Lezersbrief : Onze kusttram.
Langs deze weg druk ik de hoop uit dat de levensgevaarlijk gewonde trambestuurder het haalt en herstelt van de opgelopen verwondingen. Ook voor de overige slachtoffers, de kinderen, de hoogtewerker, spoedig beterschap. Wat aan de basis van dit bijzonder tragische ongeval lag is vooralsnog niet geweten. "Een menselijke fout, een technisch mankement, we sluiten niets uit", luidt het bij De Lijn. Het is dus wachten op de resultaten van het onderzoek en voorbarige conclusies zijn absoluut uit den boze. Terecht ergert de moeder van de trambestuurder zich aan de uitspraken van enkele zogezegde ooggetuigen, die vanop een terras menen gezien te hebben dat de tram te snel reed. Zoiets moet pijn doen, want ondertussen is wel al geweten dat de tram slechts 28 km p/u reed en dat geprobeerd werd een noodstop uit te voeren. Ook op diverse krantenforums werd de kusttram niet van kritiek gespaard. In de pers wordt niet nagelaten te vermelden dat dit reeds het 63'ste ongeval is met de kusttram dit jaar. Waarom wordt daar niet bij vermeld dat een groot gedeelte van die ongevallen te wijten is aan het roekeloze gedrag van andere weggebruikers (voetgangers, fieters en autobestuurders)? Bovendien neemt de verkeersdrukte alsmaar toe en worden tijdens het seizoen meer trams ingelegd om aan het toerisme tegemoet te komen. Jaarlijks maken trouwens vele miljoenen mensen gebruik van de kusttram. Natuurlijk moeten we oog blijven hebben voor allerlei tekortkomingen. Maar misschien moet de leiding van De Lijn ook eens meer haar oor te luisteren leggen bij de mensen op het terrein, de trambestuurders dus. Als zij mankementen te melden hebben dient daar ook binnen de kortste keren rekening mee gehouden te worden, wat het ook kost. Toch dient gezegd dat de tramstellen van vandaag al heel wat veiliger zijn dan hun robuuste voorgangers en dat het aanleggen van "zigzagdoorgangen" of "- oversteekplaatsen" ter hoogte van de sporen voetgangers en fietsers tot voorzichtigheid aansporen. Laten we dus ook maar een positieve noot doen weerklinken. Op het meer dan 125 jaar bestaan zijn er relatief weinig slachtoffers gevallen, zeker als je de vergelijking maakt met andere vervoermiddelen. Bovendien is de Belgische kusttram een unicum, want waar ergens ter wereld vind je een tramlijn die zovele kustplaatsjes over een traject van amper 70km verbindt ? Staan we zelden bij stil, vooral omdat het trendy is vandaag het openbaar vervoer met de grond gelijk te maken. We mogen niet vergeten dat de kusttram van onschatbare waarde is geweest op velerlei gebied. Vandaag in eerste instantie voor het toerisme en de verplaatsing naar werk en school. En ja, ook hier wordt al eens gemopperd over vertragingen en plaatsgebrek ... Maar ... een heel klein beetje geduld en daar is de volgende tram al. Nee, de kusttram mag er best zijn en heeft ook een hele, soms bewogen geschiedenis achter de rug. Het is en blijft een unicum in "de wereld van het openbaar vervoer".
**************************
PS. : Enkele fragmenten komen uit het artikel over de kusttram, dat in oktober van vorig jaar in mijn blog werd geplaatst.
*******************
|