Vandalen besmeuren nu ook frituur POLITIE TRACHT HARDE KERN VAN GRAFFITISPUITERS BIJ DE KRAAG TE VATTEN
LOCHRISTI - Na vroegere vandalenstreken in de buurt van het kerkplein wordt Lochristi nu geteisterd door een graffitiplaag op privé-gebouwen. De vermoedelijk jonge daders signeren met 'RVL'. Geert Herman Kurt Braeckman, uitbater van Frituur Kurt aan de hoek van de Bosdreef in het centrum van Lochristi, is het meest recente slachtoffer van deRVL-bende. 'In de laatste week van 2009 trof ik op een ochtend twee keer de RVL-signatuur aan op de voorzijde van mijn frituur. Aan de andere kant van de container waren dezelfde letters zelfs reuzegroot met verf aangebracht', zegt Braeckman. 'Heel wat van mijn klanten reageerden al, het fenomeen is dus jammer genoeg bekend in Lochristi. Enkelen wisten mij te vertellen dat de afkorting voor Rechter Vuist Lochristi staat en dat het om een kern harde jongeren zou gaan.'
Met sneeuw
Ondertussen waren de onverlaten ook aan het werk in de Ommegangstraat, Baljuwweg, Dekenijstraat en Kerkwegelakker. Daar werden privé-woningen, verkeersborden en andere openbare infrastructuur op dezelfde manier beklad. Bij de eerste sneeuwval in december waren dezelfde letters op een zijgevel naast de kerk zelfs met sneeuw aangebracht. Inwoners ergeren zich aan het feit dat gemeentebestuur en politie op de hoogte zouden zijn, maar niet ingrijpen. Ook bij de schoolgaande jeugd blijkt RVL het gespreksonderwerp van de dag. Veel jongeren hebben weet van het bestaan ervan en zien dat de mysterieuze vandalen zichzelf ook profileren via chatkanalen en netwerken.
'In tegenstelling tot wat de mensen denken, zijn we er ernstig mee bezig om hier paal en perk aan te stellen', zegt Luc Van Peteghem, politiecommissaris van de zone Puyenbroeck. 'Het is eigenlijk in oktober begonnen met de baldadigheden achter de kerk van Lochristi. We krijgen stilaan zicht op een tamelijk harde kern van een tiental jongeren die we na geruchten en eigen onderzoek al een paar keer flink aan de tand hebben gevoeld. Probleem is dat we tot nu toe geen echt staalharde bewijzen hebben tegen die kerels en zonder onderbouwde getuigenissen blijft het voorlopig dansen op een slappe koord. Iedereen kan een spuitbus hanteren en zulke streken beginnen uithalen, maar we tolereren dit niet en trachten op een aantal manieren de strop toe te halen. Dat jongeren met een RVL-signatuur pochen op het internet is natuurlijk geen strafbaar feit. Het is tenslotte geen extreem-rechtse organisatie.'
Steeds aangifte
Burgemeester Deswaene (Open VLD) ziet de RVL-plaag met lede ogen aan. 'De verdachte jongeren blijven staalhard ontkennen. Het is een fenomeen van deze tijd dat zich trouwens in alle lagen van de samenleving manifesteert. Ik kan de bevolking alleen maar adviseren om van elk feit aangifte te doen. We moeten het dossier zo hard mogelijk maken. Los daarvan vind ik dat hoe meer aandacht de daders krijgen, hoe hoger ze zichzelf gaan inschatten.'
Karel De Gucht en de Congolese gezaghebbers: het bleek de afgelopen jaren al meermaals een slecht huwelijk. Zopas verklaarde Kinshasa De Gucht, straks EU-commissaris van Handel maar momenteel nog op de post van Ontwikkelingssamenwerking, tot persona non grata. Aanleiding zijn de uitspraken van De Gucht over het gebrek aan structuur en de welig tierende corruptie. Die analyse zou onverantwoordelijk, respectloos en zelfs racistisch zijn.
De eerlijkheid gebiedt mij nochtans te zeggen dat de VLDer zeker een punt heeft. Zelf was ik enkele malen in Congo, en het is een feit dat het land op zijn zachtst gezegd enkele structurele problemen kent. De vis stinkt in de eerste plaats aan de kop: de politieke kaste heeft meer dan een pakje boter op het hoofd, maar ook elders in de samenleving is corruptie troef. Voor velen is corruptie niets meer dan een manier van overleven.
De Congolese staat is zonder meer een bestuurlijke puinhoop. Maar De Gucht en de andere Belgische excellenties vergeten gemakshalve de bedenkelijke rol die ook de Belgische monarchie en meer bepaald Leopold II in dat land heeft gespeeld. Tot op de dag van vandaag spelen daar overigens nog altijd koninklijke belangen. Dat gezegd zijnde: Karel De Gucht vindt dat je van een Europees Commissaris niet mag zeggen dat hij een racist is. Ach. De man ondervindt nu aan den lijve hoe terechte kritiek onder de mat wordt geveegd met het goedkope racisme-verwijt. Zou hij hier een (binnenlandse) les uit leren?
Quick bezwijkt onder de druk van de radicale islam
Wanneer Quick in Frankrijk nog enkel en alleen Hallal vlees zal serveren vind ik dat de Joodse gemeenschap in Frankrijk ook moet gaan voor enkel "Kosjere burgers"; de christenen enkel voor "Heilige burgers" de Hindoes enkel voor de "Swastika-burger" Boedhisten enkel voor "samadhi" , enz.....!
Ik bedoel maar MET waar is Quick in 'Godsnaam' mee bezig....... Een ""Giant"" is een Giant en daarmee gedaan godverd.....!!!!!!
LAAT ONS NIET VERGETEN .....dat wanneer de GAST kok wordt, de voorraadkamer snel leeg zal zijn !!!!!!!
Vlaams Belang Waarschoot eist duidelijkheid over rellen op oudejaarsfuif KLJ â
Vlaams Belang Waarschoot ontsteld over rellen oudejaar
Zoals uit dit persbericht hier aansluitend kan blijken zijn de rellen op de Oudejaarsfuif van het KLJ in Waarschoot momenteel hét gespreksonderwerp in de streek. Jongeren die het meemaakten spreken van een schande, ouders zijn bezorgd over de gebeurtenissen en het gevolg laat zich voelen: het fuiven komt door de rellen onder druk. Heel wat jeugdverenigingen hebben al te maken gehad met rellen op hun fuiven en dat is hoe dan ook een gevoelig verlies. Daarnaast is de bedreiging van Rode Kruis-vrijwilligers en andere dienstverleners onaanvaardbaar. Het Vlaams Belang van Waarschoot reageert alvast met een schriftelijke vraag van gemeenteraadslid Erik D'havé naar de omstandigheden. De Vlaams Belang Jongeren kregen ook heel wat vragen en zullen eerstdaags een actie voeren onder het motto 'Recht op veilig fuiven', iets wat in het Meetjesland door dergelijke voorvallen meer en meer onder druk komt te staan.
Vlaams Belang Jongeren voeren actie voor recht op veilig fuiven
Het Vlaams Belang van Waarschoot en de Vlaams Belang Jongeren ontving de laatste dagen heel wat mails en berichten van verontruste ouders en jongeren over de gebeurtenissen rond de Oudejaarsfuif van de KLJ in Waarschoot. Berichten die er vooral over gaan dat de gebeurtenissen rondom de fuif schandalig waren en dat dit zo niet verder kan. Iets wat een pak getuigenissen op sociale netwerken en fora bevestigen. Vooral de rol van groepjes Gentse, veelal vreemdelingen, bezoekers blijkt nefast te zijn geweest.
Een teleurgestelde KLJ liet in een eerste reactie al blijken er de brui te willen aan geven voor wat de organisatie van die fuif betreft.
Voor het Vlaams Belang en de Vlaams Belang Jongeren moeten onze jongeren op een veilige manier kunnen fuiven. Voor heel wat jeugdverenigingen zijn fuiven ook een manier om de eigen kas te spijzen. Dat laten teloor gaan omwille van dergelijke incidenten is dan ook een zware hypotheek leggen op de toekomst van de jeugdverenigingen. Daarom zullen de Vlaams Belang Jongeren eerstdaags een actie voeren, gericht naar de jongeren, om te stellen dat veilig fuiven een recht is. Deze actie zal doorgaan in Eeklo, waar heel wat jongeren uit de streek school lopen.
Aangezien er in Waarschoot pas in februari een nieuwe gemeenteraad doorgaat, stelde Erik Dhavé, gemeenteraadslid voor het Vlaams Belang in Waarschoot, een schriftelijke vraag over de gebeurtenissen. In deze vraag, die uitvoerig ingaat op de omstandigheden, stelt het Vlaams Belang ook voor dat de gemeente Waarschoot de jeugdvereniging juridisch moet bijstaan om de schade te verhalen op de daders.
Wij hopen ook dat het College een duidelijk signaal geeft dat geweld tegen dienstverleners op geen enkele manier kan vergoelijkt worden en dat er gepaste maatregelen komen tegen de daders om alvast duidelijk te maken dat een kleine groep herrieschoppers niet het plezier van vele honderden jongeren mag vergallen.
Michel Roelens Regionaal Voorzitter Vlaams Belang Gent-Eeklo
Barbara Pas Nationaal Voorzitter Vlaams Belang Jongeren
Conform artikel 32 van het Gemeentedecreet van 15/07/2005 had ik volgende schriftelijke vraag willen stellen:
KLJ De luxe fuif 31.12.2009
Uit berichten in verschillende dagbladen, en via een aantal fora, blijken er rond de KLJ-fuif op Oudejaarsavond in de zaal Albo aan de Sparrenstraat problemen geweest te zijn.
Sommige berichten spreken zelfs van meer dan 50 gewonden.
Mijn vragen:
1. Wie waren de relschoppers?
Waren die uit onze gemeente, of kwamen ze van elders? Zo ja, van waar dan?
2. Als de relschoppers gekend zijn, wat was hun drijfveer?
3. Werden processen-verbaal opgemaakt?
Indien niet, waarom niet?
Indien wel, hoeveel en wat was de reden?
4. Welke maatregelen zullen genomen worden om in de toekomst dergelijke problemen te
voorkomen?
5. Stelt u het College voor om vanuit de gemeente aan de KLJ juridische bijstand te geven om
eventueel klacht in te dienen om de kosten als gevolg van de gebeurtenissen te laten vereffenen?
Wij zijn onze job kwijt dankzij idiote politiekers en hun rookwet.
Horeca uitbaters die een beperkte omzet hebben in hun voedselverbruik stoppen met eten te serveren. Ze moeten wel omdat ze klanten dreigen te verliezen aan zaken waar wel gerookt mag worden. Zij kunnen niet zonder de rokers. Het personeel dat het eten bereidde heeft men dus ook niet meer nodig. Deze mensen vliegen naar de dop en blijven gefrustreerd achter zonder job. In tijden van crisis en grote werkloosheid vindt de regering het belangrijker om zich te moeien met wat de mensen in hun vrije tijd doen, dan deftig te regeren en zich met dringender zaken bezig te houden. Binnen enkele jaren gaat men dan een algemeen rookverbod invoeren waardoor terug gegeten kan worden in onze cafés. Hopelijk kunnen dezelfde mensen die nu aan de dop staan dan terug hun vroeger werk hervatten.
Tijdens de plenaire vergadering van woensdag 6 januari werd er een actualiteitsdebat gevoerd omtrent het Vlaams Werkgelegenheids- en Investeringsplan (WIP).
Het werd een breed uitgesponnen debat. Onderaan vindt je de link naar het volledige verslag van de vergadering. In bijlage vindt u ook de actualiteitsmotie die Vlaams volksvertegenwoordiger Johan Deckmyn terzake indiende en hieronder vindt u zijn tussenkomst en de diverse reacties hierop.
De voorzitter: De heer Deckmyn heeft het woord.
De heer Johan Deckmyn: Mijnheer de voorzitter, iedereen kent het gevoel de prijzen van een tombola te zien en de week nadien diezelfde prijzen in een andere tombola terug te vinden. Als ik kijk naar wat hier voorligt, heb ik een dergelijk tombolagevoel. Zaken die in het ambitieuze ViA waren opgenomen, in het Pact 2020 werden geconcretiseerd en in het Vlaams regeerakkoord en in de Septemberverklaring werden overgenomen, vinden we nu in het werkgelegenheids- en investeringsplan terug. Brave zielen zouden dit continuïteit kunnen noemen. Ik verwijs in dit verband naar de repliek van de minister-president op de woorden van de heer Vereeck. Het gaat hier in feite om de recyclage van engagementen zonder dat daadwerkelijk inspanningen worden geleverd.
Die inspanningen zijn meer dan ooit nodig. Het aantal faillissementen ligt hoger dan ooit. We hebben hier al ettelijke malen de werkloosheidscijfers horen vermelden. Vorig jaar ging het om 40.000 mensen. Dit jaar zouden er naar alle waarschijnlijkheid nog eens 60.000 werklozen bij komen. De nood is dan ook groot.
In plaats van snel in te grijpen, kiest de Vlaamse Regering voor plannen, werkgroepen, regiegroepen en lijstjes met te nemen initiatieven. De crisis wacht echter niet. Ze zet zich onverbiddelijk voort.
De Vlaamse Regering maakt zich onder meer klaar voor een staten-generaal Industrie. Die moet het kader voor een bredere maatschappelijke rondetafelconferentie over het toekomstig industrieel beleid in Vlaanderen vormen. Het is echter nu dat investeringen, liefst versneld, noodzakelijk zijn. De verwijzing in het plan naar een nog samen te roepen staten-generaal stelt de beslissingen zelf enkel uit.
Bovendien blijkt dat we, in plaats van zelf kordate maatregelen te kunnen nemen, enkel het tempo van de federale regering kunnen volgen. Ik geef een voorbeeld. Op 17 december 2009 is de Inspectie van Financiën bij hoogdringendheid om advies gevraagd. Dit is niet toevallig de dag na de verlenging van de federale anticrisismaatregelen. De minimale termijn om advies uit te brengen, is hierbij niet gerespecteerd. De Inspectie van Financiën heeft dan ook verklaard dat de korte termijn haar niet in staat heeft gesteld een uitspraak ten gronde over de doelmatigheid van deze plannen te doen.
Dat de Vlaamse Regering aan het handje van de federale regering loopt, wordt pijnlijk duidelijk. Premier Leterme heeft het land laten weten dat een staatshervorming geen prioriteit meer is. Dit was nochtans de inzet van de Vlaamse Regering. Vlaanderen moest meer bevoegdheden en homogene bevoegdheidspakketten krijgen. Enkel op die manier kon de crisis beter worden bestreden. We zijn terug naar af.
Vooral voor een regeringspartij als de N-VA is dit een pijnlijke zaak. De voorzitter van de N-VA heeft zijn ontgoocheling inmiddels in een vrije tribune laten blijken. Hij vindt het jammer dat premier Leterme, met wie hij schouder aan schouder heeft gestaan, zich nu van de plannen voor een staatshervorming distantieert. (Opmerkingen)
Ik herinner me nog dat ze vroeger een dansje op de tafel hebben gedaan. (Opmerkingen en gelach) Minister-president Kris Peeters: Mijnheer Deckmyn, het is me volledig onduidelijk wat dit met het werkgelegenheids- en investeringsplan te maken heeft? Volgens mij heeft dit er niets mee te maken. (Rumoer)
De heer Johan Deckmyn: Mijnheer de minister-president, ik kom daar onmiddellijk toe. Het plan kadert immers in wat zich in dit federale land afspeelt nu er, dixit de N-VA, enkel nog wat gerommel in de marge overblijft. Dit is een verklaring van uw eigen coalitiepartner. (Rumoer)
We besturen hier Vlaanderen. Vanuit Vlaanderen moet de nodige kritiek worden geleverd. Dit is het gevoel dat ik had toen ik het werkgelegenheids- en investeringsplan doornam.
Ik denk hierbij vooral aan het arbeidsmarktbeleid. Bijna alle fiscale hefbomen blijven stevig in federale handen. De broodnodige staatshervorming lijkt verder af dan ooit tevoren. Dit zal voor problemen blijven zorgen. Ik verwijs in dit verband onder meer naar de debatten die we hier over de tewerkstellingsplannen van minister Milquet hebben gevoerd.
Premier Leterme heeft zelfs verklaard dat de Vlaamse Regering geen prioriteit meer maakt van de staatshervorming en geen vragende partij meer is.
Minister-president Kris Peeters: Mijnheer de voorzitter, de heer Dewinter heeft straks een vraag over de staatshervorming en hoe we daar naar kijken. Ik zal dan antwoorden namens de Vlaamse Regering in alle duidelijkheid. Ik kan u zeggen dat wat het werkgelegenheids- en investeringsplan betreft, we met de bevoegdheden die we op dit moment hebben en met de crisis waar we op dit moment mee worden geconfronteerd, alles uit de kast halen wat we kunnen. Dit betekent niet dat de staatshervorming wat ons betreft is afgeschreven. Het regeerakoord is daar zeer duidelijk in.
De heer Lode Vereeck: Mijnheer de minister-president, dan legt u uw accenten en prioriteiten een beetje vreemd. Een beetje arbeidseconoom kan u vertellen dat de voornaamste problematiek met betrekking tot de jobcreatie, de zware lasten op arbeid zijn. Ik zou toch heel wat meer inzetten op die staatshervorming en het overhevelen van bevoegdheden. Ik denk dat het dat is wat de geachte collega probeert duidelijk te maken.
Minister-president Kris Peeters: Mensen die morgen hun werk verliezen, hebben er heel weinig aan als we zeggen: we gaan resoluut voor de staatshervorming. Ik zal daar straks op antwoorden.
De heer Lode Vereeck: Mijnheer de minister-president, op uw innovatieregiegroepen zitten de mensen ook niet te wachten, hoor!
De voorzitter: De heer Penris heeft het woord.
De heer Jan Penris: Mijnheer de voorzitter, ik heb de minister-president gisteren aanhoord in het Antwerpse Havenbedrijf. Wij hebben bevoegdheden, mijnheer de minister-president, en wij kunnen dingen realiseren. In het Antwerps havenarbeiderslokaal staan op dit moment duizenden havenarbeiders te stempelen omdat u niet doet wat u kunt doen. U hebt niet geïnvesteerd op het ogenblik dat u kon investeren. Waar blijft die tweede sluis? Waar blijft die Scheldeverdieping? Wat doet u heel concreet voor onze havens? U hebt bevoegdheden en u put ze niet uit! (Applaus bij het Vlaams Belang)
De heer Johan Deckmyn: Collegas, het is aan de Vlaamse Regering om daadkracht te tonen en ervoor te zorgen dat niet alleen het vertrouwen, maar in concreto op korte termijn de economische crisis kordaat wordt aangepakt. Maar daar loopt het nu net bijzonder stroef.
Ook inzake het budgettaire kader kunnen we ons vragen stellen. Dit houdt immers geen rekening met de oproep van premier Leterme voor het zogenaamde samenwerkingsfederalisme. Welk standpunt zal de Vlaamse Regering ter zake innemen? Zal Vlaanderen België weer budgettair depanneren? Is de Maddens-doctrine nu definitief afgevoerd?
Inzake budgettaire implicaties stelt de Vlaamse Regering dat dit plan dit jaar 31,1 miljoen euro zal kosten en 38,9 miljoen euro volgend jaar. Aangezien de nood acuut is, zou je dit jaar forsere inspanningen verwachten. Hoe zit het trouwens met het extra tekort van 200 miljoen euro dat na de recente begrotingsbesprekingen plots opdook? Het zijn allemaal vragen waar we geen deftig antwoord op krijgen en die op zijn minst de ruimte hypothekeren om dit plan ten uitvoer te kunnen brengen. Er zijn bovendien geen echte indicatoren of streefcijfers om het welslagen van dit plan aan te toetsen.
Als we het werkgelegenheids- en investeringsplan doornemen, dan vinden we in het deel werkgelegenheid veel themas terug die men zal voortzetten, versoepelen, versterken of waarbij er aan sensibilisering zal worden gedaan. Sommige initiatieven, zoals de uitbreiding van het maatpakbeleid, zijn mijns inziens niet ambitieus genoeg. Enerzijds wil men een specifieke aanpak met bijkomende kwetsbare groepen, wat positief is, maar anderzijds stelt men in dit deel dat men omwille van de crisis niet in een uitbreiding voorziet minister Muyters zal me dat niet kwalijk nemen naar de groep van 52-plussers, en enkel het begeleidingsaanbod voor 50-plussers beter zal benutten. Mevrouw Ceysens, ik heb het blijkbaar even slecht begrepen als u.
Veel andere initiatieven kunnen we uiteraard toejuichen, ik denk bijvoorbeeld aan maatregelen inzake onder meer Individuele Beroepsopleiding in de Onderneming (IBO) en het versterken van het toekomstgericht competentiebeleid. Dit zijn onzes inziens zinvolle zaken. Ook het investeringsplan bevat een aantal toe te juichen initatieven. In het deel ondersteuning van het investeringsklimaat vinden we trouwens als concreet voorstel bijvoorbeeld de vervanging van de huidige wedstrijdformule in de ecologiepremie door een stelsel dat meer rechtszekerheid biedt. Mijnheer de minister-president, collegas, daar is het Vlaams Belang nu al jarenlang vragende partij voor u ziet dat we ook constructief kunnen zijn.
De keerzijde van de medaille is dat we ook hier worden geconfronteerd met het voortzetten, versoepelen en versterken van reeds bestaande maatregelen. Men blijft regelmatig vrij vaag. Ik blijf dus met dat tombolagevoel zitten. Veel structurele veranderingen vinden we in dit plan niet terug.
Ik wil nog twee pijnpunten aanhalen. Mevrouw Lieten zal het niet graag horen, maar ik heb vooral felle kritiek op het vlak van innovatie.
De heer Bart Van Malderen: Ik heb goed geluisterd naar de drie sprekers van de oppositie. Ik heb mevrouw Ceysens haar bandje opnieuw horen afspelen. Ik heb de heer Vereeck taalkundige appreciaties horen geven over het begrip innovatieregiegroepen. En ik heb u vooral horen verwijzen naar Yves Leterme. Ik wil u gerust een geheim vertellen: ik ben geen fan van Yves Leterme.
Maar hij is hier in elk geval al een aantal jaren weg. Ik mis iets bij alle drie die sprekers. Dit plan zou niet ambitieus genoeg zijn. Men wil meer maatregelen voor de 50-plussers. Men wil verplichte opleidingen voor tijdelijke werklozen. Ik heb één vraag: wat is uw oplossing? U gaat mij ongetwijfeld antwoorden: Vlaamse onafhankelijkheid. For the sake of the discussion, die mag u gegund zijn, maar als u morgen wakker wordt in die Vlaamse heilstaat, wat gaat u dan doen? Aan welke concrete ingrepen denkt u? Daar heb ik u nog geen gebenedijd woord over horen zeggen.
De heer Johan Deckmyn: Daar kunnen we nog een tijd over bezig zijn. Ik apprecieer uw vraag, mijnheer Van Malderen, om in de toekomst coalitiebesprekingen aan te gaan. (Gelach)
Wat ik ook merk bij de meerderheid, is dat ze weinig rekening wil houden met de federale realiteit in dit land. Daar blijft u stoïcijns doof voor.
Inzake onderzoek en ontwikkeling op het vlak van innovatie wordt er aan de alarmbel getrokken, mevrouw de minister. We hebben het er al over gehad. Het Rekenhof stelt zich zeer kritisch op ten aanzien van het Vlaamse beleid. Ik zal de debatten van de voorbije maanden over O&O niet herhalen. Ik wil daar een extra gegeven aan toevoegen. Ik zal mevrouw Ceysens moeten herhalen. Ik ben ook gaan grasduinen in de kritieken op het innovatiebeleid. Ook ik ben op Karel Vinck gestoten als voorzitter van de Vlaamse Raad voor Wetenschapsbeleid. Hij laat er geen twijfel over bestaan. Ik herhaal het citaat van daarnet: De verminderde investering door de Vlaamse Regering in wetenschappelijk onderzoek en innovatie zal nefaste en onomkeerbare gevolgen hebben voor de concurrentiepositie van Vlaanderen. Ik weet het, mevrouw de minister, u hebt dat net proberen te relativeren met andere citaten. Maar dit citaat valt toch niet te negeren! Onomkeerbaar is toch onomkeerbaar?! Die kritiek valt niet te loochenen. Daarom sluit ik me van ganser harte aan bij die kritiek van mevrouw Ceysens.
Minister Ingrid Lieten: Ik zal het nogmaals herhalen. We moeten elkaar niet om de oren blijven slaan met zaken die niet correct zijn. Het is misschien nieuw voor sommigen. In 2009 hebben we op het einde van het jaar vastgesteld dat we 10 percent meer hebben uitgegeven aan bedrijvensteun via innovatieprojecten dan voorzien. Er is op dit moment dus zeker nog geen sprake van een vermindering van innovatiesteun aan bedrijven.
Ik begrijp de vrees van sommigen dat de besparingen die de regering doet om haar budgettaire evenwicht te behouden, uiteindelijk zullen leiden tot de vermindering van budgetten en het niet halen van de norm van 1 percent. Opnieuw moet ik zeggen dat ik zelf de ambitie koester om die 1 percent te halen. Ik heb ook aangegeven dat we daarvoor nog een heel traject moeten afleggen omdat de vorige regering, onder leiding van mevrouw Ceysens en haar innovatie, daar niet in geslaagd is. Dat betekent dat we vanaf 2011 het budget voor innovatie gevoelig moeten verhogen. Ik heb er al cijfers op geplakt. Ik durf heel duidelijk zeggen wat het betekent als we die 1 percent willen halen. Ik durf heel duidelijk zeggen dat het de ambitie is van deze regering om dat te halen. We hebben ook al gezegd dat we gaan proberen om dat in het meerjarenplan op te nemen.
Ik nodig u uit om eens naar de kern van de zaak te gaan in plaats van te blijven doordrammen op indicaties, projecties en ideeën. Geef ons de tijd en de gelegenheid om die meerjarenbegroting op te stellen. Daarna kunt u ons toetsen op onze daden.
De heer Lode Vereeck: De discussie tussen minister Lieten en de oppositie is gebaseerd op een verschillend perspectief van tijd. Voor alle andere domeinen van het overheidsbeleid zou ik zeggen: goed, we kunnen wachten op een meerjarenbegroting. Als we voor innovatie tegen 2012, 2013, 2014 op een deftig niveau geraken, zou ik zeggen: oké. Maar er wordt nu net niet geïnvesteerd in innovatie.
Elk verloren jaar, en met name het verloren jaar 2010, is een jaar dat we achterstand opbouwen en dat we niet kunnen inhalen. Het gaat inderdaad om de heer Vinck, dat is toch geen kieken maar een vink. Die 33 miljoen euro nu besparen leidt tot nefaste en onomkeerbare gevolgen. U kunt dan wel zeggen dat u perspectief biedt, maar dat perspectief is in dit domein onvoldoende. Het gaat om nu. Voor het overige kunnen we misschien wel wachten op andere verwezenlijkingen.
De heer Johan Deckmyn: Mijnheer Vereeck, dat was de reden waarom ik met heel veel klemtoon het woord onomkeerbaar heb uitgesproken.
Iedereen is het erover eens, dat hoop ik toch, dat indien we het hoofd willen bieden aan deze economische crisis, we inderdaad moeten inzetten op innovatie. Ik wil met het Vlaams Belang benadrukken dat dit moet gebeuren zonder de traditionele sectoren uit het oog te verliezen. In plaats daarvan zien we de creatie van innovatieregiegroepen. De heer Vereeck verwees daar ook al naar. Daarmee wil de Vlaamse Regering in de toekomst bakens uitzetten. Terwijl juist nu, onmiddellijk, moet worden ingezet op onderzoek en ontwikkeling.
Een tweede element dat ik wil duiden, is het pleidooi in het investeringsplan tegen lastenverlaging. Het plan stelt: In deze crisistijd is het duidelijk dat er hoe dan ook geen ruimte is voor lastenverhoging voor de bedrijven, noch voor de burgers, ook niet op het lokale niveau. Sta me toe dit nogal voluntaristisch te noemen. Ik hoef er niet op te wijzen dat de Vlaamse Regering weinig in de pap te brokken heeft als het erop aankomt onder andere de federale personen- en vennootschapsbelasting onder controle te houden. Het recente pleidooi van CD&V tegen een verdere staatshervorming zal hier niet veel aan veranderen, wel integendeel.
Collegas, het voorliggende werkgelegenheids- en investeringsplan bezorgt me een hoog déjà-vugevoel. De minister-president zal dit woord niet graag horen. De Vlaamse Regering vertoont geen echte daadkracht, terwijl de gevolgen van de crisis nu pas in alle hevigheid zullen worden gevoeld. Ik neem dan akte van het feit dat men in de meerderheid hoopt, zo heb ik het toch verstaan, dat dit plan wordt uitgevoerd. Ik vond dat een nogal vreemde redenering.
Collegas, het Vlaams Belang blijft daarom pleiten voor een maximale regionalisering van alle fiscale, parafiscale en economische bevoegdheden. De heer Van Malderen zal dit niet graag horen. Zo kunnen we een beleid voeren dat perfect aansluit bij de noden die in Vlaanderen bestaan. Ik heb het al vaak gezegd: alleen op deze manier kunnen we, zeker in tijden van economische crisis, een slagkrachtig economisch beleid voeren dat op maat is geschreven van onze Vlaamse bedrijven en vooral van de werknemers die er worden tewerkgesteld. (Applaus bij het Vlaams Belang)
Het volledige verslag van de vergadering vindt u op
In de week van 16 december hield het Europees Parlement een zitting in Straatsburg. De VRT bracht daarvan uitvoerig verslag uit, maar slaagde er naar slechte gewoonte in om het Vlaams Belang volledig uit beeld te houden. Een flagrante schending van het decretaal vastgelegde neutraliteitsbeginsel van de openbare omroep en de plicht tot volledige en correcte informatie. Frank Vanhecke en Philip Claeys hebben gisteren zoals aangekondigd over deze zaak een klacht ingediend bij de Vlaamse Mediaregulator.
Laten we de feiten even op een rijtje zetten. In het Europees Parlement zetelen dertien Vlaamse Europarlementsleden: voor CD&V zijn er dat drie, voor Open VLD drie, voor SP.A twee, voor Groen, N-VA en LDD elk één en voor het Vlaams Belang twee. Bij Villa Politica mochten drie op drie verkozenen van CD&V opdraven, twee op drie voor VLD, twee op twee voor SP.A, één op één voor Groen en N-VA. Van de twee Vlaams Belang-vertegenwoordigers werd niemand aan het woord gelaten. Ook LDD werd over het hoofd gezien.
Frank Vanhecke en Philip Claeys spreken van een brutale en onwettige discriminatie. De VRT heeft er bewust voor gekozen om enkel eurovriendelijke stemmen aan het woord te laten, en de eurosceptische en eurokritische visie totaal buiten beeld te houden. Opvallend, maar niet echt verrassend, is dat Kathleen Van Brempt (SP.A) en Bart Staes (Groen) door de bevriende zender wél voor de micro werden gehaald, terwijl ze in het parlementaire vragenuurtje niet eens aan het woord kwamen.
In de klacht wordt er op gewezen dat welke criteria men ook hanteert of hoe men het ook bekijkt er geen enkele aanvaardbare reden was om het Vlaams Belang te negeren. Zowel bij het criterium absolute getalsterkte ( twee zetels voor Vlaams Belang, tegenover slechts één voor N-VA en Groen), het criterium oppositie-meerderheid (eurovriendelijk vs. eurosceptisch), als het criterium relevant thema in het vragenuur (uitgezonden vraag over het minarettenverbod in Zwitserland) komt men bij naleving van het Mediadecreet onvermijdelijk bij het Vlaams Belang terecht.
De VRT werd onlangs nog zwaar op de vingers getikt door de Vlaamse Mediaregulator én de Raad van State wegens discriminatie en misleiding van de kiezers bij de verkiezingsdebatten van 2007. Kris Hoflack - chef van de nieuwsdienst verklaarde daarop in een interview dat men het voortaan wat voorzichtiger zou moeten aanpakken. Lees: we mogen en gaan het Vlaams Belang nog wel uitsluiten, we moeten het alleen wat beter camoufleren. Dat lijkt niet echt te lukken. Vandaar onze nieuwe klacht.
Voorpost voert actie tegen aanwezigheid fransdolle Van Hoobrouck op debat LDD te Dilbeek
Voorpost voert actie tegen aanwezigheid fransdolle Van Hoobrouck op debat LDD te Dilbeek
Gisterenavond, 5 januari, richtte de LDD te Dilbeek een debat in met als thema Wat met de Vlaamse Rand rond Brussel ?. Absoluut geen bezwaar tegen een debat daaromtrent, maar Voorpost Pajottenland ging met een 10-tal militanten wél vreedzaam protesteren tegen de aanwezigheid van de rabiaat francofone burgemeester van Wezembeek-Oppem, François Van Hoobrouck dAspre, in de gemeente Dilbeek," Waar Vlamingen thuis zijn".
Een aantal militanten ging uiteindelijk in debat met dit heerschap. Tot hun verbazing verloochende Van Hoobrouck al de bekende UF-standpunten over de uitbreiding van Brussel. Ook Dilbeek behoorde plots niet meer tot het wingewest van " Bruxelles ". We hoorden hem eerder andere uitspraken doen ...
Voorpost is van oordeel dat Van Hoobrouck zijn betoog aanpaste aan het aanwezige publiek en komt dan ook tot de conclusie dat elk verder debat met deze windhaan zinloos is. Dat de LDD door deze man uit te nodigen voor een debat , onbewust of bewust, de persoon van Hoobrouck een legitiem forum gaf, bewijst eens te meer dat deze partij ver van de Vlaamse realiteit afstaat en er zoals de oude PVV alles aan doet om een paar stemmen te winnen.
Voorpost blijft waakzaam. Wie, langs Vlaamse of Waalse kant, het Franstalig imperialisme in Vlaanderen een podium verleent, kan op bezoek van onze militanten rekenen.
BRUSSEL - De vrieskou is niet dodelijk voor daklozen. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het Collectief van Brusselse Straatdoden. Dat kreeg vorig jaar melding van 35 overlijdens van straatdoden. 'Niemand is gestorven door onderkoeling', zegt Bert De Bock van het Collectief.
Onder straatdoden verstaat het Collectief overledenen die hoofdzakelijk op straat leefden. Soms vonden ze tijdelijk onderdak, konden ze even naar een rusthuis of was er een ziekenhuisopname. Wie daar overlijdt, telt het Collectief ook mee.
Twee vrouwen
Het aantal straatdoden stijgt langzaam in Brussel. In 2008 werden er 32 gemeld. Vorig jaar 35, onder wie twee vrouwen. Dat cijfer is representatief voor de verhouding mannen/vrouwen onder de Brusselse daklozen. Het totaal aantal Brusselse daklozen ligt volgens een recente telling op 2.000.
De jongste Brusselse straatdode vorig jaar was 22, hij werd het slachtoffer van een overdosis. De oudste was Marcel, 80 jaar. 'Die man kwam uit een schippersfamilie. Hij was zelf ook twintig jaar binnenschipper', vertelt Bert De Bock van het Collectief. 'Daarna leefde Marcel op straat in de buurt van het Centraal station. Het verhaal van zijn dood sloopt een paar clichés.'
'Bij Marcel wist je nooit of hij de waarheid sprak. Hij had het vaak over een huis in Gent en over zijn kinderen. Al had niemand die ooit gezien. Ondanks dat vreemde trekje, sloot Marcel vriendschap met een andere zwerver in dezelfde stationsbuurt. En hij had een goed contact met een dame die hem geregeld iets toestopte. Helemaal op het einde van zijn leven ging Marcel in een rusthuis wonen. Overdag keerde hij terug naar zijn twee vrienden in het station. Zij waren bij hem toen hij stierf en zij hebben zijn uitvaartplechtigheid opgeluisterd.'
Doodsprentjes
De Bock vertelt het om aan te tonen dat niet alle straatbewoners in eenzaamheid sterven. 'Al zijn er zeker ook die helemaal alleen in de metro overlijden. Wij organiseren voor elke straatdode een uitvaart, passend bij zijn geloofsovertuiging. Dat wordt geapprecieerd door de andere daklozen. Soms komen ze met honderd afscheid nemen. We trachten altijd doodsprentjes uit te delen. Veel daklozen hebben dat jaren later, wanneer ze al hun andere papieren alweer lang zijn verloren, nog altijd op zak. Daklozen zitten niet zo dik in vrienden en kennissen. Daarom doet de dood van een collega-dakloze zo lang pijn.'
Volgens een onderzoek van 2008 staat kanker op nummer één in de lijst van (bekende) doodsoorzaken bij straatdoden. Een overdosis drugs staat op twee. 'Ook hiermee vegen we het cliché weg dat 90 procent van de daklozen zou overlijden door geweld of zelfmoord.'
'Ook dat de meeste daklozen in de winter sterven, klopt niet met onze bevindingen. De overlijdens zijn gelijk gespreid over het hele jaar, met een piek in de herfst. Die piek zie je ook in de nationale overlijdensstatistieken. Dat er in de winter niet meer straatdoden vallen, komt allicht door de verhoogde waakzaamheid.' De gemiddelde leeftijd van de Brusselse straatdoden schommelde ook in 2009 rond 48,6 jaar. Dat is weinig vergeleken bij de levensverwachting van de Belgische bevolking: 76 jaar voor mannen en 82 jaar voor vrouwen.
Gent en Antwerpen
Alleen Brussel houdt het aantal straatdoden bij. De Gentse schepen voor Sociale Zaken Tom Balthazar (SP.A) heeft geen weet van straatdoden in zijn stad. 'In Antwerpen stierf voor zover we weten dit jaar één dakloze, op een bankje op Linkeroever', zegt Antwerps OCMW-voorzitter Monica De Coninck (SP.A).
Waarom lopen die mensen hier gewapend rond. Zijn ze dan tegenwoordig terug Cowboys? Of gewoonweg gangsters?
Schietpartij in Antwerpse Diepestraat!
Een Irakees kreeg het even na middernacht in de Diepestraat in Antwerpen aan de stok met drie Turken. Het kwam tot een gevecht.
Een van de Turken schoot de Irakees in het been. Het slachtoffer werd gewond maar niet in levensgevaar naar het ziekenhuis gebracht. De politie kon de drie Turkse vechtersbazen inrekenen.
Er komen geen extra geluidsmuren op de E17-viaduct van Gentbrugge. Dit vernam Vlaams parlementslid Johan Deckmyn van minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V). Deckmyn klaagt de geluidsoverlast en de foutgelopen werken aan de E17-viaduct al jaren aan en stelt de Vlaamse minister van Openbare Werken hier regelmatig vragen over.
Toen hij de minister onlangs vroeg wat de stand van zaken was omtrent het plaatsen van extra geluidsschermen op de viaduct antwoordde de minister : "Er is geen intentie om bijkomende geluidsschermen te plaatsen op het viaduct te Gentbrugge. Onderzoeken door de Afdeling Wegenbouwkunde - cel Akoestiek hebben uitgewezen dat extra schermen tussen de twee delen geluidsscherm in akoestisch gezien geen of slechts een zeer beperkt effect zullen hebben."
Toen het actiecomité "E17 lawaai" dit te horen kreeg reageerden zij erg boos. Experts beweren net het tegendeel en er loopt hieromtrent nog een rechtszaak tegen het Vlaams Gewest. Zij zijn alleszins van plan om hieromtrent actie te blijven voeren.
Binnen afzienbare tijd enkel nog Hallal voedsel te verkrijgen ????
Quick opent acht halalvestigingen in Frankrijk: morgen halalhamburgers in Antwerpen, Gent, Brussel, ...Vilvoorde?
Quick, de hamburgerketen van Belgische origine, is vooral bekend in België, Frankrijk en Luxemburg. In ons land is Quick de populairste fastfoodketen; de eerste vestiging werd in 1971 in Schoten geopend.
In Frankrijk serveren acht vestigingen, onder druk van de toenemende vraag naar halalgekeurde producten, sinds half december 2009 enkel nog halalburgers. Zoals bekend, mag vlees volgens de sharia pas worden geconsumeerd als het 'halal' is. Dat ritueel slachten zonder verdoving is zonder meer een barbaarse praktijk, waarvan het Vlaams Belang - net als dierenrechtenorganisatie Gaia - al jaren eist dat het stopt.
In Toulouse, Marseille (twee vestigingen), Roubaix, Villeurbanne, Argenteuil, Garges-lès-Gonesse en Buchelay wordt het aangeboden voedsel gekeurd door specialisten die zijn verbonden aan de lokale moskeegemeenschap en de grote moskee van Parijs. Alle haram (onrein en dus verboden) producten zoals varkensvlees en alcohol worden geweerd. Een aankondiging aan de toegangsdeuren wijst de bezoeker op het islam-correcte karakter van het hamburgerrestaurant. Deze kwestie is niet zo onschuldig als ze op het eerste gezicht lijkt. Grootwarenhuizen, winkels en restaurants die halalproducten verkopen of serveren geven toe aan de druk van de radicale islam die een blinde navolging van de sharia, de islamitische wet, eist. Alleen al door het aanbieden van deze producten geeft men radicale moslims de gelegenheid hun strenge islamitische regels verder op te dringen.
Als het regent in Parijs, druppelt het in Brussel. De kans bestaat dus dat binnenkort ook in Vlaanderen halalquicks zullen worden geopend. Door islam-correcte hamburgerrestaurants te openen, werkt Quick de toenemende islamisering in de hand. Indien ook Vlaamse vestigingen zouden toegeven aan de druk van de islamitische shariawetgeving, zullen het Vlaams Belang en Steden Tegen Islamisering (STI) zonder twijfel actie voeren.
Juicht Belgen, juicht! Tot mijn plezier vernam ik dat Wallonië sinds kort niet alleen over flitscameras beschikt, maar dat deze nu ook geïnstalleerd en gehomologeerd zouden zijn. Helaas raakte meteen ook het aantal overtredingen bekend dat door deze cameras tot dusver werd geregistreerd: nul. Er zijn dus nog zekerheden in het leven: in Vlaanderen ziet men een woud van flitspalen (intussen al meer dan 1.500!), terwijl het handvol cameras bezuiden de taalgrens zelfs niet wérkt. Letterlijk en figuurlijk dus een beleid van twee snelheden.
Zoals iedereen met gezond verstand, ben ik evengoed van mening dat verkeersveiligheid één van de belangrijkste prioriteiten van de overheid moet zijn. En áls dat het geval zou zijn, ben ik het in principe eens met de stelling van Waals minister Lutgen (CDH), die alle controlezones duidelijk wil aangeven. Die mening is alvast minder dwaas dan het standpunt dat Elio Di Rupo enkele jaren geleden innam: Wij beschouwen het als een onaanvaardbare inbreuk op het privéleven zomaar gefotografeerd te kunnen worden met om het even wie naast je in de auto. Volgens de PS-voorzitter was het dossier van onbemande cameras in Vlaanderen niet ethisch geladen, maar in Wallonië wel. Tja.
Dat alles maakt dat ik me niet van de indruk kan ontdoen dat de flitspalen in Vlaanderen maar een voorwendsel zijn om (veel) geld in het Belgische laatje te brengen. Immers: de opbrengst van de boetes belandt in de federale schatkist en zorgt dus voor een nieuwe scheeftrekking met Wallonië. Als men ginds al boetes uitschrijft, worden deze massaal geseponeerd. Is het dan zoveel gevraagd dat Vlaanderen op een geloofwaardige - en rechtvaardige - manier aan een betere verkeersveiligheid zou werken, en dat het daarbij zélf over de geïnde boetes kan beschikken?
BRUSSEL 05/01 (BELGA) = Hoewel de zeven flitscamera's langs Waalse snelwegen volledig zijn geïnstalleerd en gehomologeerd, hebben ze nog geen enkele boete opgeleverd. Waals minister van Openbare Werken Benoît Lutgen (cdH) eist dat eerst alle controlezones duidelijk worden aangegeven door borden. Dat schrijft La Dernière Heure/Les Sports dinsdag. De camera in Herstal die al in gebruik was genomen, is volgens de krant op vraag van de minister zelfs opnieuw buiten werking gesteld. Bij de federale politie verwijst men voor commentaar naar de minister. Maar de federale politie bevestigt wel dat er - in afwachting van het activeren van de camera's - nog geen enkele agent is aangenomen voor de job. Intussen zijn de waarschuwingsborden "in voorbereiding", zo laat het kabinet van minister Lutgen verstaan.
Zonnepanelen bemoeilijken strijd tegen cannabiskwekers
Zonnepanelen bemoeilijken strijd tegen cannabiskwekers
Het aantal ontdekte cannabisplantages is de afgelopen jaren spectaculair gestegen. In 2003 ging het nog maar om 35 plantages. In 2008 werden er 610 ontdekt. Cijfers voor 2009 zijn nog niet beschikbaar. Dat schrijft Gazet van Antwerpen.
Energierekening Politiediensten kunnen in hun strijd tegen cannabisplantages rekenen op de steun van onder meer de elektriciteitsleveranciers. Die verwittigen wanneer in bepaalde woningen of opslagplaatsen de energierekening zonder aanwijsbare reden plots enorm is gestegen. Cannabisplanten hebben immers veel licht en warmte nodig. De speciale lampen die daar voor zorgen, vreten energie.
Het succes van de zonnepanelen is dan ook een streep door de rekening van de politiediensten. Als de cannabiskwekers zich van groene stroom voorzien, valt de controle weg en verliest men een belangrijke tipgever.
Professionele business "Cannabis kweken is de jongste jaren een professionele business geworden", zeggen gespecialiseerde speurders. "Criminele bendes isoleren de gebouwen zo goed dat de installatie zelfs niet meer door een helikopter met een warmtecamera kan worden ontdekt."
Nieuw soort steaming of diefstal met geweld: de kapotte gsm
De politie van zone Noord in Brussel waarschuwt voor een nieuwe manier van diefstal met geweld. De dieven lopen iemand omver, laten hun gsm vallen en eisen dan een schadevergoeding.
Op 1 januari rond 23 uur gebruikte een twintiger die techniek in de Aarschotstraat in Schaarbeek. Het slachtoffer weigerde de gevraagde vijftig euro schadevergoeding te betalen en werd bruusk omvergeduwd, tot de dader een politiepatrouille zag en op de loop ging. Hij kon later worden ingerekend. Dat dit weer uitgerekend in deze multi culturele buurten moet dit gebeuren doet ons niet schrikken.
Twee dagen later, afgelopen zondag ook rond 23 uur, gingen twee andere twintigers op dezelfde manier te werk. Een eerste slachtoffer kon vluchten; de daders gingen door tot ze gevat werden door een patrouille in burger. Een van hen is als lid van een straatbende geen onbekende voor de politie, wat had je anders gedacht.
Wie hoopt op elf steden tocht? Nog ver weg volgens kenners.
Elfstedentocht 'nog heel ver weg'
Elfstedentocht 'nog heel ver weg'
rtr
Nu de temperatuur onder het nulpunt zakt, raakt Nederland helemaal in de ban van de Elfstedentocht. Maar een Elfstedentocht is 'nog heel ver weg', zegt een woordvoerder van de Vereniging De Friesche Elfsteden.
Het is flink aan het vriezen bij onze noorderburen en dus wordt er gespeculeerd over de Elfstedentocht. Op verschillende plekken in Nederland wordt al geschaatst. Maar voor een Elfstedentocht is het nog veel te vroeg.
'Er ligt nu nog niet eens overal ijs op de route. Wil de tocht door kunnen gaan dan moet het ijs over de gehele route van tweehonderd kilometer minstens vijftien centimeter dik zijn', zegt de Vereniging De Friesche Elfsteden.
Sneeuw
Dat er weinig ijs ligt, komt vooral doordat er veel sneeuw gevallen is en dat heeft een isolerende werking, zegt metereoloog Ron Wiersma van Meteoconsult aan De Volkskrant. 'Onder de sneeuw gaat het ijs soms zo broeien dat het helemaal verdwijnt. Zelfs als het een beetje vriest.'
En als sneeuwijs toch dikker wordt omdat het hard en lang vriest, is er nog een probleem. 'Sneeuwijs is vaak broos. Het moet dan wel heel dik worden, wil het stevig genoeg zijn.'
Het blijft voorlopig vriezen in Friesland, maar ook sneeuwen. 'De kans is klein dan op dit ijs een tocht gereden kan worden. Eigenlijk moet het eerst dooien, zodat het oude ijs van slechte kwaliteit verdwijnt. Als het dan een tijd flink vriest en niet sneeuwt, krijg je ijs dat stevig genoeg is.'
Sedert jaren is de Nationalistische StudentenVereniging vooral vanuit linkse hoek verguisd en beschimpt. Hierbij worden ons allerlei valse verwijten naar het hoofd geslingerd zoals jongstleden nog te merken was op onze nationale betoging op 26 maart 2009 te Leuven (zie ook: bijlage). De tegenbetoging spuide woorden als 'fascisten' en 'racisten', vaak zonder echt te weten wat deze woorden echt inhouden en of deze dan wel echt toepasbaar zijn op onze studentenclub. Nochtans zouden een hoop van dergelijke uitspraken ontkracht kunnen worden indien deze linkse rakkers de moeite zouden nemen om eens objectief onze politieke beginselverklaringen te lezen. Maar zulk een mentale inspanning is hen klaarblijkelijk te veel gevraagd, vandaar dat wij het dan maar zelf zullen uitleggen met deze tekst. Doch is dit niet de voornaamste bedoeling van dit document; wat de linksen over ons denken laat de meeste van onze vereniging immers Siberisch. Het feit is dat zij beschikken over een resem aan mediakanalen en ook zeer handig gebruik maken van de moderne media zoals het internet, om het neutrale publiek een gekleurde versie te geven van de zaken opdat ze zo medestanders willen winnen in het monddood maken van onze organisatie. Hier wil de NSV! dus een einde aan maken en daarom geven we hier ons recht van antwoord.
Nog anderen beweren dat de NSV! zo snel mogelijk een revolutie van rechts willen ontketenen om zo een of andere rechtse dictatuur te vestigen. Dit ontkennen we ook weer ten stelligste want de NSV! is wel degelijk voorstander van de democratie. Om dit te bewijzen, wordt hier even een verduidelijking gegeven van wat de basisprincipes zijn van een democratie. De vele discussies tussen politicologen over de eigenlijke inhoud van het begrip democratie tonen aan dat dit begrip op verschillende manieren gebruikt wordt. Zo pretendeerde bijvoorbeeld Oost-Duitsland de Duitse 'Democratische' Republiek te zijn en noemt China zichzelf een 'Volksrepubliek'. Maar zoals velen weten, dekt hier de vlag de lading zeker niet. Toch bestaat er een consensus over 3 minimumvoorwaarden. Ten eerste gaat democratie uit van het sociaalcontractbegrip: de staat ontvangt zijn macht van de burgers zelf die hun macht afstaan in ruil voor gemeenschappelijke besluiten die hen ten goede komen. De burgers hebben hierbij allerlei procedures om hun goedkeuring/afwijzing te uiten (bijvoorbeeld verkiezingen). De NSV! gelooft dit ook maar ziet de burgers meer als 1 gemeenschap, als 1 volk in plaats van een verzameling als individuen. Daarnaast is er het geloof in de rule of law. Dit wil zeggen dat de regels voor het uitoefenen van de macht vastliggen en dat de machthebbers zelf ook gebonden zijn aan die regels. Indien de machthebbers hier zich niet aan houden, bestaan hiervoor procedures om hen te verwijderen. Hiermee gaat de NSV! ook akkoord en in dit opzicht steunt het ook het bestaan van controleorganen indien er bijvoorbeeld een bepaalde minister zich niet zou houden aan de scheiding der machten. Ten slotte staat respect voor de individuele rechten en vrijheden centraal in een democratie. Deze pijler vindt de NSV! zeer belangrijk, vooral het recht op de vrije meningsuiting staat bij ons zeer hoog aangeschreven. Dit verduidelijken wij door het organiseren van debatten waarbij ook vaak andersdenkenden worden uitgenodigd. Ook nemen wij zelf graag deel aan discussies die georganiseerd worden door andere instanties. Doch deze houding is minder te merken bij de linkse verenigingen die zelden met ons in een discussie treden en als ze dit toch doen, reeds opgezadeld zitten met tal van deze vooroordelen. In dit opzicht steunen wij ook ten zeerste het recht op neutrale informatie, iets waar hier nog aan gesleuteld kan worden daar zelfs de staatstelevisie dit niet deftig kan toepassen. Het is algemeen geweten en aangetoond dat de VRT te vaak de spreekbuis is van de regeringsmeerderheid en dat oppositiepartijen en politiek niet-correcte verenigingen er amper aan bod komen (zie: bijlage ). Personen met (Vlaams-)nationalistische ideeën worden er geweerd. Vooral in amusementprogramma's is het verschil zeer duidelijk (de escapade van Bart de Wever in "De slimste mens ter wereld" is hierbij dus eerder een uitzondering). Vandaar dat de NSV! dan ook acties als deze tekst onderneemt, zodat onze standpunten ook gehoord kunnen worden.
De lever breekt 7 gram alcohol per uur af. Een glas alcohol bevat gemiddeld 10 gram. De lever doet dus ongeveer anderhalf uur over een glas. Als je 8 glazen drinkt, is de lever dus ongeveer 12 uur bezig om de alcohol af te breken. Dit betekent dat je na een avondje stevig drinken 's ochtends nog steeds alcohol in je bloed kunt hebben. Je kunt de afbraak op geen enkele wijze versnellen. Niet door koffie, niet door veel bewegen, niet door een koude douche en niet door een wandeling in de frisse lucht.
Behalve het aantal glazen bepaalt ook je gewicht en geslacht hoe lang alcohol in je bloed zit. Alcohol verdund zich namelijk met het lichaamsvocht. Mannen hebben gemiddeld meer lichaamsvocht dan vrouwen (vrouwen hebben meer vetweefsel) en zijn gemiddeld ook zwaarder. Dus bij vrouwen tikt de alcohol harder aan.
Met volgende formule kan je uitrekenen wat je bloedalcoholgehalte (BAG) is. Let wel: deze formule houdt geen rekening met individuele verschillen. Wat uiteindelijk telt is de ademtest die afgenomen wordt door de politie...
De formule is als volgt: BAG = a x 10/ g x r - (u - 0.5) x (g x 0.002)
Hierbij is: a = aantal glazen g = lichaamsgewicht r = een maat voor lichaamsvocht bij mannen 0,7 en bij vrouwen 0,5 u = het aantal uren vanaf het eerste glas.
Stel je bent man en weegt 70 kilo en je hebt op een avondje uit 10 glazen gedronken. Je eerste glas dronk je om 23.00 uur in de avond. We gaan er verder vanuit dat je om 9.00 in de ochtend wilt weten hoe hoog je alcoholpromillage is. Dat is dus 10 uur na je eerste glas.
Om 9.00 uur is je BAG: 10 x 10/ 70 x 0,7 - (10 - 0,5) x (70 x 0,002) = 0,71 Dit is hoger dan wat is toegestaan om aan het verkeer deel te nemen, namelijk 0,5 . Je mag dus in de ochtend nog niet rijden. Als je wordt aangehouden kun je gestraft worden.
Met de formule kun je ook uitrekenen hoe lang het duurt voordat het promillage onder de 0,5 komt: Dat is pas 12 uur na je eerste glas. Na 12 uur zit je op een promillage van 0,4.
Naast onderstaand artikel ontdek je in bijlage nog vele andere interessante artikels, dossiers en informatie.
Controleur De Lijn lichtgewond na aanval door zwartrijder
Een zwartrijder heeft zaterdagavond in Antwerpen een 56-jarige controleur aangevallen. Het incident vond plaats op de Franklin Rooseveltplaats. De controleur is lichtgewond.
Het slachtoffer voerde samen met enkele collega's een controle uit op de buslijn 410. Een zwartrijder van 22 probeerde stiekem weg te vluchten, maar één controleur kon hem tegenhouden.
De twintiger (een pigment gehandicapte) verzette zich echter. De controleur moest enkele rake schoppen incasseren. De collega's van het slachtoffer slaagden er uiteindelijk in om de relschopper in de bedwang te houden tot de politie ter plekke was.