Waasland, 20 September 2010 /EZPress/ -
De Vlaamse Minister President Kris Peeters zal op 27 september, tijdens de Septemberverklaring in het Vlaams Parlement, de uitkomst van het Oosterweeltracé aankondigen. Het dossier over een brug, tunnel en nu ook paperclip, dreigt een crisis uit te lokken in het Vlaams Parlement op het moment dat de Federale Regeringsvorming compleet dreigt mis te lopen door permanente ruzies over het dossier BHV en de financieringswet.
De Wase Economische en Ecologische Belangen (W-eb) vreest dat de uitkomst zowiezo de Vlaamse Economie ernstige schade zal toebrengen. Brug, tunnel of nu ook paperclip, zal ten vroegste tegen 2017 een onzekere uitkomst bieden. Intussen pleit de actiegroep uit het Waasland voor een ernstig proefproject met een tolvrije Liefkenshoektunnel. Tegen 2013 wil Rijkwaterstaat klaar zijn met de aansluitingen van de A4 met de A12, waarbij het transportverkeer meer via het Noorden, Antwerpen zal bereiken. Sealand Port spreekt in dit dossier dan ook terecht over de LiefkensZOEKtunnel, aldus W-eb. Via www.Liefkenshoektolvrij.be verzamelden zij nu al meer dan 3000 handtekeningen voor hun proefproject.
Paul Schietekat : "Wij ondervinden dat beroepsfederaties uit de transportsector opnieuw signalen beginnen geven met betrekking tot dit politieke prestigeproject. VAB sprak zich onlangs uit over een gelijkaardig proefproject, zij het dan gespreid over een langere periode en enkel via de spits. Voor ons is dit voorstel helaas praktisch bijna onverkoopbaar, omwille van de logistieke organisatie. We verwachten dan ook dat Febetra, SAV, Febiac en andere organisaties zich de komende dagen zullen laten horen. Er zijn zelfs signalen bij ons toegekomen van vakbonden uit de Haven die beginnen beseffen dat de werkgelegenheid zwaar zal lijden onder de uitgestelde projecten. De economische schade is tenslotte veel groter dan de inkomsten uit tolheffing. Dat begint de burger duidelijk te beseffen. Het Vlaams Verkeerscentrum gaf ons zelfs gelijk en vind ons voorstel goed onderbouwd."
W-eb maakt zich vooral sterk dat veel politici en studiebureaus geen notie hebben over de werkelijke problemen van de verkeersknoop in Antwerpen. Zo verwijst iedereen naar de noodzaak om een 3de Scheldekruising te creëren, terwijl W-eb wijst op het bestaan van de huidige 3 Scheldekruisingen : de Kennedytunnel, de Waaslandtunnel en de Liefkenshoektunnel. Het ontstaan van files heeft niets te maken met de Antwerpenaars zelf maar met de gebruikers van ons netwerk die rond of nu nog door Antwerpen willen geraken, stelt W-eb. Het zogenaamde transitverkeer kent weinig of geen alternatieven dan via een gedeeltelijke kleine ring de Stad te doorkruisen, met alle gevolgen vandien.
Schietekat : "Het wordt tijd dat we het dogma omtrent een 3de Scheldekruising nu eindelijk eens opheffen en het publiek debat openen door de Waaslandtunnel niet langer in de doofpot te steken. Deze sluipweg is razend populair bij mensen die de Liefkenshoektunnel willen omzeilen omwille van de tolheffing. Momenteel richten de voorgestelde plannen zich toe op het creëren van een immense asfaltwoestijn op de R1 en in het Waasland. 18 rijstroken op de ring en ruim 100km extra rijstroken in het Waasland kan tellen. Ons voorstel voor een ernstig proefproject is daarom nuttig. Ik maak mij sterk dat wij met onze Spitsbroeders vasthouden aan onze standpunten, in tegenstelling met o.m. Straten Generaal, die voor de zoveelste maal hun voorstel aanpassen. De studie van de KUL, die onze standpunten tegemoet kwam, is dan weer deskundig door de Vlaamse Regering onder de mat geschoven."
Paul Schietekat betreurt het gebrek aan media-aandacht rond het gegeven van de Liefkenshoektunnel. Hij vreest dat de inkomsten uit de tolheffing een belangrijke bijdrage moet garanderen in de PPS constructie van de Oosterweelverbinding. Momenteel krijgt de actiegroep veel commentaar over de kostprijs van het proefproject. Schietekat wijst er echter op dat de meest goedkope oplossing van de Oosterweel overeen komt met 30 jaar gratis vrachtverkeer door de Liefkenshoektunnel. Een ernstig en succesvol proefproject van minimum 1 maand zou de realisatie van een Oosterweelverbinding kunnen hypothekeren, aldus Schietekat. Mogelijks kan de stilzwijgende verlenging van de sale en lease back overeenkomst met Amerikaanse banken voor een periode tot 2037 wel aanzetten tot nadenken over deze theorie. De komende septemberverklaring zal in ieder geval weer veel politiek stof doen opwaaien.
//einde bericht
Bron: Nunno
|