Lezersbrief : Afschaffen gratis bus.
De reactie van lezer Wilfried De Clerck, Heverlee, in Dialoog van vrijdag 6 januari i.v.m. het afschaffen van het gratis abonnement op de Lijn voor gepensioneerden is er een "to the point" : "De gepensioneerden lijken zo stilaan paria's te worden. Terwijl zij toch de vroegere harde werkers zijn die de basis gelegd hebben voor onze welvaartsstaat." Net zij worden geviseerd en dreigen afgestraft te worden. Alweer een voor vele mensen belangrijke sociale verworvenheid waar men komaf mee wil maken. Wat volgt ? Want dat de crisis verder door de gewone burger zal moeten betaald worden en niet door hen die met lachwekkend hoge bonussen worden getrakteerd, dat staat als een paal boven water. Ook Bruno Tobback stelt heel duidelijk : "Het gaat om een principe in het Vlaams regeerakkoord. Het is de prijs voor de beschaving, voor de kwaliteit van het leven in de steden en op het platteland ... De bus is een alternatief voor mensen zonder auto die naar de stad komen. Gaan we ze verplichten om "achter de haard" te blijven zitten ?" Wat de reacties in Dialoog van de weekendkrant (7-8 januari) betreft, sluit ik me aan bij het standpunt van lezer Rony Van Avermaet, De Panne : "Afschaffen van gratis bus zal veel ouderen isoleren."
In enkele andere reacties wordt vrij denigrerend gereageerd tegenover 65-plussers die profiteren van gratis vervoer, van de samenleving dus. Staan de criticasters er nu echt geen ogenblik bij stil dat die mensen ook hun ganse loopbaan belastingen, solidariteitsbijdragen, ..., hebben betaald ? Beseffen ze niet hoe kwetsend hun woorden moeten overkomen voor hen die zich alleen maar op het openbaar vervoer kunnen beroepen ? Ik citeer de woorden van lezer Patrick Pringels, Lokeren : " "Voor mij als invalide, en zovele anderen die van de dokter niet meer met de auto mogen rijden, is het openbaar vervoer de enige manier om op onze bestemming te raken." Dat is maar één voorbeeld dat de ogen zou moeten openen van mensen die met een "ikke en de rest kan stikken"-mentaliteit lijken rond te lopen.
Een lezer beklaagt zich over de vele zwartrijders. Die zijn er, ja, en een meer en accuratere controle is wenselijk. Daar meer werk van maken zou tenminste een logische "besparing" tot gevolg hebben, in die zin dat men geen geld moet gaan zoeken op de kap van de ouderen in onze maatschappij. Met de reactie van lezer J.P. Busschaert ben ik het helemaal niet eens. Eén van de mooiste initiatieven van de Lijn wil hij zonder meer laten afschaffen : De belbus. Nochtans vormt de belbus een ideale oplossing voor heel wat mensen (niet alleen voor ouderen !) die in bepaalde zeer uiteenlopende omstandigheden een probleem hebben om ergens ter bestemming te geraken. Het minachtend toontje duidt op weinig respect voor de ouderen en de mensen die met de belbus rijden. Lezer stelt schaamteloos : "Als ze dan eens rondrijden (en de chauffeur aan de kant van de weg zijn krant niet zit te lezen), dan is het léég of met een gepensioneerd koppel dat waarschijnlijk (!?) ergens gaat kaarten, shoppen of op visite gaat." Eerst en vooral is daar niets mis mee, en ik hoop dat lezer, eens hij ouder is, daar ook op deze manier zal kunnen van genieten. Ten tweede heeft hij zich helemaal niet geïnformeerd over wie de reizigers met de belbus wel zijn, maar brengt hij hier zomaar gratuit allerlei loze veronderstellingen naar voren. Heel wat mensen die problemen hebben met mobiliteit maken dankbaar gebruik van de belbus of kunnen er gebruik van maken om iemand te bezoeken ; een mogelijkheid die ze anders niet zouden hebben. Mogelijks dienen ze een verplaatsing van een standplaats van de belbus naar een kliniek te maken. Ik zou er lezer J.P. B. ook op willen wijzen dat een bus logischerwijze eerst 'leeg' is vooraleer er mensen opstappen, 'leeg' vertrekt als hij mensen moet ophalen of zijn passagiers dient op te wachten. Flauwe redenering van lezer, vind ik, om op die manier deze service met de grond gelijk te maken. Misschien, komt ook voor hem de tijd dat hij gelukkig zal zijn er gebruik te kunnen van maken !
In een andere reactie wordt gesteld dat de gepensioneerden maar moeten betalen ... dan zullen ze wel vanzelf wegblijven (daar komt de redenering op neer) ... en komen er meer zitplaatsen vrij voor betalende scholieren. Alweer ... ikke en de rest kan stikken !
Alleen op het gebied van hoffelijkheid bij in- en uitstappen, daar loopt het, zeker in ons landje, grondig fout. Een bepaalde categorie mensen (hier wil ik geen leeftijdscategorie op plakken, want oud en jong bezondigen zich er aan) kijkt gewoon niet eens op bij het instappen en drumt zich een weg naar een zitje. Op de bussen heeft men dit euvel kunnen omzeilen door iedereen te verplichten vooraan in te stappen.
Gewoon dat beetje respect voor elkaar ... het kan zoveel problemen oplossen. Ook van de Lijn mogen we toch verwachten dat ze gaan inzien dat besparingen niet op de rug van de ouderen mogen doorgevoerd worden.
******
ONDERAAN : BIJLAGEN (6) = Reacties van lezers in Dialoog + Artikel (2 scans).
1° Isolement : Rony Van Avermaet, De Panne. 2° Behouden : Patrick Pringels, Lokeren. 3° -Belbus : J.P. Busschaert, Mont de l'Enclus. -Scholieren : Philip Dezeure, Koksijde.
Bijlagen: scannen0001.jpg (698 KB) scannen0003.jpg (165.9 KB) scannen0004.jpg (530.9 KB)
09-01-2012 om 00:00
geschreven door Ivan Bontinck 
|