Welkom op mijn blog!
Inhoud blog
  • Krantenartikel uit de oude doos : Dodentocht Bornem 1973.
  • Dodentocht Bornem 1999.
  • Sinterklaasverhaaltje.
  • WANDELSPORT : DEEL 2 : Mars van de Herinnering en de Vriendschap (1971).
  • WANDELSPORT : DEEL 1 : Leven in de brouwerij in de Wandelsport !? Zeker weten !
  • Overzicht lezersbrieven + Allerlei.
  • Overzicht verhalen n.a.v. onderzoeken + Artikels uit kranten en tijdschriften.
  • Verhalen (15) : Hoe een beroepsdief uiteindelijk in de cel belandde.
  • TUIN 2012 WETTEREN.
  • Lezersbrief : Damesbasketbal : Brons voor onze Belgian Cats.
  • Lezersbrief : Topdames onze Belgian Cats.
  • Lezersbrief : Een bijzondere overwinning.
  • Lezersbrieven rond sportief talent van eigen bodem.
  • In de ban van de Ronde.
  • Lezersbrief : De Ronde van 'Antwerpen'.
  • Opgegroeid in rijkswachtkazernes (1945-1965)
  • Verhalen (9) : Kraaienpoten op de weg naar het geluk.
  • Verhalen (9) : Kraaienpoten op de weg naar het geluk.
  • Lezersbrief : Agressie tegen agenten.
  • Lezersbrief : Gebruik je talent !
  • Brexit !
  • Lezersbrief : Typetjes.
  • Greg Van Avermaet.
  • Lezersbrieven van weleer met een 'vleugje actualiteit' :
  • Oude lezersbrieven met een 'vleugje' actualiteit : Mobutu, de RTT en ik.
  • Lezersbrief : Eerbetoon aan Sven Nys.
  • Lezersbrief : Music for Life leeft !
  • Lezersbrief : Ode aan de cyclocross.
  • Weeshuis wegwerpkinderen 1952-1961 te Zelem - Louis Van Tongelen.
  • Teksten geschreven door San Deurinck.
  • Lezersbrief : Stukje warmte verdwijnt uit de living.
  • Lezersbrief : Scherp !
  • Lezersbrief : Kritiek op B-fastteam.
  • Lezersbrief : Hokjesdenken.
  • Lezersbrief : Sven Nys.
  • Lezersbrief : To be or not to be in 'Midden-Brabant'.
  • Lezersbrief : Isolement.
  • Lezersbrief : Onze sportverslaggeving mag er wezen !
  • Lezersbrief : Ann Wauters.
  • Lezersbrief : Burn-out.
  • Lezersbrief : Oscaruitreiking 2014.
  • Lezersbrief : Wereldkampioenschap cyclocross.
  • Lezersbrief : Kampioenschap van België cyclocross.
  • Lezersbrieven : Rode Duivels (2).
  • Lezersbrief : De Rode Duivels.
  • Lezersbrief : Over zwarte pieten en zeurpieten !
  • Artikels over pater Erik De Jaeger.
  • Lezersbrief : Gevaarlijk transport.
  • Komen er opnieuw passagierstreinen tussen Gent en Zelzate ?
  • Willekeurig Bloggen.be Blogs
    altijdeenmening
    www.bloggen.be/altijde
    Een interessant adres?
    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.

    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Blog als favoriet !
    Categorieën
    Lezersbrieven - verhalen

    23-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : Heimwee naar de trein van toen !

    Lezersbrief : Heimwee naar de trein van toen !

    In het artikel "Duizend treinen op de tocht" (HLN - juli) worden we
    geconfronteerd met een vloedgolf van besparingsmaatregelen waarop
    de NMBS ons binnen afzienbare tijd wil "vergasten".
    Ooit was er een tijd dat we trots konden zijn op onze Belgische
    spoorwegen, tot op vandaag allicht nog steeds het dichtste net ter
    wereld.
    De laatste jaren is de NMBS echter op een totaal ander spoor
    terechtgekomen. Je kan het bezwaarlijk "het goeie spoor" noemen,
    want dat zou inhouden dat in eerste instantie de modale treinreiziger,
    de pendelaar, de student, ... , naar behoren op zijn bestemming
    kan gebracht worden. Wat dat betreft is men bij de NMBS blijkbaar
    al een tijdje het spoor bijster.
    De "teloorgang" van het spoor wordt vandaag duidelijk geïllustreerd
    door een reeks aangekondigde besparingsmaatregelen. Als die
    doorgaan, dan zal alweer een flinke hap genomen worden in het aanbod
    voor de treinreiziger en reduceert de NMBS zichzelf tot een
    "tweederangsvervoermiddel".
    Tot 1000 treinen overweegt men te schrappen bij de Belgische spoorwegen.
    Zou daar één hogesnelheidstrein bijhoren? Allicht niet, want die maken
    deel uit van ambitieuze projecten die de top de nodige prestige moeten
    bezorgen. Besparen, dat moet dan maar gebeuren op de rug van de
    gewone treinreiziger. En die heeft geen boodschap aan hogesnelheidstreinen.
    We kunnen dat best schitterende initiatieven noemen, maar daarmee
    verplaatst de reiziger zich niet naar werk of school.
    Voorts bekijkt de NMBS hoe ze kan schrappen in het nu al krappe
    personeelsbestand. Een garantie op een betere en efficiënter
    dienstbetoon is dat absoluut niet.
    Last but not least zullen alweer een aantal "bemande stopplaatsen"
    verdwijnen. Maar het wordt pas echt kafkaïaans als duidelijk wordt
    dat een aantal onlangs voor heel veel geld vernieuwde stations
    hun loket zullen verliezen. Een schrijnend voorbeeld van incompetentie,
    gebrek aan enige vorm van coördinatie én van onverschilligheid ten
    overstaan van het lot van de treinreiziger. Die blijft voor de zoveelste
    keer letterlijk en figuurlijk in de kou staan.
    Zomaar eventjes 38 loketten gaan onherroepelijk dicht en worden door
    automaten vervangen.
    Nochtans bleek uit een enquête dat de meerderheid van de reizigers er
    nog altijd de voorkeur aan geeft een ticket aan het loket te kopen.
    Een automaat kan je bijlange niet alle informatie bezorgen ; kan je bij het
    minste foutje met het verkeerde biljet opzadelen. Bovendien kan je er donder
    op zeggen dat de automaten "met de regelmaat van een klok" buiten strijd"
    (buiten dienst) zijn. Heel wat mensen (ouderen vooral) hebben een grondige
    hekel aan dit soort apparaten.
    En van vandalisme in stations, waar elke vorm van controle ontbreekt,
    daar hebben ze bij de NMBS blijkbaar nog nooit over gehoord.
    Terecht stelt senator De Padt dat door het verdwijnen van die loketten de
    wachtrijen in de stations, waar loketten voorhanden zijn, nog langer zullen worden.
     Dat betekent dat de service er alleen maar afstandelijker door zal worden.

    Als ik dat alles als fervent treinreiziger in overweging neem, dan krijg
    ik heimwee naar "de trein van toen". Die "ouwe bakken" met hun harde
    houten zitplaatsen ... ze hadden ook wel vertraging, er waren ook mankementen ...
    en ze stopten aan zoveel meer kleine stationnetjes ... maar ze reden.
    Ik kan me niet voorstellen dat de vertragingen toendertijd zo frequent waren
    als vandaag het geval was. Ze reden en brachten de pendelaars van woonplaats
    naar werk of school, en omgekeerd.
    Zelfs de treinstellen uit mijn prille jeugd (met die goeie ouwe locomotief) deden
    het beter dan hun moderne soortgenoten. Ik hoor nog het dichtklappen van de
    deuren door de treinbegeleider vlak voor het vertreksignaal, de luide roep
    "Reizigers instappen". Die loodzware deuren met hun specifieke klink, de ramen
    die met lederen riem dienden geopend en gesloten te worden. Je moest al een
    ervaren treinreiziger zijn om daar handig mee te kunnen omspringen.
    Maar die treinen ... ze reden ! En hoe hard die houten zitplaatsen ook waren,
    de gezelligheid, het sociale contact tussen de reizigers, het maakte een treinreis
    zoveel aangenamer dan vandaag het geval is.

    Nee, de NMBS is echt niet goed bezig en zoekt daar te besparen waar het in feite
    veel meer zou moeten in investeren.

    ******

    23-07-2011 om 00:00 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)
    18-07-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezersbrief : Voetganger vogelvrij verklaard !

    Lezersbrief : "Voetganger vogelvrij verklaard !" - Brief van de dag in Het Laatste Nieuws van 
                                                                              maandag 18juli 2011.

    Het is zover
    . Binnenkort mogen fietsers het rode licht negeren indien ze rechts
    moeten afslaan.
    Ten eerste is rood licht een verbodsteken en dat hoort zo te blijven. Leg het
    maar eens uit aan de allerjongsten, die je voortdurend hebt gewezen op de
    betekenis van groen en rood licht. Verwarring alom !
    Maar ook eender welke voetganger wordt in een situatie gedrongen waarin hij
    ook bij groen licht gevaar loopt overhoop gereden te worden.
    De voetganher wordt hier simpelweg vogelvrij verklaard. Die kan bij groen
    licht best nog eens extra wachten tot de fietsers hun weg hebben kunnen
    vervolgen.  Wachten om een voetganger door te laten zullen die zeker niet doen.
    Wat met ouderen of mensen die moeilijk te been zijn? Eer zij de kans krijgen over
    te steken staat het licht voor hen alweer op rood. Bovendien is België geen land
    om dergelijke maatregel door te voeren, gezien de erbarmelijke siaat van onze
    fiets-en voetpaden in vergelijking met bijvoorbeeld onze noorderburen.
    Daarbij ontbreekt bij een groot deel van de fietsers de discipline om rekening te
    houden met de andere weggebruikers.
    Maak eens de poef op de som en probeer in een typische fietsstad als Gent een
    straat over te steken zonder dat een fietser met hoge snelheid voor of achter je
    voorbijflitst !

    Is veiligheid voor ELKE weggebruiker niet primordiaal en zoveel belangrijker
    dan een beetje sneller op je bestemming te zijn?

    ****************************

    18-07-2011 om 16:15 geschreven door Ivan Bontinck  


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 05/08-11/08 2024
  • 04/12-10/12 2023
  • 09/08-15/08 2021
  • 23/12-29/12 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 15/10-21/10 2018
  • 26/06-02/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 20/06-26/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 17/11-23/11 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 31/12-06/01 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 02/01-08/01 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 12/12-18/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Zoeken met Google



    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Ivan Bontinck
    Ik ben een man en woon in Wetteren () en mijn beroep is Leerkracht Engels met pensioen..
    Ik ben geboren op 13/06/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelsport (lange afstanden) - vreemde talen (o.a.Russisch) - lezersbrieven - geschiedenis - ....


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs