Langs deze weg druk ik de hoop uit dat de levensgevaarlijk gewonde trambestuurder het haalt en herstelt van de opgelopen verwondingen. Ook voor de overige slachtoffers, de kinderen, de hoogtewerker, spoedig beterschap. Wat aan de basis van dit bijzonder tragische ongeval lag is vooralsnog niet geweten. "Een menselijke fout, een technisch mankement, we sluiten niets uit", luidt het bij De Lijn. Het is dus wachten op de resultaten van het onderzoek en voorbarige conclusies zijn absoluut uit den boze. Terecht ergert de moeder van de trambestuurder zich aan de uitspraken van enkele zogezegde ooggetuigen, die vanop een terras menen gezien te hebben dat de tram te snel reed. Zoiets moet pijn doen, want ondertussen is wel al geweten dat de tram slechts 28 km p/u reed en dat geprobeerd werd een noodstop uit te voeren. Ook op diverse krantenforums werd de kusttram niet van kritiek gespaard. In de pers wordt niet nagelaten te vermelden dat dit reeds het 63'ste ongeval is met de kusttram dit jaar. Waarom wordt daar niet bij vermeld dat een groot gedeelte van die ongevallen te wijten is aan het roekeloze gedrag van andere weggebruikers (voetgangers, fieters en autobestuurders)? Bovendien neemt de verkeersdrukte alsmaar toe en worden tijdens het seizoen meer trams ingelegd om aan het toerisme tegemoet te komen. Jaarlijks maken trouwens vele miljoenen mensen gebruik van de kusttram. Natuurlijk moeten we oog blijven hebben voor allerlei tekortkomingen. Maar misschien moet de leiding van De Lijn ook eens meer haar oor te luisteren leggen bij de mensen op het terrein, de trambestuurders dus. Als zij mankementen te melden hebben dient daar ook binnen de kortste keren rekening mee gehouden te worden, wat het ook kost. Toch dient gezegd dat de tramstellen van vandaag al heel wat veiliger zijn dan hun robuuste voorgangers en dat het aanleggen van "zigzagdoorgangen" of "- oversteekplaatsen" ter hoogte van de sporen voetgangers en fietsers tot voorzichtigheid aansporen. Laten we dus ook maar een positieve noot doen weerklinken. Op het meer dan 125 jaar bestaan zijn er relatief weinig slachtoffers gevallen, zeker als je de vergelijking maakt met andere vervoermiddelen. Bovendien is de Belgische kusttram een unicum, want waar ergens ter wereld vind je een tramlijn die zovele kustplaatsjes over een traject van amper 70km verbindt ? Staan we zelden bij stil, vooral omdat het trendy is vandaag het openbaar vervoer met de grond gelijk te maken. We mogen niet vergeten dat de kusttram van onschatbare waarde is geweest op velerlei gebied. Vandaag in eerste instantie voor het toerisme en de verplaatsing naar werk en school. En ja, ook hier wordt al eens gemopperd over vertragingen en plaatsgebrek ... Maar ... een heel klein beetje geduld en daar is de volgende tram al. Nee, de kusttram mag er best zijn en heeft ook een hele, soms bewogen geschiedenis achter de rug. Het is en blijft een unicum in "de wereld van het openbaar vervoer".
**************************
PS. : Enkele fragmenten komen uit het artikel over de kusttram, dat in oktober van vorig jaar in mijn blog werd geplaatst.
DE KUSTTRAM ============ We moeten er niet aan twijfelen dat het openbaar vervoer eerstdaags weer feller en feller onder vuur zal komen te liggen ... als dat nu al niet het geval is. Misschien het moment om ook even een positieve noot te laten horen en eventjes hulde te brengen aan onze kusttram. 125 jaar bestaat hij al. Een "luxepaardje" is het niet altijd geweest en van kritiek werd de kusttram zeker niet altijd gespaard. Maar een unicum, dat is het zeker, want waar ergens ter wereld vind je een tramlijn die zovele kustplaatsjes over een traject van een kleine 70km met elkaar verbindt? Staan we zelden bij stil, allicht omdat het trendy is de dag van vandaag het openbaar vervoer voortdurend met de grond gelijk te maken. En een aantal beslissingen aan de top werken de ergernis en kritiek uiteraard in de hand. Zijn het niet bepaalde lijnen of stationnetjes die afgeschaft worden, dan begint men te leuteren over het afschaffen van loketten, terwijl aan een automaat evengoed een rij ongeduldige mensen kan staan wachten, die automaat het helemaal niet doet. En dan zwijgen we over mensen die met dat ding helemaal niet overweg kunnen, en dat zijn er meer dan we wel denken. Of men kondigt alweer eens nieuwe prijsstijgingen aan en ... Nee, laten we het maar verder over ons kusttrammetje hebben ! Haar (zou het ook vrouwelijk zijn, of alleen mannelijk en onzijdig - heb het niet opgezocht !) belang is voor het hele kustgebied van onschatbare waarde geweest op velerlei gebied. Terecht merkte de Oostendse historicus Raymond Vancraeynest op : "De tram maakte de kust." En eigenlijk mag het zinnetje best ook in de tegenwoordige tijd geplaatst worden. In 2009 maakten zelfs viermaal meer reizigers dan in 1987 gebruik van de kusttram. 12.583.462 om precies te zijn. Indrukwekkend, niet ! Voor verplaatsing naar werk en school, maar vooral voor het toerisme is de kusttram vandaag niet meer weg te denken uit "het leven aan onze Belgische kust" - om de separatisten te ... vertik ik het om Vlaamse kust te zeggen, want hoe moeten we anders een Belgenmop nu gaan noemen ... ? Maar laten we bij ons trammetje blijven ! Wie een vakantie aan de kust doorbrengt kan eender welke activiteit in eender welk kust- plaatsje gemakkelijk bijwonen. "En met vertraging erbij, zeker", hoor ik die eeuwige criticasters al zeggen. Geen nood. In de winter heb je een tram om zowat 20 minuten, in de andere periodes zelfs om de 10 of 15 minuten. En een panne ... dat kan je met de wagen ook voorhebben, hé ! "Plaatsgebrek", houden de critici koppig vol. Op bepaalde tijdstippen en hoogdagen, ja. Even wachten tot de volgende tram en probleem opgelost. 'k Weet het, heel wat senioren laten zich graag eens vervoeren van het ene kustplaatsje naar het andere en terug ... en terug. En dan? Moet toegeven dat ik het ook al gedaan heb. Als we nu de historiek eens doornemen (soms vrij "woelig"!), dan besef je welk enorm impact de kusttram heeft gehad op het gehele gebied. Veel badplaatsen ontstonden aan nabij de zee gelegen haltes. Eén van de mooiste voorbeelden is het ontstaan van DeHaan rond de tot op heden goed bewaarde tramhalte. Een stationnetje dat bij menig reiziger nostalgie naar boven brengt. Duitse toeristen zijn verzot op De Haan ... maar laat hun nostalgie nu niet te groot worden (sorry, niet netjes!). Ernstig nu, want de kusttram heeft ook een enorme invloed gehad op de vastgoedontwikkeling. Het heeft de prijzen wel serieus de hoogte ingejaagd, en ja, het kostenplaatje van aankoop of de huurprijs is misschien wel een minpunt voor onze Belgische kust. Maar wie een beetje uitkijkt vindt altijd wel iets goedkoper, een goed en toch prijselijk restaurantje of een cafeetje waar de prijs van je pintje of de koffie nog niet de pan uitswingt. Even terug naar de geschiedenis. Uiteraard heeft de kusttram ook een rol gespeeld in beide wereldoorlogen. We gaan er hier niet over uitbreiden. Interessante artikels zijn er genoeg daarover en even googelen brengt je wel op het juiste spoor. Leuk is het ook om lezen hoe dat volledige traject van 67km tot stand is gekomen. Hoe de tram evolueerde, van de "tram van de boerkes" (de stoomtram) enerzijds en de electrische "tram van de rijken" anderzijds, met zelfs een periode waarin Leopold II zijn eigen koninklijk rijtuig ter beschikking kreeg om hoge gasten te ontvangen - einde 19'de eeuw. Zou het geen goed idee zijn dat onze "verduidelijker" en zijn gesprekspartners hun gesprekken eens verder proberen te zetten tijdens een tramrit van Knokke naar De Panne? Tijd zat om tot een vergelijk te komen ! Weeral afgeleid ! Toen in de jaren '50 koning auto onze wegen veroverde zag het er even benard uit voor de kusttram. Er werd nauwelijks nog in geïnvesteerd. De heropleving begon eind jaren '70-begin jaren '80 toen de bovenleiding vernieuwd werd en nieuwe stellen hun opwachting maakten. Sindsdien heeft de tram een ongelooflijke opmars gekend. Critici (ze zijn nooit ver weg) wezen wel eens, terecht eigenlijk, op een aantal gevaren rond veiligheid in het verkeer. Daar werd, gelukkig maar, de laatste jaren veel in geïnvesteerd. Een treffend voorbeeld vormen de oversteekplaatsen die fietsers en voetgangers zigzaggend moeten volgen. De stellen zijn ondertussen ook al heel wat veiliger dan hun robuuste voorgangers. Toch blijven sensibiliseringscampagnes belangrijk gezien elk jaar talrijke toeristen afzakken naar onze kust en heel wat onder hen nemen het niet altijd nauw met de verkeersreglementen. Herhaalde malen onderworpen aan bepaalde situaties in de geschiedenis (WO I en II), aan het klassenverschil, slachtoffer van besparingen, bijna genekt door een megalomaan voorstel van een minister die de tram op een monorail door de lucht wou laten zoeven ... de kusttram heeft het allemaal overleefd. Mag deze tekst dus een ode zijn aan dit "pareltje van ons openbaar vervoer" ? **
Bisschop Johan Bonny rekent op de bijdrage van gelovigen voor het vergoeden van de slachtoffers van seksueel misbruik door geestelijken. Het IPD (Interdiocesaan Pastoraal Overleg), een overlegorgaan van Vlaamse leken in de katholieke kerk, wijst dit voorstel prompt van de hand. In Dialoog van de zaterdagkrant (4 juni) stelt Jessie Van Ranst : "Als praktiserend katholiek heb ik met al die VERMEENDE (?) pedofiliezaken niets te maken en ik wil dan ook niet dat mijn stoelgeld daaraan zou worden VERGOOID (?)". Akkoord dat niet de gelovige moet opdraaien voor de daders van seksueel misbruik, maar het gebrek aan enige vorm van empathie tegenover de slachtoffers stuit me hier wel even tegen de borst "Vermeende pedofiliezaken" : Ten eerste zijn de dossiers die werden ingediend geen "vermeende pedofiliezaken". Slachtoffers gaan niet zomaar over één dag ijs om hun zaak van seksueel misbruik bekend te maken of over te dragen aan het parket. Wat hen is overkomen kan je niet minimaliseren, want de realiteit zal allicht nog veel erger geweest zijn dan wij ons kunnen voorstellen. Ook al vind ik niet dat schadevergoeding door bijdragen van gelovigen moet betaald worden, het woord "vergooid' duidt toch op een vorm van misprijzen en onbegrip tegenover de slachtoffers. "Als er misdaden zijn gepleegd, dan zijn het de daders die daarvoor, zonder onderscheid van rang of stand, moeten opdraaien. Niet de kerk", lees ik verder. Nu ontbreekt toch een heel belangrijke schakel in die redenering. Is het niet de kerk die vele tientallen jaren de ogen heeft dichtgeknepen voor dikwijls verregaand en langdurig seksueel misbruik van kinderen door geestelijken en hun beschermelingen ? Zijn het geen kerkelijke autoriteiten die ouders van misbruikte kinderen meermaals onder druk hebben gezet om toch maar geen klacht in te dienen ? De schande voor de familie, weet je wel. Machtsmisbruik, het loopt als een rode draad doorheen alle vormen van seksueel misbruik (al dan niet door geestelijken, bij incest, bij kindermishandeling). Is het niet de kerk die onderzoeken naar seksueel misbruik, door haar onderdanen gepleegd, heeft tegengewerkt ? Hoeveel zaken werden in het verleden door justitie niet in handen van het bisdom gegeven ? Bijna allemaal, of er moest sprake zijn van ernstige fysieke letsels bij het slachtoffer. Het bisdom kon vrij beschikken over het lot van de pedofiele geestelijken. De strafmaat bleef dan ook beperkt tot overplaatsing naar een andere (soms niet eens veel verder gelegen) parochie of school, of naar het buitenland. Moet je dat dan niet onder de noemer "schuldig verzuim" plaatsen ? M.a.w. dient de kerk niet de volle verantwoordelijkheid te nemen bij het vergoeden van de slachtoffers ? Klinkt het bovendien niet een beetje lachwekkend dat de kerk zich ineens zo arm als Job voordoet ? Erg armzalig ziet de woonst van een bisschop er niet uit, om maar één voorbeeld te geven. Ook het Vaticaan heeft nooit de indruk gegeven in armoede te leven, dacht ik. Nee, niet de gewone gelovige, maar wel het instituut Kerk dient de schadevergoeding van de slachtoffers op zich te nemen. Daarom vind ik die uitspraak van de Antwerpse bisschop heel hypocriet. Hij zal ook wel beseffen dat hij met zijn uitspraak de gelovigen op stang jaagt en de slachtoffers van seksueel misbruik daardoor bij hen in een slecht daglicht plaatst. De vele negatieve reacties op allerlei nieuwsforums liegen er niet om.
Ik ben Ivan Bontinck
Ik ben een man en woon in Wetteren () en mijn beroep is Leerkracht Engels met pensioen..
Ik ben geboren op 13/06/1945 en ben nu dus 80 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelsport (lange afstanden) - vreemde talen (o.a.Russisch) - lezersbrieven - geschiedenis - ....