevens met de bronlanden van de immigratie wil het Vlaams Belang dat de in Vlaanderen wonende vreemdelingen en allochtonen met een dubbele nationaliteit zélf het bewijs moeten leveren dat zij in hun thuisland geen onroerende eigendom hebben. Het Vlaams Belang wil dat zij, vooraleer zij een sociale woning kunnen huren, een sociale lening aangaan of een uitkering ontvangen, een uittreksel moeten afleveren, afkomstig van de bevoegde overheid van het land van herkomst, waarin wordt bevestigd dat zij er geen eigendom hebben. Het Vlaams Belang kondigt aan in dit verband eerstdaags een voorstel van decreet in te dienen.
Vlaams Belang schaart zich achter veiligheidseisen cipiers
Het Vlaams Belang heeft ten zeerste begrip voor de staking en de acties van de cipiers. Zij zijn immers het eerste en grootste slachtoffer van de systematische verwaarlozing van de penitentiaire sector door de opeenvolgende ministers van Justitie en Financiën. In plaats van te investeren in de modernisering van de gebouwen, in een verbeterde beveiliging en de uitbreiding van de celcapaciteit, heeft men jarenlang geïnvesteerd in een drastisch versneld vrijlatingsbeleid en in een absurde inflatie van rechten voor de gedetineerden.
Het directe gevolg hiervan is de felle achteruitgang van de werkomstandigheden voor het gevangenispersoneel. Niet alleen is het patrimonium op veel plaatsen sterk onderkomen, bovendien barsten de gevangenissen uit hun voegen, zelfs nu het gros van de veroordeelden onder de drie jaar thuis mag genieten van een enkelbandregime. De bouwplannen van de regering volstaan in de verste verte absoluut niet om aan de schrijnende noden tegemoet te komen: ze zijn gericht op het actueel -kunstmatig laag- aantal gedetineerden en niet op de werkelijke behoeften. Het enige wat voor de regering telt, is het comfort van de gedetineerden (één man per cel, een principe waarvan men in de buurlanden al lang is afgestapt) en niet de beveiliging van de samenleving.
Intussen worden ook de nefaste gevolgen duidelijk van de fameuze wet-Dupont, waarmee Verwilghen en Onkelinx, met de steun van CD&V, een buitenproportioneel aantal basisrechten heeft toegekend aan de gevangen. Door het ongebreideld aantal (voor)rechten en de hopeloos ingewikkelde tuchtregeling, verliezen de cipiers steeds meer autoriteit en nemen het druggebruik en het geweld tegen het gevangenispersoneel hand over hand toe. Het Vlaams Belang heeft zich destijds als enige partij krachtig tegen de wereldvreemde wet-Dupont verzet en krijgt helaas ook in dit dossier gelijk. Het is hoogst pijnlijk dat nu ook al in de gevangenissen zelf voor een lik-op-stuk-beleid moet gepleit worden.
Het Vlaams Belang is in dit dossier de bondgenoot van de cipiers en het overige gevangenispersoneel. De omvorming van gevangenissen tot veredelde internaten moet ongedaan gemaakt worden. Wij pleiten uitdrukkelijk voor een terugschroeving van de vele faciliteiten waarover de gedetineerden meteen na hun veroordeling beschikken. In de plaats daarvan moet er een streng basisregime komen, dat pas geleidelijk aan, na langdurig voorbeeldig gedrag, versoepeld kan worden.
Het gevangenispersoneel moet de middelen krijgen om drugs beter op te sporen (met vaste drugshonden per gevangenis en verplichte tests), druggebruik harder te bestraffen en een kordaat ontwenningsbeleid te voeren. Uiteindelijk zijn ook de gedetineerden zelf daar het best mee gediend.
Op 1 februari passen de NMBS, De Lijn en de MIVB hun tarieven aan. De Auvibel-kopieertaks maakt ook USB-sticks, mp3-spelers en externe harde schijven iets duurder. Ramen en deuren moeten voortaan voldoen aan enkele Europese normen. Een overzicht van de belangrijkste veranderingen.
NMBS schrapt treinformules en maakt tickets duurder
Vanaf 1 februari 2010 kunnen treinreizigers niet langer een 50%-verminderingskaart en de treinbiljetten "Een Dag aan Zee" en "Een Dag in de Ardennen" van de NMBS kopen. Niet alleen het productengamma van de NMBS wijzigt, maar ook enkele tarieven gaan op 1 februari gemiddeld met 0,57 procent de hoogte in. De NMBS verwijst voor de prijsverhogingen naar de lichte stijging van de gezondheidsindex.
De tariefwijzigingen vanaf 1 februari bedragen volgens de NMBS gemiddeld 0,57 procent. Zo stijgt de prijs van een trajecttreinkaart met 0,66 procent en wordt een Rail Pass een euro duurder zodat die voortaan in eerste klas 113 euro en in tweede klas 74 euro zal kosten. De tariefwijziging van de campuskaart gebeurt proportioneel met de prijsstijging van de schooltreinkaarten, namelijk 0,66 procent meer. Een standaardbiljet behoudt na 1 februari zijn prijs.
Vanaf 1 februari wordt ook het "Kids4Free"-principe vereenvoudigd; kinderen tot 12 jaar kunnen voortaan zonder uurbeperking gratis reizen in zowel eerste als tweede klas als een betalende volwassene hen begeleidt.
Het seniorenbiljet krijgt op 1 februari een variant in eerste klas voor 12 euro. De prijs van een seniorenbiljet in tweede klas wordt ook duurder en kost voortaan 5,2 euro. Het biljet zal bovendien meer dagen geldig zijn: het hele jaar namelijk, behalve dan in de weekends van juli en augustus. In de week is het seniorenbiljet na 9 uur geldig, in het weekend vervalt die uurbeperking.
De Lijn introduceert sms-ticket en past tarieven aan
Reizigers van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn kunnen vanaf 1 februari 2010 in heel Vlaanderen een vervoerbewijs kopen per gsm. Een sms-ticket van een uur zal, inclusief verzendingskost, 1,45 euro kosten. Voorlopig kunnen enkel klanten van Proximus hun busritten via gsm betalen. De Lijn voert op 1 februari bovendien enkele tariefwijzigingen door.
Wie een sms-ticket wil, stuurt voor het opstappen een bestelcode naar het nummer 4884. Voor een ticket van zestig minuten is de code "DL" en voor 120 minuten "DL120". Voor dat laatste sms-ticket zullen reizigers 2,25 euro, verzendingskosten meegerekend, betalen. De bevestigings-sms die de reiziger na enkele seconden krijgt, geldt als vervoerbewijs. Zolang het sms-ticket geldig is, mogen reizigers onbeperkt overstappen. Volgens De Lijn is het sms-ticket tot 28 procent goedkoper dan een biljet bij de chauffeur.
Via de gsm-factuur of het beltegoed wordt het sms-ticket afgerekend. Het ticket is enkel via Proximus verkrijgbaar want De Lijn onderhandelt nog met Base en Mobistar.
Vanaf 1 februari 2010 past de vervoersmaatschappij bovendien enkele tarieven aan. Door indexaanpassingen worden Buzzy Pazz en Omnipas gemiddeld 2,5 procent duurder. Ook de kaarten en biljetten op het voertuig worden duurder, maar de tarieven in voorverkoop blijven ongewijzigd.
Het systeem van de Dina-abonnementen wordt ten slotte eveneens gewijzigd. Wie een privé-auto aan de kant zet en die niet vervangt, zal nog een gratis abonnement krijgen voor één jaar. Na een jaar kan dat abonnement verlengd worden met vijftig procent korting. Voorheen werd het abonnement toegekend voor drie jaar.
Ook tarieven van MIVB gaan omhoog
De tarieven van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB zullen vanaf 1 februari 2010 met gemiddeld 2,53 procent stijgen.
De grootste stijging betreft de MTB-abonnementen, die gelden voor metro, tram en bus. Met bijna 180.000 gebruikers is het een van de populairste formules. De basisprijs verhoogt van 495 naar 530 euro per jaar. De prijzen voor schoolabonnementen en kaarten voor een rit veranderen niet.
USB-sticks, mp3-spelers en externe harde schijven duurder
Onder meer USB-sticks, settopboxen, mp3-spelers en externe harde schijven worden vanaf 1 februari een tikkeltje duurder, omdat vanaf dan een vergoeding voor het kopiëren voor eigen gebruik voor die producten betaald moet worden. De inkomsten via die vergoeding van "oude" dragers zoals cd's en cassettes zijn gedaald en dus bedong beheersmaatschappij Auvibel een uitbreiding van de zogenoemde kopieertaks.
Auvibel spreekt liever niet over een taks aangezien de thuiskopievergoeding niet naar de Belgische staatskist vloeit, maar bestemd is voor de creatieve sector.
Concreet moet er vanaf 1 februari ook een extra vergoeding betaald worden voor geheugenkaarten, USB-sleutels, mp3- en mp4-spelers, gsm's met mp3- en/of mp4-functie, externe harde schijven en zogenoemde salontoestellen met geïntegreerde harde schijven zoals een dvd-recorder met harde schijf. De nieuwe vergoedingen, die inbegrepen zijn in de verkoopprijs, variëren afhankelijk van de capaciteit van 0,15 euro (voor geheugenkaarten en USB-sleutels van meer dan zestien gigabyte) tot dertien euro (voor een salontoestel met geïntegreerde harde schijf).
Vanaf 1 februari stijgt bovendien ook de prijs van al iets oudere producten zoals dvd's en audio-cd met 0,12 tot 2 euro.
CE-markering van ramen en deuren verplicht
De CE-markering of Europese norm voor ramen en deuren in de Europese Unie is vanaf 1 februari 2010 verplicht. Het gaat om gewone ramen en deuren, of ramen en deuren zonder brand- en rookwerende eigenschappen.
Europa wil dat ramen en deuren voldoen aan enkele normen. Die producten krijgen dan een CE-label. Dergelijk label is pas mogelijk als voldaan wordt aan bepaalde normen over waterdichtheid, minimale luchtdoorlatendheid en bestandheid tegen windbelasting.
Concreet moet bijvoorbeeld de schrijnwerker zich voortaan informeren en zijn productie aanpassen. Opmerkelijk bij de maatregel is dat bedrijven die de ramen en deuren ook plaatsen, niet verplicht zijn om de CE-markering toe te passen omdat ze niet onder de Europese Bouwproductenrichtlijn, maar onder de dienstenrichtlijn vallen.
De Bouwunie, de unie van het kmo-bouwbedrijf, vroeg overigens een aanpassing van de norm omdat die de grote fabrikanten zou bevoordelen, maar kreeg die aanpassing tot nu toe nog niet. De unie vreest ten slotte dat heel wat producenten niet klaar zijn voor de nieuwe verplichting.
Twaalf winkeldieven op één middag in Antwerpse C&A
Twaalf winkeldieven op één middag in Antwerpse C&A
Antwerpen - Kledingzaak C&A op de Meir in Antwerpen heeft woensdagnamiddag twaalf winkeldieven over de vloer gekregen. Elf van hen werden door de politie ingerekend. In één geval ontstond er een vechtpartij tussen daders en het veiligheidspersoneel. Daarbij viel één gewonde.
De golf van winkeldiefstallen begon om 13.35 uur. Een bewakingsagent zag hoe drie jonge diefjes sierjuwelen uit de verpakking haalden en in hun tas staken. Het trio werd aan de uitgang tegengehouden en later opgepakt door de politie.
Nog geen half uur later werden opnieuw twee jonge winkeldieven betrapt met een tiental gestolen sierjuwelen. Drie andere jongeren dachten om 15.15 uur hun slag te kunnen slaan. Maar toen ze de winkel verlieten, ging het alarm af en hield een beveiligingsagent hen tegen op de Meir. In hun rugzak zaten verschillende gestolen kledingstukken.
Om 17.10 uur tenslotte werden verschillende politiepatrouilles met spoed uitgestuurd naar dezelfde winkel voor een zware vechtpartij voor de inkom. Een winkeldetective had twee vrouwen in de gaten gekregen die drie handtassen probeerden te stelen. Toen de beveiligingsagent wilde tussenkomen, werd hij hardhandig aangepakt door de twee echtgenoten van de dames. De bewakingsagent kreeg een kopstoot en verschillende vuistslagen en werd met verschillende verwondingen in het aangezicht overgebracht naar het Stuivenbergziekenhuis.
De toegesnelde patrouilles slaagden erin om de vechtersbazen en één van de dievegges in te rekenen. De andere vrouw kon vluchten met de buit.
Middeleeuwse wapens worden gebruikt door illegaal.
Vechtpartij met bijl op Antwerpse De Coninckplein
ANTWERPEN - Op het Antwerpse De Coninckplein is woensdagavond een vechtpartij tussen verschillende Afrikaanse mannen uit de hand gelopen. Op een bepaald moment wilde een van de mannen zijn rivalen zelfs met een bijl te lijf gaan.
De vechtpartij ontstond rond 22.40 uur. Verschillende Afrikaanse mannen gingen er met elkaar op de vuist. Een van hen kreeg hierbij een messteek in de rug en vuistslagen in het gezicht. Dat slachtoffer werd daarna aangevallen met een bijl, maar de dader slaagde er niet in om hem daarmee te raken.
Een toegesnelde politiepatrouille moest de vechtende mannen uit elkaar halen. De man die een messteek in de rug kreeg, een 26-jarige Brusselaar die illegaal in ons land verblijft, werd met spoed naar het Stuivenbergziekenhuis overgebracht. Uiteindelijk bleken zijn verwondingen mee te vallen. De man was op geen enkel moment in levensgevaar.
Zijn aanvaller, een 37-jarige Antwerpenaar, werd opgepakt.
Iedereen op de bres voor Haïti, stelde Lex Moolenaar gisteren in Gazet van Antwerpen vast. Inderdaad: niemand kan onverschillig blijven voor de verschrikkelijke tragedie die zich momenteel afspeelt in Haïti. Het aantal dodelijke slachtoffers zal misschien lager liggen dan in Zuidoost-Azië na de Tsunami, maar alles wijst er op dat de menselijke ellende er nog veel aanzienlijker is. Zowel op korte als op langere termijn zijn de noden er gigantisch.
We zijn dan ook verheugd dat er snel werd besloten tot een grote solidariteitscampagne. Ook het Vlaams Belang wil solidair zijn. Het partijbestuur besloot eerder deze week al om een steunbijdrage te storten op rekening 000-0006566-67 van Rode Kruis Vlaanderen. We durven hopen dat de Vlamingen andermaal hun hart zullen laten spreken en wensen de vele initiatieven ten gunste van Haïti alle succes toe.
Hieronder vind je de korte toespraak die Geert Wilders vanmiddag voor de rechtbank hield;
Meneer de voorzitter, leden van de rechtbank,
Ik wil graag een paar minuten gebruik maken van mijn spreekrecht.
Van al onze verworvenheden is vrijheid het meest dierbaar en het meest kwetsbaar. Het is waar mensen hun leven aan hebben gewijd en waar mensen hun leven voor hebben gegeven. Onze vrijheid, in dit land, is het resultaat van eeuwen. Het is het gevolg van een geschiedenis die zijn gelijke niet kent en heeft ons gebracht waar we nu zijn.
Ik geloof met heel mijn hart en ziel dat de vrijheid in Nederland bedreigd wordt. Dat wat ons erfdeel is, waar generaties alleen maar van konden dromen, dat die vrijheid niet langer een gegeven is, niet langer een vanzelfsprekendheid.
Ik wijd mijn leven aan de verdediging van onze vrijheid. Ik weet wat de risico's zijn en ik betaal er elke dag de prijs voor. Ik klaag daar niet over; het is mijn eigen beslissing. Ik zie dat als mijn plicht en daarom sta ik hier.
Ik weet dat de woorden die ik gebruik soms hard zijn, maar ze zijn nooit onbesuisd. Het is niet mijn intentie de ideologie van verovering en vernietiging te sparen, maar ik ben er evenmin op uit mensen te kwetsen. Ik heb niets tegen moslims. Ik heb een probleem met de islam en de islamisering van ons land omdat de islam haaks op vrijheid staat.
Toekomstige generaties zullen zich afvragen hoe wij in 2010 op deze plaats, in deze zaal, onze dierbaarste verworvenheid hebben gediend. Of vrijheid er is voor beide partijen in dit debat en dus ook voor islam-critici, of dat in Nederland nog slechts één kant van de discussie mag worden gehoord? Of vrijheid van meningsuiting in Nederland voor iedereen geldt, of slechts voor sommigen? Het antwoord daarop is meteen het antwoord op de vraag of vrijheid nog een thuis heeft in dit land.
Vrijheid was nooit het eigendom van een kleine groep, maar is altijd het erfdeel geweest van ons allen. We zijn er allemaal door gezegend.
Vrouwe Justitia draagt een blinddoek, maar ze kan uitstekend luisteren. Ik hoop dat zij de volgende zinnen goed hoort, luid en duidelijk:
Het is niet alleen het recht, maar ook de plicht van vrije mensen zich uit te spreken tegen elke ideologie die de vrijheid bedreigt. Thomas Jefferson, de derde President van de Verenigde Staten had gelijk: De prijs voor vrijheid is eeuwige waakzaamheid.
Ik hoop dat de vrijheid van meningsuiting in dit proces zal zegevieren. Ik hoop niet alleen dat ik zal worden vrijgesproken. Maar ook dat de vrijheid van meningsuiting zal blijven bestaan.
Ten slotte, meneer de voorzitter, leden van de rechtbank.
Het gaat in dit proces natuurlijk om de vrijheid van meningsuiting. Maar het gaat in dit proces zeker ook om waarheidsvinding. Zijn de uitspraken die ik heb gedaan en de vergelijkingen die ik heb getrokken zoals genoemd in de dagvaarding waar? Als iets waar is kan het toch niet strafbaar zijn? Daarom vraag ik u met klem niet alleen mijn verzoeken tot het horen van getuigen en deskundigen op het terrein van de vrijheid van meningsuiting in te willigen. Maar ik vraag u ook expliciet mijn verzoeken tot het horen van getuigen en deskundigen op het terrein van de islam allemaal en in volle openbaarheid te honoreren. Ik doel dan niet alleen op de heren Jansen en Admiraal maar ook op de getuigen-deskundigen uit Israël, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en andere landen. Ik moet mij kunnen verdedigen, ik moet kunnen aantonen dat ik de waarheid heb gesproken, weerhoud mij daar alstublieft niet van. Zonder deze getuigen kan ik me niet goed verdedigen en is er naar mijn! mening geen sprake van een eerlijk proces.
Het Vlaams Belang heeft klacht ingediend tegen de stad Eeklo bij de Vaste Commissie voor Taaltoezicht (VCT) in Brussel. Op raamplakkaten in de Eeklose sporthal worden mededelingen over de openingsuren in drie talen aangekondigd: het Nederlands, Frans en Engels.
"We voelden het stadsbestuur hierover aan de tand en men verzekerde ons de plakkaten weg te zullen halen. Maar de borden hangen er voor zover we weten nog altijd", zegt voorzitter Peter Pauwels die erop wijst dat het stadsbestuur alle communicatie met de burger uitsluitend in het Nederlands moet voeren.
Zoals we eerder al schreven
, start vandaag in Nederland het proces tegen politicus Geert Wilders, die terechtstaat wegens het aanzetten tot discriminatie jegens moslims, Marokkanen en andere niet-Westerse allochtonen. Dit proces doet ongetwijfeld terugdenken aan de veroordeling en ontbinding van het Vlaams Blok in 2004. Het betreft eveneens een poging tot het monddood maken van een partij die kritiek heeft op de ongebreidelde immigratie, de multicultuur en de toenemende vervreemding en islamisering.
De vrije meningsuiting staat nu ook in Nederland op het spel. Het Vlaams Belang toont zich solidair met Geert Wilders en een honderdtal van onze mandatarissen en militanten kwam vandaag samen voor de Nederlandse ambassade in Brussel. In een toespraak wees Filip Dewinter erop dat een eventuele veroordeling van Wilders elke vorm van kritiek op een ideologie of religie in de toekomst onmogelijk zal maken. Na onze solidariteitsactie overhandigde een delegatie van Vlaams Belang-parlementsleden aan de zaakgelastigde van de Nederlandse ambassadeur een brief waarin we aan de Nederlandse regering onze bezorgdheid over het Wilders-proces overmaken.
Midden december meldden we dat de Fatih-moskee in Beringen bij het stadsbestuur een aanvraag had ingediend om haar minaretten te voorzien van luidsprekers, zodat de gelovigen kunnen opgeroepen worden voor het gebed. Dit leidde tot een brede golf van protest bij de bevolking, waarbij het Vlaams Belang het voortouw nam. Overigens tot grote onvrede van de lokale SP.A, die alvast aankondigde te zullen onderzoeken of de verspreide Vlaams Belang-folder een inbreuk is tegen de wet op het racisme.
Uiteindelijk haalde de moskeevereniging in Beringen bakzeil: als gevolg van het hevige protest werd de toelatingsaanvraag voor de luidsprekers ingetrokken. Zoals volksvertegenwoordiger Bert Schoofs in een mededeling stelde, bewijst dit alvast dat het verzet van het Vlaams Belang tegen de toenemende islamisering vruchten afwerpt. De meting die onze partij op 28 januari in Beverlo had gepland, gaat overigens gewoon door. Het zal zelfs een feestviering worden, aldus Bert Schoofs.
GENT - Een 25-jarige Gentenaar met de naam Adelbert Naaktgeboren vecht al vijf jaar bij al-Qaeda in Afghanistan. Een Franse reportagemaakster kon hem daar interviewen. 'Ik heb de indruk dat hij echt een harde terrorist is', vertelt Melanie Bois. Het parket van Gent liet gisteravond weten 'een prioriteit van de zaak te maken'.
Zijn gezicht verstopt achter een donkere doek, gekleed in camouflagepak en zwaaiend met een mes en een machinegeweer. Op die manier verscheen 'Gentenaar Adelbert Naaktgeboren' gisteravond op televisie. Als een rasechte al-Qaeda-strijder in Afghanistan, met als nieuwe naam Abu Adam Saifoula. De uniformen hadden hij en zijn medestrijders buitgemaakt op de Amerikanen, bij aanvallen op de achterste linies. 'En dankzij de hulp van Allah hebben we ook al Amerikanen kunnen doden.'
Al ongeveer vijf jaar vecht de jongeman naar eigen zeggen met al-Qaeda mee tegen de troepen van de Navo. 'Een heilige oorlog tegen de ongelovigen', noemt hij het. 'Een oorlog die pas zal eindigen als de ongelovigen allemaal bekeerd zijn tot de islam, of zijn gesneuveld.'
25 jaar oud
Het was de Franse journaliste Mélanie Bois die de Gentse jihadstrijder Adelbert Naaktgeboren vond en ontmoette. 'In Pakistan gebeurde het', vertelde ze gisteren via de telefoon vanuit Pakistan. 'Op zes kilometer van het dorpje Dara Adamkhel, in de buurt van Peshawar. Midden in een levensgevaarlijke zone, die onder controle is van de taliban. Hij liet mij verstaan dat hij in Pakistan bij de taliban kwam uitrusten en nieuwe bevelen kwam ophalen, om nadien terug te keren naar Afghanistan.'
Het is Mélanie Bois die zegt dat de jongeman in zijn vorige leven 'Adelbert Naaktgeboren' heette. Zelf zegt hij voor de camera dat hij 'uit België' is, en 'van Gent'. 'Zijn paspoort heeft hij niet getoond. Maar wanneer de camera uit stond, sprak hij me aan in het Frans en het Vlaams. Hij ziet er ook uit als een Europeaan. Hij is 25 jaar oud, heeft grote bruine ogen en draagt een baard.'
Bekeerd door WTC-aanslagen
Naaktgeboren begon zich in 2001, na de aanslagen op de WTC-torens in New York, in de islam te interesseren. 'Hij kon het niet verdragen dat de hele wereld zich tegen de moslims keerde. Vrij snel kwam hij in contact met salafisten (radicale moslims, nvdr.) in Dilbeek, en via hen met leden van al-Qaeda. De klassieke lezing van de Koran was hem niet streng genoeg.'
En hij is niet alleen, zegt Naaktgeboren dreigend in de reportage. 'Overal zijn er jonge moslims die eruit zien als gewone jongens. Zonder baard. Ze wachten op het signaal om de strijd te beginnen. Ik weet niet hoeveel precies. Maar het zijn er duizenden.' Het is volgens hem onvermijdelijk dat de strijd ook in het Westen wordt gevoerd. Uit wraak, 'omdat onze zusters op school hun hoofddoek moeten afnemen.'
Zowat vijf jaar geleden was hijzelf door al-Qaeda voor de keuze geplaatst, zei hij tegen Mélanie Bois. 'Ofwel zou ook hij een slapende strijder worden in Europa. Ofwel zou hij naar Afghanistan kunnen trekken om de strijd daar te voeren. Hij heeft voor dat laatste gekozen. Eerst stelde een lid van al-Qaeda hem voor om zes maanden te trainen in een afgelegen gebied in Pakistan. Na die opleiding heeft hij zich bij de al-Qaedastrijders in Afghanistan gevoegd.'
De nieuwe Bin Laden
Over zijn familie in België wilde hij niets kwijt. 'Het interview kon ook alleen doorgaan onder strikte voorwaarden', zegt Bois. 'Dertig minuten tijd kreeg ik. En heel de tijd was hij bijzonder angstig. Tegelijk kreeg ik wel de indruk dat ik met een echt harde terrorist te maken had, en niet met een verwarde jongeman.'
Adelbert Naaktgeboren vertelde Mélanie Bois dat het de preken van Anwar al-Awlaki waren die hem hadden geïnspireerd. 'Via het internet.' Al-Awlaki is ook de man die de jonge Nigeriaan Umar Farouk Abdulmutallab op Kerstmis met een onderbroek vol explosieven een vliegtuig naar de VS liet nemen. De 38-jarige imam werd geboren in de Amerikaanse staat New Mexico, maar opereert nu vanuit Jemen, waar hij is uitgegroeid tot de nieuwe Osama bin Laden.
Bij het parket van Gent kon of wilde niemand zeggen of Adelbert Naaktgeboren een bestaande naam is en of de man gekend is bij de politiediensten. 'Maar we nemen deze zaak bijzonder ernstig en maken er een prioriteit van.'
Wanneer Wilders word beschuldigd word het een grote soep
Krijgt Wilders ook straf als hij gelijk heeft?
Niet alleen Geert Wilders staat terecht. In feite staat ook de islam terecht. Wat doet de rechter als een deel van Wilders' vergelijkingen met Mein Kampf terecht zouden zijn? Het antwoord vindt je in het in onderstaand relaas.