vlaams parlement
₪ schriftelijke vragen
hilde crevits
vlaams minister van mobiliteit en openbare werken
Vraag nr. 1242
van 7 juni 2011
Kloosterstraat Ekeren - Mobiliteitsconvenant
Er zou een mobiliteitsconvenant in opmaak zijn betreffende de Ekerse Kloosterstraat (gewestweg). In het kader van “module 10” zouden het gewest, de stad, het district, de school Moretus en De Lijn afspraken willen maken met betrekking tot de herinrichting van een schoolbuurt aan de Kloosterstraat.
Er zou reeds een startnota zijn die volgens het Ekerse districtsbestuur betrekking heeft op de heraanleg van stoepen en wegdek, invoering van eenrichtingsverkeer en extra parkeerplaatsen. Er zou met het Vlaams Gewest reeds een akkoord zijn ter zake.
1. Wat is de stand van zaken met betrekking tot de opmaak van dit mobiliteitsconvenant?
2. Welke besprekingen werden reeds gevoerd, met wie en wanneer?
3. Welke desiderata werden in het kader van deze besprekingen geformuleerd door het Ekerse districtsbestuur en het stadsbestuur?
4. Wat is de timing die wordt gehanteerd? Wanneer moet het convenant een feit zijn en zullen de werkzaamheden naar verwachting starten?
5. Zal de toepassing van deze module voorzien in een toename van het aantal parkeerplaatsen? Zo ja, hoeveel?
6. Wat zijn de krachtlijnen van de startnota?
7. Kan de minister een kopie bezorgen van de startnota of eventueel indien mogelijk reeds het definitieve convenant?
hilde crevits
vlaams minister van mobiliteit en openbare werken
antwoord
op vraag nr. 1242 van 7 juni 2011
1. Het initiatief om de module 10 af te sluiten ligt bij de stad Antwerpen. Er is momenteel een ontwerp van startnota die deze maand wordt geformaliseerd.
2. Er werden onder het voorzitterschap van de stad Antwerpen reeds enkele voorbereidende werkvergaderingen georganiseerd. Volgende partners waren betrokken: stad Antwerpen, district Ekeren, GAPA, het departement Mobiliteit en Openbare Werken, het Agentschap Wegen en Verkeer, politie Antwerpen, Provincie Antwerpen en De Lijn. Deze kwamen samen op 16 december 2009, 25 februari 2011 en 29 april 2011. Daarnaast werd door de stad Antwerpen nog een aantal tussentijdse overlegmomenten georganiseerd, o.a. met de scholen.
3. De visies van de verschillende actoren staan beschreven in het ontwerp van de startnota en de aanvullende visietekst.
4. De ontwerp startnota zal worden besproken op de Gemeentelijke Begeleidingscommissie van 28 juni 2011 en onder voorbehoud van een consensus worden doorverwezen naar de PAC van 7 juli 2011. De verdere timing van het proces, alsook de herinrichting zelf, is in handen van de initiatiefnemer, nl. de stad Antwerpen.
5. De module 10 “herinrichting van een schoolbuurt aan of in de nabijheid van een gewestweg” heeft tot doel om de verkeersveiligheid voor de scholieren te verbeteren, om hun verplaatsingen te voet, met de fiets, bus, tram, trein of carpool te bevorderen en om een evenwicht na te streven tussen de verschillende categorieën verkeersdeelnemers. Er is momenteel nog geen wegenisontwerp uitgetekend, zodat een nauwkeurige parkeerbalans nog niet kan worden opgemaakt.
6. Er is momenteel slechts een ontwerp van startnota welke volgende doelstellingen nastreeft:
- verbeteren van de verkeersveiligheid van alle weggebruikers, specifiek de scholieren;
- verbeteren van de belevingskwaliteiten voor de weggebruikers en de gebruikers van de omgeving;
- beïnvloeden van de vervoerswijzekeuze.
7. Het ontwerp van startnota kan worden opgevraagd bij de initiatiefnemer, nl. de stad Antwerpen. Het mobiliteitsconvenant van de stad Antwerpen is een standaardtekst welke beschikbaar is op de website www.mobielvlaanderen.be, alsook de module 10 waarvan sprake.
26-08-2011 om 00:00
geschreven door Chil 
|