Zonder mij over het tracé uit te spreken vind ik de beslissing om de helft van het originele project van de bouwaanvraag (dat al geen volledige bouwaanvraag was) toe te wijzen een behoorlijke daad van onbehoorlijk bestuur.
Meer nog, Vlaanderen zegt tegen de inwoners van Antwerpen gewoon " De pot op! Bouw al 1/4 (een tunnel en verkeerscomplex) zodat wij samen met het bouwen van een gevangenis is Beveren alle mogelijke alternatieven voorgoed blokkeren..."
DIT KAN NIET!
1. Mogelijk nutteloos : enkel een volledig project zou mogen gestart worden.
Je plant een weg met een tunnel onder een rivier. Je hebt geen vergunning om een weg te bouwen, maar de tunnel leg je al. Logisch toch. Je bouwt bij een huis toch ook eerst een trap en gaat dan kijken waar de deuren zullen komen... Wordt het weer iets Belgisch? Surf eens naar nutteloze bouwwerken. Zoals hieronder:

Of de deze? Vlaamse Overheid en duur betaalde specialisten hebben dit gepland!

Het DOELDOK :
Bij het ontwerp van het Doeldok verwachtte men een spectaculaire groei van de petrochemische handel. Het dok is ontworpen voor de overslag van petrochemische producten. Daarom zijn schuine kaaimuren, i.p.v. rechte kaaimuren gebouwd, omdat overslag via pijpleidingen gepland was. Hierdoor kunnen geen andere schepen in het dok aanmeren.
Het Doeldok is aangelegd in de periode tussen 1980 en 1987. Nog voor de voltooiing werd duidelijk dat het dok onbruikbaar was. Het dok komt ook niet voor in officiële voorstellingen van de haven. De kosten voor de aanleg zijn moeilijk te ramen; bedragen die in de media genoemd worden variëren van 2 tot 7 miljard BEF (van ca. 50 tot 175 miljoen EUR).
In 1998 besliste de Vlaamse regering om het Deurganckdok aan te leggen, dat als getijdedok rechtstreeks op de Schelde aansluit. Om voor de overtollige grondspecie bij de graaf- en baggerwerken in het Deurganckdok een stortplaats te voorzien, werd besloten om de noordelijke helft van het Doeldok te dempen. Hiervoor moest halfweg in het Doeldok een dam opgetrokken worden, technisch een zeer complex werk omdat onder de bodem van het Doeldok vroeger al cellen gebouwd zijn waarin een laag van 10 meter weinig stabiel baggerslib is ondergebracht. De dwarsdam moet verhinderen dat een wolk van fijne zanddeeltjes zich over de hele Waaslandhaven verspreidt. De bouw van de dwarsdam in het dok die het te dempen gedeelte van het overige dok moet scheiden, startte in 2005.
Ondanks dat het doeldok speciaal ontworpen is voor de olieindustrie is het dus nooit in gebruik genomen.
2. Alle poorten voor schadevergoeding vanwege Noriant staan nu open
Tot nu toe werd enkel een offerte gevraagd, weliswaar heel ingewikkeld en complex. Vanaf de selectie van Noriant als de "beste" offertegever, werd gestart met de bouwaanvraag waarin Noriant haar uiterste best heeft gedaan om BAM te steunen zowel op technisch als op financieel en publicitair vlak zonder dat Noriant ook maar enige zekerheid had dat het spel mocht worden gebouwd.
Tot in 2010 werd verschillende malen in het Vlaams Parlement gevraagd naar het bestaan van een eventuele schadeclausule. Het is al raar dat zij dit moeten vragen = Vlaanderen is immers de contractant want BAM = Vlaanderen, nog raarder is dat telkens werd gezegd door Noriant "dat moet ge aan de experten vragen, dat kunnen wij niet zeggen, wij gaan nakijken wat onze rechten zijn". Onze verantwoordelijke verkozenen hebben verschillende malen publiekelijk gezegd dat er geen schadeclausule bestond.
Door nu formeel te zeggen: "ge moogt de helft bouwen (tunnel en LO) als Europa over een jaar akkoord is", doe je steeds meer formele toezeggingen aan een consortium die dit met groot genoegen zullen gebruiken in de rechtszaak bij een afwijzing door Europa tegen de Vlaamse Overheid.
(dus onze centjes 5 x verspilt 1. kosten voor advocaten zijn voor het consortium aftrekbaar (dus betalen minder belastingen) 2. De Vlaamse advocaten en experten worden met onze centjes betaald 3. De achterstand in rechtszaken neemt nog toe want hier zal tijd in kruipen 4. Bijkomende onderzoeken en aanvragen (MER,bouwaanvragen) door opdrachtgever BAM (= Vlaanderen = wij) zijn dan overbodig geweest 5. Alles staat weer enkele jaren achteruit : geen oplossing mobiliteit)
3. Wat als het tracé van forum 2020 nu toch het beste is?
Stel dat deze plannen door de Vlaamse Overheid zoals beloofd werkelijk worden onderzocht, dat er met de alternatieven echt rekening wordt gehouden en alle beloften inderdaad geen leugens en boerenbedrog zijn. (De eerste bewijzen moeten nog steeds geleverd worden) en dat die uiteindelijk een beter alternatief bieden. Wat dan???
In dit dossier blijft de Vlaamse regering ons flagrant bedriegen. Zonder over complotten te spreken, is de wijze waarop men de burger blijft voorliegen echt een duidelijk onbehoorlijk bestuur.
Guido Staes.
|