Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.
GROENE GUIDO
EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT
25-11-2009
Nieuwe Prins Carnaval
Hoevenaar Paul Huybrechts is de nieuwe Prins Carnaval van de Bierpruvers. Hij werd afgelopen zaterdag aangesteld. De nieuwe Prins wordt geassisteerd door prinses Veerle, eredame Inge, hofmaarschalk Marc Wouters, nar Bruno (11) en de pages Nena (8), Tamy (11) en Charlotte (9).
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 20 november 2009
Iedereen aanwezig.
collegebesluit: 16320 van vrijdag 20 november 2009
10 GRUP Spoorweginfrastructuur Oude Landen. Advies. Goedkeuring.
Een plenaire vergadering over het voorontwerp van gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Spoorweg-infrastructuur Oude Landen vindt plaats op 26 november. Uiterlijk op deze vergadering kan het college een advies uitbrengen.
Motivering
Voorgeschiedenis
'Antwerpen Ontwerpen' door de deputatie definitief goedgekeurd.
Op 9 februari 2007 nam het college akte van het kennisgevingsdossier van het project-MER voor de aanleg van een ongelijkvloerse spoorvertakking en uitbreiding van de spoorbundel Luchtbal en besliste om zijn advies over te maken aan de dienst Milieueffectenrapportage van de Vlaamse Overheid (Departement Leefmilieu, Natuur en Energie).
In het kader van de project-MER adviseerde het college op 22 februari 2008 om volgende milderende maatregelen op de nemen:
1 Het gebied tussen beide spoorprojecten wordt door de NMBS ingericht als een natuurontwikkelingsproject, waarvoor te gepasten tijden in samenspraak met de stad een plan zal voor opgemaakt worden
2 De oversteekbaarheid van Lijn 27A te realiseren door een recreatieve en ecologische verbinding te maken samen met de onderbruggingen en het herstel van de oevers van de Oudelandse beek en de Laarse beek ter hoogte van hun dwarsing met het vertakkingscomplex.
3 De oversteekbaarheid van Lijn 12 te realiseren door een recreatieve verbinding te maken ten zuiden van de spoorbundel Luchtbal die het bestaande natuurreservaat verbindt met het toekomstige natuurrijk park. In de zitting van 3 april 2009 adviseerde het college in het kader van de nota voor publieke consultatie om:
de dienst Milieueffectrapportage (Mer),van het Departement Leefmilieu, Natuur en Energie van de Vlaamse overheid, te vragen om volgende elementen verder te laten onderzoeken:
- De effecten van het afgraven van de zone tussen de spoorlijnen en het daadwerkelijke bergingsvermogen van die afgegraven zone. Daarvoor is een onderzoek over een heel jaar vereist en niet enkel over de zomermaanden
- Voldoende aandacht te geven aan de wateroverlastproblematiek in de omliggende woonwijken
- De geluidsoverlast voor de omliggende wijken
- De mogelijke lichtpollutie van de spoorbundel.
het college verzoekt de dienst Mer om volgende aspecten als randvoorwaarden in het verder proces mee te laten nemen:
De zone tussen de spoorlijnen wordt ontwikkeld tot een zone met natte natuur;
De structuurkwaliteit van de Oudelandsebeek wordt verbeterd
Overbruggingen worden volgens de principes van de natuurtechnische milieubouw opgelost
Er wordt geen onderhoudsinfrastructuur voorzien. Dit moet vertaald worden in het GRUP
De nieuwe spoorwegbundel moet ten oosten van de huidige worden voorzien. Ook dit moet in het GRUP verankerd worden
Er moeten verbindingen voorzien worden doorheen het gebied voor zwakke weggebruikers
De non-stophoofdroute die komt van Schoten en Brasschaat moet naar Antwerpencentrum doorgeschakeld worden
Zowel spoorlijn 12 als 27a moeten op meer dan één plaats oversteekbaar zijn.
Het college vraagt de dienst Mer het plangebied van het GRUP uit te breiden met het landbouwgebied Oude Landen (het sportpark).
Het college vraagt de dienst Mer het studiegebied voor het plan-MER uit te breiden met:
Het natuurreservaat de Oude Landen
De vallei van de Laarse Beek tot aan het afrittencomplex van de E19
Het gebied rond het voormalige Klinaziekenhuis
Het buffergebied langsheen het woongebied Rozemaai.
In de zitting van 10 juli 2009 heeft het college besloten een collegiale brief naar de minister bevoegd voor Ruimtelijke Ordening en naar het hoofd van de entiteit departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed te sturen. In deze brief werd gevraagd het plangebied van het GRUP in opmaak voor de spoorweg infrastructuur Oude Landen te verruimen met de zone met de bestemming agrarisch gebied ten oosten van de spoorlijn 27A en deze zone om te vormen tot recreatiegebied. In zitting van 10 juli 2009 besliste het college de projectdefinitie voor het masterplan Sportpark Oude Landen goed te keuren en volgende kandidaten aan te duiden om deel te nemen aan de minicompetitie:
1. Soresma & Atelier JPL &
2. Grontmij Vlaanderen & Denis Dujardin
3. THV Office Kersten Geers David Van Severen & Technum & Tritel
Feiten en context
Infrabel wenst op de spoorlijn 27a een ongelijkgrondse kruising aan te leggen en een bijkomende spoorwegbundel te realiseren langs lijn 12. TUC-rail heeft aan Arcadis-Aeolus de opdracht gegeven om voor het gebied tussen de twee spoorlijnen een inrichtingsplan uit te werken. Van de eerste aanzet tot analyse voor dit plan tot een eerste inrichtingsvisie werd op werkvergaderingen gepresenteerd aan een vertegenwoordiger van de Vlaamse Bouwmeester, van Agentschap Natuur en Bos (ANB) en Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO). Ook een vertegenwoordiging van het district Ekeren en een ambtenaar van SW/BEL/RO was steeds aanwezig.
Departement Ruimtelijke Ordening, Woonbeleid en Onroerend Erfgoed (RWO) – ruimtelijke planning maakt met het integratiespoor een GRUP op voor de bijkomende spoorweginfrastructuur ‘Oude Landen’. Dit GRUP is vereist omdat Infrabel plannen heeft om een ongelijkgrondse kruising op lijn 27a en een bijkomende spoorwegbundel langs lijn 12 aan te leggen. De zone is echter op het gewestplan is ingekleurd als parkgebied.
In de beleidsnota Oude Landen kreeg de zone ten oosten van spoorlijn 27a de functie van speelbos ontwikkeling met integratie van de bestaande sportvelden. Inmiddels is de visie rond deze strook geëvolueerd naar het realiseren van een sportpark. Om deze verder te verfijnen werd de opdracht voor de opmaak van een Masterplan uitgeschreven.
Voor dit voorontwerp GRUP organiseert RWO een plenaire vergadering op 26 november 2009.
Uiterlijk tijdens deze plenaire vergadering brengen de deputatie, het college van burgemeester en schepenen en de betrokken gewestelijke diensten hun al dan niet schriftelijke adviezen en opmerkingen mee.
Juridische grond
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, goedgekeurd bij besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009, artikel 2.2.6.§1 en volgende die de goedkeuringsprocedure voor een GRUP bepaalt.
Argumentatie
Stad Antwerpen wenst de zone tussen spoorlijn 27a en de weg Oude Landen te ontwikkelen tot een sportpark dat kan dienen als buffer tussen de spoorlijn en de woonwijk. In dit sportpark zal de nadruk liggen op buitensporten. Daarnaast wordt er overdekte sportinfrastructuur en een groene speelruimte voorgesteld. Om te zorgen dat deze vragen tot een kwalitatieve ruimte evolueren, zal stad Antwerpen aan een studiebureau de opdracht geven om een ruimtelijk masterplan op te maken. In het advies op de kennisgevingsnota van de plan-MER werden enkele punten aangehaald waarvan de stad vroeg dat ze in het verdere proces aan bod zouden komen:
•
De zone tussen de spoorlijnen moet ontwikkeld worden tot een zone met natte natuur. Dit is expliciet in de voorschriften van het GRUP vermeld en moet binnen de twee jaar nadat de vergunning verkregen is, gerealiseerd zijn
•
Er werd gevraagd om de structuurkwaliteit van de Oudelandsebeek te verbeteren en alle overbruggingen volgens de principes van de natuurtechnische milieubouw (NTMB) uit te voeren. Maatregelen om de structuurkwaliteit te verbeteren, zijn in alle zones toegelaten. De principes van de NTMB zijn in de voorschriften verankerd
•
Er wordt momenteel geen onderhoudsinfrastructuur zoals een trainwash, voorzien. Antwerpen heeft verzocht dit in het GRUP op te nemen. Dit is niet gebeurd. Om de overlast voor mens en milieu middenin een district en een natuurreservaat te beperken, blijft de stad verzoeken onderhoudsinfrastructuur, ‘trainwashes’, binnen dit GRUP te verbieden. De huidige voorschriften laten nog enige interpretatie mogelijk. Daarom wordt gevraagd om in de voorschriften bij wat mogelijk is binnen deze zone, aanhorigheden te schrappen of te expliciteren
•
De nieuwe spoorwegbundel moet ten oosten van de huidige worden voorzien. De vorm van de zone voor spoorinfrastructuur weerspiegelt deze vraag. Het is niet mogelijk om binnen deze vorm de bijkomende bundel noordelijker te voorzien
•
Er moeten verbindingen voorzien worden doorheen het gebied voor zwakke weggebruikers. De eerste functie van parkgebied is park. Een park is zonder paden niet bruikbaar daarom zijn paden hierbinnen uiteraard toegelaten
•
De non-stophoofdfietsroute die van Schoten en Brasschaat komt, moet naar Antwerpen worden doorgeschakeld. Er zijn in dit GRUP geen garanties opgenomen dat dit mogelijk is. De kans op realisatie wordt vergroot als een overgangen in het GRUP worden ingeschreven
•
Zowel spoorlijn 12 als 27a moeten op meer dan één plaats voor de voetgangers en fietsers oversteekbaar zijn. In de visie die in de toelichtingsnota bij het RUP vermeld is, staat: “De functie van het toekomstig natuurontwikkelings-gebied, met name een natuurrijk park dat een meerwaarde biedt aan de inwoners van Ekeren […], kan enkel vervuld worden als voldoende aandacht gaat naar de oversteekbaarheid van de spoorinfrastructuur.” Dit aspect is wel mogelijk gemaakt in de voorschriften het GRUP maar is niet verordenend opgelegd. Stad Antwerpen vraagt om zowel met een symbolische aanduiding op het verordenend grafisch plan als in de stedenbouwkundige voorschriften het voorzien van meer dan één oversteekplaats voor fietsers en voetgangers per spoorlijn op te leggen en het verkrijgen van een stedenbouwkundige vergunning voor de spoorwegbundel en de ongelijkgrondse kruising afhankelijk te maken van het voorzien van meer dan één oversteekplaats per spoorlijn.
In hetzelfde collegebesluit naar aanleiding van de kennisgevingsnota van de plan-MER, werd gevraagd om het plangebied van het GRUP uit te breiden met de het naastgelegen agrarisch gebied Oude Landen. Dit is grotendeels meegenomen. Stad Antwerpen vraagt om ook de overige percelen die binnen de afbakening van het Masterplan Sportpark Oude Landen vallen (246c, d, e en g, 247 y en c2, 248k en s), als recreatiegebied in te kleuren.
Het s-RSA is door de gemeenteraad op 18 september 2008 definitief vastgesteld en door de deputatie goedgekeurd op 21 december 2006. Voor dit GRUP wordt het s-RSA als onbestaande beschouwd aangezien hierover niets werd vermeld in de toelichtingsnota. Het ruimtelijk structuurplan Vlaanderen is uiteraard de basis voor de ruimtelijke uitvoeringsplannen die op gewestelijk niveau worden opgesteld. Dit neemt niet weg dat het s-RSA zich meer gedetailleerd uitspreekt over het plangebied. Het lijkt dan ook evident om dit plan in de context mee te nemen.
Besluit
Artikel 1
Het college neemt kennis van de volgende tijdstabel. Ontvangst van de aanvraag: 9 oktober 2009
Uiterste uitspraakdatum van het college: 20 november 2009
Artikel 2
Het college adviseert om in het GRUP Spoorweginfrastructuur Oude Landen:
4 aanhorigheden in artikel 1 te schrappen of te expliciteren, opdat onderhoudsinfrastructuur voor treinen zoals ‘trainwashes’, expliciet verboden wordt.
5 meer dan één overweg voor fietsers en voetgangers per spoorbundel zowel grafisch als in de voorschriften op te leggen en deze aan de aanvraag voor stedenbouwkundige vergunning voor de spoorwegbundels te verbinden.
6 heel het plangebied van het masterplan Sportpark Oude Landen als recreatiegebied in te kleuren. Concreet gaat het over de bijkomende percelen 246c, d, e en g, 247 y en c2, 248k en s.
7 het s-RSA in de planningscontext van het GRUP op te nemen.
Op 31 oktober 2001 keurde het college de beleidsovereenkomst omtrent de herbestemming van het spoorweg- emplacement Stuivenberg tot Stedelijk Park Spoor Noord tussen de NMBS, nv EIS en de stad Antwerpen goed. In de beleidsovereenkomst handelt één ontbindende voorwaarde over de uitwijkbundels met name artikel 29. Uitwijkbundels. In dit artikel streven de partijen een spoedige oplossing na voor de verplaatsing van de aanwezige uitwijkbundels naar Luchtbal. Op 23 januari 2004 besliste het college om principieel akkoord te gaan met de verplaatsing van de uitwijkbundel naar Luchtbal, conform de beleidsovereenkomst, maar niet in combinatie met de onderhoudsinstallatie.
Op 10 maart 2006 keurde het college de beleidsnota ‘Oude Landen’ goed, waarmee het haar visie op dit gebied vanuit het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) uitschrijft in functie van een gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor de optimalisatie van de spoorontsluiting van de haven, waarmee tegelijkertijd de (minimale) spoorwegbundel kan worden verankerd. Het college besliste hierover een collegiale brief te richten aan de minister bevoegd voor ruimtelijke ordening en de NMBS.
Op 24 april 2006 besliste de districtsraad van Ekeren naar aanleiding van de beleidsnota ‘Oude Landen’ en de projecten van de NMBS een aantal aanbevelingen over te maken aan de Vlaamse regering.
Op 21 december 2006 werd het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA)
Externe factor, vraag van (andere) overheid, 9/10/2009
Samenstelling: de heer Patrick Janssens, burgemeester; de heren Robert Voorhamme, Philip Heylen, Ludo Van Campenhout, mevrouw Leen Verbist, de heren Marc Van Peel; Luc Bungeneers, Guy Lauwers, mevrouw Monica De Coninck, schepenen; de heer Roel Verhaert, stadssecretaris.
Zitting van vrijdag 20 november 2009
42 District Ekeren. Zone Kristus-Koningplein. Aanpassing verkeerssignalisatie. Goedkeuring. (Jaarnummer 16414)
Motivering
Voorgeschiedenis
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 24 januari 2001 (jaarnummer 226) om aanvullende verkeersreglementen als B-punten te agenderen. Op 23 juni 2008 keurde de gemeenteraad het retributiereglement op het parkeren (jaarnummer 1243) goed.
Feiten en context
De te reglementeren openbare weg behoort tot het beheer van de stad. Op 28 april 2008 keurde de gemeenteraad het parkeerbeleidsplan 2008-2013 (jaarnummer 617) goed. In het parkeerbeleidsplan is voorzien om in erkende winkelstraten het kort parkeren te stimuleren. Door het invoeren van een beperkte parkeertijd (verplicht gebruik van de parkeerschijf) in combinatie met bewonerskaarten zal men langdurig parkeren door niet-bewoners onmogelijk maken waardoor er parkeerplaatsen vrij komen voor de klanten van de handelaars. Momenteel is er reeds op Kristus-Koningplein, Dorpstraat, Markt, Frans Harrewijnlaan en de parking aan Geestenspoor een zone met beperkte parkeertijd van kracht.
Juridische grond
Er dient rekening gehouden te worden met:
1 de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
2 het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
3 het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsings-voorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
4 het ministerieel rondschrijven van 14 november 1977 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens;
5 volgens artikels 42§3 en 43§2 van het gemeentedecreet is enkel de gemeenteraad bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke reglementen;
6 de gemeenteraadsbeslissingen van 20 maart 2000 (jaarnummer 619) en 21 oktober 2002 (jaarnummer 2307) waarbij de districtsbesturen bevoegd zijn tot het verlenen van advies inzake lokaal verkeersbeleid. Indien het stadsbestuur deze adviezen niet opvolgt dient de beslissing uitdrukkelijk gemotiveerd te worden.
Advies
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt géén opmerkingen op het voorstel tot aanpassing van het aanvullend reglement voor de Zone Kristus-Koningplein– advies van 24 september 2009. De districtsraad van Ekeren gaf op 28 september 2009 (jaarnummer 1069) gunstig advies.
Argumentatie
Op en rond het Kristus-Koningplein is reeds een zone met beperkte parkeertijd van kracht. Momenteel wordt het Kristus-Koningplein heraangelegd wat vermoedelijk een afname van de parkeercapaciteit tot gevolg zal hebben. Naar aanleiding van de herinrichting heeft het studiebureau Vectris een parkeeronderzoek uitgevoerd om de bezettingsgraad te meten zowel op het Kristus-Koningplein als omliggende straten. Uit deze studie bleek dat de huidige blauwe zone onvoldoende gerespecteerd wordt, ruim de helft van de bezette plaatsperioden wordt ingenomen door wagens die er meer dan twee uur staan. Ook kwam uit het onderzoek naar voren dat de gemiddelde bezettingsgraad op het Kristus-Koningplein 80% bedraagt met pieken tot 100%. Om de beperkte parkeerruimte voor kortparkeerders en bewoners voor te behouden, heeft het district Ekeren gevraagd een blauwe zone in te richten in de volgende straten: Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat, Kloosterstraat tot AD-Delhaize, Dorpstraat en Groot Hagelkruis tot Oorderseweg inclusief de parking tegenover het Ekers Hof. De afbakening van de winkelstraten volgens de lijst van werk en economie bevat de volgende straten: Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat tot nummer 42, Kloosterstraat tot AD-Delhaize en Dorpstraat. De door het district voorgestelde zone wijkt hier slechts beperkt vanaf.
Het gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf Antwerpen stelt dan ook voor een blauwe zone in te voeren in de volgende straten: Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemansstraat, Dorpstraat en Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg. Het gebruik van de parkeerschijf zal er verplicht worden van maandag tot zaterdag van 9 tot 19 uur met een uitzondering van houders van een bewonerskaart. In de omliggende straten zal geen bufferzone voorzien worden omdat dit kan leiden tot een stijging van de parkeerdruk in de winkelstraten, wat een verkeerd effect kan opleveren op het invoeren van de blauwe zone. De blauwe zone wordt immers ingevoerd om het langparkeren door niet-bewoners onmogelijk te maken en is vooral gericht op het voorzien van
zoveel mogelijk parkeergelegenheid voor de klanten van de handelaars en de bewoners van de straten zelf.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd. Stadsontwikkeling/beleid/mobiliteit en verkeer sluit zich bij dit voorstel aan - advies van 23 oktober 2009.
Financiële gevolgen
Het bedrijf stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie plaatsen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Besluit
Artikel 1
Het college beslist de gemeenteraad voor te stellen om het ontwerp van zonereglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Zone Kristus-Koningplein in het district Ekeren goed te keuren:
Art.1.-In de volgende straten wordt het parkeren uitsluitend toegelaten voor personenauto’s, auto’s dubbel gebruik, minibussen en motorfietsen. De parkeertijd wordt er beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden van maandag tot zaterdag, van 9 tot 19 uur met een maximale parkeerduur van 2 uur, uitgezonderd voor bewoners: Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemanstraat, Dorpstraat, Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg.
De zoneverkeersborden E9b met het pictogram van de parkeerschijf en het opschrift “van 9 tot 19 uur, uitgezonderd bewoners” worden aangebracht.
Art.2.-De bewoners van het hierna vermeld gebied, die voldoen aan de modaliteiten vervat in het retributiereglement met betrekking tot het parkeren op de openbare weg, ontvangen een bewonerskaart voor de zone 21 (Kristus-Koningplein): Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemanstraat, Dorpstraat, Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg
Art.3.-De bewonerskaart van zone 21 (Kristus-Koningplein) is slechts geldig op de reglementaire openbare parkeerplaatsen in de hierna aangeduide straten: Markt, Kristus-Koningplein, Driehoekstraat van Dorpstraat tot Geestenspoor, Kloosterstraat van Driehoekstraat tot Gebroeders Leemanstraat, Dorpstraat, Groot Hagelkruis van Kristus-Koningplein tot Oorderseweg.
Artikel 2
Het college geeft opdracht aan:
Ekeren/districts-en loketwerking/districtssecretariaat : Uitreiken van bewonerskaarten
Gemeentelijk autonoom parkeerbedrijf : Communicatie met de bewoners
Artikel 3
Dit besluit heeft in principe voor de stad geen financiëlecollegebesluit: 16414 van vrijdag 20 november 2009
Antwerpse politiekantoren verhuizen naar winkelstraten
Bron HLN
De stad Antwerpen wil verschillende politiekantoren verhuizen naar drukke winkelstraten. De nieuwe kantoren worden bovendien helemaal anders ingericht. Dat laat burgemeester Patrick Janssens (sp.a) weten. Bedoeling is de betrokkenheid van de politie met de burger te vergroten. Daar hoort, in tegenstelling tot de afgeleefde administratieve burchten van vandaag, ook een open sfeer bij op het politiekantoor.
Nieuw kantoor in Ekeren Concreet verhuist het politiekantoor van Borgerhout van de Maréestraat naar een nieuw pand op de drukke Turnhoutsebaan. In Berchem verhuist het kantoor van de Wittestraat naar de Statiestraat. In het centrum van Ekeren komt er tot slot een nieuw politiekantoor op het Christus Koningplein. Met de nieuwe locaties wil de politie haar aanwezigheid in de drukke winkelstraten benadrukken.
Voor wanneer de verhuis van de verschillende kantoren gepland is, is nog niet bekend. (belga/eb)
13/11 De Lijn koopt en huurt 88 trams. Het eerste lot van 21 wordt gekocht én er is al een Antwerpse bestemming voor uitgekiend
De eerste 21 nieuwe trams vormen een uitbreiding en komen dus bovenop het huidige wagenpark. Maar ze zullen pas vanaf midden 2012 kunnen worden ingezet. Dan pas is de tramstelplaats (of de garage van de trams) op de grens van Deurne en Wijnegem afgewerkt.
Zes of zeven nieuwe trams zullen dienen voor de tramuitbreiding Deurne-Wijnegem en Mortsel-Boechout. Samen met de stelplaats vormen deze uitbreidingen het project Brabo I. De andere veertien of vijftien trams zullen op de uitbreiding van Brabo II gaan werken: de verlenging naar Ekeren en de nieuwe tramlijnen op het Eilandje.
Na het eerste lot van de bestelling gaat De Lijn, voor de 67 overige tramstellen, over op de formule van huurkoop. Maar de onderhandelingen daarover verlopen moeizaam. Fabrikanten willen de trams zélf onderhouden als ze de toestellen moeten verhuren aan De Lijn. En die wil de eigen onderhoudsploegen en -hangars blijven gebruiken.
“Dus zijn we geëvolueerd naar een huur op lange termijn”, zegt waarnemend directeur Roger Kesteloot. “Bekijk het zoals een huis. De huurder staat in voor het kleine onderhoud, de eigenaar voor de grotere klussen. Nu moeten we de verdeling tussen beide nog afspreken.”
17/11 Aan de Ekersesteenweg belandde maandagavond even na 19u een Porsche tegen een verlichtingspaal. Volgens getuigen vertraagde de Porsche en werd de wagen langs achter even aangetikt door een Seat.
De chauffeur van de Porsche verloor de controle over zijn stuur en smakte tegen een verlichtingspaal. Hij werd door de brandweer bevrijd en zwaargewond, maar niet in levensgevaar, naar het ziekenhuis gebracht.
De twee inzittenden van de Seat werden meegenomen voor een ademtest en verder verhoor. Om de hulpdiensten hun werk te laten doen, bleef de Ekersesteenweg even afgesloten.
Werken aan waterleiding in de Karel Seclefstraat en in de Onze-Lieve-Vrouwestraat
EKEREN - De Antwerpse WaterWerken (AWW) gaat loodsaneringen uitvoeren in de Karel Seclefstraat en in de Onze-Lieve-Vrouwestraat, dit aan beide kanten van deze straten. Er wordt gewerkt van 27 november tot 31 december.
09/11 Twee mannen kwamen zaterdagavond met de schrik vrij bij een spectaculair ongeval op de A12. De mannen reden met hun BMW richting Nederland.
Ze namen de uitrit in Ekeren en daar liep het mis. De wagen knalde in een bocht tegen een verlichtingspaal en belandde op zijn zijkant in de bosjes. De auto was van op de snelweg amper nog zichtbaar.
De hulpdiensten rukten meteen uit. De BMW was rijp voor de schroot, maar de twee inzittenden kropen ongedeerd uit het wrak.
12/11 Het standbeeld van Koning Leopold II aan de Sint-Lambertuskerk werd het afgelopen weekend met rode verf beklad.
Deze keer kreeg hij rode handen. Het is al de tweede keer dat het standbeeld door vandalen beschadigd wordt. Het districtsbestuur en de stad Antwerpen doen er alles aan om het beeld snel weer proper te krijgen.
Ronny Kruyniers (sp.a): “Ik keur dit zeker niet goed, de reinigingskosten zijn immers ten koste van de belastingbetaler.”
Jonge fietsers leren wat te doen in verschillende verkeerssituaties
EKEREN - Tweehonderd schoolkinderen hebben gisteren de nieuwe verkeerseducatieve route (VERO) in het centrum van Ekeren ingefietst. Op die route krijgen ze uitleg over alle mogelijke problemen en situaties waarmee ze op hun fietstocht te maken zouden kunnen krijgen.
De verkeerseducatieve route bestaat uit twee delen. 'Voor de jonge fietsertjes staan op elf plaatsen in ons district bordjes met een tekening en informatie over de verkeerssituatie', zegt Machteld De Schutter van het Verkeersplatform. 'Zo leren ze hoe ze de situatie moeten aanpakken. Ze leren meer bepaald hoe ze een rotonde moeten oprijden, hoe ze op een druk kruispunt moeten afslaan, hoe ze een hindernis op de rijbaan moeten passeren en nog veel meer praktische zaken voor als ze onderweg zijn met de fiets. Voor jonge voetgangertjes werden educatieve tekeningen gemaakt waarmee de leerkracht eerst in de klas aan de slag gaat.' Bij de VERO gaat het niet over een verkeerspark, zoals in het Rivierenhof, waar verkeerssituaties worden nagebootst, maar om verkeersopvoeding in het echte verkeer. De route werd ontworpen voor leerlingen en leerkrachten van het vijfde en zesde leerjaar.
'De verkeerseducatieve route zal gebruikt worden door de Ekerse scholen bij de verkeersopvoeding van de leerlingen, maar we hebben ook al ouders gezien die bij de borden halt houden en hun kinderen op de verkeerssituatie wijzen', vertelt Machteld De Schutter nog.
Schepen voor Onderwijs Robert Voorhamme (SP.A) kwam de initiatiefnemers feliciteren. 'Op het gebied van verkeersveiligheid vanuit de scholen is het district Ekeren de absolute voorbeeldleerling van de stad Antwerpen. Ik hoop op navolging in de andere Antwerpse districten', zegt de schepen.
De tekeningen werden gemaakt door stadstekenaar Swa Dielen. Hij baseerde zich op de fietsvaardigheidstest van Jan Pauwels, professor bewegingsleer van de KULeuven, maar vertaalde de tekeningen naar reële situaties in Ekeren. 'In onze beleidsnota hebben we bij het begin van deze legislatuur veel aandacht gehad voor verkeerseducatie. De verkeerseducatieve route is samen met de schoolroutekaart en de jaarlijkse oefening rond de dode hoek een van de realisaties', zegt districtsschepen Koen Palinckx (CD&V).
De VERO is een initiatief van het Ekers Verkeersplatform, dat werd uitgewerkt samen met de lokale politie en het district Ekeren. Het verkeersboetefonds van de stad Antwerpen zorgde voor een financiële toelage.
De verouderde gebouwen van de jeugddienst aan de Veltwijcklaan worden grondig gerenoveerd. Over twee jaar moet er een volwaardig jeugdcentrum zijn.
Een architectenteam kreeg de opdracht om de gebouwen van de vroegere rijkswachtkazerne in de Veltwijcklaan om te vormen tot een moderne en goed uitgeruste jeugddienst. Bedoeling is om een open huis te zijn waar jongeren terechtkunnen voor ontmoeting, vorming, spel, creativiteit, informatie en inspraak.
De stad Antwerpen (90%) en het district (10%) hebben er de nodige middelen voor vrijgemaakt. “Wij streven ernaar om in ieder district één volwaardig jeugdcentrum te hebben”, zegt Leen Verbist, Antwerps schepen van Jeugd.
Grondige renovatie
Tegen eind juni volgend jaar moet de renovatie van de voormalige conciërgewoning achter de rug zijn. Tijdens de zomervakantie van 2010 worden de renovatiewerken onderbroken en is de basiswerking verzekerd. Eind september is dan het voormalig politiekantoor aan de beurt. Dat moet in december 2011 afgewerkt zijn.
“Het gerenoveerde gebouw krijgt voor het eerst ook twee volwaardige repetitieruimtes voor opkomende muziekgroepjes, half verzonken in de grond. Ook de tuin en binnenspeelplaats worden volledig aangepakt”, verklapt Sabine Coenen, schepen van Jeugd van het district Ekeren.
Beide gebouwen krijgen een totale restauratie met een nieuw dak, buitenschrijnwerk, sanitair, elektriciteit en binnenafwerking en een lift in de voorbouw. Veel aandacht wordt besteed aan energiebesparende maatregelen en een goede toegankelijkheid voor personen met een fysieke handicap.
ANSC
Jeugddienst, Veltwijcklaan 19, 03-541.13.78, jeugdconsulent: Ilse De Naeyer, jeugddienst.ekeren@stad.antwerpen.be
Een delegatie van CD&V Ekeren besprak vorige week enkele dossiers op het kabinet van minister Crevits, waaronder de onveilige kruispunten op de Leugenberg. Een volledige aanpak van de Leugenberg kan voorlopig niet, maar de minister zal bekijken welke dringende maatregelen kunnen genomen worden.
Onze-Lieve-Vrouw van Lourdesinstituut vreest nieuwbouw
Het Onze-Lieve-Vrouw van Lourdesinstituut in Ekeren verzet zich tegen een gepland nieuwbouwproject op het Kristus-Koningplein. Eind oktober voert het actie.
Voor de heraanleg van het Kristus- Koningplein in Ekeren wil het district een soort 'vierde wand' maken. Op het stuk grond tussen de Jozef De Weerdtstraat en de Alfons Jeurissenstraat staat een nieuwbouwproject gepland, met onder andere een politiebureau en ruimte voor een commerciele invulling.
Het Onze-Lieve-Vrouw van Lourdesinstituut grenst nu aan het plein, en ziet het nieuwe gebouw niet zitten. "Zo'n blok zal voor ons heel veel licht wegnemen", zegt Loewie Delvou, directeur van de lagere school. "Wij juichen toe dat het plein wordt heraangelegd, want het is nu waarschijnlijk een van de lelijkste pleinen van Vlaanderen. Maar we willen niet dat er voor onze school een gebouw komt."
De lagere school en een paar kleuterklassen zitten nu een jaar of tien in het gerenoveerde schoolgebouw. "Het is mede dankzij de school dat het plein opnieuw is gaan leven omdat er veel ouders en grootouders komen", vindt Hugo Peeters, directeur van de kleuterschool. "Kinderen hebben zon, licht en ruimte nodig"
Het stuk grond van 800 vierkante meter staat nu te koop bij Vespa. De minimumprijs is vastgesteld op 750.000 euro. Op 20 november moeten de biedingen binnen zijn.
Witte en zwarte ballonnen
De directie start binnenkort met een handtekeningenactie tegen de nieuwbouw. Op 30 oktober wordt de petitie gelanceerd met een actie op het stuk grond voor de school. "We zullen witte en zwarte ballonnen oplaten. De witte staan voor het licht, de zwarte voor schaduw."
Districtsschepen van Openbare Werken Christophe Thomas (Open Vld) is verbaasd. "Ik begrijp dat de schooldirectie bezorgd is. Maar volgens mij is er een misverstand over hoe het nieuwe gebouw eruit gaat zien. Op de maquette staat een indicatie van de nieuwbouw, maar dat is helemaal geen definitief ontwerp."
Toch bevestigt Christophe Thomas wel dat het nieuwe pand ongeveer even hoog zal worden als de school en de andere gebouwen van het plein. Een precieze datum voor de heraanleg van het plein is er voorlopig nog niet.
Bij een controle zondag 25 oktober hebben tien hondenbaasjes een boete gekregen omdat hun viervoeters niet aan de leiband liepen en ze geen poepzakjes bij zich hadden.
De actie werd voor de tweede keer dit jaar gehouden. Twee politiepatrouilles controleerden 52 honden over het hele grondgebied Ekeren en de aanpalende wijken Schoonbroek, Edison en Rozemaai.
Hondeneigenaars die niet in orde waren, riskeren een boete tot 250 euro. Wie wel de regels volgde, kreeg hondenpoepzakjes van de stad.
BRUSSEL - Voorzitter Karel Vinck gaf de drie toplui van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), de bouwheer van de Oosterweelverbinding, eind vorig jaar een bonus cadeau. Die bonussen werden niet goedgekeurd door de raad van bestuur en het remuneratiecomité, zoals de wet voorschrijft. Dat staat vrijdag in De Morgen.
De twee regeringscommissarissen die de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel controleren, probeerden tot twee keer toe in te grijpen. Ze vroegen Vinck eerst per brief om uitleg. Twee maanden later antwoordde de BAM-voorzitter dat de bonussen in een extra rapport waren gegoten en dus niet langs de maandelijkse vergadering van de raad van bestuur waren gepasseerd.
Niet volgens de regels, oordeelden de regeringscommissarissen, die daarop ook een brief stuurden naar de bevoegde Vlaamse ministers. De ministers slaagden er niet meer in een gezamenlijk standpunt in te nemen, zodat er officieel niets gebeurde met de brief. Bronnen bij de BAM geven wel aan dat de bonussen na subtiele druk vanuit de Vlaamse regering wel iets naar beneden werden bijgesteld. (BEH)
09/10 Een infoavond over de Oosterweelverbinding lokte donderdagavond in Ekeren bijna 400 mensen. Districtsburgemeester Ronny Kruyniers (sp.a) zorgde voor het opmerkelijkste moment.
Toen er uit de zaal gemor kwam dat alleen BAM aanwezig was, zei hij: “Arup/Sum wilde niet komen, zelfs niet gescheiden van BAM. Ik wilde er ook wel enkele actiecomités bij, maar de drie andere partijen in het bestuur (Open Vld, CD&V en 2070 Ekeren, red.) niet. En ik heb me neer te leggen bij de meerderheid.”
Heeft Oosterweel een barst(je) in de Ekerse meerderheid veroorzaakt?
Tussen slecht en slechter? Tussen een twee projecten die ons de hemel beloven?
Voor Ekeren zijn beide alternatieven even "slecht".
a. als basis van alle cijfers die vandaag worden gebruikt, is het MMA gebruikt. Een Multimodaal verkeersModel Antwerpen. Daarin tracht men op basis van een aantal uitgangspunten te bepalen wat de verkeersdrukte zal zijn in 2010-2015. Men zou dan met dit computerprogramma kunnen bepalen "als die of die weg afgesloten wordt, zal er ginder of daar zoveel verkeer bijkomen). Ook prognoses qua bevolkingsaantallen, gebruik openbaar vervoer, economische groei, brandstofprijzen,... zijn allemaal opgenomen in dit model doch bij de aanvang van het project. Zo zijn invloeden zoals een verbetering van de Brusselse Ring, nieuwe wegen en infrastructuren over de grenzen die een invloed hebben op het transitverkeer niet mee opgenomen en werden deze zelfs uit de MER geweerd.
Trouwens, voor de banken die alles moeten financieren heeft BAM een ander model ontwikkeld...
Bij het opstellen van de beide MER's is hier rekening mee gehouden. (Masterplan en Oosterweel) Dit model moet voortdurend worden aangepast en bijgestuurd. Als je effectief deze cijfers als juist moet beschouwen, staan wij al sinds 2007 stil op de Ring, is de Antwerpse Haven al jaren onbereikbaar voor vrachtvervoer en liggen alle bedrijven stil ten gevolge van het stilstaande verkeer. Reeds sinds de jaren '80 verkondigt men luidskeels dat de Ring vast gaat lopen, eerst als argument om de R2 (Grote Ring) aan te leggen, ten tweede als argument om de R1 te sluiten.
b. het sluiten van de Kennedytunnel voor vrachtverkeer. De enige reden hiervoor is : de financiering van de bouw van de Oosterweelverbinding. De Kennedytunnel is nu reeds jaren afgesloten voor ADR verkeer, de Oosterweelverbinding zal ook geen ADR klasse 1 en 2 toelaten (explosief-brandbaar). Voor Ekeren (en heel Noord Antwerpen) is dit verbod een ramp. Een vrachtverbod ten Zuiden van Antwerpen veroorzaakt in het Noorden een niet in te schatten overlast.
En wat onveilig is in de éne tunnel zal even onveilig zijn voor de andere. (Oosterweel =BAMbrug + BAMtunnel)
c. het Masterplan is reeds uitgehold. Spoorwegen zijn een federale bevoegdheid en de 2de goederenspoorontsluiting is voorlopig uitgesteld. Voor de haven en economische actoren is dit een "must". En deze "must" mag wel door een tunnel (eens Merksem voorbij) omdat dit beter is voor mens en milieu. Dat mag wel 5 miljard oude Belgische Franken meer kosten dan een bovengronds tracé. Uit de MER zijn gedeelten van het openbaar vervoer geweerd (buslijnen) alsook factoren die het MMA zouden kunnen beïnvloeden.
De A102 (Merksem-Ranst-Wommelgem) is ingepland in het Ruimtelijk Structuurplan en zowel in geval van BAM als van ArupSum een blijvend gevaar.
d. Laat ons eerlijk zijn. Verkeer dat nu door de Liefkenshoektunnel gaat en daar meer moet betalen dan via de OW verbinding, zal ook naar de OW verbinding komen. De toltarieven zijn immers niet gelijk. En langs waar is dat?
e. Je denkt, ik rij wel anders. Maar de Konijnenpijp wordt lokaal verkeer, de brug van de Ijzerlaan verdwijnt, de brug van het Sportpaleis wordt beperkt, de Scheldelaan loopt langs de Oosterweelknoop, de Liefkenshoek en de Oosterweel is tol betalen.
f. In het Masterplan wordt het project als volgt omschreven: de kleine ring splitsen voor lokaal en doorgaand verkeer. Indien de bouwaanvraag goedgekeurd wordt, krijgen we een brug voor doorgaand verkeer en een stedelijke ringweg voor lokaal verkeer, maar dat stopt allemaal aan het Sportpaleis. Voor de stedelijke ringweg(lokaal verkeer) is nog niets voorzien vanaf het Sportpaleis tot aan de Kennedytunnel. Zonder dit stuk is alles (weer) een project dat in het niets stopt. Voor de rest is nog geen bouwvergunning aangevraagd terwijl dit duidelijk één geheel is: het één is niets waard zonder het ander.
Keuren we iets goed waarvan we niet weten of het wel volledig kan doorgaan?
g. De tunnel zit nog in zijn "ontwerpfase". Ook hier zijn er nog tientallen vragen op te lossen. Maar daar stemmen we nu niet over!
De vraag is dan ook: kan je iets goedkeuren (of zelfs afkeuren) dat niet af is, dat geen garanties bied en waarvan we zelfs nog niet weten wat het zal meebrengen?
Het Oosterweeltheater brengt elke dag verrassende nieuwe wendingen en krijgt stilaan de allures van een deurenkomedie. Gisteren ging er weer zo’n deur open en tot ieders verrassing stapte ineens Dirk Van Mechelen het podium op.
En hij had nog groot nieuws ook, want er zou een sensationele nieuwe oplossing in de maak zijn voor de achilleshiel van het BAM-tracé: de strook van de Ring naast Merksem en het Sportpaleis. Het doorgaand verkeer duikt daar in de toekomst ondergronds in een tunnel, het lokaal verkeer blijft bovengronds rijden, er hoeft geen monster met achttien rijstroken te komen en iedereen is gelukkig. Daar komt het in het kort op neer.
En zo wordt Dirk ’Mister BAM’ Van Mechelen uiteindelijk toch nog de grote held van dit verhaal, dat zo tragisch leek te zullen eindigen. Tenminste, als het sprookje dat hij vertelt ook echt uitkomt. Want waar komt deze deus ex machina nu eigenlijk vandaan?
Tiens, Dirk Van Mechelen, die was toch geen minister meer, horen we u denken. En inderdaad, we hebben het voor alle zekerheid nog even nagekeken, maar het klopt: sinds de verkiezingen van juni maakt zijn Open Vld geen deel meer uit van de Vlaamse regering. Officieel heeft Van Mechelen dus niks meer te vertellen over het BAM-dossier waarin hij zo lang en trouw de kar heeft getrokken.
Zouden het dan misschien afkickverschijnselen zijn? Bij de BAM en de betonboeren van Noriant beweren ze in elk geval niets te weten van dit nieuwe verhaal. En ook diverse partijen van de nieuwe Vlaamse regering (sp.a en N-VA, om ze niet te noemen) reageren met grote verbazing op dit stuntscenario. Alleen minister-president Kris Peeters zwijgt als vermoord: die kan tot 18 oktober - de dag van het referendum - niet antwoorden op uw oproepen als het om de Oosterweel gaat.
Weet u wat wij denken? Toen afgelopen zomer duidelijk werd dat het BAM-sprookje evolueerde naar een horrorilm, heeft Peeters uitgehuild bij zijn oude vriend Van Mechelen (“Met Kris was het perfect”, weet u nog?). Kris heeft Dirk toen gevraagd om als superkenner van het dossier eens mee te denken over alternatieve oplossingen. En Dirk heeft dat gedaan voor zijn oude makker, for old times’ sake.
Vriendschap is mooi en in de politiek hoogst uitzonderlijk. Maar als de oppositie nu ook al begint mee te regeren, dan zit dit land nog vreemder ineen dan we dachten.
Nieuw voorstel: tunnel onder Sportpaleis in Antwerpen
Het doorgaand verkeer op de Antwerpse ring zal ter hoogte van het Sportpaleis ondergronds duiken. Dat sensationele plan moet het grootste pijnpunt oplossen van de Oosterweelverbinding: de aansluiting van de Lange Wapperbrug op het viaduct van Merksem.
800 miljoen extra Als de Vlaamse regering toehapt, moet ze wel 800 miljoen euro extra vinden. Actiecomité Ademloos verwees gisteren naar het plan dat de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en aannemersgroep Noriant bezorgden aan de Vlaamse regering. De BAM wil niets bevestigen. Vlaams minister-president Kris Peeters zwijgt eveneens. Maar Dirk Van Mechelen (Open Vld), tot juni minister én fervent verdediger van het BAM-tracé met de Lange Wapper, weet méér. "De ingenieurs van Noriant stoppen de Antwerpse ring al vanaf de afrit van de E313, nabij het Sportpaleis, in een tunnel. Die komt verderop uit op de splitsing naar de E19 (Breda) en de A12 (Bergen-op-Zoom). Het huidige viaduct van Merksem kan dan worden gebruikt als stedelijke ringweg, die aansluit op de Lange Wapper."
Geen mastodont meer Groot voordeel: er komt dan geen mastodontviaduct van 18 rijstroken zoals in het huidige plan. Daarover spreken de Antwerpenaren zich op 18 oktober uit. (hlnsydney) (bron het laatste nieuws)
Ouders en leerlingen willen veiliger verkeer aan Leugenberg
Protestactie
Bron: Nieuwsblad
EKEREN - Ouders en leerlingen van de Sint-Vincentiusschool hebben afgelopen donderdag actie gevoerd aan de Leugenberg. Fietsers en bromfietsers negeren er regelmatig het rode licht en dat is levensgevaarlijk voor de kleuters en leerlingen, die er moeten oversteken.
Voor fietsers en bromfietsers ligt er langs de Leugenberg een dubbelzijdig fietspad. Ter hoogte van de oversteekplaats naar de Sint-Vincentiusschool staan verkeerslichten en ligt een zebrabad. Toch is het er voor voetgangers niet veilig om bij groen licht over te steken. 'Met de regelmaat van de klok rijden fietsers en bromfietsers door het rode licht, en dat aan beide kanten. Wanneer de kleuters en leerlingen van de school bij groen licht willen oversteken, moeten ze daardoor soms echt wegspringen. Levensgevaarlijk', legt Sandra Domen, lid van Verkeersplatform Ekeren uit. Om de situatie aan te klagen hielden de ouders en leerlingen afgelopen donderdag een ludieke actie. Met veel toeters en bellen maakten ze de fietsers en bromfietsers duidelijk dat er gestopt moet worden voor het rode licht. De ouders hadden ook bijstand gevraagd van de politie. Een agente sensibiliseerde de overtreders. Wie mooi stopte voor het rode licht, kreeg een lolly van de actievoerders. 'Elk schooljaar opnieuw vragen we meer politietoezicht voor dit kruispunt', gaat Sandra Domen verder. 'Maar na een paar keren zien we niemand meer. Er blijkt een personeelstekort te zijn.' Volgens haar zou het Vlaams Gewest momenteel onderzoeken of de Leugenberg veiliger kan gemaakt worden. 'Maar ik vrees dat dat nog wel even zal duren', stelt ze. 'Het probleem is bekend bij de politie', reageert politiewoordvoerder Sven Lommaert. 'Het is een van onze aandachtspunten. In de mate van het mogelijke proberen we aanwezig te zijn, maar we kunnen het niet bolwerken om elke dag opnieuw 's morgens, 's middags en 's avonds een politieagent te posteren aan dit kruispunt. Het gebeurt dat de politie tijdens het toezicht aan de Leugenberg geen overtredingen vaststelt, maar daarmee wil ik zeker niet zeggen dat de klacht niet gegrond zou zijn.'