Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
14-09-2010
1 september : een nieuw begin?
1 september. De nieuwe uitleenregeling van de Antwerpse bibliotheken is van start gegaan.
Het retributiereglement werd vereenvoudigd. Alles gratis, geen beperking in aantallen per drager (boek, CD, DVD,...) enkel een verhoogd lidgeld.
Dit maakt het voor de baliemensen in de bibliotheek veel gemakkelijker. Zij dienen enkel rekening te houden met het totaal maximum te ontlenen dragers en geen leengelden meer te ontvangen. Maximaal 3 weken ontleentermijn en geen verlenging mogelijk.
Geen kasverschillen, geen discussies met klanten omtrent "onduidelijke" tarieven.
Deze argumentatie is, in synthese, de basis van het nieuwe reglement zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van 25 mei 2010.
Dat hierover niet goed werd nagedacht door de achtbare leden van de gemeenteraad is duidelijk.
Geldverrichtingen.
Stel, U als volwassene ontleent 30 stuks en U brengt deze 5 dagen te laat binnen (= langer dan 3 weken) dan dient U 30 Euro te betalen. Deze retributie moet betaald worden, wat een geldverrichting is. Discussies over betalingen blijven dus van tel.
Men verwacht zelfs dat op jaarbasis evenveel zal ontvangen worden voor zulke bedragen als momenteel voor boetes. Het aantal geldverrichtingen aan de balie zal dus zeker niet afnemen.
Wordt de bib een videotheek?
Het nieuwe reglement is een duidelijk voordeel voor de leners van muziek- en beeldmateriaal. Gebruikers die enkel boeken of strips ontlenen hebben geen enkel voordeel bij de nieuwe regeling. Gebruikers van de wijkbibliotheken met een zeer beperkt aanbod aan beelddragers betalen enkel meer. Daarenboven is de kans groot dat zij zich tot andere bibliotheken dienen te wenden om tijdig hun ontleende materialen terug te brengen.
De aangehaalde motivatie, namelijk dat boeken (die tot 1 september gratis voor 4 weken konden geleend worden én nog eens konden verlengd worden met 4 weken) duurder zijn in aankoop dan beeld en muziekdragers, doet niets ter zake. Voor vele gebruikers is dat immers de reden dat zij naar de bibliotheek gaan.
Door de nieuwe regeling wordt het juist zeer interessant om beeld- en muziekdragers te ontlenen. Dit terwijl lezen dient ondersteund te worden door de bib.
Wat met de vakantieregeling?
Over de bestaande vakantieregeling, waarbij in de maanden juli en augustus een verlenging van de ontleenperiode wordt toegestaan, wordt in de nieuwe regeling geen woord vermeld. Wat zijn hier de plannen?
Aanbod gewaarborgd?
Stel, iemand ontleent 30 DVD's of strips in éénmaal. Of een gezin ontleent het maximale aantal DVD's of strips. Dan wordt de bib plots van een groot deel van haar aanbod "beroofd" voor andere gebruikers. Kan een bib het aanbod waarborgen voor alle gebruikers nu er geen "rem" meer staat op het soort van ontleende drager (boek, DVD, CD, strip,...). Het aantal van 30 stuks (voor volwassenen) maakt hierin immers geen onderscheid meer.
OPROEP
Over deze zaken schrijven, spreken, zagen... heeft geen enkel effect.
Daarom stel ik voor om de nieuwe regels strikt toe te passen doch beperkt tot één bibliotheek.
Wie voelt zich geroepen om mee een BIB-Jacking te organiseren?
Op één afgesproken dag gaan we dan in de gekozen BIB elk afz?nderlijk het maximaal gereglementeerd aantal werken ontlenen. Tien volwassenen kunnen zo 300 dragers meenemen, 20 volwassenen ... enz.
Indien we deze actie (misschien enkele malen?) doen wordt het effect van deze nieuwe regels zeer duidelijk gemaakt.
Om dan minstens terug te kunnen gaan naar de toestand van voor 1 september...
DOEL VAN DE OPROEP
1. Niet meer en niet minder dan wat er in het werkdocument van Locus en Bibnet "7 Uitdagingen voor de lokale bib" van 11/06/2009 werd geschreven.
Wat is LOCUS?
Vanaf 1 januari 2009 is LOCUS het steunpunt voor bibliotheken, cultuur- en gemeenschapscentra en lokaal cultuurbeleid in Vlaanderen. Vlaams cultuurminister Bert Anciaux nam het initiatief voor dit nieuwe steunpunt dat de krachten van VCOB, het vroegere steunpunt voor bibliotheken, en Cultuur Lokaal, vroeger steunpunt voor lokaal cultuurbeleid en cultuur- en gemeenschapscentra, bundelt.
LOCUS ondersteunt de gemeenten bij de uitbouw van een integraal en kwaliteitsvol cultuurbeleid en bij de opmaak en de uitvoering van een gemeentelijk cultuurbeleidsplan. Het steunpunt is een autonome organisatie en werkt in het kader van een beheersovereenkomst met de Vlaamse regering.
Bibnet is een projectorganisatie van de Vlaamse Overheid. Met Bibnet wil de Vlaamse Overheid er voor zorgen dat bibliotheken ook in een digitale omgeving een meerwaarde kunnen betekenen voor hun publiek. De Vlaamse Overheid neemt met dit initiatief rechtstreeks de verantwoordelijkheid op, voor de positionering van de Vlaamse openbare bibliotheken in de digitale wereld.
2 punten uit dit veelzijdig document :
Zonder klanten geen bib!
In elke omgeving geldt steeds weer dat een organisatie haar bestaansrecht ontleent aan haar klanten. In een tijd van hyperconcurrentie, ook in de domeinen waar de bibliotheken actief zijn, kan de bib beter alles inzetten op het werven en het behouden van klanten of gebruikers. Dit betekent niet dat ze moet vervallen in een gehaaid graaien naar leden, maar wel dat ze zich moeten focussen op haar unieke troeven. Indicatoren als het 'aantal gebruikers' en 'het aantal ontleningen' zullen niet langer volstaan als belangrijkste succesparameters: ook klantenloyaliteit en klantenbehoud worden belangrijke criteria.
Een bibliotheekgebouw is fysiek nabij
De fysieke nabijheid van de bibliotheek is één van haar strategische troeven. De aanwezigheid in deelgemeenten en wijken is een van de belangrijke redenen waarom de drempel om een bibliotheek binnen te gaan, relatief laag is in vergelijking met die van andere culturele organisaties.
De fysieke spreiding versterkt haar lokale legitimering. In kleine plattelandsdorpen, maar ook in sommige stedelijke buurten, is de bib vaak een van de weinige publieke voorzieningen die nog overblijft. Dit verklaart de gehechtheid van de inwoners aan de bib. Discussies over filialen en uitleenposten zijn daarom nooit louter een verhaal van economische haalbaarheid. De maatschappelijke legitimering van bibliotheken kan vergroot worden door een koppeling te maken tussen de bibliotheekinfrastructuur en andere vormen van publieke dienstverlening.
2. Tevens een uitvoering van de werkelijke bedoeling van Artikel 2, 5° van het decreet op het lokale cultuurbeleid waarin een openbare bibliotheek wordt omschreven als "een basisvoorziening waar elke burger terecht kan met zijn vragen over kennis, cultuur, informatie en ontspanning. Ze bemiddelt actief bij het beantwoorden van deze vragen. De openbare bibliotheek is actief inzake cultuurspreiding en cultuurparticipatie; ze werkt in een geest van objectiviteit en vrij van levensbeschouwelijke, politieke en commerciële invloeden"
Gisterenavond omstreeks 21.00 uur werden 3 geparkeerde voertuigen zwaar beschadigd in de August Scheyvaertslaan.
Het aanrijdende voertuig was totaal verlies. Twee van de aangereden voertuigen waren het eigendom van bewoners van de straat zelf. Eén van de aangereden voertuigen betrof een nieuw voertuig ter vervanging van een wagen die verleden jaar onder vergelijkbare omstandigheden op dezelfde plaats zwaar beschadigd werd.
Sinds de heraanleg van de straat werden er al meerdere schades aan geparkeerde voertuigen vastgesteld. De heraangelegde straat nodigt uit tot snel rijden. Dit wordt beaamd door de buurtbewoners.
Tot op heden zijn er nog geen slachtoffers gevallen. Doch de vele jonge gezinnen met kinderen vragen zich af of er niet dringend iets kan ondernomen worden om de snelheid in de straat te beperken. Een verkeersdrempel aan de Veltwijcklaan zou al kunnen helpen.
Bij de hoorzittingen voor de heraanleg van de straat werd reeds geopperd dat de geplande heraanleg zou uitnodigen tot sneller rijden. Ook het verdwijnen van het fietspad én de nieuwe parkeerregeling werden toen reeds in vraag gesteld.
De buurtbewoners hopen dat er niet gewacht wordt tot er slachtoffers vallen.
Van vrijdag 17 tot en met zondag 26 september vinden in Ekeren de Septemberfeesten plaats. Feestvierders kunnen dan op verschillende plaatsen deelnemen aan allerlei evenementen en kermisactiviteiten. Daarnaast is er op zaterdag 18 september de sportmarkt in het Ekerse Veltwijckpark en kunnen sportievelingen hun beste beentje voorzetten tijdens de derde editie van de Kom op tegen Kankerloop in het Ekerse centrum.
Sportmarkt tijdens septemberfeesten
In het kader van Bloso's ‘Week van de Sportclub' vindt op zaterdag 18 september in het Ekerse Veltwijckpark een grote sportmarkt plaats. 23 clubs zorgen tussen 13 en 17 uur voor gratis demonstraties, initiaties en infostands in hun sportdiscipline.
De clubs bieden een gevarieerd programma met onder andere 'gekke fietsen' rijden, boogschieten, korfballen, hoogspringen, een balletje slaan tegen tafeltennisrobots, voetballen op een pannafield (dé nieuwe straatvoetbaltrend) en een demonstratietraining van Germinal Beerschot en van de wereldkampioenen handboogschieten. Kinderen kunnen zich ondertussen uitleven op een springkasteel of kunnen een bezoekje brengen aan de grimeur. De opbrengsten gaan rechtstreeks naar Kom op tegen Kanker.
De deelnemende clubs zijn Germinal Beerschot, VK Kwadraat en KSK Donk (voetbal), AC Break (atletiek), Ridderlijke Sint Jorisgilde (kruisboogschieten), Ekerse Korfbalclub (korfbal), TC De Sigaar (tennis), Estetika, Deugd en Moed Ekeren en Turnkring Antverpia (turnen), JJC Zanshin en Baekma (vechtsport), WTC Healthcity Internationaal (wielrennen), Volmar (volleybal), Drij Akers Ekeren en Linka (boogschieten), MZVA (zwemmen), TTC Nodo en TTC Leugenberg (tafeltennis), Telstar VC (vissen), Jespo (jeugdsport), De Rode Sjoelers (sjoelen) en de Ekerse Freaken (kegelen).
Kom op tegen Kankerloop in Ekeren
Op zaterdag 18 september 2010 organiseert AC Break in samenwerking met de lokale sportraad de derde editie van de Kom op tegen Kankerloop in het centrum van Ekeren.
Deelnemers hebben opnieuw de keuze uit een parcours van 5 of 10 kilometer. Kinderen kunnen om 18.40 uur gratis deelnemen aan een kinderloop over 600 meter. Het startschot voor de echte stratenloop wordt om 19 uur gegeven, aan Electro Gielens in de Kloosterstraat 19 .
Deelnemen kost zes euro. Het verzamelde bedrag wordt geschonken aan Kom op tegen Kanker. Na aankomst krijgen de sporters een Kom op tegen Kanker-azalea mee naar huis. Inschrijven kan op de website www.komoptegenkankerloop.be of op zaterdag 18 september, tot 17 uur op de sportmarkt in het Veltwijckpark bij de stand van AC Break en na 17 uur bij Electro Gielens in de Kloosterstraat.
Plantjesverkoop voor Kom op tegen Kanker
Op vrijdag 17 september verkoopt de kegelvereniging Ekerse Freaken azalea's voor Kom op tegen Kanker op de parking van supermarkt Delhaize aan de Kapelsesteenweg.
Programma Septemberfeesten 2010
Tijdens de Septemberfeesten vinden er allerlei evenementen plaats in Ekeren, van een kaartwedstrijd tot kruisboogschieten en van een ballonwedstrijd tot een Afrekeningsfuif van Studio Brussel. Hieronder volgt een overzicht.
Vrijdag 17 september
14 uur - kaartwedstrijd voor senioren, dienstencentrum Hagelkruis
20 uur - tempohappening 2010, domein Muisbroek
zaterdag 18 september
13 tot 17 uur - sportmarkt, voetbalveld aan Veltwijcklaan
13 tot 18 uur - kruisboogschieten, Veltwijckpark
14 tot 18 uur - Vlaamse volksspelen, Veltwijckpark
14 tot 18 uur - ballonwedstrijd, Veltwijckpark
21 uur - Afrekeningsfuif van Studio Brussel, domein Muisbroek
# donderdag 09 september 2010 # Bron Nieuwsblad # Auteur: (wro
ANTWERPEN - Sinds september kunnen scholen in de wijk Zurenborg nergens meer terecht om boeken te lenen. De wijkbibliotheek sluit de deuren. De basisscholen van de wijk Zurenborg zijn verontrust. De wijkbibliotheek aan de Door Verstraeteplaats sluit binnenkort de deuren. 'Dat is heel erg', zegt Carla Broeks, directrice van basisschool De Brug. 'Onze school gaat al meer dan twintig jaar naar deze wijkbibliotheek. Als de bibliotheek verdwijnt, verliest de wijk een stukje van haar ziel.'
Basisschool De Brug heeft ook zelf een bibliotheek ingericht. 'Die wordt uitgebaat door ouders, op vrijwillige basis. De kinderen lenen er tot het derde leerjaar hun boeken. Zo leren ze de werking van een bibliotheek kennen. Die kennis kunnen ze dan toepassen wanneer ze vanaf het vierde leerjaar naar de wijkbibliotheek gaan. Dat alles dreigt nu als een kaartenhuisje in elkaar te vallen.'
Volgens Marleen De Donder, directeur van de Antwerpse Openbare Bibliotheken, past de sluiting in de besparingsronde die de stad voert. 'De wijkbibliotheek van Zurenborg had minder dan tweehonderd gebruikers en is verouderd. Dat is niet meer rendabel. Daarom zoeken we nu naar alternatieven. De scholen in de wijk zullen vanaf oktober bediend worden met boekenpaketten en een bibliobus.'
Acties
Toch vindt Koen Dedapper, directeur van basisschool De Dageraad, een bibliobus maar een zwak afkooksel van een wijkbibliotheek. Hij sluit niet uit dat de basisscholen acties zullen ondernemen tegen de sluiting. Wijkbibliotheek Zurenborg zal overigens niet de enige wijkbibliotheek zijn die uit besparingsoverwegingen de deuren moet sluiten.
* vrijdag 10 september 2010 * Bron : Nieuwsblad * Auteur: (env)
EKEREN - De komende maanden worden in de Sint-Lambertuskerk verschillende werkzaamheden uitgevoerd. Alle buitendeuren zullen hersteld worden en onderaan in de kerktoren komen drie toiletten, waarvan een voor mindervaliden. De kerk krijgt daarnaast een tweede water- en rioleringsaansluiting. Ondertussen is men al begonnen met het schilderen van het traliewerk rond de kerk. ‘Er zijn zes aannemers betrokken bij het project. Vooral het plaatsen van de water- en rioleringsaansluiting zal geen sinecure zijn. De kertorenmuren hebben onderaan immers een dikte van 1,40meter', stelt Bert Van den Bossche van de parochiefederatie.
Belga) In een reactie op de maatschappelijke kosten-batenanalyse die zowel voor het Meccano-tracé als voor de Oosterweelverbinding negatieve cijfers oplevert, oppert de Antwerpse bedrijfsleider Christian Leysen namens het Forum 2020 dat het aantal geplande rijstroken misschien kritisch onder de loep moet worden gehouden.
"Je moet de baten voor zo'n infrastructuurproject omhoog krijgen - met bijvoorbeeld een nog betere sturing van het verkeer - maar ook de kosten omlaag. Dat kan door de basisparameters kritisch te evalueren. Op sommige trajecten is er een reserve van capaciteit. De vraag stelt zich of je de kosten niet kan drukken door 2 x 2 rijstroken aan te leggen in plaats van overal 2 x 3. Bij een tunnel daalt de kost zo met de helft", legt Ahlers-topman Leysen uit. Leysen reageerde daarmee op de vergelijkende studie van Transport & Mobility Leuven (TML), dat op vraag van het Forum 2020 beide tracés naast elkaar legde. Op basis daarvan doet het Forum 2020 vijf aanbevelingen. Verkeerssturing blijft daarbij de eerste prioriteit. "Dat kan ook zonder veel technologie", zei Leysen, bijvoorbeeld met eenvoudige verkeersborden. "Als je daarin 100 of 200 miljoen investeert, verdien je die automatisch terug", luidde het. Daarnaast beklemtoonde hij dat de vergelijking aangeeft dat een duurzame oplossing buiten de stadskern moet worden gezocht en dat financiering goedkoper kan zonder publiek-private samenwerking. De bedrijfstopman suggereerde geld te lenen bij de bevolking: "In plaats van de banken rijk te maken, kan je de burger dan wat meer op zijn spaarboekje geven". (LEE)
(Belga) "Het Meccanotracé is superieur aan het BAM-tracé", concludeert onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven, maar de prioritaire oplossing voor de Antwerpse ring is verkeerssturing. Dat schrijft Knack woensdag, nadat het weekblad al een deel van het onderzoek kon inzien. De resultaten worden donderdag bekendgemaakt.
Volgens TML, een joint venture tussen de KU Leuven en het Nederlandse TNO, is "Meccano met trajectsturing" - een dynamische tolheffing - een betere oplossing dan het BAM-tracé om de Antwerpse ring te ontlasten. Het Meccanotracé van Forum 2020 beschrijft een grote ring rond Antwerpen met drie nieuwe verbindingen die het doorgaande verkeer weghouden uit de stad. "Onze modelberekeningen tonen dat de west-, oost- en noordtangent een sterke aantrekkingskracht hebben", zegt Griet De Ceuster van TML. Meccano zal de Kennedytunnel met 44 procent ontlasten, tegenover 36 procent voor het BAM-tracé, trekt ook elders meer verkeer van de ring weg en vraagt geen verbreding van de ring. TML beoordeelt Meccano superieur aan het BAM-tracé, maar plaatst ook kanttekeningen. Zo blijkt dat beide tracés verre van rendabel zijn. Voor het BAM-tracé ligt de verhouding op 5,39 tegen 1: elke 5,39 euro die wordt geïnvesteerd brengt dus amper 1 euro op. In de baten zitten onder andere minder fileleed en minder fijn stof. Voor Meccano ligt de kosten-batenverhouding op 3,36 tegen 1. "Men moet zich afvragen of deze miljardeninvestering haar geld wel waard is", aldus De Ceuster. "Tolheffing op doorgaand verkeer verzacht namelijk het fileleed rond Antwerpen al flink." (LEE)
* vrijdag 10 september 2010 * Bron : Nieuwsblad * Auteur: (ena)
ANTWERPEN - De hevige stortbui die woensdagavond laat over Antwerpen raasde, heeft lelijk huisgehouden in Ekeren, Merksem en Deurne. Daar kreeg de brandweer tientallen oproepen binnen vanwege wateroverlast. In het merendeel van de gevallen ging het om ondergelopen kelders en straten die blank stonden. Vooral in de omgeving van de Baron Leroystraat en de Ter Rivierenlaan moesten de hulpdiensten alle zeilen bijzetten om de getroffen kelders leeg te pompen. Een officier van de brandweer coördineerde daar de werkzaamheden en ook de politie hield een oogje in het zeil.
De Vlaming ziet nieuwe infrastructuur niet meteen als een oplossing voor het fileprobleem. dat blijkt uit de mobiliteitsenquête die woensdag in Knack verschijnt.
De Vlaamse regering zal binnenkort de dure knoop van de Antwerpse Oosterweelverbinding moeten doorhakken. Uit een mobiliteitsenquête van autoconstructeur Peugeot, die woensdag in Knack verschijnt, blijkt alvast dat de Vlaming nieuwe infrastructuur niet meteen als een oplossing ziet voor het fileprobleem. Bijna de helft van de Vlamingen ziet wel beterschap door beter openbaar vervoer.
De Vlaming staat veel in de file - 5 procent dagelijks, 12 procent regelmatig - en blijft daar staan omdat autorijden hoe dan ook sneller is, en omdat hij met het openbaar vervoer vaak niet op het werk raakt. Het meest gegeven antwoord op de vraag naar een oplossing voor het fileprobleem is dan ook beter openbaar vervoer (ruim 45 procent). Een kwart van de Vlamingen gelooft ook in gratis openbaar vervoer.
Gratis
Roger Kesteloot van De Lijn noemt dat ‘niet zo denkbeeldig. De Lijn krijgt momenteel een dotatie van 800 miljoen euro. Die dekt alles wat de reizigers niet betalen. De buskaartjes zelf leveren ongeveer 140 miljoen op. Als de overheid dat bedrag bijkomend zou voorzien, is gratis busvervoer een feit. Onoverkomelijk is die som niet, het is dus een politieke keuze om busvervoer al dan niet gratis te maken.' Het dagelijkse aanschuiven in de wagen zorgt ook voor aardig wat ergernis. 17,2 procent ergert zich mateloos en 35 procent ergert zich veel aan de files. Dat verontrust minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) naar eigen zeggen nog meer dan het hoge aantal filerijders. ‘Als dat geen motor is, om onze mobiliteit te herbekijken, dan weet ik het niet meer', aldus Crevits.
Crevits is niet zo gewonnen voor gratis openbaar vervoer. ‘Dat gratis openbaar vervoer voor meer reizigers zorgt, is een illusie', zegt ze. ‘In het buitenland is het openbaar vervoer vaak fors duurder, en toch wordt er meer gebruik van gemaakt. De verklaring ligt in een betere dienstverlening, in veiliger en properder stations, in aansluitingen die beter op elkaar zijn afgestemd. Daar moet je op inzetten. Als we daar 140 miljoen voor zouden kunnen gebruiken, win je meer reizigers dan wanneer je het huidige aanbod gratis maakt. Nu, we kunnen wel theoretiseren over wat we met extra geld zouden kunnen doen, maar de realiteit is dat er momenteel gesaneerd moet worden.'
(Belga) Als de Oosterweelverbinding wordt aangelegd volgens het BAM-tracé blijven er - ongeacht brug of tunnels - meer files op de Antwerpse Ring dan bij het Meccano-tracé dat meer verkeer weghoudt van de stad. Dat concludeert het onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven (TML) na vergelijking van beide tracés.
"De Oosterweelverbinding leidt met meer rijstroken (met 4 extra rijstroken voor de Ring, nvdr.) tot meer file dan het Meccano-tracé met minder rijstroken", stelt directeur Griet De Ceuster van TML. Bovendien is vooral de stedelijke ringweg sterk verzadigd: "Het transitverkeer gaat vlot door de stad, maar de Antwerpenaar zal in de file staan". De Ceuster concludeert dat de Oosterweelverbinding "niet per se de beste oplossing is" en dat het Meccano-tracé "al in de goede richting gaat". Bij beide scenario's daalt het verkeer in de Kennedytunnel (respektievelijk met 36 en 44 pct), rijdt nog minder verkeer door de Liefkenshoektunnel en blijft Borgerhout het drukste punt (met respektievelijk 18.780 of 14.930 wagens op het vergeleken spitsuur). Uit de kosten-batenanalyse blijkt voorts dat de samenleving de komende dertig jaar 2,3 miljard euro moet neertellen voor het Meccanotracé en 3,2 miljard euro voor het Oosterweeltracé. De belangrijkste winst voor beide is (reis)tijd. De Oosterweelverbinding levert ook meer op aan milieu- en ongevalsbaten, maar volgens de Ceuster is dat onder meer door de grotere afstand die het verkeer aflegt en omdat de Ring verkeer zal aanzuigen dat nu hinder veroorzaakt op kleinere wegen. (LEE)
ANTWERPEN - 'Over tien jaar ligt er geen Lange Wapper, maar een versie van het Meccanotracé.' Manu Claeys van de actiegroep Straten-Generaal houdt zich niet bezig met de vraag of een brug of een tunnel beter is. Volgens hem zal het uiteindelijk toch een (verbeterde) versie van zijn eigen Meccanotracé worden.
De discussie of de Oosterweelverbinding nu een brug of een tunnel moet worden, flakkerde gisteren weer even op nadat de eerste kostprijsberekeningen van de verschillende tracés uitlekten. Maar eigenlijk laat die discussie Manu Claeys van Straten-Generaal koud. Hij is ervan overtuigd dat er binnen een tiental jaar een versie van het Meccanotracé zal liggen. Dat is het voorstel met twee 'bretellen' die het doorgaand verkeer weghouden van de Antwerpse ring.
Voor om het even welk scenario moet toch telkens weer een bouwvergunning aangevraagd worden, met al het daarbij horend studiewerk. 'Dan moeten telkens ook de redelijke alternatieven bestudeerd worden', zegt Claeys. 'We zullen dan ons Meccanotracé als alternatief indienen.'
Correct ingeschat
En dat maakt volgens Claeys grote kans op slagen. Want de voorbije maanden heeft een onafhankelijk studiebureau dat voorstel van Straten-Generaal grondig bestudeerd. 'En het werkt', zegt Manu Claeys. Veel wil hij er nog niet over zeggen. Daarover wordt pas volgende week gecommuniceerd, maar hij is te trots om helemaal zijn mond te houden. 'We hebben de dingen relatief correct ingeschat, al zijn er natuurlijk ook punten van kritiek.'
Het rapport van het studiebureau bevat veel verrassingen, zegt Claeys. 'Niet in het minst voor het Wapperkamp.'
Politieke discussie over Lange Wapper barst weer los
Bron : Nieuwsblad
ANTWERPEN - Een tunnel zou 500 tot 800miljoen euro duurder zijn dan de Lange Wapper. Na het bericht daarover, onder meer in Het Nieuwsblad, barst de politieke discussie weer los. De ene partij vindt die extra miljoenen niet zo erg, voor de andere is 500 miljoen te veel voor een tunnel.
Groen!: De hele discussie rond de Oosterweelverbinding gaat niet over een brug of een tunnel, zegt Groen. ‘De enige echte keuze is: voor of tegen het BAM-tracé', vinden Antwerps gemeenteraadslid en senator Freya Piryns en Vlaams parlementslid Mieke Vogels. ‘Voor een tracé vlak bij de stad of voor ontsluitingen verder weg.
‘Maar als we moeten kiezen voor een viaduct of een tunnel, kiezen we voor een tunnel. Dat is duidelijk', zegt Piryns. ‘De gezondheid en het leefmilieu dienen te primeren en als daarvoor een meerkost dient betaald te worden, dan zij het zo. Maar of dat ook echt zo is, zal nog moeten blijken.'
Open VLD: Voor Open VLD is het duidelijk: een tunnel kan niet meer en de oosterweelverbinding moet met de Lange Wapper gebouwd worden. ‘Met deze cijfers in de hand kan de Vlaamse regering niet anders dan eindelijk een definitieve keuze te maken', stelt voormalig Open VLD-minister Dirk Van Mechelen.
Ook Antwerps fractieleider en Vlaams parlementslid Annick De Ridder roept de Vlaamse regering op ‘moed te tonen'. ‘Het rondjesdraaien heeft nu lang genoeg geduurd. Antwerpen kan zich niet veroorloven nog langer stil te staan en de Antwerpenaars mogen niet langer gegijzeld worden door het onvermogen van de Vlaamse regering om een beslissing te nemen.'
LDD: Vlaams parlementslid en Antwerps gemeenteraadslid Jurgen Verstrepen wil nu eindelijk een beslissing van de regering. Hij denkt dat het ‘de hoogste tijd is dat de Vlaamse regering daadkracht toont' in het dossier van de Oosterweelverbinding en ‘eindelijk' een beslissing neemt. ‘Samen met mijn partij verwacht ik dat de minister-president hierover kleur bekent en uiterlijk in de komende septemberverklaring het definitief verkozen bouwproject aan de Vlaamse bevolking voorstelt', zegt Verstrepen.
Vlaams Belang: ‘Er moet naar de opportuniteit gekeken worden', zegt VB'er Filip Dewinter. Voor hem zijn prijs en timing niet de belangrijkste argumenten. ‘We zijn een voorstander van de tunnel, dat zijn wel altijd geweest. Nu moet er niet getwijfeld worden en gekozen worden voor de tunnel. We zijn zelfs bereid een keuze voor de tunnel vanuit de oppositie te steunen.'
CD&V: ‘Het belangrijkste is dat er op 27september een beslissing genomen wordt', zegt CD&V-schepen Philip Heylen. Of het nu een tunnel of een brug moet worden, daarover doet Heylen geen uitspraak. ‘We moeten oppassen dat we niet nog eens een alternatief tracé gaan onderzoeken.'
SP.A: Burgemeester Patrick Janssens wou gisteren absoluut niet reageren op de berichten over de prijzen van brug en tunnel.
Eerder deze week werd vastgesteld dat in de kleinste van de Ekerse putten op het recreatiedomein Muisbroek een sterke groei van blauwalgen aanwezig was. Na staalname en analyse blijkt het te gaan om een bloei van een zeer toxische algensoort. "Alle contact met het vijverwater moet worden vermeden", meldt de politie.
De groei is inmiddels over zijn hoogtepunt, maar net het afsterven van de algen verbruikt zeer veel van de in het water aanwezige zuurstof. Daardoor wordt het vissenbestand bedreigd met afsterven. Het afscheppen of verwijderen van de algen heeft weinig zin en blijkt technisch erg moeilijk.
Bovendien is er een reëel gevaar omdat contact met de algen absoluut moet worden vermeden. Ook inname van het water kan zeer ernstige gevolgen hebben. Het eten van vissen afkomstig uit de vijver is uiteraard ook gevaarlijk voor de gezondheid. Er werden inmiddels informatieborden geplaatst rond de vijver om de bevolking te waarschuwen voor het gevaar. De waarschuwing heeft ook betrekking op dierenliefhebbers die met hun huisdier het recreatiegebied bezoeken.
Om het gevaar in te dijken zal de vijver op deskundige wijze worden belucht. Op termijn wordt, door de bevoegde en gespecialiseerde instanties, bekeken hoe dergelijke algenbloei in de toekomst kan worden vermeden.
Eandis zal in Ekeren, voor de uitbouw van haar net, werken uitvoeren in volgende straten:
* van 15 augustus t.e.m. 30 september (verlenging): Groot hagelkruis (huisnummers 7-129 en 20-136, en oversteek aan 136 naar 129 - voetpad), Oorderseweg (voetpad), Frans Lenaertsstraat (voetpad), en Akker (voetpad); * van 23 augustus t.e.m. 31 september (verlenging): Klein Hagelkruis (huisnummer 70, hoek Steenstraat 35), Steenstraat (huisnummer 33, tot hoek met Groot Hagelkruis), Pastorijveld, Vuurkruisenstraat, Roozemaaiveld, Beenhouwerstraat en Steenstraat (telkens in het voetpad); * van 14 september tot 29 oktober 2010: Hoogpadlaan(huisnummers van 9 tot 71 en van 24 tot 34, en van 54 tot Dennelaan 1 - voetpad), Gerardus Stijnenlaan (voetpad en rijweg), Constant Jordaenslaan (rijweg), Dennenlaan (voetpad), en Berkenlaan (voetpad); * van 14 september tot 29 oktober 2010: Bund (hoek Driehoekstraat huisnummer 234 tot 11, oversteek aan 3 overkant van 4 tot overkant 12 - voetpad en rijweg) * van 10 september tot 30 september: Prinshoeveweg (hoek De Oude Landen - oversteek Paardebloemlaan 1 - oversteek 201-214 - oversteek De Oude landen; voetpad en rijweg), Weegbreelaan (voetpad en rijweg), De Oude Landen (volle grond); verlenging
Telenet zal in Ekeren van 10/09/2010 tot 14/09/2010 een kast plaatsen in de Veltwijcklaan (huisnummer 238-240 - voetpad)
De Oosterweelverbinding is een dossier dat al 15 jaar meegaat. In 1995 krijgt de afdeling Wegen en Verkeer Antwerpen de opdracht een oplossing te tekenen voor de verkeersproblemen in en rond Antwerpen. Drie jaar later komt daaruit een startnota voort: ‘Het Masterplan voor de mobiliteit in Antwerpen. De prioriteit der prioriteiten'. In 2000 komt de Vlaamse regering met het ‘Masterplan Mobiliteit Antwerpen'. Dat is een breed plan voor nieuwe wegen, fietspaden, tramlijnen en een nieuwe scheldeoeververbinding: de Oosterweelverbinding. Er wordt gestudeerd en nagedacht over hoe dat plan moet worden ingevuld en in 2003 krijgt de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) de taak om het Masterplan te financieren en uit te voeren.
In 2005 wordt een eerste alternatievenstudie uitgevoerd, om de kostprijs van de Lange Wapper-brug te vergelijken met een tunnelalternatief. De tunnel zou 600 miljoen euro meer kosten, zo blijkt. De Vlaamse regering legt het budget voor het Masterplan vast op 3,5 miljard euro. Daarvan is 1,35 miljard euro bestemd voor de Oosterweelverbinding. Die kost is daarmee al fors meer dan de oorspronkelijke raming van 500 miljoen. Het ‘BAM- of Oosterweeltracé' wordt vastgelegd in een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP). Eind 2006 wint het consortium Noriant de aanbesteding voor de Oosterweelverbinding.
Het prijskaartje van de Oosterweelverbinding blijft oplopen. Minister van Ruimtelijke Ordening Dirk Van Mechelen (Open VLD) legt in 2007 het plafond op 1,85 miljard euro.
In maart 2008 steekt er stevige tegenwind op. Met het gezondheidsargument van fijn stof gaat de vzw Ademloos van reclamemaker Wim Van Hees in de aanval tegen de Oosterweelverbinding. Enkele maanden later bestelt de Vlaamse regering nog een alternatievenstudie om de zaak finaal te beslechten. Het bureau Arup-Sum moet drie tracés vergelijken, onder meer een tunnelvoorstel van actiecomité Straten-Generaal.
De verwarring is compleet wanneer Arup-Sum in maart 2009 plots met een eigen tunnelvoorstel op de proppen komt. Antwerps burgemeester Patrick Janssens (SP.A) keert zich af van de Lange Wapper en gaat resoluut voor een tunnel. De Vlaamse regering laat die tunnel onderzoeken, maar staat tegelijk de BAM toe om een bouwaanvraag in te dienen voor de Oosterweelverbinding.
In een referendum op 18 oktober 2009 stemt 59,24 procent van de deelnemende Antwerpenaren tegen de Lange Wapper. De Vlaamse regering beraadt zich in zeven werkgroepen over de werking en de toekomst van de BAM.
Begin 2010 beslist de Raad van State om het GRUP niet te vernietigen. De eigenaar van restaurant Het Pomphuis, gelegen onder de toekomstige brug, had een klacht ingediend.
De groep Forum 2020, met daarin Antwerpse ondernemers en de vroegere bezielers van Straten-Generaal, komt in februari nog met een eigen voorstel. Daarin wordt het verkeer een heel eind vóór de huidige Ring al afgeleid via drie tunnel-‘bretellen'.
Eind maart 2010 neemt de Vlaamse regering een ‘dubbelbesluit' om de discussie - tijdelijk - te beslechten. De Oosterweelverbinding met een Lange Wapper-brug is daarin vervangen door een alternatief met vier geboorde tunnels. De BAM moet het voorstel technisch uitwerken. Er worden wel drie voorwaarden gesteld aan de tunneloplossing. Als de tunnels technisch niet haalbaar zijn, als ze duurder uitvallen dan een brug of als het langer duurt om ze bouwen, dan komt de Lange Wapper er alsnog. Tegen het ‘einde van de zomer' moet er een beslissing zijn. Het Masterplan wordt geüpgraded tot ‘Masterplan 2020', met onder meer extra maatregelen rond openbaar vervoer en een oplossing voor de aansluiting van de Oosterweelverbinding aan de Schijnpoort.
Peeters maakt zich sterk dat er niet meer onderhandeld zal worden. Maar daags na het dubbelbesluit stelt de oppositie zich al de vraag die nu ook voorligt. ‘Hoe duur is te duur?' Fasten seatbelts: Oosterweel zet de landing in
* vrijdag 03 september 2010 * De Standaard * Auteur: Wim Winckelmans
BRUSSEL - Politieke keuzes maken over de Oosterweelverbinding is in het huidige politieke imbroglio haast onmogelijk. Van onze redacteur
Over de Oosterweelverbinding, die de Antwerpse Ring helemaal rond moet maken, zou niet meer onderhandeld worden na het dubbelbesluit dat de Vlaamse regering in maart nam na delicate onderhandelingen. Het zou een tunnel worden, tenzij dat onmogelijk of te duur was, of het project te veel vertraagde.
Maar hoeveel rek er op de scenario's zat is nooit duidelijk gemaakt, al had iedereen wel een idee daarover. Voor de SP.A was het ondenkbaar dat de Vlaamse regering op het brugscenario zou moeten terugvallen. In andere regeringspartijen werd al eens geopperd dat een miljard euro extra betalen voor een tunnel, te veel was. Vijfhonderd miljoen meer dan voor een brug was al meer bespreekbaar.
En nu liggen de voorlopige cijfers die gisteren voor het eerst besproken werden met de regeringstop, vertegenwoordigers van de stad Antwerpen en ingenieurs, precies in die grootteorde. Brussel heeft 500 miljoen nodig om zich te herfinancieren, Antwerpen heeft minstens evenveel nodig om de Oosterweelverbindig onder de grond te stoppen.
De gegevens zijn nog niet definitief. Bronnen in de Vlaamse regering haastten zich gisteren om ze voorbarig te noemen. Volgende week wordt er opnieuw vergaderd om eventueel nog bij te schaven, maar het lijkt wel duidelijk dat het resultaat binnen een vork ligt die politieke arbitrage nodig maakt.
Alleen is het klimaat er allerminst naar omdat dat ook snel te doen. De cijfers landen midden in een federale politieke impasse die het werk van de Vlaamse regering overschaduwt. Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) doet mee aan de onderhandelingen, Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) eveneens.
En erger nog, de tegenspelers in het Oosterweel-steekspel, SP.A en N-VA, leven nu ook op federaal vlak in onmin. Begin deze week gaf SP.A-voorzitster Caroline Gennez N-VA-voorzitter Bart De Wever de schuld voor de impasse in de preformatie. Enkele uren later riep De Wever geprikkeld terug dat Gennez een kans had gemist om te zwijgen.
Die strijd kan nu een verlengstuk krijgen op Vlaams niveau. Want ondanks de stelling dat er over de Oosterweelverbinding nu niet meer onderhandeld hoefde te worden, zal er wel degelijk nog politiek overlegd moeten worden.
Dan is het bijvoorbeeld de vraag wat er tegenover kan staan als de SP.A haar duurdere tunnel toch krijgt. De verleiding zal groot zijn om de pasmunt ook in de federale onderhandelingen te zoeken. Het is niet uitgesloten dat de SP.A daar moet betalen om de slag om de Oosterweelverbinding te winnen.
Minister-president Kris Peeters heeft zijn regering tot 27 september, de dag van de septemberverklaring, de tijd gegeven om een oplossing te vinden. Dat is zes dagen na het einde van de zomer. Waar we dan staan in de federale regeringsvorming, is vandaag een raadsel.
(Belga) Het ministerieel comité van de Vlaamse regering heeft donderdag een vergadering gehad met de ingenieurs en vertegenwoordigers van de stad Antwerpen over het Oosterweeldossier. Zo meldt Vlaams minister-president Kris Peeters. De ingenieurs hebben informatie gegeven, maar omdat er nog heel wat vragen bleven, vinden er volgende week nog twee vergaderingen plaats om zoals voorzien tussen 21 en 27 september te landen, aldus Peeters. Het ministerieel comité - met naast Peeters, de ministers Crevits, Lieten, Bourgeois en Muyters - en de vertegenwoordigers van Antwerpen kregen van de ingenieurs informatie over de techniciteit, kostprijs en timing van de tunnelvariant en van het viaductproject met de aanpassingen ter hoogte van het Sportpaleis. Volgens de Vlaamse minister-president bleven er nog heel wat vragen over, zodat er volgende week nog twee vergaderingen gepland zijn. Het blijft de bedoeling om voor de start van het parlementaire jaar een beslissing te nemen, verklaarde Kris Peeters. (VIM)
De relatieve rust van de zomer is nu wel definitief voorbij. De eerste schooldag confronteerde de gebruikers van de Ring en het verkeer meteen weer met een lading enerverende files op alle belangrijke wegen. En meteen dook in Antwerpen ook het gevreesde spook van de Oosterweel weer op.
Minister-president Kris Peeters wil deze maand in de Vlaamse regering de knoop doorhakken. Gisteren zat hij samen met de bevoegde ministers en met vertegenwoordigers van het Antwerpse stadsbestuur. Er volgen nog meer besprekingen. Maar het is op dit moment nog hoogst onduidelijk in welke richting het dossier evolueert.
Ondertussen zitten ook de actiegroepen niet stil. Ademloos greep de start van het schooljaar aan om de impact van de verkeersvervuiling op de gezondheid van vooral kinderen onder de aandacht te brengen. Daarvoor had de vzw UA-professor Dirk Avonts gevraagd om zijn meest recente bevindingen over fijn stof toe te lichten.
Niemand kan eromheen: de Antwerpse regio is een gitzwarte vlek op het gebied van de vervuiling. Volgens Avonts zijn België en de Italiaanse Po-vlakte de enige regio's die onmogelijk tegen 2015 de Europese normen kunnen halen. "Dààrvoor zou ik wel eens een masterplan willen zien", zei de prof gevat.
Anderzijds kan het geen optie zijn om alle bestaande mobiliteitsplannen van tafel te vegen en opnieuw te beginnen met andere uitgangspunten. We kunnen niet vijftig jaar terug in de tijd. Dat zou Ademloos graag willen en ook vanuit het standpunt van medici en milieudeskundigen is het een begrijpelijke houding, maar voor onze economie zou het moordend zijn. Laten we niet vergeten dat niet alleen Antwerpen, maar heel Vlaanderen de toegevoegde waarde van de haven hard nodig heeft. En om die machine gezond te houden, is een minimum aan vlotte verkeersdoorstroming noodzakelijk.
Politiek is soms de kunst om de slechtste oplossing te vermijden, zegt havenschepen Marc Van Peel. De actiegroep stRaten-generaal en Forum 2020 hadden met hun Meccano- plan een mooi pakket van maatregelen in elkaar geknutseld om de mobiliteitsknoop te ontwarren, maar dat plan is geen optie voor de Vlaamse regering. Op tafel ligt het BAMtracé, met een brug of met vier tunnels. Aangezien we de documenten op basis waarvan de politici gaan kiezen niet mogen zien, kunnen we hen alleen maar veel wijsheid en verantwoordelijkheidszin toewensen.
De wijk van het Groot Hagelkruis in Ekeren is ongerust na de vergiftigingsdood van twee honden. Op 6 augustus werd Flash, de Jack Russell van Sandy Dekkers, ziek na een wandeling langs de brug aan het Groot Hagelkruis en Luithagen. Hij kreeg diarree en moest braken. "Drie dagen later is hij gestorven in de dierenkliniek", zegt Yorben, de zoon van Sandy. "Het was geen verdacht overlijden, omdat Flash een oudere hond was die aan kanker leed."
Maar op 16 augustus kreeg Mini, de tweede hond van het gezin Dekkers, dezelfde ziektesymptomen na een zelfde wandeling. De kerngezonde hond stierf nog dezelfde dag in de dierenkliniek. "Ditmaal roken we onraad en hebben we het kadaver laten onderzoeken in het toxicologisch labo van de universiteit Gent," vervolgt Yorben. "Dat vond Coumatetralyl en Warfarin, twee stoffen die gebruikt worden als rattenvergif. We hebben dehonden geen vergif zien eten, maar het ligt voor de hand dat ze het tijdens de wandeling binnen gekregen hebben."
Sandy heeft in de buurt een waarschuwingsbordje van de stad Antwerpen gevonden dat er een verdelgingsmiddel tegen ongedierte was gebruikt. Sandy en buurman Robert Mittemeyer leggen de schuld dan ook bij de stad. "Ik ben overal briefjes gaan ophangen", zegt een boze Roger. "Er zijn inmiddels nog zeker twee andere honden ziek geworden. Onverantwoord is het dat dit vergif gebruikt wordt vlakbij een speeltuin. Wat als een kind dit opeet? De stad zou beter het afval opruimen dat de ratten aantrekt. En de mensen beboeten die eten op straat gooien."
Ludo Heystraeten van de dienst Dierenoverlast van de Stad Antwerpen is formeel: "Dit gif komt pertinent niét van de stad Antwerpen. Ons gif bevat andere werkzame stoffen. Het is zwakker, zodat een hond al twintig dosissen binnen zou moeten hebben om te sterven. Bovendien zit ons gif vastgeklemd in zwarte plastic buizen. Zelfs de ratten kunnen het er niet uithalen, alleen van eten. En tenslotte dateert ons ingrijpen van april, dat is te lang geleden om nu nog te werken."
Het gemor over de verdubbeling van het lidgeld in de Antwerpse bibliotheken neemt toe. Luc Van Berlo, zelf actief in de districtsraad van Ekeren, vreest dat door de prijsstijging de buurtbibliotheken verder zullen leeglopen. Volwassen Antwerpenaren moeten vanaf 1 september 9,5 euro euro lidgeld betalen. Ze kunnen ook een lidkaart kopen voor 3 maanden, dat kost vier euro.
Antwerpen mobiel: nu echt VERKEERSOPLOSSING BEGINT AAN ONZE GRENZEN
Bron : De StandaardOnline van 31/08/2010
In een radio-interview met minister-president Kris Peeters over de politieke crisis, kwam gisteren ook het gevreesde Lange Wapper-dossier opnieuw op tafel. CHRISTIAN LEYSEN en GEERT NOELS zijn zo vrij enkele suggesties aan te reiken. Vlaanderen heeft ambitie als logistieke draaischijf en gelooft in ‘slimme logistiek'. Een duurzame oplossing voor het verkeer langs zijn logistieke en economische hart Antwerpen werd echter nog niet gevonden. Die vereist minstens vier elementen: een selectieve keuze van logistieke stromen, een intelligent systeem van verkeerssturing, een gefaseerde aanpak, en een gezonde financiering.
Een logistieke draaischijf moet een zo groot mogelijke toegevoegde waarde leveren voor de regio als return voor de directe kosten, de infrastructuur, maar ook de indirecte kosten (vervuiling, congestie en veiligheid). Een zuivere transitfunctie of het versassen van containers naar de ons omringende landen zijn daarvoor onvoldoende en niet slim.
Lyon
Slimme logistiek vraagt om selectiviteit: men moet verkeersstromen durven ontraden, en zeker geen ‘bulklogistiek' zowat gratis doorgang verlenen. Dit zou het mobiliteitsdossier in Antwerpen veel helpen. 80procent van het vrachtverkeer en 40procent van het personenverkeer op de ring heeft geen (economisch) verband met stad of haven.
Een intelligenter verkeerssysteem is een tweede element van een duurzame mobiliteitsoplossing. Dynamische steden in Europa houden transitverkeer verder van de stad weg door omleidingswegen. Elke Vlaamse toerist op terugweg van het zuiden weet dat hij voor Lyon wordt omgeleid naar Parijs via de nieuwe (omweg ) A46. Hij mist voortaan het langdurige zicht op de Rhône tijdens ellenlange files die hij vroeger mocht bewonderen in het centrum van Lyon. In Rijsel gebeurt hetzelfde, en wordt hij via een omweg tot bijna in Doornik opnieuw op weg gezet naar Gent. Het ‘natuurlijk tracé' via het centrum wordt niet meer aangegeven en de gps zit mee in dit complot. De overheid durft er bijsturen, iets wat we in Vlaanderen niet doen. Wie vandaag vanuit Nederland naar het zuiden reist via Breda, volgt ‘Gent' en belandt op de Antwerpse stedelijke ring. De mogelijkheid om via de Liefkenshoektunnel te rijden wordt verzwegen. Erger: de vermelding ‘tol' zonder ‘Gent' of ‘Doorgaand verkeer' ontraadt de laatste zuinige noorderbuur en andere transit van zo'n plan. We spreken dan nog niet over zinvolle financiële prikkels om de stedelijke ring en andere bottlenecks te ontraden. Een systeem van intelligente verkeerssturing is nochtans geen science fiction: de huidige technologie laat toe via digitale meldpunten transitverkeer in stedelijke omgeving op te sporen en extra te laten betalen.
De huidige verkeersborden met aanduiding van het fileleed en de doorlooptijd op de ring zijn een welkome verbetering, maar lijken wat op de melding hoeveel wachtenden er voor u zijn bij een telefooncentrale. Een echte sturing start aan onze grenzen met de buurlanden. De automobilist en vrachtwagenchauffeur moeten daar bij congestie een alternatieve route op het bord krijgen.
Gefaseerd
Hoe groter en complexer de opdracht, en hoe kleiner de concurrentie, hoe duurder de kostprijs van het bouwwerk. De huidige oplossing beantwoordt aan deze bouwwet. Een gefaseerde opdracht verlaagt de complexiteit - en dus de kostprijs - en voldoet aan enkele prioriteiten waaraan de Oosterweelverbinding niet voldoet. Voor de haven was vijftien jaar geleden - en nu nog steeds - een rechtstreekse toegang vanaf de rechteroever naar het Duitse hinterland (verbinding vanuit het knooppunt Ekeren rechtstreeks naar Wommelgem) zo'n prioriteit. Maar de tien jaar oude keuze door een kransje experten voor een Schelde-oeververbinding op één bepaald tracé is een dogma geworden. Internationale studiebureaus zoals Arup-Sum (een groep van 6.000 ingenieurs) hebben een andere visie. Maar Vlaanderen - weliswaar opdrachtgever van het studiewerk - heeft geen oren naar deze onafhankelijke meningen en alternatieven. Er is een onderbouwd alternatief concept: het Meccano-tracé. Dat werd gelanceerd door het Forum 2020 op basis van een studierapport. Het werd interessant bevonden maar even goed de facto genegeerd door het beleid. Een essentieel verschil is dat het een gefaseerde aanpak voorstelt, met duidelijke prioriteiten: een betere toegang tot de Liefkenshoektunnel (linkerbretel), rechtstreekse toegang tot de haven vanuit Wommelgem (rechterbretel) en als slotstuk een meer noordelijk gelegen Schelde-overgang. Volgens het studierapport is dit in zijn totaliteit niet duurder, maar kan het ook in stukjes worden uitgevoerd. Het heeft ook geen langere doorlooptijd dan het voorstel van de Vlaamse regering. Een omleiding van het transitverkeer buiten de Antwerpse Ring vermijdt immers belangrijke, dure en hinderlijke werken aan de Antwerpse ring na het realiseren van de eigenlijke Oosterweelverbinding aan het Sportpaleis. De gefaseerde aanpak staat toe sneller enkele belangrijke flessenhalzen op te lossen en dat tegen een fractie van de kostprijs van de Lange Wapper. Dit is in tijden van crisis en besparingen belangrijk voor politici, die niet meer in de budgettaire weelde van tien jaar geleden moeten opereren.
Gekissebis
Dit brengt ons bij het vierde: het financiële plaatje. De Vlaming is ongeduldig en mort over het gekissebis over de Lange Wapper. De reactie dat ‘er nu moet beslist worden' is begrijpelijk. Maar het snel doorduwen van een suboptimale en dure oplossing is niet het antwoord. De kosten van het project zijn in het verleden al exponentieel de hoogte ingegaan. Geplande maar niet aanbestede werken zoals de ‘herdimensionering' van de ring tot aan de Kennedytunnel doen voor een herhaling vrezen. Het financieel plan is ook aan bijsturing toe: het voorgestelde tolheffingconcept is achterhaald en kan geen financieel evenwicht garanderen door de kostenexplosie. Grote infrastructuurprojecten die uiteindelijk een veelvoud van het budget kosten zijn onaanvaardbaar, zeker gezien de overheidstekorten. Wat we zelf doen, moet ook financieel efficiënter gebeuren. Een zuinigere gefaseerde aanpak, met een transparante financiering gevoed door inkomsten van een slimmere logistieke sturing zijn dus elementen van een moderne aanpak.
Het dubbelbesluit mist deze noodzakelijke viervoudige aanpak. De inhoud, de reële toedracht van de alternatieven en vergelijkingspunten, en nog meer de financiering blijven onbekend. Zolang de juiste kostprijs noch het onderliggende financieringsmodel gekend zijn, blijven we als regio suboptimale financiële en economische investeringen maken waarvan we dachten dat ze bij de oude wafelijzerpolitiek hoorden.
Een duurzame oplossing voor de Vlaamse en Antwerpse mobiliteit vraagt om een nieuwe aanpak: selectiviteit wat betreft de gewenste logistieke stromen en activiteiten, een gefaseerde aanpak met prioriteiten in een duidelijk financieringsschema. Een volledige en onafhankelijke kosten-batenanalyse moet dan uitwijzen of een bijkomende Schelde-oeververbinding de eerste prioriteit voor Vlaanderen zou zijn, ofwel intelligentere verkeerssturing en een gerichte investering in bretellen ter ontlasting van de Antwerpse ring. Wij geloven dat er wel een breed maatschappelijk draagvlak is voor deze viervoudige aanpak van het mobiliteitsprobleem, omdat het dichter bij de huidige bezorgdheden staat van de bevolking, de economische noden en de portemonnee van de Vlaming.
CHRISTIAN LEYSENGEERT NOELSWie? Leysen is topman van het bedrijf Ahlers en initiatiefnemer van het Forum 2020. Geert Noels is hoofdeconoom bij Econopolis en Vermogensbeheerder bij Econowealth. Wat? Het dogma van het ‘natuurlijk tracé' moet verlaten worden. Waarom? We leven niet langer in de weelde van tien jaar geleden.