Bron : GVA
De relatieve rust van de zomer is nu wel definitief voorbij. De eerste schooldag confronteerde de gebruikers van de Ring en het verkeer meteen weer met een lading enerverende files op alle belangrijke wegen. En meteen dook in Antwerpen ook het gevreesde spook van de Oosterweel weer op.
Minister-president Kris Peeters wil deze maand in de Vlaamse regering de knoop doorhakken. Gisteren zat hij samen met de bevoegde ministers en met vertegenwoordigers van het Antwerpse stadsbestuur. Er volgen nog meer besprekingen. Maar het is op dit moment nog hoogst onduidelijk in welke richting het dossier evolueert.
Ondertussen zitten ook de actiegroepen niet stil. Ademloos greep de start van het schooljaar aan om de impact van de verkeersvervuiling op de gezondheid van vooral kinderen onder de aandacht te brengen. Daarvoor had de vzw UA-professor Dirk Avonts gevraagd om zijn meest recente bevindingen over fijn stof toe te lichten.
Niemand kan eromheen: de Antwerpse regio is een gitzwarte vlek op het gebied van de vervuiling. Volgens Avonts zijn België en de Italiaanse Po-vlakte de enige regio's die onmogelijk tegen 2015 de Europese normen kunnen halen. "Dààrvoor zou ik wel eens een masterplan willen zien", zei de prof gevat.
Anderzijds kan het geen optie zijn om alle bestaande mobiliteitsplannen van tafel te vegen en opnieuw te beginnen met andere uitgangspunten. We kunnen niet vijftig jaar terug in de tijd. Dat zou Ademloos graag willen en ook vanuit het standpunt van medici en milieudeskundigen is het een begrijpelijke houding, maar voor onze economie zou het moordend zijn. Laten we niet vergeten dat niet alleen Antwerpen, maar heel Vlaanderen de toegevoegde waarde van de haven hard nodig heeft. En om die machine gezond te houden, is een minimum aan vlotte verkeersdoorstroming noodzakelijk.
Politiek is soms de kunst om de slechtste oplossing te vermijden, zegt havenschepen Marc Van Peel. De actiegroep stRaten-generaal en Forum 2020 hadden met hun Meccano- plan een mooi pakket van maatregelen in elkaar geknutseld om de mobiliteitsknoop te ontwarren, maar dat plan is geen optie voor de Vlaamse regering. Op tafel ligt het BAMtracé, met een brug of met vier tunnels. Aangezien we de documenten op basis waarvan de politici gaan kiezen niet mogen zien, kunnen we hen alleen maar veel wijsheid en verantwoordelijkheidszin toewensen.
Door Lex Moolenaar
|