Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
22-09-2010
Vlaamse regering kiest voor tunnel
Bron HLN
Vlaamse regering kiest voor tunnel, stad Antwerpen en Haven moeten mee betalen
Meerkost tunnel: 352 miljoen euro
De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens kreeg zijn zin, maar zit wel met een financieringsprobleem.
De kogel is door de kerk. De Vlaamse regering heeft voor een tunnel gekozen in plaats van de Lange Wapper, die in een referendum werd weggestemd. Het BAM-tracé om de Antwerpse ring te sluiten zal dus enkel uit tunnels bestaan. Omdat deze optie duurder is dan de brug, moet de stad Antwerpen en de Haven het project mee financieren. De tunnel zou een meerkost hebben van 352 miljoen euro.
De Lange Wapper is helemaal van de baan. BAM-baas Karel Vinck was ook van de partij. Vlaamse minister van Mobiliteit Hilde Crevits.
Sinds vanmorgen 8 uur zat het kernkabinet van de Vlaamse regering samen over het heikele dossier van de Oosterweelverbinding dat het kabinet van minister-president al maanden onder druk zette. De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens en havenschepen Marc Van Peel waren ook van de partij, maar hadden de vergadering in de loop van de avond verlaten voor een extra schepencollege. Na afloop kwamen ze terug naar het overleg over Oosterweel en blijkbaar met goed nieuws, want even later kwam het bericht dat er een doorbraak bereikt is. Wellicht kregen ze garanties over de financiering van het project. Dubbelbesluit Na het dubbelbesluit in maart had de Vlaamse regering beslist dat een tunnel de Lange Wapper zou vervangen, tenzij een tunnel significant duurder zou zijn dan een brug. Dan zou de keuze op de Lange Wapper vallen. De meerkost zal nu mee gedragen worden door de stad Antwerpen en de Haven.
Vinck Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) en minister van Ruimtelijke Ordening Philippe Muyters (N-VA) zijn de twee bevoegde ministers die het kernkabinet voorzaten. Bij de vergadering waren ook Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) en de viceministers Ingrid Lieten (SP.A) en Geert Bourgeois (N-VA) aanwezig. Rond 11 uur riep de regeringstop dan de stuurgroep bijeen. Bij die stuurgroep horen Antwerps burgemeester Patrick Janssens (SP.A) en havenschepen Marc Van Peel (CD&V). Ook Karel Vinck, de voorzitter van de BAM, en projectleider Jaak Polen kwamen er bij. (kh) 22/09/10 20u52
woensdag 22 september 2010 Bron : Nieuwsblad Auteur: Jozef Leysen
ANTWERPEN - De deadline voor de Oosterweelverbinding nadert. Vandaag zou de Vlaamse minister-president Kris Peeters opnieuw vergaderen met enkele topministers, in de hoop te beslissen of Antwerpen een brug of een tunnel krijgt. De SP.A van burgemeester Patrick Janssens wil een tunnel, Bart De Wever en zijn N-VA houden vast aan de Lange Wapper. Maar waar gaat het nu precies over? Wat is de Oosterweelverbinding?
De Oosterweelverbinding is de naam die een nieuwe verbinding onder de Schelde kreeg. Die werd genoemd naar het verdwenen polderdorpje Oosterweel. Met die nieuwe (derde) tunnel onder de Schelde wil de Vlaamse regering de Antwerpse ring rond maken en zo de mobiliteitsproblemen rond de stad voor eens en altijd oplossen.
Die Oosterweelverbinding bestaat uit twee delen. Er komt sowieso een tunnel onder de Schelde. Maar over het tweede stuk, dat die tunnel onder de Schelde met de huidige ring moet verbinden, gaat de discussie.
Waarom de discussie tussen een brug of tunnel?
De BAM, de bouwheer van de Oosterweelverbinding, wilde een groot viaduct bouwen over het Eilandje en de dokken tot aan de Schelde. Maar die brug, die al snel Lange Wapper gedoopt werd, werd in een referendum afgewezen door de Antwerpenaar.
Omdat ook de stad Antwerpen zich radicaal achter een tunneloplossing voor de Oosterweelverbinding schaarde, nam de Vlaamse regering het zogenaamde 'dubbelbesluit'. Er zou een tunnel gebouwd worden onder drie voorwaarden: die tunnel moest technisch haalbaar zijn, de bouw ervan mocht niet duurder zijn dan de bouw van de brug en ze mocht niet langer duren.
Sindsdien is het duidelijk geworden dat de tunnel technisch haalbaar is en dat de bouw ervan niet (veel) langer zal duren dan de brug. Maar zo'n tunnel is wel duurder. Er circuleren twee scenario's: een geboorde tunnel en een tunnel die uitgegraven en daarna weer overdekt wordt. Zo'n geboorde tunnel is veel duurder dan de Lange Wapper, wel 800 miljoen. Een uitgegraven tunnel is veel goedkoper. Afhankelijk van de bron is die 220 tot 430 miljoen euro duurder dan de brug. Een verschil waarover gepraat kan worden.
Hoe die tunnel eruit ziet, weet eigenlijk niemand. De enige plannen die er zijn, zijn ruwe schetsen van vier geboorde tunnels van het Sportpaleis tot aan de Schelde (zie kaart). Die zouden wel eens goed achterhaald kunnen zijn, maar niemand van de onderhandelaars wil nieuwe details over de plannen lossen. Plannen van een uitgegraven tunnel heeft niemand gezien.
Wordt het nu een brug of een tunnel?
Moeilijk te zeggen. De Vlaamse regering is verdeeld over de zaak. De SP.A van Patrick Janssens wil de tunnel, terwijl de N-VA van Bart De Wever de brug wil bouwen. Minister-president Kris Peeters moet de knoop dus doorhakken. In de wandelgangen wordt gezegd dat hij eerder naar de tunnel neigt dan naar de brug. Peeters wil de zaak zo snel mogelijk oplossen. Hij heeft ingenieurs aan het werk gezet om de verschillen tussen de twee oplossing te objectiveren.
Gaat het alleen over een brug of tunnel?
Nee, in het Masterplan Antwerpen zitten zoals gezegd nog tientallen andere maatregelen om de mobiliteit in Antwerpen te verbeteren. Welke beslissing de regering ook neemt, die wordt toch uitgevoerd. Zo zullen er - zodra de Oosterweelverbinding klaar is - geen trucks meer door de Kennedytunnel mogen. Op de ring zal het doorgaand verkeer gescheiden worden van het plaatselijke verkeer. De Singel wordt een groene wandelboulevard, voorbehouden voor lokaal verkeer.
Wie zal dat allemaal betalen?
De gebruikers. Wie over de Oosterweelverbinding wil rijden, zal tol moeten betalen. Het maakt niet uit of het een tunnel of een brug wordt: er zal tol betaald moeten worden.
Wordt Oosterweel hefboom voor nieuwe politieke inferno?
Waasland, 20 September 2010 /EZPress/ -
De Vlaamse Minister President Kris Peeters zal op 27 september, tijdens de Septemberverklaring in het Vlaams Parlement, de uitkomst van het Oosterweeltracé aankondigen. Het dossier over een brug, tunnel en nu ook paperclip, dreigt een crisis uit te lokken in het Vlaams Parlement op het moment dat de Federale Regeringsvorming compleet dreigt mis te lopen door permanente ruzies over het dossier BHV en de financieringswet.
De Wase Economische en Ecologische Belangen (W-eb) vreest dat de uitkomst zowiezo de Vlaamse Economie ernstige schade zal toebrengen. Brug, tunnel of nu ook paperclip, zal ten vroegste tegen 2017 een onzekere uitkomst bieden. Intussen pleit de actiegroep uit het Waasland voor een ernstig proefproject met een tolvrije Liefkenshoektunnel. Tegen 2013 wil Rijkwaterstaat klaar zijn met de aansluitingen van de A4 met de A12, waarbij het transportverkeer meer via het Noorden, Antwerpen zal bereiken. Sealand Port spreekt in dit dossier dan ook terecht over de LiefkensZOEKtunnel, aldus W-eb. Via www.Liefkenshoektolvrij.be verzamelden zij nu al meer dan 3000 handtekeningen voor hun proefproject.
Paul Schietekat : "Wij ondervinden dat beroepsfederaties uit de transportsector opnieuw signalen beginnen geven met betrekking tot dit politieke prestigeproject. VAB sprak zich onlangs uit over een gelijkaardig proefproject, zij het dan gespreid over een langere periode en enkel via de spits. Voor ons is dit voorstel helaas praktisch bijna onverkoopbaar, omwille van de logistieke organisatie. We verwachten dan ook dat Febetra, SAV, Febiac en andere organisaties zich de komende dagen zullen laten horen. Er zijn zelfs signalen bij ons toegekomen van vakbonden uit de Haven die beginnen beseffen dat de werkgelegenheid zwaar zal lijden onder de uitgestelde projecten. De economische schade is tenslotte veel groter dan de inkomsten uit tolheffing. Dat begint de burger duidelijk te beseffen. Het Vlaams Verkeerscentrum gaf ons zelfs gelijk en vind ons voorstel goed onderbouwd."
W-eb maakt zich vooral sterk dat veel politici en studiebureaus geen notie hebben over de werkelijke problemen van de verkeersknoop in Antwerpen. Zo verwijst iedereen naar de noodzaak om een 3de Scheldekruising te creëren, terwijl W-eb wijst op het bestaan van de huidige 3 Scheldekruisingen : de Kennedytunnel, de Waaslandtunnel en de Liefkenshoektunnel. Het ontstaan van files heeft niets te maken met de Antwerpenaars zelf maar met de gebruikers van ons netwerk die rond of nu nog door Antwerpen willen geraken, stelt W-eb. Het zogenaamde transitverkeer kent weinig of geen alternatieven dan via een gedeeltelijke kleine ring de Stad te doorkruisen, met alle gevolgen vandien.
Schietekat : "Het wordt tijd dat we het dogma omtrent een 3de Scheldekruising nu eindelijk eens opheffen en het publiek debat openen door de Waaslandtunnel niet langer in de doofpot te steken. Deze sluipweg is razend populair bij mensen die de Liefkenshoektunnel willen omzeilen omwille van de tolheffing. Momenteel richten de voorgestelde plannen zich toe op het creëren van een immense asfaltwoestijn op de R1 en in het Waasland. 18 rijstroken op de ring en ruim 100km extra rijstroken in het Waasland kan tellen. Ons voorstel voor een ernstig proefproject is daarom nuttig. Ik maak mij sterk dat wij met onze Spitsbroeders vasthouden aan onze standpunten, in tegenstelling met o.m. Straten Generaal, die voor de zoveelste maal hun voorstel aanpassen. De studie van de KUL, die onze standpunten tegemoet kwam, is dan weer deskundig door de Vlaamse Regering onder de mat geschoven."
Paul Schietekat betreurt het gebrek aan media-aandacht rond het gegeven van de Liefkenshoektunnel. Hij vreest dat de inkomsten uit de tolheffing een belangrijke bijdrage moet garanderen in de PPS constructie van de Oosterweelverbinding. Momenteel krijgt de actiegroep veel commentaar over de kostprijs van het proefproject. Schietekat wijst er echter op dat de meest goedkope oplossing van de Oosterweel overeen komt met 30 jaar gratis vrachtverkeer door de Liefkenshoektunnel. Een ernstig en succesvol proefproject van minimum 1 maand zou de realisatie van een Oosterweelverbinding kunnen hypothekeren, aldus Schietekat. Mogelijks kan de stilzwijgende verlenging van de sale en lease back overeenkomst met Amerikaanse banken voor een periode tot 2037 wel aanzetten tot nadenken over deze theorie. De komende septemberverklaring zal in ieder geval weer veel politiek stof doen opwaaien.
Vandaag betoogden een duizendtal mensen tegen het BAM-tracé. De actiegroepen en Groen riepen op om,ter gelegenheid van de autoluwe zondag in optocht op te trekken van het Steen naar het gerechtsgebouw aan de Bolivarplaats.
Ademloos en sTraten Generaal zorgen er nogmaals voor dat onze politiekers duidelijk weten dat de Antwerpenaren niet vergeten zijn wat de uitslag van het referendum was.
De acht grote spandoeken werden in een kleurrijke optocht meegedragen. Op het einde van de optocht was er nog een optreden voorzien van enkele bekende Vlaamse zangers.
Oosterweel bereikt kookpunt: Tunnel, brug of paperclip?
Bron : Vandaag.be
17 september, 13:43 Het Oosterweeldebat zorgt op dit eigenste moment voor hoogspanning in de Vlaamse regering. Uiterlijk op 27 september wil Vlaams-minister president een definitieve beslissing bekend maken en dus vindt er dezer dagen druk overleg plaats. N-VA en sp.a liggen momenteel zwaar in de clinch met elkaar.
Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) zegt dat hij met zijn regering "hard zal doorwerken om tot een goede besluitvorming te komen in het Oosterweeldossier". Uiterlijk op 27 september, de dag waarop Peeters zijn Septemberverklaring aflegt in het Vlaams parlement, moet er een oplossing op tafel liggen. Peeters reageert daarmee op berichten dat de interne spanningen in zijn regering oplopen in het zicht van de landing rond het Oosterweeldossier.
Paperclip-scenario Op korte termijn zal dus duidelijk worden of de Vlaamse regering kiest voor het BAM-tracé met de Lange Wapper, of het tracé met de tunnels. Gazet van Antwerpen bracht vrijdag dat er nog een derde optie op tafel ligt, namelijk de 'paperclip'-oplossing. Dat zou een combinatie zijn van brug en tunnels, waarbij de Lange Wapper alleen nog boven de Antwerpse dokken komt en daarna overgaat in een tunnelsleuf richting Sportpaleis.
Die optie wijst er op dat zowel de voorstanders van een viaduct (N-VA) en de voorstanders van de tunnels (sp.a) nog steeds op zoek zijn naar een elegante oplossing, waarbij niemand gezichtsverlies moet leiden.
N-VA lijkt het voorstel wel genegen, maar sp.a zou het scenario afwijzen omdat het buiten het kader van het dubbelbesluit valt.
Voor het paperclipscenario zou alvast een nieuw milieueffectenrapport (MER) nodig zijn. Die procedure zou volgens sommigen voor vertraging kunnen zorgen. Maar volgens de N-VA kan in die periode al wel gestart worden met de bouw van de brug.
Kostprijs Algemeen wordt verwacht dat de knoop in de eerste helft van volgende week zal worden doorgehakt. Uit topoverleg donderdag bleek dat vooral de kloof tussen N-VA en sp.a groot blijft. Grootste knelpunt blijkt de kostprijs van beide scenario's.
Zo is bij N-VA te horen dat de tunneloplossing 430 miljoen euro duurder is, terwijl volgens sp.a zelf sprake zou zijn van 220 à 230 miljoen euro.
Omdat sp.a blijkbaar blijft vasthouden aan een tunnel en de N-VA aan een brug, wordt in de richting van de CD&V gekeken. Sommigen verwachten dat Peeters zelf met een ultiem voorstel komt.
Liberalen aan boord? Het scenario waarbij de liberalen op Vlaams niveau aan boord zouden gehaald worden, wordt intussen uit verschillende kanten afgeschoten. Ook een N-VA-bron noemt die piste nu "weinig realistisch".
zaterdag 18 september 2010 Auteur: Jan Auman Bron : de Standaard Terwijl de zenuwachtigheid over Oosterweel stijgt, proberen Antwerpse randgemeenten en districten de nieuwe snelweg A102 op de agenda te krijgen.
Vrijdag werd de eerste megacartoon onthuld langs het tracé van de nieuwe snelweg. Dat loopt door de gemeenten Schoten, Wijnegem en Wommelgem en door de Antwerpse districten Deurne en Merksem.
De borden moeten voorbijgangers en de Vlaamse regering er op ludieke wijze van overtuigen dat de A102 - als die er al komt - zeker in een tunnel moet komen te liggen, met het oog op de natuur en de leefbaarheid.
‘Schoten in 't Groen, A102 in 't zwart' staat er in Schoten. In alle betrokken gemeentes en districten komen er varianten op die boodschap. ‘Wijnegem Leefbaar, A102 in een tunnel', klinkt het in de kanaalgemeente.
De A102 werd eerder door de Vlaamse regering als mogelijke deeloplossing voorgesteld voor de Antwerpse mobiliteitsproblematiek. Het gaat om een stuk snelweg tussen de E19 in Ekeren, door Merksem, Schoten, Deurne, Wijnegem naar Wommelgem waar de nieuwe snelweg zou aansluiten op de E313. Het tracé wordt al decennia vrijgehouden voor de aanleg van een grote ringweg, maar die werd nooit gerealiseerd.
‘In haar besluit van maart 2010 heeft de Vlaamse regering het over een A102 onder het maaiveld', zegt de Schotense schepen van Mobiliteit, Gerd Adriaensen (CD&V). ‘Die passage verontrust ons.We vertegenwoordigen toch 165.000 Vlamingen. Die willen dat hun stem wordt gehoord.'
‘We wijzen elke oplossing van de hand die een ontoelaatbare aanslag op de leefbaarheid en het woonklimaat in grote delen van ons grondgebied zal plegen', zeggen de burgemeesters Harrie Hendrickx (CD&V-Schoten), Leo Carpentier (CD&V-Wijnegem), Walter Van Der Plaetsen (Open VLD-Wommelgem) en de districtsvoorzitters Frank Geudens (SP.A-Deurne) en Gilbert Verstraelen (SP.A- Merksem). Opvallend: ze behoren allemaal tot verschillende partijen.
De lokale overheden deden beroep op de creativiteit van Gie Campo. De Schotenaar tekent regelmatig cartoons voor de communicatiedienst van zijn gemeente en voor het infoblad van de gemeente Beerse.
Chauffeur bijt politie-inspecteur na positieve alcoholcontrole
zondag 19 september 2010, 11u42 Bron: belga - Het Nieuwsblad Auteur: bpr
ANTWERPEN - Tijdens de nacht van zaterdag op zondag moest de politie uitrukken voor een verkeersongeval op de Ekersesteenweg in Ekeren. Terwijl een politie-inspecteur de chauffeurs aan een alcoholtest onderwierp, ging een van hen helemaal door het lint en besloot hij hem te bijten.
Rond 2.25 uur waren twee voertuigen op elkaar gereden aan de Ekersesteenweg. Toen de politie arriveerde, was de man die het ongeval veroorzaakt had bezig met de tegenpartij te duwen.
Politie-inspecteurs kwamen tussenbeide en onderwierpen de chauffeurs aan een alcoholtest. Daaruit bleek dat de veroorzaker van de aanrijding onder invloed van alcohol was.
Toen de politie hem daarmee confronteerde, ging de man door het lint. Hij begon te roepen en viel de inspecteurs aan. Een van hen werd gebeten door de agressieveling. Er kwam pepperspray aan te pas om de man te bedaren. Uiteindelijk konden ze hem in de boeien slaan en afvoeren naar het politiekantoor.
De inspecteur die gebeten werd, moest verzorgd worden in het ziekenhuis. De dader, een man van vijftig uit Mortsel, bleek niet alleen dronken, zijn voertuig was bovendien niet ingeschreven, niet gekeurd en niet verzekerd.
In een radio-interview met minister-president Kris Peeters over de politieke crisis, kwam gisteren ook het gevreesde Lange Wapper-dossier opnieuw op tafel. CHRISTIAN LEYSEN en GEERT NOELS zijn zo vrij enkele suggesties aan te reiken.
Vlaanderen heeft ambitie als logistieke draaischijf en gelooft in ‘slimme logistiek'. Een duurzame oplossing voor het verkeer langs zijn logistieke en economische hart Antwerpen werd echter nog niet gevonden. Die vereist minstens vier elementen: een selectieve keuze van logistieke stromen, een intelligent systeem van verkeerssturing, een gefaseerde aanpak, en een gezonde financiering.
Een logistieke draaischijf moet een zo groot mogelijke toegevoegde waarde leveren voor de regio als return voor de directe kosten, de infrastructuur, maar ook de indirecte kosten (vervuiling, congestie en veiligheid). Een zuivere transitfunctie of het versassen van containers naar de ons omringende landen zijn daarvoor onvoldoende en niet slim.
Lyon
Slimme logistiek vraagt om selectiviteit: men moet verkeersstromen durven ontraden, en zeker geen ‘bulklogistiek' zowat gratis doorgang verlenen. Dit zou het mobiliteitsdossier in Antwerpen veel helpen. 80procent van het vrachtverkeer en 40procent van het personenverkeer op de ring heeft geen (economisch) verband met stad of haven.
Een intelligenter verkeerssysteem is een tweede element van een duurzame mobiliteitsoplossing. Dynamische steden in Europa houden transitverkeer verder van de stad weg door omleidingswegen. Elke Vlaamse toerist op terugweg van het zuiden weet dat hij voor Lyon wordt omgeleid naar Parijs via de nieuwe (omweg ) A46. Hij mist voortaan het langdurige zicht op de Rhône tijdens ellenlange files die hij vroeger mocht bewonderen in het centrum van Lyon. In Rijsel gebeurt hetzelfde, en wordt hij via een omweg tot bijna in Doornik opnieuw op weg gezet naar Gent. Het ‘natuurlijk tracé' via het centrum wordt niet meer aangegeven en de gps zit mee in dit complot. De overheid durft er bijsturen, iets wat we in Vlaanderen niet doen. Wie vandaag vanuit Nederland naar het zuiden reist via Breda, volgt ‘Gent' en belandt op de Antwerpse stedelijke ring. De mogelijkheid om via de Liefkenshoektunnel te rijden wordt verzwegen. Erger: de vermelding ‘tol' zonder ‘Gent' of ‘Doorgaand verkeer' ontraadt de laatste zuinige noorderbuur en andere transit van zo'n plan. We spreken dan nog niet over zinvolle financiële prikkels om de stedelijke ring en andere bottlenecks te ontraden. Een systeem van intelligente verkeerssturing is nochtans geen science fiction: de huidige technologie laat toe via digitale meldpunten transitverkeer in stedelijke omgeving op te sporen en extra te laten betalen.
De huidige verkeersborden met aanduiding van het fileleed en de doorlooptijd op de ring zijn een welkome verbetering, maar lijken wat op de melding hoeveel wachtenden er voor u zijn bij een telefooncentrale. Een echte sturing start aan onze grenzen met de buurlanden. De automobilist en vrachtwagenchauffeur moeten daar bij congestie een alternatieve route op het bord krijgen.
Gefaseerd
Hoe groter en complexer de opdracht, en hoe kleiner de concurrentie, hoe duurder de kostprijs van het bouwwerk. De huidige oplossing beantwoordt aan deze bouwwet. Een gefaseerde opdracht verlaagt de complexiteit - en dus de kostprijs - en voldoet aan enkele prioriteiten waaraan de Oosterweelverbinding niet voldoet. Voor de haven was vijftien jaar geleden - en nu nog steeds - een rechtstreekse toegang vanaf de rechteroever naar het Duitse hinterland (verbinding vanuit het knooppunt Ekeren rechtstreeks naar Wommelgem) zo'n prioriteit. Maar de tien jaar oude keuze door een kransje experten voor een Schelde-oeververbinding op één bepaald tracé is een dogma geworden. Internationale studiebureaus zoals Arup-Sum (een groep van 6.000 ingenieurs) hebben een andere visie. Maar Vlaanderen - weliswaar opdrachtgever van het studiewerk - heeft geen oren naar deze onafhankelijke meningen en alternatieven. Er is een onderbouwd alternatief concept: het Meccano-tracé. Dat werd gelanceerd door het Forum 2020 op basis van een studierapport. Het werd interessant bevonden maar even goed de facto genegeerd door het beleid. Een essentieel verschil is dat het een gefaseerde aanpak voorstelt, met duidelijke prioriteiten: een betere toegang tot de Liefkenshoektunnel (linkerbretel), rechtstreekse toegang tot de haven vanuit Wommelgem (rechterbretel) en als slotstuk een meer noordelijk gelegen Schelde-overgang. Volgens het studierapport is dit in zijn totaliteit niet duurder, maar kan het ook in stukjes worden uitgevoerd. Het heeft ook geen langere doorlooptijd dan het voorstel van de Vlaamse regering. Een omleiding van het transitverkeer buiten de Antwerpse Ring vermijdt immers belangrijke, dure en hinderlijke werken aan de Antwerpse ring na het realiseren van de eigenlijke Oosterweelverbinding aan het Sportpaleis. De gefaseerde aanpak staat toe sneller enkele belangrijke flessenhalzen op te lossen en dat tegen een fractie van de kostprijs van de Lange Wapper. Dit is in tijden van crisis en besparingen belangrijk voor politici, die niet meer in de budgettaire weelde van tien jaar geleden moeten opereren.
Gekissebis
Dit brengt ons bij het vierde: het financiële plaatje. De Vlaming is ongeduldig en mort over het gekissebis over de Lange Wapper. De reactie dat ‘er nu moet beslist worden' is begrijpelijk. Maar het snel doorduwen van een suboptimale en dure oplossing is niet het antwoord. De kosten van het project zijn in het verleden al exponentieel de hoogte ingegaan. Geplande maar niet aanbestede werken zoals de ‘herdimensionering' van de ring tot aan de Kennedytunnel doen voor een herhaling vrezen. Het financieel plan is ook aan bijsturing toe: het voorgestelde tolheffingconcept is achterhaald en kan geen financieel evenwicht garanderen door de kostenexplosie. Grote infrastructuurprojecten die uiteindelijk een veelvoud van het budget kosten zijn onaanvaardbaar, zeker gezien de overheidstekorten. Wat we zelf doen, moet ook financieel efficiënter gebeuren. Een zuinigere gefaseerde aanpak, met een transparante financiering gevoed door inkomsten van een slimmere logistieke sturing zijn dus elementen van een moderne aanpak.
Het dubbelbesluit mist deze noodzakelijke viervoudige aanpak. De inhoud, de reële toedracht van de alternatieven en vergelijkingspunten, en nog meer de financiering blijven onbekend. Zolang de juiste kostprijs noch het onderliggende financieringsmodel gekend zijn, blijven we als regio suboptimale financiële en economische investeringen maken waarvan we dachten dat ze bij de oude wafelijzerpolitiek hoorden.
Een duurzame oplossing voor de Vlaamse en Antwerpse mobiliteit vraagt om een nieuwe aanpak: selectiviteit wat betreft de gewenste logistieke stromen en activiteiten, een gefaseerde aanpak met prioriteiten in een duidelijk financieringsschema. Een volledige en onafhankelijke kosten-batenanalyse moet dan uitwijzen of een bijkomende Schelde-oeververbinding de eerste prioriteit voor Vlaanderen zou zijn, ofwel intelligentere verkeerssturing en een gerichte investering in bretellen ter ontlasting van de Antwerpse ring. Wij geloven dat er wel een breed maatschappelijk draagvlak is voor deze viervoudige aanpak van het mobiliteitsprobleem, omdat het dichter bij de huidige bezorgdheden staat van de bevolking, de economische noden en de portemonnee van de Vlaming.
CHRISTIAN LEYSEN GEERT NOELSWie? Leysen is topman van het bedrijf Ahlers en initiatiefnemer van het Forum 2020. Geert Noels is hoofdeconoom bij Econopolis en Vermogensbeheerder bij Econowealth. Wat? Het dogma van het ‘natuurlijk tracé' moet verlaten worden. Waarom? We leven niet langer in de weelde van tien jaar geleden.
Deurne, Merksem, Schoten, Wijnegem en Wommelgem zij aan zij in Lange Wapper-dossier
Bron : Zoe FM
SCHOTEN - De gemeentes Schoten, Wijnegem en Wommelgem en de districten Deurne en Merksem bundelen de krachten in hun verzet tegen een mogelijk bovengrondse aanleg van de A102. Vandaag werden de eerste informatieve borden onthuld langsheen het tracé van de nieuwe snelweg. Die moeten voorbijgangers en de Vlaamse regering er op ludieke wijze van overtuigen dat de A102, als die er komt, zeker in een echte tunnel moet komen te liggen.
‘Schoten in 't Groen, A 102 in't zwart' staat er bv. in Schoten te lezen bij een niet mis te verstane cartoon van Gie Campo. In alle betrokken gemeentes en districten komen er varianten op die boodschap. Eind maart besliste de Vlaamse regering om vast te houden aan het Oosterweeltracé voor de oplossing van het Antwerpse mobiliteitsvraagstuk. Nieuw in die besluitvorming was de aanleg van de A102 als voorgestelde deeloplossing. Het gaat om een stuk snelweg tussen de E19 in Ekeren, door Merksem, Schoten, Deurne, Wijnegem naar Wommelgem waar de nieuwe autostrade zou aansluiten op de E313. Vlaams minister-president Kris Peeters liet onlangs verstaan dat hij en de Vlaamse regering de knoop over een brug of tunnelversie ten laatste op 27 september wil doorhakken. Eén en ander hangt onder meer af van technische studies over de haalbaarheid en kostprijs van de verschillende wijzen van aanleg. Maar met het Masterplan 2020 wil de Vlaamse regering ook de problemen inzake mobiliteit en leefbaarheid van de brede rand rond Antwerpen aanpakken, zowel op de linker- als op de rechteroever. De toekomstige aanleg van de A102 is één van die maatregelen. Ook het aanbieden van alternatieven voor het vrachtvervoer (water en spoor) door de modernisering en verhoging van 16 bruggen over het Albertkanaal waaronder de Hoogmolenbrug, en de ondergrondse aanleg van de tweede spoorontsluiting gecombineerd met de A102, maken deel uit het van het grote pakket maatregelen. In haar besluit van maart heeft de Vlaamse regering het over een aanleg van de A102 ‘onder het maaiveld'. Die passage verontrust de besturen van de gemeentes en Antwerpse districten waar het tracé van de A102 doorloopt. De gemeenteraad van Schoten nam daarom dit voorjaar unaniem een resolutie aan waarin te lezen staat dat als de A102 er komt, de aanleg in een geboorde tunnel de enige optie kan zijn. Die resolutie werd later overgenomen door de districten Deurne en Merksem en de gemeentes Wijnegem en Wommelgem. Bovengronds moet de groene gordel tussen stad en rand intact blijven. De A102 is in feite een nooit gerealiseerd stuk Grote Ring rond Antwerpen waarvoor al sinds de jaren zeventig ruimte wordt vrijgehouden in de districten Ekeren, Deurne en Merksem en de gemeentes Schoten, Wijnegem en Wommelgem. De Vlaamse regering besliste eerder om de Tweede Spoorontsluiting voor de Antwerpse haven via dit tracé te laten aanleggen, weliswaar grotendeels ondergronds. De gemeentes en districten kozen er nu voor om hun boodschap naar het grote publiek via een ludieke manier over te brengen. Schotenaar Gie Campo tekent regelmatig cartoons voor de communicatiedienst van de gemeente Schoten en voor het infoblad van de gemeente Beerse. Soms werkt hij eveneens mee aan sociale projecten.
Oosterweel: Randgemeenten en -districten voeren actie voor geboorde tunnel A102
Bron : Trendstop
(Belga) Schoten, Wijnegem, Wommelgem en de Antwerpse districten Deurne en Merksem bundelen de krachten om te ijveren voor een geboorde tunnel als de A102 tussen Ekeren en Wommelgem er zou komen. Ze vragen aandacht voor de groene gordel en de dorpskernen met grote borden langs de weg.
Dat er sprake is van een A102 "onder het maaiveld" verontrust de gemeenten en districten. Zij willen er zeker van zijn dat de eventuele nieuwe snelweg in een geboorde tunnel wordt aangelegd, zonder op- en afritten. "Het tracé loopt dwars door onze dorpskernen. Er dreigen heel wat groene longen en domeinen te verdwijnen", luidt het. "De tunnels voor de A102 en de tweede spoortoegang tot de Antwerpse haven (die hetzelfde tracé zouden volgen, red.) moeten - als ze noodzakelijk blijken - samen ondergronds worden aangelegd. Bovengronds moet de groene gordel tussen stad en rand intact blijven." Voor de A102 is al sinds de jaren zeventig ruimte gereserveerd in Ekeren, Deurne, Merksem, Schoten, Wijnegem en Wommelgem. "Wij zijn geen vragende partij, al zien we de mobiliteitsproblemen ook", zei de Schotense schepen van Mobiliteit, Gerd Adriaensen (CD&V), vrijdag bij de voorstelling van de gezamenlijke actie. "Als het dan toch moet, opteren wij voor een geboorde tunnel. Een sleuf is niet aanvaardbaar." De gemeenten en districten plaatsen langs het geplande tracé metershoge borden die benadrukken dat de woongebieden in het groen moeten blijven en de A102 "in het zwart" en dus onder de grond. (LEE)
De "paperclip" die vandaag opduikt om de Oosterweelverbinding in Antwerpen uit te bouwen als een kortere Lange Wapper die overgaat in een sleuf richting Sportpaleis, is volgens voorzitter Wim Van Hees van het actiecomité Ademloos "een zeer onwaarschijnlijk verhaal". Hij vermoedt dat het deel uitmaakt van de stellingnames in de aanloop naar een beslissing, en wijst naar N-VA voor het lanceren van de nieuwe piste.
"Wanneer een beslissing nadert, komen altijd dit soort dingen boven water", zegt Van Hees. "Het is spinning van een of andere betrokken partij, vermoedelijk de N-VA. Ik geloof er niet veel van. Deze paperclip heeft ook geen politieke leefbaarheid. Het is bovendien een variant op de Lange Wapper Light, die onaanvaardbaar is op het vlak van stadsontwikkeling en die opnieuw alle verkeer op de Antwerpse Ring houdt."
Het actiecomité stRaten-generaal wenst vrijdagmorgen niet te reageren op het bericht. Ook Antwerps burgemeester Patrick Janssens wil geen commentaar kwijt. (belga/gb)
Het districtscollegestelt aan de districtsraad voor om de kredieten voor Kristus-Koningplein gedeeltelijke te herbestemmen. Agendapunt, districtscollege, gewone zitting, 27/05/2010, jaarnummer 2252; Agendapunt, districtsraad, open, 21/06/2010, jaarnummer 837 Auteur: Kimberley Possemiers Motivering Voorgeschiedenis
Feiten en context Begrotingswijziging 1 Het districtsbestuur voorzag op de buitengewone begroting 2010, een nominatief krediet op de code 2010 42095 731 60 00 1000 van 750 000,00 euro voor de heraanleg van het Kristus-Koningplein. Heraanleg Veltwijcklaan De heraanleg van het Kristus-Koningplein zal niet gegund worden in 2011. Waardoor 750 000,00 euro op de begroting niet gebruikt wordt. Het districtscollege voorzag op de buitengewone begroting 2010/42095/731/60/00/1000 een nominatief krediet van 145 000,00 EUR voor de aanleg van het voetpad in de Lodewijk Andersonstraat. De werkelijke kosten volgens bestek SW/OD/09/5872 belopen echter 187 782,93 euro. Het districtscollege stelt voor om 42 782,93,00 euro van het Kristus-Koningplein te herbestemmen naar de aanleg van het voetpad met parkeerplaatsen en rioleringswerken in de Lodewijk Andersonstraat. Juridische grond Binnengemeentelijke decentralisatie Met het gemeenteraadsbesluit van 20 maart 2000, jaarnummer 619, en bij collegebesluit van 16 maart 2000, jaarnummer 3984, werden de collegebesluit van 9 oktober 2002, jaarnummer 11543, en het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002, jaarnummer 2307, werden een aantal bevoegdheden van de districtsbesturen verder verfijnd. De districtsbesturen zijn bevoegd voor decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. De straten in kwestie zijn opgenomen in de lijst van de decentrale staten. Financiële gevolgen Aan de districtsraad wordt voorgesteld om 42 782,93,00 euro krediet op de buitengewone begroting 2010, code 2010 42095 731 60 00 1000 van het project Kristus-Koningplein gedeeltelijk te herbestemmen naar de aanleg van het voetpad met parkeerplaatsen en rioleringswerken in de Lodewijk Andersonstraat. Besluit Artikel 1 Het districtscollege stelt aan de districtsraad voor om 42 782,93 euro van het krediet voor het Kristus-Koningplein te herbestemmen voor de aanleg van het voetpad met parkeerplaatsen en rioleringswerken in de Lodewijk Andersonstraat. Artikel 2 Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
De prille toenadering tussen N-VA en PS heeft amper 24 uur standgehouden. Een bijzonder felle woordenstrijd tussen beide partijen heeft alle resterende hoop de kop ingedrukt. De federale regeringsonderhandelingen zijn nu echt wel zo goed als dood.
Bart De wever (N-VA)
"We zijn het moe. Het is genoeg geweest." De bom die de PS-top gisteravond rond halfzeven op de website van Le Soir deed ontploffen, trof doel. In ongewoon scherpe bewoordingen klaagde een anonieme partijbron de "onbetrouwbaarheid" van de N-VA aan. "We zijn het niet gewend om te onderhandelen met mensen die hun woord niet houden. Dat ze nu maar eens zeggen of ze ja dan nee een akkoord willen."
Het antwoord van N-VA was al even scherp van toon: "Het lijkt de N-VA nuttiger dat er nu eindelijk eens klare wijn wordt geschonken aan Franstalige kant: is men al dan niet bereid af te stappen van het zakgeldfederalisme en te evolueren naar een cultuur van financiële verantwoordelijkheid?"
Oorzaak van die plots oplaaiende oorlogstaal is de nogal assertieve manier waarop N-VA daags voordien de afspraken over de volgende fase in de onderhandelingen naar buiten had gebracht. Algauw na het zes uur durende onderhoud tussen de chefs Bart De Wever en Elio Di Rupo kwam van bij de Vlaams-nationalisten het bericht dat in vier weken tijd een akkoord over de nieuwe financieringswet gevonden moest worden en dat de financiering van Brussel daar volledig van afhankelijk gemaakt zou worden. Feitelijk was enkel afgesproken dat de herziening nog tijdens de regeringsvorming afgerond moest worden, samen met het akkoord over B-H-V en over de begroting van de komende jaren. De PS kon evenmin pruimen dat De Wever de indruk wekte dat Di Rupo enkel met hem een communautaire deal zou sluiten en niet met alle zeven partners en dat de vergadering van komende maandag als deadline werd gepresenteerd.
"De PS voelt zich vier keer bedrogen door de N-VA", zegt een bron aan De Morgen. "We zouden niet onderhandelen over de financieringswet. Er zou geld komen voor Brussel in ruil voor B-H-V. De Wever had toegezegd dat hij met de zes partijen aan tafel tot een akkoord wou komen, maar wij hebben moeten vaststellen dat dit niet klopt omdat hij achter de rug al met de liberalen aan het onderhandelen is. En nu vertelt hij weer een totaal ander verhaal aan de pers over de gemaakte afspraken. Wij denken nochtans dat hij intelligent genoeg is om het gemaakte akkoord te begrijpen."
Bij de N-VA voelt men zich niet aangesproken. "We hebben de PS meteen laten weten dat we de berichten in de pers fel zouden nuanceren", klinkt het ter verdediging. N-VA vermoedt dat de PS zo heftig reageert omdat cdH en Ecolo de druk aan Franstalige kant opvoeren.
Vervelend voor De Wever is wel dat ook bij de Vlaamse partners steeds luidere vragen gesteld worden bij de manoeuvres van de Vlaams-radicalen. En dat heeft dan weer te maken met de pogingen van N-VA om ook de beslissing in de Vlaamse regering over de Antwerpse Oosterweelverbinding aan de federale regeringsvorming te koppelen. Ook in dat dossier moet volgende week een beslissing vallen en sp.a en N-VA staan lijnrecht tegenover elkaar. CD&V staat inhoudelijk dichter bij N-VA maar is als de dood dat De Wever ook nog eens minister-president Kris Peeters zou destabiliseren. N-VA flirt steeds openlijker met de mogelijkheid om sp.a op alle niveaus in te ruilen voor Open Vld vandaar de koppeling met het federale niveau. N-VA-bronnen ontkennen zelfs niet dat de partij alles aan alles koppelt. "De dossiers van de federale regeringsvorming en de Oosterweelverbinding komen feitelijk samen. Dat valt toch niet te ontkennen?" (Bart Eeckhout en Tine Peeters)
De Vlaamse regering hakt waarschijnlijk op maandag 20 september de knoop door in het dossier van de Oosterweelverbinding. Dat melden verschillende kranten. Er ligt een nieuwe variant op tafel: een combinatie van brug en tunnels.
De oorspronkelijke deadline voor het dossier was 27 september, de dag dat minister-president Kris Peeters (CD&V) zijn septemberverklaring voorleest. Een privéreis van vicepremier Ingrid Lieten (sp.a) zorgt er echter voor dat de beslissing een week vroeger valt. Vandaag gaan de onderhandelingen de finale ronde in.
In die onderhandelingen ligt een nieuwe variant op tafel. Daarin blijft een deel van de Lange Wapper overeind, maar de brug zou niet meer over een woonwijk komen. Dat meldt de Gazet van Antwerpen.
De 'paperclip'-oplossing is een combinatie van brug en tunnels: de Lange Wapper komt alleen nog boven de Antwerpse dokken en gaat daarna over in een tunnelsleuf richting Sportpaleis. Deze nieuwe variant biedt een oplossing voor verschillende problemen. Het graven van tunnels onder de verouderde dokken is een hachelijke onderneming. Anderzijds maakt een tunnel tussen de dokken en de Antwerpse Ring het mogelijk om het viaduct aan het Sportpaleis neer te halen en de Ring te laten verzinken zonder hem te verbreden.
Daarnaast ligt de 'paperclip' op het BAM-tracé en is technisch haalbaar en betaalbaar. Ook de timing is redelijk, want de oplossing valt binnen de grenzen van het bestaande ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP). Of het paperclip-project ook past binnen de huidige bouwvergunning, wordt nog bestudeerd door juristen. Wel is een milieu-effectenrapport (MER) nodig, wat twee jaar vertraging oplevert, merkt de krant op.
Voor de financiering van het project wordt gedacht aan een volksobligatie, waarvoor de burger zou kunnen intekenen met de garantie van rendement.
Volgens voorzitter Wim Van Hees van het actiecomité Ademloos is de paperclip-versie 'een zeer onwaarschijnlijk verhaal'. Hij vermoedt dat het deel uitmaakt van de stellingnames in de aanloop naar een beslissing, en wijst naar N-VA voor het lanceren van de nieuwe piste.
'Wanneer een beslissing nadert, komen altijd dit soort dingen boven water', zegt Van Hees. 'Het is spinning van een of andere betrokken partij, vermoedelijk de N-VA. Ik geloof er niet veel van. Deze paperclip heeft ook geen politieke leefbaarheid.'
'Het is bovendien een variant op de Lange Wapper Light, die onaanvaardbaar is op het vlak van stadsontwikkeling en die opnieuw alle verkeer op de Antwerpse Ring houdt.'
Het actiecomité stRaten-generaal wenst vrijdagmorgen niet te reageren op het bericht. Ook Antwerps burgemeester Patrick Janssens wil geen commentaar kwijt.
Herbestemming kredieten Kristus-Koningplein/trap brug Veltwijcklaan
Stad Antwerpen beraadslaging/proces verbaal District Ekeren Kopie Districtscollege
Samenstelling: de heer Ronny Kruyniers, voorzitter;
de heren Koen Palinckx, Christophe Thomas, mevrouw Sabine Coene, districtsschepenen; de heer Dirk Platteau, districtssecretaris,
Verontschuldigd : Zitting van dinsdag 14 september 2010 bureaubesluit: 3754 van dinsdag 14 september 2010
Ekeren A-Punt 2 Openbaar Domein. Herbestemming kredieten Kristus-Koningplein. Goedkeuring. Wijziging beleidsrichtlijn (Jaarnummer 3754) Het districtscollege stelt aan de districtsraad voor om de kredieten voor het Kristus-Koningplein gedeeltelijk te herbestemmen. Agendapunt, districtscollege, gewone zitting, 27/05/2010, jaarnummer 2252; Agendapunt, districtsraad, open, 21/06/2010, jaarnummer 837
Feiten en context Begrotingswijziging 1 Het districtsbestuur voorzag op de buitengewone begroting 2010, een nominatief krediet op de code 2010 42095 731 60 00 1000 van 750 000,00 euro voor de heraanleg van het Kristus-Koningplein. Heraanleg Veltwijcklaan De heraanleg van het Kristus-Koningplein zal niet gegund worden in 2010. Waardoor 750 000,00 euro op de begroting niet gebruikt wordt. Het district kreeg een aantal klachten van burgers binnen over de slechte staat van een trap aan de brug van de Veltwijcklaan. Om hier snel op te kunnen inspelen wordt aan het districtscollege voorgesteld om 60 000,00 euro van het Kristus- Koningplein te herbestemmen naar de vernieuwing van de trappen aan de Veltwijcklaan. Juridische grond Binnengemeentelijke decentralisatie Met het gemeenteraadsbesluit van 20 maart 2000, jaarnummer 619, en bij collegebesluit van 16 maart 2000, jaarnummer 3984, werden de bevoegdheden van de districten bepaald. Met het collegebesluit van 9 oktober 2002, jaarnummer 11543, en het gemeenteraadsbesluit van 21 oktober 2002, jaarnummer 2307, werden een aantal bevoegdheden van de districtsbesturen verder verfijnd. De districtsbesturen zijn bevoegd voor decentraal publiek domein, groenvoorziening en openbare werken. De straten in kwestie zijn opgenomen in de lijst van de decentrale staten.
Financiële gevolgen Aan het districtscollege wordt voorgesteld om 60 000,00 euro krediet op de buitengewone begroting 2010, code 2010 42095 731 60 00 1000 van het project Kristus-Koningplein te herbestemmen naar het project Veltwijcklaan.
Besluit Artikel 1 Het districtscollege stelt aan de districtsraad voor om 60 000,00 euro van het krediet voor het Kristus-Koningplein te herbestemmen voor de vernieuwing van de trappen aan de Veltwijcklaan. Artikel 2 Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiële gevolgen.
Oosterweel: "Paperclip" is nieuwe variant met tunnel en brug
Bron : HLN
In de onderhandelingen over het BAM-tracé ligt een nieuwe variant op tafel. Daarin blijft een deel van de Lange Wapper overeind, maar de brug zou niet meer over een woonwijk komen. Dat schrijft Gazet van Antwerpen. De 'paperclip'-oplossing is een combinatie van brug en tunnels: de Lange Wapper komt alleen nog boven de Antwerpse dokken en gaat daarna over in een tunnelsleuf richting Sportpaleis.
Deze nieuwe variant biedt een oplossing voor verschillende problemen. Het graven van tunnels onder de verouderde dokken is een hachelijke onderneming. Anderzijds maakt een tunnel tussen de dokken en de Antwerpse Ring het mogelijk om het viaduct aan het Sportpaleis neer te halen en de Ring te laten verzinken zonder hem te verbreden.
"Haalbaar en betaalbaar" Daarnaast ligt de "paperclip" op het BAM-tracé en is technisch haalbaar en betaalbaar. Ook de timing is redelijk, want de oplossing valt binnen de grenzen van het bestaande ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP). Of het paperclip-project ook past binnen de huidige bouwvergunning, wordt nog bestudeerd door juristen. Wel is een milieu-effectenrapport (MER) nodig, wat twee jaar vertraging oplevert, merkt de krant op.
Voor de financiering van het project wordt gedacht aan een volksobligatie, waarvoor de burger zou kunnen intekenen met de garantie van rendement. (belga/mvl) 17/09/10 07u05
* woensdag 15 september 2010 * Bron : Nieuwsblad * Auteur: (env)
* De vzw Klina (eigenaar) kreeg alleen een sloopvergunning voor de aanpalende gebouwen, het kasteel zelf mag niet worden afgebroken. env
EKEREN - Het Hof van Delft op de 'Sint-Lucassite' mag niet gesloopt worden. Districtsschepen van Cultuur Koen Palinckx (CD&V) roept de eigenaar op om het niet te laten verkommeren. De voormalige Sint-Lucaskliniek is eigendom van de vzw Klina. In de gebouwen waren tot voor kort een asielcentrum en het vredegerecht van Ekeren ondergebracht. Klina heeft de huurcontracten niet meer verlengd met de bedoeling de gebouwen te slopen en in de plaats ervan een zorgpark met onder meer serviceflats te ontwikkelen. De vzw kreeg ondertussen een sloopvergunning, maar alleen voor de nevengebouwen. Het kasteel zelf moet blijven bestaan.Het Ekerse districtsbestuur is tevreden dat het kasteel niet mag worden afgebroken. Districtsschepen van Cultuur en Erfgoed Koen Palinckx (CD&V) roept de vzw Klina wel op om het gebouw niet te laten verkommeren. 'Dat het kasteel niet mag worden gesloopt, betekent nog niet dat het gered is. Het is niet beschermd als monument. Het kasteel staat ondertussen volledig leeg en er staan tal van ramen open waardoor weer en wind vrij spel krijgen. Als er geen maatregelen genomen worden, dreigt het kasteel een kankerplek in de wijk te worden.'
Begrip
'Ik kan begrip opbrengen voor de verzuchting van het district. De beslissing van overheidswege moeten we nu intern verder bespreken. We kunnen vandaag nog geen standpunt innemen', stelt Herman Roelants, algemeen directeur van Klina. Het Hof van Delft dateert uit 1903 en is destijds gebouwd in de neo-Vlaamse renaissancestijl door de bekende provinciaal architect Leonard Blomme.
De groene gordel gelegen tussen het centrum van Merksem en de E19 wordt omgevormd tot een nieuw park, het Laaglandpark. Dit gebied, beter gekend als de groene banaan, heeft een openheid die eigen is aan de vroegere polderlandschappen. Het omvat het fort van Merksem en de gemeentelijke begraafplaats. Het is een gebied waar diverse jeugdverenigingen, volktuinders, sportclubs en culturele verenigingen actief zijn.
Ambitie voor het park
De stad wil deze groene gordel omvormen tot een natuurgebied met diverse recreatieve mogelijkheden. Het park verbindt de groene gebieden ten zuiden en ten noorden van Merksem. Zo kan u in de toekomst van Ekeren, Schoten of Brasschaat tot in Park Spoor Noord wandelen of fietsen. Het wordt een open park waar je kan spelen, wandelen, sporten of gewoon kan genieten van de natuur.
Vandaag werkt de stad samen met een ontwerpbureau een visie uit voor het Laaglandpark. De ambitie is om het groenproject, dat het Laaglandpark op de kaart van Antwerpen zal zetten, uit te voeren vóór eind 2012.
Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen
Het Laaglandpark is een deel van het Noorderpark zoals opgenomen in het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen. Dit park vormt samen met het Schijnvalleipark, het Zuidpark, het Scheldepark en het Havenpark de gewenste groenstructuur voor de stad Antwerpen. Het vormt de “zachte ruggengraat” uit het structuurplan.
Deze groene gordel past binnen de realisatie van een grootschalige groenstructuur voor de hele stad. De uitbouw is opgenomen in het bestuursakkoord van de stad Antwerpen met het oog op het creëren van een aantrekkelijke, aangename en leefbare stad voor bewoners, bezoekers en gebruikers.
Milieugroep bezet bos dat moet wijken voor Lange Wapperbrug
maandag 13 september 2010 Bron : Nieuwsblad Auteur: Wouter Rombouts
Antwerpen Oosterweel.ANTWERPEN - Sinds vrijdagnacht bezetten een tiental milieuactivisten het Noordkasteelbos. Dat bos moet mogelijk wijken voor de Lange Wapper. Sinds vrijdagnacht wordt het bos aan de Scheldebocht in Antwerpen bezet. Een tiental milieuactivisten heeft onder de naam groeNoord boomhutjes gemaakt om zich in vast te ketenen. Met deze actie verzetten ze zich tegen ieder Oosterweelplan waarvoor het natuurgebied Noordkasteel moet verdwijnen.
'We spreken ons niet uit voor een bepaald plan', zegt Tom (30), woordvoerder van groeNoord. 'Wel vinden we dat ecologische argumenten terug onderwerp van het debat moeten worden. Nu gaat het in het Oosterweeldossier vooral over de kosten, de haalbaarheid en de duur van de werken. De natuur wordt helemaal uit het oog verloren.'
Niet alleen het Noordkasteelbos dreigt gekapt te worden als de Lange Wapper er komt. Ook andere bossen zoals het Sint-Annabos, het Vlietbos en het Zand moeten mogelijk wijken voor de Lange Wapper. 'We komen op voor alle park- en natuurgebieden die door de huidige Oosterweelplannen bedreigd worden', zegt Tom. 'Zelfs een deel van het parkbos Rivierenhof zou verdwijnen voor de verbreding van de ring, een plan dat onlosmakelijk samenhangt met een Oosterweeltracé.'
De bezetters blijven al zeker tot 27 september in het Noordkasteelbos. 'Dan neemt de Vlaamse regering een beslissing in het dossier', gaat de woordvoerder verder. 'Afhankelijk van die keuze nemen wij de beslissing om het bos langere tijd te bezetten of om de actie te beëindigen.'
De bezetters lijken dus nog vele slapeloze nachten tegemoet te gaan. De boomhutjes zijn namelijk maar ressorts aan een touw met een plastieken zeil erover. 'Toch valt het best mee om er te slapen', zegt een van de bezetters. 'Bekijk het als een kinderwiegje. Je wordt lekker in slaap gebengeld.'
Voedsel is ook een vast onderdeel van elke vergadering die de activisten elke dag houden. 'Voorlopig eten we vooral boterhammen. Maar als we hier ons wat beter hebben georganiseerd, zullen we zeker wat lekkers kunnen klaarmaken.'
Tom hoopt dat de bezetting op veel sympathie kan rekenen van de bevolking. 'Iedereen mag zich bij ons aansluiten', zegt hij. 'Ook als mensen wat eten willen brengen of gewoon een babbeltje willen slaan, mogen ze ons gerust eens een bezoekje brengen.'
LILLO - Eind september wordt de Lillobrug enkele weken buiten dienst gesteld om herstellingen uit te voeren. Fietsers moeten dan omrijden via de Noordlandburg in Zandvliet. De juiste data worden meegedeeld via de website van het Havenbedrijf: www.havenvanantwerpen.be.