Welkom op mijn blog!
Inhoud blog
  • Krantenartikel uit de oude doos : Dodentocht Bornem 1973.
  • Dodentocht Bornem 1999.
  • Sinterklaasverhaaltje.
  • WANDELSPORT : DEEL 2 : Mars van de Herinnering en de Vriendschap (1971).
  • WANDELSPORT : DEEL 1 : Leven in de brouwerij in de Wandelsport !? Zeker weten !
  • Overzicht lezersbrieven + Allerlei.
  • Overzicht verhalen n.a.v. onderzoeken + Artikels uit kranten en tijdschriften.
  • Verhalen (15) : Hoe een beroepsdief uiteindelijk in de cel belandde.
  • TUIN 2012 WETTEREN.
  • Lezersbrief : Damesbasketbal : Brons voor onze Belgian Cats.
  • Lezersbrief : Topdames onze Belgian Cats.
  • Lezersbrief : Een bijzondere overwinning.
  • Lezersbrieven rond sportief talent van eigen bodem.
  • In de ban van de Ronde.
  • Lezersbrief : De Ronde van 'Antwerpen'.
  • Opgegroeid in rijkswachtkazernes (1945-1965)
  • Verhalen (9) : Kraaienpoten op de weg naar het geluk.
  • Verhalen (9) : Kraaienpoten op de weg naar het geluk.
  • Lezersbrief : Agressie tegen agenten.
  • Lezersbrief : Gebruik je talent !
  • Brexit !
  • Lezersbrief : Typetjes.
  • Greg Van Avermaet.
  • Lezersbrieven van weleer met een 'vleugje actualiteit' :
  • Oude lezersbrieven met een 'vleugje' actualiteit : Mobutu, de RTT en ik.
  • Lezersbrief : Eerbetoon aan Sven Nys.
  • Lezersbrief : Music for Life leeft !
  • Lezersbrief : Ode aan de cyclocross.
  • Weeshuis wegwerpkinderen 1952-1961 te Zelem - Louis Van Tongelen.
  • Teksten geschreven door San Deurinck.
  • Lezersbrief : Stukje warmte verdwijnt uit de living.
  • Lezersbrief : Scherp !
  • Lezersbrief : Kritiek op B-fastteam.
  • Lezersbrief : Hokjesdenken.
  • Lezersbrief : Sven Nys.
  • Lezersbrief : To be or not to be in 'Midden-Brabant'.
  • Lezersbrief : Isolement.
  • Lezersbrief : Onze sportverslaggeving mag er wezen !
  • Lezersbrief : Ann Wauters.
  • Lezersbrief : Burn-out.
  • Lezersbrief : Oscaruitreiking 2014.
  • Lezersbrief : Wereldkampioenschap cyclocross.
  • Lezersbrief : Kampioenschap van België cyclocross.
  • Lezersbrieven : Rode Duivels (2).
  • Lezersbrief : De Rode Duivels.
  • Lezersbrief : Over zwarte pieten en zeurpieten !
  • Artikels over pater Erik De Jaeger.
  • Lezersbrief : Gevaarlijk transport.
  • Komen er opnieuw passagierstreinen tussen Gent en Zelzate ?
  • Willekeurig Bloggen.be Blogs
    life
    www.bloggen.be/life
    Een interessant adres?
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Blog als favoriet !
    Categorieën
    Lezersbrieven - verhalen

    11-06-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Artikel : De kusttram (oktober 2010).

    DE KUSTTRAM
    ============
    We moeten er niet aan twijfelen dat het openbaar vervoer eerstdaags weer feller en feller
    onder vuur zal komen te liggen ... als dat nu al niet het geval is.
    Misschien het moment om ook even een positieve noot te laten horen en eventjes hulde te
    brengen aan onze kusttram. 125 jaar bestaat hij al. Een "luxepaardje" is het niet altijd 
    geweest en van kritiek werd de kusttram zeker niet altijd gespaard. Maar een unicum, dat 
    is het zeker, want waar ergens ter wereld vind je een tramlijn die zovele kustplaatsjes over
    een traject van een kleine 70km met elkaar verbindt? Staan we zelden bij stil, allicht omdat 
    het trendy is de dag van vandaag het openbaar vervoer voortdurend met de grond gelijk
    te maken. En een aantal beslissingen aan de top werken de ergernis en kritiek uiteraard in 
    de hand. Zijn het niet bepaalde lijnen of stationnetjes die afgeschaft worden, dan begint men 
    te leuteren over het afschaffen van loketten, terwijl aan een automaat evengoed een rij 
    ongeduldige mensen kan staan wachten, die automaat het helemaal niet doet. En dan zwijgen 
    we over mensen die met dat ding helemaal niet overweg kunnen, en dat zijn er meer dan we 
    wel denken. Of men kondigt alweer eens nieuwe prijsstijgingen aan en ... Nee, laten we het maar 
    verder over ons kusttrammetje hebben !
    Haar (zou het ook vrouwelijk zijn, of alleen mannelijk en onzijdig - heb het niet opgezocht !)
    belang is voor het hele kustgebied van onschatbare waarde geweest op velerlei gebied. 
    Terecht merkte de Oostendse historicus Raymond Vancraeynest op : "De tram maakte de kust."
    En eigenlijk mag het zinnetje best ook in de tegenwoordige tijd geplaatst worden. In 2009 
    maakten zelfs viermaal meer reizigers dan in 1987 gebruik van de kusttram. 12.583.462 om
    precies te zijn. Indrukwekkend, niet !
    Voor verplaatsing naar werk en school, maar vooral voor het toerisme is de kusttram vandaag
    niet meer weg te denken uit "het leven aan onze Belgische kust" - om de separatisten te ...
    vertik ik het om Vlaamse kust te zeggen, want hoe moeten we anders een Belgenmop nu
    gaan noemen ... ?  Maar laten we bij ons trammetje blijven !
    Wie een vakantie aan de kust doorbrengt kan eender welke activiteit in eender welk kust-
    plaatsje gemakkelijk bijwonen.
    "En met vertraging erbij, zeker", hoor ik die eeuwige criticasters al zeggen. Geen nood. In de
    winter heb je een tram om zowat 20 minuten, in de andere periodes zelfs om de 10 of 15
    minuten. En een panne ... dat kan je met de wagen ook voorhebben, hé !
    "Plaatsgebrek", houden de critici koppig vol. Op bepaalde tijdstippen en hoogdagen, ja. Even
    wachten tot de volgende tram en probleem opgelost.  'k Weet het, heel wat senioren laten zich
    graag eens vervoeren van het ene kustplaatsje naar het andere en terug ... en terug. En dan?
    Moet toegeven dat ik het ook al gedaan heb.
    Als we nu de historiek eens doornemen (soms vrij "woelig"!), dan besef je welk enorm impact
    de kusttram heeft gehad op het gehele gebied. Veel badplaatsen ontstonden aan nabij de zee
    gelegen haltes. Eén van de mooiste voorbeelden is het ontstaan van DeHaan rond de tot op
    heden goed bewaarde tramhalte. Een stationnetje dat bij menig reiziger nostalgie naar boven
    brengt. Duitse toeristen zijn verzot op De Haan ... maar laat hun nostalgie nu niet te groot
    worden (sorry, niet netjes!).
    Ernstig nu, want de kusttram heeft ook een enorme invloed gehad op de vastgoedontwikkeling.
    Het heeft de prijzen wel serieus de hoogte ingejaagd, en ja, het kostenplaatje van aankoop of
    de huurprijs is misschien wel een minpunt voor onze Belgische kust. Maar wie een beetje
    uitkijkt vindt altijd wel iets goedkoper, een goed en toch prijselijk restaurantje of een cafeetje
    waar de prijs van je pintje of de koffie nog niet de pan uitswingt.
    Even terug naar de geschiedenis.
    Uiteraard heeft de kusttram ook een rol gespeeld in beide wereldoorlogen. We gaan er hier niet 
    over uitbreiden. Interessante artikels zijn er genoeg daarover en even googelen brengt je wel op
    het juiste spoor. 
    Leuk is het ook om lezen hoe dat volledige traject van 67km tot stand is gekomen. Hoe de tram
    evolueerde, van de "tram van de boerkes" (de stoomtram) enerzijds en de electrische "tram van 
    de rijken" anderzijds, met zelfs een periode waarin Leopold II zijn eigen koninklijk rijtuig ter
    beschikking kreeg om hoge gasten te ontvangen - einde 19'de eeuw. Zou het geen goed idee zijn
    dat onze "verduidelijker" en zijn gesprekspartners hun gesprekken eens verder proberen te
    zetten tijdens een tramrit van Knokke naar De Panne? Tijd zat om tot een vergelijk te komen !
    Weeral afgeleid ! Toen in de jaren '50 koning auto onze wegen veroverde zag het er even benard 
    uit voor de kusttram. Er werd nauwelijks nog in geïnvesteerd.
    De heropleving begon eind jaren '70-begin jaren '80 toen de bovenleiding vernieuwd werd en 
    nieuwe stellen hun opwachting maakten. Sindsdien heeft de tram een ongelooflijke opmars 
    gekend. Critici (ze zijn nooit ver weg) wezen wel eens, terecht eigenlijk, op een aantal gevaren
    rond veiligheid in het verkeer. Daar werd, gelukkig maar, de laatste jaren veel in geïnvesteerd. 
    Een treffend voorbeeld vormen de oversteekplaatsen die fietsers en voetgangers zigzaggend 
    moeten volgen.
    De stellen zijn ondertussen ook al heel wat veiliger dan hun robuuste voorgangers. Toch blijven
    sensibiliseringscampagnes belangrijk gezien elk jaar talrijke toeristen afzakken naar onze kust en 
    heel wat onder hen nemen het niet altijd nauw met de verkeersreglementen.
    Herhaalde malen onderworpen aan bepaalde situaties in de geschiedenis (WO I en II), aan het 
    klassenverschil, slachtoffer van besparingen, bijna genekt door een megalomaan voorstel van een 
    minister die de tram op een monorail door de lucht wou laten zoeven ... de kusttram heeft het 
    allemaal overleefd. 
    Mag deze tekst dus een ode zijn aan dit "pareltje van ons openbaar vervoer" ? 
    **



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 05/08-11/08 2024
  • 04/12-10/12 2023
  • 09/08-15/08 2021
  • 23/12-29/12 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 15/10-21/10 2018
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 20/06-26/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 17/11-23/11 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Zoeken met Google



    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Ivan Bontinck
    Ik ben een man en woon in Wetteren () en mijn beroep is Leerkracht Engels met pensioen..
    Ik ben geboren op 13/06/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelsport (lange afstanden) - vreemde talen (o.a.Russisch) - lezersbrieven - geschiedenis - ....


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs