Google GROENE GUIDO
Zoeken in blog

Groene links
  • Groen! Ekeren
  • Groen! Nationaal
  • Groen! Antwerpen
  • Facebook Groen Ekeren
  • Groen Ekeren
  • Jong Groen
  • Lets Antwerpen
  • Denktank Oikos
  • EVA Centrum Ekeren
  • Transitie Ekeren
    Sociaal Liberale Partij
  • Geert Lambert
  • SLP
  • ONZE BIBACTIE
  • MIJN NETLOG
  • De Wereld Morgen
  • Els Van Weert
  • Rechtvaardigheidsindex
    WONEN
  • Ruimtelijke ordening Vlaanderen
  • Renovatiepremie en andere premies
  • MER Vlaanderen
  • Energiesparen (premies)
  • EKEREN
  • District Ekeren
  • Jeugdraad Ekeren
  • Ekeren in WO 2
  • Foto's en geschiedenis Ekeren
  • Ekeren in het nieuws
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Jozef De Weerdtstraat
  • Red onze Akkers (Hoekakker en Puihoek)
  • DIVERSE LINKS
  • bloggen.be
  • Petrolfront petitie
  • Oosterweel: dossier GVA
  • Politiek
  • Ademloos
  • LENORA : Leefbare Noordrand
  • Straten Generaal
  • Ringland
  • SLP op Youtube
  • Gruunrant
    Archief per maand
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 08-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
    Misschien wordt het tijd om radicaal voor je eigen mening te gaan...
    Gastenboek
  • hallo
  • Niemand
  • Niemand
  • het laatste hoofdstuk
  • Klop klop een bezoekje groenekeren

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    autokampioen
    www.bloggen.be/autokam
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Laatste commentaren
  • Idiote verkeersremmers (Guido)
        op Snelheidsremmers voor de Jaak Van Haesendonckstraat
  • Heraanleg fietspad Leugenbergbrug (Eddy Moscato)
        op Afbraak brug Leugenberg ‘niet toepasbaar’
  • spoorweg (Nik)
        op Groen voert actie voor fietstunnel aan Weerstandersstraat
  • Kloosterstraat-catastrofe in het vooruitzicht (M Piessens)
        op Kloosterstraat Module 10
  • Kortzichtig (M Piessens)
        op Binnenkort tolvrij naar buurdorpen in het Waasland?
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    adverteren
    www.bloggen.be/adverte
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Blog als favoriet !
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    autokampioen
    www.bloggen.be/autokam
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    dansrustroest
    www.bloggen.be/dansrus
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    joggerke
    www.bloggen.be/joggerk
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.


    GROENE GUIDO
    EKEREN BOUWT AAN DE TOEKOMST : GROEN! WAAKT

    02-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kruispunten Leugenberg

    Een delegatie van CD&V Ekeren besprak vorige week enkele dossiers op het kabinet van minister Crevits, waaronder de onveilige kruispunten op de Leugenberg. Een volledige aanpak van de Leugenberg kan voorlopig niet, maar de minister zal bekijken welke dringende maatregelen kunnen genomen worden.

    02-11-2009 om 14:10 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onze-Lieve-Vrouw van Lourdesinstituut vreest nieuwbouw

    Het Onze-Lieve-Vrouw van Lourdesinstituut in Ekeren verzet zich tegen een gepland nieuwbouwproject op het Kristus-Koningplein. Eind oktober voert het actie.

    Voor de heraanleg van het Kristus- Koningplein in Ekeren wil het district een soort 'vierde wand' maken. Op het stuk grond tussen de Jozef De Weerdtstraat en de Alfons Jeurissenstraat staat een nieuwbouwproject gepland, met onder andere een politiebureau en ruimte voor een commerciele invulling.

    Het Onze-Lieve-Vrouw van Lourdesinstituut grenst nu aan het plein, en ziet het nieuwe gebouw niet zitten. "Zo'n blok zal voor ons heel veel licht wegnemen", zegt Loewie Delvou, directeur van de lagere school. "Wij juichen toe dat het plein wordt heraangelegd, want het is nu waarschijnlijk een van de lelijkste pleinen van Vlaanderen. Maar we willen niet dat er voor onze school een gebouw komt."

    De lagere school en een paar kleuterklassen zitten nu een jaar of tien in het gerenoveerde schoolgebouw. "Het is mede dankzij de school dat het plein opnieuw is gaan leven omdat er veel ouders en grootouders komen", vindt Hugo Peeters, directeur van de kleuterschool. "Kinderen hebben zon, licht en ruimte nodig"

    Het stuk grond van 800 vierkante meter staat nu te koop bij Vespa. De minimumprijs is vastgesteld op 750.000 euro. Op 20 november moeten de biedingen binnen zijn.

    Witte en zwarte ballonnen

    De directie start binnenkort met een handtekeningenactie tegen de nieuwbouw. Op 30 oktober wordt de petitie gelanceerd met een actie op het stuk grond voor de school. "We zullen witte en zwarte ballonnen oplaten. De witte staan voor het licht, de zwarte voor schaduw."

    Districtsschepen van Openbare Werken Christophe Thomas (Open Vld) is verbaasd. "Ik begrijp dat de schooldirectie bezorgd is. Maar volgens mij is er een misverstand over hoe het nieuwe gebouw eruit gaat zien. Op de maquette staat een indicatie van de nieuwbouw, maar dat is helemaal geen definitief ontwerp."

    Toch bevestigt Christophe Thomas wel dat het nieuwe pand ongeveer even hoog zal worden als de school en de andere gebouwen van het plein. Een precieze datum voor de heraanleg van het plein is er voorlopig nog niet.

    Maaike FLOOR

    Bron GVA

     

    02-11-2009 om 14:02 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tien baasjes van honden op de bon

    Bij een controle zondag 25 oktober hebben tien hondenbaasjes een boete gekregen omdat hun viervoeters niet aan de leiband liepen en ze geen poepzakjes bij zich hadden.

    De actie werd voor de tweede keer dit jaar gehouden. Twee politiepatrouilles controleerden 52 honden over het hele grondgebied Ekeren en de aanpalende wijken Schoonbroek, Edison en Rozemaai.

    Hondeneigenaars die niet in orde waren, riskeren een boete tot 250 euro. Wie wel de regels volgde, kreeg hondenpoepzakjes van de stad.

    Bron GVA

    02-11-2009 om 13:53 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    16-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BAM-top kreeg omstreden bonus

    BRUSSEL - Voorzitter Karel Vinck gaf de drie toplui van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), de bouwheer van de Oosterweelverbinding, eind vorig jaar een bonus cadeau. Die bonussen werden niet goedgekeurd door de raad van bestuur en het remuneratiecomité, zoals de wet voorschrijft. Dat staat vrijdag in De Morgen.

    De twee regeringscommissarissen die de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel controleren, probeerden tot twee keer toe in te grijpen. Ze vroegen Vinck eerst per brief om uitleg. Twee maanden later antwoordde de BAM-voorzitter dat de bonussen in een extra rapport waren gegoten en dus niet langs de maandelijkse vergadering van de raad van bestuur waren gepasseerd.

    Niet volgens de regels, oordeelden de regeringscommissarissen, die daarop ook een brief stuurden naar de bevoegde Vlaamse ministers. De ministers slaagden er niet meer in een gezamenlijk standpunt in te nemen, zodat er officieel niets gebeurde met de brief. Bronnen bij de BAM geven wel aan dat de bonussen na subtiele druk vanuit de Vlaamse regering wel iets naar beneden werden bijgesteld. (BEH)

    Bron de Standaard

    16-10-2009 om 13:38 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    12-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oosterweel geeft barst in Ekerse meerderheid

    09/10 Een infoavond over de Oosterweelverbinding lokte donderdagavond in Ekeren bijna 400 mensen. Districtsburgemeester Ronny Kruyniers (sp.a) zorgde voor het opmerkelijkste moment.

    Toen er uit de zaal gemor kwam dat alleen BAM aanwezig was, zei hij: “Arup/Sum wilde niet komen, zelfs niet gescheiden van BAM. Ik wilde er ook wel enkele actiecomités bij, maar de drie andere partijen in het bestuur (Open Vld, CD&V en 2070 Ekeren, red.) niet. En ik heb me neer te leggen bij de meerderheid.”

    Heeft Oosterweel een barst(je) in de Ekerse meerderheid veroorzaakt?

    CM (bron GVA)

    12-10-2009 om 12:46 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ekeren en de brug of tunnel? - Mijn standpunt.

    Kiezen?

    Tussen wat?

    Tussen slecht en slechter? Tussen een twee projecten die ons de hemel beloven?

    Voor Ekeren zijn beide alternatieven even "slecht".

    a. als basis van alle cijfers die vandaag worden gebruikt, is het MMA gebruikt. Een Multimodaal verkeersModel Antwerpen. Daarin tracht men op basis van een aantal uitgangspunten te bepalen wat de verkeersdrukte zal zijn in 2010-2015. Men zou dan met dit computerprogramma kunnen bepalen "als die of die weg afgesloten wordt, zal er ginder of daar zoveel verkeer bijkomen). Ook prognoses qua bevolkingsaantallen, gebruik openbaar vervoer, economische groei, brandstofprijzen,... zijn allemaal opgenomen in dit model doch bij de aanvang van het project. Zo zijn invloeden zoals een verbetering van de Brusselse Ring, nieuwe wegen en infrastructuren over de grenzen die een invloed hebben op het transitverkeer niet mee opgenomen en werden deze zelfs uit de MER geweerd.

    Trouwens, voor de banken die alles moeten financieren heeft BAM een ander model ontwikkeld...

    Bij het opstellen van de beide MER's is hier rekening mee gehouden. (Masterplan en Oosterweel) Dit model moet voortdurend worden aangepast en bijgestuurd. Als je effectief deze cijfers als juist moet beschouwen, staan wij al sinds 2007 stil op de Ring, is de Antwerpse Haven al jaren onbereikbaar voor vrachtvervoer en liggen alle bedrijven stil ten gevolge van het stilstaande verkeer. Reeds sinds de jaren '80 verkondigt men luidskeels dat de Ring vast gaat lopen, eerst als argument om de R2 (Grote Ring) aan te leggen, ten tweede als argument om de R1 te sluiten.

    b. het sluiten van de Kennedytunnel voor vrachtverkeer. De enige reden hiervoor is : de financiering van de bouw van de Oosterweelverbinding. De Kennedytunnel is nu reeds jaren afgesloten voor ADR verkeer, de Oosterweelverbinding zal ook geen ADR klasse 1 en 2 toelaten (explosief-brandbaar). Voor Ekeren (en heel Noord Antwerpen) is dit verbod een ramp. Een vrachtverbod ten Zuiden van Antwerpen veroorzaakt in het Noorden een niet in te schatten overlast.

    En wat onveilig is in de éne tunnel zal even onveilig zijn voor de andere. (Oosterweel =BAMbrug + BAMtunnel)

    c. het Masterplan is reeds uitgehold. Spoorwegen zijn een federale bevoegdheid en de 2de goederenspoorontsluiting is voorlopig uitgesteld. Voor de haven en economische actoren is dit een "must". En deze "must" mag wel door een tunnel (eens Merksem voorbij) omdat dit beter is voor mens en milieu. Dat mag wel 5 miljard oude Belgische Franken meer kosten dan een bovengronds tracé. Uit de MER zijn gedeelten van het openbaar vervoer geweerd (buslijnen) alsook factoren die het MMA zouden kunnen beïnvloeden.

    De A102 (Merksem-Ranst-Wommelgem) is ingepland in het Ruimtelijk Structuurplan en zowel in geval van BAM als van ArupSum een blijvend gevaar.

    d. Laat ons eerlijk zijn. Verkeer dat nu door de Liefkenshoektunnel gaat en daar meer moet betalen dan via de OW verbinding, zal ook naar de OW verbinding komen. De toltarieven zijn immers niet gelijk. En langs waar is dat?

    e. Je denkt, ik rij wel anders. Maar de Konijnenpijp wordt lokaal verkeer, de brug van de Ijzerlaan verdwijnt, de brug van het Sportpaleis wordt beperkt, de Scheldelaan loopt langs de Oosterweelknoop, de Liefkenshoek en de Oosterweel is tol betalen.

    f. In het Masterplan wordt het project als volgt omschreven: de kleine ring splitsen voor lokaal en doorgaand verkeer. Indien de bouwaanvraag goedgekeurd wordt, krijgen we een brug voor doorgaand verkeer en een stedelijke ringweg voor lokaal verkeer, maar dat stopt allemaal aan het Sportpaleis. Voor de stedelijke ringweg(lokaal verkeer) is nog niets voorzien vanaf het Sportpaleis tot aan de Kennedytunnel. Zonder dit stuk is alles (weer) een project dat in het niets stopt. Voor de rest is nog geen bouwvergunning aangevraagd terwijl dit duidelijk één geheel is: het één is niets waard zonder het ander.

    Keuren we iets goed waarvan we niet weten of het wel volledig kan doorgaan?

    g. De tunnel zit nog in zijn "ontwerpfase". Ook hier zijn er nog tientallen vragen op te lossen. Maar daar stemmen we nu niet over!

    De vraag is dan ook: kan je iets goedkeuren (of zelfs afkeuren) dat niet af is, dat geen garanties bied en waarvan we zelfs nog niet weten wat het zal meebrengen?

    Voor mij dus een nee.

    Zondag weet ik het van U!

     

     

     

    12-10-2009 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (1)
    10-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zijn Kris en Dirk opnieuw een duo?

     

    Bron : GVA

    Het Oosterweeltheater brengt elke dag verrassende nieuwe wendingen en krijgt stilaan de allures van een deurenkomedie. Gisteren ging er weer zo’n deur open en tot ieders verrassing stapte ineens Dirk Van Mechelen het podium op.

    En hij had nog groot nieuws ook, want er zou een sensationele nieuwe oplossing in de maak zijn voor de achilleshiel van het BAM-tracé: de strook van de Ring naast Merksem en het Sportpaleis. Het doorgaand verkeer duikt daar in de toekomst ondergronds in een tunnel, het lokaal verkeer blijft bovengronds rijden, er hoeft geen monster met achttien rijstroken te komen en iedereen is gelukkig. Daar komt het in het kort op neer.

    En zo wordt Dirk ’Mister BAM’ Van Mechelen uiteindelijk toch nog de grote held van dit verhaal, dat zo tragisch leek te zullen eindigen. Tenminste, als het sprookje dat hij vertelt ook echt uitkomt. Want waar komt deze deus ex machina nu eigenlijk vandaan?

    Tiens, Dirk Van Mechelen, die was toch geen minister meer, horen we u denken. En inderdaad, we hebben het voor alle zekerheid nog even nagekeken, maar het klopt: sinds de verkiezingen van juni maakt zijn Open Vld geen deel meer uit van de Vlaamse regering. Officieel heeft Van Mechelen dus niks meer te vertellen over het BAM-dossier waarin hij zo lang en trouw de kar heeft getrokken.

    Zouden het dan misschien afkickverschijnselen zijn? Bij de BAM en de betonboeren van Noriant beweren ze in elk geval niets te weten van dit nieuwe verhaal. En ook diverse partijen van de nieuwe Vlaamse regering (sp.a en N-VA, om ze niet te noemen) reageren met grote verbazing op dit stuntscenario. Alleen minister-president Kris Peeters zwijgt als vermoord: die kan tot 18 oktober - de dag van het referendum - niet antwoorden op uw oproepen als het om de Oosterweel gaat.


    Weet u wat wij denken? Toen afgelopen zomer duidelijk werd dat het BAM-sprookje evolueerde naar een horrorilm, heeft Peeters uitgehuild bij zijn oude vriend Van Mechelen (“Met Kris was het perfect”, weet u nog?). Kris heeft Dirk toen gevraagd om als superkenner van het dossier eens mee te denken over alternatieve oplossingen. En Dirk heeft dat gedaan voor zijn oude makker, for old times’ sake.

    Vriendschap is mooi en in de politiek hoogst uitzonderlijk. Maar als de oppositie nu ook al begint mee te regeren, dan zit dit land nog vreemder ineen dan we dachten.

    door Lex MOOLENAAR

    10-10-2009 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    08-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw voorstel: tunnel onder Sportpaleis in Antwerpen

    Het doorgaand verkeer op de Antwerpse ring zal ter hoogte van het Sportpaleis ondergronds duiken. Dat sensationele plan moet het grootste pijnpunt oplossen van de Oosterweelverbinding: de aansluiting van de Lange Wapperbrug op het viaduct van Merksem.

    800 miljoen extra
    Als de Vlaamse regering toehapt, moet ze wel 800 miljoen euro extra vinden. Actiecomité Ademloos verwees gisteren naar het plan dat de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en aannemersgroep Noriant bezorgden aan de Vlaamse regering. De BAM wil niets bevestigen. Vlaams minister-president Kris Peeters zwijgt eveneens. Maar Dirk Van Mechelen (Open Vld), tot juni minister én fervent verdediger van het BAM-tracé met de Lange Wapper, weet méér. "De ingenieurs van Noriant stoppen de Antwerpse ring al vanaf de afrit van de E313, nabij het Sportpaleis, in een tunnel. Die komt verderop uit op de splitsing naar de E19 (Breda) en de A12 (Bergen-op-Zoom). Het huidige viaduct van Merksem kan dan worden gebruikt als stedelijke ringweg, die aansluit op de Lange Wapper."

    Geen mastodont meer
    Groot voordeel: er komt dan geen mastodontviaduct van 18 rijstroken zoals in het huidige plan. Daarover spreken de Antwerpenaren zich op 18 oktober uit. (hlnsydney)
    (bron het laatste nieuws)

    08-10-2009 om 23:24 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Ouders en leerlingen willen veiliger verkeer aan Leugenberg

    Protestactie

    Bron: Nieuwsblad

    EKEREN - Ouders en leerlingen van de Sint-Vincentiusschool hebben afgelopen donderdag actie gevoerd aan de Leugenberg. Fietsers en bromfietsers negeren er regelmatig het rode licht en dat is levensgevaarlijk voor de kleuters en leerlingen, die er moeten oversteken.

    Voor fietsers en bromfietsers ligt er langs de Leugenberg een dubbelzijdig fietspad. Ter hoogte van de oversteekplaats naar de Sint-Vincentiusschool staan verkeerslichten en ligt een zebrabad. Toch is het er voor voetgangers niet veilig om bij groen licht over te steken. 'Met de regelmaat van de klok rijden fietsers en bromfietsers door het rode licht, en dat aan beide kanten. Wanneer de kleuters en leerlingen van de school bij groen licht willen oversteken, moeten ze daardoor soms echt wegspringen. Levensgevaarlijk', legt Sandra Domen, lid van Verkeersplatform Ekeren uit. Om de situatie aan te klagen hielden de ouders en leerlingen afgelopen donderdag een ludieke actie. Met veel toeters en bellen maakten ze de fietsers en bromfietsers duidelijk dat er gestopt moet worden voor het rode licht. De ouders hadden ook bijstand gevraagd van de politie. Een agente sensibiliseerde de overtreders. Wie mooi stopte voor het rode licht, kreeg een lolly van de actievoerders. 'Elk schooljaar opnieuw vragen we meer politietoezicht voor dit kruispunt', gaat Sandra Domen verder. 'Maar na een paar keren zien we niemand meer. Er blijkt een personeelstekort te zijn.' Volgens haar zou het Vlaams Gewest momenteel onderzoeken of de Leugenberg veiliger kan gemaakt worden. 'Maar ik vrees dat dat nog wel even zal duren', stelt ze. 'Het probleem is bekend bij de politie', reageert politiewoordvoerder Sven Lommaert. 'Het is een van onze aandachtspunten. In de mate van het mogelijke proberen we aanwezig te zijn, maar we kunnen het niet bolwerken om elke dag opnieuw 's morgens, 's middags en 's avonds een politieagent te posteren aan dit kruispunt. Het gebeurt dat de politie tijdens het toezicht aan de Leugenberg geen overtredingen vaststelt, maar daarmee wil ik zeker niet zeggen dat de klacht niet gegrond zou zijn.'

     (env)

    08-10-2009 om 13:51 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuw fietspad op dienstweg NMBS naast spoorweg

    EKEREN - Op de dienstweg van de NMBS langs de spoorlijn legt een aannemer sinds 30 september een nieuwe fietspad aan. Het gaat meer bepaald om het stuk tussen de Wilgehoevestraat en de Driehoekstraat. Het nieuwe fietspad dient als alternatief voor de heraangelegde Boerendijk. Daar is immers te weinig plaats voor een fietspad of voor een fietssuggestiestrook. Het district zal deze fietsroute promoten bij de schoolgaande jeugd, die vroeger langs de Boerendijk fietste. Later zal het district nog investeren in verlichting langs het fietspad. De werken zullen vermoedelijk drie weken duren.

     (env) bron Nieuwsblad

    08-10-2009 om 13:48 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Initiaties Fit-o-meter zaterdag 10 en 17 oktober

    Ervaren trainers van AC Break en turnkring Deugd en Moed geven op zaterdagen 10 en 17 oktober gratis initiaties op de nieuwe fit-o-meter in park Hof de Bist. Afspraak om 9.30 uur op de trappen van het kasteeltje. Info bij de sportantenne op het nummer 03-338.29.00.

    08-10-2009 om 13:41 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.8 oktober informatieavond over Oosterweel

    Het districtsbestuur geeft op 8 oktober om 20 uur een informatieavond over de Oosterweelverbinding, in de Antwerp International School (ingang Moerenhoutlaan). De Ekerenaren kunnen vooraf hun vragen insturen via district.ekeren@stad.antwerpen.be.

    08-10-2009 om 13:39 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    19-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bibliotheek Driehoekstraat tijdelijk gesloten
    Vanaf maandag 5 oktober tot en met zaterdag 17 oktober 2009 is bib Driehoek in Ekeren gesloten. Er vinden dan werken plaats om de brandveiligheid te verbeteren. Uiteraard kunt u nog tot en met zaterdag 3 oktober nieuwe bibliotheekmaterialen lenen of uw leentermijn verlengen. Wij passen uw leentermijn aan zodat u deze werken kunt terugbrengen wanneer de bibliotheek opnieuw open is. Indien u vanaf 8 september de bibliotheek bezoekt en materialen leent of verlengt, ziet u 27 oktober als inleverdatum op uw ticket. U kunt ook uw geleende items terugbrengen naar een andere bibliotheek van Antwerpen. Voor bijkomende informatie of vragen over andere openbare bibliotheken in Antwerpen kunt u contact opnemen met onze klantendienst, van maandag tot donderdag tussen 9 en 20 uur en vrijdag tussen 9 en 17 uur, via het gratis nummer 0800 992 93 of via mail bib.klantendienst@stad.antwerpen.be. We excuseren ons voor de hinder en hopen u terug te zien na de werkzaamheden. Vriendelijke groeten, klantendienst openbare bibliotheken Antwerpen ‘t Stad is van iedereen.

    19-09-2009 om 11:30 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    06-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spannendste seizoen ooit van topreeks 'Oosterweel'

    Bron : De Standaard

    • dinsdag 25 augustus 2009
    • Auteur: Peter De Lobel

    BRUSSEL - Vandaag begint het nieuwe seizoen van de 'Oosterweel', een van de meest bekeken soaps van de afgelopen legislatuur.

    Van onze redacteur

    Al in de eerste aflevering van de 'Oosterweel' staan de twee hoofdrolspelers, het consortium THV Noriant en het studiebureau Arup-Sum, lijnrecht tegenover elkaar. Vandaag komen ze tijdens een speciale commissievergadering elk hun tracé voor de Oosterweelverbinding toelichten. Noriant zal de troeven van zijn Lange Wapper uit de doeken doen, terwijl Arup-Sum zijn 'vierde tracé' komt voorstellen.

    De cliffhanger waarmee het vorige seizoen eindigde -het plotse opduiken van een vierde tracé- beheerst de verhaallijn compleet. Arup-Sum heeft de plannen voor die geboorde tunnel van Linkeroever naar Ekeren intussen helemaal uitgewerkt. De nieuwe ministers in de Vlaamse regering zijn naar verluidt zulke diehard fans van 'Oosterweel' dat de presentatie van dat tracé speciaal werd uitgesteld tot vlak na de regeringsonderhandelingen.

    Het verhaal herneemt net na een zware aardverschuiving in het land van 'Oosterweel'. Op 7 juni schudde die de Vlaamse regering helemaal overhoop. Nu het stof is opgetrokken, moet Open VLD proberen een nieuw leven op te bouwen in 'de oppositie'. Het is uitkijken hoe de grootste voorstander van de Lange Wapper zich daar zal gedragen.

    N-VA is meteen na het verdwijnen van de liberalen een romance begonnen met zowel CD&V als SP.A. Enkele weken later gingen de drie een verstandshuwelijk aan, maar in hun huwelijkscontract reppen ze met geen woord over bruggen of tunnels. De nieuwe minister van Ruimtelijke Ordening, een rol vertolkt door Philippe Muyters (N-VA), dreigt zwaar in conflict te komen met zijn verleden als Voka-topman. Toen was hij een groot voorstander van de Lange Wapper, nu moet hij wachten op zijn partij. Daar valt te horen dat er nog ernstige bedenkingen zijn bij het 'vierde tracé'.

    In de tweede aflevering van dit seizoen, die uitgezonden wordt op 3september, krijgen we vuurwerk. Dan wordt in de Antwerpse gemeenteraad het referendum van 18oktober vastgelegd. Als één partij daarna stemadvies geeft, zal de rest binnen de kortste keren ook kleur moeten bekennen.

    Open VLD is vóór de Lange Wapper, maar heeft twee Antwerpse schepenen die tegenspartelen. SP.A kan dan weer niet om burgemeester Patrick Janssens heen, die vierkant tegen is. En omdat Kathleen Van Brempt (SP.A) door de makers van 'Oosterweel' uit het script is geschreven, heeft SP.A geen minister meer die direct betrokken is.

    De ontknoping van dit seizoen belooft alleszins razend spannend te worden. Bij de Raad van State loopt namelijk nog een klacht met de vraag het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) van de Lange Wapper te vernietigen. Kijken!

    06-09-2009 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    05-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zo snel mogelijk oplossing over Oosterweel

    Bron:de redactie.be

    Belga

    do 09/07/2009 - 11:24 De transportsector (SAV en Febetra) waarschuwt voor mogelijk nieuwe vertraging in het dossier van de Antwerpse Oosterweelverbinding. Ook het districtsbestuur van Ekeren en de Antwerpse Kamer van Koophandel willen meer tekst en uitleg.

    Welke keuze er ook wordt gemaakt, een brug of een tunnel, de mobiliteitsproblemen om en rond Antwerpen moeten nu zo snel mogelijk een oplossing krijgen, zegt Isabelle De Maegt sectororganisatie Febetra.

     

    "Voor de Vlaamse regering is logistiek een belangrijk punt voor het economisch leven in Vlaanderen. Dus moet er snel een oplossing worden gevonden voor de mobiliteitsproblemen en moet er snel een knoop worden doorgehakt in dit dossier", voegt De Maegt eraan toe.

    "Vlaanderen kan niet langer wachten en de mobiliteitsproblemen kunnen ook niet langer wachten", klinkt het nog.

    Febetra vraagt ook dat de Kennedytunnel toch open zou blijven voor vrachtwagens na de opening van de Oosterweelverbinding. De vrachtvervoerders willen ook een verbinding tussen de Liefkenshoektunnel en de E17 van Antwerpen en Gent. Vooral dat laatste dossier sleept al lang aan.

    "We willen meer tekst en uitleg"

    Het districtsbestuur van Ekeren wil meer tekst en uitleg van de studiebureaus over de tracés van de Oosterweelverbinding. Het studiebureau Arup-Sum stelde gisteravond een alternatief voor de Lange Wapperbrug voor, een tunnel van de Antwerpse Linkeroever tot de A12 in Ekeren. Daar is sprake van een verkeersknoopunt van 20 hectare. Ronny Kruyniers (SP.A), voorzitter van de Ekerse districtsraad, wil daarom voldoende inspraak krijgen.

    Ook de Antwerpse Kamer van Koophandel, die de bedrijven vertegenwoordigt, heeft altijd aangedrongen op een snelle oplossing voor het mobiliteitsprobleem in Antwerpen. Een verkeersinfarct op de Antwerpse wegen weegt nefast op de Vlaamse economie, met Antwerpen als kloppend hart.

    Het nieuwe tracé mag een realisatie van de Oosterweelverbinding niet langer uitstellen en daar geeft dit tracé op het eerste gezicht weinig garanties voor, zegt Dirk Bulteel van de Antwerpse Kamer van Koophandel

    05-09-2009 om 00:00 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    04-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oosterweelfolder mist doel niet

    Bron : Nieuwsblad

    EKEREN - De folder van de nieuwe actiegroep 'Oosterweel x Ekeren', waarin het alternatieve Arup/Sumtunneltracé voor de Oosterweelverbinding in vraag wordt gesteld, heeft zijn doel niet gemist.

    Voor de raadscommissie rond dit onderwerp was de opkomst maandagavond massaal. De Ekerenaars stonden tot buiten voor de geopende ramen van het districtshuis mee te luisteren. Zowat alle politieke partijen vonden de uiteenzetting van de twee vrouwen van de Antwerpse begeleidingscommissie te onvolledig. Commissievoorzitter Luc Van Berlo (Spirit) vroeg dan ook om een herkansing met een duidelijk overzicht van de gevolgen dat dit tracé voor het district zal hebben op het gebied van geluidsoverlast en fijn stof. Ilse De Schutter van Groen! stak haar voorkeur voor het tunneltracé niet onder stoelen of banken. De andere partijen hielden zich op dit gebied op de vlakte.

    04-09-2009 om 21:17 geschreven door Chil  


    Tags:ekeren, oosterweel, tunnel, luc van berlo
    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Massa op tunnelalarm te Ekeren

    Door: De Polder (Jef De Hoon)

    De Ekerenaars kregen vorige week een keurig en kleurig foldertje in de bus waarin de nieuwbakken actiegroep ‘Oosterweel x Ekeren' opriep om op 24 augustus de zitting van de raadscommissie in het districtshuis bij te wonen.

     

     

    De Polder - Jef De Hoon - 28-8-2009

     

    Terloops, in de folder is er sprake van een vergadering maar het ging wel degelijk over een commissiezitting waarbij publiek in principe enkel mocht luisteren. Toch kwam er een massa opdagen. De actiegroep is duidelijk van Open Vld-signatuur: lokaal voorzitter Koen Dassen en raadslid Benoit Mores zijn de voorstrekkers; het tunneltraject van Arup/Sum voor de Ooserweelverbinding is de directe aanleiding tot het ontstaan.

    Massale publieke belangstelling

     De zitting van de raadscommissie in het districtshuis lokte meer dan 200 geïnteresseerde Ekerenaars die uiteraard onmogelijk in de raadzaal terecht konden. De meest creatieven volgden de zitting dan maar door de openstaande ramen, een behoorlijk aantal keerde op zijn stappen terug.

    De aanwezigen aanhoorden een uiteenzetting van twee dames uit de Antwerpse begeleidingscommissie die wel een promocampagne leken de voeren voor het Arup/Sum voorstel.

    Op pertinente vragen van raadsleden kwam daarentegen vaak een algemeen, weinig houtsnijdend antwoord of er werd verwezen naar later, als de begeleidingscommissie een antwoord zou formuleren op ‘moeilijke vragen'.

    Onder meer in verband met schadelijke invloed van het tunneltraject op leefmilieu, geluid, fijn stof en verkeersdensiteit in en rond Ekeren werden blijkbaar in het Arup/Sum-ontwerp weinig of geen metingen uitgevoerd of modellen opgesteld.

    Verschillende raadsleden twijfelde ook aan de objectiviteit van de uiteenzetting. Om het met commissievoorzitter Luc Van Berlo (SLP) te zeggen: "Deze vergadering was een maat voor niets, er blijven te veel vraagtekens en onbeantwoorde vragen."

    In ieder geval zijn de aanwezige Ekerenaars niet veel wijzer geworden, als dat al mogelijk zou zijn in zo'n ingewikkeld dossier als de Schelde-oeververbinding.

    (JE)

    04-09-2009 om 21:12 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speel open kaart over Oosterweelverbinding aub

    29/06 Leuk of niet, de Oosterweelverbinding blijft het nieuws beheersen. Niet alleen de Lange Wapper over de Antwerpse wijk het Eilandje krijgt kritiek. Ook - en misschien wel vooral - het viaduct naast het Sportpaleis in Merksem is fel omstreden. Niet in het minst omdat dit stuk snelweg na de bouw van de Oosterweelverbinding maar liefst 120 meter breed zal zijn. Dat is dubbel zo breed als in de huidige situatie. En dat vlak naast een woonwijk.

    Geloof het of niet, maar ook de architecten van het hele Oosterweelproject vinden dit niet kunnen en pleiten ervoor om de plannen voor het viaduct naast het Sportpaleis te hertekenen. Het is voor het eerst dat de architecten Poulissen en Robbrecht in de media over hun ontwerp praten, maar binnenskamers vragen ze naar eigen zeggen al vier jaar om de plannen voor het viaduct te herbekijken. En daar blijven ze ook nu bij.

    Dat er ondertussen al een bouwaanvraag op tafel ligt, is voor de architecten geen argument. Dat kan altijd nog aangepast worden, zeggen ze. Dat deze architecten jarenlang hun mond hielden, is te begrijpen. Ze hadden zwijgplicht om juridische problemen met concurrerende projectontwikkelaars te vermijden. Dat Beheersmaatschappij
    Antwerpen Mobiel (BAM), die het Masterplan Mobiliteit Antwerpen uitvoert, al die tijd niets heeft gedaan met de kritiek van de architecten, roept vragen op.

    Bij dit project, dat toch al zwaar onder vuur ligt bij een deel van de bevolking, halsstarrig vasthouden aan het grote gelijk is niet slim. Zeker als het de architecten zelf zijn die een kanttekening maken bij het project.

    Misschien moet BAM deze opmerkingen toch maar ernstig nemen. Er is immers geen man overboord voor de verdedigers van het BAM-project. Poulissen en Robbrecht blijven de
    Oosterweelverbinding steunen en geloven dat het Lange Wapperviaduct wel degelijk een meerwaarde kan zijn voor de stad. Het enige wat ze willen, is dat er oplossingen worden gezocht voor de 18 rijstroken die straks aan het Sportpaleis komen te liggen.

    Ongeacht of ze nu volledig ondergronds gaat of met een viaduct, de Oosterweelverbinding moet het best mogelijke antwoord bieden voor de mobiliteit én de leefbaarheid van de Antwerpenaars, die er dag in dag uit mee te maken krijgen. En dat kan alleen maar als er open kaart wordt gespeeld. Wie deze kritiek van de architecten niet ernstig neemt, ondergraaft daarmee de geloofwaardigheid van de hele Oosterweelverbinding.

    door Patrick VAN DE PERRE (bron GVA)

    04-09-2009 om 20:48 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Referendum over Oosterweel telt één vraag over BAM-tracé

    Referendum over Oosterweel telt één vraag over BAM-tracé 3 september, 18:10

    Antwerpenaren kunnen tijdens de volksraadpleging op 18 oktober enkel stemmen over de Oosterweelverbinding met Lange Wapper-viaduct.

     

    De Antwerpse gemeenteraad heeft donderdagavond tijdens een extra zitting de vraagstelling rond het geplande referendum over de Oosterweelverbinding met een grote meerderheid goedgekeurd. 46 Gemeenteraadsleden stemden voor de motie om slechts één vraag voor te leggen. Twee leden van Groen! stemden tegen.

    De vraag luidt: "Moet de stad Antwerpen een gunstig advies geven voor de stedenbouwkundige vergunning van de Oosterweelverbinding op het huidige voorziene tracé tussen Zwijndrecht/Linkeroever en Merksem/Deurne? Ja of neen?"

    Referendum over Oosterweel telt één vraag over BAM-tracé

    De meerderheidspartijen Open Vld en N-VA en oppositiepartijen VB en LDD reageren tevreden op het besluit om slechts één vraag te stellen. Filip Dewinter roept de Antwerpenaren alvast op om de Lange Wapper weg te stemmen.

    Volgens Annick De Ridder (Open Vld) betekent een 'neen' in het referendum tegen de Oosterweelverbinding met het Lange Wapper-viaduct niet het einde van de brug, "maar slechts een formele vraag om het tracé te wijzigen".

    Coalitie

    Sp.a legt zich neer bij één vraag. De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens verkiest dus zijn coalitie boven twee vragen bij het referendum.

    "De schijnbare consensus over de vraagstelling is slechts uitstel van executie", merkt Dewinter op.

    "Janssens gaat plat op de buik"

    Alleen oppositiepartij Groen! houdt vast aan twee vragen. Volgens Freya Piryns gaat burgemeester Janssens "plat op de buik voor zijn coalitiepartners".

    Ook de vzw Ademloos, die het referendum afdwong, reageert teleurgesteld. De actiegroep is gekant tegen de bouw van de Lange Wapper en verzamelde de handtekeningen om een volksraadpleging af te dwingen.

    Referendum over Oosterweel telt één vraag over BAM-tracé

    De volksraadpleging over de Oosterweelverbinding met het Lange Wapper-viaduct wordt op 18 oktober georganiseerd

    BRON : VANDAAG

    04-09-2009 om 20:17 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werken in Ekeren

    Bosstraat : heraanleg stoepen

    De aanvang van de werken is voorzien op donderdag 3 september. Ze zullen, behoudens onvoorziene omstandigheden, 4 weken duren.

    Marcel De Backerstraat: nrs 51, 53, 55 en aanpalend

    Oproep aan de bewoners om de materialen van de zelf aangelegde opritten die de voetpaden zullen kruisen te recupereren

    Renovatiewerken Antwerpse jeugddienst Veltwijcklaan

    De gebouwen van de Ekerse Jeugddienst zijn dringend aan vernieuwing toe. Daarom starten er dit najaar nog werken.

     

    In een eerste fase zal de achterbouw worden aangepakt, later het hoofdgebouw aan de straatkant.

     

    We houden er aan alle Ekerenaars, en de buurtbewoners in het bijzonder, te informeren over deze werken. Daarom organiseren we op woensdag  16 september een infonamiddag in onze lokalen, Veltwijcklaan 19.

     

    Van 15u00 tot 17u00 wordt de jeugd verwacht.
    De volwassenen hopen we te mogen begroeten van 17u00 tot 20u30.
    De verantwoordelijken van de jeugddienst, en van het district en de stad zullen, samen met de architecte, het project toelichten aan de hand van een infostand.

     

    U bent van harte welkom.

    Boerendijk en Vic Heymansstraat

    Omdat de ophaling van het huisvuil in uw straat ook in de week na het bouwverlof nog voor problemen zorgde, zijn een paar afspraken met de aannemer nog eens herbevestigd:

    - de ophaling gebeurt gewoon zoals voorzien op de normale ophaaldagen; de mensen die wonen aan de werf (momenteel: tussen Kloosterstraat en Vic Heymansstraat) bieden het huisvuil aan op het voetpad; de aannemer is verantwoordelijk om het huisvuil te plaatsen op een locatie waar de vuilkar er wel aan kan; de aannemer vraagt wel dat de bewoners hun huisvuil buiten zetten tussen vóór 8u00 ’s morgens; na 8u00 zullen bewoners zelf het nodige moeten doen om het huisvuil naar de verzamelplaats te brengen; op de dagen dat de aannemer niet werkt zal stadsreiniging zelf het huisvuil komen ophalen, eventueel met aangepast vervoer als de reguliere vrachtwagen de werf niet kan oprijden; dan kan het soms wel één of twee dagen later zijn dat het huisvuil opgehaald wordt;

    - de Vic Heymansstraat zal steeds bereikbaar zijn langs één of andere kant van het kruispunt met de Boerendijk; moest dit om één of andere reden héél tijdelijk niet zo zijn, dan zullen de bewoners op tijd ingelicht worden, en zal een alternatief worden voorzien.

    - de Vic Heymansstraat zal stééds bediend worden door stadsreiniging voor de huisvuilophaling.

     

     

     

    04-09-2009 om 20:10 geschreven door Chil  


    » Reageer (0)


    GROEN WERKT VOOR IEDEREEN!

    GROEN! EKEREN

    Promoot jouw pagina ook


    Categorieën

    Inhoud blog
  • N-VA gaat in zee met sp.a en Open Vld in Ekeren
  • N-VA laat CD&V vallen
  • Subsidie voor Ekeren Winkeldorp
  • Woonzorgcentrum Sint-Vincentius start tweede fase nieuwbouwproject
  • Digitale infoborden werken niet
  • Herinrichting speelterrein Schoutlaan
  • Nieuwe geluidsschermen langs A12
  • Feestbussen rijden gratis tijdens oudejaar
  • Buurtcomité Oude Landen Spoor Ekeren haalt slag thuis: ondertunneling spoorlijn ligt plots op tafel
  • Speed pedelec botst met wagen van dronken bestuurder
  • Voetganger die bus wil halen wordt aangereden door auto
  • Huizen ontruimd voor gaslek in Ekeren
  • Mandaten districtsraad Ekeren vanaf 1 januari
  • Bewoners Maria Theresialei tekenen bezwaar aan tegen polderbelasting
  • Bouwaanvraag zorgt voor ongerustheid

    Klik hierboven om deze Blog via

    Facebook te volgen.

    Blijf op de hoogte!


    Speciaal Oosterweeldossiers en informatie
  • De Standaard : Oosterweeldossier
  • GVA : Oosterweeldossier
  • Radio Centraal : Oosterweeldossier
  • Straten Generaal
  • HLN (traag)
  • BAM
  • Ademloos
  • De Lloyd (Bedrijven)
  • ATV
  • Stad Antwerpen : vul een trefwoord in : Oosterweel

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Meer dan 225.000 websites (Start.be)


    Mijn favorieten
  • go2.be
  • Linknet
  • DE RAASKALDERIJ
  • Genoeg - Consuminderen
  • Netwerk Bewust Verbruiken
  • Stampmedia
  • Wouter zingt

    ACTUELE LINKS EKEREN
  • Werken in Ekeren?
  • Uitgevoerde Werken
  • Lopende Werken
  • Geplande werken
  • UITBREIDING SPOREN IN EKEREN MEER GOEDERENVERKEER
  • Subsidies

     


    Dropbox

    Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.


    Blog als favoriet !

    Hoofdpunten blog blogtips
  • Mededeling

    GROEN EKEREN

    Promoot jouw pagina ook
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    frankloopt
    www.bloggen.be/franklo
    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • toplijsten
  • 2link


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs