Voor de aanleg van de hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en Amsterdam richtte de NMBS een compensatiefonds op, waaruit de gemeenten langsheen het traject een bedrag mochten putten om de hinder te compenseren die met de werken gepaard ging. ‘Er is destijds nogal wat werfverkeer door het Laar gepasseerd en er was ook andere hinder. Het vorig districtsbestuur besloot de gelden aan te wenden voor de aanleg van een fietspad langsheen het Laar’, legt Palinckx uit. Zo gezegd zo gedaan, en in 2004 ondertekende de NMBS en het districtsbestuur een overeenkomst.

De aanleg van het fietspad komt er nu eindelijk echt aan. Het districtscollege gunde de opdracht afgelopen dinsdag aan aannemer Janssens uit Wilrijk. ‘Maar we moeten nu zelf veel meer geld ophoesten. Infrabel stelt plots een voorwaarde aan de toekenning van het geld en koppelt het dossier aan de nog aan te leggen goederenspoorlijn. Dit is ongehoord. Platte chantage, ten koste van de veiligheid van zwakke weggebruikers’, fulmineert Palinckx.