Terwijl Elio Di Rupo vlotjes zijn deadline om de begroting in te dienen aan het missen is, ziet het er voor België allesbehalve goed uit. Heel Europa kreunt onder een economische crisis, België moet maar liefst 11,3 miljard euro zien te vinden en er is nog steeds geen compromis hoe dit aan te pakken.
Als Belg zijn we het gewoon: belastingen op je loon, belastingen op je woning, successierechten, verkeersbelastingen, belasting op toegevoegde waarde, als het over belastingen gaat moet je de Belg niet veel meer leren, tenzij er ook hier iemand een vettaks wil introduceren. Om zijn 11,3 miljard euro te vinden, zal Elio Di Rupo niet anders kunnen dan bijkomende belastingen te heffen. Alleen is de vraag: hoe zit de verhouding besparen ten opzichte van extra belasten nu juist in elkaar?
Terwijl Di Rupo schermt met zijn éénderden (Di Rupo wil één derde halen uit besparingen, één derde uit belastingen en één derde uit 'diversen'), is Open VLD er van overtuigd dat het over 70 procent belastingverhogingen en 30 procent besparingen gaat. In een land waar burgers al bijzonder zwaar belast (zie onderstaande grafiek) worden, hoopt de toekomstige premier nog eens een extra pluimageronde te voeren. Indien de 70 procent bewaarheid wordt, kost het elke Belg snel berekend jaarlijks 720 euro extra.
Bovendien stimuleren de maatregelen die Di Rupo wil doorvoeren niet zozeer een economisch herstel, maar leiden ze het land er net verder van weg, omdat er weinig maatregelen genomen worden om meer mensen aan het werk te helpen en de aantrekkelijkheid van België als investeringsland verder afneemt. De sociale zekerheid blijft echter een haast onaangeroerd gegeven waar de socialistische bijna-premier liever niet aankomt.
Volgens Johan Van Overtveldt, hoofdredacteur van Knack, heeft België tot nu toe de dans wat ontsprongen op het vlak van aandacht van de financiële markten, vooral door het feit dat we geen regering hadden. De lopende regering hield de knip op bijkomende uitgaven, terwijl de toekomstige regering het voordeel van de twijfel kreeg. Maar met een concreet uitgetekend beleid zullen de financiële markten België wel degelijk onder de loep nemen en die evaluatie lijkt op dit moment het resterende Belgische krediet te doen smelten als sneeuw voor de zon. (KA)
NL: Stimuleringsgelden voor cultuurvreemde migranten zijn weggegooid geld
Het hieronder volgende bericht zal in het Duitstalige gebied om redenen van politieke correctheid vermoedelijk niet worden gepubliceerd. Belastinggeld, dat de staat uitgeeft aan jongeren uit islamitische of Afro-Caribische landen, kun je tegelijk in de open haard gooien. Nee, dit bericht is niet afkomstig uit obscure bronnen, maar van de Nederlandse regering.
Van 2009 tot 2012 hebben 34 Nederlandse steden van de regering in Den Haag subsidies gekregen voor een groot pilotproject, waarmee zij probleemgroepen uit islamitische landen zoals Marokko of Afro-Carbische landen (bijvoorbeeld jongeren van de Antillen) zouden moeten sussen. Het ging om sociaal werk en jeugdprojecten. Het was het grootste jeugdproject voor probleemgroepen, dat ooit in Nederland had plaatsgevonden. Nu is het resultaat bekend: Des te meer geld men in de leden van deze niet-Europese probleemgroepen investeert, des te meer van hen breken hun studie af of melden zich als werkloos. Daarover bericht nu de krant De Telegraaf. Het zijn officiële gegevens van de Nederlandse regering.
30% sociale woningen in Gent toegewezen aan
vreemdelingen
1 op 4
personen op wachtlijst voor sociale woning vreemdeling Johan Deckmyn: Sociale woningen voor
eigen volk eerst. Naar Deens voorbeeld minimum verblijfsduur van zeven jaar in
het land vooraleer men aanspraak kan maken op sociale zekerheid en dito sociale
voorzieningen.
In antwoord op een schriftelijke vraag van
Filip Dewinter in het Vlaams Parlement deelde Vlaams minister van Wonen Freya
Van den Bossche cijfers mee betreffende de toewijzingen van sociale woningen in
2010. Uit de cijfers van de minister blijkt dat het aandeel vreemdelingen in de
toewijzingen van sociale woningen, ondanks de talrijke Belgische
nationaliteitsverwervingen (554.054 Belgwordingen tussen 1998 en 2010) in 2010
bijna 30 % bedraagt.
Dit percentage is in de eerste plaats een gevolg
van de vele regularisaties van illegalen. De massale instroom van vooral
niet-Europese vreemdelingen belooft ook de komende jaren aan te houden,
aangezien eveneens volgens cijfers door de minister verstrekt ook een kwart
(24,6%) van de personen op de wachtlijst voor een sociale woning vreemdeling is.
De huisvestingsmaatschappijen die het meeste sociale woningen toewijzen
aan vreemdelingen zijn niet toevallig te vinden in de stedelijke gebieden zoals
in Gent.
Het Vlaams Belang is van oordeel dat er dringend initiatieven
dienen te worden genomen om de voortschrijdende gettovorming in de sociale
huisvesting een halt toe te roepen en de sector van de sociale huisvesting
leefbaar te houden. Bovendien stelt zich de problematiek van de betaalbaarheid
van onze sociale voorzieningen. Onze welvaartsstaat werkt als een magneet op
gelukszoekers uit alle windstreken. De betaalbaarheid van ons sociale
zekerheidssysteem en onze sociale voorzieningen dreigt hieronder op termijn te
bezwijken.
Johan Deckmyn en Filip Dewinter dienen daarom eerstdaags in
het Vlaams Parlement een voorstel van decreet in dat voorziet in een prioritaire
toewijzing van sociale woningen aan personen met de Belgische nationaliteit.
Inspiratie voor het voorstel werd gevonden in Denemarken, waar de toegang tot de
sociale zekerheid en allerlei sociale voorzieningen grotendeels wordt
voorbehouden aan personen die reeds voldoende lang legaal in Denemarken wonen.
Johan Deckmyn licht zijn voorstel toe: In het voorstel van decreet
moeten vreemdelingen zeven van de acht voorgaande jaren legaal in het land
verbleven hebben en eerst zelf drie jaar bijgedragen hebben tot de voorzieningen
van onze welvaartsstaat vooraleer zij zich kandidaat kunnen stellen voor een
sociale woning. Op deze wijze kan niet alleen de gettovorming in de sociale
huisvesting een halt worden toegeroepen, maar komen sociale woningen vrij voor
autochtone Vlamingen met een laag inkomen die nu maar al te dikwijls
geconfronteerd worden met lange wachtlijsten.
Extreemrechts is binnen de Europese Unie aan een opmars bezig. Het gedachtegoed vindt weerklank bij een toenemende groep mannen jonger dan 30 jaar. Dat blijkt uit een onderzoek van de Britse denktank Demos, dat in Brussel voorgesteld werd.
"Terwijl talrijke Europese landen zich focussen op hun economie, kondigt een andere vertrouwenscrisis zich aan. In heel Europa voelt de jeugd zich in de steek gelaten door de traditionele partijen", aldus Jamie Bartlett, de schrijver van het Demos-rapport. Volgens het rapport kenmerken zij zich door streng-nationalistische gevoelens, waarbij ze zich vooral zorgen maken voor immigratie en islamisme.
Vlaams Belang De studie baseert zich op een enquête via de sociaalnetwerksite Facebook bij meer dan 11.000 sympathisanten van 14 extreemrechtse groeperingen in elf Europese landen, waaronder ook België. Volgens de Britse krant The Guardian past het Vlaams Belang in het rijtje van dergelijke extreemrechtse groepen.
Het islamisme wordt volgens Demos als een bedreiging opgevat. "Terwijl antisemitisme de extreemrechtse partijen in het begin van de 20e eeuw verenigde, is islamofobie nu de verenigende factor van het begin van de 21e eeuw", aldus Thomas Klau van de Europese Raad voor Buitenlandse Betrekkingen.
Vertrouwen verloren De Europese burgers hekelen ook de effecten van de globalisering die de rechten van de arbeiders vernietigen. "Ze hebben het vertrouwen in hun regering, de Europese instellingen en het gerechtelijk systeem verloren", meent Demos. "In hun ogen hebben de voornaamste politieke partijen het contact met de realiteit verloren en zijn ze niet in staat om de dagelijkse problemen aan te pakken". (afp/adha) Bron>>HLN.BE