Welkom op mijn blog!
Inhoud blog
  • WANDELSPORT : DEEL 2 : Mars van de Herinnering en de Vriendschap (1971).
  • WANDELSPORT : DEEL 1 : Leven in de brouwerij in de Wandelsport !? Zeker weten !
  • Krantenartikel uit de oude doos : Dodentocht Bornem 1973.
  • Dodentocht Bornem 1999.
  • Sinterklaasverhaaltje.
  • Overzicht lezersbrieven + Allerlei.
  • Overzicht verhalen n.a.v. onderzoeken + Artikels uit kranten en tijdschriften.
  • Verhalen (15) : Hoe een beroepsdief uiteindelijk in de cel belandde.
  • TUIN 2012 WETTEREN.
  • Lezersbrief : Damesbasketbal : Brons voor onze Belgian Cats.
  • Lezersbrief : Topdames onze Belgian Cats.
  • Lezersbrief : Een bijzondere overwinning.
  • Lezersbrieven rond sportief talent van eigen bodem.
  • In de ban van de Ronde.
  • Lezersbrief : De Ronde van 'Antwerpen'.
  • Opgegroeid in rijkswachtkazernes (1945-1965)
  • Verhalen (9) : Kraaienpoten op de weg naar het geluk.
  • Verhalen (9) : Kraaienpoten op de weg naar het geluk.
  • Lezersbrief : Agressie tegen agenten.
  • Lezersbrief : Gebruik je talent !
  • Brexit !
  • Lezersbrief : Typetjes.
  • Greg Van Avermaet.
  • Lezersbrieven van weleer met een 'vleugje actualiteit' :
  • Oude lezersbrieven met een 'vleugje' actualiteit : Mobutu, de RTT en ik.
  • Lezersbrief : Eerbetoon aan Sven Nys.
  • Lezersbrief : Music for Life leeft !
  • Lezersbrief : Ode aan de cyclocross.
  • Weeshuis wegwerpkinderen 1952-1961 te Zelem - Louis Van Tongelen.
  • Teksten geschreven door San Deurinck.
  • Lezersbrief : Stukje warmte verdwijnt uit de living.
  • Lezersbrief : Scherp !
  • Lezersbrief : Kritiek op B-fastteam.
  • Lezersbrief : Hokjesdenken.
  • Lezersbrief : Sven Nys.
  • Lezersbrief : To be or not to be in 'Midden-Brabant'.
  • Lezersbrief : Isolement.
  • Lezersbrief : Onze sportverslaggeving mag er wezen !
  • Lezersbrief : Ann Wauters.
  • Lezersbrief : Burn-out.
  • Lezersbrief : Oscaruitreiking 2014.
  • Lezersbrief : Wereldkampioenschap cyclocross.
  • Lezersbrief : Kampioenschap van België cyclocross.
  • Lezersbrieven : Rode Duivels (2).
  • Lezersbrief : De Rode Duivels.
  • Lezersbrief : Over zwarte pieten en zeurpieten !
  • Artikels over pater Erik De Jaeger.
  • Lezersbrief : Gevaarlijk transport.
  • Komen er opnieuw passagierstreinen tussen Gent en Zelzate ?
  • Willekeurig Bloggen.be Blogs
    koureurken
    www.bloggen.be/koureur
    Een interessant adres?
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Blog als favoriet !
    Categorieën
    Lezersbrieven - verhalen

    11-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : Onze kusttram.

    Lezersbrief : Onze kusttram.

    Langs deze weg druk ik de hoop uit dat de levensgevaarlijk gewonde
    trambestuurder het haalt en herstelt van de opgelopen verwondingen.
    Ook voor de overige slachtoffers, de kinderen, de hoogtewerker, spoedig
    beterschap.
    Wat aan de basis van dit bijzonder tragische ongeval lag is vooralsnog
    niet geweten. "Een menselijke fout, een technisch mankement, we sluiten
    niets uit", luidt het bij De Lijn.
    Het is dus wachten op de resultaten van het onderzoek en voorbarige
    conclusies zijn absoluut uit den boze.
    Terecht ergert de moeder van de trambestuurder zich aan de uitspraken van
    enkele zogezegde ooggetuigen, die vanop een terras menen gezien te hebben
    dat de tram te snel reed. Zoiets moet pijn doen, want ondertussen is wel al
    geweten dat de tram slechts 28 km p/u reed en dat geprobeerd werd een
    noodstop uit te voeren.
     Ook op diverse krantenforums werd de kusttram niet
    van kritiek gespaard.
    In de pers wordt niet nagelaten te vermelden dat dit reeds het 63'ste ongeval is
    met de kusttram dit jaar. Waarom wordt daar niet bij vermeld dat een groot
    gedeelte van die ongevallen te wijten is aan het roekeloze gedrag van andere
    weggebruikers (voetgangers, fieters en autobestuurders)?
    Bovendien neemt de verkeersdrukte alsmaar toe en worden tijdens het seizoen
    meer trams ingelegd om aan het toerisme tegemoet te komen.
    Jaarlijks maken trouwens vele miljoenen mensen gebruik van de kusttram.
    Natuurlijk moeten we oog blijven hebben voor allerlei tekortkomingen.
    Maar misschien moet de leiding van De Lijn ook eens meer haar oor te luisteren
    leggen bij de mensen op het terrein, de trambestuurders dus. Als zij mankementen
    te melden hebben dient daar ook binnen de kortste keren rekening mee gehouden
    te worden, wat het ook kost.
    Toch dient gezegd dat de tramstellen van vandaag al heel wat veiliger zijn dan
    hun robuuste voorgangers en dat het aanleggen van "zigzagdoorgangen" of "-
    oversteekplaatsen" ter hoogte van de sporen voetgangers en fietsers tot
    voorzichtigheid aansporen.
    Laten we dus ook maar een positieve noot doen weerklinken. Op  het meer dan
    125 jaar bestaan zijn er relatief weinig slachtoffers gevallen, zeker als je de
    vergelijking maakt met andere vervoermiddelen.
    Bovendien is de Belgische kusttram een unicum, want waar ergens ter wereld
    vind je een tramlijn die zovele kustplaatsjes over een traject van amper 70km
    verbindt ? Staan we zelden bij stil, vooral omdat het trendy is vandaag het
    openbaar vervoer met de grond gelijk te maken.
    We mogen niet vergeten dat de kusttram van onschatbare waarde is geweest
    op velerlei gebied. Vandaag in eerste instantie voor het toerisme en de
    verplaatsing naar werk en school.
    En ja, ook hier wordt al eens gemopperd over vertragingen en plaatsgebrek ...
    Maar ... een heel klein beetje geduld en daar is de volgende tram al.
    Nee, de kusttram mag er best zijn en heeft ook een hele, soms bewogen
    geschiedenis achter de rug.
    Het is en blijft een unicum in "de wereld van het openbaar vervoer".

    **************************


    PS. : Enkele fragmenten komen uit het artikel over de kusttram, dat in oktober van vorig
    jaar in mijn blog werd geplaatst.

    *******************

    11-06-2011 om 23:00 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Artikel : De kusttram (oktober 2010).

    DE KUSTTRAM
    ============
    We moeten er niet aan twijfelen dat het openbaar vervoer eerstdaags weer feller en feller
    onder vuur zal komen te liggen ... als dat nu al niet het geval is.
    Misschien het moment om ook even een positieve noot te laten horen en eventjes hulde te
    brengen aan onze kusttram. 125 jaar bestaat hij al. Een "luxepaardje" is het niet altijd 
    geweest en van kritiek werd de kusttram zeker niet altijd gespaard. Maar een unicum, dat 
    is het zeker, want waar ergens ter wereld vind je een tramlijn die zovele kustplaatsjes over
    een traject van een kleine 70km met elkaar verbindt? Staan we zelden bij stil, allicht omdat 
    het trendy is de dag van vandaag het openbaar vervoer voortdurend met de grond gelijk
    te maken. En een aantal beslissingen aan de top werken de ergernis en kritiek uiteraard in 
    de hand. Zijn het niet bepaalde lijnen of stationnetjes die afgeschaft worden, dan begint men 
    te leuteren over het afschaffen van loketten, terwijl aan een automaat evengoed een rij 
    ongeduldige mensen kan staan wachten, die automaat het helemaal niet doet. En dan zwijgen 
    we over mensen die met dat ding helemaal niet overweg kunnen, en dat zijn er meer dan we 
    wel denken. Of men kondigt alweer eens nieuwe prijsstijgingen aan en ... Nee, laten we het maar 
    verder over ons kusttrammetje hebben !
    Haar (zou het ook vrouwelijk zijn, of alleen mannelijk en onzijdig - heb het niet opgezocht !)
    belang is voor het hele kustgebied van onschatbare waarde geweest op velerlei gebied. 
    Terecht merkte de Oostendse historicus Raymond Vancraeynest op : "De tram maakte de kust."
    En eigenlijk mag het zinnetje best ook in de tegenwoordige tijd geplaatst worden. In 2009 
    maakten zelfs viermaal meer reizigers dan in 1987 gebruik van de kusttram. 12.583.462 om
    precies te zijn. Indrukwekkend, niet !
    Voor verplaatsing naar werk en school, maar vooral voor het toerisme is de kusttram vandaag
    niet meer weg te denken uit "het leven aan onze Belgische kust" - om de separatisten te ...
    vertik ik het om Vlaamse kust te zeggen, want hoe moeten we anders een Belgenmop nu
    gaan noemen ... ?  Maar laten we bij ons trammetje blijven !
    Wie een vakantie aan de kust doorbrengt kan eender welke activiteit in eender welk kust-
    plaatsje gemakkelijk bijwonen.
    "En met vertraging erbij, zeker", hoor ik die eeuwige criticasters al zeggen. Geen nood. In de
    winter heb je een tram om zowat 20 minuten, in de andere periodes zelfs om de 10 of 15
    minuten. En een panne ... dat kan je met de wagen ook voorhebben, hé !
    "Plaatsgebrek", houden de critici koppig vol. Op bepaalde tijdstippen en hoogdagen, ja. Even
    wachten tot de volgende tram en probleem opgelost.  'k Weet het, heel wat senioren laten zich
    graag eens vervoeren van het ene kustplaatsje naar het andere en terug ... en terug. En dan?
    Moet toegeven dat ik het ook al gedaan heb.
    Als we nu de historiek eens doornemen (soms vrij "woelig"!), dan besef je welk enorm impact
    de kusttram heeft gehad op het gehele gebied. Veel badplaatsen ontstonden aan nabij de zee
    gelegen haltes. Eén van de mooiste voorbeelden is het ontstaan van DeHaan rond de tot op
    heden goed bewaarde tramhalte. Een stationnetje dat bij menig reiziger nostalgie naar boven
    brengt. Duitse toeristen zijn verzot op De Haan ... maar laat hun nostalgie nu niet te groot
    worden (sorry, niet netjes!).
    Ernstig nu, want de kusttram heeft ook een enorme invloed gehad op de vastgoedontwikkeling.
    Het heeft de prijzen wel serieus de hoogte ingejaagd, en ja, het kostenplaatje van aankoop of
    de huurprijs is misschien wel een minpunt voor onze Belgische kust. Maar wie een beetje
    uitkijkt vindt altijd wel iets goedkoper, een goed en toch prijselijk restaurantje of een cafeetje
    waar de prijs van je pintje of de koffie nog niet de pan uitswingt.
    Even terug naar de geschiedenis.
    Uiteraard heeft de kusttram ook een rol gespeeld in beide wereldoorlogen. We gaan er hier niet 
    over uitbreiden. Interessante artikels zijn er genoeg daarover en even googelen brengt je wel op
    het juiste spoor. 
    Leuk is het ook om lezen hoe dat volledige traject van 67km tot stand is gekomen. Hoe de tram
    evolueerde, van de "tram van de boerkes" (de stoomtram) enerzijds en de electrische "tram van 
    de rijken" anderzijds, met zelfs een periode waarin Leopold II zijn eigen koninklijk rijtuig ter
    beschikking kreeg om hoge gasten te ontvangen - einde 19'de eeuw. Zou het geen goed idee zijn
    dat onze "verduidelijker" en zijn gesprekspartners hun gesprekken eens verder proberen te
    zetten tijdens een tramrit van Knokke naar De Panne? Tijd zat om tot een vergelijk te komen !
    Weeral afgeleid ! Toen in de jaren '50 koning auto onze wegen veroverde zag het er even benard 
    uit voor de kusttram. Er werd nauwelijks nog in geïnvesteerd.
    De heropleving begon eind jaren '70-begin jaren '80 toen de bovenleiding vernieuwd werd en 
    nieuwe stellen hun opwachting maakten. Sindsdien heeft de tram een ongelooflijke opmars 
    gekend. Critici (ze zijn nooit ver weg) wezen wel eens, terecht eigenlijk, op een aantal gevaren
    rond veiligheid in het verkeer. Daar werd, gelukkig maar, de laatste jaren veel in geïnvesteerd. 
    Een treffend voorbeeld vormen de oversteekplaatsen die fietsers en voetgangers zigzaggend 
    moeten volgen.
    De stellen zijn ondertussen ook al heel wat veiliger dan hun robuuste voorgangers. Toch blijven
    sensibiliseringscampagnes belangrijk gezien elk jaar talrijke toeristen afzakken naar onze kust en 
    heel wat onder hen nemen het niet altijd nauw met de verkeersreglementen.
    Herhaalde malen onderworpen aan bepaalde situaties in de geschiedenis (WO I en II), aan het 
    klassenverschil, slachtoffer van besparingen, bijna genekt door een megalomaan voorstel van een 
    minister die de tram op een monorail door de lucht wou laten zoeven ... de kusttram heeft het 
    allemaal overleefd. 
    Mag deze tekst dus een ode zijn aan dit "pareltje van ons openbaar vervoer" ? 
    **

    11-06-2011 om 19:55 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    06-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : Niet met mijn geld !

    Lezersbrief : Niet met mijn geld !

    Bisschop Johan Bonny rekent op de bijdrage van gelovigen voor het
    vergoeden van de slachtoffers van seksueel misbruik door geestelijken.
    Het IPD (Interdiocesaan Pastoraal Overleg), een overlegorgaan van
    Vlaamse leken in de katholieke kerk, wijst dit voorstel prompt van de hand.
    In Dialoog van de zaterdagkrant (4 juni) stelt Jessie Van Ranst :
    "Als praktiserend katholiek heb ik met al die VERMEENDE (?)
    pedofiliezaken niets te maken en ik wil dan ook niet dat mijn stoelgeld
    daaraan zou worden VERGOOID (?)".
    Akkoord dat niet de gelovige moet opdraaien voor de daders van
    seksueel misbruik, maar het gebrek aan enige vorm van empathie
    tegenover de slachtoffers stuit me hier wel even tegen de borst
    "Vermeende pedofiliezaken" : Ten eerste zijn de dossiers die werden
    ingediend geen "vermeende pedofiliezaken". Slachtoffers gaan niet
    zomaar over één dag ijs om hun zaak van seksueel misbruik bekend
    te maken of over te dragen aan het parket. Wat hen is overkomen kan
    je niet minimaliseren, want de realiteit zal allicht nog veel erger geweest
    zijn dan wij ons kunnen voorstellen.
    Ook al vind ik niet dat schadevergoeding door bijdragen van gelovigen
    moet betaald worden, het woord "vergooid' duidt toch op een vorm van
    misprijzen en onbegrip tegenover de slachtoffers.
    "Als er misdaden zijn gepleegd, dan zijn het de daders die daarvoor,
    zonder onderscheid van rang of stand, moeten opdraaien. Niet de kerk",
    lees ik verder.
    Nu ontbreekt toch een heel belangrijke schakel in die redenering. Is het
    niet de kerk die vele tientallen jaren de ogen heeft dichtgeknepen voor
    dikwijls verregaand en langdurig seksueel misbruik van kinderen door
    geestelijken en hun beschermelingen ?
    Zijn het geen kerkelijke autoriteiten die ouders van misbruikte kinderen
    meermaals onder druk hebben gezet om toch maar geen klacht in te
    dienen ? De schande voor de familie, weet je wel.
    Machtsmisbruik, het loopt als een rode draad doorheen alle vormen
    van seksueel misbruik (al dan niet door geestelijken, bij incest, bij
    kindermishandeling).
    Is het niet de kerk die onderzoeken naar seksueel misbruik, door haar
    onderdanen gepleegd, heeft tegengewerkt ? Hoeveel zaken werden
    in het verleden door justitie niet in handen van het bisdom gegeven ?
    Bijna allemaal, of er moest sprake zijn van ernstige fysieke letsels bij
    het slachtoffer.
    Het bisdom kon vrij beschikken over het lot van de
    pedofiele geestelijken. De strafmaat bleef dan ook beperkt tot
    overplaatsing naar een andere (soms niet eens veel verder gelegen)
    parochie of school, of naar het buitenland.
    Moet je dat dan niet onder de noemer "schuldig verzuim" plaatsen ?
    M.a.w. dient de kerk niet de volle verantwoordelijkheid te nemen bij
    het vergoeden van de slachtoffers ?
    Klinkt het bovendien niet een beetje lachwekkend dat de kerk zich
    ineens zo arm als Job voordoet ? Erg armzalig ziet de woonst van een
    bisschop er niet uit, om maar één voorbeeld te geven. Ook het Vaticaan
    heeft nooit de indruk gegeven in armoede te leven, dacht ik.
    Nee, niet de gewone gelovige, maar wel het instituut Kerk dient de
    schadevergoeding van de slachtoffers op zich te nemen.
    Daarom vind ik die uitspraak van de Antwerpse bisschop heel hypocriet.
    Hij zal ook wel beseffen dat hij met zijn uitspraak de gelovigen op
    stang jaagt en de slachtoffers van seksueel misbruik daardoor bij hen
    in een slecht daglicht plaatst. De vele negatieve reacties op allerlei
    nieuwsforums liegen er niet om.

    *************************



    06-06-2011 om 00:00 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/08-17/08 2025
  • 05/08-11/08 2024
  • 04/12-10/12 2023
  • 23/12-29/12 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 15/10-21/10 2018
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 20/06-26/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 17/11-23/11 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Zoeken met Google



    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Ivan Bontinck
    Ik ben een man en woon in Wetteren () en mijn beroep is Leerkracht Engels met pensioen..
    Ik ben geboren op 13/06/1945 en ben nu dus 80 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelsport (lange afstanden) - vreemde talen (o.a.Russisch) - lezersbrieven - geschiedenis - ....


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs