De uitbaatster van het Gaja All Fitnesscenter, Kloosterstraat 33 in Ekeren, stelde zaterdagmorgen vast dat daar was ingebroken. Via een plat dak van een naastgelegen school waren de daders tot bij een raam op de eerste verdieping geraakt. Voor dat raam was een kunststof plaat bevestigd die werd weggenomen om naar binnen te geraken. Op het gelijkvloers werd vanachter de toog van de zaak een kleine geldsom gestolen. De dader maakte ook een twintigtal energierepen buit.
Districtsbestuur lost gebrek aan feestruimte op met fuiftenten
Bron : GVA
08/04Ekeren
(2180) Bij gebrek aan een echte fuifzaal, kwam districtsschepen voor
jeugd Marc Elseviers
( CD&V ) op de proppen met het idee van
fuiftenten. Het werd voor de tweede keer geconcretiseerd vrijdagavond op Pino
Colada, de fuif van de Mariaburgse scouts.
Fuiven in Ekeren
blijft een heikel punt. De meeste jeugdverenigingen willen wel iets organiseren,
maar een geschikte locatie daarvoor is niet echt voor handen. Omdat een fuifzaal
niet direct gerealiseerd kan worden, besloot het districtsbestuur te werken met
tenten. "Wij voorzien eigenlijk alles wat nodig is : de tent met vloer, de
generatoren, ondersteuning van het Rode kruis,... De jongeren moeten enkel nog
zorgen voor een brouwer en een DJ." verduidelijkt Marc Elseviers het
concept.
De jongeren krijgen ook de nodige begeleiding inzake veiligheid,
geluidsoverlast en dergelijke. "Iedereen die wil, kan een aanvraag indienen bij
de jeugddienst, maar we doen dit maar 4 keer per jaar. We hebben daar een budget
van 10000 euro voor uitgetrokken. Als je dat bedrag vergelijkt met wat het zou
kosten om een echte zaal te bouwen, zijn deze tenten zeker een goed alternatief.
En het is ook een dynamisch gegeven. We hebben in Ekeren plekken genoeg waar we een tent
kunnen neerzetten zonder veel overlast. Zo zijn er al fuiven geweest in het
Veltwijckpark en in Hof De Bist, maar dit kan evengoed in de Oude Landen of in
het Hagelkruispark.
En wat vindt de jeugd van dit initiatief van het
district. Evita en Quinten zijn twee van de organisators van Pino Colada en ze
zijn zeer opgetogen met dit aanbod. " We vinden het zeer tof dat het district
dit aanbiedt, zonder deze tent zou er geen editie van Pino Colada meer gekomen
zijn. We rekenen toch op een 400 man, dus we hebben alles om er een bangelijke
avond van te maken" klinkt het bij hen. Pino Colada was de tweede van vier
fuiven die het district steunt, een derde ligt ook al vast maar Marc Elseviers
wist ons te vertellen dat er voor de vierde alle mogelijkheden nog open
liggen. TTSY
08:15 STANDPUNT ANTWERPEN Morgen ligt het ontwerp van het ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor Oosterweel op de tafel van de Vlaamse regering. Die timing is wellicht maanden geleden al grondig voorbereid.
Want als het GRUP wordt goedgekeurd, dan is daarmee de keuze voor het BAM-tracé nog voor de verkiezingen verankerd en dan moet de volgende regering er wel mee verder. Zo kunnen lange en moeilijke debatten aan de onderhandelingstafel na 25 mei worden vermeden. Wie Oosterweelniet lust, kan maar beter wegblijven, zo luidt de glasheldere boodschap van CD&V en N-VA.
Ondertussen gonst het van de activiteit rond Oosterweel en de Antwerpse mobiliteit. BAM opende deze week haar nieuwe communicatie-offensief met een brochure van acht pagina's in het gratis stadsmagazine De Nieuwe Antwerpenaar. De ondernemers en academici van Forum 2020 lanceerden gisteren via de sociale media een knap filmpje van vijf minuten waarin ze hun standpunten uiteenzetten en eens te meer de Meccano van stRaten-generaal ondersteunen.
De voorbije weken kreeg ook het Ringland-plan van een nieuwe groep geëngageerde Antwerpenaars voor de overkapping van de Ring veel belangstelling. En de actiegroepen Ademloos en stRaten-generaal werken aan een inventaris van de fouten en onregelmatigheden in de MER-studie waarop de regering haar beslissing heeft gebaseerd. Zij zijn formeel: door al die onvolkomenheden zal Oosterweel de toets van de Raad van State nooit kunnen doorstaan.
Ook de politieke partijen proberen Oosterweel in hun campagnes optimaal uit te spelen. PVDA+ en Groen gaan daarbij voluit voor het Meccano-tracé. De sp.a probeert met een combinatie van het BAM-tracé met Ringland het beste van twee werelden te verzoenen en zo het ongenoegen bij haar achterban over de steun van de partij aan het BAM-tracé te compenseren. Maar de actiegroepen hameren erop dat in de MER-studie zwart op wit staat te lezen dat die twee projecten niet compatibel zijn.
Sinds onze enquête heeft aangetoond dat de Antwerpenaar zeer veel belang hecht aan de mobiliteit, maar nauwelijks nog kan volgen, worden kosten noch moeite gespaard om het Oosterweel-dossier te recupereren. De regeringsbeslissingen van Valentijn hebben in Antwerpenblijkbaar weinig indruk gemaakt.
"Alternatieven voor Oosterweel goedkoper dan aangekondigd"
Bron GVA
09:44 OOSTERWEEL De alternatieven voor het Oosterweeltracé, dat door de Vlaamse regering als beste optie werd verkozen, zijn minder duur dan werd aangekondigd. Dat vertelde Vlaams parlementslid Björn Rzoska (Groen) aan de krant De Morgen. Hij baseert zich op een financiële analyse die het onderzoeksbureau Arcadis uitvoerde in opdracht van de BeheersmaatschappijAntwerpen Mobiel (BAM) en die hij, onder strikte geheimhouding, kon inkijken.
De Vlaamse regering beweert al maanden dat het BAM-tracé - ook het Oosterweeltracé genoemd - 300 miljoen euro goedkoper is dan het Meccano-tracé. Uit de studie blijkt nu dat bij Oosterweel een marge van 15 procent wordt bijgeteld voor "niet in te schatten bouwkosten". Bij Meccao en Oosterweel-Noord is dat 20 procent, waardoor beide alternatieven een prijshandicap van vijf procent krijgen. Voor Meccano komt dat neer op een meerprijs van 170 miljoen euro.
"Puur bedrog"
Björn Rzoska (Groen, foto) speelde de informatie, ondanks een strikte geheimhoudingsclausule, aan de krant door. "Als ik hiervoor wordt gestraft, dan is dat maar zo. De burger heeft recht op deze informatie", aldus Rzoska. "Dit rapport bewijst dat de Vlaamse regering nooit serieus heeft nagedacht over een alternatief voor Oosterweel. Bovendien wordt het spel niet eerlijk gespeeld. De regering staaft haar keuze voor Oosterweel met valse argumenten. Dat is puur bedrog".
BAM: "Standaardramingsmethode"
Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) reageert verbaasd op de kritiek. Volgens Bojan Cerovic gaat het om een "standaardramingsmethode". "Het Oosterweeltracé is simpelweg veel meer uitgewerkt, dus de prijs is beter gekend. Bij de andere tracés zijn er nog veel meer onzekerheden, waardoor vijf procent extra marge is genomen", verduidelijkt hij.
Hoe dan ook blijven de conclusies overeind, onderstreept Cerovic. Oosterweel blijft het goedkoopste tracé en in de finale maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) is het verschil zelfs verwaarloosbaar. En het is die MKBA waar het uiteindelijk om draait, aldus de BAM-medewerker. Daarin worden ook zaken als winst voor economie en mobiliteit meegeteld. "En dan komt het Oosterweeltracé nog steeds 4 miljard beter uit, dat is het relevante cijfer hier", besluit hij.
Geen strikte geheimhouding
Cerovic ontkent tot slot dat sprake is van strikte geheimhouding. Om redenen van concurrentie vraagt onderzoeksbureau Arcadis discretie over zijn methodieken, maar de cijfers zouden hoe dan ook donderdagmiddag worden toegelicht in het Vlaams Parlement.
Foto boven: simulatie Oosterweel ter hoogte van Groenendaallaan Foto onder GDR: Björn Rzoska
EKEREN - Het districtscollege heeft de aanleg van een voetpaduitstulping aan de schoolpoort van de Vrije Basisschool Mariaburg goedgekeurd. De leerlingen zullen veilig de straat kunnen worden overgebracht tussen de schoolpoort en het speelplein op het Van den Weyngaertplein.
Aan weerszijden van de voetpaduitstulping komt een plantvak, met lage beplanting, zodat de oversteek in het oog zal springen. Het voetpad tussen de twee plantvakken wordt extra breed zodat er vlot zal kunnen worden overgestoken.
De werken zullen uitgevoerd worden tijdens de paasvakantie.
BESTUURDER (65) ZWAARGEWOND BIJ FRONTALE AANRIJDING OP SCHOONBROEK
Vrijdag 21/03/2014 - bron 112 Antwerpen
Ingezonden door: Louis van Looy
Vrijdagmiddag, om 16.40 uur, deed zich een aanrijding voor op Schoonbroek ter hoogte van het kruispunt met de Ekerseveldslagstraat. De bestuurder (65) van een Peugeot reed op Schoonbroek in de richting Groot Hagelkruis. Uit de tegenovergestelde richting kwam een bestuurder (38) met zijn Seat aangereden. Een getuige zag dat de Peugeot begon uit te wijken naar links. De bestuurder van de Seat probeerde op zijn beurt nog uit te wijken maar het kwam tot een frontale botsing tussen beide wagens.
De bestuurder van de Seat werd lichtgewond. Hij werd verzorgd in het Jan Palfijnziekenhuis maar mocht nadien vertrekken. De bestuurder van de Peugeot werd zwaargewond. Hij werd opgenomen op de dienst intensieve zorgen van hetzelfde ziekenhuis. Beide voertuigen waren zwaar beschadigd. De wrakken werden getakeld. De brandweer kwam ter plaatse om het wegdek te reinigen.
Het voorontwerp voor de heraanleg van de Kloosterstraat en Dorpstraat is klaar. De buurtbewoners werden daarom op 20 februari uitgenodigd op een informatieavond. Dit voorontwerp houdt, waar mogelijk, rekening met de opmerkingen en suggesties die de bewoners in de eerste informatieavond gaven. De presentatie en het verslag met alle vragen en antwoorden van deze informatieavond kan u onderaan deze pagina downloaden.
De heraanleg van de Kloosterstraat en Dorpstraat kan starten wanneer de werken aan het Kristus-Koningplein zijn afgerond. Dat is waarschijnlijk in de loop van 2015. De nadruk ligt hierbij op een veilige schoolomgeving.
Er staat de volgende jaren dus heel wat te gebeuren in Ekeren. Met de presentatie van het voorontwerp zetten we een nieuwe stap naar de heraanleg van het hele centrum.
EKEREN - Agentschap Wegen en Verkeer benadrukt dat het afbreken van de brug op de Leugenberg onmogelijk is. Ze werken wel volop aan een tijdelijke oplossing.
Op 22 februari kreeg een bestuurster een epilepsie-aanval op de Leugenberg in Ekeren. Haar wagen begon te zwalpen en richtte een ware ravage aan. Een mountainbiker werd dodelijk aangereden en Emelie Heller, een 31-jarige fietsster, raakte in een coma.
Familie en vrienden van Emelie, die inmiddels is ontwaakt, deden vorige week een oproep om de verkeersveiligheid aan de Leugenberg dringend aan te pakken. Het liefst van al zien ze de brug verdwijnen. Maar die suggestie is niet zomaar toepasbaar, zegt Laurens Hermans van Agentschap Wegen en Verkeer. Een mogelijke afbraak van de hele brug werd ooit onderzocht, maar ligt niet meer voor.
De familie pleitte voor een fietstunnel onder het spoor, maar ook hier wil Wegen en Verkeer geen concreet engagement aangaan. Een fietstunnel is een zware ingreep die grote financiële consequenties heeft en procedureel veel tijd en overleg vraagt, klinkt het.
Wegen en Verkeer onderzoekt nu de piste waarbij het fietspad voor beide rijrichtingen aan de zijde van de binnenbocht komt te liggen en het gemotoriseerd verkeer verschoven wordt naar de zijde van de buitenbocht. Daarbij voorziet men een fysieke scheiding die de zwakke weggebruikers van het gemotoriseerd verkeer scheidt.
Christophe Roose, de schoonbroer van Emelie Heller, juicht de tijdelijke oplossing toe. Maar toch roept het fietspad voor beide rijrichtingen vragen op. De Leugenberg heeft twee bochten: één naar rechts in de richting van Ekeren en vervolgens één naar links. Dat blijft gevaarlijk als er auto's uit de bocht vliegen. Verder vraag ik mij af waar de voetgangers hun plaats gaan vinden in deze opstelling.
10/03 EKEREN (2180) Vorige maand gebeurde op de Leugenberg een dramatisch ongeval. De familie van Emelie Heller, die hierbij zwaar gewond werd, vroeg districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA) en het Agentschap Wegen en Verkeer om dringend iets te doen aan de gevaarlijke verkeerssituatie op de Leugenberg in Ekeren. Er wordt gepleit voor structurele oplossingen die de veiligheid van de zwakke weggebruikers verhoogt. 'We stellen een fietspad naast de brug voor, met een tunneltje onder het spoor', aldus de familie.
Het Agentschap Wegen en Verkeer zoek naar mogelijkheden die de veiligheid van fietsers en voetgangers op de Leugenberg op korte termijn kunnen verhogen. Zo wordt bekeken of een dubbel fietspad aan één kant van de rijbaan voorlopig tot de mogelijkheden behoort.
Christophe Roose, schoonbroer van Emelie, is blij dat er actiebereidheid is. "Je mag niet vergeten dat tijdens de schooldagen een paar honderd fietsers over deze brug komen. Op lange termijn zijn alleen structurele maatregelen doeltreffend genoeg. Net als de districtsburgemeester willen we dat de brug wordt afgebroken." Een verkeersdeskundige rondde ondertussen het onderzoek naar het ongeval af. Het verslag wordt nu overgemaakt aan het parket en dat beslist of er al dan niet een onderzoeksrechter wordt aangesteld.
Emelie Heller werd bij het ongeval op 22 februari zwaar gewond. Gelukkig is ze nu aan de beterhand, maar de artsen kunnen ten vroegste over enkele maanden de langetermijngevolgen inschatten.
Ekeren neemt deel aan de actie âMet belgerinkel naar de winkelâ
In 2013 besloot het
districtscollege, na een vraag van Groen, om niet deel te nemen.
Als redenen werden
opgegeven :
- de
middenstandsvereniging had liever op een andere wijze ondersteuning gekregen
- het feit dat er geen
prijzen konden vergeleken worden
Belgerinkel wordt exclusief georganiseerd door BBL, andere organisaties
kunnen dan ook niet worden aangeschreven voor een prijsvergelijking.
Groen Ekeren besloot
dan ook om dit jaar opnieuw een kans te wagen om een actie te promoten waarbij
het gebruik van de fiets werd bevorderd.
We besloten het districtsbestuur te vragen om deel te nemen aan de Mijn
korte ritten campagne.
Hierop kregen we het
volgende antwoord:
In antwoord op uw schriftelijke vraag over de
korte ritten campagne kunnen we u melden dat we daar met het district niet op
inschrijven. Het districtsbestuur plant wel een deelname aan de actie Met
belgerinkel naar de winkel, waar eveneens het gebruik van de fiets als alternatief
voor de wagen gepromoot wordt.
Het district is van mening dat het niet
aangewezen is om aan verschillende acties tegelijkertijd deel te nemen omdat
dit voor de burger eerder verwarrend dan motiverend kan overkomen.
Groen Ekeren is
natuurlijk blij met de deelname aan Met belgerinkel naar de winkel maar stelt
zich toch vragen bij de motivering. De
aangehaalde argumenten wijzen er eerder op dat de deelname vooral af hangt van
de aanvrager dan van een eerlijke motivatie om het gebruik van de fiets te
promoten.
Voor mij is de
plotselinge ommekeer eerder verwarrend.
"Beste oplossing" of "temper de euforie" over Oosterweel
Bron : De Redactie
Beste oplossing" of "temper de euforie" over Oosterweel
Belga
vr 14/02/2014 - 15:45Jos De Greef
De meeste politieke partijen reageren tevreden over de beslissing die de Vlaamse regering genomen heeft over de Oosterweelverbinding rond Antwerpen. Open VLD vindt de euforie van de Vlaamse regeringspartijen ongepast.
"Beste oplossing voor elke Antwerpenaar"
De keuze voor het BAM-tracé is "de beste beslissing voor elke Vlaming en elke Antwerpenaar", zegt CD&V in een persbericht. De partij merkt op dat de CO2-uitstoot bij dit tracé ook lager ligt dan dat van het alternatieve Meccano-traject.
Bovendien blijven de stad en de haven optimaal bereikbaar en zal het sluipverkeer in de stad verminderd worden. Ook is het BAM-tracé 300 miljoen euro goedkoper en is er dus geen extra belasting voor de Vlaamse begroting, aldus de Vlaamse christendemocraten.
"Walk en don't look back", belooft de N-VA
Belga
De Antwerpse schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) zegt dat het stadsbestuur niet van plan is om de beslissing van de Vlaamse regering terug te draaien. "Walk and don't look back. En deze keer menen we het echt", zei hij met een quote van Peter Tosh en Mick Jagger.
"Walk and don't look back", was ook een uitspraak van voormalig burgemeester Patrick Janssens (SP.A) na de voorstelling van de intussen afgevoerde Lange Wapperbrug, maar Kennis belooft dat de beslissing deze keer niet wordt teruggedraaid. De stad Antwerpen overweegt ook om bepaalde delen van de ring te overkappen om de hinder voor omwonenden te verminderen, belooft Kennis.
SP.A verwacht "minder files en minder ongevallen"
Tevredenheid is er ook bij de Vlaamse socialisten die in de beslissing een geslaagde mix zien van mobiliteit, gezondheid en levenskwaliteit. Het gekozen tracé biedt de "beste garantie op minder files en minder ongevallen" en het tolsysteem zal de vrachtwagens naar de tunnels sturen die ver van de stad liggen, aldus de SP.A.
De partij klopt zich op de borst dat enkele last-minutewijzigingen aan het tracé onder druk van de SP.A werden doorgevoerd en dankt de actiegroepen voor hun inzet en invloed op het dossier.
Open VLD vindt "euforie ongepast"
"In feite staan we na vijf jaar opnieuw bij de start", vinden de Vlaamse liberale parlementsleden Bart Tommelein en Dirk Van Mechelen. De beslissing van vandaag is volgens hen slechts een eerste stap van een hele lange weg van procedures en vergunning. Als de Vlaamse regering er niet in slaagt om snel een draagvlak bij de Antwerpenaren te vinden voor die keuze, wordt het opnieuw een lange lijdensweg en staan we in 2021 zeker nog in de file", waarschuwt Open VLD.
Van Mechelen vraagt zich ook af hoeveel het project nu gaat kosten, wie het gaat financieren en hoeveel de stad Antwerpen moet bijdragen.Ook is niet duidelijk hoeveel schadevergoeding er nu komt voor de groep Noriant in het dossier over de afgevoerde Lange Wapper.
"Slechtst denkbare tracé", vinden de groenen
Belga
De Vlaamse regering pakt volgens Groen uit met een "roetzwarte Valentijn voor de Antwerpenaar" door te kiezen voor een tracé dat het autoverkeer binnen de stad zal zuigen net als heel wat roet en fijn stof.
Groen erkent dat de Vlaamse regering de schade probeert te beperken door een nieuwe tunnel onder het Albertkanaal en maatregelen voor de vervuiling aan het Sportpaleis, maar toch zijn dat slechts lapmiddelen, aldus de groenen. De partij vraagt het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel om vrachtwagens uit de stad te sturen en een snelheidsbeperking op de ring, evenals meer middelen voor openbaar vervoer en nieuwe fietswegen.
VB ziet "politiek stratego in plaats van oplossing"
Belga
Volgens Vlaams Belang wordt er "momenteel geregeerd tegen de Antwerpse bevolking" en de partij wil daarover volgende week een debat in het Vlaams Parlement. VB vreest voor zowel de concurrentiepositie van de Antwerpse haven door de tolheffing voor het vrachtverkeer als voor de volksgezondheid in de stad.
Vlaams Belang merkt op dat de Antwerpenaren bij het referendum in 2009 het BAM-tracé al weggestemd hebben. "Door nieuwe fundamentele elementen toe te voegen" denkt VB dat nieuwe juridische procedures het hele project zullen vertragen. Op korte termijn pleit de partij voor het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel en het plaatsen van noodbruggen op de Singel.
"Valentijn met fijn stof en beton", vindt PVDA+
"Een Valentijn gevierd met fijn stof en beton, kan nooit duurzaam zijn", vindt de extreemlinkse partij PVDA+. Die ziet alternatieven in het tolvrij maken van de Liefkenshoektunnel, het aanleggen van de A102, rekeningrijden voor internationaal vrachtverkeer en het overkappen van de ring. De partij merkt ook op dat er in bepaalde wijken nu al meer kinderen met astma zijn dan normaal.
Als het aan Groen-voorzitter Wouter Van Besien lag, dan zou er gekozen worden voor het Meccano-tracé om de Antwerpse mobiliteitsknoop te ontwarren. Dat zei hij in "De ochtend". Het BAM-tracé betekent een te grote last voor de volksgezondheid qua luchtvervuiling en lawaai en mag daarom de vuilbak in, argumenteert Van Besien.
Gisteren werd het langverwachte milieu-effectenrapport (MER) voorgesteld over de Antwerpse mobiliteitsknoop. Daaruit blijkt dat het BAM-tracé, dat de Vlaamse regering naar voren schuift, het beter doet op het vlak van mobiliteit, terwijl het Meccano-tracé, dat de meeste actiegroepen steunen, beter scoort op het vlak van milieu.
Belga
Wouter Van Besien van Groen vindt dat "de Vlaamse regering op basis van dit MER en op basis van het gezond verstand niet anders kan dan het BAM-tracé in de vuilnisbak kieperen." Volgens Van Besien moeten niet enkel de files worden opgelost, maar moet ook de volksgezondheid doorwegen, en als beide in de weegschaal komen te liggen dan scoort het Meccano-tracé het best.
"Je kan het mobiliteitsprobleem niet oplossen op de kap van de gezondheid", argumenteert Van Besien. "En dat is wat het BAM-tracé doet." De luchtkwaliteit zou er bij het BAM-tracé op achteruitgaan in grote delen van Antwerpen, iets wat je niet zomaar kan negeren, zegt Van Besien. De verwachting is echter dat de Vlaamse regering kiest voor het BAM-tracé, ook omdat het minder kost.
Volgens Van Besien is de achterliggende reden echter dat de overheid al in 2009 een contract sloot met Noriant voor het bouwen van een deel van de BAM-verbinding. Eigenlijk zou dat contract moeten worden opgezegd om eerlijk te kunnen beslissen, poneert Van Besien. Hij noemt het afsluiten van dat contract een fout van de overheid.
Groen stelt enkele maatregelen op korte termijn voor
Van Besien wijst er ook op dat het project, wat er ook gekozen wordt, pas in 2022 klaar zou zijn, terwijl de files er nu al staan, en pleit daarom voor snelle en efficiënte maatregelen op korte termijn. De bestaande infrastructuur, zoals de Liefkenshoektunnel, moet beter benut worden door die tolvrij te maken, en verder moet de snelheid op de Antwerpse ring worden aangepast naar beneden voor een betere doorstroming, en minder luchtvervuiling en lawaai.
Voorts kan de Vlaams regering de alternatieven voor autoverkeer in Antwerpen en omgeving sterker maken, zoals nieuwe tramlijnen versneld invoeren naar Ekeren, Beveren en Kontich; meer snelbussen inzetten, onder meer richting Turnhout en Herentals, en meer snelle fietsverbindingen aanbieden aangezien de elektrische fiets de actieradius vergroot van 5 kilometer naar 10 à 15 kilometer.
Ten slotte pleit Groen voor een andere aanpak in het mobiliteitsbeleid: een mobiliteitsbudget in plaats van de fiscale aftrek van bedrijfswagens en een slimme kilometerheffing, voor vrachtwagens op korte termijn, voor personenwagens op iets langere termijn.
Informatie over Oosterweelverbinding voor elke Antwerpenaar
Bron : De redactie - Radio 2
De inwoners van Antwerpen krijgen begin april een informatiebrochure in de brievenbus over de Oosterweelverbinding. De Vlaamse regering koos voor het Oosterweeltracé om de Ring rond Antwerpen rond te maken. Om elke Antwerpenaar daarover te informeren, heeft de stad een informatiebrochure laten opstellen. Er komen ook informatie-avonden.
Het voorontwerp voor de heraanleg van de Kloosterstraat en Dorpstraat is klaar. De buurtbewoners werden daarom op 20 februari uitgenodigd op een informatieavond. Dit voorontwerp houdt, waar mogelijk, rekening met de opmerkingen en suggesties die de bewoners in de eerste informatieavond gaven. De presentatie van deze informatieavond kan u onderaan deze pagina downloaden.
De heraanleg van de Kloosterstraat en Dorpstraat kan starten wanneer de werken aan het Kristus-Koningplein zijn afgerond. Dat is waarschijnlijk in de loop van 2015. De nadruk ligt hierbij op een veilige schoolomgeving.
Er staat de volgende jaren dus heel wat te gebeuren in Ekeren. Met de presentatie van het voorontwerp zetten we een nieuwe stap naar de heraanleg van het hele centrum.
Samen met het Vlaams Gewest gaat het Ekerse districtsbestuur de as Dorpstraat-Kloosterstraat, in het centrum van Ekeren, aanpakken. Opvallendste nieuwigheid is een Kloosterstraat met eenrichtingsverkeer tussen de Driehoekstraat en de Moretuslei. Het openbaar vervoer krijgt een nieuwe reisweg via Driehoekstraat, Boerendijk en Bilderdijk om terug aan de Leugenberg uit te komen. Volgens de huidige timing starten de werken eind 2015 en worden ze uitgevoerd in verschillende fasen.
Het centrum van Ekeren zal er binnen enkele jaren helemaal anders uitzien. Dat blijkt uit het voorontwerp voor een heraanleg van de verkeersas Dorpstraat-Kloosterstraat. Deze drukke gewestweg was al lang toe aan een nieuw kleedje maar telkens ontbraken de financiële middelen om het project te realiseren. Zowel het Ekerse districtsbestuur als de Vlaamse overheid heeft in haar begroting voor 2015 de nodige gelden ingeschreven. Vandaag heeft de Kloosterstraat smalle voetpaden, is onveilig voor fietsers en er is te weinig ruimte aan de bushalten. De verkeersas gaat volledig op de schop tussen het Kristus Koningplein en de Leugenberg. De Dorpstraat, krijgt een rijweg van 6,4 meter met enkelzijdige parkeervakken en voetpaden met een minimum breedte van twee meter. In dat gedeelte is verkeer in beide richtingen mogelijk.
Enkelrichting
De Kloosterstraat, vanaf de Driehoekstraat tot aan het kruispunt met de Moteruslei, krijgt eenrichtingsverkeer met toegelaten rijrichting naar Ekeren centrum. Het autoverkeer en het openbaar vervoer, richting Leugenberg, moet dan via de Driehoekstraat. Het kruispunt met de Driehoekstraat krijgt een verkeersplateau met drie zebrapaden en behoud van de bestaande bomen. Op de Kloosterstraat, tussen de Driehoekstraat en de Moretuslei, krijgt de rijweg een breedte van 4,4 meter met enkelzijdig parkeren en waar mogelijk is dat dubbelzijdig parkeren. Fietsen is er toegelaten in tegenrichting en de voetpaden worden minimum twee meter breed. Ter hoogte van de schoolingang De Driehoek komt een voetpadverbreding en de aanpalende Blarenstraat wordt een woonerf. Aan de kruispunten van de Kloosterstraat met de Lange Sterrestraat, en met de Molenstraat, komen verkeersplateaus en oversteekplaatsen. De ingang van de Moretusschool wordt veiliger met een voetpadverbreding en gemarkeerde oversteekplaatsen.
Timing
In de Kloosterstraat, tussen de Leugenberg en de Moretuslei blijft verkeer in beide richtingen mogelijk. Het kruispunt met de NSB-straat krijgt een verkeersplateau en een veilige aansluiting op het woonerf. De volledige verkeersas krijgt een verharding in asfalt en een gescheiden rioleringsstelsel. De plannenmakers gaan nu het voorontwerp omzetten in uitvoeringsplannen. Daarna volgt het aanvragen van de noodzakelijke bouwvergunning en de aanbesteding van de werken. Bedoeling is eind volgend jaar te starten met de werken die uitgevoerd worden in verschillende fasen. Voor de uitvoeringstermijn mag gerekend worden op ongeveer anderhalf jaar.