Welkom op mijn blog!
Inhoud blog
  • Krantenartikel uit de oude doos : Dodentocht Bornem 1973.
  • Dodentocht Bornem 1999.
  • Sinterklaasverhaaltje.
  • WANDELSPORT : DEEL 2 : Mars van de Herinnering en de Vriendschap (1971).
  • WANDELSPORT : DEEL 1 : Leven in de brouwerij in de Wandelsport !? Zeker weten !
  • Overzicht lezersbrieven + Allerlei.
  • Overzicht verhalen n.a.v. onderzoeken + Artikels uit kranten en tijdschriften.
  • Verhalen (15) : Hoe een beroepsdief uiteindelijk in de cel belandde.
  • TUIN 2012 WETTEREN.
  • Lezersbrief : Damesbasketbal : Brons voor onze Belgian Cats.
  • Lezersbrief : Topdames onze Belgian Cats.
  • Lezersbrief : Een bijzondere overwinning.
  • Lezersbrieven rond sportief talent van eigen bodem.
  • In de ban van de Ronde.
  • Lezersbrief : De Ronde van 'Antwerpen'.
  • Opgegroeid in rijkswachtkazernes (1945-1965)
  • Verhalen (9) : Kraaienpoten op de weg naar het geluk.
  • Verhalen (9) : Kraaienpoten op de weg naar het geluk.
  • Lezersbrief : Agressie tegen agenten.
  • Lezersbrief : Gebruik je talent !
  • Brexit !
  • Lezersbrief : Typetjes.
  • Greg Van Avermaet.
  • Lezersbrieven van weleer met een 'vleugje actualiteit' :
  • Oude lezersbrieven met een 'vleugje' actualiteit : Mobutu, de RTT en ik.
  • Lezersbrief : Eerbetoon aan Sven Nys.
  • Lezersbrief : Music for Life leeft !
  • Lezersbrief : Ode aan de cyclocross.
  • Weeshuis wegwerpkinderen 1952-1961 te Zelem - Louis Van Tongelen.
  • Teksten geschreven door San Deurinck.
  • Lezersbrief : Stukje warmte verdwijnt uit de living.
  • Lezersbrief : Scherp !
  • Lezersbrief : Kritiek op B-fastteam.
  • Lezersbrief : Hokjesdenken.
  • Lezersbrief : Sven Nys.
  • Lezersbrief : To be or not to be in 'Midden-Brabant'.
  • Lezersbrief : Isolement.
  • Lezersbrief : Onze sportverslaggeving mag er wezen !
  • Lezersbrief : Ann Wauters.
  • Lezersbrief : Burn-out.
  • Lezersbrief : Oscaruitreiking 2014.
  • Lezersbrief : Wereldkampioenschap cyclocross.
  • Lezersbrief : Kampioenschap van België cyclocross.
  • Lezersbrieven : Rode Duivels (2).
  • Lezersbrief : De Rode Duivels.
  • Lezersbrief : Over zwarte pieten en zeurpieten !
  • Artikels over pater Erik De Jaeger.
  • Lezersbrief : Gevaarlijk transport.
  • Komen er opnieuw passagierstreinen tussen Gent en Zelzate ?
  • Willekeurig Bloggen.be Blogs
    cat4u
    www.bloggen.be/cat4u
    Een interessant adres?
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Blog als favoriet !
    Categorieën
    Lezersbrieven - verhalen

    19-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : Hypocrisie.

    Lezersbrief : Hypocrisie !

     -grotendeels opgenomen in Dialoog van vrijdag 19 augustus 2011.
    -Hieronder de volledige versie.
    -Onderaan : Artikel uit HLN : "Vangheluwe blijft allicht bisschop".
    SCAN.

    Alles wijst erop dat bisschop Vangheluwe zijn bisschopstitel zal
    mogen behouden, aldus professor Kerkelijk Recht Rik Torfs in
    de krant van donderdag.
    Moet een mens (al dan niet gelovig) daar nu ernstig bij blijven
    of in een lach schieten ? Nee, voor dat laatste is alles wat 
    gedurende vele decennia kon en mocht gebeuren véél te intriest.
    Zielig en mateloos arrogant hoe de Kerk zelfs geen moeite
    doet om zich te herstellen van de talrijke schandalen van
    seksueel misbruik van kinderen door geestelijken. En van al
    die misbruiken hebben we maar het topje van een ijsberg gezien.
    Hadden we van Rome iets anders verwacht ?

    Het instituut heeft zelden blijk gegeven van enige soepelheid
    en heeft steeds zijn malafide onderdanen, die mensenlevens
    psychisch en fysisch hebben verwoest, in bescherming genomen.
     De aartsbisschop van Wenen, Herman Groër, die zich schuldig gemaakt had
    aan seksueel
    misbruik, werd weliswaar gedwongen Oostenrijk te verlaten, maar mocht zich
    "propertjes" terugtrekken in een klooster.
    "Hoge geestelijken worden doorgaans een beetje gespaard", stelt
    Rik Torfs.
     Excuseer !?
     ALLE geestelijken die zich aan kinderen hebben vergrepen
    werden gespaard, naar een afgelegen parochie of naar het buitenland versast.
     Alleen wanneer sprake was van ernstige fysieke letsels bij het kind EN
    klacht werd ingediend door ouders en bvb een arts, dan werd een geestelijke
    destijds vervolgd en werd een vonnis uitgesproken ... als je het een vonnis kon
    noemen (Zie Verhalen, opgetekend door Gaston Bontinck : "De rekbare punten
    van broeder X" - vreselijke feiten, die zich in 1954 in een Oost-Vlaams internaat hebben
     afgespeeld, een gruwelijk verhaal dat ik als eerste in mijn blog heb
    opgenomen - Archief : 22.09.2010).

    Zelfs "vrome parochianen", die zich schuldig gemaakt hebben aan 
    het misbruiken van héél jonge kinderen, werden door de 
    geestelijkheid beschermd. 
    Toen mijn vader, die in de jaren '60 heel wat onderzoeken diende
    te doen naar seksueel misbruik van minderjarigen, een "notoir" 
    pedofiel (een "vrome parochiaan" !?) had overgebracht naar Dendermonde,
     werd hij
    op straat door een "lid van de kerkfabriek" aangesproken met de 
    duidelijke boodschap : "Ik zal alles doen wat ik kan om meneer ...
    naar huis te krijgen. Meneer de deken heeft me verzekerd dat het wel
     zou lukken".
    Vader hechtte daar weinig 
    belang aan omdat de feiten ernstig genoeg waren. De man werd betrapt 
    bij het misbruiken van een 9 en 11-jarig meisje, en had bovendien bekend
    meerdere dergelijke feiten gepleegd te hebben in de omgeving van ...
    Tien dagen later liep de man terug vrij rond in de gemeente (cfr. Verhaal 5 : 
    "Kindervriend" wordt beschermd - Archief : 04.12.2010).

    "Hoge" of "lage" geestelijken, "vrome kerkgangers", ze werden allemaal
    gespaard ... en nog niet zo'n heel klein beetje !
     
    HYPOCRISIE TEN TOP !

    *********

     

    Bijlagen:
    scannen0003.jpg (489 KB)   

    19-08-2011 om 16:38 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    12-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : Op de kar met paard of de kusttram.

    Lezersbrief : Op de kar met paard of de kusttram.

    Terecht ergeren enkele lezers zich aan hat feit dat CD&V-voorzitter Wouter Beke
     er op staat dat de onderhandelingen eerst over het communautaire moeten gaan
    (Jos Olislagers, Hamont, in Dialoog van woensdag 10 augustus).
    "Beloofd is beloofd", luidt het als een kind dat zijn speeltje niet tijdig krijgt.
    Verder stelt Arie Mertens, Keerbergen, terecht : "Zij die er nog niet van
    overtuigd zijn dat persoonlijke principes moeten wijken voor het algemeen
    belang, spelen een zeer gevaarlijk spel. De geschiedenis zal het uitwijzen".
    Veel is er niet nodig om ook in onze hoofdstad de boel te doen ontploffen.
    Sociaal-economische besprekingen zijn dus een dringende noodzaak.
    Heel leuke inbreng ook van lezer Tom Goffaer uit Koksijde.
    N.a.v. de oproep van premier Leterme, opdat het parlement vroeger
    uit vakantie zou komen, stelt hij : "Het tijdperk van de verplaatsing met
    paard, koets en kar is toch al heel lang voorbij. Op enkele uren tijd kan
    iedereen ter plaatse zijn. Is er bovendien al niet meer dan genoeg tijd
    verloren gegaan ?"
    Lezer Tom G. brengt me op het idee dat het misschien nog niet eens
    zou misstaan al onze politici-onderhandelaars op een ruime kar te
    zetten en ze van het ene eind van het land naar het andere uiteinde
    te laten trekken ... tot er een oplossing uit de "kar" (bus) valt.
    Vervoer en verzorging van de viervoeter op hun kosten.
    Onderweg kunnen ze misschien in de regio BHV enkele restaurantjes
    aandoen (op eigen kosten uiteraard !!!) om te ondervinden hoe
    "ongelukkig" de bevolking daar wel is en hoe relatief het probleem
    BHV is in vergelijking met de problemen die de crisis teweegbrengt
    en met de ellende in de landen en continenten rondom ons.
    Of ... indien ze een trip met paard en kar niet zouden "overleven"
    kan misschien de Kusttram ingeschakeld worden. Er is hoe dan ook
    een periode geweest waarin koning Leopold II zijn eigen
    koninklijk rijtuig ter beschikking kreeg om hoge gasten te ontvangen.
    We spreken eind 19'de eeuw.
    Waarom onze onderhandelaars niet eens op een Kusttram zetten en
    ze heen en weer laten sporen tussen Knokke en De Panne ...  tot er
    een oplossing uit de "tram" (bus) valt. Met dat verschil dat ze niet
    de allures moeten aannemen van de tweede koning der Belgen.
     Een ouwe stoomtram zou
    eigenlijk moeten voldoen, maar dan houden die de andere reizigers
    op natuurlijk ... en het openbaar vervoer ligt al zoveel onder
    vuur de laatste tijd !
    Nee, een gewone Kusttram zonder meer, en de gesprekspartners
    moeten zich dan maar op eigen kosten de nodige lijnkaarten
    aanschaffen. Bevoorrading : sober, maar krachtig genoeg om verder
    te onderhandelen. En Albert II ... die mag voor mijn part ook een zitje
    op de tram toegewezen krijgen ... maar evengoed op eigen
    kosten.
    Al die dames en heren hebben genoeg centjes verdiend op de
    rug van de belastingbetaler. Een "verstervingske" kan er dus wel af
    indien ze de bevolking, die hun gekrakeel al zo lang grondig beu is,
    een redelijke oplossing kunnen aanbieden om ons land verder te
    besturen en de problemen in een logische en verantwoorde volgorde
    proberen op te lossen.

    **************

    12-08-2011 om 00:00 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    09-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.: Lezersbrief : "Wielergoden of wielerterroristen" - "Opzij of het water in !"

    N.a.v. artikel in HLN.BE :
    "Agressieve wielertoeristen ranselen Telenet-installateur af".

    3 bijlagen :

    1) Artikel in HLN.BE :
    "Agressieve wielertoeristen ranselen Telenet-installateur af".

    2) Lezersbrief : "Wielergoden of wielerterroristen ?"
    Dialoog HLN - 2003.

    3) Lezersbrief : "Opzij of het water in".
    Dialoog HLN - mei 2OO8.

    ********

    Bijlagen:
    scannen0001.jpg (972.5 KB)   
    scannen0002.jpg (2.2 MB)   
    scannen0003.jpg (737.2 KB)   

    09-08-2011 om 00:00 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    04-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : Engels EN Frans.

    Lezersbrief : Engels EN Frans.

    -N.a.v. artikel in HLN (week van 25-31 juli) -
    Deels gepubliceerd in Dialoog in de krant van
    donderdag 4 augustus.
    -zie bijlage 3-

    Als gewezen taalleerkracht heb ik toch enkele bedenkingen bij de
    voorstellen van de onderwijsminister (artikel "Engels wordt even 
    belangrijk als Frans").
    Zoals enkele lezers stellen : "Verandering is niet altijd verbetering".
    Voor één keer moet ik nu ook Mieke Van Hecke gelijk geven, die terecht
    wijst op de vele praktische bezwaren tussen droom en daad. 
    In de "Brief van de dag" legt een juf, die nog steeds enthousiast voor de 
    klas staat, de zwakke schakel bloot in het voorstel van de minister.
    "De les geschiedenis en aardrijkskunde in het Engels of het Frans. Hoe 
    moet dat dan met de zwakkere leerlingen?" Zelfs een middelmatige of
    begaafde leerling die geen talenknobbel heeft of gewoon minder sterk
    in talen is, komt op die manier in de problemen ...
     met vermindering of verlies van motivatie tot
    gevolg. 
    En wat met een leerkracht die graag en boeiend geschiedenis geeft,
    maar minder taalgevoel heeft ? Iemand die over de gave beschikt 
    geschiedenis te 
    geven, maar van talen minder kaas gegeten heeft, blijft dus in de kou staan !

    Ben wel akkoord met het voorstel Frans en Engels evenwaardig te behandelen 
    in het secundair onderwijs, MAAR niet ten koste van de lesuren Frans. 
    In ons land is een behoorlijke kennis van het Frans nu eenmaal een MUST.
    Radicale Vlamingen horen dat niet graag, maar dat is nu eenmaal een feit 
    waar je niet omheen kan. 
    Tijdens mijn loopbaan werd de verhouding tussen hat aantal lesuren Frans en 
    Engels een viertal keer (!) gewijzigd. Motiverend is dat niet, noch voor de 
    leerlingen, noch voor de leerkrachten. In het vrije net krijgen de leerlingen 
    in het secundair onderwijs pas een jaar later Engels in vergelijking met hun 
    leeftijdgenoten in het GO. Je kan je voorstellen hoeveel problemen dergelijke 
    situatie kan opleveren bij jongeren die om een of andere reden van net 
    veranderen. Zeker bij leerlingen die niet zo sterk voor talen voor de dag komen. 

    Ik vraag mij af wanneer er ooit eens een efficiënte beslissing zal genomen worden
    wat het talenpakket betreft ! Een beslissing die aan iedereen tegemoet komt, maar
    dan een die de onderwijswereld alweer niet op haar kop zet met voorstellen waarbij 
    heel wat leerlingen én leerkrachten uit de boot vallen.  

    ***************************************

    Bijlagen:
    scannen0001.jpg (727.4 KB)   
    scannen0003.jpg (2.8 MB)   
    scannen0005.jpg (620.3 KB)   

    04-08-2011 om 09:08 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    23-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : Heimwee naar de trein van toen !

    Lezersbrief : Heimwee naar de trein van toen !

    In het artikel "Duizend treinen op de tocht" (HLN - juli) worden we
    geconfronteerd met een vloedgolf van besparingsmaatregelen waarop
    de NMBS ons binnen afzienbare tijd wil "vergasten".
    Ooit was er een tijd dat we trots konden zijn op onze Belgische
    spoorwegen, tot op vandaag allicht nog steeds het dichtste net ter
    wereld.
    De laatste jaren is de NMBS echter op een totaal ander spoor
    terechtgekomen. Je kan het bezwaarlijk "het goeie spoor" noemen,
    want dat zou inhouden dat in eerste instantie de modale treinreiziger,
    de pendelaar, de student, ... , naar behoren op zijn bestemming
    kan gebracht worden. Wat dat betreft is men bij de NMBS blijkbaar
    al een tijdje het spoor bijster.
    De "teloorgang" van het spoor wordt vandaag duidelijk geïllustreerd
    door een reeks aangekondigde besparingsmaatregelen. Als die
    doorgaan, dan zal alweer een flinke hap genomen worden in het aanbod
    voor de treinreiziger en reduceert de NMBS zichzelf tot een
    "tweederangsvervoermiddel".
    Tot 1000 treinen overweegt men te schrappen bij de Belgische spoorwegen.
    Zou daar één hogesnelheidstrein bijhoren? Allicht niet, want die maken
    deel uit van ambitieuze projecten die de top de nodige prestige moeten
    bezorgen. Besparen, dat moet dan maar gebeuren op de rug van de
    gewone treinreiziger. En die heeft geen boodschap aan hogesnelheidstreinen.
    We kunnen dat best schitterende initiatieven noemen, maar daarmee
    verplaatst de reiziger zich niet naar werk of school.
    Voorts bekijkt de NMBS hoe ze kan schrappen in het nu al krappe
    personeelsbestand. Een garantie op een betere en efficiënter
    dienstbetoon is dat absoluut niet.
    Last but not least zullen alweer een aantal "bemande stopplaatsen"
    verdwijnen. Maar het wordt pas echt kafkaïaans als duidelijk wordt
    dat een aantal onlangs voor heel veel geld vernieuwde stations
    hun loket zullen verliezen. Een schrijnend voorbeeld van incompetentie,
    gebrek aan enige vorm van coördinatie én van onverschilligheid ten
    overstaan van het lot van de treinreiziger. Die blijft voor de zoveelste
    keer letterlijk en figuurlijk in de kou staan.
    Zomaar eventjes 38 loketten gaan onherroepelijk dicht en worden door
    automaten vervangen.
    Nochtans bleek uit een enquête dat de meerderheid van de reizigers er
    nog altijd de voorkeur aan geeft een ticket aan het loket te kopen.
    Een automaat kan je bijlange niet alle informatie bezorgen ; kan je bij het
    minste foutje met het verkeerde biljet opzadelen. Bovendien kan je er donder
    op zeggen dat de automaten "met de regelmaat van een klok" buiten strijd"
    (buiten dienst) zijn. Heel wat mensen (ouderen vooral) hebben een grondige
    hekel aan dit soort apparaten.
    En van vandalisme in stations, waar elke vorm van controle ontbreekt,
    daar hebben ze bij de NMBS blijkbaar nog nooit over gehoord.
    Terecht stelt senator De Padt dat door het verdwijnen van die loketten de
    wachtrijen in de stations, waar loketten voorhanden zijn, nog langer zullen worden.
     Dat betekent dat de service er alleen maar afstandelijker door zal worden.

    Als ik dat alles als fervent treinreiziger in overweging neem, dan krijg
    ik heimwee naar "de trein van toen". Die "ouwe bakken" met hun harde
    houten zitplaatsen ... ze hadden ook wel vertraging, er waren ook mankementen ...
    en ze stopten aan zoveel meer kleine stationnetjes ... maar ze reden.
    Ik kan me niet voorstellen dat de vertragingen toendertijd zo frequent waren
    als vandaag het geval was. Ze reden en brachten de pendelaars van woonplaats
    naar werk of school, en omgekeerd.
    Zelfs de treinstellen uit mijn prille jeugd (met die goeie ouwe locomotief) deden
    het beter dan hun moderne soortgenoten. Ik hoor nog het dichtklappen van de
    deuren door de treinbegeleider vlak voor het vertreksignaal, de luide roep
    "Reizigers instappen". Die loodzware deuren met hun specifieke klink, de ramen
    die met lederen riem dienden geopend en gesloten te worden. Je moest al een
    ervaren treinreiziger zijn om daar handig mee te kunnen omspringen.
    Maar die treinen ... ze reden ! En hoe hard die houten zitplaatsen ook waren,
    de gezelligheid, het sociale contact tussen de reizigers, het maakte een treinreis
    zoveel aangenamer dan vandaag het geval is.

    Nee, de NMBS is echt niet goed bezig en zoekt daar te besparen waar het in feite
    veel meer zou moeten in investeren.

    ******

    23-07-2011 om 00:00 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    18-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : Voetganger vogelvrij verklaard !

    Lezersbrief : "Voetganger vogelvrij verklaard !" - Brief van de dag in Het Laatste Nieuws van 
                                                                              maandag 18juli 2011.

    Het is zover
    . Binnenkort mogen fietsers het rode licht negeren indien ze rechts
    moeten afslaan.
    Ten eerste is rood licht een verbodsteken en dat hoort zo te blijven. Leg het
    maar eens uit aan de allerjongsten, die je voortdurend hebt gewezen op de
    betekenis van groen en rood licht. Verwarring alom !
    Maar ook eender welke voetganger wordt in een situatie gedrongen waarin hij
    ook bij groen licht gevaar loopt overhoop gereden te worden.
    De voetganher wordt hier simpelweg vogelvrij verklaard. Die kan bij groen
    licht best nog eens extra wachten tot de fietsers hun weg hebben kunnen
    vervolgen.  Wachten om een voetganger door te laten zullen die zeker niet doen.
    Wat met ouderen of mensen die moeilijk te been zijn? Eer zij de kans krijgen over
    te steken staat het licht voor hen alweer op rood. Bovendien is België geen land
    om dergelijke maatregel door te voeren, gezien de erbarmelijke siaat van onze
    fiets-en voetpaden in vergelijking met bijvoorbeeld onze noorderburen.
    Daarbij ontbreekt bij een groot deel van de fietsers de discipline om rekening te
    houden met de andere weggebruikers.
    Maak eens de poef op de som en probeer in een typische fietsstad als Gent een
    straat over te steken zonder dat een fietser met hoge snelheid voor of achter je
    voorbijflitst !

    Is veiligheid voor ELKE weggebruiker niet primordiaal en zoveel belangrijker
    dan een beetje sneller op je bestemming te zijn?

    ****************************

    18-07-2011 om 16:15 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    12-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : Tourpoëzie.

    Lezersbrief : Tourpoëzie.

    Best een leuk en origineel initiatief van wielerfan Steven De Baere om
    de meest lyrische uitspraken van onze koerscommentatoren op een blog
    te plaatsen. Valt zeker en vast te pruimen voor de echte wielerliefhebber.
    Dat de Tour daar het uitgelezen parcours voor vormt, daar twijfelt geen
    mens aan. Getuige daarvan de talrijke heldhaftige en bijwijlen tragische
    verhalen die deel uitmaken van de woelige tourgeschiedenis.
    Wat tragiek
    betreft hebben wij Belgen in deze Ronde al ruimschoots ons deel gehad.
    Menig auteur heeft trouwens meer dan zomaar een cursiefje over de Tour
    de France geschreven, met vaak legendarische cols als hoofdrolspelers.
    "De Ronde is nu eenmaal de meest poëtische kpers", benadrukt commentator
    Michel Wuyts.
    De "koerspoëzie van Steven De Baere lijkt alvast aan te slaan, want geregeld
    ontvangt de man suggesties om meer uitspraken op zijn blog te plaatsen.
    Dat onze sportcommentatoren hierdoor eens passend "in the picture" worden
    geplaatst, is mooi meegenomen. Geen sinecure al die ritten gedurende drie weken
    op een zo boeiend mogelijke manier van commentaar te voorzien. Zoiets eist
    enorm veel voorbereiding en opzoekingswerk, want naast het wedstrijdverslag
    worden we dagelijks getrakteerd op allerlei weetjes over de renners en hun
    entourage, anekdotes uit het wielerleven, allerhande informatie over de start-en
    aankomstplaats, over de regio waarlangs de Ronde zich kronkelt. Ook culturele
    en culinaire weetjes en dies meer maken deel uit van de reportages.
    "Het is toch hun job", hoor je dan veelal.
    Ja, maar dan wel een fel onderschatte job, en bovendien worden ze vaak bedacht
    met de nodige afbrekende kritiek, vooral op de nieuwssites.

    Laten we vooral ook het avondprogramma van Karel Vannieuwkerke niet vergten.
    In zijn talkshow "Tour 2011 - Vive le Vélo" wordt de wielerliefhebber nog eens
    extra verwend.
    Op een originele manier volgt op locatie een nabeschouwing van de gereden etappe
    met hoogtepunten en interviews met de "hoofdrolspelers". Een mix van wedstrijdverslag,
    een gesprek met telkens twee gasten, meestal twee mensen die op een of andere manier
    nauw betrokken zijn bij het wielergebeuren. Ook hier doorspekt met reportages over
    de regio. Een knipoog naar de realiteit, gebracht met de nodige humor.
    De Ronde is en blijft een fantastisch sportevenement dat weinigen onberoerd laat, en
    daar hebben onze gedreven commentatoren een aanzienlijk aandeel in.
    De populariteit van de Tour is dus ook te danken aan hen die dagelijks klaarstaan
    om de rit in onze huiskamer te brengen.
    Vive le Vélo !

    ******************************

    12-07-2011 om 00:00 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    08-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : Een doorn in het oog.

    Lezersbrief : Een doorn in het oog.

    Het heeft nu toch wel geen haar gescheeld zeker of prins Albert van Monaco
    had van de paus geen toelating gekregen om met zijn Charlene te huwen. Een
    aantal zaken moeten de wrevel van het Vaticaan ongetwijfeld opgewekt hebben.
    Zijn afwezigheid op de zaligverklaring van Johannes-Paulus II ? Omdat de twee
    al enkele jaren samenwoonden, of last but not least het feit dat de prins enkele
    onwettige kinderen heeft rondlopen ?
    Het mag de paus toch niet ontgaan dat enkele van zijn illustere voorgangers
    absoluut "niet heiliger waren dan de paus" en allicht meer dan één nazaatje op de
    wereld hebben gezet.
    Bovendien is het decennialang geen doorn in het oog geweest van het Vaticaan
    dat talrijke kinderen seksueel misbruikt werden door geestelijken, en zeker niet
    de minsten. De kerk heeft het oogluikend toegelaten en is de daders een hand boven
    het hoofd blijven houden.
    Wat de paus op andere gedachten heeft gebracht om toch nog zijn apostolische
    goedkeuring te geven, dat zullen we wel niet direct te weten komen.
    Hypocrisie ten top.

    ***************************

    08-07-2011 om 15:38 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (1)
    27-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervolg op lezersbrief : De ene rechter is de andere niet.

    Vervolg op de lezersbrief "De ene rechter is de andere niet"

    In die bijdrage werd verwezen naar de man die op 10 oktober vorig
    jaar vluchtmisdrijf pleegde na een dronken crash tegen een gevel.
    Een stervende moeder van vier liet hij aan haar lot over
    en zijn zus liet hij zwaargewond
    achter op de achterbank. Bovendien probeerde hij de schuld van het
    ongeval nog in de schoenen te schuiven van zijn vriendin door te beweren :
    "Mocht ik gereden hebben zou ik niet uit de bocht gevlogen zijn".
    In de reactie van vorige week stelde ik : "Benieuwd naar het vonnis van 24 juni".
    Politierechter Peter D'Hondt heeft ondertussen de daad bij het woord gevoegd en
    Guy Bracke
    niet gespaard in zijn vonnis. De man was echter niet komen opdagen in
    de rechtzaal.
    "Crapuleus en hallucinant, extreem egoïstisch en crimineel". Met die
    woorden heeft de Dendermondse politierechter D'Hondt de doodrijder
    tot 10,5 jaar cel veroordeeld. Het is de hoogste straf die iemand ooit kreeg
    voor een verkeersinbreuk.
    Hij had uiteraard al een waslijst misdrijven op zijn kerfstok.
    "Ik heb nog geen enkel woord van spijt gehoord. Door die lafaard moeten
    nu vier kindjes opgroeien zonder mama, stelt de moeder van het slachtoffer.
    (Bron : Het Laatste Nieuws).

    Zaterdagavond werd Guy B. door de politie uit een café in Berlare gehaald.
    Zie artikel uit Nieuwsblad.be - 2 SCANS hieronder.

    Bijlagen:
    scannen0002.jpg (1.2 MB)   
    scannen0003.jpg (810 KB)   

    27-06-2011 om 00:00 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    26-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsblad.be (26.06.'11) : STRAATRACE in Zele eist twee jonge levens.

    Nieuwsblad.be : "Straatrace in Zele eist twee jonge levens" - 26.06.'11.

    1) Reactie op het artikel.
    2) Artikel uit Nieuwsblad.be : SCAN 1.
    3) Lezersbrief uit 2007 n.a.v. straatracen en Gumballracers : SCAN 2.



    1) Reactie op artikel :

        De Gumballraces worden al jaren getolereerd door de Europese wetgeving,    
        ook door de Belgische dus. Om de schijn te redden dat "opgetreden" wordt 
        bij de supersnelle passage van de bolides worden hier en daar
    boetes uitgeschreven ... die de chauffeurs
       er met de "big smile" bijnemen. Geen nood, want die boetes worden wel door hun
       sponsors betaald. 

       Een West-Vlaams rechter vond het vorige week ook absoluut niet nodig
       een chauffeur te bestraffen die aan 232 km p/u reed ... opdat zijn vriendin
       naast hem een fotootje zou kunnen nemen van een bolide.
     NORMVERVAGING 
       alom ...niet in het minst van de rechter.

       ... In de nacht van zaterdag op zondag zijn in Zele twee tieners omgekomen
       ten gevolgen van een "straatrace".
       De heersende normvervaging bij een deel van 
       de magistratuur is m.i. deels verantwoordelijk voor het creëren van een "gevoel
       van straffeloosheid", inz. bij jongeren, met de gevolgen vandien. 
       Dat betekent niet dat je dit soort tragische gebeurtenissen kan vermijden. Dat 
       zal, jammer genoeg, nooit lukken ... maar een ernstig signaal vanuit de justitiële
       wereld zou heel wat drama's kunnen vermijden.
     Tot nader order is politierechter
       Peter D'Hondt één van de weinigen die dit begrepen heeft.

     

    Bijlagen:
    scannen0004.jpg (1.1 MB)   
    scannen0005.jpg (1.3 MB)   

    26-06-2011 om 00:00 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    19-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsblad.be : Pedovereniging kan niet vervolgd of verboden worden.

    Nieuwsblad.be : Pedovereniging kan niet worden vervolgd of verboden.

    1) Eigen reactie.
    2) Artikel : Pedovereniging kan niet worden vervolgd of verboden.
    Nieuwsblad.be
        van 20 juni 2011.
    2 SCANS (onderaan).

    1) Reactie :
        Nederlandse justitie ook in eigen bedje ziek !?
        Eigenlijk komt het er dus op neer dat justitie niet kan instaan voor de veiligheid
        van haar burgers, in dit geval voor de veiligheid van de kinderen. Een mens
        stelt zich dan toch de vraag waarvoor het gerechtelijk apparaat dan wél kan instaan ?
        In dit geval kunnen we alleen maar cru stellen dat ze bescherming bieden aan mensen
        die een gevaar betekenen voor de zwakste schakel in de samenleving : het kind.
        Of moeten we uitgaan van het standpunt dat alle leden van dat "clubje" pedofielen 
        zijn die geen "vlieg" (kind dus) kwaad zouden doen ? 
        Wat als seksueel misbruik van (een) minderjarige(n) van één van de leden aan het 
        licht komt ? Is dat zo denkbeeldig ?
        In die zin vind ik justitie even "gevaarlijk" als de daders van seksueel misbruik zelf.
        Of kan justitie de handen nu eenmaal in de onschuld blijven wassen ?
        Maakt het gerecht zich hier niet schuldig aan SCHULDIG VERZUIM !!??
                                            
                                               
       

    Bijlagen:
    scannen0009.jpg (1.4 MB)   
    scannen0010.jpg (1 MB)   

    19-06-2011 om 00:00 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    18-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : De ene rechter is de andere niet !

    Lezersbrief : De ene rechter is de andere niet ! 

    Het tragische ongeval van vorige dinsdag zindert hier nog na in de
    gemeente Wetteren. Het stemt inderdaad tot nadenken als je
    hoort hoe de 43-jarige motard Jochen D'Hooghe als een
    wildeman en na vier uur cafébezoek inreed op een fietster
    die zich naar haar werk begaf. Een alleenstaande moeder
    van 41 met drie kinderen werd opgeschept en meegesleurd
    door een man die een levenslang rijverbod opgelegd had
    gekregen voor feiten die niet te minimaliseren zijn : talloze
    aanrijdingen met zwaargewonden had hij op zijn geweten,
    meestal met vluchtmisdrijf. Omwille van zijn alcoholverslaving
    werd hij bovendien lichamelijk ongeschikt bevonden om nog te
    rijden.
    Waarom is zoiets dan nog mogelijk? Waarom blijven door een man,
    die de wetgeving compleet aan zijn laars lapte, drie kinderen nu
    moederloos achter?
    Politierechter Peter D'Hondt slaat de nagel op de kop : "Na één jaar is die
     strenge
     bestraffing verjaard (is ze dan wel
    streng?) en riskeert die chauffeur enkel een boete  voor rijden
    zonder papieren". Inderdaad een serieuze lacune in de wet.
    Maar waarom is daar in al die tijd niets aan gedaan ?
    Voor figuren als Jochen D'Hooghe was de afschrikking om achter
    het stuur te kruipen dus volledig weg. Je durft je bijna niet af te
    vragen hoeveel kereltjes van zijn kaliber zo rondrijden vandaag.
    Goed dat politierechter D'Hondt hier de vinger op de wonde legt.

    In de weekendkranr lees ik "Doodrijder riskeert 10,5 jaar cel".
    Een 26-jarige wegpiraat werd in 8 jaar tijd al tienmaal veroordeeld
    voor verkeersdelicten, waaronder ongevallen met gewonden en
    zelfs vluchtmisdrijf in 2009.
    Toen hij in Massemen (Wetteren) aan hoge snelheid dronken
    tegen een tuinmuur knalde liet hij zijn vriendin zwaargewond achter
    in een tuin (de vrouw overleed later) en liet zijn om hulp
    schreeuwende zuster aan haar lot over op de achterbank.
    Uitgerekend politierechter Peter D'Hondt las de man de levieten
    en het Openbaar Ministerie vroeg een recordstraf van 10,5 jaar.
    "Nog nooit hadden ze zo'n zware verkeerscrimineel voor zich
    gehad", verklaarden rechter en OM.
    Om iets tegen de familie van het slachtoffer te zeggen, daar
    'stond zijn hoofd niet naar !'
    Benieuwd naar het vonnis van 24 juni.

    Zoiets lezen geeft je dan weer een beetje meer vertrouwen in
    Moeder Justitia. Maar enkele bladzijden verder in mijn
    weekendkrant was dat beetje vertrouwen al gesmolten
    als sneeuw voor de zon.
    "Geen straf  voor 232 km/u", lees ik ergens onderaan pagina 15.
    Een 44-jarige man werd vorig jaar tijdens de doortocht van de 
    de Gumball 3000 veroordeeld voor deze snelheidsovertreding.
    Hij wou alleen maar zijn vriendin een fotootje laten nemen van
    één van de bolides, bestuurd door mensen die door Europa
    scheuren en al meerdere dodelijke slachtoffers hebben
    gemaakt. De race wordt echter verder" getolereerd" door de 
    overheden.  
    Logisch natuurlijk dat heel wat chauffeurs (niet alleen jongeren)
    dan maar eens hun eigen Gumball race willen rijden.
    Ergerlijk is het om lezen dat de advocaat van de "racer" met
    succes in beroep ging voor, je raadt het, alweer een
    procedurefout. En wat voor een ?
    De agent die de man onderschepte was opgeroepen door collega's
    in een flitswagen. Het PV is daardoor nietig !
    Dat mensenlevens in gevaar werden gebracht door de roekeloze
    chauffeur, dat is van bijkomstig belang.
    232 km/u op de openbare weg door de heren en dames racers,
    die zich volgens de Europese wetgeving blijkbaar een en ander
    mogen permitteren, en een evenhoge snelheid van de roekeloze
    Torhoutenaar.
    "Het was toch op de E4O", hoor je dan. Dat is absoluut geen excuus,
    want als je dit toelaat, dan accepteer je dat snelheidsduivels
    om het even waar, ook in het centrum van de gemeente, hun
    duivels kunnen loslaten.
    Er is geen afschrikkingseffect meer, en daar heeft de rechter
    in West-Vlaanderen vlijtig aan meegewerkt.

    *********************


    Onderaan : SCANS (uit Het Nieuwsblad.be en Het Laatste Nieuws) :

    1) "Motorrijder met levenslang rijverbod rijdt fietster dood (Wetteren)" -
        Het Nieuwsblad.be (vrijdag 17 juni 2011).
        SCANS : 3.
    2) Titel artikel + foto Jochen D'Hooghe - Het Laatste Nieuws
         (vrijdag 17 juni 2011).
         SCANS : 2.
    3) "Geen straf voor 232 km p/u" - Het Laatste Nieuws (zaterdag 18 juni).
        SCANS : 1.

    **************************

    Bijlagen:
    scannen0004.jpg (1.1 MB)   
    scannen0005.jpg (1.2 MB)   
    scannen0006.jpg (888.7 KB)   
    scannen0007.jpg (610.5 KB)   
    scannen0008.jpg (184.8 KB)   
    scannen0013.jpg (350.9 KB)   

    18-06-2011 om 00:00 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    16-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : Tia Hellebaut.

     Lezersbrief : Tia Hellebaut.
    -gepubliceerd in Het Laatste Nieuws van vrijdag
    17 juni als "Brief van de dag".

    Onderaan : SCANS (2).
     1) Lezersbrief uit de krant ("Dialoog") -
    bijna volledig weergegeven.
    2) Artikel uit HLN van 16 juni waarop reactie is gebaseerd :
    "Meningen over tweede comeback".

    Natuurlijk zou het een zege voor de Belgische atletiek zijn
    indien Tia Hellebaut een comeback realiseert. In eender
    welk land zouden ze een gat in de lucht springen indien ze
    over een talentrijk hoogspringster als de Olympische kampioene
    van 2008 zouden beschikken.
    Ivan Sonck stelt dat ze zich belachelijk zou maken in geval
    ze niet door de kwalificaties geraakt of geen medaille haalt.
    Alsof er nooit kampioenen in eender welke sport zijn
    afgegaan.
    Dat op de online nieuwssites onze topsporters door een
    bepaalde categorie "PC-atleten" voortdurend de
    grond ingeboord worden, tot daar aan toe. Dat moet een
    Belgisch verschijnsel zijn.
    Wint een topatleet van bij ons, dan wordt zijn of haar
    prestatie geminimaliseerd omdat de tegenstand te zwak is.
    Bij verlies struikel je zowaar over de negatieve reacties en
    plan je een comeback, dan doe je dat gegarandeerd alleen
    maar voor het geld. Het zal m.a.w. ook nooit goed zijn !
    We zouden blij en trots moeten zijn dat iemand met haar
    mogelijkheden aan een comeback werkt en mikt op deelname
    aan de Olympische Spelen. Daar is niet alleen talent,
    maar ook veel moed en doorzettingsvermogen voor nodig.
     Tia Hellebaut en haar trainer/partner zullen zeker niet
    over één dag ijs gegaan zijn. "Ze zullen op training eerst
    wel nagegaan hebben of Tia er fysiek klaar voor is",
    stelt Memorialbaas Wilfried Meert.
    Ook Kim Gevaert uit zich in positieve zin : "Ze heeft zich
    fysiek goed onderhouden en volgens mij kan ze snel haar
    oude niveau halen". Woorden van iemand die het weten kan, toch !
    Bovendien mogen we niet vergeten dat Tia Hellebaut
    niet alleen Olympisch kampioene hoogspringen is.
    Ook als meerkampster heeft ze haar sporen méér dan
    verdiend : Goud in de vijfkamp op het WK Indoor 2008.
    Is het niet zo dat atleten die aan een meerkamp deelnemen
    als allroundatleten kunnen beschouwd worden ? Zij kunnen
    immers in diverse disciplines (en dat zijn niet de minste) op
    hoog niveau presteren. Een atlete van dat kaliber kan wel
    degelijk voor een geslaagde comeback zorgen.
    Verder behaalde Tia Hellebaut ook nog eens goud op het
    EK 2006 en het EK Indoor 2008, telkens in het hoogspringen.
    Een palmares om u tegen te zeggen !
    Als ik op een nieuwssite lees dat haar Olympische titel
    niet meer was dan een "lucky shot", dan stel ik me de vraag of
    de persoon die zoiets schrijft wel enige kaas van sport heeft
    gegeten. Dat tikkeltje geluk en het tactische spel, het
    maakt deel uit van elke topsport.
    Een Olympische kampioene die aanwezig is op de volgende
    afspraak, vier jaar later dus, dat is altijd mooi.
    En neen, haar aureool als kampioene zal er niet minder
    om worden indien ze zou falen. Alle respect om zo'n
    uitdaging aan te durven gaan.
    Laten we onze topsporters koesteren dus, in plaats van
    ze voortdurend te bekritiseren.
    Vandaag kan ik nog steeds genieten van dat sublieme
    moment op die mooie augustusdag tijdens de Spelen
    in China van 2008, toen ze in Bejing over 2m05 sprong ...
    een sprong naar goud !
    Ik zou zeggen : "Go for it, Tia !"

    ******************



    Bijlagen:
    scannen0003.jpg (995.5 KB)   
    scannen0008.jpg (2.9 MB)   

    16-06-2011 om 00:00 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    13-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit "de Zondag" : Walter van Steenbrugge aan het woord.

    Uit "de Zondag" : Walter Van Steenbrugge aan het woord.
     
    Zie scans (7) hieronder.

    Enkele opmerkelijke uitspraken uit het interview :

    -"In de geschriften van het Vaticaan staat zelfs dat
    mensen die feiten melden aan gerechtelijke of wereldlijke
    overheden, het risico lopen om geëxcommuniceerd te worden".

    -"De schadevergoeding is zeer belangrijk voor de
    slachtoffers. Maar zij willen in de eerste plaats
    dat een rechter duidelijk maakt dat de paus en de
    bisschoppen aansprakelijk zijn voor de gemaakte
    fouten : ERKENNING dus".

    -T.a.v. de kwatongen die beweren dat het schandaal
    van de kerk gouden reclame is voor mijzelf en mijn kantoor :
    'Denkt men echt dat die mensen zich voor de kar laten
    spannen van een advocaat die een
    publiciteitscampagne voert ? Als je zo denkt, beschouw
    je de slachtoffers als marionetten en behandel je hen
    OPNIEUW respectloos'.

    ********

    Bijlagen:
    scannen0001.jpg (541.1 KB)   
    scannen0002.jpg (176 KB)   
    scannen0003.jpg (1.6 MB)   
    scannen0004.jpg (518.7 KB)   
    scannen0005.jpg (318.5 KB)   
    scannen0006.jpg (601.3 KB)   
    scannen0007.jpg (1.3 MB)   

    13-06-2011 om 14:47 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    11-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : Onze kusttram.

    Lezersbrief : Onze kusttram.

    Langs deze weg druk ik de hoop uit dat de levensgevaarlijk gewonde
    trambestuurder het haalt en herstelt van de opgelopen verwondingen.
    Ook voor de overige slachtoffers, de kinderen, de hoogtewerker, spoedig
    beterschap.
    Wat aan de basis van dit bijzonder tragische ongeval lag is vooralsnog
    niet geweten. "Een menselijke fout, een technisch mankement, we sluiten
    niets uit", luidt het bij De Lijn.
    Het is dus wachten op de resultaten van het onderzoek en voorbarige
    conclusies zijn absoluut uit den boze.
    Terecht ergert de moeder van de trambestuurder zich aan de uitspraken van
    enkele zogezegde ooggetuigen, die vanop een terras menen gezien te hebben
    dat de tram te snel reed. Zoiets moet pijn doen, want ondertussen is wel al
    geweten dat de tram slechts 28 km p/u reed en dat geprobeerd werd een
    noodstop uit te voeren.
     Ook op diverse krantenforums werd de kusttram niet
    van kritiek gespaard.
    In de pers wordt niet nagelaten te vermelden dat dit reeds het 63'ste ongeval is
    met de kusttram dit jaar. Waarom wordt daar niet bij vermeld dat een groot
    gedeelte van die ongevallen te wijten is aan het roekeloze gedrag van andere
    weggebruikers (voetgangers, fieters en autobestuurders)?
    Bovendien neemt de verkeersdrukte alsmaar toe en worden tijdens het seizoen
    meer trams ingelegd om aan het toerisme tegemoet te komen.
    Jaarlijks maken trouwens vele miljoenen mensen gebruik van de kusttram.
    Natuurlijk moeten we oog blijven hebben voor allerlei tekortkomingen.
    Maar misschien moet de leiding van De Lijn ook eens meer haar oor te luisteren
    leggen bij de mensen op het terrein, de trambestuurders dus. Als zij mankementen
    te melden hebben dient daar ook binnen de kortste keren rekening mee gehouden
    te worden, wat het ook kost.
    Toch dient gezegd dat de tramstellen van vandaag al heel wat veiliger zijn dan
    hun robuuste voorgangers en dat het aanleggen van "zigzagdoorgangen" of "-
    oversteekplaatsen" ter hoogte van de sporen voetgangers en fietsers tot
    voorzichtigheid aansporen.
    Laten we dus ook maar een positieve noot doen weerklinken. Op  het meer dan
    125 jaar bestaan zijn er relatief weinig slachtoffers gevallen, zeker als je de
    vergelijking maakt met andere vervoermiddelen.
    Bovendien is de Belgische kusttram een unicum, want waar ergens ter wereld
    vind je een tramlijn die zovele kustplaatsjes over een traject van amper 70km
    verbindt ? Staan we zelden bij stil, vooral omdat het trendy is vandaag het
    openbaar vervoer met de grond gelijk te maken.
    We mogen niet vergeten dat de kusttram van onschatbare waarde is geweest
    op velerlei gebied. Vandaag in eerste instantie voor het toerisme en de
    verplaatsing naar werk en school.
    En ja, ook hier wordt al eens gemopperd over vertragingen en plaatsgebrek ...
    Maar ... een heel klein beetje geduld en daar is de volgende tram al.
    Nee, de kusttram mag er best zijn en heeft ook een hele, soms bewogen
    geschiedenis achter de rug.
    Het is en blijft een unicum in "de wereld van het openbaar vervoer".

    **************************


    PS. : Enkele fragmenten komen uit het artikel over de kusttram, dat in oktober van vorig
    jaar in mijn blog werd geplaatst.

    *******************

    11-06-2011 om 23:00 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Artikel : De kusttram (oktober 2010).

    DE KUSTTRAM
    ============
    We moeten er niet aan twijfelen dat het openbaar vervoer eerstdaags weer feller en feller
    onder vuur zal komen te liggen ... als dat nu al niet het geval is.
    Misschien het moment om ook even een positieve noot te laten horen en eventjes hulde te
    brengen aan onze kusttram. 125 jaar bestaat hij al. Een "luxepaardje" is het niet altijd 
    geweest en van kritiek werd de kusttram zeker niet altijd gespaard. Maar een unicum, dat 
    is het zeker, want waar ergens ter wereld vind je een tramlijn die zovele kustplaatsjes over
    een traject van een kleine 70km met elkaar verbindt? Staan we zelden bij stil, allicht omdat 
    het trendy is de dag van vandaag het openbaar vervoer voortdurend met de grond gelijk
    te maken. En een aantal beslissingen aan de top werken de ergernis en kritiek uiteraard in 
    de hand. Zijn het niet bepaalde lijnen of stationnetjes die afgeschaft worden, dan begint men 
    te leuteren over het afschaffen van loketten, terwijl aan een automaat evengoed een rij 
    ongeduldige mensen kan staan wachten, die automaat het helemaal niet doet. En dan zwijgen 
    we over mensen die met dat ding helemaal niet overweg kunnen, en dat zijn er meer dan we 
    wel denken. Of men kondigt alweer eens nieuwe prijsstijgingen aan en ... Nee, laten we het maar 
    verder over ons kusttrammetje hebben !
    Haar (zou het ook vrouwelijk zijn, of alleen mannelijk en onzijdig - heb het niet opgezocht !)
    belang is voor het hele kustgebied van onschatbare waarde geweest op velerlei gebied. 
    Terecht merkte de Oostendse historicus Raymond Vancraeynest op : "De tram maakte de kust."
    En eigenlijk mag het zinnetje best ook in de tegenwoordige tijd geplaatst worden. In 2009 
    maakten zelfs viermaal meer reizigers dan in 1987 gebruik van de kusttram. 12.583.462 om
    precies te zijn. Indrukwekkend, niet !
    Voor verplaatsing naar werk en school, maar vooral voor het toerisme is de kusttram vandaag
    niet meer weg te denken uit "het leven aan onze Belgische kust" - om de separatisten te ...
    vertik ik het om Vlaamse kust te zeggen, want hoe moeten we anders een Belgenmop nu
    gaan noemen ... ?  Maar laten we bij ons trammetje blijven !
    Wie een vakantie aan de kust doorbrengt kan eender welke activiteit in eender welk kust-
    plaatsje gemakkelijk bijwonen.
    "En met vertraging erbij, zeker", hoor ik die eeuwige criticasters al zeggen. Geen nood. In de
    winter heb je een tram om zowat 20 minuten, in de andere periodes zelfs om de 10 of 15
    minuten. En een panne ... dat kan je met de wagen ook voorhebben, hé !
    "Plaatsgebrek", houden de critici koppig vol. Op bepaalde tijdstippen en hoogdagen, ja. Even
    wachten tot de volgende tram en probleem opgelost.  'k Weet het, heel wat senioren laten zich
    graag eens vervoeren van het ene kustplaatsje naar het andere en terug ... en terug. En dan?
    Moet toegeven dat ik het ook al gedaan heb.
    Als we nu de historiek eens doornemen (soms vrij "woelig"!), dan besef je welk enorm impact
    de kusttram heeft gehad op het gehele gebied. Veel badplaatsen ontstonden aan nabij de zee
    gelegen haltes. Eén van de mooiste voorbeelden is het ontstaan van DeHaan rond de tot op
    heden goed bewaarde tramhalte. Een stationnetje dat bij menig reiziger nostalgie naar boven
    brengt. Duitse toeristen zijn verzot op De Haan ... maar laat hun nostalgie nu niet te groot
    worden (sorry, niet netjes!).
    Ernstig nu, want de kusttram heeft ook een enorme invloed gehad op de vastgoedontwikkeling.
    Het heeft de prijzen wel serieus de hoogte ingejaagd, en ja, het kostenplaatje van aankoop of
    de huurprijs is misschien wel een minpunt voor onze Belgische kust. Maar wie een beetje
    uitkijkt vindt altijd wel iets goedkoper, een goed en toch prijselijk restaurantje of een cafeetje
    waar de prijs van je pintje of de koffie nog niet de pan uitswingt.
    Even terug naar de geschiedenis.
    Uiteraard heeft de kusttram ook een rol gespeeld in beide wereldoorlogen. We gaan er hier niet 
    over uitbreiden. Interessante artikels zijn er genoeg daarover en even googelen brengt je wel op
    het juiste spoor. 
    Leuk is het ook om lezen hoe dat volledige traject van 67km tot stand is gekomen. Hoe de tram
    evolueerde, van de "tram van de boerkes" (de stoomtram) enerzijds en de electrische "tram van 
    de rijken" anderzijds, met zelfs een periode waarin Leopold II zijn eigen koninklijk rijtuig ter
    beschikking kreeg om hoge gasten te ontvangen - einde 19'de eeuw. Zou het geen goed idee zijn
    dat onze "verduidelijker" en zijn gesprekspartners hun gesprekken eens verder proberen te
    zetten tijdens een tramrit van Knokke naar De Panne? Tijd zat om tot een vergelijk te komen !
    Weeral afgeleid ! Toen in de jaren '50 koning auto onze wegen veroverde zag het er even benard 
    uit voor de kusttram. Er werd nauwelijks nog in geïnvesteerd.
    De heropleving begon eind jaren '70-begin jaren '80 toen de bovenleiding vernieuwd werd en 
    nieuwe stellen hun opwachting maakten. Sindsdien heeft de tram een ongelooflijke opmars 
    gekend. Critici (ze zijn nooit ver weg) wezen wel eens, terecht eigenlijk, op een aantal gevaren
    rond veiligheid in het verkeer. Daar werd, gelukkig maar, de laatste jaren veel in geïnvesteerd. 
    Een treffend voorbeeld vormen de oversteekplaatsen die fietsers en voetgangers zigzaggend 
    moeten volgen.
    De stellen zijn ondertussen ook al heel wat veiliger dan hun robuuste voorgangers. Toch blijven
    sensibiliseringscampagnes belangrijk gezien elk jaar talrijke toeristen afzakken naar onze kust en 
    heel wat onder hen nemen het niet altijd nauw met de verkeersreglementen.
    Herhaalde malen onderworpen aan bepaalde situaties in de geschiedenis (WO I en II), aan het 
    klassenverschil, slachtoffer van besparingen, bijna genekt door een megalomaan voorstel van een 
    minister die de tram op een monorail door de lucht wou laten zoeven ... de kusttram heeft het 
    allemaal overleefd. 
    Mag deze tekst dus een ode zijn aan dit "pareltje van ons openbaar vervoer" ? 
    **

    11-06-2011 om 19:55 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    06-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : Niet met mijn geld !

    Lezersbrief : Niet met mijn geld !

    Bisschop Johan Bonny rekent op de bijdrage van gelovigen voor het
    vergoeden van de slachtoffers van seksueel misbruik door geestelijken.
    Het IPD (Interdiocesaan Pastoraal Overleg), een overlegorgaan van
    Vlaamse leken in de katholieke kerk, wijst dit voorstel prompt van de hand.
    In Dialoog van de zaterdagkrant (4 juni) stelt Jessie Van Ranst :
    "Als praktiserend katholiek heb ik met al die VERMEENDE (?)
    pedofiliezaken niets te maken en ik wil dan ook niet dat mijn stoelgeld
    daaraan zou worden VERGOOID (?)".
    Akkoord dat niet de gelovige moet opdraaien voor de daders van
    seksueel misbruik, maar het gebrek aan enige vorm van empathie
    tegenover de slachtoffers stuit me hier wel even tegen de borst
    "Vermeende pedofiliezaken" : Ten eerste zijn de dossiers die werden
    ingediend geen "vermeende pedofiliezaken". Slachtoffers gaan niet
    zomaar over één dag ijs om hun zaak van seksueel misbruik bekend
    te maken of over te dragen aan het parket. Wat hen is overkomen kan
    je niet minimaliseren, want de realiteit zal allicht nog veel erger geweest
    zijn dan wij ons kunnen voorstellen.
    Ook al vind ik niet dat schadevergoeding door bijdragen van gelovigen
    moet betaald worden, het woord "vergooid' duidt toch op een vorm van
    misprijzen en onbegrip tegenover de slachtoffers.
    "Als er misdaden zijn gepleegd, dan zijn het de daders die daarvoor,
    zonder onderscheid van rang of stand, moeten opdraaien. Niet de kerk",
    lees ik verder.
    Nu ontbreekt toch een heel belangrijke schakel in die redenering. Is het
    niet de kerk die vele tientallen jaren de ogen heeft dichtgeknepen voor
    dikwijls verregaand en langdurig seksueel misbruik van kinderen door
    geestelijken en hun beschermelingen ?
    Zijn het geen kerkelijke autoriteiten die ouders van misbruikte kinderen
    meermaals onder druk hebben gezet om toch maar geen klacht in te
    dienen ? De schande voor de familie, weet je wel.
    Machtsmisbruik, het loopt als een rode draad doorheen alle vormen
    van seksueel misbruik (al dan niet door geestelijken, bij incest, bij
    kindermishandeling).
    Is het niet de kerk die onderzoeken naar seksueel misbruik, door haar
    onderdanen gepleegd, heeft tegengewerkt ? Hoeveel zaken werden
    in het verleden door justitie niet in handen van het bisdom gegeven ?
    Bijna allemaal, of er moest sprake zijn van ernstige fysieke letsels bij
    het slachtoffer.
    Het bisdom kon vrij beschikken over het lot van de
    pedofiele geestelijken. De strafmaat bleef dan ook beperkt tot
    overplaatsing naar een andere (soms niet eens veel verder gelegen)
    parochie of school, of naar het buitenland.
    Moet je dat dan niet onder de noemer "schuldig verzuim" plaatsen ?
    M.a.w. dient de kerk niet de volle verantwoordelijkheid te nemen bij
    het vergoeden van de slachtoffers ?
    Klinkt het bovendien niet een beetje lachwekkend dat de kerk zich
    ineens zo arm als Job voordoet ? Erg armzalig ziet de woonst van een
    bisschop er niet uit, om maar één voorbeeld te geven. Ook het Vaticaan
    heeft nooit de indruk gegeven in armoede te leven, dacht ik.
    Nee, niet de gewone gelovige, maar wel het instituut Kerk dient de
    schadevergoeding van de slachtoffers op zich te nemen.
    Daarom vind ik die uitspraak van de Antwerpse bisschop heel hypocriet.
    Hij zal ook wel beseffen dat hij met zijn uitspraak de gelovigen op
    stang jaagt en de slachtoffers van seksueel misbruik daardoor bij hen
    in een slecht daglicht plaatst. De vele negatieve reacties op allerlei
    nieuwsforums liegen er niet om.

    *************************



    06-06-2011 om 00:00 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    02-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : Tennisdames.

    Lezersbrief : Tennisdames.

    HLN van woensdag 1 juni 2011.

    Een lezer smeekt als het ware Justine Henin om terug
    te keren. Dat Justine een groot talent was, dat staat
    buiten kijf. Toch vind ik de uitspraak denigrerend
    voor al het andere talent op wereldniveau waarover
    we beschikken.
    Kim Clijsters heeft bijvoorbeeld zo dikwijls bewezen
    dat ze tot de besten ter wereld hoort. Zo'n zware
    nederlagen heeft Justine Henin ook moeten verwerken,
    alle toppers trouwens.
    Yanina Wickmayer is nog jong en zal nog gensters
    slaan op de court. En laten we de aanstormende jeugd
    niet vergeten, zoals Ann-Sofie Mestach e.a.
    Onze tennisdames worden gewaardeerd over de hele
    wereld. Alleen in eigen land probeert men hun
    prestaties altijd te minimaliseren.

    ******************

    02-06-2011 om 13:18 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    27-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verhalen (12) : De naam vader onwaardig - nabeschouwing.

    Verhalen (12) : De naam vader onwaardig.

    Nabeschouwing.

    Wat mij bezighield bij het herlezen van dit verhaal is het volgende : Als een 18-jarige
    niet naar buiten durft te komen met dergelijke erge feiten, die dan nog konden bewezen
    worden aan de hand van de vele verwondingen en de zwangerschap, hoe verschrikkelijk
    moeilijk en bijwijlen zelfs onmogelijk moet het dan wel niet zijn voor pakweg een 12-jarige om
    met seksueel misbruik (pedofilie, incest, mishandeling) naar buiten te komen ? 
    De redenen die in het verhaal aangehaald werden : SCHAAMTE, SCHULDGEVOEL,
    DE ANGST VOOR DE SCHANDE, MACHTSMISBRUIK (vader, priester-leraar, ... ) ,
    het zijn allemaal factoren die als een rode draad 
    doorheen al de verhalen over seksueel misbruik lopen.
    Daarom blijf ik "bitsig" reageren op diegenen die in lezersbrieven en op krantenforums 
    hun kritiek op slachtoffers niet sparen en hen het verwijt naar het hoofd slingeren dat ze 
    maar niet zo lang hadden moeten wachten om met hun verhaal naar buiten te komen, 
    dat het hen te doen is om de aandacht in de media. Ik schrijf dit nu misschien al 
    voor de vijfde, zesde keer op mijn blog ... dat het ongecontroleerde "cowboyverhalen zijn
    van een halve eeuw geleden" (zoals een lezer in Dialoog van HLN in april 2O1O liet
    verstaan). "Verhalen die in de eerste plaats dienen om het instituut kerk te beschadigen",
    luidde het toen.
    Kort na de reactie van dit heerschap brak het schandaal rond bisschop
    Roger Van Gheluwe los ... de etterbuil was opengesprongen. De wonde
    is vandaag verre van proper ... schijnaar proper misschien.
    Ergelijk waren de reacties van sommigen op krantenforums. die openlijk twijfelden aan de
    geloofwaardigheid van slachtoffers,
    Daarom ook blijf ik er van overtuigd dat er nog heel wat verborgen leed is, leed dat voor altijd
    verborgen zal blijven, of het nu over seksueel misbruik van minderjarigen gaat,
     al dan niet door geestelijken, of incest.  De angst door bepaalde mensen
    uit je omgeving niet geloofd te worden
    is veelal sterker dan de drang om uiteindelijk het misbruik bekend te maken. 
    Ja, er is nog heel wat verborgen leed, maar het is goed dat veel mensen nu eindelijk beseffen
    wat het topje van die enorme ijsberg nu precies inhoudt. Geen "cowboyverhalen", maar grauwe
    realiteit die hele levens vergald heeft. 

    ***********************  

    27-05-2011 om 18:04 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsblad.be (28.05.'11) :

    Nieuwsblad.be (28.05.'11) : "Meisje van 14 jaar verkocht en als prostituee misbruikt".

    -Eigen commentaar (gegeven op Facebook).
    -Verhalen (10) : "Scrupules wijken voor geld" (zie Archief blog : 21 en 28.03.'11).
    -Scans (2) : Artikel uit Nieuwsblad.be : zie onderaan.

    **********

    -Eigen commentaar (Facebook) :
    Jammer genoeg iets van alle tijden. Heb in de notities van vader
    veel dergelijke verhalen gevonden. Eén ervan werd enkele maanden
    geleden op dit blog geplaatst : Verhalen (10) :
    "Scrupules wijken voor geld".
    Archief : 21 en 28.05.'11.
    Er is ongetwijfeld nog ontzettend veel werk aan de winkel wat de
    bescherming van minderjarigen tegen (eender welk) seksueel
    misbruik betreft, eender waar en in eender welke cultuur.

    Bijlagen:
    scannen0001.jpg (1007.7 KB)   
    scannen0002.jpg (605.3 KB)   

    27-05-2011 om 00:00 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 05/08-11/08 2024
  • 04/12-10/12 2023
  • 09/08-15/08 2021
  • 23/12-29/12 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 15/10-21/10 2018
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 20/06-26/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 17/11-23/11 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Zoeken met Google



    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Ivan Bontinck
    Ik ben een man en woon in Wetteren () en mijn beroep is Leerkracht Engels met pensioen..
    Ik ben geboren op 13/06/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelsport (lange afstanden) - vreemde talen (o.a.Russisch) - lezersbrieven - geschiedenis - ....


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs