Lezersbrief : Dag van de klant.
Zaterdag 24 september bracht ons de 24'ste editie van "De dag van de klant". Winkels, warenhuizen, ... , zo goed als allemaal bieden ze hun klanten een kleine attentie aan. Ongetwijfeld een mooi initiatief. UNIZO verwoordt het als volgt : "Wat zou uw buurt zijn zonder ondernemers? En wat zouden ondernemers, van klein tot groot, doen zonder klanten?" Met dit initiatief willen ze de stuwende kracht van de ondernemer in de verf zetten, en hoe kan je dat beter doen dan met een bedankje naar de klant toe.
Omwille van familiale omstandigheden doe ik de laatste tijd meestal de boodschappen. Wat me nu in het bijzonder opvalt is de houding van bepaalde klanten in winkels en vooral in warenhuizen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik bewondering gekregen heb voor het engelengeduld van diegenen die de klanten moeten bedienen.
Toen ik zaterdagmorgen aan de kassa van een warenhuis mijn beurt afwachtte, stond voor mij een ouder koppel. De man vroeg naar een artikel dat hij alleen aan de kassa kon verkrijgen, maar moest, tot zijn grote ergernis, enkele meter terug om desbetreffende artikeltje uit een rekje te kunnen nemen. Zonder de mensen, die achter hem geduldig stonden te wachten een blik te gunnen, laat staan een verontschuldigingske te uiten, greep hij norsweg het artikel (batterijtjes) en vroeg, na zich weer een weg naar de kassa te hebben gebaand, hoeveel stuks het pakje bevatte. Het aantal was nochtans heel duidelijk te zien. Betalen en weg waren ze. Het vriendelijke dankwoordje van de kassierster negeerden ze compleet. Zelf heb ik de kassierster in kwestie enkele ogenblikken later een fijn weekend toegewenst, waardoor meteen "het zonnetje van de glimlach" opnieuw op haar gelaat tevoorschijn kwam. Dat geeft een mens toch een beter gevoel, niet !
Wel, daarom zou ik voorstellen dat er eens een "Dag van de kassier(ster)" wordt georganiseerd. Als je ziet waar die mensen allemaal rekening moeten mee houden, terwijl, zeker op zaterdagen en voor feestdagen, een rij veelal ongeduldige klanten staat te wachten ... je zou voor minder een punthoofd krijgen ! Kortingbons, klantenkaarten, prijzen die via microfoon moeten opgevraagd worden, geconfronteerd worden met een verzuurd koppel zoals hierboven, ..., en je uiterste best doen om in alle omstandigheden beleefd te blijven. De klant is immers koning ... en sommige klanten verwachten dat voor hen in elke zaak de rode loper wordt uitgerold.
Een "Dag voor de kassier(ster)", dat mag er zeker en vast komen, een dag waarop zij met een bloemetje of een ander cadeautje van de zaakvoerder worden bedacht ... of een attentietje krijgen van de klant ... al was het maar een vriendelijk woord, "een prettige dag" of "een fijn weekend gewenst". Meer moet dat niet zijn, maar het maakt een wereld van verschil !
**********************
24-09-2011 om 22:36
geschreven door Ivan Bontinck 
|