(Belga) "Het Meccanotracé is superieur aan het BAM-tracé", concludeert onderzoeksbureau Transport & Mobility Leuven, maar de prioritaire oplossing voor de Antwerpse ring is verkeerssturing. Dat schrijft Knack woensdag, nadat het weekblad al een deel van het onderzoek kon inzien. De resultaten worden donderdag bekendgemaakt.
Volgens TML, een joint venture tussen de KU Leuven en het Nederlandse TNO, is "Meccano met trajectsturing" - een dynamische tolheffing - een betere oplossing dan het BAM-tracé om de Antwerpse ring te ontlasten. Het Meccanotracé van Forum 2020 beschrijft een grote ring rond Antwerpen met drie nieuwe verbindingen die het doorgaande verkeer weghouden uit de stad. "Onze modelberekeningen tonen dat de west-, oost- en noordtangent een sterke aantrekkingskracht hebben", zegt Griet De Ceuster van TML. Meccano zal de Kennedytunnel met 44 procent ontlasten, tegenover 36 procent voor het BAM-tracé, trekt ook elders meer verkeer van de ring weg en vraagt geen verbreding van de ring. TML beoordeelt Meccano superieur aan het BAM-tracé, maar plaatst ook kanttekeningen. Zo blijkt dat beide tracés verre van rendabel zijn. Voor het BAM-tracé ligt de verhouding op 5,39 tegen 1: elke 5,39 euro die wordt geïnvesteerd brengt dus amper 1 euro op. In de baten zitten onder andere minder fileleed en minder fijn stof. Voor Meccano ligt de kosten-batenverhouding op 3,36 tegen 1. "Men moet zich afvragen of deze miljardeninvestering haar geld wel waard is", aldus De Ceuster. "Tolheffing op doorgaand verkeer verzacht namelijk het fileleed rond Antwerpen al flink." (LEE)
Bron: Belga
Bekijk ook het nieuws
|