In de eerste plaats wens ik alle leerkrachten en hun directies, leerlingen en studenten een aangename vakantie toe. Los van alle heisa die elk jaar opnieuw op bepaalde tijdstippen rond de onderwijswereld opduikt. Het is bijna een 'traditie' geworden.
Dat een praktische regeling op het einde van het schooljaar een belangrijk gegeven is, dat hoeft geen betoog. In de meeste scholen is er trouwens een 'gezonde' overgang gepland tussen het einde van de examens en het begin van de vakantie. Allerhande activiteiten en/of uitstappen vinden plaats en vormen een soort 'afsluiter' van het schooljaar.. Niet gemakkelijk om te organiseren, omdat niet altijd alle leerkrachten ter beschikking staan. Maar vergaderingen en deliberaties moeten nu eenmaal plaatsvinden ... en een leerkracht kan zich niet zomaar in stukjes verdelen, namelijk meedoen aan een activiteit of een uitstap begeleiden én terzelfdertijd op vergaderingen en deliberaties aanwezig zijn.
Een goeie oplossing kan altijd uitgewerkt worden, maar ik heb een hekel aan mensen die direct 'in de aanval gaan' om toch maar het beroep van leerkracht te minimaliseren ... met het gebruikelijke cliché over de vele vankantieperiodes natuurlijk.
Aan lezer Frans Vandenweghe uit Dadizele (reactie in Dialoog van woensdag 26 juni) zou ik willen voorstellen om eens een weekje het werk van een leerkracht over te nemen, het liefst in een paar 'overbevolkte' en moeilijkere groepen. Verder het verbeterwerk (de examens inbegrepen) voor zijn rekening te nemen, de vergaderingen bij te wonen en deel te nemen aan de buitenschoolse activiteiten. Die vinden veelal in de weekends plaats en eisen vaak heel wat voorbereidend werk. We hebben het dan nog niet over de voorbereidingen van de lessen en eventuele bijscholingen.
Wie voor het onderwijs kiest weet dat het er nu eenmaal allemaal bijhoort.
Het voorstel van lezer Frans Vandenweghe (zie SCAN) getuigt van een compleet gebrek aan waardering voor het beroep van leerkracht. "De leerkrachten kunnen de examens nakijken (NB. : Alsof verbeteren niet meer is dan dat!) de eerste week van juli. Een andere werknemer heeft ook geen twee weken met Kerstmis, een week in februari, twee weken met Pasen en twee maanden in de zomer". Lezer is de weekends vergeten en nog enkele feestdagen ... om even op zijn sarcasme in te gaan ! Dat er ook vergaderd en gedelibereerd moet worden, daar staat lezer blijkbaar niet bij stil. Evenmin bij het feit dat leerlingen en ouders wel graag de resultaten willen kennen, dat er moet kunnen gepraat en nagedacht worden over een studiekeuze. Daarvoor ga je toch niet over één dag ijs !
Ik denk dat het lezer hier alleen om doen is uit te halen naar hen die voor de klas staan en genieten van zoveel vakantie. Wel, beste lezer, de leerkrachten hebben die vakanties dik verdiend. U mag, zoals hierboven al gesteld, eens een weekje het werk in hun plaats doen. U zal snel een heel andere mening toegedaan zijn.
Al die heisa is niet nodig als in de school een practisch plan voor de 'activiteiten einde schooljaar' wordt uitgewerkt. Dat leerlingen wegblijven, zelfs als er activiteiten voorzien zijn, is een ander probleem. Net zoals spijbelen in de loop van het schooljaar dat ook is. Hier ligt in vele gevallen de oorzaak in de manier waarop met de jongeren wordt omgegaan thuis.
"Iedereen moet in deze zaak zijn steentje bijdragen", stelt lezer Guy Van de Steene uit Sint-Niklaas terecht. Ook de ouders !
Schiet dus niet zomaar op de leerkracht !
*****
+ SCANS (3) :
° Scan 1 : Tweede lezersbrief n.a.v. opmerkingen : "Juf Congé en Meester Vakantie". * klikken op "Openen".
° Scan 2 : Reacties in Dialoog van woensdag 26 juni.
° Scan 3 : Lezersbrief van Raf Vandenbergh uit Gent : "Niet vermoeid".
Ik ben Ivan Bontinck
Ik ben een man en woon in Wetteren () en mijn beroep is Leerkracht Engels met pensioen..
Ik ben geboren op 13/06/1945 en ben nu dus 80 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Wandelsport (lange afstanden) - vreemde talen (o.a.Russisch) - lezersbrieven - geschiedenis - ....